لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک + شرایط ترخیص کالا

راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک + شرایط ترخیص کالا

فهرست مطالب

فکر می‌کنید چرا باید با شرایط ترخیص کالا آشنا شوید؟ یا اصلا چه نیازی به واردات و ترخیص کالا است؟

با توجه به جدیدترین آماری که در کشور موجود است، ایران افزایش جمعیت چشمگیری داشته و این موضوع باعث شده تا تولیدات داخلی کشور پاسخگوی نیازهای مردم نباشد. به همین علت واردات کالا از کشورهای مختلف تبدیل به نیازی مبرم شده است. ورود هر نوع کالای تجاری یا غیرتجاری به داخل کشور نیازمند انجام فرایند ترخیص است. اگر شما هم قصد واردات کالا را دارید حتماً باید با شرایط ترخیص کالا آشنا شوید. ما در ققنوس ترخیص همراه شما هستیم، تا هر آنچه باید در حوزه ترخیص کالا بدانید برای شما مطرح کنیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ترخیص کالا از گمرک چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بیانی ساده، ترخیص کالا یعنی خارج کردن کالا از گمرک و منتقل کردن آن به محلی که مورد نظر بازرگان است. برای انتقال کالا شما باید با شرایط ترخیص کالا آشنا باشید زیرا بدون آگاهی از قوانین و ضوابط آن به هیچ عنوان قادر نخواهید بود کالای خود را از گمرک آزاد کنید. مسیر ترخیص کالا همواره از دست‌اندازهای مختلفی تشکیل شده که بهتر است آن را به دست یک متخصص بسپارید. برای ترخیص محموله از گمرک شما باید مدارکی را تهیه کنید و همچنین مجوزهایی را اخذ کنید و در مراحل مختلف ترخیص آنها را ارائه کنید. برای اطلاع از مدارک و مجوزهای لازم ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

مهمترین شرایط ترخیص کالا از گمرک

یکی از عواملی که باعث می‌شود واردات شما با موفقیت مواجه شود این است که با شرایط ترخیص کالا آشنا باشید؛ چون هرگونه اهمال کاری در روند انجام آن ممکن است خسارت سنگینی را برای شما به ایجاد کند. این عواقب می‌تواند جدای از بدنام شدن تجارت شما، سبب توقیف بار شما در گمرک و به بار آوردن هزینه‌های هنگفتی شود. زمانی که شما به مراحل ترخیص کالا واقف باشید تمامی مراحل ترخیص در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شوند و شما را از پرداخت هرگونه هزینه جانبی معاف می‌کند. در ادامه مقاله، نگاه گرمتان را می‌طلبیم تا شما را با مهمترین شرایط ترخیص کالا آشنا کنیم.

  • ثبت سفارش کالا
  • تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز
  • اظهار کالا
  • بررسی و ارزیابی کالا
  • پرداخت هزینه‌ها و عوارض گمرکی
  • صدور پروانه ترخیص کالا
  • حمل و نقل داخلی کالا
  • تسویه حساب و اتمام فرآیند

در ادامه، به توضیح هر مرحله خواهیم پرداخت.

ثبت سفارش کالا

برای آگاهی از شرایط ترخیص کالا، بهتر است مراحل آن را به دقت مطالعه کنید. اولین مرحله برای شروع واردات ثبت سفارش است. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مراحل واردات کالا است. شما باید طی فرایندی سندی را از وزارت بازرگانی کشور دریافت کنید که این سند نشان دهنده این است که شما مجاز به واردات کالا هستید و اقدامات شما قانونی می‌باشد. در گذشته برای دریافت مجوز تاجر یا بازرگان باید حضوراً به سازمان جامع تجارت ایران مراجعه می‌کردند و بعد از ارائه اسناد و مدارک خود ثبت سفارش کالا را انجام می‌دادند.ولی امروزه این روند اداری، کاملاً دگرگون شده و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ntsw.ir درخواست خودتان را برای ثبت سفارش ثبت کنید. این سامانه به صورت ۲۴ ساعته فعال است بعد از ثبت سفارش، شما یک فایل همراه سریال ۸ رقمی دریافت می‌کنید که می‌توانید به وسیله آن محموله خود را از گمرک ترخیص کنید. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز مطلب بعدی را مطالعه فرمایید.

تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز

یکی دیگر از شرایط ترخیص کالا، ارائه اسناد و مدارکی است که کمبود هر یک از آنها می‌تواند شما را با مشکلات متعددی مواجه کند. شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در وقت خود از شرکت‌های بازرگانی متعهد مثل ققنوس ترخیص، در این زمینه کمک بگیرید تا به نمایندگی از شما تمامی مراحل اداری و مالی را انجام دهند.

مدارک لازم به شرح زیر است:

  • اخذ کارت بازرگانی
  • اخذ کد ثبت سفارش که پیش از این روند دریافت آن را بیان کردیم.
  • ارائه اوراق ثبت سفارش که سه برگه تایپی و امضا شده بدون خط خوردگی می‌باشد.
  • اخذ مجوزهای قانونی که از قبل تعیین شده‌اند. مثل: مجوز وزارت بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی و غیره.
  • ارائه کپی و اصل پروفرما
  • ارائه بروشور کالا به دلیل معرفی دقیق کالای وارداتی
  • ارائه وکالت‌های مربوطه
  • بیمه نامه
  • قبض انبار
  • گواهی ترخیص
  • گواهی بارنامه شرکت حمل و نقل
  • گواهی بازرسی بانکی و بازرسی کالا

تمامی مدارک بالا برای ترخیص از گمرک الزامی هستند. شما می‌توانید اخذ و تکمیل مدارک بالا را به شرکت ققنوس ترخیص بسپارید؛‌ بی‌شک این یک انتخاب بی‌نظیر است.

یکی از شرایط ترخیص کالا، ارائه و بررسی مدارک است.

اظهار کالا

آیا می‌دانید اظهارنامه گمرکی چیست و چه تاثیری در شرایط ترخیص کالا دارد؟ برای دریافت پاسختان با ما همراه باشید.

زمانی که شما اقدام به واردات کردید و کالای شما وارد فرودگاه یا بنادر مقصد شد، مامورین حاضر هنگام دریافت محموله در گمرک، اطلاعی از نوع بار شما ندارند. بنابراین بازرگان و یا نماینده او باید یک سند تحت عنوان اظهارنامه گمرکی را به گمرک ارائه کند. در این سند تمام اطلاعات و مشخصاتی که مربوط به کالا می‌باشد درج شده است.

طبق ماده ۵۹ قانون گمرک، زمانی یک محموله در گمرک پذیرفته می‌شود، که از قبل اظهارنامه آن توسط گمرک دریافت شده باشد. پس با این وجود اهمیت آن را درک کردید. علاوه بر این، برای خروج کالا از انبار گمرک و همچنین اخذ مجوزهای ترخیص شما نیازمند اظهارنامه هستید. اگر کسی به نمایندگی از صاحب کالا اظهارنامه گمرکی را ارائه کند، علاوه بر مدارکی که پیش از این به آن پرداختیم باید اصل و کپی وکالت‌نامه را هم ضمیمه اسناد کند. مهمترین مواردی که در اظهارنامه درج می‌شوند عبارتند از:

  • تاریخ ثبت سفارش کالا و مشخصات گمرک مقصد
  • مشخص کردن نوع اظهارنامه که مربوط به واردات یا صادرات می‌باشد
  • مشخصات کامل شرکتی که کالا را وارد کرده است
  • مشخصات کشور مبدا و مقصد محموله
  • تعیین نوع انتقال کالا
  • تعداد، وزن و ارزش کالا

در صورتی که مفاد اظهارنامه با مشخصات کالا مغایرتی نداشته باشد کارشناس آن را تایید می‌کند. اگر با وجود توضیحات بالا، هنوز هم برای دریافت اظهارنامه مشکل دارید، می‌توانید با مشاوران ما در گروه تجاری ققنوس  ترخیص مشورت کنید.

بررسی و ارزیابی کالا

یکی دیگر از شرایط ترخیص کالا، ارزیابی کالا می‌باشد. به نظر شما یک کالا از چه وجوهی باید مورد ارزیابی قرار بگیرد؟ برای گرفتن پاسخ، حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید.

به طور کلی کالاها قبل از اینکه از کشور وارد و یا خارج شوند از نظر اصالت، محتوا و موارد دیگر بررسی می‌شوند. قوانین ارزیابی کالا در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً در اروپا کالاهای کمتری ارزیابی می‌شوند، ولی در کشوری مثل ایران به دلیل بالا بودن میزان قاچاق کالاهای بیشتری مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. هنگام ارزیابی کالا مجوزها، گواهی‌ها، فاکتورها، بارنامه و همچنین سایر اسناد مربوط به کالا بررسی می‌شوند. همچنین گاهی ممکن است کالا از لحاظ فیزیکی باز شود و برای تایید کیفیت بررسی شود. در این مرحله محدودیت‌ها و قوانین گمرکی برای محصول اعمال می‌شود و مالیات و عوارض آن تعیین می‌گردد. مهمترین اهدافی که از ارزیابی کالا در گمرک مد نظر است عبارتند از:

  • بررسی صحت مشخصات و اسناد مرتبط با کالا
  • مشخص کردن عوارض، مالیات و ارزش گمرکی کالا
  • مشخص کردن تعرفه گمرکی
  • تطبیق کالا با قوانین گمرکی (مانند ممنوعیت و یا محدودیت واردات و صادرات کالا)

علاوه بر مواردی که پیش از این به آن پرداختیم ارزیابی کالا به نوعی سبب مبارزه با قاچاق کالا می‌شود و همچنین تاجرانی که سابقه تخلف در تجارت خود دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. برای آگاهی از عوارض و مالیات تعیین شده هنگام ارزیابی کالا، می‌توانید مطلب بعدی را مطالعه فرمایید.

پرداخت هزینه‌ها و عوارض گمرکی

یکی از شرایط ترخیص کالا پرداخت هزینه ها و عوارض گمرکی است.

یکی دیگر از شرایط ترخیص کالا از گمرک پرداخت عوارض گمرکی و هزینه‌های جانبی مربوط به آن است. عمدتاً برای واردات کالا افراد باید عوارض گمرکی پرداخت کنند، ولی برای صادرات در بعضی موارد استثنایی عوارض تعلق می‌گیرد و در سایر اوقات از پرداخت آن معاف می‌باشند. امروزه گمرک با راه‌اندازی سایت payment.irica.ir پرداخت عوارض گمرکی را به شیوه آنلاین برای تاجرین فراهم کرده است و نیازی به مراجعه حضوری نمی‌باشد. طبق ماده ۱ قانون گمرکی عوارض گمرک شامل دو موضوع می‌شود:

  • حقوق گمرکی، که معادل با ۴ درصد از ارزش کالای وارداتی است.
  • سود بازرگانی، که هر ساله متغیر است و توسط دولت تعیین می‌شود.

علاوه بر این، واردکنندگان برای اینکه بتوانند محموله خود را از گمرک ترخیص کنند باید ۹ درصد از مجموع عوارض گمرکی کالایشان را به عنوان مالیات ارزش افزوده پرداخت کنند. همانطور که به آن اشاره کردیم صادرات کالا عوارض گمرکی ندارد. ولی در مواردی خاص مثل صادرات مواد خام نفتی، دام و آب افراد ملزم به پرداخت عوارض هستند. 

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که تمامی عوارض گمرکی را می‌توان از طریق سامانه پیمنت گمرک پرداخت کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عوارض گمرکی تا سقف ۵۰ میلیون تومان را می‌توان از طریق سامانه پیمنت که پیش‌تر آن را معرفی کردیم به روش آنلاین پرداخت کرد، اما زمانی که عوارض بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد برای پرداخت آن باید حضوراً به گمرک مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض گمرکی و استعلام قیمت می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. اگر می‌خواهید با نحوه دریافت پروانه سبز گمرکی، آشنا شوید با ما همراه باشید.

صدور پروانه ترخیص کالا

یکی از شرایط ترخیص کالا که در اوایل مقاله به آن پرداختیم آماده کردن اسناد و مدارک بود. حال می‌خواهیم پروانه سبز گمرکی و نحوه دریافت آن را، که یکی از مهم‌ترین اسناد گمرکی می‌باشد برای شما شرح دهیم.

زمانی که کالا توسط بازرسان گمرک ارزیابی می‌شود، پروانه سبز گمرکی صادر می‌شود که نشان دهنده این است که ترخیص کالای شما مشکلی ندارد. پروانه سبز برای کالاهای وارداتی و صادراتی به صورت مجزا صادر می‌شود و متفاوت است. مهم‌ترین اطلاعاتی که در پروانه ترخیص ثبت می‌شوند عبارتند از:

  • شماره ثبت کالا
  • شرکت وارد کننده
  • تاریخ ورود و خروج کالا (انبار)
  • تعداد و نوع کالا
  • شماره انبار
  • شماره ثبت سفارش کالا
  • اطلاعات مربوط به هزینه‌های گمرکی پرداخت شده و قیمت اصلی کالا
  • شماره کوتاژ

برای اخذ پروانه ترخیص کالا شما باید کد اقتصادی، سند بازرسی کالا، مجوزهای لازم، بیمه نامه کالا، فاکتور خرید، بارنامه و همچنین کارت بازرگانی را ارائه کنید. برای استعلام پروانه گمرکی هم شما می‌توانید به سامانه تجارت فرامرزی مراجعه کنید. این کار می‌تواند از طرف شما و یا نماینده قانونی شما که دارای وکالت‌نامه معتبر است انجام شود.

بعد از دریافت پروانه سبز شما می‌توانید فرایند ترخیص کالا را آغاز کنید و باید از قوانین حمل و نقل آگاهی داشته باشید. برای آشنایی با قوانین ادامه مطلب را از دست ندهید.

حمل و نقل داخلی کالا

یکی از مواردی که شرایط ترخیص کالا را برای شما آسان می‌کند، آگاهی از قوانین حمل و نقل است. در حمل و نقل داخلی، یک محموله می‌تواند از یک گمرک داخلی به گمرک دیگر و یا به مقصد نهایی در داخل کشور منتقل شود. شاید شما بر این باور باشید که حمل و نقل داخلی کالا فقط از مسیر زمینی انجام می‌شود، در صورتی که این یک تصور اشتباه است! از طریق راه‌های آبی و هوایی هم انتقال کالا امکان‌پذیر است.

فاکتورهای مختلفی روی حمل و نقل یک کالا تاثیرگذارند، مثلاً وزن بار، نوع بار، مدت زمان رسیدن بار و یا شرایط نگهداری کالا. ممکن است برای حمل و نقل برخی از کالاها نیاز به تریلی یخچال‌دار باشد، با توجه به این عوامل قیمت حمل و نقل کالا هم افزایش پیدا می‌کند. شما باید در این مرحله نوع حمل و نقل و همچنین شرکت مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید حمل و نقل کالای شما بدون مشکل انجام شود باید آن را به شرکت‌های حمل و نقل معتبر بسپارید تا در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. اگر می‌خواهید با پایان مرحله ترخیص آشنا شوید مطلب بعدی را مطالعه کنید.

تسویه حساب و اتمام فرایند

سپاس که تا این قسمت مقاله همراه ما بودید. امیدواریم شرایط ترخیص کالا را به وضوح برای شما بیان کرده باشیم. در آخرین مرحله از ترخیص کالا، مجوز بارگیری را گمرک صادر می‌کند و صاحب محموله یا نماینده او باید هزینه‌های گمرکی که شامل تخلیه کالا، بارگیری، زمان نگهداری و غیره است را پرداخت نماید. بعد از صدور مجوز، صاحب کالا محموله را از انبار دریافت می‌کند و سپس وسیله نقلیه با مجوزی که از پیش صادر شده وارد گمرک می‌شود. در ادامه کنترل نهایی روی محموله انجام می‌شود و اجازه خروج صادر می‌شود.

به طور کلی شرایط ترخیص کالا از قوانین و ضوابط زیادی برخوردار است که آگاهی از تمامی این قوانین برای هر تاجر ضروری است. با توجه به مشغله زیادی که تاجران و بازرگانان دارند بهتر است از شرکت‌های فعال در این زمینه کمک بگیرند، که بارها این فرایند را برای کالاهای مختلف در داخل و خارج کشور انجام داده‌اند. شما با واگذاری ترخیص کالای خود، قطعاً تجارت پرسودی خواهید داشت.

عوامل موثر در سرعت روند ترخیص کالا از گمرک

عوامل گوناگونی مانند عوامل جغرافیایی بر سرعت ترخیص کالا مرتبط هستند.

یکی از دغدغه‌هایی که هر وارد کننده یا صادر کننده با آن مواجه می‌شود، مدت زمانی است که کالا از گمرک ترخیص می‌شود. در واقع هدف از توضیح دادن شرایط ترخیص کالا، کاهش هزینه و زمان است. ترخیص کالا از گمرک نیازمند انجام تشریفات گمرکی است و از مقررات خاصی که آنها را بررسی کردیم تبعیت می‌کند. احتمالاً شما در پایان این قسمت به اهمیت حضور ترخیص‌کار در فرایند ترخیص کالا پی خواهید برد. عوامل متفاوتی شرایط ترخیص کالا را متاثر می‌کنند، در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

عوامل جغرافیایی

به نظر شما، عوامل جغرافیایی چه تاثیری می‌توانند بر شرایط ترخیص کالا داشته باشند؟

فکر می‌کنید شرایط ترخیص کالا برای مناطقی که نزدیک راه‌های ورودی و خروجی کشور هستند آسان‌تر است یا مناطقی که از راه‌های ورود و خروج دور هستند؟

با طرح پرسش‌های بالا حتماً به این نتیجه رسیدید که اگر یک منطقه به مسیرهای ورود و خروج گمرک نزدیک‌تر باشد، برای ترخیص کالا علاوه ‌بر اینکه زمان کمتری صرف می‌کند هزینه کمتری هم می‌پردازد. همچنین مناطقی که به امکانات حمل و نقل بیشتری دسترسی دارند مثل فرودگاه‌ها، بنادر و یا شبکه‌های حمل و نقل عمومی، برای ترخیص کالا راحت‌تر هستند.

عوامل قانونی و مقرراتی

شناخت قوانین و مقرراتی که در کشورهای مختلف وجود دارد برای تسریع روند ترخیص بسیار حائز اهمیت است. همچنین ممکن است در برخی کشورها شرایط ترخیص کالا قوانین خاصی داشته باشد که در کشور ما وجود ندارد، یا کشورهایی ورود کالا از ایران را ممنوع کرده باشند و محدودیت‌های خاصی اعمال کنند، در این موارد ترخیص کالا با تاخیر انجام می‌شود.

عوامل مالی

یکی از مهم‌ترین شرایط ترخیص کالا از گمرک، پرداخت هزینه‌ها و عوارض کالا می‌باشد. هزینه‌هایی که برای ترخیص کالا باید پرداخت شوند شامل هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های بانکی، بیمه، خدمات ترخیص و پرداخت‌های گمرکی هستند. در صورتی که پرداخت در هر یک از مراحل گفته شده به موقع انجام نشود می‌تواند ترخیص کالای شما را با تاخیر مواجه کند.

عوامل پیش بینی نشده

نقش عوامل پیش بینی نشده را در ترخیص کالا از گمرک دست کم نگیرید. ممکن است در طول ترخیص کالا، ارز دچار تغییرات ناگهانی شود و شما را با هزینه‌های اضافی مواجه کند. عوامل پیش‌بینی نشده می‌توانند از طرف گمرک باشند؛ مثلاً زمانی که قانون جدیدی در گمرک اعمال می‌شود، یا حتی ممکن است مشکل فنی در سیستم گمرک به وجود آمده باشد. علاوه بر این، ایجاد مشکل در سیستم حمل و نقل هم می‌تواند شرایط ترخیص کالا را با مشکل مواجه کند. گاهی هم ممکن است شرایط آب و هوایی مثل زلزله، سیل و غیره باعث افزایش زمان و هزینه برای ترخیص کالا شود.

آنچه در این مطلب خواندید…

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تمامی شرایط ترخیص کالا و همچنین هزینه‌هایی که ملزم به پرداخت آن هستید آشنا کنیم. تمامی مدارکی که برای ترخیص کالا از گمرک به آن نیازمند هستید را معرفی کردیم و روند اخذ آنها را توضیح دادیم. مهمترین عواملی که در ترخیص کالا باید به آنها توجه کنید تا روند ترخیص، تسریع یابد و هزینه کمتری پرداخت کنید را بیان کردیم. با این وجود پیشنهاد ما به شما سپردن فرایند ترخیص به گروه‌های بازرگانی معتبر و متعهد مثل ققنوس ترخیص می‌باشد. در صورتی که جواب سوالتان را در مطالب بالا پیدا نکردید می‌توانید با تیم پشتیبانی و فروش گروه تجاری ققنوس ترخیص در میان بگذارید.

اگر مطالب فوق برای شما مفید بود، مشتاقیم تا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. پرداخت عوارض گمرکی چگونه انجام می‌شود؟

اگر عوارض تا سقف ۵۰ میلیون تومان باشد،به صورت آنلاین از طریق سایت پیمنت پرداخت می‌شود و اگر عوارض بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد باید حضوری به گمرک مراجعه کرد.

2. عوامل پیش‌بینی نشده چگونه در شرایط ترخیص کالا تاثیرگذارند؟

شرایط آب و هوایی بد مثل سیل و زلزله، مشکل در سیستم حمل و نقل، اخلال در سیستم گمرک و یا اعمال قوانین جدید گمرکی سبب تاخیر ترخیص کالا می‌شود.

3. اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا چه هستند؟

قبض انبار، وکالت‌نامه، بیمه‌نامه، پیش فاکتور، کارت بازرگانی، گواهی بازرسی، گواهی ترخیص و …

4. ثبت سفارش کالا چگونه انجام می‌شود؟

ثبت سفارش، اولین مرحله واردات است که با مراجعه به سایت ntsw.ir، به صورت ۲۴ ساعته می‌توان درخواست خود را ثبت نمود و کد ۸ رقمی سفارش را دریافت کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط