لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

عملیات استریپ در گمرک چیست؟

استریپ در گمرک

فهرست مطالب

در دنیای تجارت و بازرگانی اصطلاحات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از پرکاربردترین آنها عملیات استریپ در گمرک می‌باشد. واژه استریپ بیشتر در صنعت کشتیرانی و در پایانه های کانتینری که به عنوان استریپ کانتینر شناخته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی اگر بخواهیم تعریفی از استریپ ارائه دهیم باید بگوییم، استریپ همان عملیات تخلیه و ترخیص بار است. لازمه انجام صحیح عملیات استریپ اطلاعات کافی در این زمینه می‌باشد، از این رو ما در این مقاله که از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شما ارائه می‌شود قصد داریم تا شما را با یکی از مهمترین واژه ها در زمینه ترخیص کالا آشنا سازیم.

همچنین افراد می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت سفارش، ترخیص کالا و خدمات مربوط به امور گمرکی از مشاوران مجرب ما در شرکت ققنوس ترخیص کمک بگیرند. در ادامه با ما همراه باشید.

تعریف استریپ در گمرک چیست؟

یکی از کلماتی که در دنیای تجارت و بازرگانی از کاربرد بسیار بالایی برخوردار است و شاید در طول روز بارها به گوش تاجران بخورد، واژه عملیات استریپ می‌باشد. زمانی که محموله و یا کالاها را به کامیون ها یا وسایل نقلیه دیگر جهت بارگیری منتقل می‌کنیم، اصطلاحاً به این عمل استریپ گفته می‌شود. یا به عبارتی بهتر همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم استریپ همان تخلیه و ترخیص محموله های باربری می‌باشد. از اصطلاح استریپ در گمرک می‌توان به جای عملیات تخلیه نیز استفاده کرد که عملیات تخلیه توسط کارگران که محموله ها را از کانتینر به وسایل نقلیه دیگر منتقل می‌کنند، گفته می‌شود.

فرایند ترخیص کالا با چه مشکلاتی رو به رو است؟

یکی از اساسی ترین مشکلات در روند ترخیص کالا طولانی شدن ارائه اظهارنامه تا خروج کالا از گمرک می‌باشد. همچنین از دیگر مشکلات فرآیند ترخیص کالا می‌توان به بالا بودن زمان ترخیص کالاهایی که به طور مستمر از خارج وارد کشور می‌شود، اشاره کرد چرا که هربار زمان زیادی صرف آزمایش محموله ها خواهد شد که موجب پرداخت جرایم استریپ کانتینر، از بین رفتن سرمایه و یا تامین نشدن نیاز کارخانجات می‌گردد.

لازم به ذکر است که این ها مواردی هستند که اگر تاجر با قوانین گمرک آشنا باشد به طور اساسی قابل تصحیح است. از مشکلات دیگر ترخیص می‌توان به مواردی مانند پرداخت هزینه های بدون ضابطه جهت ترخیص، عملیات استریپ و بسیاری از دردسرهای دیگر که اگر یک شرکت معتبر با پشتیبانی کامل همراه تاجر نباشد، این روند در بازه زمانی بسیار طولانی صورت خواهد گرفت. از این رو افراد می‌توانند جهت کسب اطلاعات در این زمینه سوالات خود را از مشاوران مجرب ما در شرکت ققنوس ترخیص بپرسند تا با ارائه بهترین خدمات، بهترین ترخیص را برای شما به ارمغان بیاوریم.

عملیات استریپ
عملیات استریپ

مراحل انجام عملیات استریپ در گمرک

مراحل استریپ در گمرک از دو بخش کلی تشکیل شده است که به خدمات اسنادی و خدمات تخلیه تقسیم می‌شود. خدمات اسنادی تنها در صورتی انجام می‌گیرد که صاحب محموله یا نماینده او که به اصطلاح به وی ترخیصکار گمرکی گفته می‌شود، لیست جابجایی کالا را به محوطه ترخیص کالا ارائه دهد. اقدامات مهم جهت ترخیص بار تنها توسط ترخیصکار با به همراه داشتن برگه جابجایی امکان پذیر است. پس از انجام خدمات اسنادی خدمات عملیات استریپ انجام می‌شود که این خدمات شامل فک پلمپ کالا که در حضور صاحب کالا یا نماینده اوست می‌باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت جهت انجام مراحل استریپ در گمرک خدمات اسنادی شامل مواردی مانند ارائه لیست جابجایی کالا به محوطه استریپ و مراجعه ترخیص کار یا صاحب محموله با داشتن برگه جا به جایی است و خدمات عملی در این حیطه مربوط به فک پلمپ در حضور صاحب کالا یا نماینده او، تخلیه بار توسط کارگران یا لیفتراک، انتقال کانتینر به مناطق کشتیرانی و تحویل رسید کانتینر به صاحب کالا یا نماینده وی می‌باشد.

مراحل انجام عملیات استافینگ

در مقابل واژه عملیات استریپ واژه استافینگ قرار دارد که به معنای جاسازی یا پر کردن است. استافینگ فرایندی است که پس از انتقال محموله به ترمینال باری‌ کانتینر یا بنادر بارگیری دیگر، در انبار تخلیه می‌شود و پس از انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک، مجدد کالا به کانتینر بارگیری می‌شود.  استافینگ مانند عملیات استریپ کانتینر از دوبخش خدمات اسنادی و خدمات تخلیه تشکیل شده است. لازم به ذکر است جهت انجام مقدمات اداری استافینگ به مدارکی مانند حواله خدمات، انواع بارنامه، حواله تحویل، فیش پرداخت، نامه کشتیرانی و لیست رسوب کانتینر نیاز است.

استریپ کانتینر در گمرک چیست؟

استریپ کانتینر یکی دیگر از واژه هایی است که در عملیات استریپ به کار گرفته می‌‌شود. بطور کلی هنگامی که قصد داریم تا قبض انبار را از کشتیرانی تحویل بگیریم می توانیم مشخص کنیم که بار از  نوع استریپ باشد یا نه؟ اگر بار استریپ را انتخاب کردیم روز بارگیری به جای اینکه کانتینر همراه با بار خارج شود، تنها بار در گمرک تخلیه می‌شود از این رو می‌توان گفت اصطلاح استریپ کانتینر به معنای این است که کالا با کانتینر از گمرک خارج شود.

هدف از ساخت کانتینر چیست؟

به طور کلی کانتینرها جعبه مکعبی شکلی هستند که توسط شرکت های گمرک ساخته می‌شوند. این جعبه ها جهت حمل بار دریایی بسیار مناسب هستند. هدف از ساخت کانتینر این است که محفظه کاملا ایزوله‌ای ایجاد شود تا به کمک آن صنعت کشتیرانی بتوانند محصولات مختلف را از کشوری به کشور دیگر منتقل کند و نیز بعنوان استریپ کانتینر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. کانتینرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانع ورود آب به داخل محفظه می‌شود که این مورد یکی از مهمترین فاکتورها در حمل و نقل دریایی است. همچنین کانتینرها موجب می‌شوند تا بارها در هنگام جابجایی کشتی با یکدیگر برخورد نکرده و خسارت نبینند.

معرفی انواع کانتینر در حمل و نقل

در حمل و نقل در عرصه استریپ در گمرک از انواع کانتینر استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی انواع کانتینر خواهیم پرداخت.

استریپ کانتینر
استریپ کانتینر

کانتینر رو باز

این کانتینرها که بدون سقف هستند، روی سقف آنها یک پارچه از جنس برزنتی جهت پوشش بار انداخته می‌شود که مخصوص کالاهای با ارتفاع بلند است .کانتینرهای بی سقف که در ابعاد ۶ و ۱۲ متری هستند جهت انتقال کالاهای سنگین با طول زیاد استفاده می‌گردد. به صورتی که این کالاها به وسیله تجهیزات مخصوصی مانند جرثقیل ها از قسمت سقف بارگیری شده و جهت پوشش دهی آن ها از پارچه های برزنتی مخصوص استفاده می‌شود تا کالا از عوامل بیرونی محافظت گردد.

کانتینر تانکری

این کانتینرها که در عملیات استریپ در گمرک هم ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند، در حقیقت تانکرهای بزرگی هستند و جهت حمل مایعات استفاده می‌شود. کانتینرهای تانکری جهت حمل انواع مایعات مایعات‌ خوراکی، مواد شیمیایی، گاز مایع و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کانتینر یخچالی

کانتینر یخچالی در واقع یخچالی است که در هنگام ساخت آن شرایط یخچال در آن تعبیه شده است تا بتواند در دمای پایین گوشت و مواد فاسد شدنی را جابجا کند. کانتینرهای یخچالی مانند سایر کانتینرها ابعاد ۲۰ و ۴۰ فونت را دارا هستند. به طور کلی از این کانتینرها جهت حمل و نقل مواد خوراکی و فاسد شدنی مانند گوشت، میوه و مواد دارویی استفاده می‌شود همچنیم نام دیگر کانتینرهای یخچالی کانتینر سردخانه ای نیز می‌باشد که به علت کاربرد مصرف آن ها و همچنین سهولت در جابجایی در استریپ کانتینر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کانتینر حرارتی

کانتینرهای حرارتی برخلاف کانتینرهای یخچالی جهت حمل موادی که نیاز به دمای بالا دارند استفاده می‌شود. دمای داخل کانتینرهای حرارتی با سیستم های حرفه ای تنظیم می‌گردد.

کانتینر عایق دار

این نوع کانتینر نسبت به کانتینرهای دیگر از میزان عایق بودن بالاتری برخوردار هستند و در این نوع کانتینر بسته به نوع بار عایق بندی خاصی در نظر گرفته می‌شود.

کانتینر حمل گاز

از این نوع کانتینر جهت حمل گاز  استفاده می‌شود که بدنه آن به گونه ای ساخته شده است و تحمل فشار بالا را دارد. درحقیقت می‌توان گفت بدنه این کانتینرها مقاومت بسیار بالایی نسبت به انواع دیگر کانتینر ها دارد.

پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی نوعی سند جهت خارج سازی کالا از گمرک بدون نیاز به ثبت سفارش می‌باشد. لازم است بدانید هنگامی که کالای وارداتی با توجه به ارزش و تعداد به عنوان کالای تجاری در نظر گرفته نشود و صرفاً جهت مصرف در کارخانه های طراحی و تولیدی و یا موسسات داخلی، وارد کشور گردد، می‌توان آن را به‌عنوان پته گمرکی ترخیص نمود. پته گمرکی را می‌توان به عنوان یکی از سریع ترین روش ها جهت ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفت. به نحوی که پس از اخذ قبض انبار از انباردار و انجام کلیه اقدامات جهت صدور پته گمرکی، کالا را می‌توان ظرف چند ساعت از گمرک خارج کرد و سپس به مشتریان متقاضی تحویل داد.

پته گمرکی چه کاربردی دارد؟

  • ترخیص کالا به وسیله پته گمرکی دارای مزایای می‌باشد و از این لحاظ پته گمرکی دارای کاربرد زیاد در زمینه ترخیص کالا می‌یاشد که از مهمترین آنها عبارتند از؛
  • مهمترین کاربرد پته گمرکی این است که در این هنگام کالا نیازی به ثبت سفارش نخواهد داشت و از لحاظ زمانی بسیار به نفع افراد خواهد بود.
  • هنگامی که کالا به عنوان پته گمرکی در نظر گرفته می‌شود، می توان به آسانی با اخذ مجوزات ضروری مجوز ترخیص کالا از گمرک را صادر کرد.
  • از دیگر کاربردهای پته گمرکی این است که جهت ترخیص کالاهایی که پته به آنها تعلق گرفته است دیگر نیازی به کارت بازرگانی نداریم. در نتیجه در این هنگام می توان عملیات گمرکی را با سرعت بالاتری انجام داد.

انواع استافینگ کالا بر اساس محل بارگیری

به طور کلی می‌توان گفت با توجه به انواع گوناگون کالاهای کانتینری، سه نوع استافینگ وجود خواهد داشت. که در ادامه به انواع استافینگ خواهیم پرداخت.

استافینگ مستقیم

در این نوع از انواع استافینگ کامیون حمل کننده محصولات صادراتی وارد ایستگاه کانتینری خواهد شد که یک محدوده گمرکی می‌باشد. در این هنگام کارمنداکاداره گمرک کالا را مورد بررسی و بازبینی قرار می‌دهند و پس از تکمیل انجام مراحل گمرکی، اجازه بارگیری کالا را صادر می‌نمایند.

استافینگ کارخانه

در این نوع از استافینگ که جهت واردات ماشین آلات بسیار پرکاربرد می‌باشد. صاحبان کالا در این روش از استافینگ می‌توانند با اخذ و دریافت مجوزات و مدارکات ضروری، کانتینر های خالی را از ایستگاه های باربری به درون کارخانه انتقال دهند. در این هنگام بارگیری بایستی توسط ماموران گمرکی و تحت نظارت آن ها در محل کارخانه صورت بپذیرد.

استافینگ در ایستگاه باری

در این نوع از انواع استافینگ کالا جهت بارگیری به ایستگاه باربری انتقال داده می‌شود. ماموران گمرکی مدارکات مورد نظر و ضروری را جهت تکمیل انجام مراحل گمرکی، به سازمان گمرک ارسال خواهند کرد. در این مرحله پس از تکمیل LEO و تحویل آن به شرکت حمل و نقل می‌توان کالا را در کانتینر بارگیری کرد.

جمع بندی

در این مقاله به مواردی مانند استریپ در گمرک، عملیات استریپ، استریپ کانتینر و نیز انواع کانتینر پرداختیم و در نهایت عملیات استریپ را اینگونه تعریف کردیم که در آن کالای مد نظر بعد از رسیدن به مقصد توسط وسایل نقلیه یا کامیون ها تخلیه می‌گردد. همچنین لازم به ذکر است که در عملیات استریپ صاحب کالا و یا نماینده وی جهت نظارت باید حضور داشته باشد.

در این مقاله تلاش کردیم به موارد گفته شده بپردازیم، اما اگر در هریک از این موارد ابهامی برای شما ایجاد شده است می‌توانید با مشاوران مجرب ما در شرکت ققنوس ترخیص در میان گذاشته تا با اطلاعاتی جامع ترخیص کالا از گمرک و عملیات استریپ را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

مهمترین انواع استافینگ در حمل و نقل کدامند؟

از مهمترین انواع استافینگ می‌توان به استافینگ مستقیم، استافینگ کارخانه و استافینگ در ایستگاه باری نام برد.

پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی به عنوان نوعی سند جهت ترخیص کالا از گمرک بدون نیازمندی به ثبت و سفارش کالا در نظر گرفته می‌شود که دارای مزایای زیادی برای تاجران و بازرگانان می‌باشد.

مهمترین انواع کانتینر جهت حمل و نقل کدامند؟

از مهمترین انواع کانتینر می‌توان به کانتینر روباز، کانتینر حرارتی، کانتینر یخچالی، کانتینر تانکری، کانتینر عایق دار و غیره اشاره نمود.

استریپ در گمرک به چه معناست؟

در واقع استریت زمانی به کار برده می شود که کالا و محموله باری را به وسیله انواع کامیون یا سایر وسایل نقلیه دیگر برای بارگیری کالا منتقل می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط