لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک و واردات آن چگونه است؟

ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک

فهرست مطالب

بیشتر ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک از کشورهای همسایه همانند ترکیه صورت می‌گیرد. همچنین علاوه بر آن واردات تجهیزات پزشکی از دبی و سایر کشور ها مانند کشور های چین، فرانسه، کانادا و … امکان پذیر خواهد بود. لازم است بدانید بسیاری از این کشور ها از جمله خود ایران اصول و قوانین سفت و سختی جهت ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک برخوردار هستند. که رعایت آنها منجر به ترخیص زودتر با هزنیه کمتر صورت خواهد گرفت. واردات تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از مهمترین و همچنین پر اهمیت ترین و ضروری ترین کالاها در زمینه تجارت و بازرگانی واردات به کشور تلقی می‌شود.

در نتیجه خواهشمندیم تا انتهای این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص همراه ما باشید تا به شکل مفصلی به  ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک بپردازیم.

چگونگی واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک

لازم است بدانید نحوه واردات تجهیزات پزشکی دارای شرایط و قوانینی می‌باشد که شما عزیزان  در زمان واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی باید این موارد را در نظر داشته باشید تا بتوانید تجارت پرسود تری را تجربه نمایید. در نتیجه می‌توان گفت از جمله قوانین سفت و سختی که جهت واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک می توان به آن اشاره نمود این مورد است که دولت جهت اطمینان از سلامت محصول و همچنین تجهیزات پزشکی که برای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه دارد.

این مورد است  که کالای وارداتی به کشور بایستی قبلا در کشور مبدا و سازنده کالا مورد استفاده قرار گرفته شده باشد و یا مدارک و شواهدی در جهت استفاده آن دستگاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی توسط بازرگان و یا تاجران ارائه گردد.

این مسئله نیز با ارائه گواهی FDA  بیشتر برای کشور های آمریکایی و گواهی EG بیشتر برای کشورهای اروپایی قابل اثبات خواهد بود. همچنین لازم است بدانید سازمان کل نظارت بر واردات تجهیزات پزشکی پیش از صدور مجوز به بررسی کلیه مشخصات کرده و پس از آن اقدام به تایید صلاحیت شرکت و سازمان وارد کننده کالا می‌پردازد.

ترخیص لوازم پزشکی
ترخیص لوازم پزشکی

لیست هزینه و تعرفه های مورد نیاز جهت ترخیص لوازم پزشکی

هزینه ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک نیز هم مانند دیگر کالاهای ترخیص شده از گمرک شامل هزینه های متنوعی می‌شود. این هزینه ها شامل هزینه حمل و نقل، هزینه انبارداری ، باربری و تخلیه کالا، انجام امورات آزمایشگاهی، بازرسی کالا، کارشناسی و سایر موارد می‌گردد که از صاحب محصول یا حق العملکار خود که به عنوان ترخیص کار شناخته می‌شود یا همان نماینده قانونی جهت ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته شده است دریافت و اخذ می‌گردد.

همچنین می‌توان گفت به جز هزینه هایی که در موارد بالا  نیز به آن اشاره گشت ، حقوق ورودی محصول نیز دریافت و اخذ می‌گردد که به علاوه پنج درصد سود واردات تجهیزات پزشکی تجار توسط سازمان گمرک دریافت و اخذ می شود.

البته این نکته نیز حائز اهمیت و قابل توجه می‌باشد که این موارد در صورت ترخیص  و واردات قطعی کالا دریافت خواهد شد. همچنین باید بدانید انواع اقلام و کالاهای پزشکی که معاف از مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند، عبارتند از:

  • لوازم مصرفی که جهت امورات عمومی و درمانی در نظر گرفته می‌شود.
  • اقلام متنوع مصرفی دندانپزشکی
  • انواع اقلام مصرفی آزمایشگاهی
  • لوازم مصرفی جهت جراحی عمومی
  • اقلام مصرفی برای گوش، حلق، بینی، چشم
  • لوازم ارتوپدی و ارولوژی
  • انواع لوازم قلب و عروق و رگ
  • انواع لوازم زنان و زایمان و سایر موارد

ترخیص لوازم پزشکی از کدام گمرکات انجام میگیرد؟

همانطور که پیش تر در پارگراف های بالاتر نیز  قبلی اشاره گردید، کالاها و تجهیزات پزشکی به عنوان کالاهای خاص در نظر گرفته می‌شود و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک شامل انواع بررسی ها و مقررات ویژه ای خواهد شد. در نتیجه به همین علت نمی توان جهت ترخیص و واردات تجهیزات پزشکی به کشور از طریق تمامی گمرکات فعال اقدام نمود و تنها بعضی از گمرک هایی که در ادامه مقاله به آن خواهیم گفت، اجازه ترخیص این نوع از کالاها را دارا می‌باشند.

مهمترین این گمرکات عبارتند از:

لازم است بدانید در صورتی که واردات تجهیزات پزشکی در گمرکی به جز گمرکات نامبرده شده بارگیری یا تخلیه گردد، کالا در آن گمرک ترخیص نخواهد شد و در نتیجه جهت تشریفات گمرکی و مورد بازرسی قرار نخواهد گرفت تا در نهایت به گمرک تجهیزات پزشکی مورد نظر انتقال داده شود.

در این مورد توجه داشته باشید شرکت ققنوس ترخیص با بیش از چند سال سابقه درخشان در زمینه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک در کنار ارائه سایر خدمات می‌تواند در این زمینه یاری رسان شما عزیزان باشد. شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در این تیم تماس حاصل فرمایید.

لیست اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص تجهیزات پزشکی

همانطور که اطلاع دارید و تا به الان در روند ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک اطلاع پیدا کردید بایستی به این نکته توجه داشته باشید هستید واردات تجهیزات پزشکی و  کالاهای دارویی نیازمند اخذ مجوزات و همچنین مدارکات مختص به خود می‌باشد، که جهت انجام بهتر عملیات ترخیص کالا از گمرک بایستی به تمامی نکات موجود در این رابطه دقت ویژه داشته باشید. در نتیجه مهمترین مدارکاتی که جهت  واردات تجهیزات پزشکی لازم است عبارتند از:

  • ارائه فاکتور خرید کالا
  • برگه های مربوط به ترخیصیه کالا
  • اسناد و مدارکات مربوط به بیمه کالا
  • ارائه مجوزات مربوطه از سازمان حمل و نقل
  • ارائه مجوزات بهداشت برای اقلام پزشکی و دارویی
  • اخذ و ارائه پکینگ لیست یا لیست عدل بندی
  • و سایر موارد
واردات تجهیزات پزشکی
واردات تجهیزات پزشکی

آیا ترخیص لوازم پزشکی راحت است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که این مورد بسته به تایید وزارت بهداشت که اجازه ترخیص  تجهیزات پزشکی از گمرک را بدهد متغییر خواهد بود. لازم است بدانید مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت جهت اجازه و در نهاین صدور مجوز واردات تجهیزات پزشکی از سایر کشورها این مورد است که بایستی ابتدا کالا در کشور سازنده محصول به فروش رسیده باشد و مورد استفاده عموم قرار گرفته باشد و همچنین گواهی به رویت اداره کل تجهیزات پزشکی کشور برسد.

همچنین این قلم سابقه فروش در اروپای غربی یا حتی آمریکا را داشته باشد که این مورد نیز با دریافت و اخذ گواهی EG برای بازار کشورهای اروپایی و گواهی FDA جهت بازار امریکا به وسیله شرکت وارد کننده قابل اثبات خواهد بود.

همچنین شما عزیزان می‌توانید جهت آشنایی بهتر با روال واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک که ثبت آنها اجباری نیست، با متخصصصان و ترخیص کاران زبده و مجرب ما در شرکت بازرگانی ققنوس ترخیص همراه باشید. تخصص کارشناسان ما انجام کلیه امور واردات تجهیزات پزشکی از مرحله ثبت در نمایندگی های موجود تا مرحله ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک می‌باشد.

لوازم پزشکی شامل چه بخش هایی میباشد؟

 واردات تجهیزات پزشکی به تمامی وسایل، ابزارآلات و لوازمی گفته خواهد شد که در علم پزشکی کاربرد فراوانی دارد. این لوازم می‌تواند سخت افزاری و یا در نهایت نرم افزاری باشند و در قالب سایت و سامانه های در دسترس پزشک و یا بیماران قرار بگیرند. در نتیجه به همین علت است که می‌توان بسیاری از ابزارالات و ماشین آلات مورد استفاده در پزشکی را جزو تجهیزات پزشکی در نظر گرفت. لازم است بدانید با توجه به پیشرفت فناوری ها و تهیه هر کدام از این اقلام پزشکی می‌توانید شاهد تفاوت در ویژگی ها و مشخصه های هرکدام از آنها شوید.

همچنین می‌توان گفت در کشور ایران با کمبود بسیاری از لحاظ واردات تجهیزات پزشکی مواجه خواهیم بود و قوانین و مقررات خاص مربوط به ترخیص تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی موجب شده است تا تشریفات ترخیص محصولات برای چنین اقلامی سخت باشد. در نتیجه یکی از مهمترین نکاتی که قبل از شروع فعالیت تجاری خود بایستی در زمینه واردات تجهیزات پزشکی مورد بررسی قرار گیرد، قطعا این مورد است که میزان تقاضای کشور به محصول مورد نظر شما چقدر در نظر گرفته می‌شود.

همچنین جهت شناخت تقاضا کشور در این عرصه می‌توانید آیین نامه‌های سازمان بهداشت را مورد بررسی قرار دهید. در نتیجه در ادامه به لوازمی که می‌توانید جهت واردات از کشور انتخاب کنید می‌پردازیم. این لوازم عبارتند از:

  • دستگاه ها و لوازم مورد نیاز آندوسکوپی
  • تجهیزات و دستگاه های عمومی پزشکی
  • دستگاه های مربوط به تصویربرداری
  • دستگاه های لیزر
  • مواد اولیه دارویی بعضی داروها
  • و …

اهمیت ترخیص و واردات تجهیزات پزشکی در کشور چیست؟

واردات تجهیزات پزشکی در کشور ما ایران دارای دشواری‌ها و چالش‌هایی می‌باشد؛ چرا که شرایط اقتصادی، سیاسی و تحریم‌ها موجب شده‌ است تا مشکلات بسیاری برای تولید اقلام لوازم پزشکی وجود داشته باشد. در نتیجه دولت در تلاش می‌باشد تا با واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک، نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ را رفع کند.

همچنین با توجه به سیاست‌های موجود، واردات تجهیزات پزشکی با مزایای همراه است و می‌تواند تجارت خوب و پرسودی را برای آنها به ارمغان بیاورد. لازم است بدانید اگر به عنوان یک بازرگان یا وارد کننده کالا قصد انجام واردات تجهیزات پزشکی را داشته اید، قطعا در این مورد تجارت سودآوری را تجربه خواهید نمود. علاوه بر تجارتی پرسود، اختصاص امتیازاتی مانند تامین و تخصیص ارز دولتی به لوازم پزشکی موجب می‌شود تا به سرمایه کمتری جهت شروع این‌ امر داشته باشید.

البته لازم است بدانید این تجارت هنگانی پرسود خواهد است که علاوه بر استفاده از امتیازات ویژه، فرایند واردات و تشریفات ترخیص کالا را به طور اصولی انجام بدهید تا دچار خسارت‌ها و زیان مالی نگردید.

شرایط ترخیص لوازم پزشکی

در کشور ما ایران لازم است جهت طی نمودن فرآیند ترخیص تجهیزات پزشکی از نهادهای مرتبط با آن مانند نهاد سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی و.. مجوزات لازم را اخذ و دریافت کنید. همچنین با توجه به این امر که واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی مشمول قانون اجباری داشتن مجوز از ادارات مطرح شده می‌باشد.

واردات کالا بایستی پیش از اقدام به خرید مجوزات مورد نیاز را دریافت نمایید و این امر یکی از مهمترین شرایط واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک می‌باشد.

مراحل واردات لوازم پزشکی به ایران

واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک از مراحل متعددی تشکیل شده است که در ابتدای کار بایستی نسبت به انجام آن اقدام فرمایید، تا در نهایت جهت ادامه روند ترخیص کالا دچار مشکل و زیان مالی نشوید. در نتیجه با توجه به اهمیت بالای این موضوع قصد داریم تا به مهمترین مراحل ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک بپردازیم:

مرحله یک: ثبت اطلاعات کالا در سامانه epl

مهمترین مرحله در انجام ترخیص تجهیزات پزشکی مرحله ثبت اطلاعات کالا در سامانه epl یا همان سامانه امور تجارت گمرکی می‌باشد. در این مرحله بازرگانان و تاجران باید کلیه اطلاعات کالا را در فیلدهای مندرج شده در هر بخش وارد نمایند.

مرحله دوم: احراز هویت کالا

در مرحله دوم از واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک کالای شما توسط کارشناسان فعال و زبده مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرند. در این مرحله باید تمامی اطلاعات کالا با کالای رویت شده تطابق داده شود.

مرحله سوم: کنترل تجهیزات پزشکی در مسیر های مختص به آن

از جمله مراحل دیگر از مراحل ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک مرحله کنترل کالا می‌باشد. همانطور که می‌دانید مسیرهای گمرکی از سه رنگ سبز، زرد و قرمز تشکیل شده است که بایستی با توجه به اینکه کالا در کدام قسمت قرار می‌گیرد شرایط مطابق با آن در نظر گرفته شود.

مرحله چهارم: اخذ تمامی مجوزات

این مرحله نیز به اندازه مراحل قبلی مهم ضروری می‌باشد، چرا که در صورت نداشتن هرکدام از تجهیزات و مجوزات لازم جهت ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک، بایستی کلیه مراحل گمرکی را از ابتدای کار به انجام برسانید.

مرحله پنجم: ترخیص تجهیزات پزشکی

در این مرحله از مراحل واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی شما بایستی تشریفات مربوط به کالای خود را به انجام برسانید تا در آخر کالا جهت ترخیص به گمرک تحویل داده شود.

تجهیزات پزشکی از کدام گمرکات ترخیص می شوند؟

انجام واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی جز اموراتی محسوب می‌شود که تنها بعضی از گمرکات کشور اجازه ترخیص آنها را دارند به صورتی که ممکن است همه گمرکات مجوز واردات ترخیص تجهیزات پزشکی را دارا نباشند‌. از این رو تنها گمرکات خاصی به انجام ترخیص تجهیزات پزشکی می‌پردازند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • گمرک شهید رجایی
  • گمرک بندرعباس
  • گمرک بندر امام خمینی
  • گمرک فرودگاه امام خمینی
  • گمرک سهلان
  • گمرک ارومیه
  • گمرک آبادان
  • گمرک خرمشهر

خدمات ققنوس ترخیص در زمینه واردات تجهیزات پزشکی

انجام واردات و ترخیص همواره به عنوان فعالیت هایی در نظر گرفته می‌شود که بسیار پیچیده و و تخصصی است. از این رو اگر فردی در این زمینه تجربه ناکافی داشته باشد نخواهد توانست کالای خود را از گمرک ترخیص نماید. از این رو بهره گیری از خدمات یک شرکت ترخیص کار معتبر در این زمینه می‌تواند کمک کننده شما عزیزان در این زمینه باشد.

انجام خدماتی مانند اخذ تمامی مجوزات جهت انجام واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و همچنین ثبت سفارش کالا تامین و تخصیص ارز مورد نیاز از جمله خدمات ققنوس ترخیص است که می‌تواند در این زمینه یاری رسان شما عزیزان باشد.

جمع بندی

در این مقاله از سوی ققنوس ترخیص به شکل مفصل به نحوه ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک پرداختیم. تجهیزات و اقلام پزشکی به عنوان یکی از مهمترین کالاهای وارداتی در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه این امر موجب شده است تا تخصیص و تامین ارز برای این کالا در نظر گرفته شود که این مورد موجب استقبال بالای واردکنندگان و تاجران به واردات این کالا میباشد. شما عزیزان می‌توانید با یاری کارشناسان زبده ما در ققنوس ترخیص انجام عملیات تخصیص ارز را با دقت بالایی انجام بدهید تا در نهایت دچار مشکلی در این زمینه نشوید.

همچنین می‌توانید با در نظر داشتن سایر خدمات شرکت ایران ترخیص نظیر ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا از گمرک، اخذ مجوزات رسمی، ترانزیت بین‌المللی و.. از لذت تجربه خوب تجارت بهره مند شوید.

آیا واردات تجهیزات پزشکی سودآور است؟

بله. در واقع می‌توان گفت با توجه به اینکه همواره از تجهیزات پزشکی استفاده بسیار زیادی در موارد متعددی می‌گردد. واردات این نوع از اقلام سود بسیار بالایی را برای تاجران به همراه خواهد داشت.

شرایط ترخیص تجهیزات پزشکی چیست؟

ترخیص تجهیزات پزشکی منوط به دریافت و اخذ مجوزات گوناگونی از وزارت‌های ذینفع سازمان گمرک مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان استاندارد و… می‌باشد.

ترخیص تجهیزات پزشکی از کدام گمرکات صورت می‌پذیرد؟

گمرکات مانند گمرک بندرعباس، بندر امام خمینی، سهلان، ارومیه و آبادان از جمله مهمترین گمرکاتی است که جهت ترخیص تجهیزات پزشکی به کار گرفته می‌شود.

اسناد مورد نیاز جهت ترخیص تجهیزات پزشکی چیست؟

ارائه مجوزاتی مانند فاکتور خرید کالا، برگه‌های مربوط به ترخیص کالا، بیمه کالا، مجوزات حمل و نقل و مجوزات اقلام پزشکی از جمله مهمترین مجوزات جهت ترخیص کالا در نظر گرفته می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط