لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

انواع روش های پرداخت بین المللی پرکاربرد که باید بشناسید

انواع روش های پرداخت بین المللی

فهرست مطالب

از گذشته های دور تا به امروز تاجران و افراد عادی در قبال خرید محصولات تجاری و مورد نیاز خود پول های سکه ای و بعدها پول های کاغذی پرداخت می کردند. امروزه نیز در روند تجارت های بین المللی پرداخت هزینه خرید محصولات یکی از مراحل مهم واردات و صادرات به حساب می آید اما پیشرفت علم اقتصاد باعث روی کار آمدن انواع روش های پرداخت بین المللی شده است. این روش های گوناگون در روند تجارت بین المللی باعث سهولت تجارت برای فروشنده و خریدار خواهد و شناخت آن ها برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالا ضروری است.

ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله اقدام به معرفی انواع روش های پرداخت بین المللی نموده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در طی این مقاله همراه ما باشید.

لیست انواع روش های پرداخت بین المللی در تجارت

برای پرداخت هزینه های خرید کالا از کشورهای خارجی روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای مزیت هایی برای هر دو طرف معاملات بین المللی به همراه دارد. هر کدام از انواع روش های پرداخت بین المللی تعهداتی را برای فروشنده و خریدار به دنبال خواهد داشت. زمانی که فروشنده و خریدار اقدام به امضای قرارداد می کنند لازم است یکی از این شیوه های پرداخت را با شناخت کامل انتخاب و در قرار داد درج نمایند و پس از آن به تعهدات خود در قبال روش پرداخت انتخابی اعمال نمایند. از جمله انواع روش های پرداخت بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت به روش حساب باز
  • پرداخت به روش وصولی
  • پرداخت به روش پیش پرداخت
  • پرداخت به روش اعتبار اسنادی

در ادامه به معرفی هر کدام از این روش های پرداخت هزینه خرید بین المللی خواهیم پرداخت.

انواع روش های پرداخت بین المللی
انواع روش های پرداخت بین المللی

شیوه پرداخت حساب باز

یکی از انواع روش های پرداخت بین المللی شیوه حساب باز می باشد. بر اساس اصول پرداخت در این روش خریدار پس از ورود محموله تجاری خریداری شده به مرزهای کشور و حتی در بعضی مواقع پس از انجام فرایند ترخیص کالا اقدام به پرداخت هزینه خرید محموله تجاری به فروشنده می کند.

در این روش فروشنده ریسک بالایی را قبول می کند زیرا در قبال تحویل محموله تجاری به خریدار سند قابل توجهی از او دریافت نمی کند. اما یکی از راه حل های فروشنده در این روش این است که حق مالکیت محموله تجاری خود را تا قبل از دریافت هزینه فروش کالا به خریدار واگذار نکند. در این روش مدت زمان معینی برای خریدار تعیین می شود تا هزینه خرید را برای فروشنده واریز کند زیرا روند ارسال کالا به کشور مقصد و یا ترخیص آن از گمرک باید بر اساس برنامه ریزی دقیق انجام شود.

در این روش همان طور که از نام آن نیز مشخص است فروشنده یک حساب در سیستم حسابداری خود با مشخصات خریدار باز کرده و به اندازه مبلغ خرید کالا او را بدهکار اعلام می نماید. این حساب تا زمان پرداخت وجه خرید کالا از خریدار به فروشنده باز خواهد بود. این روش در صورتی که فروشنده از خریدار شناخت کافی داشته باشد انجام می شود.

شیوه پیش پرداخت

شیوه پیش پرداخت یکی دیگر از انواع روش های پرداخت بین المللی است. این روش در اصل نقطه مقابل روش حساب باز می باشد و ریسک پرداخت هزینه به طور کامل بر عهده ی خریدار است. در این روش خریدار پس از تنظیم قرارداد تمامی هزینه خرید کالا را به فروشنده پرداخت می نماید و فروشنده موظف می شود پس از زمان تعیین شده محموله تجاری را به خریدار تحویل دهد.

در روش پیش پرداخت بانک هیچ گونه وظیفه ای را به غیر از انتقال پول بر عهده نمی گیرد بر همین اساس در این روش هزینه های خدمات بانکی حذف شده و روشی ارزان خواهد بود، اما نکته مهم این است که در صورت کلاهبرداری از سمت فروشنده، خریدار سند و مدرک معتبر و محکمی در دست ندارد.

روش پیش پرداخت به عنوان یکی از انواع روش های پرداخت بین المللی در مواقعی استفاده می شود که فروشنده شناخت کافی نسبت به خریدار نداشته باشد، نسبت به او تردید داشته باشد، ارسال کالا برای کشور مقصد از لحاظ سیاسی و اقتصادی ریسک بالایی داشته باشد، کالای مورد نظر تقاضای زیادی داشته باشد و…

شیوه پرداخت وصولی

در دو روش قبل ریسک موجود در معامله به طور کامل تنها بر عهده یکی از طرفین قرار داد خواهد بود، اما شیوه پرداخت اصولی به عنوان یکی از انواع روش های پرداخت بین المللی روش کاملا مطمئن است زیرا ریسک موجود در معاملات بین المللی را به صورت متعادل بین طرفین معامله تقسیم می کند.

در روش پرداخت اصولی خریدار هزینه خرید محموله تجاری را به بانک مورد توافق فی مابین واریز می کند، از طرف دیگر خریدار محموله تجاری را در زمان معین برای خریدار ارسال کرده اما مدارک مربوط به محموله تجار را که مورد نیاز خریدار است به همان بانک ارائه می کند. در اینجا بانک به عنوان نماینده دو طرف معامله بررسی های لازم را در خصوص انجام تعهدات فروشنده و خریدار در زمان های تعیین شده بررسی می کند و در صورت نبود مشکل هزینه خرید کالا را به فروشنده و مدارک محموله تجاری را به خریدار تحویل می دهد.

شیوه پرداخت با اعتبار اسنادی

یکی دیگر از انواع روش های پرداخت بین المللی که از درجه اعتبار بالایی برخوردار است، روش پرداخت با استفاده از اعتبار اسنادی می باشد. این روش بانکی به گونه ای طراحی شده است که هم خریدار و هم فروشنده بر اساس شرایط باب میل خود به انجام معاملات بین المللی بپردازند.

در هنگام انجام معاملات تجاری بین المللی خریدار خواهان این است که پس از دریافت محموله تجاری و مطمئن شدن از اصالت و شرایط محموله هزینه خرید آن را پرداخت نماید، از طرف دیگر فروشنده خواهان این است که در ابتدای معامله تمامی هزینه فروش محصولات خود را دریافت نماید و سپس محموله را به فروشنده عرضه کند. وجود این نظرات و خطراتی که در روش های پرداخت حساب باز و پیش پرداخت وجود دارد و با توجه به این که دو طرف معامله شناخت کافی از یکدیگر ندارند باعث ایجاد مشکل در روند تجارت بین المللی می شود.

روش پرداخت با اعتبار اسنادی به عنوان یکی از معتبرترین انواع روش های پرداخت بین المللی راه حلی برای برطرف کردن این مشکل خواهد بود زیرا در این روش خریدار کالا در ابتدا هزینه خرید کالا را در ازای اسناد مربوط به محموله تجاری که به عنوان اعتبار ارزش گذاری شده است پرداخت کرده و مالکیت محموله را دریافت می کند و سپس فروشنده محموله تجاری را برای خریدار ارسال می کند.

پرداخت در تجارت بین الملل
پرداخت در تجارت بین الملل

عوامل تاثیر گذار برای انتخاب روش های پرداخت بین المللی

انواع روش های پرداخت بین المللی در قسمت های بالا به طور کاملا شفاف معرفی شدند اما نکته مهمی که لازم است درباره انتخاب این روش ها به آن اشاره کرد این است که نمی توان یکی از آن ها را به عنوان بهترین راه پرداخت هزینه معاملات بین المللی انتخاب نمود و در تمامی معاملات بین المللی از آن استفاده نمود؛ زیرا تفاوت های موجود در هر معامله تجاری باعث می شود طرفین معامله روشی متفاوت با سری قبل را انتخاب نمایند.

در هنگام انتخاب هر کدام از انواع روش های پرداخت بین المللی عوامل مختلفی وجود دارند که لازم است در نظر گرفته شود تا بتوان مناسب ترین روش پرداخت را نسبت به شرایط معامله انتخاب نمود. از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب یکی از انواع روش های پرداخت بین المللی می توان به موارد ذکر شده در جدول اشاره کرد

عوامل تاثیر گذار برای انتخاب روش های پرداخت بین المللی

جمع بندی

دریافت هزینه فروش کالا مهم ترین مسئله ای است که باعث شده فروشنده محصولی را تولید و سپس اقدام به فروش آن نماید، بر همین اساس خریدار باید با تمامی انواع روش های پرداخت بین المللی آشنا باشد و سپس برای ارائه پیشنهاد معامله با فروشنده اقدام کند تا بتواند نظر او برای انجام معامله جلب نماید و همچنین به جای کسب سود از راه معاملات تجاری بین المللی دچار ضرر نشود.

ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله تلاش نموده اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره برای انتخاب یکی از بهترین انواع روش های پرداخت بین المللی با توجه به عوامل موجود می توانید به کارشناسان مجرب و با تجربه ما در گروه ققنوس ترخیص مراجعه نمایید.

برای پرداخت هزینه خرید کالا در معاملات بین المللی چه روش هایی وجود دارد؟

از جمله روش های پرداخت بین المللی در معاملات تجاری می توان به موارد مختلفی همچون روش پرداخت حساب باز، روش پیش پرداخت، روش پرداخت اصولی و روش پرداخت با استفاده از اعتبار اسنادی اشاره کرد.

روش پرداخت حساب باز چگونه است؟

این روش از جمله روش هایی است که تمامی ریسک معامله تجاری را بر عهده فروشنده خواهد گذاشت. در این روش فروشنده بدون دریافت مدرکی معتبر محموله تجاری خود را برای خریدار ارسال می کند و خریدار نیز متعهد می شود پس از دریافت کالا و یا ترخیص آن از گمرک هزینه محموله تجاری را به فروشنده پرداخت کند.

چه عواملی در انتخاب روش پرداخت تاثیر گذار خواهد بود؟

از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب روش پرداخت هزینه معاملات بین المللی می توان به موارد گوناگونی همچون فاصله بین دو کشور مبدأ و مقصد، سابقه همکاری بین فروشنده و خریدار، سابقه و اعتبار فروشنده و خریدار در بازار تجارت بین المللی، موفقیت هر دو کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و … ، وضعیت مالی خریدار و … اشاره کرد.

شیوه پرداخت پر روش پیش پرداخت چگونه است؟

در این روش خریدار با قبول تمام ریسک معامله در همان ابتدای کار تمامی هزینه خرید کالا را به فروشنده پرداخت می کند و فروشنده نیز پس از گذشت زمان تعیین شده در قرار داد محموله تجاری را آماده کرده و برای خریدار ارسال می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط