لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص کامیون های وارداتی / 0 تا 100 ترخیص کابین کامیون از گمرک

ترخیص کامیون های وارداتی

فهرست مطالب

در روند تجارت بین المللی و واردات کالا شاهد واردات انواع مختلفی از کالاهای وارداتی به داخل کشور هستیم که بر اساس سیاست های اقتصادی دولت و نیازهای کشور، واردات آن ها انجام می شود. یکی از کالاهایی وارداتی که تاجران به دلیل سود خوبی که به همراه دارد آن را به کشور وارد کرده و به ترخیص آن از گمرک می پردازند ترخیص کابین کامیون از گمرک می باشد که دارای پیچیدگی ها و مراحل مختلفی است، از این رو افراد تازه وارد و کم تجربه ای که قصد دارند به فعالیت در حوزه واردات و ترخیص کابین مستعمل کامیون بپردازند، می توانند انجام این فرایند را از صفر تا صد به گروه تجاری ققنوس که آماده خدمات رسانی در راستای ترخیص کامیون های وارداتی است واگذار نمایند. برای آشنایی بیشتر با روند ترخیص کامیون های وارداتی می توانید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ترخیص کابین کامیون های وارداتی به چه صورت است؟

روند ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک از آن جایی که باید در تمامی گمرک های کشور بر اساس قوانین واردات و صادرات انجام شود روندی بسیار پیچیده و دشوار می باشد و تاجران باید در این روند مراحل مختلفی را طی کرده و مدارک گوناگونی را از نهاد های مختلف تهیه نموده، به گمرک تحویل دهند. در نهایت پس از انجام بازرسی های لازم و تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه، مرحله ترخیص کابین کامیون از گمرک پایان یافته و کابین های وارداتی با موفقیت از گمرک خارج شوند. از جمله مراحلی که باید در روند ترخیص کابین مستعمل کامیون طی شود می توان به مراحل زیر اشاره کرد:

– اولین مرحله از فرایند ترخیص کابین مستعمل کامیون انجام مرحله ثبت سفارش کالا می باشد. در این مرحله تاجران و یا فرد ترخیص کار با استفاده از پیش فاکتور اطلاعات خواسته شده در سامانه جامع امور گمرکی را ثبت می کند. برای انجام این مرحله باید مجوز ثبت سفارش کالا دریافت شود.

– مرحله بعدی انجام فرایند مربوط به تخصیص ارز برای پرداخت هزینه محموله تجاری وارداتی به فروشنده آن می باشد. در این مرحله تاجران باید مدارک مربوط به محموله وارداتی خود را به بانک عامل ارائه دهند و پس از تایید ارز دریافت نمایند.

– مرحله بعدی دریافت مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کابین کامیون از گمرک می باشد که هر کدام از مجوزهای مورد نیاز باید از ارگان خاصی تهیه شود.

– تنظیم پیش نویس و دور اظهاری یکی دیگر از مراحل ترخیص کامیون وارداتی از گمرک می باشد.

– در مرحله بعدی از روند ترخیص کابین کامیون از گمرک تاجران باید پرونده ترخیص مربوط به محموله وارداتی خود را تکمیل کرده و در اختیار کارشناس گمرک قرار دهند.

– کارشناس گمرک با بررسی پرونده محموله تجاری وارداتی تشخیص می دهد که محموله وارداتی برای ترخیص از گمرک باید کدام یک از مسیرهای سبز، زرد و قرمز گمرکی را جهت ترخیص و خروج از گمرک طی کند.

– یکی دیگر از مراحل ترخیص کابین مستعمل کامیون مربوط به تسویه حساب می باشد. تاجران موظف اند تمامی مالیات های گمرکی و هزینه خدماتی که در راستای واردات و ترخیص محموله تجاری خود دریافت کرده اند را به نهاد ها و شرکت های مختلف پرداخت کنند و مدارک مربوط به تسویه حساب خود را به گمرک ارائه دهند تا  اجازه خروج کالا از گمرک را دریافت نمایند.

ترخیص کابین کامیون از گمرک
ترخیص کابین کامیون از گمرک

لیست انواع کشنده های مستعمل

در روند واردات و ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک شاهد این قضیه هستیم که علاوه بر کامیون های نو و دست اولی که از کمپانی های معتبر و معروف خریداری می شود یک سری از کامیون ها و یا کابین های کامیون مستعمل و یا دست دوم هستند و گمرک نیز به ترخیص کابین مستعمل کامیون می پردازد، این کار به این خاطر است که ورود کامیون و یا کابین کامیون مستعمل به کشور بر اساس قوانین واردات و صادرات کالا مجاز می باشد اما برای این کار شرایطی تعیین شده است که بر اساس این شرایط کامیون مستعمل و یا دست دومی که وارد کشور می شود باید سه سال کارکرده باشد تا در هنگام ترخیص از گمرک با مشکل مواجه نشوند. از جمله کامیون هایی مستعملی که پس از طی کردن روند ترخیص کالا وارد کشور می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انواع جرثقیل های مستعمل
  • انواع کامیون های اتاق دار دسته دوم
  • انواع تریلیر های مستعمل و دست دوم
  • انواع وانت بار های سنگین
  • انواع کفی های دست دوم
  • انواع کامیون های یخچال دار
  • و…

نکات مهم جهت ترخیص کابین کامیون های وارداتی از گمرک

در روند واردات و ترخیص کامیون وارداتی برای این که در زمان ترخیص کالا از گمرک از لحاظ قانونی و  یا از لحاظ مادی مشکلی برای تاجران ایجاد نشود لازم است تا تاجران قبل از خرید نهایی خود و عقد قرار داد و همچنین قبل از بارگیری محموله تجاری کابین کامیون در رابطه با یک سری نکات اطمینان حاصل نماید. زیرا در صورتی که مشکل ایجاد شده به خاطر کوتاهی و تقلب فروشنده باشد تاجران در روند عودت دادن کالای وارداتی به کشور فروشنده مبداء دچار ضرر خواهند شد. از جمله نکاتی که قبل از ترخیص کابین کامیون از گمرک باید به آن توجه می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انجام بازرسی کالا قبل از خرید و همچنین قبل از بار گیری کردن کالا درون وسیله حمل و نقل
  • کمک گرفتن از شرکت های بازرسی کالا برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت کابین کامیون بر اساس متریال ها و مقاومتی که در قرار داد خرید به آن اشاره شده است.
  • خرید کامیون های مستعمل و دوست دومی که تنها سه سال کار کرده باشند.
  • انتخاب روش حمل و نقل مناسب با توجه به این مسئله که کابین کامیون وزن بالایی دارد.
  • بهترین روش حمل و نقل این محموله استفاده از روش حمل و نقل دریایی است.
  • استفاده از افراد متخصص در هنگام بارگیری و تخلیه کالا برای جلوگیری از آسیب دیدن کابین های وارداتی

لیست مدارک لازم برای ترخیص کابین کامیون

تاجران برای این که بتوانند روند ترخیص کامیون های وارداتی را انجام دهند باید اقدام به تهیه یک سری مدارک نمایند و پس از تکمیل کردن مدارک آن ها را در قالب یک پرونده به کارشناسه مربوطه در گمرک تحویل دهند، گمرک نیز پس از بررسی مدارک و مطابقت دادن آن ها با محموله و نهادهای مربوط جهت اطمینان از جعلی نبودن مدارک حکم خروج و ترخیص کابین کامیون از گمرک را صادر می نماید. از جمله مدارکی که در روند ترخیص کابین مستعمل کامیون مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مجوز واردات کابین کامیون به کشور
  • مجوز ثبت سفارش کالا که باید از سازمانه توسعه و تجارت دریافت شود
  • دریافت کد تعرفه گمرکی مربوط به نوع کابین کامیون وارداتی
  • گواهی مبداء
  • انواع مجوزهای مختلفی که برای ترخیص کامیون های وارداتی مورد استفاده قرار می گیرد
  • بارنامه حمل و نقل کابین کامیون از کشور مبداء به کشور مقصد
  • بیمه نامه محموله تجاری کابین های کامیون
  • پیش فاکتور و فاکتور خرید محموله کابین کامیون
  • پکینگ لیست یا لیست عدل بندی
  • مدارک مربوط به تخصیص ارز
  • گواهی ترخیصیه
  • اسناد اعلامیه های تامین ارز یا نامه برات
  • پروانه سبز گمرکی
  • قبض انبار
  • مدارک مربوط به تسویه حساب تاجر با گمرک
  • کارت بازرگانی
  • گواهی بازرسی کالا در صورتی که محموله کابین های وارداتی مستعمل و دست دوم باشند
  • و..

کد تعرفه گمرکی کابین مستعمل کامیون های وارداتی

در روند واردات و ترخیص کابین مستعمل کامیون هر نوع از کابین که وارد کشور شود دارای کد تعرفه گمرکی خاص خود می باشد تا بتوان بر اساس نوع کابین کامیون، برند کامیون، و کاربردی که قرار است کامیون در داخل کشور داشته باشد میزان حقوق گمرکی کابین کامیون وارداتی را تعیین نمود. همانطور که در قسمت های بالا اشاره کردیم در رابطه با ترخیص کابین کامیون از گمرک با انواع مختلفی از کابین ها روبه رو می شویم که کد تعرفه گمرکی هر کدام از آن ها به صورت زیر می باشد:

  • کد تعرفه گمرکی متعلق به کابین مستعمل کامیون ولوو 87079030 می باشد.
  • کد تعرفه گمرکی جرثقیل خود کششی برای حمل بار سی تن یا بیشتر 87051010 می باشد.
  • کد تعرفه گمرکی کانتینر یخچال دار 860900000 می باشد.
ترخیص کابین مستعمل کامیون
ترخیص کابین مستعمل کامیون

کد تعرفه گمرکی را چگونه دریافت کنیم؟

یکی از مدارک مورد نیاز در روند ترخیص کامیون های وارداتی کد تعرفه گمرکی است که کوچک ترین خطایی در روند دریافت و ارائه این کد به گمرک مشکلات زیادی را برای وارد کننده کابین کامیون ایجاد می کند از این رو لازم است تاجران در روند دریافت این کد نهایت دقت را به کار گیرند تا روند ترخیص کابین کامیون از گمرک را بدون ایجاد مشکل پشت سر بگذارند. برای دریافت کد تعرفه گمرکی انواع کابین کامیون سه روش وجود دارد:

  • روش اول: در این روش تاجران باید به دفتر تعیین تعرفه گمرکی کالای وارداتی به صورت حضوری مراجعه کنند، فرم مربوط به تعیین طرفه گمرکی را پر کنند، یک نمونه از کالای خود را جهت بررسی به کارشناس مربوطه ارائه دهند و یا کاتالوگ مرتبط با نوع کابین کامیون را به کارشناس تحویل دهند و سرانجام با پرداخت هزینه تعیین تعرفه گمرکی با نظارت و کمک های کارشناس مربوطه، کد تعرفه گمرکی مربوط به نوع  کابین کامیون را به گمرک ارئه دهند.
  • روش دوم: روش دوم برای دریافت کد تعرفه گمرکی مرتبط با نوع کابین کامیون وارداتی به این صورت است که تاجران به کتاب مربوط به قوانین و مقررات صادرات و واردات مراجعه می کنند، به فصل مربوط به کابین کامیون رفته پس از پیدا کردن دسته و زیر ردیف مربوط به نوع کابین کامیون وارداتی به کشور کد را به گمرک ارائه می کنند. البته توصیه می شود در این روند از یک کارشناس و یا از ترخیص کاران گروه ققنوس ترخیص کمک گرفته شود زیرا کوچک ترین خطا می تواند خسارت زیادی را برای صاحب کالا به دنبال داشته باشد.
  • روش سوم: در روش سوم تاجران برای پیدا کردن کد تعرفه گمرکی مربوط به نوع کابین کامیون می توانند به سایت ایران کد به آدرس irancod.ir مراجعه کرده و با وارد کردن نام و نوع کابین کامیون وارداتی کد مربوط به تعرفه گمرکی این نوع کالا را به دست بیاورند.

آیا واردات کابین کامیون به کشور سود آور است؟

واردات کابین کامیون یکی از کالاهای وارداتی سود آور به حساب می آید زیرا هزینه کم تری در مقایسه با واردات کامیون های کامل دارد. وارد کنندگان کابین کامیون با واردات انواع این نوع کابین ها علاوه بر سود بالاییی که از واردات این کالا کسب می کنند باعث رونق صنعت ترانزیت در کشور می شوند.

نکته ای که در زمینه واردات کابین کامیون باید به آن اشاره شود قوانین و آیین نامه هایی است که توسط ارگان های مختلف دولتی در این زمینه وضع می شود، بر همین اساس افرادی که قصد واردات این نوع کالا را دارند لازم است قبل از هر گونه اقدامی از تمامی این قوانین اطلاع پیدا کنند زیرا انجام این کار در صورت عدم آگاهی ضررهای مالی خسارت جدی را به دنبال خواهد داشت.

خدمات ققنوس ترخیص در زمینه ترخیص کابین کامیون از گمرک

شرکت ققنوس ترخیص با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه ترخیص انواع محموله های تجاری وارداتی و با ارائه انواع خدمات ترخیص کالا را به مشتریان خود، یکی از بهترین گزینه ها در میان شرکت های بازرگانی فعال در کشور به شمار می آید که تاجران و وارد کنندگان کابین کامیون می توانند در راستای ترخیص این کالا به آن مراجعه کنند.

ما در شرکت ققنوس ترخیص با داشتن ترخیص کاران، حق العمل کاران، مشاوران و کارشناسان حرفه و مجرب بهترین و مساعد ترین شرایط را جهت ترخیص کالاهای وارداتی برای صاحبان کالا فراهم نموده ایم. ترخیص کاران گروه ققنوس ترخیص با استفاده از تجربه، مهارت و دانش خود در زمینه ترخیص کابین کامیون از گمرک می توانند این نوع محموله تجاری را با کم ترین هزینه و همچنین در کم ترین زمان از گمرک ترخیص نمایند.

از جمله خدمات ما در گروه ققنوس ترخیص در زمینه ترخیص کابین کامیون می توان به مواردی همچون ترخیص کابین کامیون از گمرک های سراسر کشور با استقرار تیم ترخیص کاری در تمامی گمرک ها، ترخیص کابین کامیون از گمرک های کشورهایی چون ترکیه و امارات، ارائه مشاوره بازرگانی و اطلاعات مورد نیاز به تاجران در راستای قوانین وضع شده مربوط به کابین کامیون، انجام امور مربوط به تشریفات گمرکی واردات کابین کامیون، انجام امور مربوط به دریافت ارز نیمایی یا ارز مبادله ای، دریافت گواهی نامه استاندارد، مشخص کردن ارزش و تعرفه گمرکی کابین کامیون و… اشاره نمود.

قوانین و مجوازت لازم جهت واردات کامیون

یکی از اقدامات مهمی که لازم است قبل از واردات هر گونه کامیون توسط صاحبان کالا عملی شود، اطلاع پیدا کردن از قوانین و مقرراتی است که در راستای واردات انواع کامیون به کشور توسط ارگان های مرتبط با این مسئله وضع شده است. همچنین برای واردات این وسیله نقلیه به کشور و ترخیص آن از گمرک نیاز به دریافت تعدادی مجوز می باشد که لازم است صاحب کالا و یا نماینده قانونی او با این مجوزها آشنایی داشته و برای دریافت آن ها از ارگان های مختلف اقدام نماید. از جمله قوانین و مجوزهای لازم برای واردات و ترخیص انواع کامیون از گمرک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از مجوزهای مورد نیاز که باید در همان ابتدای کار توسط صاحب کالا دریافت شود مجوز واردات کامیون می باشد.
  • حداقل زمانی که از تولید کامیون های وارداتی گذشته است سه سال باشد نه بیشتر
  • کامیون هایی که برای واردات به کشور انتخاب می شوند از کمپانی های معروف تهیه شده و دارای خدمات پس از فروش باشند.
  • کامیون های وارداتی باید دارای گواهی نامه استاندارد باشند تا از اصالت، کیفیت و امنیت آن ها اطمینان حاصل شود.
  • لازم است کامیون های وارداتی معیارهای لازم برای عدم ایجاد آلودگی و آلاینده های محیط زیست را داشته باشند تا موفق به دریافت مجوز این اداره شوند.
  • بر اساس قوانین کامیون های وارداتی باید از کشور هایی چون چین، کره جنوبی و یا یکی از کشورهای اروپایی خریداری شوند.
  • بر اساس قوانین وضع شده در زمینه واردات کامیون، اولیت واردات این نوع وسیله حمل و نقل باربری با کامیون هایی است که ظرفیت حمل بار آن ها از 18 تن به بالا باشد.
  • با توجه به این که یکی از موارد استفاده از کامیون های وارداتی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی می باشد، پس لازم است که کامیون های وارداتی معیارها و استانداردهای لازم برای حمل کالا به کشورهای اروپایی و یا دیگر کشورهای خارجی را داشته باشند.
  • دریافت مجوز ثبت سفارش کالا در سامانه جامع امور گمرکی

جمع بندی

ققنوس ترخیص به عنوان یک گروه تجاری فعال در زمینه ترخیص کالا از گمرک به تهیه این مقاله در راستای ترخیص کابین کامیون مستعمل از گمرک پرداخته است تا تاجران تازه وارد به این عرصه که قصد واردات این نوع کالای وارداتی را دارند با مراحل ترخیص کامیون های وارداتی که بسیار پیچیده و دشوار است آشنا شوند.

در این مقاله تلاش شده به تمامی مسائل مرتبط با ترخیص کابین کامیون از گمرک پرداخته شود و در رابطه با انواع کامیون ها وارداتی مستعمل، نکاتی که لازم است تاجران در هنگام واردات این نوع کالا به کشور به آن توجه نموده تا واردات پر سودی داشته باشند، مدارک مورد نیاز در روند ترخیص کالا و کد تعرفه گمرکی آن پرداخته شده است.

تاجرانی که در راستای واردات کابین کامیون در دو دسته ی نو و مستعمل فعالیت می کنند، می توانند انجام فرایند ترخیص کامیون وارداتی را از صفر تا صد آن به ترخیص کاران حرفه ای و مجرب گروه ققنوس ترخیص واگذار نمایند. همچنین تارجران می توانند در هنگام تهیه کد تعرفه گمرکی برای جلوگیری از هر گونه اشتباهی از مشاروه بازرگانی این گروه بهره مند شوند.

وارد کنندگان کابین کامیون برای ترخیص این نوع محموله تجاری از گمرک چه مراحلی را باید طی کنند؟

از جمله مراحلی که برای ترخیص کابین کامیون از گمرک باید طی شود می توان به مراحلی چون ثبت سفارش کالا، انجام فرایند تخصیص ارز، دریافت مجوزهای مورد نیاز، تهیه پیش نویس و دور اظهاری کالا، تکمیل پرونده ترخیص و ارائه به کارشناس، تعیین مسیر گمرکی، تسویه حساب با گمرک و دیگر ارگان ها و.. اشاره کرد.

در هنگام واردات کابین کامیون به چه نکاتی باید توجه شود؟

در هنگام واردات کابین کامیون باید قبل از خرید و قبل از بارگیری روند بازرسی کالا انجام شود، از شرکت های بازرگانی برای بازرسی کالا برای اطمینان از متریال کالا استفاده شود، کامیون هایی که سه سال از تولید آن ها می گذرد انتخاب شود، یک روش حمل و نقل مناسب برای جابه جایی کابین کامیون انتخاب شود، از افراد متخصص برای بارگیری و تخلیه کابین کامیون کمک گرفته شود و …

چه مدارکی برای ترخیص کابین کامیون از گمرک مورد نیاز است؟

از جمله مدارکی که برای ترخیص کابین کامیون از گمرک مورد نیاز است می توان به اسنادی چون مجوز واردات کابین به کشور، دریافت مجوز ثبت سفارش کالا، دریافت کد تعرفه گمرکی کابین کامیون، تهیه گواهی مبداء، دریافت انواع مجوزهای مورد نیاز، تهیه بارنامه حمل و نقل کابین کامیون، بیمه نامه مربوط به محموله کابین، پیش فاکتور خرید محموله، لیست عدل بندی، اسناد مربوط به تخصیص ارز، گواهی ترخیصیه، پروانه سبز گمرکی و.. اشاره نمود.

تعرفه گمرکی کابین کامیون شامل چه کد هایی می شود؟

از جمله کدهای تعرفه گمرکی مربوط به ترخیص و واردات کابین کامیون می توان به مواردی چون کد 87079030 برای واردات و ترخیص کابین مستعمل کامیون ولو اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

2 پاسخ

  1. سلام
    چرا این همه پیچیده می کنید ؟؟؟
    اصلا کار سختی نیست
    با سیستم EPL کار گمرک به شدت آسان شده و نون خیلی را آجر کرده
    این گفتم چون خیلی الکی سختش کردین
    برای کسی که بلد نیست

    بگو برو توسامانه تجار ثبت سفارش کن و نیاز به فاکتور دارد برای ثبت سفارش
    از بانک کد دریافت کن (و بگو که دلارش کجا آوردین تا بانک تضمین دلارت تو اوکی کنه )

    این مرجله اول

    دوم
    کالا تو بیمه کن
    برو توسامانه گمرک یه سری اطلاعات از خواسته
    واعداد ارقام هم مشخص هست

    اصل این هست
    و اگر گیر کردین تو گمرک ، خود کارشناسان گمرک (ما)تو گمرک کمک تون خواهد کرد .

    اصلان هیچ فراینده پیچیده ای ندارد
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط