لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

چگونگی ترخیص لوازم خانگی از گمرک | صفر تا صد ترخیص لوازم خانگی

ترخیص لوازم خانگی از گمرک

فهرست مطالب

واردات لوازم خانگی در چند سال اخیر به عنوان یکی از پرسود ترین تجارت ها شناخته شده است. قوانین و مقررات همواره در حال تغییر هستند به همین دلیل بهتر است قبل از اقدام به تجارت بین المللی در خصوص لوازم خانگی، به مطالعه بخشنامه و آیین نامه های جدید بپردازید تا در زمان انجام مراحل ترخیص کالا دچار مشکل نشوید. ترخیص لوازم خانگی از گمرک نیاز به تسلط کامل به قوانین گمرکی دارد. همچنین لازم است بدانید که شرایط ترخیص هر کالایی با توجه به قوانین با یکدیگر متفاوت است و کالاها دارای شرایط مختص به خود جهت ترخیص می باشند. ما کارشناسان ققنوس ترخیص در این مقاله سعی کرده ایم تمامی موضوعات مهم در این زمینه را به طور کامل و جامع برای شما بیان کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

فرایند ترخیص لوازم خانگی از گمرک

در زمینه بررسی فرایند ترخیص لوازم خانگی از گمرک باید بگوییم که نحوه طی کردن آن مانند سایر کالاهای وارداتی انجام می شود. ترخیص کار کالاها حتما باید در اداره گمرک حاضر شود و تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک را پیگیری کند. همانطور که می دانید در آغاز تجارت های بین المللی باید مجوزهای مورد نیاز را از مراجع مربوطه دریافت نموده و با کارت بازرگانی معتبر خود جهت واردات و انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک اقدام نمایید؛ بنابراین در زمینه واردات لوازم خانگی نیز در ابتدا لازم است اسناد و مدارک مورد نیاز را آماده نموده و با همراه داشتن مدارک به اداره گمرک مراجعه نمایید.

هزینه های مربوط به واردات لوازم خانگی مطابق با هزینه ها و تعرفه های گمرکی سایر کالاهای وارداتی مانند هزینه های حمل و نقل، ترانزیت کالاها، حقوق و عوارض ورودی، بارگیری، تخلیه، انبارداری و غیره می باشد. لازم است قبل از هر اقدامی، هزینه های گمرکی را محاسبه کرده و در اسرع وقت آن ها را پرداخت نمایید تا کالاهای خود را در سریع ترین زمان ممکن از گمرک کشور ترخیص نموده و به بازارهای فروش انتقال دهید. بهترین راهکار برای ترخیص لوازم خانگی از گمرک استخدام ترخیص کاران حرفه ای است. ترخیص کاران حرفه ای علاوه بر آنکه با تمامی قوانین و مقررات صادرات و واردات کشور آشنا هستند و در این زمینه تجربه کافی دارند، می توانند مراحل ترخیص کالا از گمرک را در زمان معین و بدون هیچ گونه مشکلی به انجام برسانند.

واردات لوازم خانگی
واردات لوازم خانگی

لیست گمرکات اختصاصی ترخیص لوازم خانگی

در این بخش گمرکاتی که به صورت اختصاصی به ترخیص لوازم خانگی از گمرک می پردازند را معرفی می کنیم. همانطور که می دانید مراحل ترخیص کالا یکی از پروسه ‌های تخصصی و زمان‌ بر است و به دلیل اعمال سیاست‌ های اقتصادی و سیاسی در بین کشورهای دنیا برخی از این قوانین بنیان ‌گذاری شده که گمرکات کشور مجری این قوانین هستند. ایران سه نوع پایانه ترخیص کالای دریایی، هوایی و زمینی دارد که بزرگ ترین پایانه‌ آن تشکیل شده از بنادر گمرکی جهت حمل بار دریایی است.

بر اساس قانون یکسان‌ سازی تشریفات ورود و خروج کالا، کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان موظف‌اند کالاهای وارداتی و صادراتی خود را با ارائه اظهارنامه گمرکی و انجام تشریفات لازم مطابق با دستورالعمل‌ های گمرک وارد و یا صادر کنند؛ در غیر این صورت مشمول مقررات قاچاق کالا خواهند بود.

به گزارشی که توسط پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» عنوان شده و با توجه به مطلبی که از روابط عمومی گمرک ایران بیان شده، این دستورالعمل در اجرای تبصره 2 ماده ۵ قانون سازماندهی مبادلات مرزی و بند ۱ ماده ۱۲ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی توسط دولت صادر شده و براساس آن صرفا چند گمرک از جمله گمرکات شهیدرجایی بندرعباس، خرمشهر، بوشهر، تهران، غرب تهران، سهلان، فرودگاه امام خمینی، شیراز، اصفهان، ارومیه و بندر امام خمینی به‌ عنوان گمرکات اختصاصی مجاز به واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک تعیین می‌ گردند.

شرایط ترخیص لوازم خانگی از گمرک

لوازم خانگی همواره از جمله کالاهای وارداتی پرطرفدار می باشد؛ به طوری که تجار و بازرگانان داخلی و خارجی در اولین تجارت های خود از واردات لوازم خانگی استفاده می کنند. واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک در کشور ما به عنوان یکی از پرسودترین تجارت ها به دلیل وجود تحریم های اقتصادی و کمبود امکانات تولیدی شناخته می شود. واردات لوازم خانگی می تواند نیازهای کشور را به سادگی تامین و رفع کند؛ به صورتی که دیگر برای تولید این وسایل نیازی به کارخانجات و صنایع تولیدی مختلف نیست و به راحتی می توان این کالاها را از سایر کشورها خریداری کرد.

اما باید به این مسئله توجه داشت که این فرایند در طولانی مدت به اقتصاد کشور صدمه می زند. با این تفاسیر و همچنین تحریم های موجود، واردات لوازم خانگی محدود شده و طبق قوانین جدید هر نوع کالایی اجازه ورود به کشور را ندارد.

مطابق با قوانین و دستورات جدید تجار و بازرگانان حق ندارند کالاهایی که توسط صنایع تولیدی کشور طراحی و تولید می شوند را به عنوان کالای وارداتی انتخاب کرده و از سایر کشورها خریداری کنند؛ بنابراین از جمله قوانینی که باید پیش از واردات لوازم خانگی به آن توجه کرد، کالاهای ممنوعه می باشد. به این منظور، می توانید کتاب قوانین صادرات و واردات کشور یا آیین نامه های جدید را مطالعه نمایید. همچنین می توانید با یک مشاور متخصص بازرگانی صحبت نموده و طبق نظر او در ارتباط با واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک تصمیم گیری کنید.

هزینه و تعرفه های واردات لوازم خانگی

تعرفه واردات لوازم خانگی با توجه به نوع محصولی که وارد می شود بسیار متفاوت و متغیر خواهد بود. به طور کلی هزینه گمرک لوازم خانگی بر اساس تعرفه ارزشی حساب می شود. به این صورت که با توجه به ارزش کالایی که وارد شده است شما باید تعرفه آن را پرداخت کنید. لازم است بدانید که هزینه های مربوط به ترخیص کالا با توجه به انواع کالاها و نحوه بسته بندی در گمرک متفاوت است؛ اما هزینه های مربوط به ترخیص لوازم خانگی از گمرک بر طبق هزینه های حمل و نقل و تعرفه های گمرکی می باشد. برای مدیریت هزینه ها در این زمینه لازم است قبل از اقدام به انجام مراحل ترخیص کالا، هزینه های گمرکی مربوط به کالای وارداتی را محاسبه کرده تا برای پرداخت آن دچار مشکل نشوید و کالایتان در سریع ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص گردد و به بازار فروش منتقل نمایید.

در ادامه به تعرفه واردات و ترخیص برخی از اقلام لوازم خانگی اشاره می کنیم. از مهم ترین لوازمی که بیشتر بازرگانان به دنبال تعرفه های وارداتی آن ها هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ماشین های تمام اتوماتیک با تعرفه وارداتی 84501100
  • انواع مختلف تلویزیون با تعرفه وارداتی 85287290
  • انواع گیرنده های دیجیتالی با تعرفه وارداتی 85287110
  • پکیج های دو منظوره با تعرفه وارداتی 884191110
  • انواع مختلفی از جاروهای برقی با تعرفه وارداتی 85086000
  • ماشین لباسشویی با تعرفه وارداتی 84501210
  • یخچال فریزرهای مختلف با تعرفه وارداتی 84181000
  • انواع مختلف ظرفشویی با تعرفه وارداتی 84221100
مراحل ترخیص کالا
مراحل ترخیص کالا

لیست کالاهای وارداتی مجاز

  • ترخیص تاسیسات تهویه هوا محیط و لوازم تهویه هوا مطبوع الکترونیکی
  • ترخیص فن و لوازم مربوط به فن های خاص مورد استفاده در صنایع مختلف
  • ترخیص یخچال و فریز در سایز های مختلف و تک درب
  • ترخیص لوازم نظافتی شامل جاروبرقی، ماشین های کف شور، جاروشارژی و…
  • ترخیص آب گرم کن های گازی و آب گرم کن های برقی
  • ترخیص لوازم برقی مربوط به آشپزخانه
  • ترخیص انواع مختلف مخلوط کن صنعتی و خانگی
  • ترخیص انواع مختلف قهوه سازهای صنعتی و خانگی
  • ترخیص لوازم برقی پخت و پز مانند زودپزهای برقی و آرام‎پزهای برقی
  • ترخیص مایکروفر یا مایکرویوهای تایید شده یا استاندارد
  • ترخیص لباسشویی و لوازم برقی خشکشویی و تجهیزات مرتبط با خشکشوی
  • ترخیص لوازم برقی تصویه آب خانگی و صنعتی
  • ترخیص بخاری های برقی و فن های برقی
  • ترخیص قطعات یدکی لوازم خانگی

مراحل ترخیص لوازم خانگی از گمرک

جهت انجام ترخیص لوازم خانگی از گمرک باید مراحل ترخیص آن را به ترتیب و به شکل کامل به انجام برسانید، تا در نهایت بتوانید تشریفات گمرکی را به پایان رسانده و کالای خود را از گمرک ترخیص کنید. در نتیجه با توجه به اهمیت موضوع ترخیص کالا از گمرک در این بخش از مقاله مهمترین به مراحل ترخیص لوازم خانگی از گمرک می‌پردازیم. مهمترین مرحله عبارتند از:

مرحله اول: ثبت اطلاعات لوازم خانگی در سامانه جامع امور گمرکی یا epl

در اولین و مهمترین مرحله از ترخیص لوازم خانگی از گمرک بایستی کلیه اطلاعات کالاها را به طور کامل و دقیق در سامانه جامع امور گمرکی وارد نمایید. شما عزیزان بایستی با توجه به اطلاعات درخواست شده فیلدهای خالی را پر کنید تا بتوان پس از بررسی کالا و تطابق آن ها با کالاهای وارد شده به انجام مراحل دیگر گمرک بپردازید.

مرحله دوم: احراز هویت لوازم خانگی

در این مرحله از واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک بایستی کالاهای خود را به دست کارشناسان و متخصصان مجرب بسپارید تا آنها بتوانند اطلاعات وارد شده در سامانه جامع امور گمرکی را با کالاهای شما تطابق داده و در نهایت مهر تاییدی بر کارشناسی کالا زده شود.

مرحله سوم: کنترل لوازم خانگی در مسیر های اختصاص یافته به آن

در این مرحله از ترخیص لوازم خانگی از گمرک بایستی با توجه به نوع کالاها، یکی از مسیر های گمرکی که جهت حمل و نقل کالا در نظر گرفته شده است، را انتخاب نمایید تا کالا پس از قرارگیری در آن بتواند وارد مراحل بعدی گردد. همچنین لازم است این نکته را مورد توجه داشته باشید که کالا ممکن است در سه مسیر سبز، قرمز و زرد قرار بگیرد که اگر در مسیر سبز قرار بگیرد می‌تواند به آسانی وارد مسیر های دیگر شود.

مرحله چهارم: اخذ کلیه مجوزات ضروری

در این مرحله از ترخیص لوازم خانگی از گمرک شما بایستی کلیه مجوزات و مدارکات لازم که جهت انجام این امر لازم و ضروری می‌باشد را از سازمان های مرتبط با آن اخذ نمایید.

مرحله پنجم: ترخیص لوازم خانگی از گمرک

ترخیص لوازم خانگی از گمرک  در آخرین مرحله از مراحل انجام ترخیص در صورتی که انجام مراحل قبلی را به درستی به انجام رسانده باشید می‌توانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

مجوزهای لازم جهت واردات لوازم خانگی

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم جهت انجام صحیح ترخیص لوازم خانگی از گمرک بایستی کلیه مدارکات و مجوزات که جهت انجام این امر ضروری و لازم می‌باشد را از سازمان های مربوط به آن را اخذ نماید، تا در ادامه بتوانید مراحل ترخیص را به انجام برسانید. از این رو در این بخش از مقاله به مهمترین مجوزات ضروری جهت ترخیص لوازم خانگی از گمرک است می‌پردازیم. مهمترین مجوزات عبارتند از:

مجوز ثبت سفارش لوازم خانگی

مجوز ثبت سفارش به عنوان یکی از مجوزات مهم جهت انجام واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک در نظر گرفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت مجوز ثبت سفارش مجوزی است که پس از ثبت اطلاعات کالا در سامانه جامع امور گمرکی یا epl دریافت و اخذ می گردد. در نتیجه ارائه مجوز در هنگام انجام واردات و ترخیص بسیار مهم است چرا که این مجوز به معنای این است که کالا در سامانه تجارت ثبت شده است و در نتیجه قاچاق در نظر گرفته نمی‌شود.

مجوز استاندارد محصول

مجوز استاندارد از دیگر مجوزات مهم جهت انجام واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک می باشد. اخذ این مجوز بسیار مهم است و به معنای تطابق آن با معیارهای جامعه می‌باشد.

ترخیص کار لوازم خانگی کیست؟

در ابتدای کار می‌توان گفت ترخیص کار گمرک یا ترخیص کار لوازم خانگی فردی است که آن را به عنوان حق العملکار گمرک نیز می‌شناسیم. در واقع حق العملکار گمرک فردی حقیقی یا حقوقی است که از سوی صاحبان کالا وکالت می‌گیرد تا بتواند کالای وارداتی را از گمرک ترخیص کند. لازم به ذکر است ترخیص کار لوازم خانگی وکیل صاحب کالا در زمینه ترخیص و واردات در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که در مورد معرفی ترخیص کار گمرک دادیم، بایستی این نکته را مورد توجه داشته باشید که وظیفه ترخیص کار لوازم خانگی در واقع ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک در نظر گرفته می‌شود، اما حتماً بایستی به این نکته نیز توجه داشته باشید که انجام فرآیندهای ترخیص به وسیله حق العملکار و ترخیص کار گمرک همواره به یکسری قوانین و اسناد و همچنین مدارکات متعدد نیازمند است تا بتواند فرایندهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک را به شکل اصولی و کاملا قانونی به انجام برساند.

همچنین لازم است بدانید که علاوه بر داشتن مدارکات معتبر در زمینه اثبات حق العمل کار بودن، فرد در زمینه کالاهای وارداتی لازم است یک ترخیص کار از تجربه کافی در زمینه ترخیص کاری بهره‌مند باشد تا بتواند انجام عملیات ترخیص را در کمترین زمان ممکن با کمترین هزینه به انجام برساند.

هزینه های ترخیص لوازم خانگی

جهت انجام ترخیص لوازم خانگی از گمرک شما بایستی هزینه هایی را پرداخت نمایید که آشنایی با این هزینه ها بسیار مهم می‌باشد و می‌تواند به اطلاعات شما عزیزان بیفزاید. از این رو در ادامه به مهمترین هزینه های ترخیص می‌پردازیم:

هزینه خریداری لوازم خانگی

یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین هزینه ها جهت انجام واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک هزینه خریداری این کالا ها می‌باشد. در این هنگام صاحبان کالا و تاجران بایستی با توجه به میزان دلخواه از کالاهای خریداری شده هزینه آن را پرداخت نمایند.

هزینه بارگیری، تخلیه و حمل و نقل کالا

از دیگر هزینه های مهم و ضروری جهت انجام ترخیص لوازم خانگی هزینه بارگیری، تخلیه و حمل و نقل کالا می‌باشد. شما همواره بایستی کالاهای خود را توسط دیگر لوازم حمل و نقل مانند انواع کامیون جابجا کنید که بایستی هزینه آن را بپردازید.

هزینه کارشناسی کالا

از دیگر هزینه های مهم جهت انجام ترخیص لوازم خانگی از گمرک، مربوط به هزینه کارشناسی آن است که بایستی پرداخت شود.

جمع بندی

واردات لوازم خانگی یکی از تجارت های پرسود و پر طرفدار در بین تجار و بازرگانان می باشد. اکثر تجار و بازرگانانی که فعالیت خود را تازه در این زمینه آغاز کرده اند، در اولین تجارت خود اقدام به واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک می کنند تا از این طریق سود قابل توجه ای به دست آورند. همانطور که گفتیم ترخیص لوازم خانگی از گمرک و به طور کلی انجام مراحل ترخیص کالا به صورت دقیق و درست، نیاز به آشناییت با قوانین و مقررات موجود دارد.

وجود ترخیص کاران متخصص و حرفه ای سهم زیادی در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت زمان مراحل ترخیص کالای شما را دارد. شما به عنوان یک بازرگان نیز برای ترخیص لوازم خانگی از گمرک لازم است از متخصصان در این حوزه کمک بگیرید تا کالایتان در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه از گمرک ترخیص گردد.

به این منظور می توانید از خدمات ققنوس ترخیص در این زمینه استفاده کنید. همچنین می توانید از خدمات دیگر ققنوس ترخیص مانند ترخیص از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام، ترخیص کالا از گمرک امانات پستی، اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا ، تشریفات ترخیص بار صادراتی و غیره نیز بهره ببرید.

آیا انجام واردات و ترخیص لوازم خانگی به ایران سودآور است؟

در واقع می‌توان گفت با توجه به افزایش میزان استفاده از انواع لوازم خانگی انجام واردات آن بسیار سودآور در نظر گرفته می‌شود و تاجران می‌توانند با انجام آن سود بالایی را به دست آورد.

ترخیص لوازم خانگی از گمرک شامل چه هزینه هایی می‌شود؟

از مهم ترین هزینه های که جهت انجام ترخیص بایستی پرداخت شود می توان به هزینه کارشناسی کالا، هزینه حمل و نقل و بارگیری کالا، هزینه خریداری کالا و.. اشاره کرد.

ترخیص کار لوازم خانگی چه کسی است؟

در واقع ترخیص کار یا حق العمل کار شخصی حقیقی یا حقوقی میباشد که بایستی انجام مراحل واردات و ترخیص کالا را با وکالت صاحب کالا به انجام برساند.

انجام واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک نیازمند اخذ چه مجوزاتی است؟

مهمترین مجوزاتی که جهت انجام واردات و ترخیص لوازم خانگی از گمرک لازم است شامل مجوز استاندارد کالا و ثبت سفارش کالا در نظر گرفته می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط