لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص نقره از گمرک | مراحل و مجوزهای لازم جهت واردات نقره

ترخیص-نقره-از-گمرک

فهرست مطالب

علت اهمیت ترخیص نقره از گمرک چیست؟ پاسخ به این سوال نیاز به یک بررسی کلی دارد. نقره یکی از سنگ های ارزشمند معدنی است که پس از استخراج از معدن کاربردهای گوناگونی در بخش های مختلف صنعت خواهد داشت. یکی از کاربردهای معروف این سنگ معدنی با ارزش که همه مردم از آن مطلع هستند استفاده از آن در صنعت ساخت جواهرات است اما نقره کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. این کاربردها که از جمله آن ها می توان به استفاده از نقره در صنایع شیمی و الکترونیک اشاره کرد باعث پر مصرف بودن این فلز شده است.

بر همین اساس تاجران در جهت تامین نیاز کشور به این فلز علاوه بر راه حل استخراج آن از معادن، اقدام به واردات آن از دیگر کشورها نموده اند. اما واردات و سرانجام ترخیص نقره از گمرک فرایندی است که نیاز به آموزش درست و دقیق دارد. به همین علت گروه ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله قصد دارد روند واردات و ترخیص محموله های نقره از گمرک را به افرادی که قصد واردات آن را دارند آموزش دهد.

مراحل ترخیص نقره از گمرک

ترخیص کردن نقره از گمرک مراحل مختلفی دارد که با وجود نظارت همه جانبه گمرک بر این روند، به عنوان نهادی که وظیفه کنترل ورود و خروج کالا به داخل و خارج از کشور را دارد، برای صاحبان کالا پیچیده و دشوار شده است. در زیر به این موارد اشاره شده است:

تهیه اظهارنامه گمرکی

اولین مرحله ترخیص نقره از گمرک مربوط به تنظیم و تهیه اظهارنامه گمرکی است. در این مرحله لازم است صاحب کالا و یا نماینده قانونی او با مدارک مربوط به محموله تجاری مانند پیش فاکتور و مجوز ثبت سفارش کالا به سامانه EPL مراجعه نموده و تمامی اطلاعات محموله تجاری را در این سامانه ثبت نماید. این اظهارنامه برای گمرک ارسال می شود تا از ورود این محموله تجاری به کشور مطلع گردد.

پرداخت حقوق ورودی

صاحب کالا برای وارد کردن محموله تجاری به کشور و سرانجام ترخیص نقره از گمرک ابتدا باید هزینه ای را تحت عنوان حقوق ورودی به گمرک بپردازد. این هزینه نوعی مالیات است که با توجه به نوع کالا، یعنی همان محموله تجاری نقره، میزان و حجم کالا مشخص می شود.

احراز هویت و تعیین مسیر گمرکی

برای ترخیص نقره از گمرک لازم است اطلاعات محموله تجاری به همراه اطلاعات هویتی صاحب کالا توسط سامانه جامع امور گمرکی بررسی و تایید شود. این بررسی باعث می شود محموله وارداتی به کشور، کاربرد و میزان حساسیت آن به طور واضح برای گمرک مشخص شود. در نتیجه گمرک با در نظر گرفتن این اطلاعات از میان سه مسیر گمرکی سبز، زرد و قرمز یکی را برای بازرسی و ترخیص نقره انتخاب می کند.

تهیه مجوزهای لازم

برای ترخیص کردن محموله تجاری وارداتی نقره از گمرک، وجود یک سری مجوز الزامی است. از جمله این مجوزها می توان به مواردی مانند مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.

بازرسی کالا

بازرسی از محموله نقره های وارداتی اگر از مسیر سبز انجام شود تنها اطلاعات اظهارنامه، مدارک پرداخت و مجوزهای اجباری بررسی می شود. اگر مسیر زرد برای بازرسی تعیین گردد، لازم است کلیه مدارک مربوط به محموله به طور دقیق بازرسی شوند. اما اگر بنا به تشخیص کارشناس از مسیر قرمز برای بازرسی محموله نقره استفاده شود، لازم است علاوه بر بررسی دقیق مدارک، خود محموله نیز به صورت فیزیکی بررسی شود.

پرداخت هزینه های گمرکی

روند ترخیص نقره از گمرک با توجه به بازرسی هایی که انجام می شود، مدت زمان نگهداری کالا در گمرک، مشکلاتی که ممکن است در اثر واردات کالای مورد نظر برای تولید کنندگان داخلی ایجاد شود و … هزینه هایی را تحت عنوان هزینه های گمرکی برای صاحب کالا به دنبال دارد . این هزینه که نوعی مالیات غیر مستقیم هستند شامل مواردی چون سود بازرگانی، عوارض گمرکی، هزینه دریافت مجوزهای لازم، هزینه انبارداری گمرک و … می باشد.

خروج کالا از گمرک

پس از انجام بازرسی های لازم در صورتی که مدارک محموله تجاری و یا روند بازرسی فیزیکی آن مورد تایید گمرک واقع شود، سند برگ سبز گمرکی که مجوز خروج اولیه و ترخیص نقره از گمرک است صادر می شود.

مدارک لازم جهت ترخیص نقره از گمرک

برای ترخیص نقره به اسناد و مدارک مختلفی نیاز است. هر کدام از این مدارک توسط ارگان به خصوصی صادر می شود و برای دریافت آن ها لازم است روند اداری طی شود. بر همین اساس اگر صاحب کالا و یا وکیل قانونی او در زمان مناسب برای دریافت مدارک مورد نیاز اقدام نکنند باعث به تعویق افتاد روند ترخیص محموله تجاری وارداتی نقره از گمرک می شوند. از جمله مدارک لازم برای به پایان رساندن روند ترخیص می توان به موارد ذکر شده در جدول زیر اشاره نمود:

مدارک لازم جهت ترخیص نقره از گمرک

واردات نقره به کشور

روند خرید و واردات محموله نقره به داخل کشور شامل مراحل مختلفی می شود و ترخیص نقره از گمرک تنها یکی از این مراحل است. هر کدام از این مراحل به نوبه خود دارای اهمیت است و بی توجهی به هرکدام می تواند مشکلاتی را برای صاحب کالا ایجاد نماید. از جمله مراحل واردات نقره به داخل کشور می توان به موارد زیر اشاره نموده:

قوانین تجارت بین المللی

اولین قدم مربوط به شناخت کلیه قوانین و آیین نامه هایی است که در زمینه تجارت بین المللی نقره وضع شده است.

انتخاب کشور مبدأ و تامین کننده

کشورهای زیادی در سراسر جهان شرایط صادرات فلز نقره به سراسر دنیا را دارند اما هر یک از این کشورها شرایط صادرات مختص به خود را دارند. لازم است از میان این کشورهای مناسب ترین گزینه و سپس یک تامین کننده معتبر در کشور مورد نظر انتخاب شود. از جمله این کشورها می توان به چین، استرالیا، آرژانتین و … اشاره کرد.

مکاتبه با فروشنده

در این مرحله خریدار باید یک درخواست رسمی خرید که شامل نوع نقره، میزان و قیمت پیشنهادی است را به صورت کتبی و کاملا رسمی تهیه کرده و برای فروشنده ارسال نماید.

پیش فاکتور

در صورتی که فروشنده توان و شرایط اجرای درخواست خریدار را داشته باشد یک پیش فاکتور از محصولات درخواستی خریدار تهیه کرده و به همراه مهر و امضا برای او درخواست می کند.

دریافت مجوز ورود و ثبت سفارش

در این مرحله لازم است خریدار به سامانه وزارت سمت مراجعه کرده و اطلاعات محموله ای که قصد خرید آن را دارد در این سامانه ثبت کند. در صورتی که اطلاعات تایید شود مجوز ثبت سفارش کالا و ورود آن به کشور صادر می شود.

عقد قرار داد

اکنون نوبت به تنظیم قرار داد بین دو طرف معامله است. لازم است در قرار داد به تمام جوانب معامله مانند زمان تحویل محموله به خریدار، قیمت کل خرید محموله، روش پرداخت آن، وظایف طرفین ( نوع ترم اینکوترمز ) و … اشاره شود.

تخصیص ارز

برای تهیه ارز مورد نیاز جهت پرداخت وجه خرید محموله نقره لازم است خریدار به بانک مرکزی مراجعه کرده و درخواست تخصیص ارز دهد.

حمل و نقل کالا

برای انتقال محموله نقره از کشور مبدأ به ایران لازم است یکی از سه روش حمل و نقل بین المللی با در نظر گرفتن شرایط محموله انتخاب شود.

ترخیص نقره از گمرک

آخرین مرحله مربوط به ترخیص محموله وارداتی نقره از گمرک است.

مجوزهای لازم برای ترخیص نقره از گمرک

همان طور که در ابتدای مقاله به این مسئله اشاره شد یکی از مراحل ترخیص کردن نقره از گمرک مربوط به دریافت مجوزهای لازم است. هر یک از این مجوزها توسط یکی از ارگان های مهم و وزارت خانه های کشور صادر خواهد شد. این مجوزها نشان می دهد که نهاد و سازمان مورد نظر، محموله تجاری وارداتی نقره را تایید می کند. از جمله مجوزهای ترخیص نقره از گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجوز استاندارد: لازم است ترکیبات نقره ی وارداتی به کشور توسط سازمان استاندارد بررسی و آزمایش شده و در صورت مورد تایید بودن مجوز استاندارد صادر می شود.
  • مجوز وزارت صمت: با توجه به این که نقره یک ترکیب معدنی است برای ورود آن به کشور به مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز است.
  • مجوز ثبت سفارش کالا: برای ثبت اطلاعات محموله تجاری در سامانه epl وجود مجوز ثبت سفارش کالا الزامی است.
  • و …

کد تعرفه گمرکی برای واردات و ترخیص نقره

کد تعرفه گمرکی یکی از کدهای بسیار پراهمیت در روند ترخیص نقره به حساب می آید. این کد که برای واردات هر نوع نقره و دیگر کالاهای وارداتی به کشور یک کد اختصاصی به حساب می آید به صاحبان کالا و کارشناسان گمرک کمک می کند تا ارزش کالای خود را به درستی تعیین کرده و براساس آن هزینه های ترخیص نقره از گمرک را محاسبه نمایند. کد تعرفه گمرکی مربوط به واردات انواع نقره به کشور شامل موارد زیر می باشد:

  • کد تعرفه گمرکی مربوط به ترخیص سنگ نقره و کنستانتره کد 26161000 است.
  • کد تعرفه گمرکی مربوط به ترخیص نیترات و ترکیبات نقره کد 284321100 است.
  • کد تعرفه گمرکی برای ترخیص نقره استلید شامل کد 28432910 است.
  • تعرفه گمرکی برای ترخیص نقره خام و پودر آن در ردیف 7106 است.
  • کد تعرفه گمرکی برای ترخیص اکسید نقره کد 850640 است.
  • کد تعرفه مربوط به ترخیص قاب نقره از گمرک شامل کد 91112000 است.

خدمات ققنوس ترخیص در زمینه واردات و ترخیص نقره

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با مراحل ترخیص نقره از گمرک داده شد روشن است که دقت عمل گمرک در زمینه ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی با توجه به وظیفه ای که دارد و همچنین دشواری مربوط به تهیه مدارک لازم برای ترخیص کالا از این نهاد، باعث سختی این مرحله برای صاحبان کالا شده است.

گروه ققنوس ترخیص با بیش از یک دهه تجربه در زمینه ترخیص نقره از گمرک برای کاستن از دشواری های روند ترخیص این نوع کالا از گمرک به تشکیل کادری مجرب و حرفه ای ترخیص کاران گمرک پرداخته است. این گروه در زمینه ترخیص نقره خدمات متنوعی را به صاحبان کالا ارائه می دهد. این مسئله در کنار مهارت، تجربه و دانش ترخیص کاران ققنوس ترخیص صاحبان کالا بدون هیچ گونه دغدغه و نگرانی روند ترخیص محموله های تجاری خود را به کادر ققنوس ترخیص واگذار نمایند. از جمله خدمات این گروه در زمینه ترخیص نقره می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انجام تشریفات گمرکی محموله های وارداتی که به قصد واردات موقت و یا قطعی به کشور وارد می شوند.
  • بر عهده گرفتن ترانزیت داخلی و خارجی مربوط به محموله های صادراتی و همچنین مرجوعی
  • انجام کلیه امور مربوط به ثبت سفارش کالا در سامانه جامع امور گمرکی
  • تهیه مجوزهای لازم برای ترخیص محموله های تجاری وارداتی و صادراتی
  • انجام فرایند تخصیص ارز و مجوزهای لازم در بانک مرکزی
  • ترخیص محموله های تجاری قبض شده از گمرک
  • و …

سوالات متداول

برای ترخیص نقره از گمرک چه مراحلی طی می شود؟

از جمله مراحلی که برای ترخیص نقره لازم است طی شود باید به مواردی چون تهیه اظهارنامه گمرکی، پرداخت حقوق ورودی، احراز هویت، تعیین مسیر گمرکی، دریافت مجوزهای لازم برای ترخیص، هزینه های گمرکی و … اشاره کرد.

ترخیص نقره به چه مدارکی نیاز دارد؟

مدارک لازم برای ترخیص نقره شامل مواردی چون کارت بازرگانی، برگ سبز گمرکی، بارنامه، بیمه نامه، گواهی مبدأ، پیش فاکتور، لیست عدل بندی، گواهی ترخیصیه، کارت ملی و شناسنامه صاحب کالا به همراه کپی آن ها، اظهارنامه گمرکی، مجوزهای لازم و … است.

برای واردات نقره به داخل کشور چه مراحلی باید انجام شود؟

مراحل واردات نقره به کشور شامل مواردی چون آشنایی با قوانین واردات کالا، پیدا کردن کشور و تامین کننده معتبر، دادن درخواست رسمی خرید به فروشنده، دریافت پیش فاکتور، مراجعه به سامانه وزارت صمت و … اشاره کرد.

برای ترخیص نقره از گمرک چه مجوزهایی لازم است؟

مجوزهای لازم برای ترخیص کردن نقره از گمرک شامل مواردی چون مجوز استاندارد، مجوز وزارت سمت، مجوز ثبت سفارش کالا، مجوز ورود کالا به کشور و … اشاره کرد.

جمع بندی

با وجود این که تمامی مراحل مربوط به واردات نقره به داخل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم توجه لازم در مورد هر کدام از مراحلی که به آن اشاره کردیم می تواند باعث مشکلات قانونی و در نتیجه ضرر و زیان خریدار یا همان وارد کننده شود، اما مرحله ترخیص نقره از گمرک به عنوان آخرین مرحله ای که نتیجه واردات را مشخص می کند و طرف دیگر آن مراجعه قانون کشور است، نیاز به توجه ویژه ای دارد. در صورتی که در هر یک از مراحل ترخیص از طرف صاحب کالا و یا کارشناسان گمرک سهل انگاری و یا اشتباهی رخ دهد نتیجه کار از سوی طرف مقابل مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط