لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

مزایا و معایب ترم حمل EXW در اینکوترمز را بشناسید

ترم حمل EXW

فهرست مطالب

ترم حمل EXW یک اصطلاح در تجارت بین المللی است. Ex Works شرایطی را توصیف میکند که در آن فروشنده محصولات را در یک مکان مشخص در اختیار خریدار قرار میدهد و خریدار پس از آن تمام هزینه های حمل و نقل کالا را پوشش میدهد. ترم حمل EXW یکی از 11 اینکوترمز (اصطلاحات تجاری بین المللی) است که توسط اتاق بازرگانی بین المللی گردآوری و منتشر شده است.

نکات کلیدی درباره ترم حمل EXW

  • درEx Works (EXW) که از مهمترین اصطلاحات اینکوترمز است، فروشنده محصول را در یک مکان مشخص قرار میدهد؛ اما خریدار باید هزینه های حمل و نقل را برعهده بگیرد.
  • پس از اینکه که خریدار کالا های خود را دریافت کرد، مسئول خطرات مربوطه از جمله بارگیری کالا، انتقال بار به کشتی یا هواپیما و رعایت مقررات گمرکی خواهد بود.
  • Ex Works یکی از 11 اصطلاح تجاری بین المللی است توسط اتاق بازرگانی بین المللی استاندارند و منتشر شده اند.

شرکت ایران ترخیص در این مقاله، شرح کاملی از ترم حمل EXW را در اختیار شما قرار میدهد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

Ex Works (EXW) چیست؟

Ex Works (EXW) به عنوان یک گزینه در قرارداد، استقبال چندانی از سوی خریداران ندارند اما از طرف دیگر، برای فروشندگان یک اینکوترم مناسب به حساب می آید. تحت شرایط ترم حمل EXW در اینکوترمز، فروشنده فقط موظف است که کالاها را با خیال راحت بسته بندی کند، آنها را به درستی برچسب بزند و سپس آنها را به مکانی که با خریدار توافق کرده اند، برساند و به خریدار تحویل دهد. با وجود اینکه خریدار مسئول پرداخت هزینه ها است، اما فروشنده باید به خریدار در دریافت مجوزهای صادراتی و جمع آوری سایر اسناد و مدارک کمک کند.

پس از اینکه خریدار کالا را دریافت کرد، تمامی هزینه ها و خطرات مربوط به کالا برعهده ی خریدار خواهد بود. این خطرات میتوانند مواردی مثل بارگیری کالاها، انتقال آنها با کشتی یا هواپیما، رسیدگی به امور گمرکی، تخلیه کالا در مقصد و ذخیره یا فروش مجدد کالاها را شامل شود. حتی اگر فروشنده در بارگیری محصول به خریدار کمک کند، این خریدار است که مسئول خطرات و هزینه ها خواهد بود؛ بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل، خریدار باید هزینه های مربوطه را بپردازد.

نمونه ای از ترم حمل EXW:

هزینه ها در ترم حمل EXW توسط کسب و کارهایی محاسبه میشود که میخواهند با حذف ارزش افزوده فروشنده برای حمل و نقل، هزینه ها را تا حدی کاهش دهند. برای مثال، فرض کنید شرکت A یک پرینتر را 4000 دلار برای شرکت B قیمت گذاری کرده است که هزینه حمل و نقل اولیه آن 200 دلار است. شرکت A  برای صرفه جویی در هزینه ها، یک فرستنده شخص ثالث پیدا میکند که پرینتر ها را با قیمت 170 دلار به شرکت B  تحویل میدهد.

در عمل، Ex Works بخاطر قوانین گمرکی در برخی از حوزه های قضایی، میتواند بعضی از اوقات انتخاب نامناسبی در قرارداد باشد. به عنوان مثال، در اتحادیه اروپا یک رد یا شرکت خارجی نمیتواند اسناد اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کند بنابراین خریدار خارجی در این شرایط سرگردان خواهد ماند. در چنین مواردی، اینکوترم FCA نسبت به ترم حمل EXW انتخاب ارجح تری است. FCA به این معناست که فروشنده مسئول تحویل کالا به خریدار در مقصدی خاص است.

ملاحضات ویژه:

Ex Works ،FCA و FOB همگی بخشی از اینکوترمز اتاق بازرگانی بین المللی هستند. این اینکوترمز در قرارداد های تجاری بین المللی برای توضیح و شفاف سازی مواردی مانند زمان و مکان تحویل کالا و پرداخت وجه، انتقال خطرات از فروشنده به خریدار و طرفی که مسئول پرداخت هزینه های حمل و نقل و بیمه است، استفاده میشوند. اینکوترم ها نه تنها قرارداد های واقعی نیستند، بلکه قوانین حاکم را نیز در حوزه قضایی جایگزین نمیکنند و این به آن معناست که میتوان اینکوترمز را با بند های صریح و شفاف در یک قرارداد اصلاح نمود.

اینکوترمز برای اولین بار در سال 1936 گردآوری شد و نسخه فعلی یعنی اینکوترمز 2020 دارای 11 اصطلاح (اینکوترم) میباشد. اینکوترم ها اغلب از لحاظ لغوی با اصطلاحات داخلی در هر کشور یکسان به نظر میرسند اما ممکن است در برخی موارد معانی متفاوتی از هم داشته باشند.

علاوه بر این، کشور های مختلف و قوانین قضایی حاکم بر صادرات و واردات روش های متفاوتی برای برای محاسبه عوارض حمل و نقل بر اساس اینکوترمز مخصوص خود دارند؛ بنابراین طرفین قرارداد باید قوانین و شرایط حاکم بر قرارداد را به صورت کاملا شفاف مشخص کنند تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

چه تفاوتی بین ترم حمل EXW و FOB وجود دارد؟

در ترم FOB فروشنده هزینه رساندن کالاهای خود به پایانه حمل و نقل را پوشش میدهد و تمام هزینه های گمرکی را برای تحویل کالا به کشتی میپردازد. از سوی دیگر، خریدار باید هزینه های مربوط به قرارداد ها، شرکت های حمل و نقل، بیمه و همچنین هزینه های گمرکی در هنگام رسیدن کالا به کشور مقصد را برعهده بگیرد. به عبارت دیگر پس از ارسال کالا، خریدار مسئولیت و مالکیت کالا را برعهده میگیرد که با عنوان “مبدا “FOB یا “نقطه حمل و نقل FOB” شناخته میشود.

مزایا و معایب استفاده از Ex Works در قرارداد چیست؟

در معامله ی تحت ترم حمل EXW، فروشنده در هزینه های حمل و نقل و گمرک و هزینه های بسته بندی و برچسب گذاری در مقصد صرفه جویی میکند و همچنین هیچ نگرانی در مورد مسئولیت کالاهای آسیب دیده پس از تحویل نخواهد داشت. با اینکه این شرایط برای فروشندگان ایده ­آل به نظر میرسد، اما بخاطر وجود برخی الزامات گمرکی در حوزه های قضایی خاص، بستن قرارداد تحت Ex Works همیشه امکان پذیر نیست.

برای مثال، همانطور که گفتیم اتحادیه اروپا شرکت های خارجی را در زمینه ی تکمیل فرم اظهار نامه ی مالیاتی محدود کرده است و در صورتی قرارداد تحت ترم حمل EXW بسته شده باشد موجب ضرر طرفین قرارداد خواهد بود. در چنین شرایطی، شرکت ایران ترخیص به شما توصیه میکند تا از اینکوترم FOB در قرارداد استفاده کنید تا از مشکلات احتمالی در امورات گمرکی در امان بمانید.

ریسک های بارگیری در ترم EXW

استفاده از روش بارگیری ترم حمل EXW  با توجه به محدوده وظایفی که برای فروشنده و خریدار مشخص می شود دارای ریسک هایی می باشد. در این روش خریدار قبل از بارگیری محموله تجاری در وسیله نقلیه بین المللی این محموله را از فروشنده تحویل می گیرد، انجام این کار باعث می شود تمام مسئولیت ها و ریسک های موجود در مرحله بارگیری محموله تجاری از فروشنده به خریدار منتقل شود.

بارگیری محموله تجاری برای خریدار در کشور مبداء ریسک بالایی را به دنبال دارد و حتی اگر خریدار با فروشنده توافق کند انجام این کار را به او محول نماید باز هم ریسک و مسئولیت بارگیری محموله تجاری بر عهده خریدار خواهد بود. این مسئله در صورتی است که فروشنده کالا امکان و تجهیزات بارگیری آسان با ریسک کم تری را در انبار خود دارد اما مسلما فروشنده اجازه استفاده از این امکانات را به خریدار نخواهد داد.

با توجه به این نکته بهترین روش که ریسک مرحله بارگیری را برای خریدار کم تر می کند، استفاده از روش FCA  است که در آن محل تحویل محموله تجاری در انبار فروشنده است که امکانات مورد نیاز برای بارگیری محموله در آن وجود دارد.

تشریفات گمرکی صادرات به روش EXW

در قاعده EXW کم ترین مسئولیت ها و وظایف متوجه فروشنده است و بیشتر مسئولیت ها و ریسک ها بر عهده خریدار است، باید با بررسی کامل شرایط واردات و صادرات محموله تجاری انتخاب شود. در ترم حمل EXW فروشنده وظیفه ای در قبال انجام تشریفات گمرکی و ترخیص این محموله از گمرک کشور مبداء ندارد اما می تواند با مسئولیت خریدار محموله تجاری در انجام این روند به خریدار کمک کند. از جمله فعالیت هایی که فروشنده و خریدار محموله تجاری در راستای تشریفات گمرکی صادرات به روش EXW انجام می دهند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تهیه پروانه صادرات
  • انجام مراحل ترانزیت
  • دریافت گواهی ایمنی جهت صادرات
  • انجام فرایند بازرسی قبل از بارگیری و حمل محموله
  • انجام فرایند اعتبارسنجی
  • دریافت گواهی مبدا
  • و ….

مسئولیت های خریدار و فروشنده در ترم EXW

در هر کدام از قاعده های اینکوترمز مراحل واردات و صادرات محموله های تجاری بر اساس فرمول هایی خاص بین فروشنده و خریدار تقسیم می شود و مسئولیت هایی به کدام از طرفین قرار داد تخصیص داده می شود. از جمله این مسئولیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تعهد های عمومی طرفین

  • خریدار در این قاعده اینکوترمز وظیفه دارد هزینه خرید کالا را به فروشنده پرداخت نماید.
  • بفروشنده موظف است پس از دریافت هزینه کالاهای فروخته شده تمامی مدارک مربوط به خرید کالا را که نشان دهنده پرداخت هزینه و تسویه حساب است را به خریدار تحویل دهد.

مراحل تشریفات و مدارک صادرات و واردات

  • خریدار در این قاعده وظیفه دارد تمامی مدارک و مجوزهای مربوط به صادرات و واردات کالا و همچنین مراحل مربوط به تشریفات گمرکی را انجام دهد. در واقع تمامی ریسک و هزینه های مربوط به انجام این مرحله بر عهده خریدار خواهد بود.
  • فروشنده در رابطه با انجام تشریفات گمرکی و دریافت مجوزهای مربوط به صادرات و واردات کالا وظیفه ای ندارد اما در صورتی که خریدار از او درخواست نماید می تواند در انجام این مراحل و تهیه مدارک مورد نیاز به خریدار کمک کند. حضور فروشنده در این مراحل و اقداماتی که انجام می دهد، تماما با مسئولیت خریدار است.

حمل و نقل کالا

  • خریدار وظیفه دارد برای حمل و نقل محموله تجاری با یکی از شرکت های حمل و نقل بین المللی قرار دارد تنظیم نماید. کلیه مراحل بارگیری، جابه جایی و تخلیه محموله تجاری از وسیله نقلیه بر عهده خریدار خواهد بود و خساراتی که ممکن است در این مراحل به محموله تجاری وارد شود بر عهده او خواهد بود.
  • فروشنده مسئولیتی در زمینه بارگیری، حمل و نقل و تخلیه محموله تجاری ندارد.

تحویل کالا

  • خریدار در زمینه تحویل کالا وظیفه دارد یک مکان مورد توافق را با فروشنده را برای دریافت محموله تجاری انتخاب نماید. در این مرحله خریدار باید از صحت محموله تجاری مطمئن شود و پس از بررسی استانداردهای مورد نظر برای محموله تجاری که در قرار داد ذکر شده است، محموله را از فروشنده دریافت نماید.
  • فروشنده در زمینه تحویل کالا وظیفه دارد محموله تجاری را در زمان تعیین شده در قرار داد و در محل مورد توافق طرفین به خریدار تحویل دهد. در صورتی که محلی از سوی خریدار پیشنهاد نشود فروشنده می تواند محموله را در محل مورد نظر خود به خریدار تحویل دهد.

ریسک تجارت بین المللی

  • خریدار پس از دریافت محموله تجاری از فروشنده در واقع تمامی ریسک های موجود در روند واردات و صادرات کالا را بر عهده گرفته است.
  • فروشنده تا قبل از تحویل محموله تجاری در مکان مشخص شده تمامی مسئولیت ها و ریسک محموله تجاری را بر عهده دارد.

هزینه ها

  • خریدار پس از دریافت محموله تجاری از فروشنده تمامی هزینه های واردات و صادرات کالا را بر عهده دارد و باید پرداخت نماید. در صورتی که خریدار پس از دریافت ریسک محموله تجاری از فروشنده کمکی دریافت نماید باید هزینه مربوط به آن را پرداخت نماید.
  • فروشنده تا قبل از انتقال ریسک و تحویل محموله تجاری به خریدار مسئول هزینه های محموله تجاری خواهد بود.

اطلاعیه

  • خریدار وظیفه دارد مکان مورد نظر خود را در رابطه با تحویل محموله تجاری به فروشند اطلاع دهد.
  • فروشنده موظف است تمام ریسک ها و خطرات موجود در قاعده EXW اینکوترمز را که در معامله کالا مورد نظر وجود دارد را به خریدار اطلاع دهد.

بازرسی کالا

  • خریدار با توجه به نوع محموله تجاری در صورت اجباری بود دریافت گواهی نامه بازرسی کالا پس از دریافت محموله تجاری وظیفه دارد این بازرسی را انجام دهد و هزینه های مربوط به آن را پرداخت نماید.
  • فروشنده در این مرحله هیچ گونه وظیفه ای ندارد و تنها وظیفه او در رابطه با نوع بسته بندی کالا بر اساس استانداردهای کشور مقصد به خواست خریدار است.

جمع بندی

ترم حمل و نقل EXW  یکی از قاعده های حمل و نقل اینکوترمز به شمار می آید. در این روش تقسیم وظایف بین فروشنده و خریدار به گونه انجام گرفته است که بیشتر وظایف و ریسک واردات و صادرات کالا بر عهده خریدار می باشد. تاجرانی که قصد استفاده از این روش را دارند بهتر است قبل از انجام معامله با مراجعه به کارشناسان ما در گروه ققنوس ترخیص با تمامی ابعاد این روش و مواقع استفاده آن آشنا شده و سپس از این قاعده حمل و نقل اینکوترمز استفاده نمایند.

تفاوت بین دو قاعده EXW و FOB  در میان قواعد اینکوترمز چیست؟

وظایف فروشنده و خریدار در این دو قاعده با یکدیگر متفاوت است به این صورت که در قاعده EXW محموله تجاری در کارخانه تولیدی و یا محلی تعیین شده به خریدار تحویل و انتقال ریسک انجام می شود اما در قاعده FOB تا زمان ارسال کالا به سمت کشور مقصد مسئولیت محموله تجاری با فروشنده بوده امام هزینه های حمل با خریدار است.

استفاده از ترمی حمل EXW چه مزایا و معایبی دارد؟

استفاده از روش EXW با توجه به نوع تعیین حدود برای فروشنده که مسئولیت کمتری دارد مزیت و برای خریدار که بیشترین مسئولیت و ریسک معامله را بر عهده دارد معایب دارد.

در قاعده EXW تشریفات گمرکی بر عهده کیست؟

بر اساس قاعده EXW تمامی مسئولیت مربوط به تشریفات گمرکی از کشور مبداء و دریافت مجوزهای صادرات کالا بر عهده خریدار است و فروشنده نیز با مسئولیت خریدار می تواند در این مراحل به خریدار کمک کند.

در قاعده EXW ریسک معامله چه زمانی به خریدار منتقل می شود؟

ریسک معامله در این قاعده با تحویل محموله تجاری در محل مورد توافق قبل از ارسال کالا از فروشنده به خریدار منتقل می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط