لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

اصول واردات کالا | معرفی مهم ترین قوانین واردات کالا به ایران

اصول-واردات-کالا-معرفی-مهم-ترین-قوانین-واردات-کالا-به-ایران

فهرست مطالب

تجارت و فعالیت های اقتصادی با توجه به این که گروه های مختلفی از مردم را با یکدیگر روبه رو می کند نیاز به وضع قوانین و تعیین چهارچوب های مشخصی دارد تا در صورت تخلف یک گروه، گروه مقابل بتواند به احقاق حق خود بپردازد. این مسئله در رابطه با تجارت و فعالیت های اقتصادی بین المللی به صورت جدی تری مورد بررسی قرار گرفته است به صورتی که دولت با تعیین اصول واردات کالا به ایران و صادرات از آن تلاش کرده از تمامی مشکلاتی که ممکن است در اثر بی قانونی در این فعالیت اقتصادی ایجاد شود جلوگیری کند.

تاجران می توانند با شناخت اصول واردات کالا به ایران و اجرای درست آن در برنامه های خود، علاوه بر جلوگیری از مشکلات تجاری، سود بالایی به دست آورند. بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله تلاش نموده این اصول را به افراد تازه وارد در این حرفه آموزش دهد.

اصول واردات کالا به ایران چیست؟

واردات کالا به کشور یکی از راه های اصلی رفع نیاز جامعه نسبت به محصولات و خدماتی است که امکان تولید آن ها در داخل کشور وجود ندارد یا تولید داخلی پاسخ گوی تمام نیاز بازار نیست. در این شرایط افراد برای رفع کمبود محصولات مختلف اقدام به واردات آن ها از کشورهای مختلف می کنند. اما نکته ای که باید در این زمینه باید به آن اشاره شود، توجه به اصول واردات کالا به ایران است.

واردات کالا به کشور مانند هر فعالیتی دارای چهارچوب و اصول مشخصی است که توسط دولت و قوانین جامع تعیین شده است. افرادی که قصد ورود به دنیای تجارت بین المللی و واردات کالا به کشور را دارند لازم است به خوبی با اصول واردات کالا به ایران آشنا شوند.

بر اساس این اصول واردکنندگان قبل از آغاز فعالیت تجاری خود باید به موارد زیر توجه کنند:

  • شناسایی وضعیت بازار
  • آشنایی با نیاز بازار نسبت به محصولات و خدمات
  • شناخت قوانین وضع شده در زمینه تجارت بین المللی
  • شناخت محصولات پر مصرف و کم مصرف در سبد خرید مردم
  • آشنایی با همکاران و رقیبان کاری در صنعت واردات
  • برآورد تمامی هزینه هایی که باید در هنگام واردات یک کالا به کشور پرداخت شود و مقایسه آن با سود به دست آمده از این کار
  • تحقیق درباره راه های فروش محصول پس از واردات کالا به کشور
  • بررسی و تحقیق همه جانبه درباره کشور تولید کنده محصول مورد نظر و پیدا کردن یک منبع معتبر
  • بررسی کیفیت محصول وارداتی قبل از ورود آن به کشور
  • شناخت درست مراحل واردات کالا به ایران
  • و …

مراحل واردات کالا به ایران (خلاصه)

یکی از مهم ترین اصول واردات کالا به ایران مربوط به مراحل واردات و رعایت ترتیب این کار است. شناخت این مراحل و رعایت آن باعث می شود احتمال ریسک موجود در صنعت واردات کالا به کشور در زمینه از بین رفتن سرمایه اصلی واردکننده کاهش یابد. آشنایی با این مراحل مانند تهیه نقشه راه است و برای تمامی واردکنندگان به خصوص افرادی که به تازگی وارد این حرفه شده اند ضروری است. در جدول زیر این مراحل ذکر شده است:

مراحل واردات کالا به ایران

مهم ترین قوانین واردات کالا به ایران

یکی دیگر از اصول واردات کالا به ایران در رابطه با شناخت قوانین وضع شده در زمینه تجارت بین المللی است. شناخت این قوانین و برنامه ریزی در چهارچوب آن باعث می شود تمامی فعالیت های تاجران چه در زمینه واردات باشد و چه در زمینه صادرات بدون مشکلات و تخلفات قانونی انجام شود.

در صورتی که واردات کالا به کشور خارج از محدوده قوانین تجارت بین المللی انجام شود و اصول واردات کالا به ایران در این زمینه رعایت نشود، صاحب کالا متحمل ضرر هنگفتی خواهد شد زیرا علاوه بر پرداخت هزینه خرید کالا ممکن است محموله وارداتی توقیف، جریمه و یا مرجوع شود که در صورت مرجوع شدن واردکننده با فروشنده نیز دچار مشکل خواهد شد. از جمله قوانین وضع شده برای وارد کالا به کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قوانین صادرات و واردات وضع شده در سال 1372 که به عنوان اصلی ترین قوانین پایه ای تجارت بین المللی شناخته می شود. این قوانین در 24 ماده مختلف تنظیم شده است.
  • آیین نامه اجرایی قوانین واردات و صادرات وضع شده در سال 1373 که در 46 ماده مختلف تنظیم شده است.
  • قوانین و آیین نامه امور گمرکی که در سال 1390 توسط مجلس شورای اسلامی در رابطه با روند ترخیص کالا و امور گمرکی وضع شده است.
  • بخش نامه های اجرایی که راه کارهایی در زمینه واردات کالا هستند.
  • و …

چرا واردات و ترخیص کالا را به ققنوس ترخیص بسپاریم؟

بر اساس اصول واردات کالا به ایران این فعالیت تجاری از مراحل مختلفی تشکیل شده است که پیچیده ترین آن مربوط به ترخیص کالا از گمرک کشور مقصد است. مرحله ترخیص کالا خود از بخش های مختلفی تشکیل شده و به عنوان آخرین مرحله واردات کالا به کشور تعیین کننده نتیجه روند واردات است. همچنین سخت گیری های گمرک بر روند ترخیص کالا به عنوان نهادی که وظیفه نظارت بر ورود و خروج محصولات تجاری را بر عهده دارد یکی دیگر از عوامل دشواری این مرحله به شمار می آید.

با وجود عوامل ذکر شده در بالا واردکننده ی محموله تجاری می تواند برای رعایت اصول واردات کالا به ایران و به پایان رساندن فعالیت تجاری خود بدون هیچ گونه مشکل قانونی و نگرانی برای روند ترخیص، از ترخیص کاران حرفه ای و متخصص ققنوس ترخیص کمک گرفته و از خدمات مختلف این شرکت بازرگانی بهره مند شود. از جمله خدمات ققنوس ترخیص در زمینه واردات و ترخیص کالا از گمرک می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • بر عهده گرفتن کلیه تشریفات گمرکی ترخیص کالا شامل ترخیص محموله های واردات موقت و واردات قطعی
  • حمل و نقل خارجی و داخلی محموله های تجاری صادراتی یا مرجوع شده
  • انجام فرایند ثبت سفارش محموله های وارداتی در سامانه جامع امور گمرکی
  • تهیه مدارک و مجوزهای لازم با توجه به نوع کالای وارداتی برای روند ترخیص
  • انجام امور مربوط به تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات کالا
  • ترخیص کردن محموله های تجاری قبض شده از گمرک
  • و …

سوالات متداول

اصول واردات کالا شامل چه مواردی است؟

از جمله این اصول می توان به موارد مختلفی مانند شناخت وضعیت اقتصادی بازار، نیاز مردم، قوانین واردات و صادرات، آشنایی با رقبای کاری، کشورهای تولید کننده و فروشندگان این کشورها، مراحل واردات کالا و … اشاره کرد.

چه مراحلی برای واردات کالا به کشور طی می شود؟

از جمله مراحل واردات کالا به کشور می توان به موارد مختلفی همچون تهیه کارت بازرگانی، شناخت و انتخاب کشور تولید کننده و فروشندگان آن کشور،  ثبت سفارش کالا، تخصیص ارز، دریافت پیش فاکتور، تنظیم قرارداد و … اشاره کرد.

خدمات ققنوس ترخیص در راستای واردات و ترخیص به تاجران چیست؟

از جمله این خدمات می توان به موارد مختلفی چون انجام تشریفات گمرکی برای واردات قطعی و موقت کالا، تخصیص ارز، ثبت سفارش کالا، حمل و نقل محموله های صادراتی و مرجوعی، تهیه مدارک و … اشاره کرد.

برای تجارت بین المللی باید به چه قوانین توجه شود؟

از جمله قوانین مهم در روند تجارت بین المللی می توان به مواردی چون قوانین واردات و صادرات وضع شده در سال 1372، آیین نامه واردات و صادرات وضع شده در سال 1373، قوانین مربوط به امور گمرکی وضع شده در سال 1390 و … اشاره کرد.

جمع بندی

اصول واردات کالا به ایران یک چهارچوب کلی وضع شده برای واردات کالا است که با در نظر گرفتن تمامی ابعاد و جنبه های تاثیر گذار بر روی روند تجارت، انجام این کار را برای تاجران آسان نموده است. واردکنندگان می توانند با شناخت این اصول و اجرایی کردن آن در روند کاری خود، عواملی که ممکن است برای آن ها ایجاد دردسر و زیان نماید را به خوبی شناسایی و راه مناسبی برای آن پیدا کنند.

ققنوس ترخیص به عنوان یکی از شرکت های تجاری فعال و معتبر در کشور با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در روند واردات و ترخیص کالا از گمرک و داشتن کادری مجرب و حرفه ای از جمله شرکت های بازرگانی است که می تواند راهنمای خوبی برای تاجران در زمینه رعایت اصول واردات کالا به ایران باشد. واردکنندگان می توانند از خدمات مختلف ققنوس ترخیص برای به اتمام رساندن فعالیت تجاری خود استفاده کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط