لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

اعتبار اسنادی یوزانس چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

اعتبار اسنادی یوزانس چیست و کاربرد آن در کجاست؟

اعتبار اسنادی یوزانس نوعی روش برای پرداخت هزینه کالای خریداری شده است که در آن فروشنده به خریدار مدت زمانی مهلت می‌دهد تا هزینه را بعد از آن مدت زمان پرداخت کند همچنین مطابق توافق و قراردادی که بین دو طرف خریدار و فروشنده برقرار میشود خریدار باید مبلغی را به عنوان سود یا بهره در زمان پرداخت هزینه به فروشنده بپردازد. در ادامه بیشتر به مبحث اعتبار اسنادی یوزانس خواهیم پرداخت، حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اعتبار اسنادی یوزانس چیست؟

یوزانس در لغت به معنای مدت زمان و مهلت می‌باشد که فروشنده یک کالا یا تجهیزات به طرف فروشنده می‌دهد تا اینکه بتواند در مدت زمان مقرر شده که مورد تایید طرفین است نسبت به پرداخت هزینه اقدام کند. علاوه بر این مسئله‌ای که در معاملات با اعتبار اسنادی یوزانس وجود دارد و آن هم این است که خریدار باید مبلغی را به عنوان بهره و سود که مورد تایید فروشنده است و هنگام فرا رسیدن مهلت سر رسید باید همراه با ارزش اصلی کالای دریافتی مبلغ سود و بهره نیز به فروشنده پرداخت کند. گاهی ممکن است طرف فروشنده راضی به انجام معامله به صورت اعتبار اسنادی با خریدار نباشد که در این صورت طرف ثالثی به معامله وارد می‌شود که به طور معمول طرف ثالث قرارداد ، موسسه اعتباری یا بانک تجاری می‌باشد که مبلغ مورد معامله را به فروشنده پرداخت می‌کند و در این صورت خریدار کالا یا تجهیزات را دریافت می‌کند و وجه پرداختی توسط خریدار به طرف ثالث در موعد مقرر به صورت اعتبار اسنادی یوزانس پرداخت می‌شود.

قواعد و مقررات مربوط به اعتبار اسنادی

برای خرید کالا یا تجهیزات، طرف خریدار مستلزم پرداخت هزینه آن است ولی با افزایش معاملات روش‌های دیگری به جز پرداخت هزینه به صورت نقدی و مبادله آن با کالا به میان آمده است که انجام بسیاری از معاملات را بسیار آسان‌تر کرده همچنین سرعت انجام معاملات را سرعت بخشیده است. یکی از روش‌هایی که امروزه کاربرد دارد استفاده از اعتبار اسنادی است که در حال حاضر از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین روش‌ها در انجام معاملات به شمار می‌آید. روش اعتبار اسنادی یوزانس در واقع یک روش پرداخت به شمار می‌رود که به جای پرداخت هزینه به طور مستقیم و در زمان دریافت کالا؛ به صورت ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز به بانک تجاری یا موسسه اعتباری که مورد تایید هر دو طرف می‌باشد صورت میگیرد. و همین مبادله مدارک و هزینه از طریق بانک که طرف ثالث معاملات می‌باشد، اقدامات را تسهیل و با سرعت بیشتری می‌کند. علاوه بر این گاها، توافق بین طرفین قرارداد برقرار نمی‌شود و وجود یک موسسه اعتباری یا بانک تجاری معتبر در اینجا اعتماد طرفین معامله را جلب می‌کند.

روش اعتبار اسنادی یوزانس بیشتر برای معاملات و تجارات بین المللی کاربرد دارد که اعتبارات اسنادی در واقع ارتباط مالی بین دو طرف به حساب می‌آیند و تعهدی است که بانک تجاری که طرف ثالث قرار داد است به خریدار و فروشنده میدهد که حاوی اطلاعات و هزینه ای است که قرار است پرداخت شود که در صورتی که خریدار قادر به پرداخت کل یا بخشی از هزینه نباشد در این صورت بانک موظف است باقی مانده هزینه را به فروشنده بپردازد به همین دلیل اعتبارات اسنادی بیشتر به منظور اطمینان و جلب اعتماد به خاطر پرداخت کامل هزینه صورت می‌گیرد و همین اعتبارات اسنادی به تجارات بین المللی بسیار سرعت بخشیده‌اند و گاها مشکلاتی که ممکن است به دلیل طولانی بودن مسافت بین دو طرف یا تفاوت‌هایی که در قوانین و مقررات کشور‌های مختلف ممکن است وجود داشته باشد را کاهش داده است و به همین دلایل از ابزار‌های مهم در تجارت بین الملل است.

اعتبار اسنادی چه ویژگی هایی دارد؟

اعتبار اسنادی به عنوان یک سند مالی دارای یک سری ویژگی ها می باشد که از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • معاملاتی که برای پرداخت هزینه های آن از روش اعتبار اسنادی استفاده می شود در واقع دارای تضمینی روشن و حمایت اعتباری مستقل می باشد.
  • در این روش نیازهای مالی خریدار و فروشنده با استفاده از وجه اعتباری بانکی که با دیگر وجوه بانکی تفاوت دارد بر طرف می شود.
  • خریدار با استفاده از این روش می تواند معامله های تجاری خود را با قیمت پایین تر و همچنین شرایط پرداخت طولانی تری نسبت به دیگر روش های پرداخت تسویه نماید.
  • بانک در این روش از اعتبار اسنادی غیر قابل بازگشت استفاده می کند در نتیجه فروشنده برای دریافت وجه کالاهای خود به رضایت خریدار متکی نیست.
  • این روش بعضی از خطرات موجود در هنگام نقل و انتقالات ارز و خطرات سیاسی این فرایند را کاهش می دهد اما لزوم آن ها را حفظ می کند.
  • در این روش همیشه نیازی نیست که خریدار در ازای اعتبار اسنادی گشایش شده وثیقه ای را به بانک ارائه دهد از این رو نیازی به تفکیک عملی وجه نقد نیست.
  • استفاده از این روش منایع تهیه کالا را برای خریدار افزایش می دهد زیرا بسیاری از فروشندگان تنها با روش اعتبار اسنادی و یا دریافت پیش پرداخت معامله می نمایند.
  • و ….

قرارداد اعتبار اسنادی به چه معناست؟

قرارداد اعتبار اسنادی یکی از اسناد مالی است که خریداران و فروشندگان در هنگام تجارت های بین المللی خود از آن استفاده می نمایند. دلیل استفاده تاجران از این سند به خاطره ویژگی های این نوع از روش پرداخت است که در قسمت بالا به این ویژگی ها اشاره کرده ایم.

قرارداد اعتبار اسنادی یکی از روش های معتبر پرداخت وجه است. در این روش پرداخت وجه که انواع گوناگونی دارد  بر اساس نوع اعتباری که خریدار و یا همان وارد کننده کالا در بانک بازگشایی می نماید بانک به عنوان مجری و یک واسطه تعهدات مالی معاملات را بین دو طرف معامله انجام می دهد. وظیفه بانک در رابطه با اعتبار اسنادی به این صورت است که خریدار با ارائه قرار داد ذکر شده بین خود و فروشنده، وجه خرید کالا را به بانک پرداخت می نماید و بانک نیز پس از این که از اجرای تمامی بندهای ذکر شده در قرار داد اطمینان حاصل نمود هزینه خرید کالا را به فروشنده پرداخت می نماید.

چرا داشتن اعتبار اسنادی مهم است؟

یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام انجام معاملات بین المللی باید به آن توجه شود مربوط‌ قوانینی است که در رابطه با تجارت در دو کشور مبداء و مقصد اجرا می گردد. گاهی اوقات وجود اختلاف در قوانین دو کشور و بسیاری دیگر از عوامل چون مسافت جغرافیایی و … باعث می شود که در روند پرداخت هزینه خرید محموله تجاری مشکلاتی ایجاد شود، اما روش اعتبار اسنادی از جمله روش های پرداخت هزینه خرید محموله تجاری می باشد که از ایجاد این گونه مشکلات جلوگیری کی کند. به همین دلیل است که خریداران و علی الخصوص فروشندگان محموله های تجاری ترجیح می دهند در معاملات بین المللی خود از این نوع روش پرداخت استفاده نمایند.

انواع اعتبار اسنادی یوزانس

اعتبارات اسنادی، اسنادی هستند که توسط موسسات مالی معتبر یا بانک های تجاری صادر می‌شوند که تعهدی برای پرداخت مقداری پول است که این نوع اسناد به طور معمول در تجارات بین المللی بین چند کشور مختلف کاربرد دارند که مراحل تجارت کالا را تسهیل و تسریع می‎کنند. اعتبارات اسنادی انواعی دارند که در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

اعتبار اسنادی یوزانس وارداتی

به نوعی از اعتبارات گفته می‌شود که برای واردات کالایی به کشور استفاده می‌شود و طرف مقصد و خریدار کشور خود محسوب می‌شود.

اعتبار اسنادی صادراتی

نوعی از اعتبارات هستند که کشور خود فروشنده کالا به شمار می‌رود و صادرات از کشور به کشور‌های دیگر انجام می‌پذیرد.

اعتبار اسنادی یوزانس قابل برگشت Revocable L/C

در این نوع اعتبار خریدار یا بانک گشایش کننده اعتبار توانایی هرگونه تغییر یا اصلاح در مفاد اسناد اعتباری دارد که فروشنده از آن اطلاعی نداشته باشد. در آن نوع اعتبارات طرف فروشنده اطمینان لازم نسبت به مفاد قرار داد ندارد و به همین دلیل چندان استفاده نمی‌شود و انتظارات و تعهدات مورد انتظار آن ممکن است بر ‌آورد نشود یا دچار ضرر‌های مالی شود.

اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت Irrevocable L/C

در این نوع اعتبارات هرگونه تغییر و اصلاح در مفاد اعتبار منوط بر رضایت طرف فروشنده است و بانک گشایش کننده و طرف خریدار خود به تنهایی نمی‌توانند تغییری بدون اطلاع فروشنده ایجاد کنند به همین دلیل این نوع اسناد بیشتر مورد استقبال فروشندگان قرار می‌گیرد.

اعتبار اسنادی یوزانس تایید شده Confirmed L/C

انواعی از اعتبارات هستند که که خریدار باید اعتباری که از سوی بانک یا موسسه اعتباری مبنی بر اعتبار اسنادی برای او صادر شده است را به تایید بانکی مورد تایید فروشنده برساند که در غیر این صورت اعتبار صادر شده برای آن فاقد اعتبار است و نمی‌توان از آن استفاده کرد که این موارد بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که بانک صادر کننده اعتبار لازم در جوامع را ندارد هم‌چنین ممکن است کشور خریداری کننده دچار وضعیت نابسمان اقتصادی باشد که کسب اطمینان برای فروشنده جهت پرداخت کامل هزینه انجام می‌شود.

اعتبار اسنادی تایید نشده Unconfirmed L/C

نوعی از اعتبارات هستند که نیازی به طرف ثالث برای اخذ قرار داد بین طرف فروشنده و خریدار نیست و بانک یا موسسه اعتباری در این اعتبارات نقشی ندارد فقط نکته مهمی که در مورد این نوع اعتبارات است این می‌باشد که اگر کلمه Confirmed در اسناد ذکر نشود این سند از اعتبار صلب می‌شود.

اعتباراسنادی قابل انتقال  Transferable L/C

 به نوعی از اعتبارات گفته می‌شود که می‌توان تمام یا بخشی از اعتبار گشایش شده را به شخص یا اشخاص دیگری انتقال داد. این نوع اعتبار و قابل انتقال بودن آن امتیازی برای فروشنده به حساب می‌آید که فروشندگان معمولا از آن استقبال می‎‌کنند.

اعتباراسنادی غیر قابل انتقال  Untransferable L/C

اعتبار اسنادی یوزانس ان هم از نوع غیر قابل انتقال به نوعی از اعتبارات گفته می‌شود که هیچ کدام از طرفین حق واگذاری کل یا بخشی از حقوق خود را به شخص یا اشخاص دیگر ندارند که این نوع اسناد بیشتر در تجارت های بین اللملی کاربرد دارد که هر دو طرف از قرار داد تنظیم شده مطمئن باشند.

اعتبار اسنادی نسیه یا مدت‌دار (یوزانس)  Usance L/C

 اعتباری است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارائه اسناد از سوی ذینفع پرداخت نمی‌شود بلکه پرداخت وجه آن، بعد از مدت تعیین شده صورت می‌گیرد. در واقع فروشنده به خریدار مهلت می‌دهد که بهای کالا را پس از دریافت و فروش آن بپردازد. معامله اعتبار اسنادی یوزانس معمولا در کشورهایی انجام می‌گیرد که کمبود ارز دارند.

اعتباراسنادی یوزانس گردان  Revolving L/C

اعتبار اسنادی یوزانس گردان، اعتباری است که به صورت خودکار تمدید می‌شود یعنی در واقع بعد از اتمام مدت زمان مقرر شده دوباره همان اعتبار با مبلغ معین شده تمدید می‌شود و نیازی به افتتاح حساب مجدد نیست و اگر تغییری در مبلغ باشد در این صورت با صلاحدید هر دو طرف مبلغ اصلاح می‌شود.

فرق بین یوزانس و فاینانس چیست؟

فاینانس به معنی تامین مالی می باشد که در واقع نوعی قرار داد بین کشور سرمایه گذار و سرمایه پذیر است که طرح یا پروژه‌ای در کشور سرمایه پذیر استارت و انجام می‌پذیرد و کشور سرمایه گذار ملزم به تامین منابع ارزی مورد نیاز است تا زمانی که طرح مورد سرمایه گذاری به بهره برداری رسید بر اساس مفاد ذکر شده در قرار داد که در ابتدا تنظیم شده بود و مورد تایید طرفین است بهره و سرمایه‌ای که کشور سرمایه گذار در اختیار پروژه قرارا داده بود به صورت اقساطی و در واقع به صورت وام‌های بلند مدت با بهره، در اختیار آن‌ها قرار دهد.

ولی اعتبار اسنادی یوزانس همانطور که در بالا ذکر شد به معنای مهلت و فرصت است که طرف فروشنده به خریدار یا طرف ثالث قرار داد که بانک تجاری معتبر برای هر دو طرف است داده می‌شود تا هزینه کالا یا تجهیزات را تا قبل از مدت زمان معین، پرداخت کند.

جمع بندی

اعتبار اسنادی یوزانس نوعی اعتبار اسنادی می‌باشد، که بین طرفین یک معامله تجاری صورت می‌پذیرد و وجود یک طرف ثالث در این نوع اسناد، اطمینان طرفین را افزایش می‌دهد و فروشنده نسبت به پرداخت هزینه کالا یا تجهیزات فروخته شده اعتماد لازم را پیدا می‌کند، در صورتی که طرف خریدار قادر به پرداخت اعتبار در زمان لازم نباشد در این صورت بانک مستلزم پرداخت هزینه باقی مانده یا کل هزینه می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید با مشاوران ما در این زمینه ارتباط برقرار کرده تا آن‌ها راهنمایی‌های لازم را برایتان به طور کامل شرح دهند.

قرارداد اعتبار اسنادی چیست؟

اعتبار اسنادی یک سند مالی است که بر اساس آن در هنگام پرداخت هزینه خرید محموله های تجاری، بانک بین خریدار و فروشنده کالاها نقش واسطه را اجرا می کند و بر پیش برد معامله بر اساس بندهای قرار داد نظارت می کند.

اعتبار اسنادی شامل چند نوع می باشد؟

از جمله انواع اعتبار اسنادی می توان به مواردی چون اعتبار اسنادی یوزانس وارداتی، اعتبار صادراتی، یوزانس قابل برگشت، اعتبار غیر قابل برگشت، یوزانس تایید شده، اعتبار اسنادی تایید نشده، اعتبار قابل انتقال، اعتبار غیر قابل انتقال، یوزانس نسیه یا مدت دار، یوزانس گردان و … اشاره نمود.

سند اعتبار اسنادی صادراتی چیست؟

این نوع اعتبار اسنادی توسط خود فروشنده و در یکی از بانک های کشور مبداء  کالا تهیه می شود‌ و از آن برای صادرات محموله تجاری از کشور مبداء به سایر کشورها استفاده می شود.

اعتبار اسنادی چه مزیت هایی برای خریدار محموله تجاری دارد؟

از جمله مزیت های استفاده از اعتبار اسنادی برای خریدار محموله تجاری کی توان به موردی چون افزایش یافتن منابع تهیه کالا اشاره کرد زیرا اکثر فروشندگان تنها با استفاده از این روش تجارت می کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط