لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص سیمان از گمرک

ترخیص-سیمان-از-گمرک (1)

فهرست مطالب

یکی از راه های تامین نیاز کشور به سیمان علاوه بر تولید داخلی، واردات سیمان به کشور است. واردات سیمان مراحل مختلفی دارد که شناخت تمامی آن ها لازم است. مهم ترین قسمت این روند مربوط به ترخیص سیمان از گمرک است. شناخت دقیق و درست این مرحله به خاطر پیچیدگی که دارد و همچنین به عنوان آخرین مرحله ی واردات که نتیجه کار را مشخص می کند برای واردکنندگان لازم است. این مسئله باعث شده گروه ققنوس ترخیص در راستای آموزش روند ترخیص سیمان از گمرک اقدام به تهیه این مقاله نماید. برای یادگیری این روند ما را همراهی نمایید.

مراحل ترخیص سیمان از گمرک

ترخیص سیمان از گمرک مهم ترین مرحله واردات این کالا به کشور است. این مرحله تحت نظر گمرک که وظیفه نظارت بر روند ورود و خروج کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی را دارد با دقت و ریزبینی انجام می شود. این مسئله باعث روند ترخیص سیمان از گمرک کمی پیچیده و دشوار شود، اما صاحبان کالا می توانند بدون ورود به این مسئله و درگیر کردن خود با واگذاری روند ترخیص محموله تجاری سیمان به ترخیص کاران حرفه ای ما در گروه ققنوس ترخیص محموله سیمان های خود را ترخیص شده، در هر نقطه از کشور که می خواهند دریافت نمایند.

ثبت سفارش کالا

در اولین قدم برای ترخیص محموله تجاری سیمان از گمرک لازم است برای ثبت اطلاعات مربوط به محموله در سامانه جامع امور گمرکی اقدام شود. کارشناسان این سامانه در صورت درست بودن اطلاعات آن ها را تایید کرده و کد کوتاژ برای صاحب کالا یا نماینده قانونی او صادر خواهد شد.

تهیه مدارک لازم برای ترخیص

برای ترخیص محموله سیمان از گمرک به یک سری مدارک نیاز است. صاحب کالا یا نماینده رسمی او وظیفه دارد با اقدام در زمان مناسب این مدارک را از ارگان های مربوط با طی پروسه اداری تهیه کرده و به کارشناسان مربوطه تحویل دهد. این مدارک شامل مجوزهای مورد نیاز، بارنامه، بیمه نامه و … است.

پرداخت هزینه های گمرکی

ترخیص سیمان از گمرک برای صاحب کالا یک روند هزینه بر است. علت پرداخت این هزینه ها نگهداری محموله در انبار گمرک، بازرسی هایی که توسط کارشناسان گمرک انجام می شود و مالیات های مربوط به واردات است. این هزینه ها شامل سود بازرگانی، عوارض گمرکی، هزینه انبار، هزینه ثبت سفارش کالا و … است.

تعیین مسیر بازرسی

برای بازرسی محموله تجاری در گمرک سه مسیر وجود دارد که از آسان به سخت شامل مسیر سبز، زرد و قرمز است. روند بازرسی در هر یک از این مسیرها متفاوت است. تعیین هر کدام از این مسیرها مربوط به حساسیت محموله تجاری است.

دریافت پروانه سبز گمرکی

پروانه سبز گمرکی سندی است که در صورت تایید محموله تجاری توسط کارشناس در هر یک از مسیرها صادر می شود. صدور این سند به معنی اجازه خروج محموله از گمرک است.

نحوه واردات سیمان به کشور

واردات سیمان به کشور از مراحل مختلفی تشکیل شده است. انجام هر کدام از این مراحل زمان مختص به خود را دارد و لازم است به ترتیب انجام شود. آشنایی با این مراحل از همان ابتدای کار تا مرحله ترخیص سیمان از گمرک پر اهمیت بوده و نیاز به دقت عمل بالایی دارد. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • آشنایی با قوانین: اولین قدم مربوط به آشنایی با قوانین و آیین نامه های واردات و صادرات است.
  • تعیین کشور مبدأ و تامین کننده: برای واردات سیمان به ایران کشورهای تولیدکننده مختلفی در سراسر جهان در حال تولید این محصول هستند. انتخاب یکی از این کشورها و سپس پیدا کردن یک تامین کننده معتبر دراین کشور قدم دوم واردات سیمان به کشور است.
  • ارسال درخواست رسمی به فروشنده: به عنوان خریدار لازم است یک درخواست کاملا رسمی و کتبی برای فروشنده ارسال کنید. این درخواست شامل میزان و نوع محصول مورد نظر خواهد بود.
  • پیش فاکتور: در صورتی که فروشنده درخواست خریدار را قبول کند، یک پیش فاکتور شامل تمامی اطلاعات اولیه یعنی تعداد، وزن، قیمت و … ارسال می کند.
  • دریافت مجوز ثبت و ورود کالا: خریدار پس از دریافت پیش فاکتور لازم است به سامانه وزارت صمت مراجعه نموده و با ثبت درخواست واردات سیمان به کشور، در صورت تایید اطلاعات مجوز ورود کالا به کشور و مجوز ثبت سفارش کالا را دریافت نماید.
  • تنظیم قرارداد: خریدار می تواند در صورت دریافت تاییدیه وزارت صمت، برای عقد قرارداد با فروشنده اقدام نماید.
  • پرداخت وجه: روش پرداخت و میزان وجه خرید باید براساس توافق درج شده در قرارداد انجام شود.
  • ارسال کالا: برای ارسال محموله از کشور مبدأ به ایران لازم است یکی از سه روش حمل و نقل بین المللی براساس شرایط محموله انتخاب شود.
  • ترخیص سیمان از گمرک: آخرین مرحله مربوط به ترخیص محموله سیمان از گمرک است که مهم ترین بخش واردات شناخته شده است.

چگونه یک تولید کننده مناسب برای سیمان پیدا کنیم؟

واردات و ترخیص سیمان از گمرک در صورتی برای صاحب کالا سودآور است که تامین کننده منصف و معتبری برای خرید محموله سیمان پیدا کند. برای پیداکردن تامین کننده معتبر در هر کشور، راه های مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نمایشگاه های بین المللی: یکی از راه های پیداکردن تامین کننده معتبر شرکت در نمایشگاه های بین المللی است. در این نمایشگاه ها تولیدکنندگان مختلفی از سراسر دنیا شرکت کرده و محصولات خود را به نمایش می‌گذارند.

سایت های معتبر: سایت های مختلفی در زمینه سورسینگ و منبع یابی فعالیت می کنند که می توان از اطلاعات آن ها استفاده کرد. البته این سایت ها فقط به معرفی تامین کننده می پردازند و تایید اصالت تامین کننده بر عهده فرد خریدار است. برای این کار می توان از اتاق بازرگانی کشور مبدأ درباره سابقه بازرگانی بین المللی فرد تحقیق کرد. ازجمله سایت های سورسینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایت علی بابا
  • علی اکسپرس
  • سایت گلوبال سورس
  • سایت دی اچ گیت
  • و …

شرکت های بازرگانی معتبر: شرکت های بازرگانی معتبری در داخل کشور به ارائه خدمات سورسینگ می پردازند. خدمات این شرکت ها علاوه بر معرفی تولیدکننده در رابطه با تحقیق و تایید اصالت و اعتبار او نیز می باشد. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت تجاری ققنوس اشاره کرد.

کد تعرفه گمرکی ترخیص سیمان

روند ترخیص سیمان از گمرک نیازمند کد تعرفه گمرکی است. این کد یکی از عوامل تعیین کننده هزینه های گمرکی است. صاحبان کالا و کارشناسان گمرک می توانند با استفاده از این کد ارزش محموله سیمان را با توجه به نوع سیمان وارداتی تعیین کنند. سیمان های وارداتی به کشور انواع مختلف و در نتیجه کد تعرفه گمرکی مخصوص به خود را دارند.

محموله سیمان های وارداتی به کشور زیر مجموعه ردیف 2523 هستند. کد مخصوص هر یک از سیمان های وارداتی به کشور شامل موارد زیر می باشد:

  • کد تعرفه گمرکی مربوط به سیمان کلینر و پرتلند کد 25231000 می باشد.
  • کد تعرفه گمرکی سیمان سفید کد 25232100 می باشد.
  • کد ترخیص تعرفه گمرکی سیمان آلومینو کد 25233000 می باشد.
  • کد تعرفه گمرکی ترخیص سیمان کوره بلند کد 25239010 می باشد.
  • کد تعرفه گمرکی ترخیص سیمان پوزولانی کد 25239020 می باشد.

مجوزهای لازم برای ترخیص سیمان از گمرک

برای واردات و ترخیص سیمان از گمرک مانند سایر کالاهای وارداتی به یک سری مجوز نیاز است. هر کدام از این مجوزها در صورت تایید محموله تجاری سیمان از ادارات مختلفی صادر خواهد شد. انواع این مجوزها در جدول زیر درج شده است.

مجوزهای لازم برای ترخیص سیمان از گمرک

جمع بندی

ترخیص سیمان از گمرک به اطلاعات مختلفی نیاز دارد. کد تعرفه گمرکی، اسناد و مدارک، مجوزهای لازم، برآورد هزینه های ترخیص و … ازجمله مواردی است که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد. باتوجه به این که هر کدام از این مدارک و مجوزها باید از ارگان های مختلفی تهیه شود، امکان بروز خطا در روند تهیه از سوی افراد مبتدی کاملا طبیعی خواهد بود، در صورتی که کوچک ترین خطا در مدارک و اطلاعات محموله تجاری باعث به تعویق افتادن روند ترخیص خواهد شد.

بر همین اساس افرادی که در زمینه واردات محموله های تجاری سیمان فعالیت می کنند می توانند از خدمات گروه ققنوس ترخیص که شامل تمامی موارد ذکر شده می باشد بهره مند شوند و خود را درگیر دشواری های این مرحله نکنند. با واگذاری روند ترخیص سیمان از گمرک دیگر نیازی به نگرانی در زمینه خطاهای انسانی نیست. زیرا، ترخیص کاران ما از تجربه و مهارت کافی در این زمینه برخوردار هستند.

سوالات متداول

برای ترخیص محموله سیمان از گمرک چه مراحلی طی می شود؟

مراحل ترخیص سیمان شامل مواردی چون ثبت اطلاعات محموله تجاری در سامانه جامع امور گمرکی، تهیه اسناد و مجوزهای لازم برای ترخیص، برآورد و پرداخت هزینه های گمرکی، تعیین مسیر بازرسی و … اشاره کرد.

پروانه سبز گمرکی چیست؟

پروانه سبز گمرکی اولین سند خروج محموله تجاری از گمرک است. این سند در صورتی که محموله تجاری و اطلاعات مربوط به پرداخت آن تایید شود صادر خواهد شد.

برای ترخیص سیمان چه مجوزی لازم است؟

از جمله مجوزهای لازم برای ترخیص سیمان می توان به مواردی چون مجوز استاندارد، مجوز کنترل کیفیت، مجوز واردات، مجوز ثبت سفارش کالا، مجوز حق العمل کاری و … اشاره کرد.

برای یافتن تامین کننده سیمان چه راه هایی وجود دارد؟

از جمله راه های یافتن تامین کننده برای خرید سیمان می توان به سایت های سورسینگ، شرکت های بازرگانی معتبر و نمایشگاه های بین المللی اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط