لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

بیمه نامه گمرکی چیست و چه نقشی دارد؟

بیمه نامه گمرکی

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ ترین بخش های فعالیت ‌های تجاری در ترخیص کالا از گمرک، باربری کالا است؛ اما با وجود توسعه زیر ساخت ‌های حمل و نقل، همواره احتمال بروز آسیب های مختلف برای محموله ‌ها وجود دارد. بیمه نامه گمرکی‌، آرامش خاطر و اطمینان از امنیت سرمایه در برابر خطرات احتمالی و غیرقابل پیش‌ بینی را فراهم می‌ کند. همانطور که می دانید، داشتن اسناد مورد نیاز در ترخیص کالا از گمرک الزامی است؛ بیمه نامه باربری نیز یکی از آن اسنادی است که باید تهیه شود. در ادامه، ما کارشناسان ققنوس ترخیص تمام نکاتی که لازم است شما درباره بیمه نامه ها بدانید را به طور کامل و جامع شرح داده ایم. پس با ما همراه باشید.

بیمه نامه گمرکی در ترخیص کالا چه نقشی ایفا می کند؟

در مراحل ترخیص کالا از گمرک ، هر لحظه ممکن است که اتفاقات ناگوار موجب از بین رفتن کالا یا وارد شدن خسارت مالی به کالا گردد. بنابراین تهیه بیمه نامه گمرکی می تواند در جلوگیری از این خسارات بسیار موثر باشد. بیمه نامه گمرکی انواع مختلفی دارد که شخص بیمه گذار می تواند با تهیه بیمه نامه گمرکی مورد نظر، به طور کامل از خسارت های وارده به کالا اطمینان خاطر داشته باشد.

از طرف دیگر این بیمه نامه مناسب افرادی است که قصد واردات کالا از سایر کشورها را دارند و نگران آسیب ها و خسارت هایی هستند که ممکن است در طول حمل و نقل و باربری برای کالا اتفاق بیافتد. لازم به ذکر است که برای واردات کالا از سایر کشورها، تهیه بیمه نامه گمرکی اجباری می باشد.

اطلاعاتی که در بیمه نامه درج می شوند

در قسمت مشخصات بیمه نامه باربری، اطلاعاتی مانند نام بیمه گذار، نوع کالا بیمه شده، تاریخ پایان قرارداد، نوع وسیله حمل و نقل، مبدا و مقصد حمل، مبلغ کالای بیمه شده و تعداد یا مقدار کالای بیمه شده درج می گردد. در ادامه به مواردی که در هر بیمه نامه باربری باید قید شود اشاره می کنیم:

  • تاریخ پایان قرارداد چه زمانی است
  • نام بیمه گر و بیمه گذار به صورت دقیق
  • موضوع بیمه چیست
  • زمان آغاز و پایان بیمه چیست
  • میزان حق بیمه
  • تعهد بیمه گر در صورت وقوع حادثه

بیمه نامه باربری در ترخیص کالا چیست؟

بیمه نامه باربری قراردادی است که از طریق آن بیمه گر تعهد می دهد در ازای دریافت وجهی از طرف بیمه گذار، هرگاه حادثه‌ای رخ دهد که منجر به خسارت دیدن کالای موردنظر شود، خسارات وارده بر کالا را جبران کند. جبران این خسارت می تواند با پرداخت وجه معینی نیز انجام شود. تمام کالاهایی که در داخل کشور جابجا می شوند تحت پوشش بیمه داخلی قرار می گیرند، اما کالاهایی که بین دو کشور رد و بدل می شوند باید تحت پوشش بیمه نامه باربری قرار بگیرند.

به عبارتی بیمه نامه باربری بیمه‌ای است که خطرات ناشی از انتقال بار را تضمین می کند و خسارت احتمالی وارده به کالا را تا حدودی جبران می نماید.

نکات مهم در خصوص بیمه گمرکی

بیمه نامه گمرکی شرایطی دارد که در ادامه به این نکات مهم اشاره می کنیم:

  • مدت زمان اعتبار بیمه نامه گمرکی از مبدأ شروع می شود و پس از رسیدن محموله بیمه شده به مقصد پایان می یابد.
  • تسویه خسارت وارد شده، برمبنای نرخ ارز صورت می گیرد.
  • اعتبار بیمه نامه گمرکی منوط به حمل بار با کشتی های طبقه بندی شده است، در غیر این صورت درج این مورد در متن بیمه نامه الزامی است.
  • در صورتی که محموله بیمه شده با کانتینر از مبداء تا مقصد حمل شود، 20% از حق بیمه کسر می گردد.
  • در صورت غرق کشتی، سقوط هواپیما و یا آتش سوزی وسیله نقلیه حامل محموله، تمام محموله از بین رفته، تحت پوشش بیمه نامه گمرکی است.
  • بیمه نامه گمرکی مربوط به بیمه های صادراتی، شامل تخفیف می شوند.
  • در صورت تشکیل بیمه نامه گمرکی برای دام و طیور زنده، پوشش بیمه تنها بر روی وسیله نقلیه است و خطرات مرگ دام و طیور، مشمول بیمه نمی گردد.
  • در صورت حمل بار با وسیله نقلیه یخچال دار، ذکر مدت زمان مجاز برای استفاده از یخچال، در مفاد بیمه نامه گمرکی الزامی است.

معرفی کامل انوع تقسیم بندی بیمه حمل کالا

بیمه حمل کالا انواع مختلفی با توجه به کاربرد خود دارد که عبارتند از:

بیمه باربری داخلی

این نوع از انواع بیمه نامه باربری، محموله هایی که مبدأ و مقصد آن‌ ها داخل کشور باشد و به ‌صورت حمل بار زمینی و هوایی حمل شوند را پوشش می‌دهد. این بیمه نامه باربری خطرات مربوط به هر حمل ‌و نقل را به‌ صورت جزئی عنوان می کند. نحوه پرداخت هم به این صورت است که مبلغ خسارت را در طول پروسه‌ بارگیری، باربری و تخلیه پرداخت می کند.

بیمه باربری بین‌ المللی

این مدل از انواع بیمه نامه گمرکی در تجارت خارجی استفاده می ‌شود. از همین جهت قراردادهای صادرات و واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک باید را به‌ خوبی رعایت شود. شرایط و قوانین ترخیص کالا از گمرک به مقررات هر کشور بستگی دارد.

بیمه باربری ترانزیت

این بیمه نامه باربری خسارت‌هایی که کالا در طی فرآیند بسته ‌بندی، بارگیری، باربری و تخلیه بار وارد می‌ شود را پرداخت می ‌کند. همچنین هزینه آسیب محموله ها را در هنگام تصادف، انفجار، سرقت و غیره را پوشش می‌دهد. بیمه نامه باربری ترانزیت برای افرادی کاربردی است که مرتب کالاهایشان در مسافت ‌های طولانی حمل می شود.

بیمه باربری وارداتی

در این نوع بیمه نامه گمرکی مبدأ کالاها خارج از کشور و مقصد داخل کشور است و تهیه آن برای ترخیص کالا از گمرک الزامی است. هرگاه در حین باربری به دلیل سهل‌انگاری کارگران حادثه‌ ای رخ دهد و محموله ها آسیب ببینند، خسارت آن ‌ها پرداخت می شود. این مورد از انواع بیمه نامه باربری در صورتی است که اجناس از طریق زمینی، دریایی و هوایی حمل شوند

بیمه باربری صادراتی

این نوع بیمه نامه گمرکی برعکس بیمه وارداتی است. در صورتی که کالاها از داخل کشور حرکت کرده و در یک کشور دیگر به مقصد برسند، این بیمه نامه گمرکی مسئولیت حوادثی مانند آتش‌سوزی، سرقت، تصادف، واژگونی، تخلیه و بارگیری را بر عهده می‌گیرد و بهای بیمه آن را می پردازد. تهیه بیمه باربری صادراتی نیز برای ترخیص کالا از گمرک ضروری است و از جمله مهمترین مدارک لازم جهت ترخیص کالا محسوب میشود.

بیمه باربری زمینی

این مورد از بیمه نامه باربری مربوط به حمل بار زمینی است. بیمه باربری زمینی خطراتی که مربوط به وسایل حمل‌ و نقل زمینی باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد. دامنه فعالیت این بیمه نامه باربری در داخل کشور است.

بیمه باربری دریایی

بیمه باربری دریایی از انواع بیمه نامه گمرکی، کالاهای صادر کنندگان و وارد کنندگان که در بارگیری و تخلیه ممکن است دچار آسیب شوند را تحت پوشش قرار می‌دهند. این بیمه نامه تنها به مرزهای کشور محدود نمی‌شود؛ بلکه حمل‌ بین‌ المللی را نیز شامل می‌شود.

بیمه نامه باربری چیست؟
بیمه نامه باربری چیست؟

حمل ترانشیپ کالا چیست؟

هنگامی که یک محموله را به منطقه دیگری ارسال می‌کنید، به علت وجود یک سری محدودیت‌ها ممکن است شرایط تغییر کند و در نهایت امکان انتقال محموله مورد نظر به صورت مستقیم به مقصد مورد نظر وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی، باید محموله خود را به یک کشور دیگر ارسال کنید و سپس کارهای لازم برای انتقال محموله به مقصد نهایی را از این کشور انجام دهید. این کار ترانشیپ کردن بار مورد نظر است و راه حلی است که از طریق آن می‌توان محدودیت ‌ها و ممنوعیت‌ ها را دور زد. ترانشیپ بار از راه‌ های مختلفی قابل انجام است که رایج ترین روش آن در سال های اخیر، ترانشیپ از طریق دریا می‌ باشد.

نحوه محاسبه هزینه بیمه گمرکی

از جمله مسائلی که تاجران در امر ترخیص کالا از گمرک باید به آن توجه کنند، مربوط به حق بیمه گمرکی می باشد. نحوه محاسبه هزینه بیمه گمرکی اینگونه است که هر باری که جهت تایید برای ترخیص کالا از گمرک وارد گمرک شود، 5/0 درصد از هزینه کل بار به عنوان حق بیمه گمرکی از صاحب کالا دریافت شود. سپس باید هزینه کالاهایی که وارد گمرک شده اند با هزینه ‌ای که برای حمل و نقل آن کالاها پرداخت شده است با یکدیگر جمع شود. در ادامه، حاصل این جمع بر حسب ریال و نرخ ارز برآورد شده و حاصل در عدد 5/0 ضرب شود. رقم نهایی این عملیات حق بیمه گمرکی است که باید در هنگام ترخیص کالا پرداخت شود.

هدف از بیمه باربری در ترخیص کالا چیست؟

بیمه باربری کالا یکی از مدارک مهم در روند ترخیص کالا از گمرک می باشد. برای پی بردن به دلیل اهمیت این مدرک در هنگام ترخیص کالا بهتر است بیشتر با این نوع بیمه آشنا شد. بیمه باربری بیمه ای است که برای حمل و نقل کالا بین دو کشور مورد استفاده قرار می گیرد و محموله تجاری که از کشور مبداء به کشور مقصد ارسال می شود را از زمان بارگیری کالا درون کشتی تا زمان تحویل کالا به انبار گمرک را تحت پوشش قرار می دهد. این بیمه شامل سه نوع پوشش A ، B  و C  می شود که صاحب کالا در هنگام بیمه کردن محموله تجاری با توجه به حساسیت و نوع کالای خود یکی از این سه نوع را انتخاب می کند.

با توجه به توضیحی که در بالا در رابطه با نوع این بیمه داده شد، هدف از بیمه باربری در ترخیص کالا در گمرک این است که اگر در هنگام حمل و نقل محموله تجاری هر گونه آسیبی به محموله وارد شد و کارشناسان گمرک در هنگام بازرسی محموله تجاری به این مسئله پی بردند این مسئله را به صاحب کالا و یا نماینده قانونی او در فرایند ترخیص کالا گزارش داده تا صاحب کالا بتواند بابت آسیب وارد شده خسارت دریافت نماید. البته میزان تعهد بیمه باربری در برابر خسارت وارد شده به محموله تجاری به نوع پوشش انتخابی صاحب کالا بستگی دارد. بیمه باربری شامل سه نوع بیمه باربری هوایی، بیمه باربری زمینی و بیمه باربری دریایی می شود.

مدارک مورد نیاز برای خسارت گرفتن از شرکت بیمه

در صورتی که محموله تجاری وارداتی در هنگام حمل و نقل از کشور مبداء به سمت کشور مقصد دچار آسیب شده باشد صاحب کالا با توجه به نوع پوششی که برای بیمه باربری محموله تجاری خود انتخاب نموده است می تواند برای دریافت خسارت اقدام نماید. برای انجام این کار لازم است یک سری مدارک را به شرکت بیمه ی مورد نظر خود ارائه دهد تا کارشناسان این شرکت پس از انجام بررسی های لازم مقدار در برابر میزان خسارت به تعهدات مالی خود با صاحب کالا عمل نمایند. از جمله مدارک لازم برای دریافت خسارت از شرکت بیمه باربری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نامه بیمه گزار که اعلام کننده وقوع یک حادثه برای محموله تجاری است و در آن شماره قرار داد بیمه، نوع خسارت و محل وقوع خسارت درج شده است.
  • حکم کارشناس در رابطه با میزان خسارت وارده به محموله تجاری
  • یک کپی از قرار داده بیمه
  • فرم صورت محاسبه خسارت وارد شده به محموله تجاری
  • حواله خسارت بیمه باربری
  • رسید دریافت چک
  • عکس های تهیه شده از حادثه

مدارک لازم جهت ترخیص بار از گمرک

روند ترخیص محموله های تجاری از گمرک یک روند بسیار حساس و پیچیده است. علت پیچیدگی این مرحله، مدارک گوناگونی  است که صاحبان کالا و یا نمایندگان قانونی آن ها باید برای ترخیص محموله تجاری خود از گمرک از سازمان های گوناگون دریافت نمایند که همین مسئله باعث می شود صاحبان کالا روند ترخیص محموله تجاری خود از گمرک را به ترخیص کاران حرفه ای ما در گروه ققنوس ترخیص واگذار نمایند. از جمله مدارکی که ترخیص کاران و یا صاحبان کالا باید برای ترخیص محموله های تجاری خود از گمرک تهیه نمایند می توان به لیست مدارک ضروری ترخیص کالا ذیل اشاره نمود:

  • کارت بازرگانی
  • کد ثبت سفارش کالا
  • پیش فاکتور
  • بارنامه
  • بیمه نامه باربری
  • گواهی ترخیصیه
  • فهرست عدل بندی
  • فاکتور کالا
  • گواهی مبدا
  • گواهی نامه استاندارد
  • گواهی بازرسی کالا
  • برگ سبز گمرکی
  • مجوز های مورد نیاز با توجه به نوع کالا مانند مجوز استاندارد، مجوز بهداشت، مجوز قرنطینه و..

جمع بندی

همانطور که بیان کردیم، بیمه نامه باربری به این صورت است که خسارت های وارد شده به کالا در اثر وقوع خطرهای بیمه شده در مسیر حمل جبران می شود. در این صورت بیمه‌ کننده در مقابل‌ دریافت‌ حق بیمه‌، تعهد می‌کند که‌ چنانچه‌ کالای‌ مورد بیمه‌ در جریان‌ حمل‌ و جابجایی‌ از مبدأ به ‌مقصد به علت ‌وقوع ‌یکی ‌از خطرات ‌مندرج‌ در بیمه‌ نامه ‌تلف‌ و یا دچار آسیب ‌شده باشد، زیان‌ وارده به ‌کالا را جبران‌ کرده‌ و هزینه‌ ها را هم‌ بپردازد.

ما در این مقاله سعی کردیم هر اطلاعاتی که مربوط به بیمه نامه گمرکی است مانند اطلاعاتی که در آن ذکر می شود، انواع آن و… را به طور کامل به شما شرح دهیم. شما با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. همچنین می توانید از خدمات دیگر ما مانند مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا، اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا، تشریفات گمرکی بار مرجوعی، تعیین تعرفه و ارزش کالا و غیره نیز بهره ببرید.

چه اطلاعاتی در بیمه نامه باربری ثبت می شود؟

از جمله اطلاعاتی که در بیمه نامه باربری ثبت می شود باید به مواردی چون تارخ پایان قرار داد، نام بیمه گر، نام بیمه گذار، موضوع بیمه، زمان آغاز و پایان بیمه، میزان حق بیمه، تعهد بیمه گر در صورت وقوع حادثه و… اشاره نمود.

بیمه حمل کالا شامل چه تقسیم بندی هایی می شود؟

تقسیم بندی بیمه حمل کالا شامل مواردی چون بیمه باربری داخلی، بیمه باربری بین المللی، بیمه باربری ترانزیت، بیمه باربری وارداتی، بیمه باربری صادراتی، بیمه باربری زمینی و بیمه باربری دریایی اشاره نمود.

برای ترخیص کالا از گمرک به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک می توان به مواردی چون کارت بازرگانی، پیش فاکتور، بارنامه، بیمه نامه، فهرست عدل بندی، گواهی ترخیصیه، گواهی مبداء، گواهی استاندارد، برگ سبز گمرکی و… اشاره نمود.

ترانشیپ کالا به چه فرایندی گفته می شود؟

ترانشیپ کالا به فرایندی گفته می شود که در آن محموله تجاری را به دلیل یک سری محدودیت ها از کشور مبداء به یک کشور دیگر منتقل کرده و سپس با یک روش حمل و نقل دیگر به کشور مقصد منتقل می کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط