لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک + مراحل و کد تعرفه گمرکی

ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک

فهرست مطالب

داشتن اطلاعات کافی درباره هر شغل کلید موفقیت برای ورود به آن حرفه است. افرادی که قصد ورود به دنیای تجارت بین المللی را دارند باید در رابطه با این کار اطلاعات لازم را به دست اورند. شناخت کالاهای وارداتی، آشنایی با دسته بندی این کالاها، آشنایی با روند ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک و… از جمله مواردی هستند که اطلاع داشتن از آن ها برای تاجران بین المللی ضروری محسوب می شود.

با خبر شدن از اطلاعات مربوط به ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک و دیگر دسته بندی کالاهای وارداتی برای این افراد همچون طی کردن پله های موفقیت محسوب می شود؛ زیرا آغاز فعالیت تجاری بدون داشتن این اطلاعات، در مرحله ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک مشکلات مختلفی برای صاحب کالا ایجاد می کند و ترخیص محموله های تجاری از گمرک را به تعویق می اندازد. بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله تلاش کرده است این مباحث مربوط به ترخیص کالاهای سرمایه ای و… را به تازه واردان دنیای تجارت بین المللی آموزش دهد و روند ترخیص کالا از گمرک را آسان نماید.

کالاهای وارداتی به چند دسته تقسیم میشوند؟ (مصرفی، واسطه ای، سرمایه ای)

کالاهایی که به واسطه محموله های تجاری و از طریق کانال های قانونی وارد کشور می شوند با توجه به عوامل مختلفی تقسیم شده و در دسته بندی های مختلفی جای می گیرند. این تقسیم بندی ها در واقع یک سری اولویت بندی است که در ابتدای روند واردات در مرحله تخصیص ارز و سپس در مرحله ترخیص کالا از گمرک در روند تعیین تعرفه گمرکی تفاوت های را ایجاد می کند.

 از جمله این دسته بندی ها می توان به مواردی چون کالاهای مصرفی، کالاهای واسطه ای، کالاهای سرمایه ای و… اشاره کرد. وجود این دسته بندی ها باعث می شود به طور مثال روند ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک با کالاهای مصرفی یا واسطه ای تفاوت هایی داشته باشد. در ادامه به معرفی هر کدام از این دسته بندی ها به طور مفصل خواهیم پرداخت.

کالاهای مصرفی

کالاهای مصرفی به کالاها یا خدماتی گفته می شود که با هدف برطرف کردن نیازهای شخصی انسان ها تولید می شوند. این کالاها به صورت مستقیم از فروشنده به دست مصرف کننده می رسد. کالاهای مصرفی وارداتی کالاهایی کامل و آماده هستند. این کالاها پس از ورود به کشور تنها باید مرحله ترخیص را پشت سر گذاشته و سپس در بازار مصرف به دست متقاضیان برسد. این گونه کالاها نه ابزاری برای تولید کالاهای دیگر هستند و نه قرار است تبدیل به کالای دیگری شوند.

کالاهای مصرفی به دو دسته کالاهای کم دوام و کالاهای پر دوام تقسیم می شوند. و حداقل عمر هر دوی این دسته ها سه سال می باشد و مصرف کننده می توانند به طور مستمر از کالای مصرفی مورد نظر خود استفاده نماید.

کالاهای واسطه ای

کالاهای واسطه ای نوعی کالا و خدمات هستند که از آن ها برای ساخت کالا و یا خدمات دیگری استفاده می شود به این روش که خود کالای واسطه ای طی یک فرایند فیزیکی و یا شیمیایی تغییر کرده و کالای دیگری تولید شده است. برای درک بهتر این مسئله یک مثال خواهیم زد‌. به طور مثال گوجه فرنگی که برای تولید رب گوجه فرنگی به کار می رود یک کالای واسطه ای است که طی چند مرحله تغییر یافته و به رب گوجه فرنگی تبدیل می شود.

کالاهای سرمایه ای

دسته سوم شامل کالاهای سرمایه ای است. کالاهای سرمایه ای آن دسته از محصولاتی هستند که خرید آن ها به معنای تبدیل سرمایه از شکلی به شکل دیگر است. کالاهای این دسته خود یک سرمایه به حساب می آیند و شامل دستگاه ها، ماشین آلات و … هستند که شرکت ها، کارخانجات و … با خرید آن ها اقدام به تولید خدمات و یا کالاهای مصرفی داخلی و یا کالاهای واسطه ای داخلی می نمایند. این نوع از کالاهای وارداتی با هدف رسیدن به دست تولیدکنندگان داخلی به کشور وارد می شوند و نه رسیدن به دست مصرف کنندگان. ترخیص کالا های سرمایه ای از گمرک در بخش تعرفه گذاری با کالا مصرفی و واسطه ای متفاوت است.

ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک
ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک

لیست انواع کالاهای سرمایه ای

افرادی که قصد دارند در راستای واردات کالاهای سرمایه ای به داخل کشور فعالیت کنند، لازم است با انواع این دسته از کالاها آشنایی داشته باشند تا روند ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک را آسان تر پشت سر بگذارند. از جمله انواع کالاهای سرمایه ای می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • موتور جوش های بنزینی و دیزلی
  • اره آلومینیومی
  • چرخ شیره و خامه گیری
  • سمپاش موتوری
  • باسکول
  • ترانس جوش
  • ترانس قدرت
  • مشعل های صنعتی گاز، گازوئیل
  • کوره هوای گرم
  • شیر دوش
  • اره پروفیل
  • پرس جوش
  • ترانس توزیع
  • تابلو برق فشار قوی
  • آشپز خانه های صنعتی
  • ماشین جوجه کشی
  • دستگاه برنج کوبی
  • کامپیوترهای PC
  • دوربین آتلیه
  • پرس پلاستیک
  • سردخانه
  • تابلو فرمان
  • قفسه پیچ و مهره‌ای
  • و …

مراحل ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک

ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک نیاز به طی کردن مراحل خاصی دارد، زیرا گمرک به عنوان یک نهاد نظارتی بر روند ورود و خروج کالا به کشور با دقت نظارت می کند و سخت گیری های خاصی را در این روند اعمال می نماید. واردکنندگان می توانند مرحله ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک را به ترخیص کاران حرفه ای ما در گروه ققنوس ترخیص واگذار نموده و این مرحله را بدون هیچ گونه نگرانی به آسانی پشت سر بگذارند. مراحل ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک شامل موارد زیر می باشد:

ثبت سفارش کالا

اولین قدم برای ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک مربوط به ثبت تمامی اطلاعات مربوط به محموله ی تجاری در سامانه جامع امور گمرکی است. پس از تایید این اطلاعات توسط کارشناسان این سامانه کد کوتاژ مربوط به محموله کالاهای سرمایه‌ای صادر می شود.

تهیه مدارک مورد نیاز

یکی از بخش های مهم روند ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک مربوط به تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز است. این مدارک نقش بسیار مهمی در روند ترخیص دارد به همین علت تهیه آن ها باید با نهایت دقت همراه باشد. صاحب کالا یا نمایند قانونی او برای تهیه هر کدام از این مدارک لازم است به ارگان های مختلفی مراجعه کرده و پروسه اداری آن را طی کند.

پرداخت هزینه های گمرکی

ورود و ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک هزینه هایی را برای صاحب کالا به دنبال دارد. این هزینه ها به علت انجام بازرسی های گمرکی ، نگهداری از کالا در انبار گمرک، حمایت از تولید کنندگان داخلی و … از صاحب کالا دریافت می شود.

تعیین مسیر بازرسی

برای بازرسی کالا در گمرک سه مسیر سبز، زرد و قرمز وجود دارد که هر یک از آن ها برای بازرسی نوع خاصی از کالاهای وارداتی با توجه به کاربرد و حساسیت کالا مورد استفاده قرار می گیرد. مسیر سبز آسان ترین روش بازرسی و مسیر قرمز سخت ترین مسیر است.

پروانه سبز گمرکی

پس از انجام بازرسی های لازم در صورت مطابقت داشتن اسناد با محموله تجاری و پرداخت هزینه ها ترخیص به صورت صحیح و کامل، پروانه سبز گمرکی به عنوان مجوز خروج و ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک صادر خواهد شد.

ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک

کد تعرفه گمرکی انواع کالاهای سرمایه ای

کد تعرفه گمرکی یکی از مهم ترین کدها در روند ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک است‌. این کد در روند ترخیص کالا به صاحبان محموله های تجاری و یا نمایندگان قانونی آن ها کمک خواهد کرد تا ارزش اصلی کالای وارداتی خود را در کم ترین زمان ممکن و بدون خطا پیدا کنند.

با توجه به تنوع بالایی که برای دسته ی کالاهای سرمایه ای در بالا ذکر کردیم، در صورتی که برای هر یک از این محصولات یک کد تعرفه گمرکی جداگانه وجود نداشت روند تعیین ارزش مادی و گمرکی هر یک از این کالاهای وارداتی به پروسه ای زمان بر و طولانی تبدیل می شد. در این بخش به معرفی کد تعرفه گمرکی تعدادی از کالاهای سرمایه ای خواهیم پرداخت.

کد تعرفه گمرکی انواع کالاهای سرمایه ای

جمع بندی

ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک به عنوان یکی از دسته های کالاهای وارداتی با توجه به نقش و تاثیری که در صنعت و چرخه اقتصادی کشور دارد از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین علت آشنایی با این روند برای واردکنندگان کالاهای سرمایه ای بسیار مهم و ضروری تلقی می شود. داشتن این اطلاعات باعث می شود واردکنندگان در هنگام خرید محصولات مورد نظر خود و مهم تر از آن در هنگام ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک دچار خطا و مشکلات گمرکی نشوند.

کالاهای سرمایه ای همان طور که از نام آن ها نیز پیداست علاوه بر این که یک سری از نیازهای داخلی کشور را برطرف می کنند، خود به تنهایی یک سرمایه برای صاحب کالا به حساب می آیند بر همین اساس روند ترخیص آن ها از گمرک برای جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی به دقت عمل بالایی نیاز دارد. بر همین اساس واردکنندگان این محصولات می توانند برای ترخیص محموله های خود از خدمات گروه ققنوس ترخیص استفاده نموده و محموله کالاهای سرمایه ای خود را در کوتاه ترین زمان و با پایین ترین هزینه از گمرک تحویل بگیرند.

تقسیم بندی کالاهای تجاری وارداتی چگونه است؟

روش های مختلفی برای تقسیم بندی کالاهای تجاری وجود دارد. این کالاها با توجه به نوع مصرف و اولویت بندی تخصیص ارز و میزان هزینه های گمرکی به سه دسته کالاهای مصرفی، کالاهای واسطه ای و کالاهای سرمایه ای تقسیم بندی می شوند.

برای ترخیص کالاهای سرمایه از گمرک چه مراحلی وجود دارد؟

 در روند ترخیص کالاهای سرمایه ای از گمرک لازم است از مراحلی چون ثبت سفارش کالا، تهیه اسناد لازم، پرداخت هزینه های گمرکی، تعیین مسیر گمرکی و … گذر کرد.

کالای مصرفی چیست؟

کالا مصرفی به کالا یا خدماتی گفته می شود که پس از تولید توسط فروشنده بدون نیاز به هیچ تغییرات دیگری مستقیم به دست مصرف کننده برسد. مصرف کننده می تواند از این دسته کالاها به طور مستمر حداقل تا سه سال استفاده نماید.

کدام کالاهای وارداتی در دسته کالاهای سرمایه ای قرار می گیرند؟

از جمله کالاهایی وارداتی که می توان آن ها را در دسته کالاهای سرمایه ای قرار داد می توان به مواردی چون دستگاه جوش، ماشین آلات چاپ، تابلو برق فشار قوی، یونیت دندانپزشکی، دستگاه جوجه کشی، سمپاش موتوری و … اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط