لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص مواد غذایی از گمرک | 0 تا 100 واردات مواد غذایی به ایران

ترخیص مواد غذایی از گمرک

فهرست مطالب

واردات مواد غذایی به ایران، به علت کمبود بعضی از مواد غذایی و یا تاثیر عواملی مانند تغییر فصل یا عدم کشت یکی از راه های تامین مواد غذایی به کشور میباشد. از این رو واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک در سطح کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما از آنجایی که بسیاری از این مواد قابلیت فسادپذیری دارند، واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک باید تحت نظارت سازمان استاندارد صورت بگیرد و سلامت این کالا به تایید این سازمان برسد. در صورتی که کالا به تایید اداره استاندارد نرسد، هنگام ترخیص مواد غذایی از گمرک مشکلاتی به وجود خواهد آمد. از این رو بهتر است این کار را به ترخیص کار مواد غذایی بسپارید.

 در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص ما به مواردی مانند واردات مواد غذایی به ایران و چگونگی ترخیص موادغذایی از گمرک توسط ترخیص کار مواد غذایی می‌پردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

راهنمای واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک

واردات مواد غذایی به ایران، شامل تمام چاشنی ها و خوراکی ها میشود. همچنین برخی از کالاها و مواد غذایی مانند انواع ماکارونی، سس، لبنیات، پاستا، انواع کنسرو، ژامبون، سوسیس، شکلات، قهوه و تنقلاتی مانند پفک، چیپس، ادویه جات ،برنج ، گوشت های قرمز و سفید هم به کشور وارد و نیز صادر می‌شوند. لازم به ذکر است ، جهت واردات مواد غذایی به ایران و بازرگانی آنها در سطح کشور باید یک سری از قوانین و مقررات که معمولاً توسط ترخیص کار مواد غذایی انجام می‌شود، رعایت شود.

واردات مواد غذایی به ایران، توسط بیشتر کشورهای اروپایی انجام می‌شود. و همچنین به اکثر کشورهای اروپایی، افغانستان، عراق و امارات متحده عربی نیز صادرات مواد غذایی انجام میپذیرد.

 اما همانطور که ذکر کردیم واردات مواد غذایی به ایران، به علت فساد زود هنگام مواد غذایی در طول پروسه حمل و نقل، ترخیص و تشریفات گمرکی بهتر است از یک ترخیص کار مواد غذایی زبده کمک بگیرید تا در طول پروسه ترخیص مواد غذایی از گمرک دچار مشکل نشوید.

واردات مواد غذایی به ایران
واردات مواد غذایی به ایران

لیست مدارک لازم جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک

جهت واردات مواد غذایی به ایران، همچنین ترخیص مواد غذایی از گمرک صاحب کالا ملزم به اخذ مدارکی می‌باشد. که این اسناد و مدارک شامل سه دسته می‌شود.

دسته اول؛ اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک مربوط به کالا

این دسته از مدارک شامل موارد زیر میگردد:

  • ترخیصیه کالا
  • قبض انبار
  • بارنامه

بارنامه سندی است که در آن مشخصات کلی کالا مانند تعداد کانتینر، بسته ها و وزن خالص کالا درج  می‌گردد.

  • پیش فاکتور یا پروفرما

پیش فاکتور که شامل اطلاعاتی مانند نشانی فروشنده، نام خریدار، نوع کالا، مقدار کالا، تعداد کالا، قیمت واحد کالا و قیمت کل کالا است .

  • فاکتور کالا
  • فهرست عدل بندی

این مورد یکی از اسنادی است که هنگامی کاربرد دارد که کالای وارد شده بیش از یک بسته باشد و محتویات آن گوناگون باشد.

  • گواهی مبدا

گواهی مبدا سندی است که مشخصات کالای خریداری شده ، نام کشور سازنده و همچنین مواردی مانند تعداد کالا، وزن کالا، نوع بسته بندی شماره اعتبار اسنادی کالا و غیره را در بر میگیرد، که معمولاً توسط اتاق بازرگانی کشور صادر می‌گردد.

  • ثبت سفارش بازرگانی

واردات مواد غذایی به ایران، نیازمند اخذ مجوزاتی است، که باید از این سفارت اخذ شود.

  • بیمه نامه کالا

در صورت وجود بیمه نامه کالا جهت اطمینان و ضمانت نگهداری کالا در برابر خطرات احتمالی می‌باشد، که این مدرک جزء مدارک اولیه جهت ثبت سفارش کالا می‌باشد، همچنین لازم به ذکر است که تاریخ آن باید همزمان و یا قبل از تاریخ حمل کالا باشد و مبلغ بیمه نامه باید حداقل برابر با ارزش کالا باشد.

  • گواهینامه استاندارد
  • مجوزهای قانونی

 اخذ مجوزاتی مانند بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی فرهنگ ، ارشاد و …  جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک الزامی می‌باشد.

  • گواهی بازرسی کالا

گواهی بازرسی سندی است که توسط یکی از سازمان های بازرگانی صادر می‌گردد و بیان کننده این امر است که کالای ثبت سفارش شده و حمل شده یکسان است.

دسته دوم؛ اسناد و مدارک موردنیاز جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک مربوط به صاحب کالا

که این مدارک شامل موارد زیر میشود.

کارت بازرگانی جهت احراز هویت در گمرکات به کار گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که ترخیص مواد غذایی از گمرک و همچنین واردات مواد غذایی به ایران مستلزم داشتن کارت بازرگانی می‌باشد. که این کارت توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن صادر می‌گردد.

  • ارائه اصل کارت ملی
  • کپی تمامی صفحه های کارت بازرگانی
  • کپی تمام صفحه کارت ملی مربوط به صاحب کالا

دسته سوم؛ اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص موادغذایی از گمرک مربوط به نماینده صاحب کالا یا ترخیص کار

اسنادی که ترخیص کار مواد غذایی جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک باید ارائه دهد شامل موارد زیر میشود. ‌

  • اصل و کپی کارت ملی کپی
  • اصل وکالتنامه محضری
  • ارائه کپی وکالتنانه
  • ارائه کپی معرفی نامه
  • ارائه کپی دفترچه

نکاتی که باید برای ترخیص مواد غذایی به آن دقت کنید

تاجران و بازرگانانی که مایلند به واردات مواد غذایی به ایران بپردازند، باید به این موضوع و نکات توجه داشته باشند، که جهت صدور مجوز واردات مواد غذایی به ایران باید مدارک درخواستی را از طرف کمیته بهداشت را به شکل حضوری ارائه دهند و همچنین از طرفی باید این اسناد را از هم تفکیک کنند تا بتواند آنها را به اداره کل فراورده غذایی و دارویی ارائه دهند. پس از انجام این مراحل کمیته قانونی بهداشت اسناد و مدارکی را که شما به آنها تحویل دادید، را مورد بررسی قرار می‌دهند، که این مدارک در نهایت باید تایید سفارشات جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کند.

لازم است بدانید برای ترخیص مواد غذایی از گمرک، اخذ پروانه واردات مواد غذایی به ایران از کشورهای مبدا که توسط کمیته بهداشتی ارائه می‌گردد، لازم و ضروری است.

در ادامه بعد از آن که اسناد شما مورد تایید و بررسی قرار گرفت، می‌توانید به واردات مواد غذایی به ایران بپردازید. لازم به ذکر است اگر اسناد شما مشکل دار باشند یا مورد تایید مقامات پزشکی و بهداشتی قرار نگیرد، به احتمال خیلی زیاد جهت واردات مواد غذایی به ایران دچار مشکل خواهید شد. از این رو ما شما پیشنهاد میکنیم که انجام این امور را به ترخیص کار مواد غذایی بسپارید. لازم به ذکر است تاجران برای اینکه بتوانند به راحتی مواد غذایی مورد نظر خود را ترخیص کنند لازم است، تا نکاتی را رعایت کنند و مدارکی را ارائه دهند که این مدارک عبارتند از:

  • وارد کننده کالا باید درخواست کتبی جهت صدور مجوز ترخیص مواد غذایی از گمرک را با داشتن مهر و امضای مدیرعامل سازمان وارد کننده ارائه دهد.
  • بازرگان هنگام ترخیص مواد غذایی از گمرک باید اصل فاکتور که در سربرگ آن مهر شده است را به همراه خود داشته باشد.
  • تاجران باید جهت درخواست مجوز واردات مواد غذایی به ایران، اصل فاکتور و پروفرما اینویس و همچنین دو برگ از تصویرهای سربرگ از سازمان تولید کنندگان کالا را به کمیته بهداشتی تحویل دهند.

در نتیجه همانطور که شاهد هستید، پروسه ترخیص مواد غذایی از گمرک، کاری سخت و پیچیده است. از این رو ما به شما پیشنهاد میکنیم، تا انجام این امورات را به ترخیص کارمواد غذایی بسپارید. گروه تجاری ققنوس ترخیص با داشتن کارشناسان مجرب و ترخیص کار مواد غذایی حرفه‌ای در این زمینه می‌تواند راهگشای شما باشد.

قوانین و مقررات ترخیص مواد غذایی

اگر قصد دارید تا به صورت قانونی و هدفمند به کار واردات مواد غذایی به ایران بپردازید. ما به شما توصیه می کنیم که تمامی مراحل ترخیص کالا را تحت نظر ترخیص کار مواد غذایی، که با اصول و قوانین ترخیص مواد غذایی از گمرک به خوبی آشنایی دارد، انجام دهید. چرا که در غیر این صورت بار شما به عنوان قاچاق در نظر گرفته میشود و در نتیجه خسارت های بسیاری را در ادامه به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که واردات مواد غذایی به ایران، مانند واردات گوشت، واردات جو و سایر مواد خوراکی بسیار سود آور می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است پس از وارد شدن کالا به گمرک صاحب کالا یا نماینده وی که به عنوان ترخیص کار مواد غذایی شناخته می‌شود، باید عملیات ترخیص مواد غذایی از گمرک را به انجام برساند.

بدون شک اگر ترخیص کالا به فردی کار بلد و مجرب سپرده شود، این فرآیند با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت؛ از این رو شرکت بازرگانی ققنوس ترخیص با همکاری مشاوران و کارشناسان مجرب در زمینه واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک آماده ارائه خدمات و یا مشاوره به افراد مشتاق در زمینه واردات مواد غذایی به ایران می‌باشد.

لیست مواد غذایی وارداتی به کشور

امروزه واردات مواد غذایی به ایران به صورت گسترده در حال انجام است. که از مهمترین مواد غذایی وارداتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • واردات روغن خوراکی: با اینکه ایران در تولید روغن خوراکی به خودکفایی رسیده است، اما گاهی نیاز جامعه دولت را مجبور به واردات روغن می‌نماید. لازم به ذکر است، واردات روغن شامل واردات روغن خام و دانه‌های روغنی می‌شود.
  • واردات کره: کره یکی دیگر از مواد غذایی است، که سالانه واردات آن در سطح کشور به شکل گسترده انجام می‌شود. لازم به ذکر است که مهم ترین نکته که در زمینه واردات کره باید بدانید این است که کشورهای تولید کننده  این کالا را به خوبی بشناسید.
  • واردات ادویه: واردات ادویه همانند بسیاری از اقلام وارداتی دیگر، تحت شرایط خاص انجام می‌گیرد. که معمولاً قیمت ادویه با توجه به بسته بندی و نوع آن تعیین می‌گردد. هر نوع ادویه دارای یک کد مخصوص به خود می‌باشد که در گمرک به وسیله آن شناخته و تفکیک می‌گردد.

همچنین علاوه بر این موارد گوشت مرغ، انواع شکلات، انواع آبمیوه، انواع بیسکویت ها، زردچوبه، انواع ماکارونی ها،  ژامبون، قهوه، گوشت قرمز و سفید، انواع لبنیات و سس از دیگر اقلامی می‌باشند که به صورت گسترده به کشور وارد می‌شوند.

ترخیص کار مواد غذایی
ترخیص کار مواد غذایی

مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا

همانطور که میدانید، ترخیص مواد غذایی از گمرک نیازمند دریافت مجوزاتی می‌باشد. مواد غذایی و خوراکی ها همانند دیگر کالاها جهت ترخیص کالا نیازمند اخذ مجوزاتی از سوی کمیته بهداشت می‌باشد‌‌. از این رو تاجران و بازرگانان فعال در حوزه واردات مواد غذایی به ایران و ترخیص مواد غذایی از گمرک می بایست، مدارک زیر را تکمیل و به اداره بهداشت ارائه نمایید.

  • فاکتور کالا
  • نسخه پرو فرمای تایید شده
  • ارائه اصل گواهی بهداشت
  • ارائه اصل برگه آنالیز

که پس از بررسی مدارک و کنترل کلیه اسناد، گمرک اقدام به نمونه برداری از مواد غذایی می‌کند و پس از مطابقت کالا با آزمایش‌های سازمان غذا و دارو، مجوز واردات مواد غذایی به ایران صادر می‌گردد. همچنین لازم به ذکر است که مجوزات و مراحل واردات مواد غذایی به ایران در دوره های مختلف، با توجه به بخشنامه‌های جدید صادر شده، تعیین می‌گردد. از این رو برای اینکه در این زمینه دچار مشکل نشوید بهتر است از ترخیص کار مواد غذایی کمک بگیرید. لازم به ذکر است ترخیصکاران حرفه‌ای ما در گروه تجاری ققنوس ترخیص همواره در این زمینه می‌توانند همراه شما باشند.

دلایل نیاز به واردات ماد غذایی به ایران

دلایل زیادی وجود دارد که یک کشور برای تهیه مواد غذایی مردم خود اقدام به واردات مواد غذایی از دیگر کشور ها نماید. با توجه به این که مسئله غذا در هر جامعه و در هر کشوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در این قسمت به بررسی این دلایل می پردازیم. دلایل واردات مواد غذایی شامل موارد زیر می باشد:

خشکسالی

خشکسالی یکی از مهم  ترین دلایلی است که باعث واردات مواد غذایی به کشور می شود. کشور هایی که دگیر مسئله خشکسالی می شوند به دلیل کمبود آب، نمی توانند برای کشاورزی و تهیه محصولات بسیار مهمی همچون غلات مورد نیاز مردم اقدام نمایند. در این شرایط تنها راه حل موجود واردات غلاتی همچون گندم، جو، برنج و …. است.

آب و هوای جغرافیایی

هر کشوری دارای یک نوع آب و هوای خاص می باشد و این مسئله باعث می شود نتوان تمامی مواد غذایی مورد نیاز را مثل انواع غلات، انواع سبزیجات، انواع میوه ها و …. را در آن کشور تولید نمود. در این شرایط بهترین و کم هزینه ترین راه حل موجود واردات آن دسته از مواد غذایی است که امکان تولید آن به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص در داخل کشور وجود ندارد.

کمبود مراتع

یکی از مشکلاتی بسیار مهمی که امروزه در ایران در رابطه با تولید دام و طیور و تهیه گوشت مورد نیاز کشور با آن رو به رو هستیم مسئله مربوط به کمبود مراتع مورد نیاز برای پرورش دام است. با توجه به خشکسالی های ایجاد شده در سال های اخیر بی توجه به کمبود مراتع در کشور و پرورش بی رویه دام و طیور می تواند آسیب جبران ناپذیری را به طبیعت وارد کند. در نتیجه برای جلوگیری از این مسئله و برای تامین گوشت مورد نیاز روزانه کشور بهترین راه حل واردات مواد غذایی پروتئینی به کشور می باشد.

جمعیت زیاد

جمعیت زیاد یکی از مسائل مهمی است که باعث واردات مواد غذایی به کشور می شود. زمانی که تولیدات داخلی کشور در زمینه مواد غذایی پاسخگوی نیاز روزانه جمعیت نباشد بهترین راه حل تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور با واردات مواد غذایی از دیگر کشورها می باشد.

قیمت مناسب

توان اقتصادی مردم و قیمت مواد غذایی که در اختیار آن ها قرار داده می شود نقش بسیار مهمی در تهیه و  واردات مواد غذایی از کشورهای دیگر خواهد شد. زمانی که تهیه و تولید مواد غذایی در داخل کشور به هزینه بالایی را نیاز داشته باشد، در هنگام توزیع در بازار مصرف نیز برای جبران هزینه های تولید با قیمت بالایی توزیع می شود. در چنین شرایطی در کنار توزیع مواد غذایی تولید داخلی در بازار مصرف، می توان با واردات مواد غذایی با قیمت مناسب به اقشار کم درآمد جامع کمک کرد.

کیفیت بهتر

کیفیت مواد غذایی می تواند یکی دیگر از دلایل مهم در زمینه واردات مواد غذایی باشد. بعضی از کشورها در راستای تولید یک سری از مواد غذایی به فرمول های ویژه ای دست پیدا کرده اند و این دسته از مواد غذایی را با کیفیت بسیار بالایی تولید می کنند در نتیجه دیگر کشورها برای مصرف این مواد غذایی با کیفیت باید آن را از کشور مورد نظر خریداری کرده و به کشور خود وارد نمایند. برای مثال در این زمینه می توان به خاویار تولید شده در شمال ایران اشاره کرد که یکی از مواد غذایی پر ارزش است که به کل دنیا صادر می شود.

تعرفه های گمرکی ترخیص مواد غذایی

هر کالایی برای ورود به کشور دارای یک کد تعرفه گمرکی مخصوص به خود می باشد که می توان آن را بر اساس دسته بندی ها و ردیف هایی که در کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا تعیین شده است پیدا کرد. با توجه به این که مواد غذایی واداتی بسیار متنوع هستند افرادی که قصد واردات مواد غذایی به کشور را دارند با توجه به اهمیت پیدا کردن کد تعرفه گمرکی صحیح در هنگام ترخیص کالا و مشکلاتی که ممکن است در صورت انتخاب کد اشتباه برای صاحب کالا ایجاد شود بهتر است به مشاوران و ترخیص کاران مجرب و حرفه ای گروه ققنوس ترخیص مراجعه شود. تعدادی از تعرفه های گمرکی مربوط به برخی از مواد غذایی شامل موارد زیر می باشد:

  • کد تعرفه گمرکی سوسیس 16010000
  • کد تعرفه گمرکی کنسرو ماهی آزاد 16041100
  • کد تعرفه گمرکی کنسرو ماهی ساردین ۱۶۰۴۱۳۰۰
  • کد تعرفه گمرکی ماهی تن ۱۶۰۴۱۴۰۰
  • کد تعرفه گمرکی شکر به دست آمده از چغندر قند 17011200
  • کد تعرفه گمرکی آدامس بدون قند ۲۱۰۶۹۰۸۵
  • کد تعرفه گمرکی زیتون ۲۰۰۵۷۰۰۰
  • کد تعرفه گمرکی بادام زمینی 200811۰0
  • کد تعرفه گمرکی آب میوه و آب سبزیجات بدون الکل ۲۰۰۹
  • و …

نحوه دریافت کد تعرفه گمرکی

با توجه به اهمیتِ پیدا کردن کد تعرفه گمرکی صحیح کالا در هنگام تنظیم اظهار نامه گمرکی چهار روش مختلف برای پیدا کردن این کد وجود دارد که  شامل موارد زیر می باشد:

مراجعه به دفتر تعیین تعرفه گمرکی کشور

در این روش صاحب کالا و یا نماینده او برای به دفتر تعیین تعرفه گمرکی کشور مراجعه نموده و فرم تعیین تعرفه گمرکی را پر کرد و برشور های مربوط به کالا را به همراه هزینه تعیین تعرفه گمرکی به مسئول مربوطه ارائه می کند. پس از انجام این مراحل تعرفه مربوط به محموله مواد غذایی وارداتی از سمت گمرک تعیین می شود.

استفاده از کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات

مراجعه کردن به کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات یکی دیگر از روش های پیدا کردن تعرفه گمرکی مربوط به مواد غذایی وارداتی می باشد. این کتاب در بخش مربوط به تعرفه ها دارای سرفصل های مختلفی در رابطه با مواد غذایی می باشد که به صورت زیر است:

  • بخش اول: محصولات حیوانی و حیوانات زنده
  • بخش دوم: محصولات نباتی
  • بخش سوم: چربی، روغن های حیوانی و نباتی
  • بخش چهارم: محصولات تولید شده در صنایع غذایی، آبگون های الکلی، نوشابه ها و …

مراجعه به سایت ایران کد

مراجعه به سایت ایران کد یکی دیگر از روش های پیدا کردن کد تعرفه گمرکی مربوط به مواد غذایی وارداتی است. در این روش باید دامنه این سایت را به نشانی irancode.ir در قسمت سرچ مرورگر گوگل ( بهتر است از مرورگر کروم استفاده شود ) وارد شود و پس از باز شدن صفحه این سایت، می توان با وارد کردن نام کالا در قسمت جستجو، تعرفه گمرکی کالای مورد نظر را پیدا کرد.

مراجعه به ققنوس ترخیص

چهارمین روش برای پیدا کردن کد مربوط به تعرفه گمرکی مواد غذایی وارداتی واگذار نمودن این کار به ترخیص کاران حرفه ای و مجرب گروه ققنوس ترخیص می باشد.

جمع بندی

در این مطلب در مورد چگونگی فرایند واردات مواد غذایی به ایران صحبت کردیم و همچنین به اهمیت ترخیص مواد غذایی از گمرک نیز پرداختیم. امروزه واردات مواد غذایی به ایران در افزایش رشد اقتصادی کشور تاثیر بسیار گذاشته است. از این رو آشنایی با چگونگی عملیات واردات مواد غذایی به ایران از اهمیت ویژه برخوردار است. ترخیص مواد غذایی از گمرک به علت فساد شدن یکی از حساس ترین انواع ترخیص به شمار می‌رود، از این رو بهتر است که در این موارد از ترخیص کار مواد غذایی کمک بگیرید.

 شرکت ققنوس ترخیص با بیش از ۸ سال سابقه آماده ارائه خدمات ترخیص کالا و تجارت بازرگانی به شما عزیزان می‌باشد. ترخیص کاران و پرسنل مجرب شرکت ققنوس ترخیص، ترخیص کالای شما از گمرک را در سریعترین زمان ممکن انجام خواهند داد. همچنین از دیگر خدمات شرکت تجاری و بازرگانی ققنوس ترخیص میتوان به ثبت سفارش کالا ، خرید کالا، ترانزیت و ترانشیپ کالا و تامین ارز نیز اشاره کرد.

چگونه می توان کد تعرفه گمرکی مربوط به مواد غذایی وارداتی را پیدا نمود؟

برای پیدا کردن کد تعرفه گمرکی مربوط به هر مواد غذایی وارداتی را می توان با استفاده از یکی از روش های مراجعه به دفتر تعیین تعرفه گمرکی، مراجعه به کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات، مراجعه به سایت ایران کد و مراجعه به شرکت ققنوس ترخیص و کمک گرفتن از ترخیص کاران این گروه پیدا نمود.

برای ترخیص مواد غذایی از گمرک به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص انواع مواد غذایی از گمرک می توان به مواردی همچون گواهی ترخیصیه کالا، قبض انبار، بیمه نامه، بار نامه، فاکتور کالا، پکینگ لیست، گواهی مبداء، کد ثبت سفارش کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی کالا، ارائه اصل کارت بازرگانی و.. اشاره نمود.

واردات مواد غذایی بر اساس کدام دلایل انجام می شود؟

از جمله دلایلی که باعث واردات مواد غذایی به کشور می شود شامل مواردی چون خشکسالی، قیمت مناسب، کیفیت بهتر، آب و هوای جغرافیایی، کمبود مراتع، جمعیت زیاد و.. اشاره نمود.

مهم ترین مواد غذایی که تا کنون به کشور وارد شده است شامل چه مواردی می باشد؟

از جمله مواد غذایی پر اهمیتی که به کشور وارد شده است می توان به مواردی مانند روغن های خوراکی، واردات کره، واردات ادویه و.. اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط