لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص کالاهای بهداشتی مشمول مسئول فنی از گمرک

ترخیص-کالاهای-بهداشتی-مشمول-مسئول-فنی-از-گمرک

فهرست مطالب

مقدمه

بسیاری از کالاها جهت واردات و ترخیص نیاز به مسئول فنی گمرک دارند که یکی از این کالاها کالاهای بهداشتی است. در نتیجه جهت ترخیص کالاهای بهداشتی و همچنین محصولاتی که تحت عنوان آرایشی، بهداشتی، غذایی و یا مکمل‌های غذایی رژیمی در نظر گرفته می‌شوند و مسئولیت‌هایی مربوط به سلامت کالا و جامعه را برعهده دارد، وجود مسئول فنی گمرک جهت نظارت در ترخیص ضروری می‌باشد. در نتیجه اگر شما عزیزان قصد واردات و ترخیص کالاهای بهداشتی را دارید، بهتر است در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص همراه ما باشید تا اطلاعات جامعی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ترخیص کالاهای بهداشتی

لیست کالاهایی که برای ترخیص نیاز به مسئول فنی دارند.

بسیاری از کالاها جهت واردات و ترخیص نیاز به مسئول فنی گمرک دارند. مهم‌ترین این کالاها عبارت است از:

  • ترخیص اقلام آرایشی و بهداشتی که شامل ترخیص لوازم مراقبتی پوست و مو و ناخن می‌گردد.
  • ترخیص کالاهای بهداشتی
  • ترخیص کالاهای فرایند شده خوراکی ترخیص کالاهای فرایند شده آرایشی
  • ترخیص انواع مکمل‌های رژیمی، ورزشی و بدنسازی

این کالاها از جمله مهم‌ترین کالاهای وارداتی هستند که جهت ترخیص هر کدام از آنها وجود مسئول فنی گمرک جهت بررسی آنها با توجه به معیارهای جامعه لازم و ضروری می‌باشد.

وظایف مسئول فنی چیست؟

در واقع می‌توان گفت مسئول فنی گمرک به فردی اطلاق می‌گردد که از طرف وارد کننده کالا به اداره کل تجهیزات پزشکی معرفی می‌گردد و پس از احراز هویت و تأیید کمیته جهت انجام امورات گمرکی دست به کار می‌شود. مسئول فنی گمرک در یک شرکت یا سازمان، مسئولیت ارتباط با سازمان‌های مربوطه جهت اخذ مجوزات بهداشتی را بر عهده دارد که مهم‌ترین وظایف آن عبارت است:

  • بررسی و ارزیابی کلیه محصولات بهداشتی بر حسب استانداردها و مقررات مربوطه.
  • تهیه و تنظیم کلیه اسناد مورد نیاز جهت اخذ مجوزات بهداشتی.
  • برقراری ارتباط با سازمان‌های مربوطه جهت اخذ مجوزات بهداشتی و واردات
  • پیگیری و رصد تغییرات، مقررات و قوانین بهداشتی و به روز رسانی مجوزها
  • همکاری با تیم‌های داخلی جهت اطمینان از اینکه محصولات تولیدی یا وارد شده با شرایط مجوزها و استانداردهای بهداشتی سازگار است.

 در واقع می‌توان گفت مسئول فنی گمرک مسئول اطمینان از اینکه کلیه محصولات بهداشتی شرکت یا سازمان با مقررات و قوانین و همچنین استانداردهای بهداشتی سازگار هستند و مجوزات لازم را در اختیار دارند.

کالاهای بهداشتی به چه مجوزهایی برای ترخیص نیاز دارند؟

همواره جهت ترخیص هر نوع کالایی تاجران و بازرگانان فعال در این زمینه بایستی تمامی مجوزات و اسناد مربوط به آن را از سازمان‌های ذی‌ربط آن اخذ نمایند و به اداره گمرک ارائه دهند. در واقع می‌توان گفت ترخیص کالاهای بهداشتی نیز همانند دیگر کالاها نیاز به مجوزات گوناگونی دارد که ممکن است شامل موارد درج شده در جدول زیر باشد.

کالاهای بهداشتی به چه مجوزهایی برای ترخیص نیاز دارند؟

در واقع می‌توان گفت هر کالای بهداشتی قبل از واردات، تولید و یا عرضه بایستی کلیه این مجوزات را اخذ نماید و با شرایط و ضوابط مربوطه تطابق داشته باشد، چرا که عدم وجود هر کدام از این مجوزات موجب خواهد شد تا کالا به عنوان کالای قاچاق در نظر گرفته شود. همچنین کلیه کالاهای بهداشتی جهت واردات و ترخیص بایستی توسط مسئول فنی گمرک مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد.

مدارک لازم جهت ترخیص کالاهای بهداشتی

علاوه بر مجوزات مربوط به ترخیص کالاهای بهداشتی این کالاها جهت واردات و ترخیص نیاز به مدارکی نیز دارند که مهم‌ترین این مدارک عبارت است از:

  • مجوز تولید یا واردات محصولات بهداشتی از سوی سازمان غذا و دارو
  • گواهینامه استاندارد ISO 13485 یا استانداردهای دیگر مربوط به صنعت بهداشتی
  • گواهینامه‌های ایمنی و کیفیت کالا گواهینامه‌های مربوط به مواد اولیه و تجهیزات استفاده شده در تولید
  • گزارش‌های آزمایشگاهی و تحلیل‌های بهداشتی محصولات
  • اطلاعات فنی محصولات بهداشتی
  • مستندات مربوط به بررسی و ارزیابی محصولات توسط مسئول فنی گمرک
  • داشتن صلاحیت‌های لازم کالا بر اساس استانداردها و مقررات بهداشتی

لیست کالاهای بهداشتی مشمول مجوز بهداشت

در این بخش از مقاله قصد داریم به مهم‌ترین کالاهای بهداشتی که جهت ترخیص به مجوز بهداشت نیاز دارند بپردازیم. در واقع می‌توان کلیه کالاهایی که با سلامت افراد و همچنین جامعه در ارتباط هستند، نیاز به مجوز بهداشت از سوی اداره گمرک دارند به عنوان نمونه می‌توان گفت کلیه مواد غذایی و آشامیدنی که تحت نظارت کارخانجات تولیدی تهیه می‌شوند و همچنین کلیه مواد آرایشی، بهداشتی و همچنین مواد اولیه تولید آن یا حتی انواع مواد پلاستیکی که از آنها جهت تولید مواد غذایی استفاده می‌گردد، همگی نیاز به اخذ مجوز بهداشت و مسئول فنی گمرک دارند.

 تمامی داروها، محصولات پتروشیمی که از آنها جهت تولید ظروف و لیوان و یا بسته‌بندی مواد غذایی و غیره استفاده می‌گردد. همچنین مواد پلی اتیلن، پلی‌پروپیلن که از آن جهت تولید لوله‌های آب و یا شلنگ استفاده می‌گردد و نیز ترخیص کالاهای بهداشتی همه و همه نیاز به دریافت مجوز بهداشت دارند. لازم است بدانید که علاوه بر وجود مسئول فنی و اخذ مجوز بهداشت جهت ترخیص کالا به عنوان جزئی جدا نشدنی در انجام امور تشریفات گمرکی در نظر گرفته می‌شود.

 در نتیجه اخذ مجوز بهداشت برای تمامی کالاها، ترخیص کالاهای بهداشتی و همچنین خدمات پزشکی ضروری می‌باشد. در واقع می‌توان گفت خوراکی‌ها، داروها و تجهیزات پزشکی تحت عنوان کالاهایی در نظر گرفته می‌شوند که بدون داشتن مجوز بهداشت و مسئول فنی گمرک ترخیص آنها انجام نخواهد شد و امکان هیچ گونه فروش، تولید و یا حتی واردات آن به کشورهای دیگر داده نخواهد شد.

سؤالات متداول

مسئول فنی گمرک کیست؟

در واقع می‌توان گفت مسئول فنی گمرک فردی است که از سوی وارد کننده کالا در نظر گرفته می‌شود و مسئول بررسی و بازبینی نحوه ترخیص کالاهایی مانند کالاهای بهداشتی و… است که نیاز به مسئول فنی دارند.

مسئول فنی گمرک چه وظایفی را بر عهده دارد؟

مهم‌ترین وظایف مسئول فنی گمرک شامل نظارت بر شرایط فنی و بهداشتی کالا، تضمین سلامت و کیفیت محصول، نظارت بر شرایط حمل و نقل، نظارت بر عملیات برچسب گذاری و مواردی از این قبیل می‌باشد.

جهت ترخیص کالاهای بهداشتی چه مجوزاتی باید دریافت شود؟

مهم‌ترین مجوزات جهت ترخیص کالاهای بهداشتی شامل مجوز واردات کالا، مجوز بهداشت، مجوز ترخیص کالا، مجوز تولید و فروش کالا و مواردی از این قبیل می‌گردد.

مهم‌ترین مدارک لازم جهت ترخیص کالاهای بهداشتی چیست؟

مهم‌ترین این مدارک شامل مدارک مربوط به تولید یا واردات محصولات بهداشتی، گواهینامه استاندارد، گواهینامه کیفیت و ایمنی کالا، گواهی مربوط به مواد اولیه و مواردی از این قبیل می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به مهم‌ترین کالاهایی که جهت ترخیص به مسئول فنی گمرک نیاز دارند، پرداختیم. در واقع می‌توان گفت جهت ترخیص کالاهای بهداشتی، آرایشی و کلیه کالاهایی که با سلامت افراد و جامعه در ارتباط است، وجود مسئول فنی گمرک جهت نظارت بر انجام امورات گمرکی لازم و ضروری است. در نتیجه اگر شما عزیزان قصد انجام واردات و ترخیص کالاهای بهداشتی را دارید بهتر است در ابتدای کار با کارشناسان زبده در این زمینه مشورت نمایید. همچنین شما عزیزان از خدمات شرکت ققنوس ترخیص که شامل مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا، اخذ تمامی مجوزات جهت ترخیص کالاهای بهداشتی، تأمین و تخصیص ارز و مواردی از این قبیل می‌گردد استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط