لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

برگه اطلاعات ایمنی مواد یا MSDS چیست؟

برگه اطلاعات ایمنی مواد

فهرست مطالب

همان طور که اطلاع دارید، برای واردات و صادرات محصولات مختلف باید اسناد و گواهی های مورد نیاز تهیه شود. برگه اطلاعات ایمنی مواد نیز یکی از این گواهی های مورد نیاز است. برگه  MSDS از برگه های اطلاعات فنی است که در آن اطلاعات مربوط به خطرات ماده، نکات ایمنی هنگام کار با آن ماده، دستورالعمل های اضطراری و اطلاعات بهداشتی در آن ذکر می شود. برگه اطلاعات ایمنی مواد اطلاعات کاملی درباره خطرات ماده در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. ما کارشناسان ققنوس ترخیص تمام اطلاعات مورد نیاز درباره این موضوع مهم را جمع آوری کرده و آن را به بهترین شکل به شما ارائه دادیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

برگه اطلاعات ایمنی کالا MSDS چیست؟

به طور کلی برگه اطلاعات ایمنی مواد یک سند فنی است که جزئیات و اطلاعات جامع در مورد یک محصول کنترل شده را ارائه می دهد. برگه MSDS یک لیست کامل است. این لیست شامل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد مانند اشتعال پذیری، خاصیت انفجاری، تأثیر آن بر سلامتی، موادی که می‌توانند با آن واکنش نشان دهند و همچنین اقدامات احتیاطی و انواع تدابیری که می تواند مورد استفاده قرار گیرد می باشد. برگه اطلاعات ایمنی مواد مربوط به بررسی خطر نحوه حمل و نقل مواد، اطلاعات مربوط به مخاطرات ويژه، دستورالعمل‌ های اضطراري و کار کردن ايمن است.

برگه اطلاعات ایمنی کالا چه نقشی دارد؟

وجود برگه اطلاعات ايمني مواد، اطلاعاتي در اختيار مصرف‌ کننده قرار می‌ دهد كه مصرف‌ کننده با آگاهي از ماهيت آن قادر خواهد بود از خطرات و ضايعات ناشي از استفاده، حمل و نگهداری نادرست آن در امان باشد. بدين ترتيب كه اطلاعات درج شده در هر برگه MSDS ماده‌ای، بيانگر اين است كه نحوه صحيح استفاده از آن بايد چگونه باشد، در چه درجه حرارت و چه نوع محيطي بايد نگهداري شود، در نگهداری و حمل آن چه نكات ايمني بايد رعايت شود و در صورت بروز خطر، نحوه مقابله با عوارض آن ماده چگونه باید باشد.

برگه MSDS
برگه MSDS

برگه اطلاعات ایمنی مواد چه اهمیتی دارد؟

وجود برگه اطلاعات ایمنی مواد بر روی مواد شیمیایی الزامی است (در هر نوع بسته بندی که قرار داشته باشند). حتی اگر این مواد در رده مواد خطرناک نباشند و تنها حاوی مقادیر بیار کمی از یک ماده خطرناک باشند. برگه MSDS هشدارهای لازم برای نتایج نامطلوب عدم استفاده از محصول را برای استفاده ایمن از ماده مورد نظر به مصرف کننده می دهد؛ در نتیجه برگه MSDS به ما موارد زیر را نشان خواهد داد:

  • طریقه نگهداری و انبار کردن مواد و اینکه مواد در چه محیطی باید قرار بگیرند
  • طریقه درست مصرف کردن هر نوع ماده شیمیایی چگونه است
  • چگونگی برخورد در هنگام بروز خطرات احتمالی ناشی از ماده شیمیایی

برگه MSDS چه فایده ای دارد؟

همانطور که گفتیم برگه اطلاعات ایمنی مواد حاوی اطلاعاتی است که می تواند خطرات ناشی از آن را به حداقل برساند. مواد شیمیایی مختلف از جهت نقطه جوش، نقطه اشتعال، نقطه انفجار، فشار بخار، چگالی و واکنش پذیری با یکدیگر تفاوت دارند و با اطلاع از این موارد از طریق برگه MSDS می توان خطرات مواد شیمیایی را کاهش داد. با اطلاعات نوشته شده بر روی محصولات، مصرف کننده این مواد می داند که چگونه می تواند از آن استفاده کند و اگر به اطلاعات توجه نکند چه عواقبی برای او در پی خواهد داشت.

اطلاعاتی که برگه MSDS به ما ارائه می دهد:

برگه MSDS براساس قوانین ایمنی و بهداشت در هر کشور متفاوت است؛ ولی به طورکلی موارد زیر را تقریبا می توان در تمام برگه های اطلاعات ایمنی مواد دید.

اطلاعات کلی کالا

این بند شامل نام کالا، کد کالا و اطلاعات تماس تولید کننده است که برای تمام مواد شیمیایی وجود دارد.

عنوان خطرات

دومین قسمتی که در برگه اطلاعات ایمنی مواد می توانید مشاهده کنید خطراتی است که هنگام استفاده از آن ممکن است شما را تهدید کند. در این قسمت نکات مهم در رابطه با روش کار با محصول مورد نظر ذکر می شود و شامل خورندگی، سوزانندگی و غیره در رابطه با آن محصول است.

ترکیبات تشکیل دهنده ماده

در این قسمت از برگه MSDS ترکیبات موجود در فرمولاسیون ماده ذکر می شود.

کمک های اولیه

در این قسمت از برگه اطلاعات ایمنی مواد اقدامات درمانی اولیه در صورت تماس پوستی، استنشاق و بلع ماده بیان می شود.

اطلاعات مربوط به تاثیر ماده بر محیط زیست

گاهی در طول انجام کار و یا پس از اتمام کار، مواد شیمیایی خطرناک وارد محیط زیست می شوند که در این قسمت از برگه MSDS راه های خنثی سازی ماده شرح داده می شود.

روش حمل و انبار کردن

یکی از مهمترین اطلاعات درج شده در برگه MSDS در رابطه با نحوه حمل و نگهداری آن محصول است. زیرا عدم رعایت نکات ایمنی، می تواند منجر به حریق، انفجار، خورندگی و سوزانندگی از طریق واکنش های شیمیایی شود.

اطلاعات ایمنی هنگام کار با ماده

در این بخش از برگه اطلاعات ایمنی مواد اطلاعاتی در رابطه با نحوه استفاده از ماده به مصرف کننده ارائه می شود که شامل استفاده از لوازم حفاظت شخصی، کنترل های بهداشتی و محیط زیستی است.

خواص فیزیکی و شیمیایی ماده

در این قسمت که یکی از مهمترین بخش های برگه اطلاعات ایمنی مواد است، ویژگی های محصول با جزئیات ذکر می شود که برای مصرف کننده بسیار مفید و کاربردی است. برخی از این ویژگی ها شامل شکل ظاهری ماده (جامد، مایع، گاز)، رنگ، بو و غیره است. این موارد به کاربر کمک می کند که با دقت بیشتری با محصول برخورد کند و خطراتی که ناشی از عدم شناخت ماده است را به حداقل می رساند.

پایداری و واکنش پذیری ماده

در این قسمت از برگه MSDS پایداری یا ناپایداری شیمیایی محصول در شرایط مختلف با دیگر مواد حاضر در محیط یا بدن انسان ذکر می شود تا اقدامات احتیاطی لازم انجام شود.

اطلاعات سم شناسی

در این بخش شدت سمی بودن و خطرناکی ماده بیان می شود و شماره ثبت اثرات سمی ماده شیمیایی برای مواقع ضروری در برگه اطلاعات ایمنی مواد درج می شود.

اطلاعات زیست محیطی

در این بخش از برگه MSDS تاثیر ماده مورد نظر بر طبیعت و محیط زیست، سرنوشت آن ماده در محیط زیست و نحوه برخورد با پیامدهای زیست محیطی آن شرح داده شده است.

نکات مربوط به دفع ماده

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه دفع مواد است که در این بخش از برگه اطلاعات ایمنی مواد نحوه دفع آن در طبیعت به عنوان زباله و تاثیرات احتمالی آن روی محیط زیست به طور کامل بیان می شود.

اطلاعات قانونی

این بخش از برگه اطلاعات ایمنی مواد شامل پیشنهاداتی برای برخورد ایمن با ماده و محدودیت های استفاده از آن شرح داده شده.

ملاحظات

قسمت ملاحظات در برگه MSDS حاوی اطلاعات اضافی و تکمیلی برای اطلاعات بیشتر مصرف کننده است.

برگه اطلاعات ایمنی مواد
برگه اطلاعات ایمنی مواد

تفاوت بین MSDS با برچسب روی کالا

برگه MSDS کاملا با برچسب ایمنی روی بسته بندی مواد متفاوت است. یک برچسب ایمنی مواد ممکن است موارد کلی را در مورد خطرات یک محصول یا ماده شیمیایی خاص بیان کند در صورتی که برگه MSDS اطلاعات جامع تر و کامل تری را عنوان می کند. در واقع برگه اطلاعات ایمنی مواد می تواند به عنوان یک منبع برای تهیه برچسب ایمنی مواد نیز به کار رود. به عبارتی می توان گفت که برگه MSDS به این دلیل تهیه می شود که خطرات یک محصول را عنوان کند و به ما نشان دهد که روش ایمن کار با آن محصول چگونه است.

گواهی استاندارد اجباری چیست؟

گواهی استاندارد اجباری به منظور اطمینان وارد کننده و صادر کننده از سلامت کالا تهیه می شود. در اکثر موارد این گواهی سبب افزایش زمان ترخیص کالا در گمرک می‌شود. در آزمایش‌ های مربوط استاندارد اجباری کمیت و کیفیت کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد. گواهی استاندارد اجباری جهت تولید برای مصرف داخلی، صادرات و یا واردات اجباری است.

موسسه‌ های تحت عنوان استاندارد اجباری دارای این مشخصات مورد نظر هستند و مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک را صادر می‌کنند. کالاهایی که بین صادر کننده و وارد کننده مبادله می شوند توسط فرد دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرند. این فرد باید مورد تایید هر دو طرف صادر کننده و وارد کننده باشد و به تمام قوانین و مسائل تجاری و واردات کالا به ایران توجه کند.

چه کسی مسئول تهیه برگه اطلاعات ایمنی مواد است؟

برگه MSDS یا همان برگه اطلاعات ایمنی مواد با توجه به اطلاعات مهمی که در آن درج می شود اهمیت بسیار بالایی در فرایند واردات مواد شیمیایی به کشور دارد و هر محموله تجاری مواد شیمیایی باید حتما این برگه را به همراه داشته باشد. تهیه برگه اطلاعات ایمنی مواد بر عهده تولید کنندگان مواد شیمیایی می باشد.

زمانی که فردی برای واردات مواد شیمیایی اقدام می کند باید برگه اطلاعات ایمنی مواد را از تولید کننده آن دریافت نمایند و تنها اقدام به واردات آن دسته از مواد شیمیایی که دارای برگه اطلاعات ایمنی مواد است نمایند. تهیه برگه اطلاعات ایمنی مواد درون سازمان ها و کارخانجات نیز بر عهده مدیریت ارشد می باشد. این شخص باید نسبت به تهیه این برگه و همچنین انتشار و رسیدن آن به دست مصرف کننده بر روی هر محموله تلاش نماید.

آیا امکان حمل هوایی کالاهای خطرناک وجود دارد؟

در روند حمل و نقل هوایی محموله های تجاری خطرناک، باید کاملا بر اساس دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین انجمن شرکت های هواپیمایی عمل نمود. مواد خطرناک در روند حمل و نقل هوایی بر اساس نوع مواد به کلاس های مختلفی تقسیم بندی می شوند که بر اساس هر کلاس باید شرایط حمل و نقل ویژه، بسته بندی های مناسب و برچسب های مخصوص استفاده نمود. حمل و نقل هوایی مواد خطرناک باید تنها با استفاده از قسمت بار هواپیما انجام شود و یا به طور کلی برای این کار از هواپیماهای باربری استفاده نمود تا از آسیب دیدن افراد موجود در داخل هواپیما به خاطر تماس مستقیم با این گونه مواد جلوگیری شود.

نحوه حمل هوایی کالاهای خطرناک

مواد خطرناک شامل هرگونه موادی می شود که در طی مسیر هوایی بتواند ایمنی هواپیما و همچنین سلامت مسافران را به خطر بی اندازد. حمل و نقل مواد خطرناک با استفاده از روش حمل هوایی، باید با توجه به نوع مواد، در پوشش و بسته بندی استاندارد و با کیفیت انجام شود زیرا قرار دادن مواد خطرناک درون کیف یا چمدان های معمولی یک نوع تخلف به حساب می آید.

این بسته بندی باید به گونه ای باشد که در طول مسیر با توجه به تغییر دما، تغییر ارتفاع، رطوبت، فشار هوا و.. از هر گونه تراوش و نشط مواد خطرناک به فضای بیرون از بسته بندی جلوگیری کند. محموله های خطرناک در طول مسیر هوایی باید علاوه بر داشتن بسته بندی های مناسب که از فعل و انفعالات آن مواد در طول مسیر جلوگیری می کند باید دارای برچسب های مناسب که نشان دهنده میزان خطر محموله و همچنین شرایط نگه داری صحیح آن ها است، باشد.

کلاس کالاهای خطرناک هنگام حمل هوایی

کالاهای خطرناک در هنگام حمل و نقل بر اساس نوع و میزان خطری که برای انسان و محیط دارند در کلاس های مختلفی تقسیم بندی می شوند که از جمله این تقسیم بندی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کلاس اول مواد منفجره که شامل ترکیبات نیتروژنی، باروت، مواد منفجره رادیولوژیکی، مواد آتش زا، پودر فلزات و سوزاننده ها کی باشد.
  • کلاس دوم گازها هستند که شامل گازهای سمی یا خورنده، گازهای قابل اشتعال و گازهای غیر سمی و غیر اشتعال می باشد.
  • کلاس سوم مایعات اشتعال زا
  • کلاس چهارم جامدات خطرناک
  • کلاس پنجم پروکسیدهای عالی و مواد اکسید کننده
  • کلاس ششم مواد سمی و عفونی
  • کلاس هفتم مواد رادیو اکتیویته
  • کلاس هشتم مواد خورنده
  • کلاس نهم کالاهای خطرناک

جمع بندی

برگه MSDS توسط تولید کننده یک محصول عرضه می شود و شامل اطلاعاتی است که به کمک آن اطلاعات، مصرف کنندگان می توانند به صورت امن و بی خطر از محصولات استفاده کنند. این برگه ها باید در هنگام فروش مواد به خریداران داده شود؛ همچنین برای صادرات و واردات محصولات نیز تهیه این برگه الزامی است.

ما کارشناسان ققنوس ترخیص در این مقاله به تمام نکات مربوط به برگه اطلاعات ایمنی مواد اشاره کردیم و اطلاعات جامع و کاملی راجع به برگه MSDS مانند فواید آن و اطلاعات موجود در آن ارائه دادیم. علاوه بر این می توانید از خدمات دیگر ما مانند ترخیص کالا از امانات پستی، ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی ، مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا، تعین تعرفه و ارزش کالا و… استفاده کنید، همچنین در صورت نیاز می توانید با کارشناسان ما نیز تماس بگیرید.

در برگه اطلاعات ایمنی مواد چه مواردی درج می شود؟

از جمله اطلاعات درج شده در برگه اطلاعات ایمنی مواد می توان به مواردی چون عنوان خطرات، ترکیبات تشکیل دهنده ماده،  کمک های اولیه، اطلاعات مربوط به تاثیر مواد بر محیط زیست، روش حمل و انبار کردن، خواص فیزیکی و شیمیایی ماده، پایداری و واکنش پذیری ماده و.. اشاره نمود.

برگه اطلاعات ایمنی مواد با برچسب کالا چه تفاوتی دارد؟

برگه اطلاعات ایمنی مواد دارای اطلاعات دقیق و جزئی درباره کالا می باشد که اطلاعات بسیاری را به صورت دقیق از نوع ماده به مصرف کننده می دهد اما برچسب روی کالا دارای یک سری اطلاعات کلی و هشدار دهنده درباره کالای درون بسته بندی است.

مسئول تهیه برگه اطلاعات ایمنی مواد کیست؟

برگه اطلاعات ایمنی مواد باید به وسیله تولید کننده ی آن مواد تهیه شده و بر روی هر محموله نسخه ای از آن قرار داده شود تا مصرف کننده از اطلاعات موجود در این برگه در هنگام استفاده از این مواد بهره ببرد تا مشکل جبران ناپذیری ایجاد نشود.

حمل و نقل هوایی کالاهای خطرناک چگونه انجام می شود؟

برای حمل و نقل هوایی کالاهای خطرناک باید بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی کشور و همچنین با استفاده از بسته بندی های مناسب با توجه به نوع مواد که از فعل و انفعالات مواد در طول مسیر جلوگیری می کند استفاده نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط