لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص کالا از چین / راهنمای واردات از چین به ایران 1402

ترخیص کالا از چین

فهرست مطالب

یکی از ارکان مهم چرخه اقتصادی در کشور مربوط به مسئله واردات کالا و تجارت بین المللی می باشد که نقشی بسیار مهم و تاثیر گذاری را در اقتصاد کشور بر عهده دارد و یکی از کشورهایی که در امر واردات کالا به کشور ایران نقش و تاثیر بسیار مهمی دارد کشور چین می باشد. سالانه کالاهای زیادی با طی کردن روند واردات از چین به ایران منتقل می شوند؛ از این رو گروه ققنوس ترخیص برای آشنایی تاجران با مراحل واردات کالا و ترخیص کالا از چین به عنوان یکی از شرکای تجارت بین المللی ایران اقدام به تهیه این مقاله نموده است.

در این مقاله درباره مطالب مختلفی همچون لیست کالاهای وارداتی از چین به ایران، عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه های واردات کالا از کشور چین، بهترین روش هایی که می توان با استفاده از آن ها اقدام به واردات کالا و همچنین ترخیص کالا از چین نمود و… توضیحات مفیدی ارائه شده است.

لیست کالاهای وارداتی جهت ترخیص کالا از چین

یکی از مسائل مهمی که لازم است تاجران در امر واردات و ترخیص کالا از چین به آن توجه کنند مربوط به نوع کالا و اقلامی است که طی کردن روند واردات از چین به ایران برای وارد کردن آن ها بسیار مقرون به صرفه بوده و سود خوبی از عاید تاجران می شود؛ از این رو در این قسمت از مقاله به معرفی تعدادی از کالاهایی که تاجران در سال های گذشته با طی کردن مراحل واردات کالا به کشور وارد کرده اند و بازده خوبی را به دست آورده اند را به شما معرفی می کنیم. از جمله کالاهای پرسود وارداتی از چین، می توان به کالاهای زیر اشاره نمود:

  • انواع وسایل الکترونیکی و لوازم جانبی و یدکی آن ها
  • انواع تلفن همراه و لوازم یدکی و جانبی آن ها
  • انواع مختلف لباس و پوشاک
  • انواع قطعات جانبی و یدکی خودرو
  • انواع مختلف کامپیوتر و لپ تاپ
  • انواع وسایل و تجهیزات ساختمانی
  • وارد کردن دستگاه ها و تجهیزات پزشکی گوناگون
  • انواع لوازم برقی آشپرخانه
  • انواع مختلف وسایل روشنایی مانند لامپ، چراغ قوه و …
  • انواع مختلف خودروهای سواری
  • و..
واردات از چین به ایران
واردات از چین به ایران

وضعیت واردات و ترخیص کالا از چین به ایران چگونه است؟

سال ها است که بین دو کشور ایران و چین روابط اقتصادی گرمی در جریان است و سالانه کالاهای بسیاری روند واردات و ترخیص کالا از چین به سمت کشور ایران را پشت سر می گذارند و بر اساس آمارهای به دست آمده، میزان واردات از چین به ایران از سال 98 تا به حال مبلغی تا حدود دو میلیارد و سیصد میلیون دلار می باشد.

کشور چین نه تنها کالاهای زیادی را به بازار ایران بلکه به کل جهان صادر می کند، علت این کار و این که سالانه تاجران زیادی نه تنها از ایران بلکه سراسر دنیا کشور چین را برای معامله و خرید کالا انتخاب می کند این است که هزینه تولید کالا در کشور چین به دلیل وجود عوامل مختلفی مانند نیروی کار ارزان قیمت، مواد اولیه در دسترس و.. نسبت به دیگر کشورها ارزان تر می باشد؛ در نتیجه خرید کالا از این کشور و طی کردن مراحل واردات کالا به ایران می تواند سود بسیاری را برای خریداران کالا به ارمغان بیاورد.

هزینه واردات از چین به ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مسائلی که باید به صورت ویژه در امر تجارت به آن توجه نمود، مسئله مربوط به هزینه هایی است که یک تاجر باید در مراحل واردات کالا و تجارت بین المللی خود پرداخت نماید. در کل این گونه باید گفت که تاجران در روند ترخیص کالا از چین و واردات از چین به ایران متحمل پرداخت هزینه های گوناگونی می شوند که پرداخت آن ها لازم و ضروری است. این هزینه ها به گونه ای هستند که در روند هر معامله تجاری متغیر بوده و نمی توان به عنوان یک عامل ثابت به آن ها تکیه کرد؛ زیرا هر کدام از این هزینه ها خود تابعی از عوامل مختلف می باشند. از جمله هزینه های که در یک معامله بین المللی و مراحل واردات کالا بر سود و زیان آن معامله تاثیر می گذارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فاصله کشور مبداء تا کشور مقصد در امر جابه جایی کالاهای وارداتی
  • هزینه اصلی کالاها که با توجه به نوع کالاهای خریداری شده متفاوت می باشد.
  • روش حمل و نقل کالاها که با توجه به شرایط فیزیکی کالاها، هزینه جابه جایی و.. توسط تاجر انتخاب می شود.
  • هزینه مربوط به بازرسی کالا در چین در مراحل مختلف خرید با توجه به درخواست تاجر
  • هزینه مربوط به بیمه کردن محموله تجاری که مراحل واردات از چین به ایران را طی می کند
  • هزینه های مربوط به ترخیص کالا از چین
  • هزینه های مربوط به ثبت سفارش کالا
  • هزینه مربوط به دریافت مجوز های مختلف
  • هزینه مربوط به آزمایش ها، بازرسی های و خدمات گمرکی
  • هزینه های مربوط به انبارداری ، تخلیه کالا از وسیله حامل و جابجایی

نحوه واردات از چین به ایران

مراحل واردات از چین به ایران به این شکل اتفاق می افتد که تاجران با استفاده از روش های مختلف مانند خرید از سایت های خارجی همچون علی بابا، ای بی، شرکت های بازرگانی واسطه مانند شرکت ققنوس ابتدا اقدام به منبع یابی و سورسینگ کرده تا یک تامین کننده قابل اطمینان پیدا کنند.

پس از آن با انجام مذاکرات و بازرسی های لازم توسط شرکت های بازرسی در صورت انجام شدن معامله برای ترخیص کالا از چین اقدام نموده و سرانجام یکی از روش های حمل و نقل کالا را که شامل حمل بار هوایی از چین ، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل زمینی می باشد را با توجه به شرایط فیزیکی کالاها، هزینه جابه جایی، ارزش و اهمیت کالاها و.. انتخاب نموده و پس از تهیه مدارک لازم و مراحل واردات کالا در وسیله مورد نظر ( هواپیما، کشتی و.. ) بارگیری شده و به سوی کشور مبداء حرکت می کند.

بهترین روش های واردات و ترخیص کالا از چین

در رابطه با انتخاب بهترین روش واردات و ترخیص کالا از چین همانطور که در بالا نیز به انواع روش های حمل و نقل محموله های تجاری وارداتی از کشور مبداء به کشور مقصد اشاره شد، سه روش حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل زمینی وجود دارد که تاجران با توجه به شرایط خود باید کی از این روش ها را برای انتقال کالاهای وارداتی به کشور مقصد انتخاب نمایند. در این سه روش، روش حمل و نقل هوایی سریع تر از دو روش دیگر محموله های تجاری را حمل می کند؛ اما هزینه بالایی را نسبت به دو روش دیگر دارد و همچنین دارای یک سری محدودیت های در زمینه وزن محموله تجاری می باشد.

روش حمل و نقل دریایی روشی بسیار مقرون به صرفه برای واردات از چین به ایران می باشد اما مدت زمان حمل کالا در این روش زیاد بوده و ممکن است همه کشورها به راه های آبی دسترسی نداشته باشند. روش دیگر روش حمل و نقل زمینی می باشد که در استفاده از این روش نیز باید تمامی جوانب سنجیده شود، به طور مثال استفاده از این روش برای واردات و ترخیص کالا از چین به ایران به دلیل طولانی بود مسافت زمینی این دو کشور مناسب نمی باشد.

در روند ترخیص کالا نیز تاجران می توانند با استفاده از ترخیص کاران مجرب گروه ققنوس ترخیص مراحل واردات کالا و ترخیص کالای محموله های وارداتی خود را با کم ترین هزینه و در کوتاه ترین زمان پشت سر بگذارند. تاجران می توانند از روش های حمل و نقل ترکیبی نیز برای حمل حمل محموله های وارداتی از چین به ایران نیز استفاده کنند.

مراحل واردات کالا
مراحل واردات کالا

مدت زمان حمل و نقل و ترخیص کالا از چین

مدت زمان حمل و نقل و ترخیص کالا از چین به ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها مربوط به روشی است که تاجران برای حمل و نقل کالاهای خود انتخاب می کنند. همانطور که در بالا اشاره شد در روند حمل و نقل محموله های وارداتی از چین به ایران روش حمل و نقل هوایی دارای بیشترین سرعت می باشد، به طوری که حمل کالا از شهر های مختلف چین به تهران بین 1 تا 3 روز کاری و به دیگر شهرهای ایران بین 5 تا 12 روز کاری طول خواهد کشید.

روش حمل و نقل دریایی دارای پایین ترین سرعت می باشد و به طور معمول 15 تا 20 روز طول می کشد تا کالا از مبداء به مقصد برسد. مدت زمان حمل محموله های تجاری وارداتی با استفاده از روش حمل زمینی نیز به مسافت بین دو کشور بستگی دارد.

مدت زمان ترخیص کالا از چین به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها سرعت عمل تاجران در انجام مراحل واردات کالا می باشد. هر چقدر مراحل مربوط به خرید، بازرسی، بارگیری و.. در کشور مبداء با سرعت بیشتری انجام شود، مراحل ترخیص کالا کمتر طول خواهد کشید. یکی دیگر از مواردی که باید برای افزایش سرعت ترخیص کالا از چین به آن اهمیت داد تهیه مدارکی است که باید در هنگام انجام بازرسی های مورد نیاز در گمرک به کارشناسان گمرک ارائه شود.

تاجران و یا ترخیص کاران گروه ققنوس که فرایند ترخیص محموله وارداتی از چین به ایران به آن ها وارگذار شده است باید قبل از رسیدن محموله تجاری وارداتی به کشور برای دریافت مجوزهای مورد نیاز، ثبت سفارش کالا، ثبت اظهار نامه گمرکی و … اقدام نمایند؛ زیرا انجام هر کدام از این مراحل به مدت زمان خاصی نیاز دارد.

مزایای حمل بار از چین به دبی

یکی از روش هایی که تاجران می توانند به استفاده از آن اقدام به حمل محموله وارداتی از چین به ایران نمایند استفاده از روش حمل بار از چین به دبی می باشد. در این روش جهت واردات آسان تر و ترخیص کالا از چین محموله ی تجاری ابتدا از چین با استفاده از یکی از سه روش حمل نقل هوایی، دریایی و زمینی به دبی منتقل شده و از دبی به ایران منتقل می شود. استفاده از این روش ترکیبی در مراحل واردات کالا به دلیل مزیت هایی است که این روش به دنبال دارد. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انتقال کالا از از چین به دبی هزینه کمتری نسبت به انتقال مستقیم کالا از چین به ایران دارد.
  • انتقال کالا از دبی به ایران به هر سه شیوه هوایی، دریایی و زمینی هم به صورت درب به درب و هم به صورت فرودگاه به فرودگاه، بندر به بندر و.. وجود دارد.
  • واردات بعضی از کالا از سوی کشور مبداء و یا ارسال آن از سوی سایت خارجی خریداری شده به ایران به علت تحریم های موجود دارای محدودیت می باشد. در این صورت می توان با استفاده از شرکت های بازرگانی واسطه این گونه کالاها را در دبی تحویل گرفته و به ایران ارسال نمود.
  • برای این که بتوان هزینه های ترخیص کالا از چین را کاهش داد، می توان محموله های ارسال شده به دبی را با استفاده از لنج به ایران منتقل کرد.
  • واردات کالا با استفاده از این مسیر تعداد مجوزهای غیر ضروری جهت طی کردن مراحل ترخیص کالا از چین را کاهش می دهد.

بهترین سایت های عمده فروشی جهت واردات از چین

همواره جهت انجام واردات و ترخیص کالا از چین باید در ابتدا با اصلی ترین سایت ها در زمینه خریده عمده آشنایی داشته باشید. از این در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین سایت های خرید عمده از چین بپردازیم.

 سایت علی بابا

به طور کلی می‌توان گفت رهبر بازار جهت انجام خرید عمده از چین ، سایت علی بابا می‌باشد. سایت علی بابا در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد‌. لازم است بدانید که سایت علی بابا در مدت زمان بسیار کوتاهی توانست به رشد تصاعدی خاصی برسد و از این جهت عرصه را برای شرکت های رقیب خود تنگ کرده است. این فروشگاه بسیاری از کالاهای چینی را پوشش می‌دهد و شما می‌توانید با خریداری آنها به خرید عمده دست پیدا کنید.

سایت گلوبال سورس

 از دیگر سایت های مشهور جهت خرید عمده از چین سایت گلوبال سورس می‌باشد که در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد. سایت گلوبال سورس مشهوریت و بیشتر درآمد خود را به وسیله نمایشگاه های تجاری آنلاین، نشریات تجاری و گزارش های مشاوره‌ای برحسب صنعت اداره می‌کند. همچنین لازم است بدانید که تمرکز اصلی این شرکت در عرصه الکترونیک می‌باشد و فعالیت اصلی آن ترویج تجارت واردات و صادرات در نظر گرفته می شود.

سایت مید این چانیا

این سایت که پایگاه آن در نانجینگ است در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد. فروش اصلی این سایت از طریق هزینه‌های عضویت،هزینه های تبلیغات و مواردی از این قبیل می‌باشد. لازم است بدانید که سایت مید این چانیا ماهانه تقریبا بیش از ۵۰ میلیون بازدید در صفحه خود دارد. هرچند که این سایت به اندازه وب سایتی مانند علی بابا محبوب نیست اما تاثیر بسیار زیادی در خرید عمده از چین می‌تواند داشته باشد.

سایت اچ سی ۳۶۰ یا HC360

از دیگر سایت های مشهور در زمینه خرید عمده از چین سایت اچ سی ۳۶۰ در نظر گرفته می شود. این سایت در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و فروش اصلی آن بر اساس بازاریابی و کانال های بازاریابی صنعتی می باشد.

حداقل سرمایه لازم برای واردات از چین چقدر است؟

برای شروع تجارت با کمترین سرمایه واردات کالا از چین ، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که پیش از نهایی کردن سفارشات خود و پرداخت هزینه های آن قوانین گمرکی و مالیات های کشور ایران را مطالعه نمایید و از وارد کردن کالا هایی که تعرفه های مالیاتی آنها بسیار بالاست خودداری نمایید.

همچنین بایستی از هزینه های جداگانه اداره گمرک که جهت خدمات مختلفی مانند ترخیص بار، هزینه انبارداری و مواردی از این قبیل است را در نظر داشته باشید. از این رو در این بخش از مقاله قصد داریم تا به حداقل هزینه جهت انجام واردات و ترخیص کالا از چین بپردازیم. مهم ترین مواردی که موجب تخمین هزینه های واردات خواهد شد عبارتنداز:

هزینه های بسته بندی و ارسال کالا

روش های گوناگونی جهت تخمین هزینه ها واردات وجود دارد که یکی از آنها تخمین هزینه بسته بندی و ارسال کالا می‌باشد. جهت ارسال بار روش های متفاوتی وجود دارد که البته این موارد هزینه های متفاوتی نیز در برخواهد داشت. از این رو شما برای که کمترین هزینه جهت ارسال بار رابپردازید، لازم است به این نکات توجه داشته باشید که در مرحله اول انتخاب کالا سعی کنید به سمت کالاهای بروید که حجم آنها کم است چرا که این موضوع موجب می‌شود که در هنگام ارسال کالا حجم کلیه کالاها کاهش یابد و هزینه کمتری بابت آن بپردازید.

همچنین شما با کمترین سرمایه جهت انجام واردات بهتر است از روش های دریایی بار خود را از چین ترخیص کنید. در این روش بایستی ابتدا کالای خود را درون یک کانتینر اجاره‌ای بگذارید. همچنین جهت کاهش بیشتر هزینه به شما پیشنهاد می‌کنیم که از کانتینرهای اشتراکی استفاده کنید.

هزینه های سفر به کشور چین

یکی از هزینه هایی که جهت انجام واردات و ترخیص کالا از چین باید در نظر داشته باشید هزینه سفر به چین می باشد. با توجه به اینکه شما در ابتدای کار بایستی بلیط رفت و برگشت هواپیما را خریداری نمایید. همچنین یک هتل را در یکی از شهرهای این کشور اجاره کنید که انجام این کار هزینه هایی در بر خواهد داشت. علاوه بر این مورد هزینه مترجم را نیز باید پرداخت کنید. در نتیجه بایستی در هنگام انجام واردات و ترخیص کالا از چین به این موارد نیز توجه داشته باشید.

ترخیص کالا از گمرک چقدر طول میکشد؟

جهت پاسخ به این سوال می‌توان گفت با توجه به اینکه شما کدام روش از روش های حمل را برای کالای خود انتخاب کنید مدت زمان ترخیص کالا متفاوت خواهد بود به صورتی که:

  • اگر جهت ترخیص بار از روش دریایی اقدام کنید بین ۱۰ تا ۱۵ روز کاری انجام کامل ترخیص زمان خواهد برد.
  • اگر جهت ترخیص بار از روش زمینی اقدام کنید بین ۷ تا ۱۰ روز کاری زمان ترخیص است.
  • اگر جهت ترخیص بار از روش هوایی اقدام کنید بین ۵ تا ۱۰ روز کاری مدت زمان ترخیص خواهد بود.

جمع بندی

هدف گروه ققنوس ترخیص از تهیه این مقاله کمک به آشنایی بیشتر تاجران تازه کار با فرایند واردات از چین به ایران و ترخیص کالا از چین بوده است تا افراد بتوانند با آگاهی کامل قدم در حرفه تجارت گذاشته و با داشتن اطلاعات کافی به سود دهی مد نظر خود در این حرفه دست پیدا کنند. شما می توانید برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره مراحل واردات کالا به کارشناسان گروه ققنوس ترخیص مراجعه کنید. همچنین می توانید از دیگر خدمات گروه ققنوس ترخیص که در راستای ترخیص کالا، حق العمل کاری، انجام تشریفات گمرکی، دریافت اطلاعات در مورد اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از چین، محاسبه هزینه های ترخیص کالا و… بهره مند شوید.

آیا واردات کالا از چین سودآور است؟

بله. با توجه به کیفیت بالای محصولات چینی در کنار قیمت بسیار مناسب آن واردات آن به کشور می‌تواند سود بالایی را به دنبال داشته باشد.

کدام سایت ها جهت خرید عمده از چین مناسب است؟

سایت هایی مانند علی بابا، گلوبال سورنز، مید این چانیا و اچ سی ۳۶۰ از جمله مشهورترین این سایت ها در نظر گرفته می‌شوند.

مدت زمان حمل بار هوایی چه میزان است؟

مدت زمان حمل بار هوایی جهت ترخیص تحت نظارت متخصصان ققنوس ترخیص بین ۵ تا ۱۰ روز کاری خواهد بود.

مهمترین هزینه های سفر به چین چیست؟

مهمترین هزینه های واردات کالا از چین شامل هزینه سفر به چین، هزینه خریداری کالا و هزینه های مربوط به بسته بندی و مواردی از این قبیل می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط