لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

چگونگی واردات و ترخیص انواع دارو و مواد اولیه دارویی در ایران

ترخیص مواد اولیه دارویی

فهرست مطالب

ترخیص مواد اولیه دارویی و واردات دارو جز اموراتی است که باید طبق قوانین وضع شده در سازمان بهداشت صورت بپذیرد و همچنین از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. جهت ترخیص دارو از گمرکات کشور فاکتور یا پروفرما توسط کارشناسان گمرک صادر می‌شود که باید با پروانه بهره‌ برداری دارو مطابقت داشته باشد. پس از مطابقت مجوز مربوطه، دارو توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت گواهی رسمی مبنی بر واردات دارو صادر می‌شود. لازم به ذکر است تمام امورات ذکر شده می‌تواند توسط شرکت های ترخیص کار مانند شرکت ققنوس ترخیص انجام پذیرد تا هنگام ترخیص مواد اولیه دارویی و همچنین واردات دارو دچار مشکل نشوید. از این رو در این مقاله از سوی ققنوس ترخیص قصد داریم تا نحوه واردات دارو و ترخیص مواد اولیه دارویی و مواد وابسته به آن از گمرکات را به شما معرفی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

شرایط ترخیص مواد اولیه دارویی

هنگامی که تاجر یا بازرگان قصد واردات دارو از کشورهای خارجی به ایران را دارد، باید دقت داشته باشد که ورود و ترخیص دارو و همچنین ترخیص مواد اولیه دارویی از شرایط خاصی برخوردار است. در واقع می توان گفت قبل از آنکه هنگام ترخیص دارو از گمرک به مشکل بر بخوریم که باید بدانید تنها برخی از کشور هستند که مجوز واردات دارو به ایران را صادر میکند و شما باید با شرایط ترخیص مواد دارویی از این کشورها آشنا باشید. مهمترین این کشورها عبارتند از:

  1. بعضی از کشورها مانند آلمان و ژاپن که کیفیت کالاهای آنها بسیار عالی است، از جمله کشورهایی هستند که عملیات واردات دارو به ایران را انجام می‌دهد. اما با توجه به اینکه امروزه علیه کشور ایران تحریم های سنگینی وضع شده است سایر کشورها به ایران بعضی از داروها را صادر نمی‌کنند.
  2. محصولات دارویی و اقلام پزشکی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کره جنوبی و تایوان بسیار عالی و مطلوب است. از این رو اگر این کشورها عملیات واردات دارو به ایران را انجام دهد می‌توانید جهت ترخیص دارو و ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک اقدام کنید.
  3. کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، هند و همچنین چین از جمله کشورهای دیگری هستند که داروهای مطلوبی را تولید میکند و در حقیقت داروهای آنها به سلامت فرد آسیب نمی‌رساند. از این رو شما میتوانید جهت ترخیص مواد اولیه دارویی و ترخیص دارو سفارشات خود را به این شرکت ها بسپارید تا عملیات واردات دارو را برای شما انجام دهند.
  4. باید توجه داشته باشید که به برخی از کالاها به هیچ عنوان مجوز ورود به کشور را داده نمی‌شود و اگر شما آنها را سفارش بدهید هنگام ترخیص دارو از گمرک به مشکلات بسیاری برمی‌خورید، از این رو قبل از ترخیص مواد اولیه دارویی و ترخیص دارو قوانین مرتبط با کالاهای ممنوعه در زمینه واردات دارو را مطالعه کنید تا هنگام ترخیص کالا به مشکل بر نخورید.
  5. لازم به ذکر است اگر شما فردی هستید که به تازگی پا در عرصه تجارت گذاشته‌اید، بودن مشاوری مجرب در کنار شما امری ضروری است . از این رو کارشناسان و مشاوران ما در گروه ققنوس ترخیص همواره راهنمای شما در امورات مربوط به تشریفات گمرکی و عوامل وابسته به آن خواهند بود.
ترخیص و واردات دارو
ترخیص و واردات دارو

لیست مجوزهای لازم برای واردات و ترخیص دارو

به طور کلی می‌توان گفت شما به مجموعه ای از اسناد و مدارک نیاز دارید تا بتوانید مراحل ترخیص دارو و ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرکات را در عرصه واردات دارو انجام دهید. این مجوزات که به عنوان مجوزهای ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک و یا مجوز ترخیص دارو از گمرک شناخته می شوند که ارائه آنها در هنگام ترخیص دارو ضروری است. از مهمترین مجوزات که جهت ترخیص دارو از گمرکات ضروری هستند عبارتند از:

  • اخذ مجوزهای لازم جهت ترخیص داروهای درمانی
  • اخذ مجوزهای لازم جهت ترخیص مواد اولیه دارویی
  • اخذ تاییدیه و ثبت اطلاعات شرکت وارد کننده دارو توسط سازمان بهداشت

نحوه محاسبه هزینه و تعرفه ترخیص مواد دارویی

به طور کلی هزینه های ترخیص مواد اولیه دارویی و ترخیص دارو در عرصه واردات دارو به هزینه هایی گفته می‌شود که در طول انجام مراحل تا هنگام آزادسازی کالا از گمرک باید صورت بگیرد. این هزینه ها شامل هزینه انبارداری، تعرفه گمرکی، باربری و هزینه ترخیص کالا می‌باشد. باید باید توجه داشته باشید که آگاهی از این هزینه ها بسیار مهم است، چرا که بسیاری از تاجران و بازرگانان به علت عدم آشنایی با تعرفه ها باید مدت طولانی تری کالا و یا محموله در انبار باقی بماند و همچنین متحمل پرداخت هزینه های هنگفت گمرکی دیگری شوند؛ در نتیجه لازم است تا هنگام واردات دارو از تمامی هزینه ها آگاهی پیدا کنید.

در این راستا گروه تجاری ققنوس ترخیص با همکاری مشاوران مجرب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. کلیه هزینه های ترخیص دارو و ترخیص مواد اولیه دارویی به وسیله تیم وزرا تصویب شده و به همه ابلاغ می‌گردد؛ از این رو این مبالغ در تمامی گمرکات ثابت هستند و هیچ مسئولی حق ندارد هزینه بیشتری به عنوان هزینه تعرفه گمرکی اتخاذ کند.

 در ادامه به برخی از مهمترین هزینه های ترخیص مواد اولیه دارویی از می‌پردازیم.

هزینه های مربوط به ترخیص کالا و انبار داری

لازم به ذکر است قبل از عملیات واردات دارو و حمل و نقل بهتر است کد تعرفه های انبارداری را لحاظ کنید؛ چرا که هنگام ترخیص دارو، پرداخت آن الزامی است. اما نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که این هزینه ها با توجه به حجم محموله متفاوت هستند و همچنین علاوه بر این موارد هزینه های دیگری نیز وجود دارد که اگر کالای خود را به موقع از انبار آزاد نکنید، ملزم به پرداخت آن خواهید بود.

هزینه ها و تعرفه های ورودی

عوارض گمرکی یکی دیگر از مهم‌ترین هزینه های ترخیص مواد اولیه دارویی و دارو می‌باشد از آنجا که ایران عضو ناظر WTO می‌باشد؛ از این رو هیچ تعهدی جهت اجرای قوانین و سیاست های کاهش طرح ندارد. البته دولت ها تمایل دارند تا مالیات‌ها را کاهش دهند تا تجارت بین المللی را رونق پیدا کند. اما در مقابل حمایت از تولید و صنایع محلی یکی از انگیزه های مهم جهت درآمد دولت نیز می‌باشد که منجر به دریافت حقوق ورودی و مالیات های بالا میشود.

لیست مراحل واردات و ترخیص دارو

یکی از مواردی که در زمینه ترخیص کالا مهم است ترخیص دارو و یا ترخیص مواد اولیه دارویی می‌باشد. امروزه نیز برای تولید داروهای مهم نیاز به مواد اولیه خاص است که این مواد اولیه وارداتی هستند و باید زمان ترخیص کالا طبق استانداردهای قوانین گمرکی ترخیص شوند؛ چرا که واردات و ترخیص مواد اولیه نیازمند مراقبت های بسیار ویژه می‌باشد. در ترخیص دارو باید به این نکته توجه داشته باشید که در گمرک هنگام انجام مراحل ترخیص دارو و همچنین ترخیص مواد اولیه دارویی باید پروفرما دارو با پروانه ساخت آن مطابقت داشته باشد.

برای انجام این مرحله کارشناسی توسط سازمان گمرک انتخاب شده و با دقت تمام این مطابقات را انجام می‌دهد و همچنین علاوه بر این موارد ترخیص کار باید مجوز ورود دارو و مواد اولیه دارویی را دریافت کنند. لازم به ذکر است یکی از خدمات شرکت ققنوس ترخیص اخذ مجوزات لازم  در زمینه واردات دارو می‌باشد در نتیجه کارشناسان ما در شرکت ققنوس ترخیص آماده‌اند تا راهنمای شما در این عرصه باشند.

در ادامه به مراحل ترخیص دارو و ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک می‌پردازیم که این مراحل عبارتند از:

  • ارائه قبض انبار
  • دریافت ثبت سفارشات و مجوزات لازم
  • ارائه اظهارنامه کالا
  • ارزیابی کالا توسط کارشناس
  • تعیین ماهیت کالا
  • پرداخت عوارض و حقوق گمرکی
  • خروج کالا از گمرک

لازم به ذکر است در گمرک پس از ارائه اظهارنامه کالا مشخص می‌گردد که کالا باید در چه مسیری قرار بگیرد. از این رو یکی از اقدامات و خدمات ققنوس ترخیص که به عنوان ترخیص کار در گمرک شناخته می‌شود این است که پس از تعیین مسیرهای گمرکی، اقدام به ترخیص و فرآیند ترخیص دارو می‌نماید این سه مسیر به نام‌های مسیر سبز، مسیر قرمز و مسیر زرد شناخته می‌شوند.

با توجه به مطالب فوق اخذ مجوزات لازم جهت ترخیص دارو و ترخیص مواد اولیه دارویی در عرصه واردات از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به سود بالایی که واردات دارو دارد، باید در این خصوص تجربه کافی داشته باشید و مجوزهای ورود کالا از جمله مجوز بهداشت را اخذ نماید. همچنین اگر فردی تازه کار در این زمینه هستید، می‌توانید انجام این امورات را به افراد کاردان در ققنوس ترخیص بسپارید.

اهمیت ترخیص دارو از گمرک

یکی از تجارت هایی که امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار گشته است و سود بالایی را به همراه دارند واردات دارو می‌باشد که برای بازرگانان و تاجران از اهمیت بالایی برخوردار است. ارزش واردات دارو در کشور، بسیار بالا است. از این رو می‌توان گفت ترخیص دارو و ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرکات نیازمند رعایت کردن اصول و قوانین خاصی است که این قوانین در چهارچوب های خاصی وضع شده اند و شامل اسناد و مدارکی است که تاجر باید به آنها توجه داشته باشد. ورود و ترخیص دارو از گمرک و همچنین ترخیص مواد اولیه دارویی نیازمند اخذ مجوزات لازم میباشد، که قبل از ورود کالا به کشور این مجوزات باید اخذ گردد.

در صورتی که مجوزات واردات دارو مطابق با قوانین و اصول کشور نباشد، مراحل ترخیص کالا از گمرک دچار مشکل خواهد شد. از این رو باید قبل از ورود کالا به کشور آشنایی کامل در خصوص دریافت مجوزهای لازم را داشته باشید تا بتوانید روند ترخیص دارو را بدون ایجاد خلل طی کنید.

اسناد و مدارک لازم جهت ترخیص مواد اولیه دارویی

جهت ترخیص مواد اولیه دارویی و ترخیص دارو اسناد و مدارکی لازم است این اسناد عبارتند است از؛

  • پیش فاکتور یا پروفرما
  • ثبت اطلاعات شرکت و کارخانه داروسازی و تایید آن توسط سازمان بهداشت
  • مجوزهای ترخیص دارو و مجوز ورود
  • ارائه پروانه ساخت دارو
  • ارائه اسناد صحت و عدم آلودگی کالاهای دارویی
  • ارائه برگه درخواست ورود و ترخیص دارو
  • ارائه مدارک مربوط به سوابق ترخیص شرکت تولید کننده

شرکت ققنوس ترخیص با ارائه خدمات به مشتریان مانند اخذ مجوزات لازم و تهیه مدارک لازم در عرصه واردات دارو می تواند در این زمینه راهنما و یاری رسان شما باشد.

مراحل واردات دارو
مراحل واردات دارو

 واردات کدام داروها ممنوع است؟

در عرصه واردات دارو بسیاری از داروها که در کشور مشابه آن ها یافت می‌شود یا حاوی مواد اعتیاد آور با دوز بالا مانند کدئین هستند، ممنوع می‌باشد. از این رو به این داروها اجازه ترخیص داده نمی شود و یا هنگام ترخیص  با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. از مهمترین داروهایی که به عنوان داروهای ممنوعه شناخته می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع آموکسی سیلین ها
  • انواع اریترو مایسین
  • انواع اکسی کدون
  • انواع بوپرنورفین
  • انواع ترامادول هیدروکلراید
  • انواع سودوافدرین
  • انواع کدیین فسفات
  • انواع گرانول نیتروگلیسرین
  • انواع متادون هیدروکلراید
  • انواع پنی سیلین جی
  • انواع امینوپنیسیلانیک اسید

جمع بندی

درگذشته داروها از گیاهان و جانوران برآورد می‌شد، اما امروزه ساخت دارو ها توسط فرآیندهای شیمیایی صورت می‌گیرد؛ در نتیجه امروزه برای تولید داروها از مواد اولیه مخصوص وارداتی استفاده می‌شود که همین امر موجب اهمیت واردات مواد اولیه دارویی و ترخیص دارو از گمرکات کشور شده است. مواد اولیه در صنعت داروسازی که شامل مواد اولیه دارویی، مواد موثره دارویی، افزودنی های صنعت داروسازی و مواد جانبی دارو می‌باشد، سالانه به کشورهای گوناگون وارد می‌گردد؛ از این رو واردات دارو یکی از موارد مهم در صنعت داروسازی می‌باشد.

واردات و ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک نیازمند مجوزات و اسناد معتبر در این زمینه می‌باشد؛ به همین دلیل در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به اسناد و مدارک مورد نیاز و نیز اهمیت ترخیص دارو پرداخته شد. در نتیجه اگر در هر بخش از مطالب موجود در مقاله دچار ابهام شدید، می توانید سوالات خود را از کارشناسان زبده ما در ققنوس ترخیص بپرسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط