لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص کولر از گمرک / 0 تا 100 نحوه ترخیص کولر اسپیلت

ترخیص کولر از گمرک

فهرست مطالب

کولر گازی یا به عبارتی بهتر همان اسپیلت از جمله مهمترین کالاهای وارداتی در فصل های گرم مانند تابستان می‌باشد که واردات و ترخیص کولر گازی اسپیلت می‌تواند از گمرکات فعال در سطح کشور انجام شود. کولر گازی به عنوان وسیله ای در نظر گرفته می‌شود که از آن جهت سرمایش هوا استفاده می‌شود. از این رو اگر شما قصد وارادات و ترخیص کولر از گمرک را دارید یا اینکه می‌خواهید از سود فروش کولر گازی اطلاعات جامع تری را کسب کنید، پیشنهاد می‌‌کنیم در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص همراه ما باشید.

آیا واردات کولرهای آبی و گازی به ایران سود آور است؟

پیش از آن که به واردات و ترخیص کولر گازی اسپیلت بپردازید، بهتر است در ابتدای کار پرسودترین کالاهای وارداتی را بشناسید و همچنین با نحوه ترخیص کولر از گمرک به ایران آشنایی پیدادکنید تا احتمال بروز ضرر و زیان ناشی از فروش کالاها را به کمترین مقدار ممکن برسانید. سود و فروش کولر گازی در صورتی که با روشی اصولی انجام بگیرد می‌تواند موثر باشد.

در نظر داشته باشید که واردات این کالا می‌تواند سود بالایی را برای تاجران و بازرگانان فعال در این زمینه به همراه داشته باشد؛ چرا که با آغاز فصل های گرم سال نیاز به انواع وسایل سرمایشی نیز شدت پیدا خواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است واردات کالا هنگامی می‌تواند پرسود باشد که کلیه ضوابط و شرایط مناسب جهت ورود آن به کشور نیز فراهم شده باشد.

ترخیص کولر گازی اسپیلت
ترخیص کولر گازی اسپیلت

بهترین کشور جهت واردات کولرهای آبی و گازی به ایران کدام است؟

بیشترین کشوری که جهت واردات و ترخیص کولر از گمرک مورد استفاده چین می‌باشد.کشور چین از دیرباز به علت موقعیت مناسب خود به عنوان مهمترین کشور واردات و ترخیص کولر گازی اسپیلت به ایران در نظر گرفته می‌شود. همچنین لازم است این نکته را مورد توجه قرار بدهید که سود فروش کولر گازی چینی به علت داشتن کیفیت مناسب و نیز کمیت بسیار مقرون به صرفه و سود آور می‌باشد.

راهنمای واردات کولرهای آبی و گازی به ایران

جهت انجام واردات و ترخیص کولر گازی اسپیلت و همچنین کسب سود فروش کولرگازی بایستی مراحل واردات کالا را گام به گام به انجام برسانید تا در نهایت بتوانید با خیال راحت به ادامه مراحل ترخیص بپردازید. از این رو قصد داریم در ادامه این مقاله از سوی ققنوس ترخیص به مهمترین مراحل واردات و ترخیص کولر از گمرک بپردازیم:

مرحله اول: انتخاب تامین کننده جهت  خریداری کولر گازی

از مهمترین مراحل و در عین‌ حال ابتدایی ترین مرحله از واردات و ترخیص کولر گازی اسپیلت مربوط به انتخاب تامین کننده در این زمینه می‌باشد. در این مرحله شما بایستی مناسب ترین تامین کننده کالا را انتخاب کنید. از این رو جهت انتخاب بهترین تامین کننده کالا باید تمامی تامین کنندگان کالا که در سراسر جهان به ترخیص کولر از گمرک می‌پردازند را بررسی کرده و در نهایت می‌توانید فردی را که مورد اطمینان شما را انتخاب نمایید.

مرحله دوم: گفتگو و مذاکره با تامین کننده کولر گازی

مرحله دوم به عنوان مذاکره با تامین کننده کولر گازی از جمله مراحل مهم واردات و ترخیص کولر از گمرک در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که سود فروش کولر گازی می‌تواند برای تاجران بسیار بالا باشد که این امر با انتخاب مناسب‌ترین تامین کننده و بهترین گفت و گو از آن حاصل خواهد شد. در این مرحله شما بایستی با تامین کننده کالا در مورد مواردی مانند چگونگی حمل و نقل کولر گازی و.. صحبت کنید. در نتیجه دقت داشته باشید تا این مرحله را به بهترین نحو انجام برسانید.

مرحله سوم: دریافت تمامی مجوزات از سازمان های مربوط به گمرک

مرحله سوم از واردات و ترخیص کولر گازی اسپیلت مربوط به دریافت کلیه مدارک و مجوزات می‌باشد. در این مرحله فردی که قصد تجارت را دارد بایستی تمامی مجوزات و مدارکاتی که جهت واردات ساعت مچی لازم و ضروری می‌باشد را از سازمان های مربوطه اخذ نماید. از این رو در این مرحله تاجران با شناخت مجوزات باید آن ها را اخذ نمایند تا در نهایت جهت انجام مراحل گمرکی دچار مشکل نشوند و بتوانند در نهایت کالای خود را از گمرک ترخیص کنند.

مرحله چهارم: انتخاب ترم جابجایی کالا

در این مرحله از ترخیص کولر از گمرک بایستی مناسب‌ترین ترمی که جهت واردات برای کالای شما مناسب است را انتخاب کنید.

مرحله پنجم: پرداخت هزینه های گمرکی

مرحلا پنجم به عنوان مرحله پرداخت هزینه های گمرکی در نظر گرفته می‌شود. در این مرحله تاجر و بازرگان بایستی تمامی هزینه‌های گمرک مانند حمل و نقل و مواردی از این قبیل را پرداخت کنند.

مرحله ششم: ترخیص کولر از گمرک

در مرحله آخر از واردات و ترخیص کولر گازی اسپیلت بازرگان می‌توانند کالای خود را از گمرک ترخیص نمایند تا به بازار ارائه دهد.

راهنمای ترخیص کولرهای آبی و گازی از گمرک

بعد از انجام مراحل واردات کولر گازی نوبت به انجام مراحل ترخیص کولر گازی اسپیلت از گمرک می‌رسد. در این مرحله شما بایستی با انجام این مراحل ادامه روند واردات و ترخیص کالا از گمرک را به انجام برسانید. مهمترین مراحل واردات و ترخیص کولر گازی که در نهایت باعث سود فروش کولر گازی خواهد شد عبارتند از:

مرحله اول: ثبت سفارش کولر ها در سامانه جامع امور گمرکی یا epl

مهم ترین و در عین حال ابتدایی ترین مرحله جهت واردات و ترخیص کولر از گمرک مربوط به مرحله اول به عنوان ثبت سفارش کولر در سامانه جامع امور گمرکی می‌شود. در این سامانه فیلد های خالی قرار گرفته است که شما بایستی با توجه به نوع کالا تمامی این فیلدها را با دقت کامل پر کنید. دقت داشته باشید که هرگونه خطا و اشتباه در وارد کردن اطلاعات کالا موجب پرداخت هزینه هایی در این مورد خواهد شد.

مرحله دوم: احراز هویت کولرهای گازی

این مرحله از واردات و ترخیص کولر گازی اسپیلت که موجب سود فروش کولر گازی خواهد شد، مرحله احراز هویت آن می باشد. در این مرحله بایستی کلیه کالاها توسط کارشناسان و متخصصان مجرب سازمان امور گمرکی به طور کامل مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد. انجام صحیح این مرحله نیز بسیار مهم و حیاتی می باشد.

مرحله سوم: کنترل کولرهای گازی در مسیرهای گمرکی

در این مرحله از ترخیص کالا از گمرک جهت کسب بیشتر سود فروش کولرگازی بایستی با توجه به نوع کالا یکی از مسیرهای گمرکی که به آن تعلق دارد را انتخاب کنید. لازم است بدانید که مسیرهای گمرکی مسیرهای هستند که کالاها بعد از قرارگیری در آن ها مشخص می‌شوند تا چگونه به مقصد برسد.

در صورتی که کالاها در مسیر سبز گمرکی قرار بگیرند در نهایت بدون واسطه و مستقیم به گمرک وارد می‌شوند. در غیر این صورت بایستی توسط کارشناسان مجددا مورد بررسی قرار بگیرند.

مرحله سوم: اخذ تمامی مجوزات و مدارک لازم

جهت ترخیص کولر از گمرک در مرحله سوم از ترخیص کولر گازی اسپیلت شما بایستی کلیه مجوزات و مدارکات لازم را اخذ نماید.

مرحله چهارم: پرداخت کلیه هزینه های مربوط به ترخیص کولر گازی اسپلیت

در این مرحله نوبت به پرداخت هزینه های ترخیص می‌رسد. در این محل تمامی هزینه های ترخیص را باید در نظر بگیرید و در نهایت پرداخت کنید‌.

مرحله پنجم: ترخیص کولر گازی اسپلیت

 در این مرحله شما می‌توانید کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنید.

لیست تعرفه و هزینه های واردات کولرهای آبی و گازی

ترخیص کولر گازی اسپیلت شامل مخارج و هزینه هایی می‌شود که پس از انجام مراحل واردات و ترخیص بایستی به سازمان گمرک پرداخت شود. این هزینه ها، هزینه هایی است که در نتیجه انجام ترخیص کولر از گمرک برآورد می‌شود و شامل موارد متعددی می‌شود. در نتیجه در ادامه قصد داریم تا به مهمترین هزینه ها جهت واردات کولر گازی بپردازیم. مهمترین این هزینه ها عبارتند از:

هزینه خریداری انواع کولرهای گازی

خریداری کولر های گازی و کسب سود فروش کولر گازی هزینه هایی را به دنبال دارد که از جمله مهمترین این هزینه ها هزینه خریداری کالا در نظر گرفته می‌شود. هزینه خریداری کالا هزینه ای است که تاجر و یا بازرگان بایستی در ابتدای کار واردات نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

هزینه بارگیری، تخلیه و حمل و نقل کالا

از دیگر هزینه های واردات و ترخیص کولر از گمرک شامل هزینه جا به جایی و حمل و نقل کولرهای گازی به وسیله انواع کانتینرها و یا وسایل حمل دیگر، تخلیه و بارگیری آنها و مواردی از این قبیل می‌گردد که بایستی این هزینه ها پرداخت شود.

هزینه کارشناسی کولرها

این هزینه را نیز جهت ترخیص کولر گازی بایستی پرداخت کرد. هزینه کارشناسی کالا شامل هزینه ای می‌شود که تاجر باید جهت کارشناسی کالای خود به کارشناسان مجرب در این زمینه پرداخت کند.

سود فروش کولر گازی
سود فروش کولر گازی

لیست مجوزات مورد نیاز جهت ترخیص کولرهای آبی و گازی از گمرک

همانطور که به این مورد توجه داشتیم جهت کسب سود فروش کولر گازی بایستی تمامی مراحل فوق را به طور کامل انجام برسانید. یکی از مهمترین مراحل که به آن اشاره شد مرحله اخذ مجوزات از سازمان های مربوطه بود. از این رو با توجه به مهم بودن این مورد بایستی بدانید که مهمترین مجوزات در این زمینه چه مجوزاتی می‌باشند. از مهمترین این مجوزات عبارتند از:

مجوز ثبت سفارش کولر گازی

یکی از مهمترین مجوزات جهت ترخیص کولر گازی اسپیلت مجوز ثبت سفارش آن می‌باشد. این مجوز مجوزی است که پس از اینکه قانونی بودن کالا تایید شد اخذ می‌شود. همچنین این مجوز نشان دهنده این مورد است که کالا با موازین اخلاقی کاملاً منطبق است.

مجوز استاندارد بودن کولرهای گازی

از دیگر مشخصات لازم جهت ترخیص کالا از گمرک مجوز استاندارد کالا می‌باشد. این مجوز را باید از سازمان استاندارد که تحت نظارت سازمان گمرکی است اخذ نماید و در نهایت به سازمان گمرک ارائه دهید.

مهم‌ترین نکات جهت واردات و ترخیص کولر

همانطور که می‌دانیم هوای سرد و تازه در تابستان به عنوان یکی از نیازهای اساسی هر فرد و هر خانواده‌ای در نظر گرفته می‌شود. استفاده ایرانیان از انواع کولر گازی و آبی بسیار زیاد است و این امر موجب افزایش واردات و ترخیص کولر از گمرک شده است. در نتیجه با توجه به اهمیت واردات کولر در این بخش از مقاله به مهم‌ترین نکات قابل توجه جهت واردات کولر می‌پردازیم. مهم‌ترین نکات عبارت است از:

  • جهت واردات کولر آبی یا گازی به کشور شما عزیزان بایستی دارای مجوز واردات باشید.
  • جهت تعیین هزینه‌ها و تعرفه‌های وارداتی کولر گازی شما بایستی به جداول تعرفه گمرکی دسترسی کامل داشته باشید تا از هزینه واردات آن آگاه شوید.
  • پس از واردات انواع کولر به کشور شما بایستی آن را به مراکز خدمات بعد از فروش معتبر منتقل نموده تا در صورت وجود مشکلی، آن را تعمیر نمایند.
  • جهت اطمینان از کیفیت و کمیت انواع کولر بهتر است از برندها و مارک‌های معتبر خریداری نمایید.
  • جهت جلوگیری از مشکلات تأخیر در ترخیص بهتر است با یک مشاوره گمرکی در این زمینه مشورت نمایید، چرا که فرایند ترخیص کولر فرایندی پیچیده است و جهت انجام آن نیاز به دانش در زمینه مقررات و قوانین مربوطه به آن را خواهید داشت.

انواع کولرهای وارداتی به کشور

در واقع می‌توان گفت انواع گوناگونی از کولرها وارد ایران می‌شوند که از آنها برای خنک کردن فضاها و تهویه استفاده می‌گردد. استفاده از انواع کولر در میان ایرانیان بسیار مورد استقبال است، چرا که در فصول گرم سال داشتن یک کولر مناسب برای خانه و یا محل کار ضروری می‌باشد. در نتیجه با توجه به افزایش واردات کولر در این بخش به مهم‌ترین انواع کولر می‌پردازیم.

انواع کولرهای آبپاش

این نوع از کولرها با استفاده از آب جهت خنک کردن هوا عمل می‌کنند. عملکرد این نوع کولرها به این صورت است که از طریق پمپی آب را به بخش آبپاش می‌فرستند و در نتیجه هوا خنک‌تر و سردتر خواهد شد.

کولرهای صنعتی

این نوع کولرها بیشتر جهت خنک ساختن فضاهای صنعتی و بزرگ مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. اندازه انواع کولرهای صنعتی بیشتر از کولرهای خانگی می‌باشد و قادر به تأمین جریان هوای بیشتری می‌باشند.

کولرهای یخچالی

این نوع از انواع کولرها با استفاده از یک واحد فشار بالا و یک واحد بخاری کار خواهند کرد. واحد گرم هوا را از طریق واحد فشار بالا عبور داده و آن را خنک می‌کنند و به بیرون می‌فرستند.

کولرهای اسپلیت

از دیگر انواع کولرهای موجود در بازارهای خارجی و داخلی کولرهای اسپلیت می‌باشد. این نوع کولر به عنوان یک واحد داخلی و یک واحد خارجی می‌باشد. واحد داخلی درون فضا قرار گرفته و هوا را خنک می‌کند. در حالی که واحد خارجی خارج از فضا قرار گرفته و حرارت را به هوای خارجی منتقل خواهد کرد.

کولرهای هوایی

این نوع کولرها هوای خارجی را به وسیله پنکه‌هایی به داخل مکان منتقل می‌کنند و با عبور از طریق گذرگاه‌های مرطوب هوا را خنک و سرد می‌سازند.

مدارک لازم جهت ترخیص کولر از گمرک

جهت انجام ترخیص کولر از گمرک مانند دیگر کالاها شما عزیزان نیاز به مدارک و اسنادی در این زمینه دارید که بایستی پیش از اقدام به واردات کلیه مدارک را از سازمان‌های مربوطه اخذ و دریافت نمایید. وجود مدارک و اسناد جهت انجام واردات و ترخیص کولر از گمرک حیاتی و ضروری می‌باشد. از این رو در این بخش به مهم‌ترین مدارک لازم جهت واردات می‌پردازیم. جهت واردات و ترخیص کولر از گمرک مدارک زیر را بایستی تهیه کنید:

فاکتور فروش کالا

فاکتور فروش کالا شامل اطلاعاتی مانند نام و آدرس تأمین‌کننده کالا، نام و آدرس خریدار و توضیحات کامل کالا می‌باشد.

مجوز واردات کالا

اگر خود شما قصد دارید تا کولر را وارد نمایید بایستی مجوز واردات را از سازمان‌های مرتبط با آن دریافت نمایید.

پروانه بهره‌برداری کالا

اگر شما قصد استفاده از انواع کولر را دارید بایستی پروانه بهره‌برداری آن را از سازمان صنعت، معدن و تجارت اخذ نمایید.

گواهی مبدا کالا

این گواهی در واقع نشان دهنده این است که کولر از کجا وارد کشور شده است و این گواهی را بایستی از فروشنده یا صادر کننده کولر درخواست نمایید.

بیمه نامه کالا

جهت ترخیص کولر بایستی بیمه نامه آن را در صورت وجود از شرکت بیمه نامه دریافت نمایید.

مدارک مالی مربوط به کالا

در هنگام ترخیص بایستی مدارک مالی خود را ارائه دهید که این مدارک شامل فاکتور پرداخت، گواهی مالیاتی و مجوز بانکی می‌گردد.

نحوه خرید عمده کولر از چین و امارات

جهت خرید عمده کولر از چین و امارات در از در ابتدای کار بایستی با سازمان‌ها و شرکت‌های توزیع کننده و وارد کننده انواع کولرهای صنعتی و خانگی در ارتباط باشید، چرا که این شرکت‌ها با داشتن تجربه کافی در زمینه واردات می‌توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذارد.

شما عزیزان می‌توانید جهت خرید عمده کولر از چین و امارات با همکاری شرکت‌های تجاری و بازرگانی که در زمینه واردات محصولات صنعتی فعالیت دارند ارتباط گرفته این شرکت‌ها با توجه به حجم خرید شما شرایط خاصی را با قیمت مناسب‌تر به شما ارائه خواهند داد. لازم است بدانید که جهت خرید عمده کولر از امارات و چین بایستی مطمئن شوید که کولرها دارای استانداردهای مربوطه می‌باشد. همچنین در ادامه به مهم‌ترین موارد خرید عمده کولر از چین و واردات می‌پردازیم.

خرید عمده از طریق سایت‌های اینترنتی

در این روش شما عزیزان می‌توانید به سایت‌های خرید اینترنتی چینی و یا اماراتی مراجعه نموده و با توجه به نیازتان کولر دلخواه خود را خریداری نمایید. همچنین لازم به ذکر است که در این سایت‌ها توضیحات کاملی در مورد مشخصات و قیمت کالاها درج شده است.

خریداری از طریق بازرگانان و نمایندگان

در این روش شما می‌توانید کالاهای خود را از بازرگانان و نمایندگان فعال در این زمینه خریداری نمایید.

حضور در نمایشگاه‌ها

شما عزیزان می‌توانید جهت خرید عمده کولر از چین و امارات به نمایشگاه‌های تجاری به صورت حضوری مراجعه نمایید تا در نهایت کالایی را که با نیاز شما سازگاری بیشتری دارد را خریداری نمایید.

بهترین روش‌های حمل و نقل کولر وارداتی

جهت حمل و نقل کولر از چین و امارات روش‌های گوناگونی وجود دارد که با توجه به نوع، تعداد کولرها و همچنین فاصله جغرافیایی میان مقصد و مبدأ می‌توانید از آنها استفاده کنید.

در این بخش به مهم‌ترین روش‌های حمل و نقل کولر می‌پردازیم:

حمل کولر به صورت دریایی

این نوع حمل و نقل برای حمل کولرهای صنعتی و بزرگ و با تعداد زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش ممکن است، ارسال کالا کمی طولانی در نظر گرفته شود.

حمل کولر به شکل هوایی

این برای کولرهایی در نظر گرفته می‌شود که نیاز به ارسال سریع دارند؛ اما بایستی این نکته را مورد توجه قرار بدهید که این روش از قیمت بالاتری برخوردار است.

حمل کولر به صورت زمینی

این نوع از روش حمل و نقل برای کولرهایی مناسب است که فاصله جغرافیایی کمی مبدأ و مقصد وجود دارد. در این روش با استفاده از وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون‌ها به دست مشتریان می‌رسد.

کد تعرفه ی گمرکی کولرهای آبی و گازی در ایران

تعرفه های گمرکی جهت ترخیص کولر از گمرک به شرح زیر می‌باشد:

  • کد تعرفه گمرکی کولر گازی اسپیلت در ردیف 84151010 قرار می‌گیرد.
  • کد تعرفه گمرکی کولر گازی در صورتی که به شکل جداگانه اظهار گردد در ردیف 84159010 قرار می‌گیرد.
  • کد تعرفه گمرکی دستگاه های تهویه ماشین ها در ردیف 8415 قرار می‌گیرد.

چرا برای واردات و ترخیص کولرهای آبی و گازی از ققنوس ترخیص استفاده کنید؟

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم جهت کسب سود فروش کولر گازی بایستی تمامی مراحل آن را با دقت بالایی به انجام برسانید. چرا که انجام صحیح این مراحل در نهایت به شما کمک خواهد کرد تا در کمترین زمان ممکن نسبت به خارج سازی کالای خود از گمرک اقدام نمایید. همچنین لازم به ذکر است که انجام کلیه این مراحل می‌تواند زمان زیادی را به اختصاص دهد. از این رو شما می‌توانید با بهره گیری از خدمات شرکت‌های فعال در این زمینه مانند شرکت ققنوس ترخیص کلیه انجام این عملیات را به کارشناسان زبده ما بسپارید.

کارشناسان مجرب ما در شرکت ققنوس ترخیص می‌توانند کلیه مراحل واردات و ترخیص کولر از گمرک را در کمترین زمان ممکن برای شما عزیزان به انجام برساند.

جمع بندی

هدف ققنوس ترخیص از تهیه این مقالات آشنایی بازرگانان تازه کار با اهمیت ترخیص کولر گازی اسپیلت از گمرک می‌باشد. شرکت ققنوس ترخیص تلاش می‌کند با ارائه توضیحاتی در این زمینه بتواند بهترین نکات را برای شما ارائه دهد. همچنین می توان گفت در صورتی که قصد کسب اطلاعات بیشتر در جهت خدمات ما را داشته باشید می توانید ازخدمات سودمند ما نظیر ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزات لازم، ترخیص کالا از گمرکاتی مانند فرودگاه امام خمینی ، غرب تهران، شهید رجایی مواردی از این قبیل بهره‌مند شوید.

انواع کولرهای وارداتی به ایران کدام‌اند؟

مهم‌ترین کولرهای وارداتی به ایران شامل کولرهای آبپاش، کولرهای صنعتی، کولرهای یخچالی، کولرهای اسپلیت و کولرهای هوایی می‌باشد.

چه مدارکی جهت واردات و ترخیص کولر از چین و امارات لازم است؟

از جمله مهم‌ترین مدارک لازم جهت واردات کولر می‌توان به مجوز واردات کالا، فاکتور فروش کالا، گواهی مبدأ کالا، بیمه نامه، مدارک مالی و مواردی از این قبیل اشاره نمود.

چرا جهت واردات کولرها کولر بایستی از خدمات شرکت ققنوس ترخیص استفاده نمایید؟

با توجه به پیچیده بودن فرایند ترخیص کالا و کسب سود بیشتر می‌توانید از خدمات شرکت ققنوس ترخیص بهره‌مند شوید.

جهت واردات و ترخیص کولر از چه روش‌هایی حمل و نقلی می‌توان استفاده کرد؟

 مهم‌ترین روش‌های حمل و نقل جهت واردات و ترخیص کولر شامل حمل و نقل هوایی، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل دریایی می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط