لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص لاستیک از گمرک / راهنمای کامل واردات و ترخیص لاستیک خودرو

ترخیص لاستیک از گمرک

فهرست مطالب

بر اساس آمارهای به دست آمده از روند ترخیص کالا در گمرک روزانه محموله های تجاری زیادی در انواع  گوناگون از این نهاد ترخیص می شوند. یکی از این روندهای ترخیص کالا در رابط با ترخیص لاستیک خودرو از گمرک می باشد که سود خوبی را برای تاجران به همراه دارد؛ از این رو گروه ققنوس ترخیص در راستای آشنایی کامل تاجران تازه کار و کم تحربه با روند واردات و ترخیص لاستیک از گمرک اقدام به تهیه این مقاله نموده است و به ارائه مطالب مفیدی در رابطه با ترخیص لاستیک از گمرک مانند مدارک لازم برای این ترخیص این گونه محموله های تجاری وارداتی، لیست هزینه ها و تعرفه ها در این روند و.. پرداخته است و افراد تازه وارد به این حرفه می توانند اطلاعات مفیدی با مطالعه این مقاله به دست آورند.

لیست تمام مراحل واردات و ترخیص لاستیک از گمرک

روند واردات محموله های تجاری به کشور و روند ترخیص این محموله ها از گمرک همگی بر اساس قوانین واردات و صادرات کالا که توسط دولت و بر اساس سیاست های اقتصادی وضع شده است انجام می شود. این روند در رابطه با واردات و ترخیص لاستیک از گمرک نیز به همین منوال می باشد و تاجران باید برای انجام مراحل واردات کالا و همچنین انجام مراحل ترخیص لاستیک از گمرک و هر گونه محموله تجاری دیگری به صورت قانونی روند یکسانی را طی کنند. مراحل واردات لاستیک خودرو به کشور بر اساس قوانین تجارت بین المللی به صورت زیر می باشد:

ترخیص لاستیک خودرو
ترخیص لاستیک خودرو

کارت بازرگانی:

اولین مرحله در امر واردات هر نوع محموله تجاری برای تاجران دریافت کارت بازرگانی می باشد. وجود کارت بازرگانی نه تنها برای واردات لاستیک بلکه در هنگام ترخیص لاستیک از گمرک نیز کاربرد و اهمیت فراوانی دارد.

تعیین حوزه فعالیت:

دومین مرحله ای که یک تاجر باید در روند واردات محموله لاستیک خودرو به کشور طی کند مشخص کردن کشور و یا کشورهایی است که قصد فعالیت در آن ها را دارد.

کسب اطلاعات درباره قوانین به روز شده تجارت بین المللی:

مرحله بعدی که تاجران باید به انجام آن اهمیت دهند، داشتن اطلاعات از قوانین و مقررات بین المللی به صورت به روز شده می باشد؛ زیرا این قوانین ممکن بر اساس نیازهای کشورها تغییر کرده باشند و بی خبری از قوانین جدید باعث دردسر تاجران شود.

تعیین کشور مبداء و کالای وارداتی مورد نظر:

در صورتی که تاجران چندین کشور را در تعیین حوزه فعالیت خود انتخاب کرده باشند، لازم است برای واردات هر محموله تجاری کشور مبداء و نوع کالایی که قصد واردات آن را دارند که در اینجا هدف واردات و ترخیص لاستیک خودرو می باشد را تعیین کنند.

پیدا کردن یک منبع و فروشنده مناسب:

تاجران باید برای واردات و ترخیص لاستیک ابتدا یک فروشنده معتبر را پیدا کنند. البته این کار بیشتر برای تاجران تازه کار است زیرا تاجران با سابقه و فعال در این زمینه منابع فروش معتبری دارند.

انجام مذاکرات خرید لاستیک خودرو:

خریدار و فروشنده کالا باید بر سر تمامی جوانب معامله مانند کیفیت کالا، نوع پرداخت هزینه محموله تجاری و .. مذاکره کرده و به نتیجه برسند.

درخواست دریافت پیش فاکتور جهت ترخیص لاستیک از گمرک:

فروشنده باید برای انجام مراحل ترخیص لاستیک از گمرک از فروشنده درخواست پیش فاکتور با مهر و امضای وی را نماید.

دریافت مجور و انجام ثبت سفارش کالا:

تاجران برای این که بتوانند واردات و ترخیص لاستیک را به صورت قانونی انجام دهند باید مجوز ثبت سفارش کالا را دریافت کرده و این مرحله را در سامانه جامع تجارت با استفاده از پیش فاکتور به انجام برسانند.

تهیه اظهار نامه گمرکی:

یکی از مدارک مهم در روند ترخیص لاستیک خودرو تهیه اظهار نامه گمرکی می باشد.

تخصیص ارز:

تاجرانی که قصد دارند با استفاده از ارز دولتی به واردات و ترخیص لاستیک بپردازند باید برای پرداخت هزینه خرید این محموله تجاری با استفاده از ارز دولتی فرایند تخصیص ارز را با مراجعه به بانک پشت سر بگذارند.

حمل و نقل و بیمه نامه:

یکی دیگر از مراحلی که باید در راستای واردات لاستیک انجام شود بستن قرار داد حمل و نقل با شرکت حمل و نقل بین المللی و همچنین بیمه کردن محموله تجاری وارداتی می باشد.

ترخیص کالا:

آخرین مرحله‌ای که تاجران باید در روند واردات لاستیک خودرو به کشور پشت سر بگذارند، در راستای ترخیص لاستیک از گمرک می باشد که ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با آن ارائه می شود.

مدارک لازم برای ترخیص لاستیک از گمرک

همان طور که در بالا اشاره شد واردات و ترخیص لاستیک مانند تمام محموله های تجاری دیگر باید بر اساس قوانین و مقررات واردات و صادرات کالا در کشور انجام شود. بر همین اساس از جمله مدارکی که برای ترخیص لاستیک خودرو به آن نیاز می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیش فاکتور و فاکتور محموله لاستیک وارداتی
  • مجوز ثبت سفاش کالا در سامانه جامع امور گمرکی
  • تهیه اظهار نامه گمرکی
  • تهیه بارنامه مربوط به حمل و نقل محموله لاستیک از کشور مبداء به کشور مقصد
  • تهیه بیمه نامه گمرکی برای محموله لاستیک وارداتی
  • دریافت مجوزهای لازم برای واردات و ترخیص لاستیک که از مهم ترین آن ها می توان به مجوز سازمان استاندارد جهت تایید کیفیت لاستیک های وارداتی اشاره کرد.
  • گواهی بازرسی کالا
  • گواهی کشور مبداء
  • فیش های مربوط به پرداخت مالیات های واردات کالا
  • فیش های مربوط به پرداخت هزینه های ترخیص لاستیک خودرو
  • پروانه سبز گمرکی
  • قبض انبار
  • و…

لیست هزینه ها و تعرفه های ترخیص لاستیک از گمرک

هزینه های واردات و ترخیص لاستیک در کشور مانند روند واردات و ترخیص سایر محموله های تجاری وارداتی می باشد و می توان آن ها را به دو دسته مالیات و هزینه ها دسته بندی کرد. این گونه می توان گفت که این هزینه ها به طور تقریبی برای همه محموله های تجاری وارداتی یکسان می باشد. برای تعیین مالیات ها و هزینه های مربوط به هر کالا از یک سری کد استفاده می شود و به آن ها کدهای تعرفه گمرکی می گویند و برای هر کالایی یک کد وجود دارد.

به طور مثال در روند واردات و ترخیص لاستیک از گمرک شاهد انواع مختلفی از لاستیک ها برای ماشین های مختلف در مدل های مختلف هستیم که هر کدام از این نوع لاستیک ها خود دارای یک کد تعرفه بوده که در تعیین هزینه ها و مالیات آن تاثیرگذار خواهد بود و کد تعرفه انواع لاستیک در ردیف 4011 طبقه بندی شده است.

از جمله هزینه ها و مالیات هایی که در روند ترخیص لاستیک از گمرک باید پرداخت شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مالیات ها

  • حقوق و عوارض گمرکی که بر اساس تعرفه گمرکی برای هر کالا محاسبه می شود.
  • سود بازرگانی
  • پرداخت عوارض هلال احمر
  • پرداخت حق مالیات بر ارزش افزوده
  • پرداخت حق مالیات علی الحساب چهار درصدی

هزینه ها

هزینه های ترخیص لاستیک خودرو در واقع مبالغی است که تاجران باید در برابر خدماتی که در روند واردات و ترخیص لاستیک دریافت می کنند به هر ارگانی و شرکتی که آن خدمات را ارائه داده است پرداخت نمایند و فیش واریز و مدرک مربوط به این تسویه حساب ها را به عنوان بخشی از مدارک ترخیص لاستیک از گمرک به این نهاد ارائه دهند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه حمل و نقل محموله لاستیک از کشور مبداء تا کشور مقصد
  • هزینه بارگیری و تخلیه محموله لاستیک در بندر کشور مبداء و بندر کشور مقصد
  • هزینه مربوط به بیمه کردن محموله تجاری
  • هزینه بازرسی ها و آزمایشاتی که برای تایید محموله تجاری در گمرک و دیگر نهاد ها مانند اداره استاندارد انجام می شود.
  • هزینه انبارداری
  • و…

شرایط ترخیص لاستیک ماشین های سنگین و سبک از گمرک

حرفه تجارت بین المللی و واردات و صادرات کالا در هر کشوری دارای قوانین و مقررات خاصی است که بر اساس نیازهای آن کشور و ساسیت های اقتصادی دولت وضع می شود و با تغییر شرایط اقتصادی این قوانین و مقررات نیز ممکن است تغییر نماید. این قوانین برای راحتی افرادی که با آن سر و کار دارند به بخش های کوچکی در رابطه با واردات هر نوع کالا تقسیم بندی شده است. یکی از این بخش ها مربوط به واردات و ترخیص لاستیک از گمرک می باشد که لازم است تاجران فعال در این حرفه به صورت به روز شده از این قوانین و شرایط ترخیص لاستیک خودرو و واردات آن به کشور اطلاع داشته باشند.

به طور کلی از جمله قوانین و شرایطی که لازم است تاجران در روند ترخیص لاستیک از گمرک و واردات این نوع محموله تجاری از آن اطلاع داشته باشند می توان به مواردی چون لاستیک های بی کیفیتی که واردات آن ها ممنوع اعلام شده است، لاستیک هایی که به دلیل نداشتن استانداردهای کافی باعث ضرر رساندن به محیط زیست می شوند، کشورهایی که معامله با آن ها بر اساس صلاح دید دولت ممنوع اعلام شده است، خرید لاستیک فقط از مراکز و نمایندگی هایی که خدمات پس از فروش ارائه می دهند و.. اشاره کرد.

یکی از بهترین راه ها برای باخبر شدن از جدید ترین قوانین وضع شده و کمک گرفتن از خدمات مشاوره ای گروه ققنوس ترخیص در امر تجارت می باشد. تاجران می توانند با استفاده از این سرویس گروه ققنوس ترخیص به محض وضع قانون و شرایطی تازه در راستای واردات و ترخیص لاستیک باخبر شوند.

واردات و ترخیص لاستیک
واردات و ترخیص لاستیک

استانداردهای واردات و ترخیص لاستیک از گمرک چیست؟

برای واردات هر نوع محموله تجاری، تاجران موظف اند در مرحله ترخیص کالا اقدام به دریافت یک سری مجوز با توجه به نوع و ماهیت محموله تجاری وارداتی نمایند. یکی از مجوزهایی که در امر ترخیص لاستیک از گمرک به آن نیاز است مجوز استاندارد اجباری می باشد که تاجران باید به دریافت این مجوز اقدام نمایند و در غیر این صورت موفق به ترخیص لاستیک خودرو از گمرک نمی شوند. تاجران برای دریافت مجوز استاندارد اجباری در راستای واردات و ترخیص لاستیک باید قبل از ورود محموله لاستیک به کشور و پرداخت هزینه ی آن نمونه اولیه ای را که از فروشنده دریافت نموده اند را به اداره استاندارد تحویل داده تا این سازمان آزمایش های مورد نیاز را بر روی این نمونه انجام دهد.

در صورتی که لاستیک نمونه موفق به کسب تاییدیه های لازم در مراحل مختلف شد مجوز استاندارد اجباری برای واردات و ترخیص لاستیک از گمرک صادر می شود. بر اساس آخرین آماری که در رابطه با قوانین و شرایط واردات و ترخیص لاستیک وضع شده است برای صدور مجوز استاندارد اجباری جهت ترخیص لاستیک از گمرک و در کل برای واردات آن باید یک سری آزمایش ها و بررسی ها انجام شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آزمایش میزان مصرف سوخت خودرو با توجه به نوع لاستیک
  • آزمایش قدرت ترمز گیری لاستیک در جاده هایی که خیس و لغزنده هستند.
  • آزمایش نویز لاستیک
  • بررسی تاریخ تولید و انقضای لاستیک
  • و..

اهمیت واردات لاستیک به کشور

بدون شک همه ما از این مورد اطلاعات داریم که واردات لاستیک به عنوان یکی از پر طرفدار ترین محصولات خودرویی در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی از جمله صنایعی که در صدر متقاضیان دریافت لاستیک قرار گرفتند، می‌توان به صنایعی مانند صنایع ماشین آلات صنعتی، صنایع خودروسازی و تجهیزات هوایی اشاره کرد. یکی از مهمترین نکته های مورد توجه در مورد واردات لاستیک به ایران این مورد است که تولید این کالا نیاز به مواد اولیه و مراحل متنوعی دارد.

با توجه به اینکه کشور ما با کمبود مواد اولیه و همچنین تجهیزات و امکانات مواجه می‌باشد‌، نمی‌تواند به اندازه نیاز بازار داخلی لاستیک تولید نماید، از این رو با توجه به تولید لاستیک داخلی باز هم لاستیک به عنوان یکی از کالاهای وارداتی کشور به شمار می‌رود. لازم است بدانید که واردات لاستیک از کشورهایی مانند امارات، چین، هند، کره، دبی و بعضی از کشورهای اروپایی می‌تواند بسیار پرسود باشد و افراد می توانند با انجام این مورد سود بالایی را به دست بیاورند.

همچنین می‌توان گفت از اهمیت های دیگر واردات لاستیک به کشور این مورد است که دیگر کمبود لاستیک جهت انجام فرآیندهای مورد نیاز در تجهیزات هوایی و موارد وابسته به آن احساس نخواهد شد.

عواملی که در واردات لاستیک باید مورد توجه قرار دهید.

لاستیک بسیاری از ماشین های سواری که در کشور ما ایران قرار گرفته است از کشورهای خارجی وارد می‌گردد و در نهایت به دست مشتریان می رسد‌. بسیاری از این کالاهای وارداتی به علت عدم استاندارد های تولیدات داخلی می‌باشد. همچنین در بیشتر مواقع لاستیک خودرو سواری از کشورهای اروپایی به کشوری مانند دبی ارسال می‌شود و بعد به کشور ما وارد خواهد شد.

واردات لاستیک از اهمیت بالایی برخوردار است و در هنگام انجام این عملیات بایستی نکات زیادی را مورد توجه داشته باشید. یکی از نکاتی که در این زمینه مهم است، طراحی آج و طول عمر آن می باشد. در واقع می‌توان گفت از جمله مهمترین نکاتی که هنگام واردات لاستیک خوب است با آن توجه داشته باشید و استاندارد بودن آن می‌باشد.

در نظر داشته باشید که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ما ایران و صعب العبور بودن بعضی از جاده ها باید جهت واردات به این نکته توجه داشت که آج لاستیک نقش بسیار زیادی را در خودرو ایفا می‌کند. از این رو بایستی بسیار مناسب باشد. به عنوان مثال می توان گفت اگر شخصی بخواهد در طول روز مسافتی را از یک شهر گرمسیری به سمت مسیری سردسیر طی نمایند، نیاز دارد که لاستیکی را برای ماشین خود خریداری نمایند که در این شرایط آب و هوایی مشکلی به وجود نیاورد و مقاومت خوبی را از خود نشان بدهد.

کد تعرفه گمرکی ترخیص لاستیک از گمرک

هر کالایی جهت واردات کد تعرفه گمرکی مخصوص به خود را دارد که در هنگام واردات بایستی به آن توجه داشته باشید. کد تعرفه گمرکی واردات لاستیک به شرح زیر می‌باشد:

  • کد تعرفه گمرکی جهت انجام ترخیص انواع لاستیک ماشین در ردیف 40131000 قرار می‌گیرد، با 26% حقوق ورودی.
  • کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص انواع تایر فرغون در ردیف 401199 قرار می‌گیرد.

چرا برای واردات و ترخیص لاستیک به ققنوس ترخیص نیاز دارید؟

همون طور که از این موضوع اطلاع دارید انجام واردات و ترخیص لاستیک پروسه‌ زمان‌ بر و پیچیده می‌باشد. از این رو در هنگام انجام این پروسه بهتر است از شرکتی ترخیص کار یاری بخواهید. ققنوس ترخیص به عنوان ترخیص کار و کارگزاری رسمی گمرک به عنوان یکی از کارآمدترین مجموعه خدماتی در زمینه ترخیص کالا از گمرک کشور در نظر گرفته می‌شود که توانسته است طی سال ها فعالیت در زمینه ترخیص کالا و مشاوره بازرگانی تجربه بسیار زیادی را به دست بیاورد.

شرکت ققنوس ترخیص تلاش کرده است از بدو تاسیس در جهت ارائه بهترین خدمات به متقاضیان و مشتریان بکوشد و بتواند با جذب نیروهای کارآمد در جهت ارتقاء، خدمات گمرکی مورد نیاز شما را برآورده سازد. از این رو در هنگام انجام واردات و ترخیص لاستیک می توانید از خدمات شرکت ققنوس ترخیص بهره مند شوید.

جمع بندی

هدف گروه ققنوس ترخیص از تهیه این مقاله آشنایی افراد تازه وارد به حرفه تجارت بین المللی و واردات کالا با یکی از کالاهای وارداتی پر سود می باشد. در این مقاله تلاش شده است در رابطه با ترخیص لاستیک خودرو و مطالب مهمی که لازم است افراد در رابطه با این موضوع از آن مطلع شوند توضیحات مفیدی ارائه شود. تاجرانی که در رابطه با موضوع ترخیص لاستیک از گمرک نیاز به اطلاعات بیشتری دارند می توانند از طریق راه های مختلف ارتباطی با کارشناسان گروه ققنوس ترخیص مراجعه نمایند و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

از جمله دیگر خدمات گروه ققنوس ترخیص که افراد می توانند در رابطه با واردات و ترخیص لاستیک از آن بهره مند شوند می توان به مواردی چون انجام کلیه امور واردات لاستیک، انجام روند ترخیص لاستیک از گمرک توسط ترخیص کاران مجرب و حرفه ای، دریافت مجوزهای لازم برای ترخیص و واردات کالا، ارائه مشاوره و اطلاع رسانی به تاجران در زمینه قوانین و شرایط جدید واردات و ترخیص لاستیک و.. اشاره کرد.

آیا واردات و ترخیص لاستیک از گمرک به ایران سودآور است؟

در واقع می‌توان گفت با توجه به نیاز بسیار بالای لاستیک در انجام صنایعی مانند ماشین سازی، واردات این کالا به ایران بسیار سودآور می‌باشد.

چرا واردات و ترخیص به ایران دارای اهمیت است؟

 واردات لاستیک به عنوان یکی از پرطرفدار ترین کالاهایی است که در صنایع خودروسازی و تجهیزات هوایی از آن استفاده می گردد. از این رو واردات آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهمترین نکته ای که هنگام واردات و ترخیص لاستیک باید در نظر داشته باشید چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه واردات بایستی به آن توجه داشته باشید طول آج و طول عمر آن است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص لاستیک در چه ردیفی قرار می‌گیرد؟

کد تعرفه گمرکی جهت انجام ترخیص انواع لاستیک ماشین در ردیف 40131000 قرار می‌گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاه ها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط