لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص میکروست از گمرک؛ مجوزها، قوانین واردات و ترخیص میکروست

ترخیص-میکروست-از-گمرک؛-مجوزها،-قوانین-واردات-و-ترخیص-میکروست

فهرست مطالب

مقدمه

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه پزشکی ابزار آلات گوناگونی به جهت آسان سازی روش های درمانی طراحی و تولید شده است. یکی از این ابزارهای پرمصرف در دنیای پزشکی میکروست می باشد که جهت تزریق داروهای وریدی با قدرت اندازه گیری دقیق به کار می رود. با توجه به این که تزریق سرم و داروهای وریدی بخش مهمی از درمان تمام بیماری ها به حساب  می آید، میکروست که ابزاری برای انجام این تزریقات است یکی پر مصرف ترین ابزارهای پزشکی به شمار می آید.

و یکی از راه های برطرف کردن نیاز کشور نسبت به این ابزار واردات و ترخیص میکروست از گمرک است و ترخیص میکروست از گمرک یکی از مهم ترین مراحل واردات این ابزار پزشکی به کشور است. بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله نسبت به آموزش این مرحله فوق العاده حساس و مهم به واردکنندگان میکروست به کشور اقدام نموده است.

مراحل ترخیص میکروست از گمرک

ترخیص میکروست از گمرک یکی از مهم ترین مراحل واردات این ابزار پزشکی است. علت پیچیدگی روند ترخیص میکروست های وارداتی از گمرک عوامل مختلفی است. یکی از این موارد سخت گیری ها و دقت عمل گمرک در ترخیص این ابزار پزشکی است. گمرک به عنوان یک نهاد نظارتی بر ورود و خروج کالا به داخل و خارج از کشور وظیفه دارد محموله های وارداتی و صادراتی را به دقت چک کند. این وظیفه در برابر کالاهای وارداتی مهمی همچون میکروست که یک ابزار پزشکی پررنگ تر می شود.

از جمله مراحل ترخیص میکروست های وارداتی که به صورت مرحله به مرحله توسط ترخیص کاران حرفه ای ققنوس ترخیص انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ثبت سفارش میکروست

 ثبت کردن اطلاعات مربوط به محموله تجاری وارداتی میکروست در سامانه جامع امور گمرکی اولین مرحله از ترخیص میکروست از گمرک می باشد. در این مرحله پس از تایید شدن اطلاعات وارد شده در این سامانه توسط کارشناسان گمرک، سندی تحت عنوان اظهارنامه گمرکی صادر می شود که یکی از مهم ترین اسناد گمرکی برای ترخیص میکروست است.

تهیه اسناد مورد نیاز

ترخیص میکروست از گمرک به مدارک گوناگونی نیاز دارد که صاحب کالا و یا نماینده قانونی او موظف است هر کدام از این مدارک را از ارگان های مختلفی تهیه کند. با توجه به این که تهیه هر کدام از این مدارک زمان مخصوص به خود را نیاز دارد، صاحب کالا باید به موقع برای تهیه این مدارک اقدام نماید تا روند ترخیص میکروست با تاخیر مواجه نشود. از جمله این مدارک می توان به مواردی چون بیمه نامه، بارنامه، مجوزهای لازم و … اشاره کرد.

هزینه های گمرکی

پرداخت هزینه های گمرک بخشی از روند ترخیص میکروست از گمرک است. این هزینه ها که شامل موارد مختلفی می باشد، بر اساس درصدی از ارزش گمرکی میکروست تعیین می شوند. هر کدام از هزینه های گمرکی با استفاده از یکی فرمول خاص برآورد می شوند.

بازرسی محموله میکروست

 محموله وارداتی میکروست برای دریافت اجازه خروج از گمرک باید با عبور از یکی از سه مسیر گمرکی روند بازرسی گمرکی را پشت سر بگذارد. مسیر سبز آسان ترین و سریع ترین مسیر بازرسی کالا است. در مسیر زرد تنها اسناد و مدارک مربوط به محموله تجاری مورد بازرسی قرار می گیرند و در مسیر قرمز علاوه بر بررسی مدارک خود محموله نیز به صورت فیزیکی بازرسی خواهد شد. گذر محموله تجاری از هر کدام این مسیرها به میزان حساسیت و نوع کاربرد کالای وارداتی بستگی دارد.

خروج از گمرک

در صورتی که محموله تجاری در هنگام بازرسی تایید شود و تمامی هزینه ها پرداخت شده باشد مجوز خروج محموله میکروست از گمرک صادر می شود و روند ترخیص میکروست از گمرک به پایان می رسد.

واردات میکروست به ایران

برای برطرف کردن نیاز کشور به محصولات گوناگون به طور کلی دو راه وجود دارد؛ راه اول تولید محصول مورد نظر در صورت امکان و راه دوم واردات آن محصول از دیگر کشورهای تولید کننده آن است. این روش برای تامین نیاز کشور به میکروست نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

برای واردات میکروست به کشور مراحل گوناگونی وجود دارد که واردکنندگان این محصول باید به صورت پیوسته و گام به گام این مراحل را انجام دهند. از جمله مراحل واردت میکروست به گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گام اول: آشنایی با قوانین

آشنایی با قوانین و آیین نامه های واردات و صادرات میکروست به کشور قدم اول است. مطلع شدن از این اطلاعات از ایجاد هر گونه خطا در مرحله ترخیص میکروست از گمرک نیز جلوگیری می کند.

گام دوم: انتخاب حوزه فعالیت

کشورهای زیادی در سرتاسر جهان به تولید میکروست پرداخته اند. فردی که قصد واردات این ابزار پزشکی به کشور را دارد، لازم است لیستی از این کشورها تهیه کرده و پس از بررسی تمام جوانب کار بهترین گزینه را انتخاب نماید.

گام سوم:‌ پیدا کردن فروشنده

در کشورهایی که به تولید میکروست مشغول هستند تولید کنندگان و فروشندگان مختلفی حضور دارند اما نمی توان به تمامی آن ها اعتماد نمود. برای خرید میکروست از کشور مورد نظر لازم است یک تولید کننده معتبر پیدا کرد.

گام چهارم: درخواست رسمی خرید

مرحله بعدی مربوط به درخواست رسمی خرید میکروست است. در این مرحله خریدار باید درخواست خرید خود را به صورت کاملا رسمی و با قید تمامی استانداردهای مورد نظر به صورت کتبی برای فروشنده ارسال کند.

گام پنجم: ثبت درخواست واردات

در صورتی که فروشنده درخواست خریدار را قبول کند فروشنده موظف است به سامانه وزارت صمت مراجعه کرده و درخواست واردات میکروست به کشور را ثبت نماید.

گام ششم: دریافت مجوز ثبت سفارش

در صورت تایید شدن درخواست واردات میکروست به کشور مجوز ورود و مجوز ثبت سفارش کالا در سامانه epl صادر می شود.

گام هفتم: عقد قرارداد

در این مرحله خریدار محموله میکروست می تواند برای عقد قرار داد خرید کالا با فروشنده اقدام نماید.

گام هشتم: پرداخت وجه خرید

هزینه خرید میکروست باید بر اساس روش قید شده در قرار داد به فروشنده پرداخت شود.

گام نهم: حمل و نقل کالا

برای جابه جایی محموله تجاری میکروست بین کشور تولید کننده و ایران سه روش حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی وجود دارد. صاحب کالا باید تمامی عوامل تاثیر گذار را در نظر گرفته و یکی از این سه روش را انتخاب کند.

گام دهم: ترخیص کالا از گمرک

ترخیص میکروست از گمرک آخرین مرحله از واردات این کالا به کشور است.

قوانین واردات و ترخیص میکروست از گمرک

واردات و ترخیص میکروست از گمرک باید بر اساس قوانین وضع شده و در چهارچوب های تعیین شد توسط دولت انجام شود؛ بر همین اساس مطلع بودن از قوانین واردات و ترخیص میکروست برای واردکنندگان این ابزار پزشکی ضروری می باشد. از جمله قوانین وضع شده در خصوص ترخیص و واردات میکروست می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • واردات میکروست به کشور در صورت موافقت وزارت بهداشت و درمان انجام خواهد شد.
  • کاهش حقوق گمرکی ترخیص میکروست از گمرک از 4 درصد به 1 درصد در صورتی که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان موافقت خود را با این مسئله اعلام نمایند.

مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص میکروست از گمرک

هر کالای وارداتی به کشور با توجه به نوع و کاربردی که برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت در مرحله ترخیص از گمرک به مجوزهای مختلفی نیاز دارد. وجود این مجوزها نشان می دهد که سازمان مربوطه تاییده خود را با واردات محصول مورد نظر اعلام نموده است و مشکلی برای ترخیص آن محصول از طرف سازمان مورد نظر وجود ندارد. در روند ترخیص میکروست از گمرک نیز به مجوزهای مختلفی نیاز است که صاحب کالا و یا نماینده قانونی او موظف به تهیه و دریافت آن می باشند. از جمله مجوزهای لازم برای ترخیص میکروست های وارداتی از گمرک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص میکروست از گمرک

کد تعرفه گمرک میکروست ها

با توجه به این که در روند واردات و ترخیص میکروست از گمرک، هزینه های گمرک بر اساس درصدی از ارزش کالا مشخص می شوند لازم است ارزش کالاهای وارداتی همیشه به طور دقیق از سمت دولت مشخص باشد.

برای این منظور دولت هر کشور با استفاده از کد های 8 تا 10 رقمی که به آن ها کد تعرفه گمرک گفته می شود ارزش میکروست های وارداتی را به صورت سالیانه مشخص می کند. این کدها در هر یک از فرمول های مربوط به تعیین هزینه های گمرک به کار می رود تا این هزینه ها به صورت دقیق به دست آیند.

کد مربوط به ترخیص میکروست از گمرک کد 90183915 می باشد. کد تعرفه گمرک برای واردات هر نوع کالای وارداتی به کشور یک کد مخصوص است.

سوالات متداول

برای واردات و ترخیص میکروست چه مجوزهایی نیاز است؟

از جمله مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص میکروست های وارداتی از گمرک می توان به مواردی همچون مجوز استاندارد، مجوز ورود، مجوز ثبت سفارش کالا، مجوز وزارت بهداشت و درمان، مجوز سازمان دامپزشکی کشور و … اشاره کرد.

چه مراحلی برای ترخیص میکروست های وارداتی از گمرک تعیین شده است؟

از جمله مراحل ترخیص میکروست می توان به مواردی چون ثبت سفارش کالا و تنظیم اظهارنامه گمرکی، تهیه کردن تمامی مدارک مورد نیاز، پرداخت تمامی هزینه های گمرکی، مشخص شدن یکی از مسیرهای بازرسی و در آخر دریافت مجوز خروج محموله تجاری وارداتی میکروست از گمرک اشاره کرد.

کد تعرفه گمرکی میکروست چیست؟

این کد برای مشخص کردن ارزش گمرکی میکروست های وارداتی به کشور تعیین شده است و در روند برآورد هزینه های گمرکی از آن استفاده می کنند. کد هشت رقمی مربوط به واردات و ترخیص میکروست کد 90183915 می باشد.

مراحل واردات میکروست به کشور چیست؟

از جمله مراحلی که برای واردات محموله تجاری میکروست به کشور انجام می شود می توان به مواردی همچون شناخت قوانین، تعیین کشور تولید کننده، پیدا کردن فروشنده، ارائه درخواست خرید، عقد قرار داد، دریافت مجوز ورود، دریافت مجوز ثبت سفارش کالا، مشخص کردن یکی از مسیرهای حمل و نقل و در نهایت پشت سر گذاشتن روند ترخیص این محموله تجاری وارداتی از گمرک است.

جمع بندی

روند واردات و ترخیص میکروست از گمرک یک روند از پیش تعیین شده است. افرادی که قصد ورود به این تجارت را دارند در صورتی موفق به کسب سود از واردات این محصول می شوند که تمامی مراحل مربوط به واردات و در آخر ترخیص میکروست را به صورت اصولی و مرحله به مرحله همان طور که در قسمت های بالایی ذکر شد به انجام برسانند.

این افرادی می توانند برای تضمین سود آوری روند واردات و ترخیص میکروست در کشور و جلوگیری از هرگونه ضرر مالی در این فعالیت تجاری از مشاوره ها و خدمات ترخیص میکروست که توسط کادر مجرب و فنی گروه ققنوس ترخیص ارائه می شود استفاده نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط