لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص طلا از گمرک / مراحل، مزایا و مجوزهای لازم

ترخیص-طلا-از-گمرک-مراحل،-مزایا-و-مجوزهای-لازم

فهرست مطالب

مقدمه

طلا به عنوان یکی از ارزشمندترین و پرطرف‌دارترین انواع فلزات کمیاب در سطح جهان در نظر گرفته می‌شود. از این رو ترخیص طلا از گمرک به عنوان یکی از امورات پرسود گمرکی به شمار می‌رود. همچنین طلا به علت خواص بی‌نظیری همانند دوام بالا و شکل پذیری ساده به شکل کاملاً گسترده جهت ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط شرکت‌های گوناگونی وارد ایران می‌گردد. در واقع می‌توان گفت رنگ طلای خالص زرد سیر می‌باشد اما امروزه به رنگ‌های متنوعی مانند سفید، طوسی سبز، آبی و غیره تولید می‌گردد. در نتیجه با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به نحوه واردات و ترخیص طلا می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

مراحل ترخیص طلا از گمرک

واردات انواع طلا و به تبع آن ترخیص طلا از گمرک نیازمند انجام مراحل واردات و ترخیص می‌باشد که بایستی تمامی این مراحل را به صورت کاملاً اصولی به انجام برسانید. در ادامه به مهم‌ترین مراحل ترخیص طلا از گمرک می‌پردازیم.

مرحله اول: ثبت سفارش طلا در سامانه جامع امور گمرکی یا EPL

در این مرحله که به عنوان اولین مرحله از مراحل واردات و ترخیص طلا از گمرک در نظر گرفته می‌شود، باید کلیه اطلاعات کالا اعم از حجم کالا، نوع کالا، نام فروشنده، نام خریدار و… به طور کامل در این سامانه ثبت گردد تا در نهایت مورد بررسی کارشناسان امور گمرکی قرار بگیرد.

مرحله دوم: احراز هویت کالا

در این مرحله از مراحل واردات و ترخیص طلا کلیه اطلاعات کالاهای ثبت شده در سامانه جامع امور گمرکی توسط مأموران اداره گمرک مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مرحله به این نکته توجه داشته باشید که هنگام انجام احراز هویت کالا بایستی اطلاعات کالا را به شکل کاملاً دقیق وارد نمایید، چرا که در صورت عدم تطابق اطلاعات در این مرحله در ادامه بایستی هزینه جریمه را پرداخت نمایید.

مرحله سوم: کنترل کالا در مسیرهای گمرکی

این مرحله نیز یکی از مراحل مهم ترخیص طلا از گمرک در نظر گرفته می‌شود که کالا در یکی از مسیرهای گمرکی قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که مسیرهای گمرکی از سه رنگ سبز، زرد و قرمز تشکیل شده‌اند که قرارگیری کالا در مسیر سبز به معنای این است که کالا بدون بازرسی مجدد وارد کشور مقصد می‌شود اما اگر کالا در مسیرهای قرمز و یا زرد قرار بگیرد، مجدد توسط کارشناسان مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد.

مرحله چهارم: اخذ تمامی مجوزات لازم

در این مرحله از مراحل واردات و ترخیص طلا از گمرک تاجر و بازرگان فعال در این زمینه بایستی کلیه مدارک و مجوزات لازم را که جهت انجام این امر لازم می‌باشد را اخذ نماید. لازم به ذکر است که شما تاجران و بازرگانان بایستی این مجوزات را از سازمان‌های استاندارد بهداشت و… دریافت کنید.

مرحله پنجم: کارشناسی کالا توسط متخصصان گمرکی

در این مرحله از مراحل واردات و ترخیص طلا از گمرک کلیه کالاهای وارد یا صادر شده به کشور توسط بازرسان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مرحله نیز از جمله مراحل حساس واردات در نظر گرفته می‌شود.

مرحله ششم: ترخیص طلا از گمرک

این مرحله به عنوان آخرین مرحله از مراحل واردات و ترخیص طلا از گمرک در نظر گرفته می‌شود. در این مرحله تاجر و بازرگان می‌تواند کالای خود را از گمرک خارج سازد.

واردات و صادرات طلا در ایران

کشور ایران به عنوان یکی از مطرح‌ترین کشورها در زمینه تولید و طراحی طلا در نظر گرفته می‌شود که سال‌های پیش از تحریم صادرات خوبی از این کشور به کشورهای دیگر مانند آلمان، ترکیه، امارات و چین صورت می‌گرفت. اما پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت طلاسازی کشور ایران، از سوی دولت آمریکا، صادرات طلای ایران به علت مشکل در تأمین انواع مواد اولیه و واردات آن به کشورها تقریباً به صفر رسیده است. این در حالی می‌باشد که اگر همچنان تجهیزات لازم و همچنین زیرساخت‌ها فراهم گردد، صنعت طلای کشور ما قادر به پیشرفت خواهد بود و با افزایش صادرات آن می‌توان گام بلندی در جهت توسعه اقتصادی برداشت.

در واقع می‌توان گفت در حال حاضر با توجه به مصوبه بانک مرکزی ورود انواع مصنوعات طلا به کشور ممنوع می‌باشد، اما در عوض وارد کنندگان طلا می‌توانند طلای خام را جهت تأمین منابع ملی به هر میزانی وارد کشور نمایند. در کشور ما ایران، تولیدات طلا از وجهه خوبی برخوردار می‌باشد و در طی سال‌های اخیر طلاهای با کیفیت و قابل رقابت با طلاهای خارجی تولید شده است. به همین علت واردات مصنوعات طلا جهت حمایت از این تولید کنندگان داخلی ممنوع می‌باشد.

بر اساس آمارهای داده شده در طی سال‌های اخیر بیش از ۸۵ درصد از طلای خام مورد نیاز جهت تأمین نیاز صنعت طلاسازی ایران در داخل کشور تولید گشته است و ۱۵ درصد باقیمانده آن از سوی کشورهای خارجی خریداری و وارد گشته است. این امر اهمیت ترخیص طلا از گمرک را بالا می‌برد. همچنین طلای خامی که در کشور ما تهیه می‌گردد، کیفیت بسیار بالایی را دارا می‌باشد و به همین علت تولید کنندگان داخلی در سطح کشور مصرف این تولیدات را به واردات طلای خام از سوی کشورهای خارجه در اولویت قرار داده‌اند.

مزایای تجارت طلا در جهان

واردات و ترخیص طلا از گمرک همواره سود بالایی را برای تاجران و بازرگانان به همراه دارد. از این رو فعالان زیادی در این زمینه در حال فعالیت می‌باشند. علاوه بر سود بالا تجارت طلا می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای تاجر به همراه داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین آنها پرداخته‌ایم. مهم‌ترین مزایا تجارت طلا عبارت است از:

ارزش ثابت

طلا به عنوان یکی از ارزشمندترین فلزات در جهان شناخته می‌شود که ارزش آن در طول زمان تغییر چندانی نمی‌کند.

پایداری در برابر تورم بالا

طلا به عنوان یکی از فلزات گران‌بها در نظر گرفته می‌شود که به عنوان یکی از سرمایه‌گذار تورم نیز شناخته می‌شود. در نتیجه در زمان تورم قیمت طلا افزایش می‌یابد و می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های مقابله با تورم مورد استفاده گیرد.

پذیرش جهانی

طلا به عنوان یکی از فلزات ارزشمند در نظر گرفته می‌شود که در سطح بازارهای جهانی پذیرش بالایی دارد.

حفاظت از دارایی

خرید طلا به عنوان یک سرمایه، در جهت حفاظت از دارایی در برابر نوسانات بازار مالی استفاده شود.

تنوع سبد سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در طلا به عنوان یکی از راه‌های تنوع سبد سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری گردد.

مجوزهای لازم جهت ترخیص طلا از گمرک

مبادلات تجاری مربوط به طلا در تمام کشورها از جمله کشور ما سالانه صورت می‌گیرد و نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد در نتیجه جهت ترخیص هر نوع کالایی مانند ترخیص طلا از گمرک تاجران بایستی مجوزات خاصی را از سازمان‌های تعیین شده توسط اداره گمرک اخذ نمایند که مهم‌ترین این مجوزات در جدول زیر انگاشته شده است.

مجوزهای لازم جهت ترخیص طلا از گمرک

هزینه‌های ترخیص طلا از گمرک

واردات و ترخیص طلا از گمرک همانند دیگر کالاها مشمول پرداخت هزینه‌هایی می‌گردد که مهم‌ترین این هزینه‌ها عبارت است از:

 هزینه‌های ترخیص

واردات طلا از خارج از کشور ممکن است با هزینه‌های ترخیص از گمرک همراه باشد که بایستی پیش از اقدام به انجام واردات در نظر گرفته شود.

نیاز به ذخیره سازی کالا

طلا به عنوان یک سرمایه، نیاز به ذخیره سازی دارد و این هزینه را نیز بایستی در نظر گرفت.

ریسک وجود قاچاق

خرید طلا از منابع غیرقانونی ممکن است با ریسک قاچاق همراه باشد که باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری گردد.

همچنین از دیگر هزینه‌های ترخیص طلا از گمرک شامل زیر می‌شود:

  • هزینه‌های کارشناسی کالا
  • هزینه حمل و نقل کالا
  • هزینه بارگیری و تخلیه کالا
  • هزینه خریداری کالا
  • و…

کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص طلا

هر کالایی که قرار است وارد کشور ایران گردد و از کشورهای دیگر ترخیص گردد کد تعرفه گمرکی مربوط به خود را دارد در نتیجه جهت ترخیص طلا از گمرک نیز بایستی از کد تعرفه آن آگاهی داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین کدهای تعرفه گمرکی می‌پردازیم.

  • کد تعرفه جهت ترخیص طلا (از جمله طلای آبکاری شده با پلاتین) در ردیف 7108 قرار می‌گیرد.
  • کد تعرفه جهت ترخیص شمش طلا برابر در ردیف 71081200  قرار می‌گیرد.
  • کد تعرفه جهت ترخیص طلا، دارای روکش یا پوشش از پلاتین در ردیف 71110000 قرار می‌گیرد.
  • کد تعرفه جهت ترخیص زیورآلات یا جواهر آلات و اجزای آنها در ردیف 7113 قرار می‌گیرند.

سؤالات متداول

آیا واردات طلا سودآور است؟

در واقع می‌توان گفت واردات طلا در کشور ما ممنوع است؛ اما واردات مواد اولیه آن می‌تواند به کشور سود بالایی را برای تاجران و بازرگانان به همراه داشته باشد.

واردات طلا چه مزایایی را برای فعالان در این زمینه به دنبال دارد؟

مهم‌ترین مزایای واردات طلا شامل ارزش ثابت آن، پایداری در برابر تورم، پذیرش جهانی، حفاظت از دارایی و مواردی از این قبیل می‌شود.

چه مجوزاتی جهت واردات و ترخیص طلا از گمرک لازم است؟

مهم‌ترین مجوزات لازم جهت واردات و ترخیص طلا شامل مجوز واردات، مجوز ترخیص کالا، گواهی کیفیت و اصالت کالا می‌باشد.

واردات و ترخیص طلا از گمرک چه هزینه‌هایی را به دنبال دارد؟

مهم‌ترین هزینه‌های واردات و ترخیص شامل هزینه کارشناسی کالا، هزینه خریداری بارگیری و تخلیه کالا، هزینه ترخیص و… می‌شود.

 جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به طور کامل به نحوه واردات و ترخیص طلا از گمرک پرداختیم تا شما عزیزان بتوانید به طور کامل با نحوه واردات و ترخیص طلا آشنایی پیدا کنید. لازم است بدانید که طلا از جمله فلزات با ارزش در نظر گرفته می‌شود و واردات و ترخیص آن می‌تواند سود بالایی را برای فعالان در این حوزه به همراه داشته باشد. در نتیجه اگر شما علاقه‌مند به واردات و ترخیص طلا می‌باشید. بهتر است از خدمات شرکت ققنوس ترخیص که شامل ثبت سفارش کالا، تأمین و تخصیص ارز، ترخیص کالا، اخذ مجوزات رسمی و… می‌شود بهره ببرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط