لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

اخذ پروانه کارگزاری گمرک + شرایط و قوانین سال 1402

اخذ پروانه کارگزاری گمرک

فهرست مطالب

اخذ پروانه کارگزاری گمرک برای افرادی که قصد ورود به حوزه ترخیص کالا از گمرک را دارند بسیار مهم و پر اهمیت است، زیرا کارگزار رسمی گمرک بدون داشتن این مجوز نمی تواند در حیطه ترخیص کالا فعالیت نماید. همچنین روند ترخیص کالا از گمرک پیچیدگی ها مختص به خود را دارد که باعث می شود صاحبان کالا ترجیح دهند انجام این مرحله را به افراد متخصص همچون یک کارگزار رسمی گمرک واگذار نموده و خود را درگیر این مرحله نکنند.

این دلایل و یک سری عوامل دیگر که در ادامه مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت باعث شده کارگزاری رسمی گمرک از بازار کاری خوبی برخوردار شود و افراد متقاضی این شغل به دنبال یادگیری نحوه اخذ پروانه کارگزاری گمرک باشند، بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص تلاش نموده است با تهیه این مقاله، نحوه دریافت این مجوز را آموزش داده و مباحث پیرامون آن را به متقاضیان پروانه کارگزاری گمرک معرفی نماید.

نحوه اخذ پروانه کارگزاری گمرک

اخذ پروانه کارگزاری گمرک مانند دریافت تمامی اسناد و مدارک دولتی براساس یک روند ثابت انجام می شود. افرادی که قصد دریافت این مدرک را دارند باید به طور دقیق از نحوه دریافت این مدرک مطلع شده و مراحل آن را به طور دقیق انجام دهند. دریافت پروانه کارگزاری گمرک به صورت کلی در سه مرحله انجام می شود که در جدول زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

نحوه اخذ پروانه کارگزاری گمرک

کارگزار رسمی گمرک کیست؟

به چه کسانی کارگزار رسمی گمرک گفته می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت کارگزار گمرک فردی است که مراحل مختلف ترخیص محموله های تجاری وارداتی و صادراتی و تشریفات گمرکی را انجام می دهد. این فرد با داشتن یک وکالت نامه رسمی از صاحب محموله تجاری فرایند ترخیص را آغاز می کند.

اکنون با این تعریف ممکن است تصور کنید فرد ترخیص کار همان کارگزار گمرک است، این تصور تا حدودی درست است زیرا ترخیص کار و کارگزار رسمی گمرک هر دو با داشتن تخصص و مهارت های لازم در یک زمینه فعالیت می کنند اما عامل اصلی که باعث تفاوت بین این ترخیص کار و کارگزار می شود، اخذ پروانه کارگزاری گمرک برای کارگزاران است. وجود این پروانه باعث می شود کارگزار گمرک نسبت به ترخیص کار آزادی عمل بیشتری از نظر وظایف حقوقی داشته باشد. به طور مثال یک ترخیص کار در طول یک سال کاری تنها 10 بار اجازه ترخیص کالا از گمرک را دارد، در صورتی که این محدودیت برای کارگزاران وجود ندارد.

کارگزار رسمی گمرک
کارگزار رسمی گمرک

بازار کار شغل کارگزاری گمرک چگونه است؟

افرادی که قصد دارند به عنوان کارگزار رسمی گمرک به حوزه ترخیص محموله های صادراتی و واردتی از گمرک وارد شوند و برای این کار اقدام به اخذ پروانه کارگزاری گمرک نمایند، لازم است در موزد بازار کاری این شغل در ایران اطلاعات و تحلیل های درست را بررسی کنند و با توجه به این تحلیل ها تصمیم نهایی خود را بگیرند.

امروزه با توجه به شرایط آسانی که برای حمل و نقل بین المللی و جابه جایی محموله های تجاری ایجاد شده است، میزان فعالیت های تجاری بین المللی ( واردات و صادرات کالا ) افزایش یافته است. این مسئله موجب شده تعداد محموله هایی که به جهت ترخیص به گمرک وارد و از آن خارج می شوند نیز افزایش یابد بنابراین بازار کار برای کارگزاران رسمی گمرک پررونق است اما این مسئله شامل افرادی می شود که از تخصص و مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشند.

شرایط اخذ پروانه کارگزاری گمرک

دریافت هر سند و مدرک نیاز به شرایطی خاص و طی کردن یک روند مشخص دارد. اخذ پروانه کارگزاری گمرک برای افرادی که طالب دریافت این سند هستند به یک سری شرایط و مدارک نیاز خواهد داشت که داوطلبین موظف به تهیه آن ها هستند. آشنایی با این شرایط می تواند روند دریافت این پروانه را برای کارگزار رسمی گمرک آسان تر نماید. این شرایط شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • فرد متقاضی پروانه کارگزاری گمرک باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • با مراجعه به مراجع مربوطه اقدام به تهیه گواهی عدم سوء پیشینه نماید.
  • برای دریافت پروانه کارگزاری گمرک حداقل مدرک لازم برای فرد مدرک کاردانی رشته امور گمرکی یا مدرک کارشناسی در سایر رشته ها است.
  • فردی که قصد دارد کارگزار گمرک شود نباید کارمند دولتی باشد.
  • حداقل سن متقاضی برای دریافت این پروانه 26 سال به بالا است.
  • تهیه کارت بازرگانی یکی از شرایط اصلی دریافت پروانه کارگزاری برای متقاضیان است.
  • افرادی که از قبل موفق به دریافت پروانه کارگزاری گمرک شده اند برای تمدید اعتبار آن باید تمامی بدهی مالیاتی خود را تصفیه کرده باشند.
  • کسب نمره قبولی در آزمون حق العمل کاری که مربوط به قوانین گمرکی، قوانین واردات و صادرات کالا می باشد.
  • دریافت مدرک معافیت از سربازی یا کارت پایان خدمت برای آقایان داوطلب دریافت پروانه رسمی کارگزاری الزامی است.
  • و …
اخذ پروانه کارگزاری گمرک
اخذ پروانه کارگزاری گمرک

منابع آزمون کارگزاری گمرک سال 1402

به طور معمول برای برگزاری هر آزمون از طرف سازمانی که مسئولیت برگزاری آن را برعهده می گیرد منابعی تعریف یا تعیین می شود و داوطلبین با تهیه و مطالعه این منابع، شانس قبولی خود در آزمون مورد نظر را افزایش می دهند.

سازمان سنجش کشور به عنوان مجری و ناظر بر روند برگزاری آزمون کارگزار رسمی گمرک، منابعی را برای این آزمون مشخص کرده که داوطلبین اخذ پروانه کارگزاری گمرک برای قبولی در این آزمون لازم است آن ها را تهیه و مطالعه نمایند تا بتوانند امتیاز و نمره مورد نظر از این آزمون را دریافت کنند. منابع آزمون کارگزاری گمرک سال 1402 هنوز از طرف سازمان سنجش کشور تایید نشده است اما، براساس پیش بینی های انجام شده از آزمون و منابع سال گذشته، منابع این آزمون در سال 1402 و تعداد سوال های طرح شده از هر کدام به صورت زیر می باشد:

  • 45 سوال از قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن
  • 20 سوال از مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن
  • 5 سوال از کتاب اصول طبقه بندی کالا
  • 5 سوال از کتاب تعیین ارزش کالا
  • 5 سوال از حمل و نقل و آیین نامه اجرایی آن
  • 15 سوال از کتاب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  • 10 سوال از قانون مناطق ویژه و آزاد با آیین نامه های اجرایی آن
  • 5 سوال از آشنایی با سامانه های تجارت خارجی
  • 10 سوال از اینکوترمز 2020

جمع بندی

اخذ پروانه کارگزاری گمرک در صورتی که داوطلبین شغل کارگزاری رسمی گمرک تمامی شرایط ذکر شده در این مقاله را داشته باشند و همچنین بتوانند منابع استفاده شده در آزمون اخذ این مجوز را به درستی شناخته و به مطالعه آن بپردازند کار دشواری نخواهد بود. افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند می توانند برای اطمینان حاصل کردن از این منابع به طور مداوم سایت سازمان سنجش کشور را چک کنند.

این شغل در صورتی که کارگزار رسمی گمرک از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد بازدهی بسیار خوبی به همراه خواهد داشت زیرا صاحبان کالا ترجیح می دهند روند ترخیص محموله های تجاری صادراتی و وارداتی خود را به کارگزاران حرفه ای و متخصص واگذار نمایند. کارگزاران و حق العمل کاران گروه ققنوس ترخیص از جمله کارگزاران مجربی هستند که صاحبان کالا می توانند در این زمینه به آن ها مراجعه نمایند.

شرایط دریافت پروانه کارگزاری گمرک برای متقاضیان این شغل چیست؟

فردی که قصد دارد به عنوان کارگزار رسمی گمرک در حوزه ترخیص کالا فعالیت کند لازم است برای دریافت این پروانه شرایطی چون عدم سوء پیشینه، کارت معافیت یا پایان خدمت، عدم تخلفات گمرکی، حداقل مدرک کاردانی در رشته امور گمرکی و حداقل 26 سال سن را داشته باشد و در آزمون حق العمل کاری گمرک که توسط سازمان سنجش کشور یک بار در سال برگزار می شود شرکت نماید.

در آزمون کارگزار رسمی گمرک از چه منابعی استفاده می شود؟

از جمله منابعی که در آزمون کارگزار رسمی گمرک استفاده می شود می توان به مواردی همچون قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن، اصول طبقه بندی کالا، تعیین ارزش کالا، قانون مناطق ویژه و آزاد با آیین نامه های اجرایی آن، آشنایی با سامانه های تجارت خارجی و … اشاره کرد.

بازار کار برای شغل کارگزاری گمرک چگونه است؟

امروزه شغل کارگزاری گمرک بازار کار خوبی پیدا کرده است، زیرا عوامل مختلفی همچون افزایش یافتن میزان ورود و خروج کالا به گمرک به جهت انجام فرایند ترخیص و پیچیدگی روند ترخیص کالا از گمرک باعث شده است صاحبان کالا روند ترخیص محموله های تجاری خود را بدون درگیر کردن خود به یک کارگزار رسمی گمرک که از رزومه کاری خوبی برخوردار است واگذار نمایند.

مراحل صدور پروانه کارگزاری گمرک چیست؟

این مجوز طی سه مرحله صادر می شود که شامل تهیه مدارک و شرایط مورد نیاز، شرکت در آزمون حق العمل کاری و دریافت تاییدیه های لازم از طرف کمیته نظارت بر صدور مجوز کارگزاری گمرک است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط