لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

انوانتر در ترخیص کالا چه زمانی صورت می‌گیرد؟

انوانتر در ترخیص کالا

فهرست مطالب

انوانتر به عنوان یکی از اصطلاحات ترخیص کالا به شمار می‌رود. در تعریف انوانتر می‌توان گفت بازدید از کالا در انبار که با نظارت ماموران گمرک انجام می‌گیرد و هر کاری که روی بسته های اعمال گردد توسط مامور صورت جلسه شده و یک نسخه از این صورت جلسه را به انبار می‌دهد. لازم به ذکر است انوانتر در ترخیص کالا بسیار مهم و لازم است. همچنین کارگزار رسمی گمرک در بهترین شرکت ترخیص کالا که کار ترخیص کالا را برعهده دارد می‌تواند قبل از اظهار کالا به گمرک، با تقاضای کتبی به گمرک و ارائه مدارک مالکیت، کالا را رویت و محتویات آن را بررسی کند. به طور کلی در تعریف انوانتر اینگونه آمده است که به معنای تقاضای بازدید کالا قبل از اظهار کالا می‌باشد. همچنین انوانتر در ترخیص کالا به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با تعیین تعرفه دقیق کالا، هزینه های ترخیص کالا را محاسبه نمایند.

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص همراه شمایم تا به صورت جزئی تر به تعریف انوانتر که به عنوان یکی از اصطلاحات ترخیص کالا به شمار می‌رود و نیز نقش انوانتر در ترخیص کالا بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

انوانتر چیست؟

انوانتر که به عنوان یکی از مهمترین اصطلاحات ترخیص کالا به شمار می‌رود واژه‌ای فرانسوی است، که در روند ترخیص کالا انجام می‌شود. عملیات انوانتر در ترخیص کالا حدود ۱۰۰ سال پیش در گمرک های بلژیک انجام شد. به طور کلی در تعریف انوانتر می‌توان گفت عملیاتی که طی آن بازدید و صورت برداری از کالای ارسال شده در گمرک توسط صاحب کالا انجام می‌شود. لازم به ذکر است طبق اصول ها و قانون، گمرک به صاحب کالا این اجازه را می‌دهند که از کالای خود بازدید کند.

همچنین در روند انوانتر در ترخیص کالا این امکان توسط بهترین شرکت ترخیص کالا برای صاحب محصول فراهم میشود تا در صورت لزوم کالا را باز و محتویات داخل آن را بررسی کند. البته لازم به ذکر است که عملیات انوانتر در ترخیص کالاها تنها در هنگام حضور مامور گمرکی امکان پذیر خواهد بود و فرایند انوانتر در ترخیص کالا بدون حضور مامور گمرک و موافقت گمرک امکان‌پذیر نخواهد بود.

تعریف انوانتر
تعریف انوانتر

انوانتر در لغت به چه معناست؟

یکی از کارهایی که باید در فرایند ترخیص محموله تجاری و خروج آن از گمرک انجام شود مرحله بازرسی محموله تجاری داخل انبار و تحت نظر مامور رسمی گمرک می باشد. در این فرایند که به خواست صاحب کالا و بر اساس درخواست کتبی او که به گمرک ارائه کرده است انجام می شود، مامور گمرک در این مرحله وظیفه دارد از قبل و بعد از بازرسی کالا و تمامی رویدادهایی که در این بازرسی انجام می شود صورت برداری کند.

این صورت برداری انوانتر نامیده می شود که یک کلمه با ریشه فرانسوی به حساب می آید. مامور گمرک موظف است صورت جلسه این بازدید را که به منظور انجام فعالیت های مختلفی انجام می شود را در دو نسخه تهیه کند و یکی از این نسخه ها را به مسئول انبار تحویل دهد.

انوانتر در روند ترخیص کالا چگونه است؟

به طور کلی تعریف انوانتر و مفهوم انوانتر در ترخیص کالا، به معنای نوشتن صورت کالا در انبار گمرک می‌باشد. لازم است بدانید که عملیات انوانتر در ترخیص کالا با نظارت ماموران گمرکی انجام خواهد شد و بدون حضور ماموران گمرکی و اجازه گمرک این عملیات امکان پذیر نخواهد بود. در عملیات انوانتر در ترخیص کالا، هر اقدامی که در این مرحله انجام شود توسط ماموران گمرکی نوشته و ثبت میشود و در نهایت نسخه‌ای از این اسناد به گمرک تحویل داده می‌شود. در هنگام انجام عملیات انوانتر در ترخیص کالا به صاحب کالا این اجازه داده می‌شود تا کالای خود را مورد بازبینی و بررسی قرار دهد تا بتواند قبل از نوشتن اظهارنامه، تعرفه گمرکی کالای خود را تعیین نماید.

انجام عملیات انوانتر در ترخیص کالا میتواند توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی انجام شود به این صورت که فرد می‌تواند قبل از اقدام به نوشتن اظهارنامه، بر اساس تقاضای کتبی و اسنادی که ارائه می دهند می‌تواند، کالاهای خود را مورد بازبینی قرار دهند و نیز می‌تواند کالا را باز کند و محتویات آن را مورد بازدید و بررسی قرار دهد تا در نهایت بتواند مشکلات کالا را پیدا کند.

ترخیصکار کالا در عین اینکه می‌تواند مشخصات کالا را بنویسد، می‌تواند روی کالاهای وارداتی نمونه برداری انجام داده و یا بسته بندی آنها را تعویض کند. لازم به ذکر است تا بدانید اصطلاحات ترخیص کالا  مانند تعریف انوانتر بسیار زیاد و گیج کننده هستند؛ از این رو باید جهت به کارگیری در عملیات ترخیص کالا با آنها به طور کامل آشنایی داشته باشید.

همچنین به کار گرفتن انوانتر در ترخیص کالا نیز پیچیده است، چرا که شما عزیزان باید طبق اصول و قوانینی که هر روز در حال تغییرند این عملیات را انجام دهید؛ از این رو نیاز به مشاوری همراه در این زمینه می‌تواند کمک کننده شما باشد. لازم به ذکر است متخصصان در بهترین شرکت ترخیص کالا با سابقه طولانی اطلاعات مربوط به ترخیص کالا و چگونگی به کارگیری انوانتر در ترخیص کالا را به سریعترین شکل ممکن در اختیار شما قرار می‌دهند تا در نهایت هزینه های گمرکی کاهش پیدا کند؛ از این رو انتخاب بهترین شرکت ترخیص کالا یکی از مواردی است که می‌تواند در ترخیص کالا از گمرک به شما کمک کنند.

مراحل ترخیص کالا

همانطور که پیشتر اشاره شد، یکی از اصطلاحات ترخیص کالا انوانتر می‌باشد که به تعریف  انوانتر در ابتدای مقاله پرداخته شد، اما لازم است بدانید عملیات ترخیص کالا از گمرک شامل مراحلی نیز میشود و تنها آشنایی با اصطلاحات ترخیص کالا کافی نیست؛ از این رو در ادامه به مهم‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌پردازیم.

ثبت اظهار نامه کالا در سامانه جامع EPL

اولین مرحله در ترخیص کالا از گمرک کامل نمودن اظهارنامه کالا در سامانه EPL می‌باشد که این امر جهت ورود اطلاعات کالا به سیستم  صورت گرفته به شکل آنلاین انجام پذیر است. لازم به ذکر است طبق دستورالعملی که در سایت رسمی گمرک به آدرس irica.gov.ir جهت ترخیص انواع کالا بیان شده است، ارائه اظهارنامه گمرکی و اطلاعات مربوط به کالا جهت ترخیص کالا لازم و ضروری است. لازم به ذکر است که جهت تکمیل فرم در سامانه EPL باید دقت بسیار زیادی را به کار بگیرید.

شما می‌توانید به عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی صاحب کالا فرم اظهارنامه را تکمیل نمایید. اما باید به خاطر داشته باشید که  مبلغی را باید برای حقوق ورودی پرداخت کنید که این یکی از اطلاعات ضروری و مهم در اظهارنامه است که در مرحله تکمیل اظهارنامه محاسبه خواهد شد. در نهایت می‌توان گفت در تکمیل فرم اظهارنامه نهایت دقت را به کار بگیرید تا بدون اشتباه پروسه تکمیل اظهارنامه را طی کنید و دچار زیان مالی نشوید.

انجام عملیات احراز هویت

در این مرحله و پس از انوانتر در ترخیص کالا، باید احراز هویت توسط کارشناسان فنی گمرک انجام پذیرد، به صورتی که اسناد و مدارک شما را بررسی کرده و در صورتی که اسناد تایید شود، برای شما یک شماره به نام شماره کوتاژ اختصاصی صادر می‌کند. دریافت شماره کوتاژ به این معنی است که اظهارنامه صادرات و یا واردات کالای شما با یک شماره اختصاصی ثبت گردیده است.

انجام عملیات کنترل کالا

در این مرحله از پروسه ترخیص کالا از گمرک یکی از سه مسیر قرمز، زرد سبز برای کالای شما در نظر گرفته می‌شود. قرار گرفتن در مسیر زرد و قرمز به این معنا است که کالای شما نیاز به کنترل توسط کارشناسان گمرک دارد. کارشناسان گمرک کالای شما را با اسنادی که ارائه کرده اید، مطابقت می‌دهند تا آن را مجدد بررسی کنند.

اخذ مجوزات لازم

در این مرحله است از ترخیص کالا از گمرک، اگر کالای شما نیازمند مدارک و مجوزات لازم جهت آزادسازی کالا با گواهینامه های معین شده توسط کارشناسان گمرک باشد، باید مجوزات لازم اخذ شوند تا پروسه واردات و صادرات تکمیل گردد. مجوزاتی از قبیل مجوز استاندارد، مجوز بهداشت، مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز قرنطینه، مجوز جهاد و مجوز وزارت راه از جمله مجوزات مهم در این زمینه هستند.

تعیین تعرفه گمرکی و تطابق کالا توسط کارشناس گمرک

در این مرحله از ترخیص کالا، کارشناس گمرک تعرفه گمرکی کالا را بررسی کرده و آن را با اسناد کالا مطابق میدهند. همچنین از دیگر وظایف کارشناسان گمرک نظارت بر مجوزاتی است که در مرحله قبل اخذ شده است. کارشناسان این مجازات را بررسی و آن را با کالا مطابقت می‌دهد و در صورت نبود مشکلی آن را امضا کرده و تایید می‌کنند.

عملیات صادر کردن سند ترخیص

در این مرحله صاحب کالا پس از تایید نهایی اسناد که توسط کارشناسان گمرک صورت گرفته است، هزینه‌ را که از جانب سازمان گمرک معین شده است را باید به صورت نقدی پرداخت کرده و تا پس از آن بتوانند فیش پروانه سبز گمرک خود را دریافت کند. همچنین در این مرحله صاحب کالا می‌تواند  اقدامات لازم جهت ترخیص کالا از گمرک را آغاز نماید.

عملیات مربوط به انبارداری و بارگیری کالا

پس از صدور سند ترخیص کالا از گمرک هنگامی که با شرکت حمل و نقل تسویه صورت می‌گیرد، پس از دریافت قبض انبار و مدارک مورد نیاز آن مجوز بارگیری و انبارداری آن صادر می‌شود و باید در این مرحله هزینه انبارداری پرداخت شود. لازم به ذکر است هزینه انبارداری در گمرک برای کالاهای گوناگون، متفاوت است و شامل مواردی مانند هزینه تخلیه و بارگیری کالا ،هزینه بیمه کالا و.. می‌شود.

خروج کالا از گمرک

پس از طی نمودن تمامی مراحل بالا صاحب کالا می‌تواند بیجک انبار را دریافت کنند. در واقع می‌توان گفت انبار دار بعد از کنترل پروانه سبز گمرکی مهر خروج کالا از گمرک را صادر میکند و صاحب کالا می‌تواند جهت بارگیری کالا وسیله نقلیه مورد نظر خود را وارد گمرک کند.

لازم به ذکر است اگر شما تاجر و یا بازرگانی هستید، که به تازگی وارد عرصه صادرات و واردات شده اید و با مواردی مانند اصطلاحات ترخیص کالا و همچنین تعاریفی مانند تعریف انوانتر و چگونگی به کارگیری انوانتر در ترخیص کالا آشنایی ندارید حتما باید از یک شرکت ترخیص کار حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. به عنوان بهترین شرکت ترخیص کالا ما به شما شرکت ققنوس ترخیص را معرفی میکنیم و شما می توانید امورات مربوط به ترخیص کالا از گمرک را به کارشناسان ما بسپارید.

مفهوم اصطلاح انوانتر در پروسه ترخیص کالا

همانطور که در ابتدای مقاله در تعریف انوانتر که به عنوان یکی از اصطلاحات ترخیص کالا به شمار می‌رود، عنوان کردیم به فرایند رویت کالا توسط صاحب کالا انوانتر گفته می‌شود که عملیات انوانتر در ترخیص کالا با نظارت کامل ماموران گمرک صورت میگیرد. سابقهی  انوانتر در ترخیص  کالا به حدود ۱۱۰ سال پیش برمیگردد و نیز بعدا به عنوان یکی از اصطلاحات ترخیص کالا شناخته شد. لازم به ذکر است که انوانتر در ترخیص کالا بدین شکل است که کارگزار رسمی که مسئولیت ترخیص کالا را بر عهده دارد، می‌تواند قبل از ارائه اظهار کالا به اداره گمرک، کالای مورد نظر را رویت نماید.

عملیات انوانتر در ترخیص کالا به تاجر و یا نماینده وی کمک می‌کند تا بتواند از قبل جهت هزینه های گمرکی و تعرفه های آن برنامه ریزی های لازم را داشته باشد و نیز اگر کالایی صدمه دیده باشد، آن را اصلاح کند. لازم به ذکر است که این عملیات را می‌توان به ترخیصکاران حرفه ای که در بهترین شرکت ترخیص کالا انجام می‌شود، بسپارید. همچنین با بهره‌گیری از خدمات گروه ققنوس ترخیص به عنوان بهترین شرکت ترخیص ‌کالا می‌توانید از سایر اصطلاحات ترخیص کالا نیز آگاهی پیدا کنید.

تعویض بسته بندی محموله

در طی انجام عملیات انوانتر در ترخیص کالا، صاحب کالا یا نماینده قانونی وی می‌تواند بسته بندی کالا یا محموله های ارسالی را تعویض نمایند. امکان این کار به این صورت است که صاحب کالا یا نماینده وی درخواستی با ذکر تمام جزئیات برای اداره گمرک ارسال نمایند. در این مرحله ماموران اداره گمرک نیز باید در تمامی مرحله انجام کار، حضور داشته و بر چگونگی انجام عملیات انوانتر در ترخیص کالا نظارت کامل داشته باشد. ماموران اداره گمرک جهت نظارت بر عملیات انوانتر باید قبل از آغاز فرآیند، مشخصات ظاهری کالاها را که شامل تعداد کالا، بسته بندی، سلامت بسته بندی، دست خوردگی و غیره می‌باشد را ثبت کرده و تمامی موارد را صورت جلسه نمایند.

اصطلاحات ترخیص کالا
اصطلاحات ترخیص کالا

خسارت در زمان تعویض بسته بندی

نکته دیگری که در هنگام انوانتر در ترخیص کالا لازم به ذکر است، این مورد است که اگر در حین باز کردن، بستن و یا هر اقدام دیگری که روی کالاها انجام می‌گیرد خسارتی به محتویات آن وارد شود در چنین مواردی اداره گمرک هیچ مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت. به این دلیل که یکی از اصول و قوانین اداره گمرک این است که در زمینه انوانتر که یکی از اصطلاحات ترخیص کالا می‌باشد، مسئولیتی را نمی پذیرد و نیز هیچگونه تخفیف و یا خسارتی در ادامه روند کار مانند ترخیص کالا از سوی گمرک، سود بازرگانی و . پرداخت نخواهد گردید.

بیجک گمرکی چیست؟

یکی دیگر از اصطلاحات ترخیص کالا، بیجک گمرکی می‌باشد. در واقع بیجک گمرکی یکی از اسناد مورد نیاز در هنگام انجام تشریفات گمرکی به شمار می‌رود، که صاحب کالا یا نماینده قانونی وی زمانی که میخواهد جهت انجام امور تشریفات ترخیص کالا اقدام نماید،می‌تواند با مراجعه به اداره گمرک، بیجک گمرکی خود را دریافت نمایند که بیجک گمرکی شامل تمام مشخصات کالا می‌باشد.

لازم به ذکر است که انجام این امور برای تاجر یا بازرگان تازه وارد ممکن است در مرحله اول سخت و دشوار به نظر برسد، از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که پس از تحقیق در مورد بهترین شرکت ترخیص کالا، امورات خود را به این شرکت ها بسپارید. همچنین کارشناسان زبده ما در ققنوس ترخیص همواره راهنمای شما در این زمینه خواهند بود.

شرایط لازم جهت حق العمکاری در گمرک

افرادی که قصد دارند به عنوان حق العمل کار در گمرک مشغول به کار شوند باید برای کسب مجوزهای لازم  برای این کار یک سری شرایط را داشته باشند و یا آن ها را فراهم کنند. از جمله شرایط لازم برای افراد متقاضی شغل حق العمل کاری گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فردی که قصد دارد به عنوان حق العمل کار در گمرک ایران فعالیت کند باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • حداقل سن لازم برای فرد متقاضی این شغل باید 25 سال سن باشد.
  • فردی که قصد دارد به عنوان حق العمل کار گمرک مشغول به کار شود باید فاقد هر گونه سابقه کیفری و محکومیت به خصوص در زمینه قاچاق کالا باشد.
  • حداقل مدرک تحصیلی برای متقاضیان شغل حق العمل کاری گمرک مدرک دیپلم دبیرستان می باشد. افرادی که مدارک تحصیلی بالاتری همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و … دارند با توجه به نوع مدرک خود دارای حق تقدم و مزایای بیشتری در هنگام کار در گمرک می باشند.
  • فردی که قصد دارد به عنوان حق العمل کار گمرک فعالیت خود را در این زمینه آغاز کند نباید کارمند دولت باشد.
  • متقاضی شغل حق العمل کاری گمرک باید در دو آزمون قانون امور گمرکی و هنچنین آزمون آیین نامه اجریایی قانون امور گمرکی که هر ساله یک بار از سوی گمرک برگزار خواهد شد، حداقل نمره قبولی را کسب نماید.
  • و ….

مراحل تشخیص هویت در روند ترخیص کالا از گمرک

یکی از مراحلی که در راستای ترخیص محموله تجاری از گمرک باید انجام شود مرحله تشخیص هویت است. در این مرحله باید اطلاعات صاحب محموله تجاری و همچنین نماینده او به سیستم جامع امور گمرکی وارد شود. در این مرحله صاحب کالا و همچنین نماینده قانونی او باید تمامی مدارک لازم را به سامانه جامع امور گمرکی ارائه دهند تا این سامانه هویت آن ها را برای استفاده از دیگر خدمات سامانه و همچنین ارائه نوبت ترخیص کالا از گمرک تایید نماید. از جمله مدارک لازم برای تشخیص هویت در سامانه جامع امور گمرکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شناسنامه صاحب کالا و نماینده قانونی او
  • کارت ملی صاحب کالا و نماینده قانونی او
  • وکالت نامه محضری که صاحب کالا به نماینده خود داده
  • کارت بازرگانی نماینده صاحب کالا

جمع بندی

 در این مقاله شرکت ققنوس ترخیص به تعریف انوانتر به عنوان یکی از اصطلاحات ترخیص کالا، پرداخته شد. لازم است بدانید انجام عملیات انوانتر در ترخیص کالا می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای تاجر و بازرگان به همراه داشته باشد. این بدین معنی است که، هنگامی که کالایی رویت می‌گردد، می‌توان از سالم بودن محصولات اطمینان حاصل پیدا کرد و این امر موجب تعیین دقیق تعرفه کالا، تعیین وزن کالا و.. می‌شود.

در پایان توجه شما را به خدمات گروه تجاری ققنوس ترخیص جلب می‌نمایم، ققنوس ترخیص با بیش از ۸ سال سابقه در زمینه ثبت سفارشات لازم جهت واردات و صادرات، ترخیص کالا از گمرک، اخذ مجوزات رسمی بین المللی با بهره گیری از حمل بار دریایی و حمل بار زمینی از سایر گمرکات در سطح کشور آماده ارائه خدمات به شما تاجران و بازرگانان عزیز می‌باشد.

برای ترخیص کالا از گمرک به چه مجوزهایی نیاز است؟

تهیه مجوز برای ترخیص کالا از گمرک به نوع محموله تجاری وارداتی بستگی دارد. از جمله مجوزهایی که برای ترخیص محموله های تجاری وارداتی از گمرک می توان به مواردی مانند مجوز بهداشت، مجوز قرنطینه، مجوز کانون پرورش فکری، مجوز وزات صنعت و معدن، مجوز استاندارد و.. اشاره کرد.

تحت چه شرایطی می توان بسته بندی محموله تجاری را تعویض کرد؟

در بعضی مواقع نیاز است بسته بندی محموله تجاری به دلایل مختلفی مانند آسیب دیدن تعویض شود. انوانتر تنها زمانی است که صاحب کالا می تواند این کار را در حضور نماینده رسمی گمرک انجام دهد و در طول این مدت نماینده گمرک باید تمامی رویدادهای انجام شده را ثبت نماید.

سند بیجک چه کاربردی دارد و چه اطلاعاتی دارد؟

سند بیجک در هنگام انجام تشریفات گمرکی مورد استفاده قرار می گیرد و شامل تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری وارداتی می باشد.

چه شرایطی برای دریافت مجوز حق العمل کاری گمرک لازم است؟

فردی که قصد دارد به عنوان حق العمل کار گمرک فعالیت کند لازم است شرایطی همچون بیش از 25 سال سن، عدم سوء پیشینه، حداقل مدرک دیپلم، دریافت قبولی در آزمون قوانین گمرکی و… را مهیا نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط