لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

لیست و معرفی انواع سامانه‌های گمرک (آنچه شما باید بدانید)

فهرست مطالب

مقدمه

انواع سامانه های گمرک به منظور ثبت سفارش گمرکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ثبت کالا در این سامانه‌ها یکی از ضروری‌ترین اقداماتی هستند، که برای واردات کالا به صورت قانونی به کشور باید مراحل آن طی شود. ثبت سفارش کالا که از طریق سامانه یکپارچه سازمان تجارت و وزارت صمت صورت می‌گیرد و به دنبال پذیرفته شدن مراحل پس از آن سندی مبنی بر قانونی بودن ورود کالا به کشور صادر می‌شود، با استفاده از آن می‌توان نسبت به ترخیص کالا از گمرک و نگهداری در انبار استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع این سامانه‌های گمرک آشنا سازیم، حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سامانه جامع گمرک

سامانه جامع تجارت چیست و چه کاربردی دارد؟

سامانه جامع تجارت ایران یکی از سامانه های گمرک می باشد که راه اندازی آن یکی از اقدامات دولت به حساب می‌رود که در افزایش سرعت و هم‌چنین تسهیل امور واردات کالا‌ها و ترخیص کالا از گمرک موثر می‌باشد. این سامانه با در بر گرفتن بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌های ذی ربط باعث افزایش سرعت در امور شده است، چرا که بازرگانان و وارد کنندگان کالا به راحتی و با ثبت نام در سامانه می‌توانند نسبت به ثبت سفارش خود در سامانه اقدام کنند، به علاوه یک‌پارچه و جامع بودن این سامانه باعث شده است که نظارت و رسیدگی به مراحل چرخه ورود کالا به داخل کشور بسیار آسان‌تر از گذشته شود و فساد‌های مالی و اقتصادی کاهش یابد، هم‌چنین هر ساله درصد کالا‌های وارداتی قاچاق و غیر قانونی کاهش می‌یابد. در واقع این سامانه پل ارتباطی بین تجار و بازرگانان و با نهاد‌های مربوط به تجارت بین الملل می‌باشد.

لینک و نحوه ورود به سامانه تجارت

سامانه جامع تجارت با آدرس سایت https://www.ntsw.ir/ می‌باشد، که به منظور ثبت سفارش کالا‌های وارداتی می‌توان در هر ساعتی از شبانه روز و تنها با دسترسی به اینترنت به یکی از این سامانه های گمرکی مراجعه کرد. برای این اقدام ابتدا باید در سایت ثبت نام کرد و صفحه کاربری در سامانه به عنوان فرد حقیقی یا حقوقی داشت. برای ثبت نام نیاز به مشخصات شخصی هر فرد از جمله کد ملی – شماره تماس ثابت و تلفن همراه – کد پستی – پست الکترونیکی است.

بعد از تکمیل فیلد‌های اجباری پیامکی مبنی بر پذیرفته شدن یا نشدن ثبت نام ارسال می‌شود. در صورتی که مشکلی در مشخصات فردی شخص باشد یا با اطلاعات ثبت شده در سازمان ثبت احوال مغایرت داشته باشد ثبت نام تکمیل نمی شود. ولی در صورتی که ثبت نام موفقیت آمیز باشد بعد از احراز هویت می‌توان با کد ملی که همان نام کاربری هر شخص است، وارد سایت شد، و پس از آن مشخصات را در سایت تکمیل کرد و اگر افراد حقوقی به منظور ثبت شرکت در سامانه ثبت نام کرده باشند، باید شرکت خود را به همراه مشخصات شرکت اعم از شناسه فنی – شماره ثبت – تاریخ ثبت به ثبت برسانند.

سامانه جامع انبار‌ها چست و چه کاربردی دارد؟

سامانه جامع انبار‌ها نیز یکی از اقداماتی است، که به منظور سازماندهی کالا‌های وارداتی و همچنین نظارت هرچه بیش‌تر و جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و احتکار کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم‌چنین به منظور جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات وزارت صنعت و معدن و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق این سامانه اطلاعات مربوط به مشخصات مالک کالا -تعداد ورودی و خروجی‌ها – مدت زمان نگه داری در انبار – مشخصات انبار و صاحب انبار و… به طور دقیق ثبت می‌شود. این اقدام خود عامل مهمی در کاهش قاچاق و ورود غیر قانونی کالا است، هم‌چنین نوعی ممنوعیت در برابر احتکار کالا به شمار می‌رود.

لینک و نحوه ورود به سامانه انبارها

به منظور انجام اقدامات ثبت کالاهای وارداتی به کشور وسازماندهیانبار‌هایی که بعد از ورود به کشور، کالا‌ها آن‌جا نگه‌داری می‌شوند، ابتدا باید از طریق سامانه جامع انبار‌ها با آدرس سایت www.nwms.ir ثبت نام و ورود را انجام داد. ثبت نام در سامانه جامع انبار‌ها شامل 4 مرحله است که طی کردن مراحل مستلزم تایید مرحله قبلی است. در مرحله اول ابتدا باید کد ملی و شماره تلفن همراه را که به اسم خود شخص می‌باشد وارد کرد، سپس پیامکی به شماره وارد شده در مرحله قبل ارسال می‌شود تا اعتبار سنجی شود. بعد از تایید این مراحل نوبت تایید اطلاعات هویتی است که درصورتی که فرد حقیقی برای خود در سایت ثبت نام انجام دهد در این صورت برای مرحله ثبت اطلاعات هویتی شماره شناسنامه و تاریخ تولد فرد مورد نیاز است ولی اگر فرد قصد ثبت نام به عنوان شخص حقوقی و ثبت نام شرکت خصوصی علاوه بر اطلاعات هویتی فرد، شماره ملی 11 رقمی شرکت نیز نیاز است.درصورتی که اطلاعات هویتی نیز در این مرحله تایید شوند آخرین مرحله یعنی ثبت واحد می‌ماند که مرحله اصلی ثبت نام است و باید اطلاعاتی مثل آدرس شامل استان و شهرستان و شهر و کد پستی را در فرم پر کنند هم چنین تکمیل فیلد‌های زیر نیز برای تکمیل ثبت نام در سامانه جامع انبار‌ها الزامی است.

  • نام واحد
  • شماره تلفن ثابت واحد
  • نوع واحد
  • نوع مجتمع از حیث کاربری
  • حوزه فعالیت
  • نوع واحد از حیث کاربری
  • زبر نظر کدام مرکز دولتی یا خصوصی بودن
  • نوع ساختمان
  • واحد دارای سر خانه است یا نه
  • ظرفیت انبار
  • ظرفیت سردخانه در صورت وجود داشتن

در صورتی که مراحل ثبت را به درستی به اتمام برسد ثبت نام با موفقیت انجام می‌شود و از این پس می‌توان از طریق صفجه ورود نسبت به ثبت واحد اقدام کرد.

سامانه شناسه کالا چیست و چه کاربردی دارد؟

سامانه شناسه کالا به منظور مدیریت شناسه کالا‌ها به کار می‌رود، در واقع شناسه کالا نوعی زبان مشترک برای فعالیت‌های تولید و ترخیص و شناسایی کالا به شمار می‌رود که بر این اساس طبقه بندی کالا‌ها در یک پایگاه داده جامع آسان‌تر می‌شود و مراحل انجام فرایند‌های این زنجیره بسیار سریع‌تر از قبل می‌شود، و استعلام کالا در هرکدام از مراحل زنجیره به راحتی امکان پذیر است. به طور کلی شش نوع شناسه کالا وجود دارد:

  • شناسه داخلی
  • شناسه IRC 
  • شناسه IVC 
  • شناسه GTIN 
  • شناسه  IMEI
  • شناسه VIN

لینک و نحوه ورود به سامانه شناسه کالا

برای ثبت شناسه کالا اولین مرحله این است که متقاضی به سامانه جامع تجارت ایران مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و ساخت صفحه کاربری را انجام دهد سپس نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی خود و همچنین پر کردن فیلد‌‌های مربوط به اطلاعات شرکت خصوصی به عنوان شخص حقوقی اقدام کند. در ادامه برای اینکه فرد بتواند مراحل ثبت شناسه کالا را ادامه کند باید در قسمت انتخاب نقش باید نقشی متناسب با فعالیت مد نظر خود برگزیند. توجه داشته باشید در صورت پذیرفته شدن اطلاعات و مغایرت نداشتن آن با اطلاعات هویتی فرد و همچنین تایید شدن صلاحیت فرد برای نقش انتخاب شده پس از آن می‌توان برای ثبت شناسه کالا اقدام کند.

شناسه کالا به دو نوع است؛ نوع اول برای کالا‌های تولیدی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و نوع دوم برای کالا‌های وارداتی که در مرحله تعیین نقش باید بر اساس نوع فعالیت یکی از دو گزینه بازرگان حقوقی که مختص دریافت شناسه کالا برای کالا‌‌های وارداتی است و پایه حقوقی که مختص دریافت شناسه کالا برای کالاهای تولید در داخل کشور است؛ را انتخاب کرد.

رویه گمرکی چیست؟

یکی از مدارک مورد نیاز در روند تجارت بین المللی رویه گمرکی می باشد. رویه گمرکی در اصل به مجموعه قوانین و مقرراتی گفته می شود که برای وارد کردن و یا صادر کردن محموله های تجاری گوناگون وضع می شود و تاجران نیز باید به تمامی این قوانین عمل کنند. رویه گمرکی در واقع بخش واردات رویه های گمرکی شامل ترانزیت  قطعی، موقت و مرجوعی می شود، بخش صادرات آن نیز شامل صادرات قطعی، موقت و مرجوعی می باشد.

تاجران می توانند امورات مربوط به تهیه رویه گمرکی مربوط به واردات و یا صادرات محموله تجاری خود را به گروه حرفه ای ققنوس ترخیص واگذار نمایند.

نحوه ارزش گذاری کالا در سامانه

روش های گوناگونی برای ارزش گذاری کالاهای وارداتی وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از سامانه TSC  می باشد. افرادی که قصد استفاده از این سامانه را به منظور ارزش گذاری کالاهای خود دارند باید ابتدا به این سایت به آدرس tsc.irica.com مراجعه نمایند، سپس با وارد کردن نام کالا در قست جستجو، تمامی سوابق و اطلاعات لازم از حمله کد تعرفه گمرکی در رابطه با مالای مورد نظر به نمایش گذاشته خواهد شد.

این سامانه از سال ۱۳۹۵ راه اندازی شده است و هدف از راه اندازی این سامانه دسترسی آسان تاجران به اطلاعات و سوابق کالاهای گونان و مهم تر از همه به دست آوردن کد تعرفه گمرکی مربوط‌ به هر کالا به صورت دقیق است.

مراحل ثبت سفارش گمرکی در سامانه جامع تجارت

یکی از مراحل بسیار مهمی که در هنگام واردات کالا به داخل کشور باید انجلم شود مرحله ثبت سفارش کالا می باشد. برای انجام ثبت سفارش کالا تاجران و یا نمایندگان قانونی آن ها  مراحل زیر را پشت سر بگذارند.

  • ابتدا باید به سامانه جامع تجارت به نشانی https://www.ntsw.ir مراجعه نمود.
  • افرادی که تا کنون از این سامانه استفاده نکرده اند باید برای ورود و استفاده از امکانات این سامانه گزینه ثبت نام را انتخاب کرده و با پر کردن فرم مربوط به ثبت نام، رمز عبور و نام کاربری دریافت نمایند، اما در صورتی که دارای نام کاربری و رمز عبور می باشید می توانید برای استفاده از این سامانه از گزینه ورود استفاده نمایید.
  • پس از ورود به سامانه باید با استفاده از مدارکی چون پیش فاکتور، کارت بازرگانی، پکینگ لیست، بارنامه و … تمامی اطلاعات لازم در لیست ثبت سفارش را وارد کنید.
  • پس از پر کردن فرم ثبت سفارش کالا و بارگذاری آن در سامانه باید منتظر ماند تا اطلاعات وارد شد توسط اپراتور برسی و تایید شود.
  • پس از تایید شد اطلاعات وارد شده در سامانه جامع تجارت یک کد ده رقمی به عنوان شناسه ثبت سفارش کالا برای صاحب کالا و یا نماینده قانونی آن ارسال خواهد شد.

در هنگام ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تحارت باید تمامی اطلاعات لازم از جمله اطلاعات کامل خریدار و فروشنده، روش حمل و نقل محموله تجاری از کشور مبداء به کشور مقصد، نوع کالا، وزن و تعداد آن، نوع بیمه محموله تجاری و … به صورت دقیق و بدون هیچ گونه خطایی وارد شود زیرا در صورت وجود خطا در اطلاعات ممکن است مشکلات قانونی برای صاحب کالا ایجاد شود، از این رو بهتر است تاجران روند ثبت سفارش کالا را به ترخیص کاران حرفه ای و با تجربه گروه ققنوس ترخیص واگذار نمایند.

جمع بندی

به منظور ثبت سفارش گمرکی کالا به صورت قانونی و مجاز ابتدا باید در سامانه های گمرک مثل سامانه جامع تجارت ایران سفارش را ثبت کرد، اگر کالا وارداتی مورد نظر نیاز باشد که در انبار یا سرد خانه نگه داری شود بازرگان یا تاجران باید مشخصات کالا و انبار را در سامانه جامع انبار داری به ثبت برساند هم‌چنین تمامی کالا‌ها دارای شناسه کالا هستند که وجود این شناسه روی هر نوع کالایی شناسایی و استعلام آن را در چرخه آسان‌تر می‌کند. فعالیت و وظایف این سامانه‌ها کاملا به هم مرتبط و به هم پیوسته‌اند که در نهایت باعث می‌شوند پایگاه اطلاعاتی جامعی وجود داشته باشد که نظارت و رسیدگی بر تمامی مراحل به طور دقیق و شفاف امکان پذیر باشد.

سامانه جامع انبارها چه کاربردی دارد؟

پاسخ: از جمله کاربردهای سامانه جامع انبارها می توان به مواردی چون جلوگیری از قاچاق، احتکار، شناخت تمامی ظرفیت های انبارها، مشخص شدن اطلاعات صاحبان کالا، زمان ورود و خروج محموله های تجاری و … اشاره نمود.

برای ثبت نام در سامانه جامع انبارها چه فیلدهایی را باید تکمیل کرد؟

پاسخ: از جمله فیلدهایی که باید برای ثبت نام در سامانه جامع انبارها تکمیل شود می توان به مواردی چون نوع واحد، ظرفیت انبار، نوع ساختمان، حوزه فعالیت، شماره تلفن ثابت واحد و …. را پر کرد.

برای ارزش گذاری کالاهای وارداتی باید به کدام سامانه مراجعه نمود؟

پاسخ: روش های گوناگونی برای ارزش گذاری کالاهای وارداتی وجود دارد که یکی از این روش ها مراجعه به سامانه جامع TSC  می باشد.

برای ثبت سفارش کالا به چه مدارکی نیاز است؟

پاسخ: از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت می توان به مدارکی چون کارت بازرگانی، بارنامه، بیمه نامه، پکینگ لیست، پیش فاکتور و …. اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط