لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

بیش بود ارزش کالا و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

بیش بود ارزش کالا

فهرست مطالب

امروزه اصطلاحات نقش مهمی را در روند صحبت های روزانه افراد و همچنین کار و کاسبی آن ها بر عهده دارد. افراد با استفاده از این اصطلاحات می توانند به راحتی درخواست خود را بدون نیاز به صحبت های طولانی مدت به دیگران منتقل کرده و به مقصود خود دست پیدا کنند. هر حرفه ای اصطلاحات مخصوص به خود را دارد، از جمله اصطلاحات رایج در صنعت تجارت بین المللی می توان به اصطلاحاتی چون بیش ارزش کالا، بیش بود ارزش گمرکی و بیش اظهاری واردات اشاره کرد که اهمیت بالایی در امر تجارت بین المللی دارد. از این رو گروه ققنوس ترخیص در راستای نشان دادن اهمیت اصطلاح بیش ارزش کالا دیگر مسائل مرتبط با این اصطلاحات اقدام به تهیه این مقاله نموده است تا تاجران تازه کار و کم تجربه به اهمیت این اصطلاح در حوزه ی کاری خود پی ببرند.

بیش اظهاری یا بیش بود ارزش کالا چیست؟

یکی از مسائلی که در زمینه تجارت بین المللی و واردات کالا ممکن است از سوی تاجران انجام پذیرد مسئله بیش بود ارزش کالا می باشد که در واقع یک نوع تخلف از سوی تاجران در قبال دولت و ارز دولتی ارائه شده به تاجران می باشد. مسئله بیش اظهاری واردات از این قرار است که تاجران کالایی را با قیمتی از فروشنده های خارجی خریداری می نماید اما در هنگام انجام مراحل ترخیص کالا و روند ثبت سفارش کالا و تهیه اظهارنامه گمرکی ارزش مادی کالاها را بیش تر اعلام کرده و در سامانه مربوطه ثبت می کنند تا بتواند ارز دولتی بیشتری را از دولت دریافت نموده و در واقع سود بیشتری را به دست آورد.

به عنوان مثال کالایی را به قیمت یک دلار خریداری کرده اما قیمت آن را در هنگام ثبت سفارش کالا 10 دلار ذکر کرده و سود کالانی را هم از طریق دریافت ارز دولتی و هم از طریق فروش کالاهای خود در داخل کشور به دست می آورد.

مسئله مهمی که در رابطه با بیش بود ارزش کالا باید به آن توجه ویژه ای نمود این است که در فرایند ترخیص کالا از گمرک اطلاعات وارد شده در مراحل ثبت سفارش کالا و همچنین تهیه اظهارنامه گمرکی چندین بار توسط کارشناسان مربوطه بررسی می شود و در صورتی که کارشناسان متوجه مسئله بیش اظهاری واردات در شوند تاجر خطاکار متحمل پرداخت جریمه شده برای این که موفق به ترخیص کالاهای خود از گمرک شود، باید این جریمه را بپردازد، حتی گاهی اوقات ممکن است به علت بیش بود ارزش گمرکی کل محموله تجاری وارداتی توقیف شود.

بیش بود ارزش گمرکی
بیش بود ارزش گمرکی

منظور از کم اظهاری چیست؟

یکی دیگر از مسائلی که در حوزه تجارت بین المللی ممکن است از طرف تاجران صورت پذیرد مسئله کم اظهاری کالا می باشد که در واقع در برابر مسئله بیش بود ارزش کالا قرار دارد. تاجران برای این که بتوانند محموله های تجاری خود را وارد کشور نمایند باید آن ها را در سامانه جامع تجارت با استفاده از فاکتور دریافت شده از سمت فروشنده کالاها به ثبت برسانند، حال در صورتی که تاجران در روند ثبت سفارش کالا و تهیه اظهارنامه گمرکی با استفاده از اسناد و مدارک جعلی قیمت کالاها را کمتر از مبلغی که از فروشنده خریداری کرده اند اعلام کنند.

در واقع تخلف انجام داده اند و به این کار کم اظهاری گفته می شود. هر چند کم اظهاری و بیش بود ارزش گمرکی هر دو تخلفی است که از سوی صاحب و وارد کننده کالا اتفاق می افتد اما شرایط این دو تخلف با یکدیگر متفاوت است.

کم اظهاری کالا برخلاف مسئله بیش اظهاری واردات زمانی رخ می دهد که تاجران اقدام به وارد کردن کالاهایی با استفاده از ارز آزاد نموده اند و در واقع کالاهایی را وارد کشور کرده اند که بر خلاف کالاهای وارد شده با مشکل بیش بود ارزش کالا شامل دریافت ارز دولتی نشده اند. مسئله کم اظهاری کالا از سوی تاجران به این دلیل رخ می دهد که تاجران می خواهند مبلغ کم تری را به عنوان حق ورودی گمرک پرداخت نمایند. البته باید به این نکته توجه کرد که در هنگام انجام فرایند ترخیص کالا و طی کردن مرحله ثبت سفارش کالا و تهیه اظهارنامه گمرکی قیمت کالاها با استفاده از سامانه tsc بررسی می شوند تا از مسئله کم اظهاری و بیش بود ارزش گمرک جلوگیری شود.

نحوه اعتراض به بیش بود ارزش

مدارک محموله های تجاری وارداتی در فرایند ترخیص کالا در مراحل مختلف مانند ثبت سفارش کالا و تهیه اظهارنامه گمرکی چندین بار توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و در عین حال اطلاعات وارد شده در سامانه جامع تجارت با اطلاعات دیگر سامانه ها مانند tsc مطابقت داده می شود تا از هر گونه تخلف از سوی تاجران و صاحبان کالا جلوگیری شود. در صورتی که کارشناسان گمرک متوجه هر گونه خلافی مانند بیش اظهاری واردات شوند و این مسئله باعث اختلاف نظر کارشناس و صاحب کالا گردد، پرونده محموله تجاری وارداتی با مسئله بیش ارزش کالا به دفتر مربوطه در گمرک ایران ارجاع داده می شود تا کارشناسان این دفتر به مسئله بیش بودن ارزش گمرکی محموله تجاری وارداتی رسیدگی کنند و نظر خود را درباره وقوع یا عدم وقوع این تخلف صادر نمایند.

در صورتی که صاحب کالا و یا کارشناس طرف مقابل او از رای صادر شده توسط دفتر گمرک ایران در رابطه با مسئله بیش ارزش کالا ناراضی باشند می توانند اعتراض و شکایت خود را به کمیسیون رسیدگی به اختلاف گمرکی یا همان کمیسیون بدوی جهت حل اختلاف مراجعه کنند. اگر یکی از طرفین شکایت یعنی صاحب کالا باز هم نسبت به رای کمیسیون بدوی اعتراض داشته باشد باید پرونده بیش بود ارزش گمرکی خود را به کمیسیون تجدید نظر ارجاع دهد. آخرین مرجعه رسیدگی به اعتراضات مربوط به بیش اظهاری واردات دیوان عدالت اداری است که رای صادر شده توسط این دیوان لازم الاجرا می باشد و طرفین شکایت باید به آن عمل کنند.

اهمیت تعیین درست بیش بود ارزش گمرکی

بیش بود ارزشی گمرکی یکی از تخلف های رایج در امر تجارت بین المللی می باشد. افرادی که قصد دارند برای محموله تجاری وارداتی خود دست به بیش اظهاری واردات بزنند، باید این کار را در حد معقول و به میزانی انجام دهند که تخلف به حساب نیایید. انجام فرایند بیش ارزش کالا به گونه ای که تخلف محسوب نشود فرایندی بسیار حساس می باشد و افرادی که قصد انجام این کار را دارند باید انجام این فرایند را به شرکت های بازرگانی و افراد متخصص در این زمینه واگذار نمایند تا فرایند بیش ارزش کالا در حد معقول و بدون عبور از خط قرمزهای گمرکی صورت پذیرد. همچنین محموله تجاری وارداتی بدون معطلی، درگیری و جریمه برای صاحب کالاها از گمرک ترخیص شوند.

مفهوم ارزش کالا

برای ورود محموله های تجاری وارداتی به کشور به غیر از هزینه مربوط به خرید کالا هزینه های گوناگونی باید پرداخت شود. از جمله هزینه هایی که یک تاجر باید در روند واردات کالا به کشور پرداخت نماید می توان به هزینه هایی همچون هزینه بررسی کالا در مراحل مختلف در کشور مبداء، هزینه های مربوط به بسته بندی کالا در گمرک بر اساس استانداردهای کشور مقصد، هزینه های مربوط به بارگیری و حمل و نقل کالا از کشور مبداء تا کشور مقصد، هزینه های مربوط به بیمه نامه محموله تجاری و… اشاره کرد. به مجموع این هزینه ها در مورد هر محموله تجاری وارداتی ارزش کالا گفته می شود که کارشناسان مربوطه با استفاده از محاسبه های دقیق موفق به برآورد ارزش گمرکی کالا در روند واردات کالا می شوند تا از پدیده بیش بود ارزش کالا به صورت های غیر معمول جلوگیری کنند.

تعیین ارزش کالا چگونه است؟

یکی از مراحل ترخیص کالا از گمرک مربوطه به تعیین ارزش گمرکی کالا می باشد. تاجران برای ترخیص کالاهای خود از گمرک تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری وارداتی را بر اساس پیش فاکتور دریافت شده از فروشنده کالا در سامانه جامع تجارت وارد می کنند و در صورتی که قصد تخلف و بیش اظهاری واردات را داشته باشند، قیمت خرید کالاها را بیش از ان چیزی که بوده است وارد می کنند. پس از انجام این کار توسط تاجران وظیفه کارشناسان گمرک آغاز می شود تا صحت اطلاعات وارده را تایید کرده و ارزش گمرکی کالاها را جهت دریافت حقوق و عوارض گمرکی از تاجران تعیین کنند. کارشناسان برای جلوگیری از بیش بود ارزش گمرکی و تعیین ارزش گمرکی کالا تمامی هزینه های پرداخت شده توسط تاجران را پس از اطمینان از صحت آن ها جمع کرده و مجموع آن را به دست می آورند.

قوانین گمرکی در رابطه با بیش بود

گمرک به عنوان مجری دولت در زمینه اجرای سیاست های اقتصادی او و کنترل روند واردات و صادرات در کشور و در راستای داشتن مدیریتی بهتر و بدون نقص دارای قوانین مختلفی می باشد که یک از این قوانین در خصوص بیش بود ارزش کالا می باشد. با توجه به قوانین گمرک در راستای بیش بود ارزش کالا زمانی که کارشناسان مربوطه در روند بررسی محموله های تجاری به مورد بیش اظهاری واردات برخورد کردند، باید تا زمانی که تکلیف محموله تجاری وارداتی در زمینه بیش بود ارزش کالا توسط نهادهای مربوطه مانند کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و.. مشخص شود، انجام هر گونه فعالیتی در راستای آن محموله متوقف شود. همچنین اسناد و مدارک مربوط به ترخیص کالای گمرک و همچنین خود محموله تجاری وارداتی توقیف شود.

بر اساس قانون بیش اظهاری واردات پس از این که رای کمیسیون های مربوطه در رابطه با بیش بود ارزش کالاهای وارداتی مثبت بود، صاحب کالاها مطابق با میزان تخلف جریمه می شود و در صورتی که رای منفی بود صاحب کالا می تواند از گمرک به دلیل تاخیر در ترخیص کالا و ایجاد وقفه در این فرایند شکایت کند.

بیش اظهاری واردات
بیش اظهاری واردات

بیش بود بانکی چیست؟

بیش بود بانکی به فرایندی گفته می شود که طی آن تاجران برای به دست آوردن سود بیشتر در هنگام فرایند تخصیص ارز مبلغی بیشتر از مبلغ واقعی محموله تجاری وارداتی را با استفاده از مدارک جعلی به بانک ارائه دهند و با استفاده از این کار بتوانند ارز نیمایی بیشتری را از بانک مورد نظر دریافت نمایند. با انجام فرایند بیش بود ارزش گمرکی حقوق ورودی کالا نیز افزایش می یابد اما سود این کار برای تاجران به اندازه ای است که باز هم ضرر پرداخت حقوق ورودی بیشتر را بپذیرند و در فرایند تهیه اظهار نامه و تخصیص ارز نیمایی اقدام به بیش اظهاری واردات نمایند.

جمع بندی

هدف گروه ققنوس ترخیص از تهیه این مقاله آشنایی تاجران با یکی از اصطلاحات و تخلفات رایج در حوزه تجارت بین المللی می باشد. در این مقاله تلاش شده است به ارائه توضیحات لازم درباره عناوین مختلف مرتبط با این موضوع پرداخته شود. در صورتی که در رابطه با موضوع بیش بود ارزش کالا به اطلاعات بیشتری نیازمندید، می توانید به کارشناسان مجرب گروه ققنوس ترخیص مراجعه نموده و از مشاوره ها و راه کارهای آن ها در رابطه با این موضوع بهره مند شوید. همچنین می توانید از دیگر خدمات گروه ققنوس ترخیص در رابطه با ترخیص کالا از گمرک های سراسر کشور، استفاده از ترخیص کاران حرفه ای در زمینه ترخیص کالا، استفاده از خدمات تعیین تعرفه و ارزش گمرکی و.. بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط