لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

بسته بندی گمرکی کالاهای تجاری چگونه است؟

بسته بندی گمرکی

فهرست مطالب

امروزه با وجود اینترنت و استفاده افراد از وسایلی مانند تلفن های همراه هوشمند، لپ تاپ و … این امکان برای افراد فراهم شده است که بسیاری از نیازهای خود به محصولات گوناگون را به صورت اینترنتی و غیر حضوری از فروشگاه های مختلف سفارش می دهند و این فروشگاه ها محصولات سفارش داده شده را به با توجه به نوع کالا در انواع بسته بندی کالا به مشتریان تحویل می دهند از این رو صنعت بسته بندی کالا از اهمیت بالایی برخوردار گشته است. اما بسته بندی کالا تنها در فروشگاه ها رواج ندارد بلکه در تجارت بین المللی و در گمرک نیز شاهد فرایند بسته بندی گمرکی علی الخصوص بسته بندی در ترخیص کالا هستیم. در این راستا گروه ققنوس ترخیص اقدام به تهیه این مقاله نموده است تا شما را با فرایند بسته بندی در روند کاری گمرک و تجارت بین المللی آشنا سازد.

بسته بندی گمرکی چیست؟

بسته بندی گمرکی فرایندی است که در طی آن کالاهایی را که به قصد تایید نهایی برای صادرات به خارج از کشور و یا وارداتی به داخل کشور به گمرک وارد شده اند را با توجه به نوع محصول، وزن کالا و ابعاد آن در انواع بسته بندی کالا با طی کردن مراحل تشریفات گمرکی جایی گذاری می کنند. هدف از بسته بندی در ترخیص کالا برای محموله های تجاری صادراتی جذاب نمودن کالا برای مشتری، حفظ سلامت و امنیت کالا در طول مسیر های طولانی، جابه جایی آسان کالا بدون نگرانی از آسیب دیدن و.. می باشد.

همچنین ممکن است بسته بندی گمرک کالاهای وارداتی به گمرک در طول فرایند بازرسی فیزیکی، تخلیه یا بارگیری از درون وسیله نقلیه حامل، انتقال به انبار و.. دچار آسیب شود که در این مورد گمرک باید مجددا فرایند بسته بندی در ترخیص کالا را برای کالا آسیب دیدی طی کرده و سپس آن ترخیص نهایی کرده و به صاحبش تحویل دهد.

کالاهای وارداتی و یا صادراتی به طور معمول خود دارای انواع بسته بندی کالا در واحدهای کوچک هستند اما این محموله های تجاری با این هدف که در هنگام حمل و نقل به طور مثال در روند حمل با کشتی و درون کانتینر فضای کم تری را اشغال نمایند، روند بسته بندی در ترخیص کالا در واح های بزرگ شامل حال شان می شود. علاوه بر مورد ذکر شده وجود بسته بندی گمرکی در جابه جایی محموله های تجاری به دورن کانتینرهای حمل بار باعث صرف زمان کم تری هم برای افراد و هم برای ماشین آلات مربوط به این امر می شود.

نحوه بسته بندی گمرکی

نحوه و انواع بسته بندی کالا در گمرک همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم به نوع کالا، اندازه و ابعاد مختلف کالا و شرایط فیزیکی کالا بستگی دارد. بسته بندی در ترخیص کالا باید به گونه ای انجام شود که نه تنها محموله تجاری از نظر ظاهری و فیزیکی دچار آسیب نشوند بلکه باید با توجه به نوع کالا که ممکن است انواع مایعات، مواد غذایی و فاسد شدنی باشند از بروز هر گونه تغییر شیمیایی در محموله تجاری جلوگیری شود. انواع بسته بندی گمرکی کالا باید علاوه بر این که مطابق با نوع کالا انجام شود بر اساس استاندارد های تعیین شده از طرف سازمان بسته بندی باشد. بسته بندی ها بر اساس نوع کالا دارای دسته بندی و انواع مختلفی می باشند که در قسمت بعدی این مقاله برای آشنایی شما همراهان به طور مفصل درباره انواع بسته بندی کالا توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

انواع بسته بندی کالا
انواع بسته بندی کالا

انواع بسته بندی کالا

انواع بسته بندی کالا بر اساس نوع و جنس بسته بندی و مرحله ای که کالا در آن قرار گرفته است به دو دسته تقسیم می شود و هر کدام از این دسته ها خود شامل انواع مختلفی است. به طور مثال بسته بندی گمرکی کالا با بسته بندی کالا در محل تولید آن متفاوت است. این که افراد کدام یک از انواع بسته بندی کالا را انتخاب می کنند به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها مربوط به بازار مصرف کالا می باشد. در این قسمت به طور کامل در باره هر کدام از این بسته بندی ها توضیحات لازم ارائه می شود.

دسته بندی کالا بر اساس مرحله قرار گیری

  • بسته بندی اولیه : زمانی که کالایی در کارگاه های تولیدی و کارخانجات تولید می شود تولید کننده به منظور جذب مشتری برای فروش کالاهای خود باید محصولات خود را به صورتی کاملا جذاب و چشم گیر بسته بندی نماید. این نوع از بسته بندی باید اطلاعات، نام محصول، تاریخ تولید محصول و تصویر محصول مورد نظر را در یک نگاه به خریدار منتقل نماید.
  • بسته بندی ثانویه : بسته بندی ثانویه زمانی اتفاق می افتد که قرار است تولید کننده محصول خود را به یک توزیع کننده بفروشد، در این صورت باید کالاهایی که هر کدام دارای انواع بسته بندی کالا در واحدهای مستقل هستند در بسته بندی های بزرگتر، مشترک و مقاوم قرار بگیرند تا علاوه بر آسان شدن فرایند جابه جایی آن ها، در صورت قرار گیری کالا در انبار آسیبی به آن وارد نشود.
  • بسته بندی حمل و نقل : یکی دیگر از انواع بسته بندی مربوط به بسته بندی حمل و نقل است. از این نوع بسته بندی که مختص کالاهای وارداتی و صادراتی است در هنگام بسته بندی در ترخیص کالا استفاده می شود و هدف از انجام آن امینی کردن کالا برای جابه جایی در مسیرهای طولانی می باشد.

دسته بندی کالا بر اساس جنس

  • بسته بندی آزاد : یکی از انواع بسته بندی گمرکی در این دسته، بسته بندی آزاد است. این یکی از انواع بسته بندی کالا در مواقعی به کار می رود که بسته بندی کردن کالا در روند صادرات و واردات باعث آسیب دیدی محموله تجاری شود در نتیجه بسته بندی خاصی را برای محموله تجاری در روند بسته بندی در ترخیص کالا استفاده نمی کنند.
  • بسته بندی با استفاده از بشکه : استفاده از بشکه در بسته بندی گمرکی به طور معمول برای بسته بندی محموله های مایع و یا جابه جایی انواع پودرها به کار می رفته است. جنس این نوع بسته بندی در ترخیص کالا مشخص می شود زیرا باید جنس بشکه مقاوم تر از جنس محموله آن باشد.
  • بسته بندی با انواع باکس و صندوق : یکی دیگر از انواع بسته بندی کالا بسته بندی با استفاده از انواع باکس یا صندوق می باشد. در این نوع از بسته بندی گمرکی با توجه به وزن و حساسیت کالا در برابر عواملی مانند تابش نور خورشید، رطوبت، باران و .. جنس و مقاومت باکس یا صندوق مورد نظر تغییر می کند.
  • استفاده از کانتینر : گاهی در روند بسته بندی در ترخیص کالا از کانتینرهای فلزی و مستحکم برای نگهداری و حفظ محموله تجاری صادراتی یا وارداتی به جای باکس، بشکه و.. استفاده می کنند.

انواع استانداردهایی که باید رعایت کنیم؟

در بسته بندی گمرکی برای هر نوع از کالاهایی که در روند بسته بندی در ترخیص کالا قرار می گیرند مطابق با نوع کالا استاندارد های خاصی از سوی سازمان استاندارد و دیگر نهاد های مربوطه تعیین شده است که افراد موظف هستند انواع بسته بندی کالا را بر اساس این استاندارد ها انجام دهند تا از وارد شدن هر گونه آسیب به محموله تجاری جلوگیری کنند. به طور مثال از جمله استانداردهایی که در رابطه با بسته بندی انواع داروها باید رعایت شود این است که بسته بندی باید به گونه ای باشد که از جذب رطوبت توسط محموله جلوگیری شود و یا در رابطه با بسته بندی مواد غذایی بسته بندی گمرکی باید به گونه ای باشد که دمای مورد نیاز مواد غذایی تامین شده و از فاسد شدن محموله جلوگیری کند.

برای این منظور معمولا از کانتینرهای مدل یخچال دار استفاده می شود. در روند بسته بندی گمرکی با رعایت هر کدام از استانداردهایی مربوط به کالای مورد نظر باید مهر و یا برچسب مربوط به آن استاندارد به نشانه رعایت آن بر روی بسته بندی درج شود.

برای بسته بندی کالا چه قوانینی را باید رعایت کرد؟

همانطور که در قسمت های ابتدایی این مقاله به انواع بسته بندی کالا اشاره کردیم بسته بندی کردن کالاها بر اساس نوع آن ها شامل بسته بندی های متفاوتی می باشد که بر اساس نوع کالای جای گرفته درون آن است. اما یک سری قوانین وجود دارد که بدون توجه به نوع کالای درون بسته بندی باید برای همه ی محموله های تجاری چه بازار مصرف آن درون کشور باشد و چه فرایند بسته بندی در ترخیص کالا انجام شده باشد باید رعایت شود. در این مورد می توان به قوانین زیر توجه کرد:

جلب توجه مخاطب و جذب خریدار :

یکی از نکاتی که در مورد بسته بندی باید رعایت شود این است که بسته بندی باید گیرا و جذاب باشد تا بتواند مشریان را به سمت خود جذب کند. البته این نکته بشیتر برای بسته بندی های اولیه باید رعایت شود و در بسته بندی گمرکی به دلیل این که هدف از انجام این نوع بسته بندی حفظ سلامت کالا در طول مسیرهای طولانی است جذابیت و گیرایی خاصی وجود ندارد.

معرفی کردن کالا به مشتری :

از دیگر نکات مهمی که در رابطه با انواع بسته بندی کالا باید به آن توجه کرد این است که بسته بندی کالا باید معرفی کننده ی محتوای خود باشد بدون نیاز به این که مشتری به آن نزدیک شده و اطلاعات درج شده بر روی آن را مطالعه کند. از دیگر نکاتی که لازم است در روند بسته بندی در ترخیص کالا به آن توجه شود درج اطلاعات کالا بر روی بسته بندی آن می باشد. انجام این کار مزیت های زیادی هم در روند فروش کالا و رقابت آن در بین دیگر محصولات مشابه و هم در روند انبار داری برای طبقه بندی محصول در بین دیگر محصولات موجود در انبار دارد.

حمل و نقل آسان :

بسته کالا چه بسته بندی گمرکی با هدف حفظ امنیت کالا باشد و چه بسته بندی اولیه آن و با هدف جذب مشتری، در هر دو حالت باید به گونه ای انتخاب و طراحی شود که حمل و جابه جایی آن به راحتی برای خریدار و یا وسایل حمل و نقل بین المللی صورتی بگیرد. گاهی اوقات بسته بندی های جدید و نامناسب که حمل کردن آن ها دشوار است باعث می شود افراد از خرید آن پشیمان شوند و یا تاجران هزینه ی مضاعفی برای حمل و نقل آن بپردازند.

استفاده آسان :

انواع بسته بندی کالا باید به گونه ای انجام طراحی شود که علاوه بر حفاظت از محتوای خود به راحتی باز شده و کالای درون آن قابل استفاده قرار گیرد. البته این نکته بیشتر برای بسته بندی های اولیه می باشد و در روند بسته بندی در ترخیص کالا استحکام و مقاومت بسته بندی بسته به حساسیت کالا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سهولت در نگهدای از کالا :

گاهی اوقات در حمل بار زمینی و ترانزیت با وجود کارنه تیر باز هم قوانین بعضی از کشورها باعث می شود وسیله نقلیه بین المللی حامل کالای تجاری چندین با بازرسی شود در این صورت بسته بندی محصول باز شده و مجدد بسته می شود، از این رو بسته بندی گمرکی باید به گونه ای باشد که در حین بازرسی های متعدد آسیب نبیند و قابل استفاده مجدد باشد. همچنین در بسته بندی های اولیه نیز ممکن است بسته بندی محصول چندین بار باز شده و محتویات درون آن به مرور مصرف شود در این صورت بسته بندی باید قابلیت نگهداری مجدد از محصول را داشته باشد مانند کنسورها گوجه فرنگی.

حفظ بهداشت کالا :

انواع بسته بندی کالا باید به گونه ای طراحی و انتخاب شود که قابلیت حفظ بهداشت کالا را داشته باشد و از رسیدن آلودگی به آن جلوگیری کند.

بسته بندی در ترخیص کالا
بسته بندی در ترخیص کالا

ویژگی های بسته بندی صادراتی

از جمله ویژگی هایی که بسته بندی گمرکی کالا باید داشته باشد و لازم است که در روند بسته بندی در ترخیص کالا به رعایت کردن این ویژگی ها توجه شود ویژگی های زیر است:

  • داشتن ابعاد و اندازه متناسب با کالایی که قرار است دورن آن جای بگیرد.
  • در صورتی که محموله دارای خاصیت اسیدی یا قلیایی است بسته بندی به گونه ای انتخاب شود که به محتویات خود واکنش نشان ندهد.
  • از جنس مرغوبی برای ساخت باکس، بشکه و .. بسته بندی استفاده شود.
  • تمامی علامت های استاندارد و بازرگانی که در مورد کالا رعایت شده است بر روی بسته بندی درج شود.
  • شرایطی که باعث آسیب رسیدن به کالای درون بسته بندی می شود به صورت علامت بر روی بسته بندی درج شود.
  • اطلاعات موردنیاز مورد خریدار جهت مقایسه با دیگر محصولات مشابه را داشته باشد.
  • قابلیت ضربه گیری داشته باشد.
  • و ..

مشکلات بسته بندی کالا در گمرک

در هر صنعتی ممکن است یک سری مشکلات و چالش ها وجود داشته باشد که از آن به عنوان نقطه ضعف آن صنعت یاد کنند. طی صنعت بسته بندی کشور ما نیز از این گونه مشکلات به چشم می خورد. در کشور ما هزینه های بالایی که لازم است تاجران و تولید کنندگان در راستای طراحی، مواد اولیه و تولید بسته بندی پرداخت نمایند باعث شده است تا این افراد به جای انتخاب طرح های مناسب با کالای مورد نظر خود و استفاده از مواد اصلی و با کیفیت در ساخت آن از طرح های نامناسب و مواد اولیه مشابه و کپی استفاده کنند، این بی توجهی در صنعت بسته بندی و متناسب نبودن محموله با بسته بندی آن باعث می شود تا انواع بسته بندی کالا علی الخصوص در روند بسته بندی گمرکی که کالاها باید مسیر طولانی را برای رسیدن به مقصد و به دست خریدار طی کنند مقاومت مورد نظر را از خود نشان نداده و باعث آسیب رسیدن کالا در روند جابه جایی شود.

از جمله دیگر مشکلاتی که در روند بسته بندی در ترخیص کالا ایجاد شده است عدم استفاده از فناوری و تجهیزات نوین در طراحی و ساخت بسته بندی ها ظریف و متناسب با کالاهای با ارزش می باشد که باعث می شود کالاهای با ارزشی همچون زعفران به جای این که در یک بسته بندی گمرکی ظریف و زیبا و متناسب با استدانداردهای مواد غذایی بسته بندی شود، به صورت فله ای به خارج از کشور صادر شود و هزینه ای که باید بایت بسته بندی کالای صادراتی وارد چرخه اقتصادی کشور شود از بین برود.

پالت کالا چیست؟

در روند بسته بندی گمرکی یکی از اهداف اصلی این است که آسیبی به کالاهای تجاری وارد نشود اما گاهی اوقات به دلیل سنگین بودن کالا حمل آن برای انسان ها غیر ممکن بوده و افراد از ماشین آلات برای جابه جایی کالاهای سنگین استفاده می کنند. یکی از ابزار آلاتی که در این راستا مورد استفاده افراد قرار می گیرد پالت می باشد. پالت یک سازه مسطح و جعبه مانند است که در انواع مختلف چوبی، فلزی، پلاستیکی، لبه دار و . ساخته می شود.

کارایی پالت به این صورت است که پس از روند بسته بندی در ترخیص کالا، کالای بسته بندی شده را بر روی پالت قرار می دهند و پس از آن که کالاها به حد معینی رسیدند با استفاده از دستگاه لیفتراک پالت را به همراه محموله ی روی آن بلند کرده و به درون انبار، وسیله نقلیه بین المللی و .. منتقل می کنند. در واقع هدف از طراحی پالت آسان کردن فرایند جابه جایی کالا با انواع بسته بندی کالا بدون آسیب رسیدن به آن می باشد.

جمع بندی

هدف گروه ققنوس ترخیص از تهیه این مقاله آشنایی تاجران و تولید کنندگان کالا با اهمیت صنعت بسته بندی در کشور و تاثیر آن بر سود آوری کسب و کار و تجارت این افراد می باشد از این رو تلاش شده است به در رابطه با مطالب مرتبط با بسته بندی توضیحات کافی ارائه شود. در صورتی که در راستای روند بسته بندی در ترخیص کالا و به طور کلی بسته بندی گمرکی کالا نیاز به اطلاعاتی بیشتری دارید می توانید به کارشناسان مجرب ما در این زمینه مراجعه نمایید.

همچنین از دیگر خدمات گروه ققنوس ترخیص همچون ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر، ترخیص کالا از گمرک سلفچگان ، ترخیص از گمرک فرودگاه امام خمینی، ترخیص کالای قبض شده در فرودگاه امام، ترخیص کالا در امارات متحده عربی ، تشریفات گمرکی بار مرجوعی، گشایش اعتبار اسنادی، ثبت سفارش بازرگانی، مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا و .. بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط