لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

مهمترین اسناد و مدارک حمل بین المللی کالا چیست؟

اسناد حمل کالا

فهرست مطالب

در عرصه بازرگانی و حمل و نقل بین المللی، مدارک لازم ترخیص کالا یکی از امورات مهم و ضروری می‌باشد. این اسناد که شامل خصوصیات و مشخصات کالا میباشند به اسناد حمل کالا معروف هستند. اسناد حمل کالا یکی از مهم ترین مدارک در زمان خرید و فروش کالای خارجی می‌باشد چرا که به منزله شناسنامه کالا به شمار می‌آید. هنگام صادرات و واردات اسناد حمل کالا بسیار مهم هستند چرا که خریدار پس از انجام تعهدات مالی و تسویه با فروشنده تنها با ارائه  اسناد حمل کالا در حمل و نقل بین المللی می‌تواند امورات مربوط به ترخیص کالا از گمرک را انجام دهد. از این رو در این مقاله که از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شما ارائه می‌شود مایلیم شما را با مدارک لازم ترخیص کالا و اسناد حمل کالا در حمل و نقل بین المللی آشنا سازیم. در ادامه همراه ما باشید.

لیست مهمترین اسناد حمل کالا

هر یک از اسناد و مدارکی که جهت تجارت و بازرگانی نیاز دارید، از انواع مختلفی تشکیل شده است. لازم به ذکر است که اسناد حمل کالا نیز دارای انواع متنوعی هست که هر یک از آنها ویژگی های متنوع و مختص به خود را دارند. این اسناد که مدارک مورد نیاز ترخیص کالا میباشند جهت حمل و نقل بین المللی به کار گرفته می‌شوند. از این رو شناخت این اسناد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به خوبی باید با آنها آشنایی داشته باشید که در ادامه به بررسی اسناد حمل کالا می‌پردازیم.

مدارک لازم ترخیص کالا
مدارک لازم ترخیص کالا

بارنامه

یکی از مدارک لازم ترخیص کالا در حمل و نقل بین المللی بارنامه می‌باشد. به طور کلی بارنامه سندی است که به وسیله شرکت حمل و نقل بین المللی بعد از اینکه کالا را ارسال می‌نماید صادر می‌گردد. بارنامه ها انواع متفاوت و گوناگونی دارند که هر یک از آنها برای شیوه‌های خاص در حمل و نقل بین المللی به کار گرفته می‌شوند.

پیش فاکتور

پیش فاکتور را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین اسناد حمل کالا در حمل و نقل بین المللی به شمار آورد، که بین خریدار و فروشنده بسته می‌شود. در پیش فاکتور اطلاعاتی که مربوط به فروشنده و خریدار است انگاشته می‌شود. البته لازم به ذکر است که اطلاعات زیادی در پیش فاکتور وجود دارد که افراد باید به خوبی با این اطلاعات آشنایی داشته باشند که از جمله اصلی ترین این اطلاعات، اطلاعاتی مربوط به کالای ارسال شده، وزن کالا، قیمت کالا، نوع بسته بندی کالا در گمرک و.. می‌باشد.

فاکتور

فاکتورهای تجاری را میتوان به عنوان یکی دیگر از اسناد حمل کالا به شمار آورد که خریدار باید آن را در گمرک تحویل دهد. این سند یکی از مدارک لازم ترخیص کالا در حمل و نقل بین المللی می‌باشد که ارزش واقعی کالا را به‌خوبی تعیین می‌کند. لازم به ذکر است با داشتن فاکتور می‌توانید نشان دهید که مالک کالا می‌باشید؛ از این رو فاکتور یکی از اسناد مهم در عرصه حمل و نقل بین المللی می‌باشد.

گواهی مبدا

یکی دیگر از نمونه های اسناد حمل کالا که نشان می‌دهد کالای خریداری شده توسط شما در کدام کشور ساخت و تولید شده است، گواهی مبدا می‌باشد. لازم به ذکر است که گواهی مبدا در بررسی های نهایی حمل و نقل بین المللی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. اطلاعات زیادی در گواهی مبدا وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به مشخصات خریدار و فروشنده، مقدار کالا، روش حمل کالا، محل ساخت کالا و مشخصات دیگر کالا می‌باشد.

لیست بندی و یا عدل بندی

از دیگر اسناد حمل کالا و مدارک لازم جهت ترخیص کالا لیست بندی و یا عدل بندی می‌باشد که نشان دهنده جزئیات هر یک از کالاهای خریداری شده است. این جزئیات شامل اطلاعاتی مانند ابعاد، وزن، تعداد کالا و.. می‌باشد. البته لازم به ذکر است که قیمت در این سند وجود ندارد.

اسناد حمل کالا بیمه نامه

از دیگر مدارک حمل و نقل بین المللی بیمه نامه می‌باشد. لازم به ذکر است کالاهایی که صادر می‌شود حتماً باید دارای بیمه نامه باشد، چرا که در این صورت است که امنیت کالا تضمین می‌شود و با خیالی آسوده می‌توان آن را خریداری کرد. این گواهی از پوشش های متفاوتی تشکیل شده است که هر یک از این پوشش ها برای کالاهای خاصی مد نظر است.

گواهی نامه صادرات

تعداد بسیار زیادی از کشورها جهت تکمیل، نامه های صادراتی به گواهینامه صادرات که یکی دیگر از اسناد حمل کالا می‌باشد نیاز دارند. فردی که صادر کننده کالا میباشد باید گواهینامه صادرات که یکی از مدارک لازم ترخیص کالا می‌باشد را به درستی صادر کرده و تحویل مشتری خود دهد. در  این گواهی نوع کالایی که قرار است صادر شود آورده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که مقصد نهایی کالا و همچنین مواردی که جهت استفاده از کالا ضروری و مهم است را میتوان در این سند به خوبی مشاهده کرد. صادر کردن گواهینامه صادرات بر اساس اصول و ضوابط مشخص شده‌ای انجام می‌شود که بازرسین در این حوزه به آن توجه زیادی دارند؛ چرا که این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بارنامه حمل و نقل چیست؟

مدارک لازم ترخیص کالا مدارکی مهم در عرصه حمل و نقل بین المللی میباشند. یکی از اسناد حمل کالا، بارنامه حمل و نقل است. بارنامه حمل و نقل سند معتبر و قابل استنادی است که از سوی شرکت حمل و نقل در ازای تحویل بار برای تحویل دهنده و یا مالک بار صادر می‌گردد. بارنامه از این جهت دارای اهمیت است که به عنوان یک قرارداد حقوقی بین ارسال کننده بار و شرکت حمل بار در نظر گرفته می‌شود و در صورت ایجاد مشکل در هنگام تحویل بار در مقصد، بر اساس این قرارداد حل خواهد شد.

در واقع می‌توان گفت مالکیت کالا و بار تحویل شده به باربری بر اساس اطلاعات مورد تایید طرفین در بارنامه ذکر می‌شود. بدون وجود بارنامه‌ای معتبر که توسط شرکتی معتبر صادر شده باشد انواع بیمه‌نامه‌های کالا بی اعتبارند و شرکت‌های بیمه در صورت ایجاد مشکل، خسارتی به صاحب بار پرداخت نخواهند کرد.

بارنامه دریایی در  اسناد حمل کالا چه نقشی دارد؟

بارنامه دریایی یکی از اسناد حمل کالا می‌باشد که از اهمیت بسیار بالایی در عرصه حمل و نقل بین المللی برخوردار است. انواع بارنامه دریایی توسط شرکت های کشتیرانی یا نماینده معتبر این شرکت ها، جهت دریافت کالا صادر می‌گردد. بارنامه هوایی در چند نسخه صادر می‌گردد که هریک از آنها اعتبار کافی دارد. صدور بارنامه به معنای ایجاد قرارداد بین فرستنده و حمل کننده بار می‌باشد از ای نرو با وجود بارنامه دریایی هرگونه ادعایی که برخلاف موارد ذکر شده در بارنامه ارائه گردد، هیچگونه اعتباری نخواهد داشت.

راه نامه در حمل و نقل چیست؟

یکی دیگر از که اسناد حمل کالا راهنامه می‌باشد. راه نامه که در کنار بارنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد در عرصه حمل و نقل بین المللی بسیار پر کاربرد است. در واقع می‌توان گفت راه نامه سندی است که توسط حمل کننده یا همان راننده صادر می‌گردد. این سند همراه با بار سفر می کند تا در هنگام سالم رسیدن بار به مقصد به عنوان رسید به حمل کننده بار داده شود.

لازم به ذکر است که راه نامه را نمی‌توان به فرد دیگری انتقال داد و مسئولیت سالم ماندن محموله تا زمان رسیدن به مقصد بر عهده حمل کننده کالا می‌باشد. راه‌نامه که یکی از مدارک لازم ترخیص کالا میباشد، فرآیند انتقال بار را برای صاحبان آن قابل پیگیری می‌نماید. در یک راه‌نامه ویژگی‌های بار و حمل کننده، هزینه توافق شده و.. انگاشته شده است.

پکینگ لیست چیست؟

از دیگر مدارک لازم ترخیص کالا می‌توان به پکینگ لیست اشاره کرد. پکینگ لیست یک سند بین المللی است که در آن اطلاعاتی مانند ابعاد و نحوه بسته بندی کالا ذکر می‌شوند. لازم به ذکر است پکینگ لیست را می‌توان در کنار فاکتور تجاری ارائه نمود، اما پکینگ لیست نمی‌تواند جایگزین فاکتور تجاری شود. لازم است بدانید ممکن است در مکان ها و یا اسناد حمل کالا با نام‌های متفاوتی که برای پکینگ لیست ارائه می‌شود مواجه شوید که برخی از این نام ها عبارتند از لیست حمل و نقل، لیست مشتری، برگه بسته بندی، صورتحساب بسته و دفتر تحویل می‌باشد.

حمل و نقل بین المللی
حمل و نقل بین المللی

اطلاعات درج شده در پروفرما

از انواع دیگر اسناد حمل کالا جهت که ترخیص کالا در حمل و نقل بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروفرما یا پیش فاکتور می‌باشد. درواقع می‌توان گفت پروفرما سندی است که وارد کننده کالا به منظور اقدامات اولیه از مراحل واردات کالا از فروشنده تقاضا می‌کند تا یک فاکتور یا رسیدی از کالای خریداری شده که شامل تعداد کالاها، جنس کالاها، قیمت واحد و قیمت کل، شرایط پرداخت و زمان تحویل می‌باشد را ارائه دهد.

همانطور که گفته شد در پروفرما یا پیش فاکتور اطلاعاتی مانند کالاهای خریداری شده، تعداد و میزان کالاها، نوع و جنس کالا، قیمت اصلی کالا و قیمت کل کالا، چگونگی پرداخت هزینه کالا و زمان تحویل کالا انگاشته شده است.

گواهی مبدا از جمله اسناد حمل کالا چیست؟

از دیگر مدارک لازم ترخیص کالا گواهی مبدا می‌باشد که به عنوان یکی از مهمترین اسناد حمل کالا در حمل و نقل بین المللی به شمار آید. به طور کلی در تعریف گواهی مبدا می‌توان گفت گواهی مبدا سندی است که مشخص کننده مبدا کالا می‌باشد که در این گواهی منبع موثق یا شخصی که اختیار صدور آن را دارد، ارتباط کالا را از مبدا به کشورهای خاص تصدیق می‌نماید. لازم به ذکر است کشور مبدا بر اساس قوانین تعرفه گمرکی ایجاد شده است و از لحاظ شرایط و یا هر اقدام دیگری که جهت مبادله کالا وضع می‌گردد به عنوان کشوری شناخته میشود که کالا در آنجا تولید، ساخته و همچنین پردازش شده است.

خریدار که کیلومتر ها با فروشنده فاصله دارد، هرگاه بخواهد در مورد کشور مبدا و کیفیت مشخصات کالا اطمینان حاصل کند ترجیحا می‌تواند به گواهی مبدا که با اصول و ضوابط خاص و با رعایت قواعد و اصولی منظم ارائه شده است مراجعه کند؛ چرا که گواهی مبدا گواهی است که توسط اشخاص دارای صلاحیت صادر و تصدیق می‌گردد.

جمع بندی

همانطور که در مقاله نیز اشاره کردیم در تمامی مراحل صادرات و واردات که در کل جهان صورت می‌گیرد، مدارکی جابه جا میشود که در این اسناد و مدارک تمامی ویژگی های کالاهای تجاری ثبت شده است. این اسناد که به عنوان اسناد حمل کالا شناخته می‌شوند، در تجارت و بازرگانی کالاها بسیار مهم هستند؛ زیرا این اسناد به عنوان شناسنامه کالا به شمار می‌آیند.

ققنوس ترخیص با داشتن سال ها تجربه درخشان در زمینه ترخیص کالا از کلیه گمرکات و همچنین با به کارگیری مشاوران زبده و مجرب در امور ترخیص کالا از انواع گمرکات و انجام تشریفات گمرکی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد. شرکت ققنوس ترخیص تمامی خدمات تجاری و بازرگانی شما را از ابتدای ثبت سفارش بازرگانی و اخذ مجوزات لازم تا ترخیص و تحویل کالای مورد نظر بر عهده گرفته و در کمترین زمان ممکن با کمترین هزینه برای شما انجام خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط