لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص کالا از بندر امام / شرایط، مزایا و مراحل ترخیص کالا

ترخیص کالا از بندر امام

فهرست مطالب

گمرک بندر امام خمینی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین بنادر تجاری و اقتصادی  در سطح کشور به شمار می‌رود. گمرک بندر امام خمینی در جنوب شهرستان ماهشهر قرار گرفته است و با دارا بودن ۳۸ اسکله به عنوان بزرگترین بندر جنوبی کشور شناخته می‌شود.لازم به ذکر است با توجه به ارقام و آمار صورت گرفته ترخیص کالا از بندر امام، برای بازرگانانو تاجران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سالانه حجم زیادی از کالاها از گمرک امام خمینی ترخیص می‌گردد. در نتیجه اگر شما هم قصد دارید ترخیص کالا از بندر امام خمینی را تجربه کنید یا طبق قرارداد شرکت های حمل و نقل بین المللی کالاهای خود را با استفاده از گمرک بندر امام خمینی وارد کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ما در ادامه مقاله از سوی ققنوس ترخیص، ترخیص کالا از بندر امام را برای شما شرح خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

معرفی گمرک بندر امام خمینی

گمرک امام خمینی، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنادر تجاری کشور در نظر گرفته می‌شود، که بر اساس تحقیقات انجام شده که سالانه صورت میگیرد، حدود ۳۰ میلیون تن از کالاهای وارداتی کشور از طریق ترخیص از بندر امام خمینی حاصل می‌شود. تاسیس گمرک بندر امام خمینی را می‌توان به سال ۱۳۰۷ هجری شمسی نسبت داد.

در این سال با تاسیس راه آهن سراسری، دو پست انتهای آبراه خورموسی و اسکله چوبی در شمال آب های خلیج فارس به هم مرتبط شدند، پس از مدتی این قسمت به بندر شاپور معروف گردید و سه سال بعد به یکی از مهمترین مرکز ورود و خروج کالا در کشور تبدیل شد. در سال ۱۳۵۲ محل سکونت این اهالی به بندر امام خمینی انتقال یافت و همین امر موجب گسترش هر چه بیشتر گمرک بندر امام خمینی شد.

لازم به ذکر است گمرک امام خمینی پیشرفت و تحول خود را از همان ایجاد دو اسکله چوبی شروع کرد و تا به امروز توانسته است با موقعیت مناسب خود، حدود ۱۵ درصد از کل تجارت دریایی و ترخیص بار دریایی کشور را به خود اختصاص دهد‌. در حاضر می‌توان گفت گمرک بندر امام خمینی به عنوان یکی از قطب های اصلی حمل و نقل بین المللی می‌باشد و توجه بسیاری از تاجران را جهت ترخیص از بندر امام خمینی به خود جذب کرده است.

علاوه بر این موارد، گمرک بندر امام خمینی در سال ۱۳۹۰ به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد و با پیوستن به اراضی مجاور خود، مساحت بسیار زیادی را در اختیار خود قرار داد و همین امر موجب شد تا ترخیص کالا از بندر امام برای تاجران و بازرگانان سودمند و آسان شود‌.

لازم به ذکر است ققنوس ترخیص با بهره گیری از حمل بار هوایی و حمل بار دریایی می‌تواند راهنمای شما در حوزه ترخیص کالا از بندر امام باشد. همچنین شما می‌توانید سوالات و امورات مربوط به تجارت خود را از کارشناسان مجرب ما در این گروه بسپارید.

گمرک بندر امام خمینی
گمرک بندر امام خمینی

موقعیت جغرافیایی گمرک بندر امام خمینی

بندر امام، در جنوبی‌ترین قسمت شهر ماهشهر قرار گرفته است که با داشتن ۳۸ اسکله به عنوان یکی از بزرگترین بنادر در جنوب کشور به شمار می‌رود. گمرک بندر امام خمینی، از گذشته به عنوان سربندر شناخته می‌شد اما بعد از انقلاب اسلامی، آن را با نام گمرک بندر امام خمینی و یا بندر ماهشهر میشناسیم. با توجه به شواهدی که از گمرک ارائه شده است، گمرک امام خمینی به عنوان یکی از مهمترین بنادر در بین بازرگانان می‌باشد، که سالانه ترخیص از بندر امام خمینی آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است.

مزایای ترخیص کالا از گمرک بندر امام

بندر امام به عنوان یکی از مهمترین بنادر در سطح کشور شناخته می‌شود، که سالانه ترخیص از بندر امام خمینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است چرا که ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی مزایای زیادی را برای تاجر به همراه دارد که  مهمترین مزایای ترخیص کالا از بندر امام عبارتند از:

  • گمرک بندر امام خمینی علاوه بر دارا بودن موقعیت مناسب و نزدیکی به استان تهران، از امکانات و شرایط انبارداری بسیار حرفه ای برخوردار است.
  • انبارهای گمرک، مجهز به سردخانه هستند که جهت نگهداری کالاهای فاسد شدنی در نظر گرفته می‌شود.
  • گمرک بندر امام خمینی مجهز به انبار های مدرن با امکانات کامپیوتری قوی میباشند. تنوع انبارها برای انواع کالا، ارتفاع سقف استاندارد، قفسه بندی های مناسب، از دیگز مزایای مهم گمرک بندر امام خمینی است.
  • تنوع کالاهای وارداتی از گمرک بندر امام خمینی بسیار بالا بوده و این امر ترخیص از بندر امام خمینی را برای تاجران و بازرگانان آسان میگرداند که این کالاها که شامل اقلامی مانند امکانات پزشکی و دندانپزشکی، فلزات گرانبها، ماشین آلات صنعتی،انواع پارچه و ابریشم، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع لوازم های مربوط به سفارت ها، دوربین های امنیتی، فرش و .. است.
  • از مهمترین مزایای دیگر فرودگاه امام خمینی این است که ظرفیت پذیرش رقمی با بالغ بر ۱۰۰۰ مسافر در روز را دارا می‌باشد.
  • از مزایای دیگر گمرک بندر امام خمینی این است که سرعت ترخیص کالا از بندر امام بسیار بالا است. به این شکل که گمرک بندر امام خمینی، پس از شروع از اظهار کالا و انتقال آن به انبار خریدار تقریباً به ۳ روز کاری زمان نیاز است تا پروسه ترخیص از بندر امام خمینی انجام شود. از این رو سرعت ترخیص کالا، در این گمرک بسیار بالاتر از سایر گمرکات در سطح کشور می‌باشد.
  • از دیگر مزایای گمرک بندر امام خمینی، این است که جهت ورود تجهیزات و اقلام دارویی ترخیص از بندر امام خمینی با حداقل و در طی یک روز انجام خواهد گرفت؛ از این رو گمرک امام خمینی، به عنوان یکی از بهترین گزینه ها جهت ترخیص اقلام دارویی می‌باشد.
  • از دیگر مزایای گمرک بندر امام خمینی، امکانات فوق العاده آن در آزمایشگاه، جهت نمونه برداری اقلام دارویی می‌باشد. لازم به ذکر است این امر موجب می‌شود تا ترخیص کالا از بندر امام در کوتاه ترین زمان و پس از تعیین ماهیت و ارزیابی کالا امکان پذیر باشد.

مزایای ترخیص بار دریایی در گمرک بندر امام

همانطور که پیشتر اشاره شد در حال حاضر بیشترین حجم کالا از طریق حمل بار دریایی از گمرکات فعال در این حوزه امکان پذیر است، چرا که این شیوه از حمل و نقل بین المللی به یکی از رایج ترین روش های صادرات و واردات کالا تبدیل گشته است. در نتیجه می‌توان گفت واردات دریایی و ترخیص بار دریایی از بندر امام با استقبال تعداد زیادی از تاجران و بازرگانان روبرو شده است.

همانطور که می‌دانیم حمل بار دریایی، برای کالاهای فاسد شدنی مناسب نیست. از این رو وجود کانتینرهای یخچال دار امکان انجام این امر را از گمرک بندر امام خمینی آسان کرده است. از این رو تاجران و بازرگانان می‌توانند از مزایای واردات دریایی برخوردار شوند.

همانطور که می‌دانید خلیج فارس یکی از مهمترین آبراهه های تجاری در سطح جهان می‌باشد که سالانه حجم بسیار زیادی از کالا از بنادر جنوب کشور وارد یا صادر می‌شود در نتیجه می‌تواند جهت ترخیص کالا از بندر امام  مناسب باشد . همچنین از مزایای مفید و سودمند حمل و نقل دریایی و ترخیص بار دریایی می‌توان به مقرون به صرفه بودن هزینه های آن، امنیت بالای کالا نسبت به حمل هوایی بار اشاره کنیم. همچنین از دیگر مزایای ترخیص بار دریایی این است که امکان جابجایی کالاهایی با ابعاد بزرگ در این روش امکان پذیر است.

از این رو در این راستا، گمرک بندر امام خمینی تلاش کرده است تا با ارائه خدمات ویژه، ترخیص بار دریایی را تا حد  قابل قبولی برای واردکنندگان و صادرکنندگان آسان گرداند. در نتیجه ترخیص کالا از بندر امام خمینی بسیار مناسب و آسان است.

از جمله خدمات دریایی گمرک بندر امام خمینی جهت تسهیل در کار بازرگانان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه عملیات راهنمایی به معنای هدایت کشتی ها در کانال‌های خاص
  • ارائه خدمات VTS به انواع کشتی ها
  • ارائه عملیات یدک کشی
  • عملیات آبرسانی و سوخت رسانی به شناورها

هزینه دموراژ کانتینر چیست؟

تاجران و بازرگان که در حیطه واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کنند، جهت حمل و نقل محموله خود از مبدا به مقصد میبایست از کانتینرهایی که توسط سازمان‌های حمل و نقل ارائه میگردد، استفاده نمایند. به طوری که شرکت های حمل و نقل بین المللی با تعیین زمان معینی کانتینر های خود را اجاره میدهند و اگر در زمان معین شده کانتینر به سازمان عودت داده نشود، باید جریمه‌ای تحت نام دموراژ به شرکت حمل و نقل پرداخت گردد.

در واقع هزینه دموراژ هزینه اضافی است که وارد کننده در ازای تاخیر در دریافت کالای خود و یا تحویل کانتینر به دلایلی مانند عدم انجام به موقع مراحل ترخیص کالا از بندر امام باید پرداخت کند. لازم به ذکر است محاسبه هزینه دموراژ متغیر است و در فرودگاه ها و ترمینال های گوناگون متفاوت است.

از این رو آگاهی و شناخت قوانین موجود در رابطه با دموراژ و اصولی که در مسیر حمل و نقل به کار برده می‌شود بسیار حائز اهمیت است. همانطور که اشاره کردیم تعریف دموراژ پرداخت جریمه تاخیر در تحویل کالا به شما می آید. هزینه دموراژ در ترمینال های گوناگون متفاوت است و نیز هزینه های دموراژ به عوامل گوناگونی مانند نوع کانتینر و ابعاد آن بستگی دارد، که به صورت روزانه محاسبه می‌گردد. به عنوان مثال می‌توان گفت دموراژ کانتینر یخچال دار از یک کانتینر معمولی بیشتر است و شرکت‌های حمل و نقل جهت ترخیص کالا و همچنین ترخیص از بندر امام در صورت عدم عودت کانتینر این هزینه را پرداخت باید پرداخت کند.

هزینه های ترخیص کالا از بندر امام

لازم به ذکر است پیش از اینکه انجام فرایند ترخیص کالا از بندر امام را شروع کنید، می‌توانید با در دست داشتن مدارک و اسناد که شامل کد تعرفه گمرکی کالا و پکینک لیست می‌شود، حدود هزینه ترخیص از بندر امام خمینی را محاسبه کنید. لازم است بدانید کد تعرفه گمرکی کالا که برای انواع کالا در نظر گرفته می‌گردد جهت ترخیص کالا از بندر امام متفاوت است. به طور کلی هزینه ترخیص کالا از بندر امام مانند سایر دیگر گمرکات کشور از قاعده مشخص و معینی که تحت نظر قوانین و اصول گمرکی است، پیروی می‌کند.

بر اساس اصول واردات و صادرات حداقل تعرفه برای کالا ۵ درصد می‌باشد. در واقع می‌توان گفت هر زمان که شما به عنوان یک بازرگان یا تاجر تصمیم به شروع فعالیت تجاری در زمینه صادرات و واردات کالا می‌گیرید، باید این گزینه را در نظر داشته باشید، که از لحظه ورود کالا تا خروج آن ملزم به پرداخت هزینه های متفاوتی مانند هزینه ترخیص از بندر امام می‌باشید.

لازم است این نکته را یادآور شویم که بهترین زمان برای محاسبه هزینه های ترخیص بارهای دریایی کاری دشوار است. از این رو همواره پیشنهاد میکنیم از خدمات استعلام قیمت ترخیص کالا که توسط شرکت ققنوس ترخیص ارائه می‌شود، از حدود هزینه ای که باید پرداخت کنید، مطلع شوید. لازم به ذکر است که ترخیص از بندر امام خمینی، شامل هزینه های متفاوتی می‌گردد که باید جهت پرداخت آنها برنامه‌ریزی کنید، که مهمترین این هزینه ها عبارتند از:

پرداخت هزینه تخلیه، بارگیری و انبارداری کالا

هزینه های ترخیص از بندر امام، بر اساس اصول و قوانین گمرکی طبق یک قاعده ثابت محاسبه و دریافت میگردد. همچنین بازرگانان می‌توانند هزینه تقریبی ترخیص کالا از بندر امام را طبق فرمول ها و قوائدی تخمین بزنند. اما نکته اساسی که در این زمینه وجود دارد این است که هزینه های ترخیص از گمرک بندر امام خمینی به نوع کالا و وزن کالا نیز بستگی دارد؛ به همین علت حضور ترخیص کار حرفه‌ای و مسلط به آیین نامه ها و تعرفه های جدید در کنار شما، امکان خطا را به حداقل می‌رساند.

لازم به ذکر است هزینه های مربوط به تخلیه ،بارگیری و همچنین انبارداری کالا از جمله مهم ترین هزینه های هستند که حجم و وزن کالا در آن موثر است.

پرداخت هزینه عوارض و تعرفه گمرکی

یکی دیگر از هزینه های مهم جهت ترخیص، حقوق و عوارض گمرکی می‌باشد، که این حقوق مستقل از سایر هزینه های ترخیص کالا محاسبه می‌گردد. حقوق و تعرفه گمرکی در تمام کشور ها طبق قوانین بین‌المللی وضع می‌شود و به عنوان نوعی مالیات غیر مستقیم به شمار می‌رود. لازم به ذکر است محاسبه و بررسی عوارض و حقوق ورودی گمرکی امری پیچیده و حساس میباشد و نیاز به آشنایی کامل با اصول روز کشور مقصد و مبدا در این زمینه را دارد، از این رو بهتر است تا زیر نظر متخصصان زبده در این حوزه انجام گیرد تا از ایجاد زیان‌های مالی احتمالی جلوگیری شود. در این عرصه نیز می‌توانید روی کارشناسان مجرب ما در ققنوس ترخیص حساب کنید.

مدارک لازم جهت ترخیص کالا از بندر امام خمینی

ترخیص کالا از بندر امام خمینی با توجه به نوع  محموله های وارداتی به این گمرک امری بسیار پیچیده و دشوار است زیرا صاحبان کالا یا همان تاجران باید در جهت ترخیص محموله های تجاری خود از این گمرک، اسناد و مدارک زیادی را از ارگان های مختلف تهیه نمایند؛ اما دلیلی که باعث می شود بازرگانان با وجود این پیچیدگی ها، بندر امام خمینی را برای ترخیص محموله های تجاری خود انتخاب نمایند ویژگی ها و مزیت های ترخیص کالا از این گمرک است.

بازرگانان می توانند برای این که محموله تجاری وارداتی خود را به راحتی از بندر امام خمینی ترخیص نمایند، انجام این روند را به ترخیص کاران و حق العمل کاران حرفه ای و مجرب گروه ققنوس ترخیص که در بندر گمرکی امام خمینی مستقر هستند واگذار نمایند. از جمله مدارکی که برای ترخیص محموله های تجاری وارداتی از این گمرک باید تهیه شود می توان به اسناد و مدارک زیر اشاره نمود:

  • کارت بازرگانی به نام فرد ترخیص کار
  • دریافت پیش فاکتور و فاکتور خرید کالا با مهر و امضاء فروشنده
  • کد ثبت سفارش کالا در سامانه جامع امور گمرکی
  • مجوز واردات کالا به کشور
  • تهیه اظهار نامه گمرکی به وسیله سامانه epl
  • تهیه تمامی مجوزهای لازم برای ترخیص با توجه به نوع کالای وارداتی مانند مجوز بهداشت، مجوز قرنطینه
  • گواهی نامه بازرسی کالا
  • گواهی نامه استاندارد
  • پکینگ لیست
  • بروشور و کاتالوگ کالای وارداتی
  • قبض انبار
  • گواهی ترخیصیه
  • بیمه نامه
  • بارنامه
  • گواهی مبداء
  • پروانه سبز گمرکی
  • اسناد و مدارک پرداخت هزینه های گمرکی و …

ویژگی های ممتاز گمرک بندر امام

بندر گمرکی امام خمینی یکی از گمرک های معروف کشور می باشد که با توجه به ویژگی های گوناگونی که دارد انتخاب بسیاری از تاجران و صاحبان کالا برای ترخیص محموله های تجاری وارداتی است. تاجران می توانند با انتخاب این گمرک برای ترخیص محموله های تجاری خود سود خوبی از واردات محموله های تجاری به دست آورند. از جمله ویژگی های ممتاز بندر گمرکی امام خمینی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بندر گمرکی امام خمینی با توجه به موقعیت جغرافیایی بسیار عالی که دارد می تواند بهترین پل ارتباطی برای ترخیص کالاهای وارداتی از کشورهایی چون ترکیه، عراق، قفقاز و اروپای شرقی باشد. این گمرک در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آب راه خور موسی با موقعیت جغرافیایی 30 درجه و 25 دقیقه شمالی و همچنین 49 درجه و 5 دقیقه شرقی واقع شده است.
  • این گمرک گزینه مناسبی برای متصل شده به شبکه راه آهن بین المللی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید.
  • بندر گمرکی امام خمینی با تجهیزات و ظرفیت بالایی که در راستای تخلیه و بارگیری محموله های تجاری دارد، می تواند به راحتی 55 میلیون تن کالای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی را جابه جا کند.
  • یکی دیگر از ویژگی های بندر گمرکی امام خمینی وجود ترمینال های اختصاصی،عمومی، کانتینری، فرآورده های معدنی، فرآورده های نفتی و … است.
  • این گمرک دارای برج مراقبت پیشرفته و همچنین تجهیزات به روز v.t.s است که مکان کنترل ترافیک دریایی و هدایت کردن کشتی ها را فراهم می کند.
  • این گمرک دارای دوربین های مدار بسته cctv در کل مجتمع است که امنیت این گمرک را افزایش می دهد.
  • در این گمرک می توان کالاهای تجاری را تبدیل کرده و آن ها را مجددا برای صادرات بسته بندی کرد.
  • وجود امکانات رفاهی در این گمرک مانند هتل برای اقامت ترخیص کاران و تاجران یکی دیگر از ویژگی های بندر گمرکی امام خمینی است.
  • در این گمرک انواع خدمات مربوط به عملیات های کانتینری ارائه می شود که از جمله آن ها می توان به مواردی مانند استریپ، استافینگ، شست و شوی کانتینرها و … اشاره نمود.
  • امکان صدور گواهی مبداء
  • امکان صدور قبض انبار به صورت قابل معامله و تفکیکی
  • ارائه امکانات اختصاصی مانند دیتای مخابراتی
  • امکان واردات تجهیزات، لوازم یدکی و مواد مصرفی برای بهره برداری در منطقه ویژه اقتصادی بدون نیاز به انجام هیچ کدام از مراحل تشریفات گمرکی
  • امکان استفاده از سامانه الکترونیکی پیگیری مکاتبات اداری برای سرعت بخشیدن به روند ترخیص کالا از این گمرک
  • و ….

نحوه اخذ شماره کوتاژ

یکی از مدارک بسیار مهمی که در هنگام ترخیص کالا از تمامی گمرک های کشور به آن نیاز است شماره کوتاژ می باشد. صاحبان کالا و یا نمایندگان قانونی آن ها برای دریافت این شماره نیازی به حضور در گمرک ندارند و می توانند با مراجعه به سامانه جامع امور گمرکی این شماره را دریافت نمایند. روش دریافت شماره کوتاژ به این صورت است که صاحبان کالا باید به سامانه جامعه امور گمرکی به نشانی https://epl.irica.ir مراجعه کنند.

در ادامه با استفاده از مدارکی همچون پیش فاکتور و فاکتور خرید کالا تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری وارداتی را در این سامانه ثبت نمایند. پس از انجام این کار کارشناسان مربوطه این اطلاعات وارد شده به سامانه را مورد بررسی قرار داده و در صورت تایید اطلاعات کدی 8 رقمی که به عنوان شماره کوتاژ شناخته می شود را دریافت می کنند.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شر‌کت ققنوس ترخیص تلاش کردیم تا به سوالات شما در رابطه با ترخیص کالا از بندر امام که امروزه مورد توجه بسیاری از تاجران و بازرگانان قرار گرفته است، بپردازیم. از آنجا که حجم ترخیص بار دریایی در گمرک بندر امام خمینی بسیار بالاست، این گمرک امکانات و خدمات خوبی را نیز برای شما در نظر گرفته است تا بتوانید پروسه ترخیص از بندر امام خمینی را به آسانی طی کنید.

لازم به ذکر است، ترخیص کاران حرفه‌ای ما در ققنوس ترخیص با چندین سال سابقه در خدمت شما هستند، تا با ارائه سریع ترین و بهترین خدمات در زمینه ترخیص کالا از بندر امام تجربه‌ای آسان و خوب را در زمینه واردات و صادرات برای شما رقم بزنند.

بندر گمرکی امام خمینی در کجا و چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد؟

مجتمع بندر گمرکی امام خمینی جنوبی ترین قسمت شهر ماهشهر یعنی در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آب راه خور موسی قرار گرفته است و از لحاظ مختصات جغرافیایی در 30 درجه و 25 دقیقه شمالی و در 49 درجه و 5 دقیقه شرقی ساخته شده است که موقعیت بسیار عالی برای ورود و خروج کالا به کشور می باشد.

خدمات دریایی بندر گمرکی امام خمینی شامل چه مواردی می باشد؟

از جمله مزایای و خدماتی که به عنوان خدمات دریایی در بندر گمرکی امام خمینی ارائه می شود می توان به مواردی همچون کنترل ترافیک دریایی، راهنمایی و هدایت کشتی ها، خدمات vts ، ارائه خدمات یدکی، آبرسانی به کشتی ها، سوخت رسانی به کشتی ها و… اشاره کرد.

هزینه دموراژ چه زمانی شامل هزینه های واردات کالا به کشور می شود؟

یکی از هزینه های واردات کالا به کشور با استفاده از کانتینر هزینه دموراژ است. این هزینه زمانی که طرف قرار داد شرکت های کشتی رانی دیرتر از موعد تعیین شده در قرار داد کانتینرهای تخلیه شده را به شرکت کشتی رانی بازگرداند به سایر هزینه های واردات محموله تجاری اضافه می شود که فروشنده و یا خریدار مسئول پرداخت آن هستند.

برای ترخیص کالا از بندی گمرکی امام خمینی به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص محموله های تجاری از گمرک می توان به مواردی همچون کارت بازرگانی، لیست عدل بندی، اظهار نامه گمرکی، بیمه نامه، بارنامه، گواهی مبداء، گواهی ترخیصیه، مجوزهای مورزد نیاز، قبض انبار و …. اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط