لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

انواع بازرسی کالای وارداتی / آشنایی با روش انجام بازرسی هنگام تولید یا ساخت

انواع-بازرسی-کالای-وارداتی-آشنایی-با-روش-انجام-بازرسی-هنگام-تولید-یا-ساخت

فهرست مطالب

مقدمه

آیا برای شما هم این سؤال پیش آمده است که اهمیت بازرسی کالا در چه چیزی می‌باشد؟ لازم است به این مورد توجه کنید که محصولی در یک کارخانه تولید می‌شود و به دست شما می‌رسد بایستی عاری از نقص و درست به همان شکل که شما انتظار دارید باشد اما باید چنین گفت که این کیفیت چگونه بررسی می‌شود؟

در نتیجه با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به اهمیت بازرسی کالا و انواع بازرسی کالای وارداتی می‌پردازیم تا به طور اصولی با نحوه بازرسی کالای وارداتی آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

بازرسی کالا چیست؟

در روند واردات و صادرات کالا به انجام پروسه‌هایی مانند نمونه برداری کالا، انجام آزمایش، اندازه‌گیری و تمامی امور صورت گرفته جهت تعیین کمیت و کیفیت کالا توسط شرکت‌های معتبر، بازرسی کالا گفته می‌شود و انواع بازرسی کالای وارداتی با توجه به نوع محصول متفاوت است. دریافت و اخذ گواهی بازرسی کالا توسط وارد کنندگان کالا می‌تواند به عنوان تضمینی بر سلامت و صحت کامل محصول خریداری شده شما باشد. در نتیجه در ادامه شما عزیزان را با انواع بازرسی کالای وارداتی آشنا خواهیم ساخت.

 توجه داشته باشید که پس از پایان جنگ جهانی دوم و رونق اقتصادی در سطح جهان تجارت در عرصه بین‌الملل به طور روزافزونی گسترش یافت و کشورها توانستند تولیدات و محصولات خود را به دورترین نقاط دنیا صادر کنند. در نتیجه در این نوع تجارت خریدار تا هنگام دریافت کالا نمی‌توانست از انطباق کامل ویژگی‌های کیفی و کمی کالا با توجه به موارد گفته شده در قرارداد فروش اطمینان داشته باشد.

در نتیجه سازمان‌هایی در سطح بین‌الملل جهت حل این مشکل به وجود آمدند و تحت عنوان شرکت‌های بازرسی به عنوان بازو درست و فنی وارد کنندگان کالا در کنار تاجران و بازرگانان به رونق تجارت در سطح جهان کمک روزافزونی نمودند.

انواع بازرسی کالای وارداتی

در روند تجارت جهانی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های خریدار کالا انجام تعهدات فروشنده با توجه به توافقنامه است تا همان کالا را با همان کمیت و کیفیت که در قرارداد ذکر شده است، ارسال کند. در نتیجه جهت جلوگیری تا با ارائه انواع بازرسی کالای وارداتی  از هرگونه مشکل و مغایرت شرکت‌ها، سازمان‌های مستقلی تحت عنوان شرکت بازرسی کالا به وجود آمدند تا محصول را از تمام جهات بررسی نمایند تا در نهایت خریدار کالا از کیفیت و کمیت کالا اطمینان و اعتماد کامل را به دست آورد.

این موضوع برای خریداران کالا اهمیت بسیار بالایی دارد در نتیجه در این بخش از مقاله به انواع بازرسی کالاهای وارداتی می‌پردازیم تا شما عزیزان بتوانید به طور کامل با این موارد آشنایی پیدا کنید مهم‌ترین انواع بازرسی کالای وارداتی عبارت است از:

بازرسی قبل از حمل

بازرسی کالا قبل از حمل به عنوان یکی از انواع بازرسی کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شود که به عنوان یک روش کنترل کیفیت و کمیت مهم کالای خریداری شده در نظر گرفته می‌شود. این روش پیش از حمل کالا صورت می‌پذیرد. در این روش سازمان‌های بازرسی مستقل، تعدادی از کالاها را به شکل کاملاً تصادفی مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت بازرسی قبل حمل به این شکل صورت می‌پذیرد که در ابتدا بازرس باید کاملاً از نحوه شرایط و بازرسی تحویل کالا آگاهی داشته باشد. در واقع باید به الزامات قراردادی و درخواست مشتری کاملاً اشراف داشته باشد.

 این الزامات و دستورات را می‌توان در توافق‌نامه‌های بین سازنده کالا و مشتری پیدا کرد. معمولاً این الزامات به عنوان ضمائم قرارداد در نظر گرفته می‌شود و به صورت سفارش خرید یا درخواست مواد یا برنامه آزمون و بازرسی در نظر گرفته می‌شود. در بازرسی قبل از حمل بازرس کالا باید محصول را با توجه به الزامات و خواسته‌های مشتری تأیید کند و اطمینان حاصل را پیدا کند که محصول مورد سفارش کلیه الزامات مشتریان را برآورده خواهد ساخت.

مزایای بازرسی قبل حمل

روش بازرسی قبل حمل که به عنوان یکی از انواع بازرسی کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شود، جلوی واردات کالاهای بی‌کیفیت و غیر سازگار به کشور را کاهش خواهد داد. این گواهی در بعضی از کشورها جهت ترخیص کالا از گمرک بسیار ضروری و مهم است. همچنین به عنوان مدرک مهم جهت ارائه به بانک در صورت استفاده از اسناد معتبر برای آزادسازی وجه معتبر در نظر گرفته می‌شود.

همچنین می‌توان گفت مسئله بازرسی در کارخانجات تنها منحصر به بازرسی کالای به ویژه و به خصوص نمی‌باشد. با توجه به اینکه شرکای عمده تجارتی ایران در سطح کشورهای گوناگون تقریباً ثابت و یکسان هستند و غالباً کارخانجات خارجی به شکل کاملاً منظم به ایران محصول وارد می‌کنند در نتیجه بازرسان با تجربه در بایگانی جهت هر کارخانه پرونده‌ای تشکیل می‌دهند.

بازرسی در حین ساخت یا تولید

بازرسی در حین ساخت یا تولید به عنوان یکی دیگر از انواع بازرسی کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شود. در این روش می‌توان چنین اظهار نمود که در صورتی که مواد اولیه کالا، تجهیزات مربوط به قطعات و فرایند تولید از اهمیت بالایی برخوردار باشند و بعد از تولید امکان ارزیابی کالا بدون صرف هزینه زیاد وجود نداشته باشد از بازرسی حین تولید یا ساخت استفاده می‌شود.

از این روش معمولاً برای انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، ماشین آلات، تجهیزات پزشکی و موارد دیگر به کار گرفته می‌شود. بازرسی در حین تولید یا ساخت به عنوان یکی از روش‌های بازرسی کنترل کیفیت کالا در نظر گرفته می‌شود که در زمان ساخت صورت می‌پذیرد به ویژه برای محصولاتی که در حال تولید مداوم هستند و دارای الزامات بسیار سختگیرانه جهت ارسال به موقع می‌باشند.

روش انجام بازرسی در حین تولید یا ساخت

بازرسی حین ساخت یکی دیگر از انواع بازرسی کالای وارداتی است که به شکل روش‌های سنتی بازدید میدانی همراه با چک لیست در نظر گرفته می‌شود. کلیه اطلاعاتی که در چند روز بازرسی به دست آمده جمع آوری و به شکل گزارش منتشر می‌گردد و در صورت وجود یا عدم تطابق، مورد شناسایی شده و اقدامات لازم صورت می‌پذیرد. همچنین گاهی از محصولات دارای الزام بازرسی در حین تولید هستند.

مزایای بازرسی در حین تولید

در واقع می‌توان گفت هر محصولی ممکن است دارای نواقصی باشد که تنها در هنگام ساخت آن قابل شناسایی است. در بعضی از قسمت‌های تولید مواد اولیه از طریق تأمین‌کنندگان تهیه می‌گردد که ممکن است دارای استاندارد مناسبی نباشند و تأثیر منفی روی کیفیت نهایی کالا بگذارند. در واقع بازرسی در حین تولید می‌تواند از معایب احتمالی جلوگیری به عمل آورد. مورد بعدی، زمانی که تغییراتی مانند راه‌اندازی ماشین آلات، افزایش سرعت دستگاه یا موارد وابسته به آن صورت بگیرد بازرس کالا موظف است که اثرات این تغییرات را در محصول بررسی کند تا ببیند بر کیفیت کالا چه اثری خواهد گذاشت.

بازرسی در مبدأ

بازرسی در مبدأ از انواع بازرسی کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شود که به عنوان یکی از روش‌های مرسوم بازرسی است. در این روش شرکت بازرسی کالا با توجه به درخواست خریدار و کشور مقصد، کالا را قبل از حمل مورد بررسی و بازبینی قرار می‌دهد. همچنین جهت تأمین منافع وارد کننده می‌تواند پروفرما و نیز اصالت فروشنده را نیز تأیید کند.

روش انجام بازرسی کالا در مبدأ

سازمان‌های بازرسی کننده محصول، باید از صلاحیت فنی و شایستگی‌های لازم برخوردار باشند و از بازرسی کالا گزارش دقیقی ارائه دهند. در این روش کیفیت و کمیت کالا با توجه موارد ذکر شده در قرارداد توسط نیروهای ماهر و زبده سازمان بازرسی محصول، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اطمینان خریدار جلب گردد و نیز از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

لازم به ذکر است که در صورت عدم ذکر مشخصات مربوط به شرکت بازرسی کالا مانند بسته‌بندی، بازرسی در مبدأ را با توجه به استانداردها مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین مکان و زمان بازرسی کالا در اعتبارات اسنادی بایستی به طور شفاف مورد ذکر ذکر گردد. در صورت نبود این مدارک کالا نمی‌تواند از گمرک خارج گردد و نیز تمامی مشخصاتی که جهت بررسی از لحاظ بسته‌بندی، کیفیت، کمیت و غیره مورد نظر است باید در سفارش بازرسی کالا آماده باشد.

همچنین بعضی از کالاها با توجه به دسته‌بندی سازمان ملی استاندارد شامل استاندارد اجباری می‌شوند که باید کیفیتشان با استانداردهای اعلام شده در مقصد مطابقت داشته باشد و اگر این بازرسی در مبدأ صورت پذیرد شرکت بازرسی کالا گواهی در مبدأ یا  coi را صادر می‌کند.

بازرسی در مقصد

بازرسی کالا در مقصد نیز به عنوان یکی دیگر از انواع بازرسی کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت بسیاری از تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا جهت سرعت بخشیدن به فرایند واردات و ترخیص کالا جهت ارائه سریع به مشتریان و عدم توقف خطوط تولید بدون انجام بازرسی در مبدأ نسبت به حمل کالا مبادرت کرده و پیش از اظهار کالا در گمرکات کشور نسبت به انجام بازرسی در مقصد اقدام می‌نمایند.

مزایا بازرسی کالا در مقصد

 این نوع بازرسی بیشتر جهت انجام امورات و تشریفات گمرکی و دستورالعمل‌های بانکی صورت می‌گیرد که جهت حصول اطمینان از موجودیت کالا به مقدار درخواست شده در اسناد تجاری صورت خواهد گرفت. همچنین با توجه به درخواست خریدار هنگام بازرسی محصول در مقصد کالا از نظر تعداد و همچنین کیفیت و استانداردها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد سپس گواهی بازرسی در مقصد از سوی شرکت بازرسی صادر خواهد شد اما عموماً بازرسی در مقطع به صورت کمی است که گواهی آن صادر می‌گردد.

بازرسی اصالت و اعتبار فروشنده

از دیگر انواع بازرسی کالای وارداتی بازرسی اصالت و اعتبار فروشنده از دیگر انواع بازرسی کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شود. در این روش شرکت بازرسی اقدام به تأیید هویت و همچنین ماهیت فروشنده و بررسی توانایی‌های او در انجام تعهدات می‌کند.

معمولاً بازرگانان و تاجران به علت الزامات قانونی و قواعد بانکی به سمت استفاده از این نوع بازرسی می‌روند. بازرسی اصالت فروشنده و بازرسی قیمت و ارزش پرفرما همزمان با هم توسط سازمان‌های بازرسی صورت می‌پذیرد و گواهی بازرسی هر دو به صورت همزمان صادر می‌گردد. پس از صدور گواهی بازرسی خرید آن را به بانک یا مؤسسه مالی تحویل می‌دهد و یا با اطمینان خاطر می‌تواند سراغ عقد قرارداد با سازمان فروشنده برود.

بازرسی قیمت کالا

بازرسی قیمت کالا یا تأیید ارزش پروفرما به عنوان یکی دیگر از انواع بازرسی کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شود. همانطور که می‌دانید پروفرما یا پیش فاکتور سندی است که شامل اطلاعاتی مانند نام و آدرس فروشنده و خریدار، مبدأ و مقصد، تعداد و وزن کالا، قیمت واحد و مواردی از این قبیل می‌باشد.
با وجود این فاکتور، خریدار به طور تقریبی از مشخصات و قیمت کالا آگاه می‌شود و در صورت موافقت قرارداد بین خریدار و فروشنده منعقد می‌گردد. لازم به ذکر است که پیش از انجام معامله و عقد قرارداد اختصاص ارز از سوی شرکت‌های بازرسی تأیید می‌گردد.

همچنین می‌توان گفت پروفرما یکی از مدارک مهم بوده که در مراحل مختلف واردات مانند ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک کاربرد زیادی دارد. در نتیجه معتبر بودن آن به عنوان یکی از انواع بازرسی کالاهای وارداتی به شمار می‌روند.

اهمیت بازرسی کالای وارداتی

در این مقاله به انواع بازرسی کالای وارداتی پرداختیم. همچنین به این مورد ذکر کردیم که هر کدام از انواع بازرسی کالا به این دلیل صورت می‌گیرد که کالایی با کیفیت و سلامت به دست خریداران گرامی برسد. در این امر شرکت‌ها و سازمان‌های بازرسی بیشترین نقش را دارند و این نقش مهم به علت این مورد است که هر تجارتی باید با توجه به مفاد قرارداد قید شده بین صادر کننده و وارد کننده صورت پذیرد.

تاجر باید جهت انجام تجارتی بدون مشکل کالایی سالم و با کیفیت بالا را با توجه به قرار میان او و خریدار کالا یا فروشنده تحویل دهد و در این بین شرکت‌های بازرگانی با بررسی‌های دقیق کالا این امر را برای تاجران و بازرگانان آسان‌تر می‌کند.

وظایف شرکت بازرسی کالا چیست؟

شرکت بازرگانی بازرسی کالا به عنوان یک شرکت مستقل و مورد اعتماد در نظر گرفته می‌شود که جهت تضمین کیفیت و کمیت کالاهایی که تجارت در تجارت بین‌الملل عرضه می‌گردد و انواع بازرسی کالای وارداتی و ارائه گواهینامه را انجام می‌دهد. این سازمان با استفاده از دانش و تجربه خود از رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی قوانین و مقررات گمرکی مطمئن می‌گردد. همچنین می‌توان گفت از مهم‌ترین وظایف اصلی این شرکت‌ها عبارت است از:

  • ارزیابی توانایی‌های کمی و کیفی فروشنده یا تولید کننده محصول
  • کنترل کالا جهت مطابقت کیفیت و مشخصات آن با توجه به مفاد قرار داد
  • تأیید کمیت و مطابقت آن با مفاد قرارداد تشخیص سال ساخت و تأیید مستعمل یا نو بودن آن
  • تعیین محل تولید یا کشور سازنده محصول بررسی نوع و شیوه بسته‌بندی محصول
  • تأیید وسیله حمل و نقل کالا
  • نظارت بر محصول جهت مطابقت کیفیت و کمیت آن
  • نظارت بر روند تولید کالا
  • کنترل نهایی محموله
  • نمونه برداری و آزمایش از کالا جهت تطابق محصول
  • صدور گواهینامه‌های مورد نیاز
  • و…

سؤالات متداول

بازرسی کالا به چه معناست؟

بازرسی کالا در واقع به انجام پروسه‌هایی مانند انجام آزمایشات روی محصول، نمونه‌برداری، اندازه‌گیری و بررسی کمیت و کیفیت کالا در گرفته می‌شود که توسط شرکت‌های بازرسی کالا صورت می‌پذیرد.

انواع بازرسی کالای وارداتی کدام‌اند؟

مهم‌ترین انواع بازرسی کالای وارداتی شامل بازرسی قبل از حمل، بازرسی در حین ساخت یا تولید، بازرسی در مبدأ. بازرسی در مقصد بازرسی اصالت و اعتبار فروشنده و غیره است.

اهمیت بازرسی کالا در مقصد چیست؟

مهم‌ترین اهمیت بازرسی کالا در مقصد اطمینان یافتن از موجودیت کالا به میزان درخواست شده با توجه به توافق در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌ترین وظایف شرکت بازرسی کالا چیست؟

از مهم‌ترین وظایف شرکت بازرگانی کالا در انواع بازرسی کالای وارداتی می‌توان به ارزیابی توانایی فروشنده، کنترل کالا، تأیید وسیله حمل و نقل کالا، نظارت و آزمایش روی کالا، تعیین سال ساخت و… اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به انواع بازرسی کالای وارداتی پرداختیم. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که جهت موفقیت در امر واردات کالا بایستی در مورد انواع بازرسی کالاهای وارداتی، ترخیص کالا و مراحل ترخیص کالا دانش و تخصص زیادی داشته باشید. در نتیجه ما به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید تا در امر تجارت به عنوان بهترین بازرگان به شمار بروید با شرکت‌های بازرگانی و کارگزاران گمرکی ارتباط داشته و راهنمایی‌های لازم را از آنها دریافت کنید.

همچنین شما عزیزان می‌توانید سؤالات خود را از کارشناسان امور گمرکی ما در شرکت ققنوس ترخیص بپرسید و از خدمات ما که شامل ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا از گمرکات کشور، تخصیص ارز، ترانزیت و ترانشیب، اخذ مجوزات و مواردی از این قبیل می‌شود، بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط