لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

اخذ مجوز بهداشت در ترخیص کالا چه کاربردی دارد؟

اخذ مجوز بهداشت

فهرست مطالب

اخذ مجوز بهداشت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت واردات و صادرات کلیه محصولات و فرآورده ها در حوزه سلامت و پزشکی امری ضروری و مهم است چرا که هیچ گونه فرآورده یا تجهیزات پزشکی بدون داشتن مجوز بهداشت اجازه تولید و فروش در سطح کشور را نخواهد داشت. همچنین در امورات گمرکی ترخیص کالا با مجوز بهداشت تنها امکان پذیر است از این رو واردات هرگونه فرآورده یا کالاهای مربوط به سلامت نیاز به اخذ مجوز بهداشت یا کد IRC از سوی وزارت بهداشت دارند.

لازم به ذکر است اخذ مجوز بهداشت موجب تسهیل در امور گمرکی خواهد شد و ترخیص کالا با مجوز بهداشت در گمرک به آسانی صورت می‌گیرد. در این مقاله که از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شما ارائه می‌شود مفتخریم با بهره گیری از کارشناسان زبده امورات مربوط به واردات انواع کالا و ترخیص امورات گمرکی را برای شما وارد کنندگان عزیز به ثمر بیاوریم. پس در ادامه با ما جهت اخذ مجوز بهداشت همراه باشید.

گواهی بهداشت کالا چیست؟

گواهی بهداشت کالا گواهی است که از وزارت بهداشت یا توسط مقامات کشور تولید کننده کالا یا توسط خود تولید کننده صادر می‌شود تا توسط وزارت بهداشت تایید گردد. اخذ مجوز بهداشت نشان دهنده سلامت و استاندارد بودن محصولات مورد نظر جهت واردات به کشور است که اخذ مجوز بهداشت در خصوص مواد غذایی آرایشی و بهداشتی و همچنین محصولات حاصل از مواد پلاستیکی که در تولید مواد غذایی به کار برده می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که جهت ترخیص کالا با مجوز بهداشت دو نوع گواهی بهداشت مطرح است؛ گواهی بهداشت بر اساس کالای وارداتی و یا گواهی بهداشت به شکل زمان دار.

لازم به ذکر است که اگر از روش اول استفاده شده باشد باید تاریخ تولید و انقضای کالا در گواهی بهداشت ذکر شود؛ از این رو بدیهی است که این نوع گواهی بهداشت تنها برای محموله های وارداتی معتبر است. همچنین اخذ مجوز بهداشت بایستی توسط سفارت ایران در کشور مبدا نیز تایید شود. با توجه به اهمیت مواد غذایی و آشامیدنی در حوزه سلامت مصرف‌کنندگان جهت صدور مجوزهای ورود و همچنین ترخیص مواد اولیه نیازمند به اخذ مجوز بهداشت می‌باشند؛ چرا که ترخیص کالا با مجوز بهداشت از گمرک امری مهم در حوزه صادرات و واردات کالا می‌باشد.

ترخیص کالا با مجوز بهداشت
ترخیص کالا با مجوز بهداشت

مدارک مورد نیاز جهت صدور مجوز بهداشت

  1. درخواست و گرفتن گواهی کتبی از سوی متقاضی صادر کننده جهت صدور و اخذ مجوز بهداشت جهت صدور گواهی به صورت محموله ای و یا به صورت مدت دار
  2. درخواست ارائه تعهدنامه جهت عدم استفاده از مواد اولیه وارداتی به وسیله ارز حمایتی در تولید محصول جهت اخذ مجوز بهداشت
  3. ارائه تصویر پروانه بهداشتی تولید معتبر
  4. ارائه مدارک و اسناد مربوط به صادرات کالا از گمرک که شامل مواردی مانند نام فراورده، مقدار فراورده، تاریخ تولید آن، تاریخ انقضا، سری ساخت و نام تجاری که برای هر محموله وجود دارد می‌باشد.
  5. ارائه لیست محصولات با ذکر مشخصاتی مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا و سری ساخت، شماره و تاریخ فاکتور، اسم فراورده، وزن فراورده، نام تجاری آن و.. که جهت اخذ مجوز بهداشت و صدور گواهی بهداشت محموله‌ای الزامی هستند.
  6. تکمیل فرم مد نظر که مربوط به درخواست گواهی به شکل محموله‌ای یا مدت دار است .

لازم به ذکر است که اگر جهت ترخیص کالا با مجوز بهداشت متقاضی صادرات و واردات، شرکت بازرگانی باشد باید کلیه مدارک را به همراه معرفی نامه از سوی شرکت تولید کننده در برگه با مهر و امضای مدیرعامل درج کند.

انواع گواهی بهداشت

لازم به ذکر است اخذ مجوز بهداشت یا مجوز IRC جهت انجام امورات مهم در عرصه تجارت امری ضروری و مهم است و تنها ترخیص کالا با مجوز بهداشت امکان پذیر است؛ از این رو، اخذ مجوز بهداشت در انجام امورات گمرکی به عنوان امری حیاتی شناخته می‌شود. از این رو در این قسمت به توضیحاتی در مورد انواع مجوز بهداشت می پردازیم. یکی از انواع مجوز بهداشت، مجوز بهداشت به شکل زمان دار است.

با این توضیح که اگر شرکتی جهت واردات کالا پروانه بهداشت خود را از وزارت بهداشت دریافت کردند و اداره ناظر بر ارزیابی مواد غذایی آرایشی و بهداشتی این شرکت را تایید کرده باشد، میتواند با اتکا به این گواهی که حداکثر تا یک سال اعتبار دارد اقدام به واردات کالا کند.

با این نوع از گواهی بهداشت به راحتی میتوان کالاهای وارداتی خود را از گمرک ترخیص کرد و ترخیص کالا با مجوز بهداشت به صورت زمان دار بسیار آسان خواهد بود. نوع دیگر مجوز بهداشت، مجوزی است که برای واردات هر نوع محموله یا کالای وارداتی پزشکی و بهداشتی به کشور باید جهت دریافت آن اقدام کنید. این نوع گواهی باید توسط کشور مبدا کالا تایید و به سفارت کشور ایران مهر شده فرستاده شود. اخذ مجوز بهداشت به این صورت برای کالاهای خاص ممنوع است. لازم به ذکر است که در این نوع از گواهی باید حتماً تاریخ تولید و انقضای کالای وارداتی و همچنین شماره بچ آن ذکر شود.

مراحل صدور مجوز بهداشت

جهت اخذ مجوز بهداشت یا همان مجوز IRC باید از طریق ثبت نام به سایت TTAC که زیر نظر سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است مراجعه کرد. این سامانه به ثبت اطلاعات انواع فراورده ها در حوزه سلامت می‌پردازد که یکی از وظایف اصلی این سایت نیز می‌باشد. برای ترخیص تجهیزات پزشکی جهت اخذ مجوز بهداشت ابتدا باید شرکت متقاضی در این سامانه ثبت نام کند تا کارتابل مسئول فنی شرکت در این سامانه فعال گردد.

در مرحله بعد باید اطلاعات فراورده ها را به شکل یک درخواست از طرف مسئول فنی سازمان در سامانه ثبت کند. اطلاعات و اسناد وارد شده جهت بررسی و تایید به کارشناسان سازمان غذا و دارو ارسال میگردد. سپس کارشناسان در هر زمینه درخواست های ارسالی را بررسی می‌کنند و در نهایت نتایج را بر روی هر فیلد درج می‌نمایند.

پس از انجام این مراحل فرم بازرسی شده را جهت تکمیل و تصحیح به مسئول فنی بازمی‌گرداند و یا به مرحله کارشناسی دیگری ارتقا میدهند. بعد از تایید تمامی مدارک و اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت و در نهایت با تایید مدیر کل اداره، مجوز بهداشت برای کالا و فراورده صادر می‌شود. لازم به ذکر است اخذ مجوز بهداشت در بازه زمانی حداکثر دو هفته انجام میشود؛ اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که جهت ترخیص کالا با مجوز بهداشت ممکن است چند ماه طول بکشد.

3 مورد نکته مهم از پروانه بهداشت کالا

جهت به کارگیری ترخیص کالا با مجوز بهداشت باید نکاتی را مورد توجه داشت که در ادامه به سه مورد از مهم ترین نکات در این رابطه می‌پردازیم.

  • جهت اخذ مجوز ثبت سفارش برای کالاهای وارداتی که شامل کلیه تجهیزات و قطعات پزشکی و… می‌شوند نیاز به اخذ مجوز بهداشت فعال در این حوزه می‌باشد.
  • کالاهایی که جز لیست ممنوعه واردات می‌باشند و یا خرید و فروش آنها در کشور مبدا ممنوع است مجوز بهداشت صادر نمی‌گردد.
  • بعضی از کالاهای وارداتی نیاز به ثبت منبع محصول دارند؛ از این رو هنگام اخذ مجوز بهداشت باید به این نکته نیز توجه داشت.

کدام کالاها به اخذ مجوز بهداشت جهت ترخیص نیاز دارند؟

به طور کلی می‌توان گفت تمامی کالاهای که با سلامت جامعه و افراد در ارتباط هستند، نیاز به اخذ مجوز بهداشت جهت ترخیص نیاز دارند به عنوان مثال می‌توان گفت اخذ مجوز بهداشت جهت واردات مواد اولیه غذایی و آشامیدنی و نیز مواد اولیه که کارخانجات تولیدی از آنها استفاده می‌نمایند لازم است. همچنین بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی و یا حتی مواد پلاستیکی که جهت تولید آنها استفاده می شود نیز شامل اخذ مجوز بهداشت می‌گردند.

تمامی داروها و اقلام پزشکی، محصولات پتروشیمی که از آنها جهت تولید ظروف و لیوان و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود و همچنین موادی مانند پلی اتیلن که از آنها جهت تولید لوله های آب و شلنگ ها استفاده می‌شود همه اینها جهت ترخیص به مجوز بهداشت نیاز دارند. از این رو باتوجه به اینکه کالاهایی که جهت ترخیص از گمرک نیاز به اخذ مجوز بهداشت دارند شامل موارد بسیاری می‌شود، میتوانید قبل از اقدام به تجارت با مشاوران زبده و کاردان ما در شرکت ققنوس ترخیص مشورت کنید تا در زمان ترخیص کالا از گمرک دچار مشکل نشوید.

معرفی متداول ترین مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا

جهت ترخیص کالا با مجوز بهداشت و دیگر مجوزها لازم است نکاتی را در مورد آنها بدانیم. بطور کلی می‌توان گفت متداول‌ترین مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا مجوز استاندارد، مجوز دامپزشکی، مجوز بهداشت، قرنطینه دامی، محیط زیست و انرژی اتمی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و مجوز وزارت راه می‌باشند.

موارد گفته شده تنها بخشی از مهمترین مجوزها جهت ترخیص کالا از گمرک می‌باشد که باید از سازمان های مربوطه دریافت شود تا با ارائه آنها تشریفات گمرکی را انجام دهید. لازم به ذکر است در این میان مجوزهایی مانند مجوز بهداشت،مجوز قرنطینه، مجوز وزارت راه و مجوز استاندارد از جمله پرکاربردترین انواع مجوزها در ترخیص کالا از گمرک می‌باشد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

مجوز استاندارد

همانطور که اشاره نمودیم یکی از شرایط ترخیص کالا از گمرک دریافت مجوز های مربوط به آن است که یکی از اصلی ترین و مهمترین انواع مجوز در ترخیص کالا مجوز استاندارد می‌باشد  که گمرک جهت کسب اطلاعات در مورد کالای وارداتی شما به آن نیاز دارد.

مجوز وزارت بهداشت

یکی دیگر از مجوزات مهم در ترخیص کالا از گمرک مجوز وزارت بهداشت است. در واقع می‌توان گفت بسیاری از افراد که در زمینه واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی تخصص دارند باید به اخذ مجوز بهداشت از سازمان مربوطه اقدام کند.

افراد جهت اخذ مجوز بهداشت باید مدارک و اسناد کالای وارداتی خود را به سازمان بهداشت ارائه دهد تا از سازمان بهداشت از صحت آنها مطمئن شود. لازم به ذکر است در برخی از موارد سازمان بهداشت از شما می‌خواهد نمونه هایی از کالا را همراه خود داشته باشید و آنها را ارائه دهید چرا که سالم بودن کالا و کیفیت آن امر بسیار مهمی در اخذ مجوز بهداشت است.

مجوز قرنطینه

یکی دیگر از انواع مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا مجوز قرنطینه می‌باشد. دانه های کشاورزی و روغنی از جمله محصولاتی هستند که نیاز به مجوز قرنطینه جهت ترخیص دارند. مجوز قرنطینه به دو شکل قرنطینه نباتی یا قرنطینه حیوانی به کار گرفته می‌شود و کالاهای نباتی که ریسک کمتری دارند نیاز به دریافت مجوز نخواهند داشت و تنها گواهی بهداشت برای آنها کافی است.

مجوز وزارت راه

از انواع دیگر مجوزات لازم جهت ترخیص کالا از گمرک برای کالاهای که با ناوگان غیر ایرانی حمل و نقل می‌شوند مجوز وزارت راه می‌باشد. البته گاهی ممکن است گمرک برای کالاهایی که با ناوگان ایرانی هم حمل میشود درخواست این مجوز را صادر کند.

مجوز IRC چه کاربردی دارد؟

مجوز IRC کاربرد های گوناگونی دارد که از جمله کاربردهای آن می توان به مواردی چون مورد استفاده قرار گرفتن توسط شرکت های تولید دارو، شرکت های فعال در حوزه سلامت، درمان و پزشکی اشاره نمود. در واقع کاربرد این مجوز در هر ارگان و حیطه فعالیت نشان دهنده این است که محصول دارای این مجوز از معاونت وزارت بهداشت، تاییده سلامت دریافت نموده است. وجود مجوز IRC به دارندگان و تولید کنندگان محصولات دارویی و درمانی اجازه می دهد تا این محصولات را به بازار مصرف وارد نموده و در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

از جمله دیگر کاربرد های مجوز یا کد IRC باید به این نکته اشاره کرد که این کد برای هر محصول دارویی مانند شناسنامه ی آن دارو عمل کرده و با وارد کردن این کد که برای هر محصول اختصاصی می باشد تمامی اطلاعات محصول نمایش داده می شود.

کد GTIN چیست؟

کد GTIN کد مربوط به شناسه جهانی کالاهای تجاری است که مخفف شده عبارت Global Trede Identification Number می باشد. کد GTIN بر اساس استانداردهای سازمان GS1 صادر می شود. این کد که برای هر نوع کالا به صورت اختصاصی صادر می شود در واقع یک کد شناسایی برای هر نوع محصول و یا خدمات است که در روند تجارت نیاز است از آن اطلاعات به دست آورد.

کالاهای تجاری که کد GTIN برای آن ها صادر می شود در چهار دسته تقسیم بندی می شوند. این چهار دسته شامل GTIN-8 ، GTIN-12 ، GTIN-13 ،GTIN-14 می باشد. این که در هنگام تقسیم بندی و صدور کد GTIN هر کالا در کدام یک از این چهار دسته قرار بگیرد به نوع و ماهیت کالا بستگی دارد.

مدارک لازم برای ثبت درخواست مجوز بهداشت

برای تهیه و دریافت مجوز بهداشت لازم است مدارک گوناگونی را تهیه کرده و به وزارت بهداشت ارائه نمود. مدارک مورد نیاز برای تهیه و دریافت مجوز بهداشت موارد اشاره شده در زیر می باشد:

  • ارائه تقاضا نامه ی رسمی که تاریخ روز درخواست در آن درج شده و دارای آدرس و شماره تلفن متقاضی باشد.
  • یک نسخه از فاکتور خرید محموله تجاری
  • نسخه دوم و اصلی پروفرمای گشایش
  • نسخه اصلی و معتبر گواهی بهداشت به همراه مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران به اضافه نسخه کپی این گواهی
  • نسخه اصلی گواهی آنالیز به همراه نسخه کپی آن که دارای تاریخ روز و تصاویر باشد.
  • برگه نشان دهنده تعهد در زمینه عدم مصرف کالا تا رسیدن نتیجه آزمایش به همراه امضاء و مهر رسمی مدیر عامل و مهر و امضاء مسئول فنی

مجوزات لازم جهت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی

واردات هر نوع کالا به کشور در مرحله ترخیص از گمرک با توجه به نوع کالا به چندین مجوز مختلف نیاز دارد و این وظیفه صاحب کالا و یا نماینده صاحب کالا است که این مجوزها را تهیه نموده و آن ها را به همراه دیگر مدارک واردات و ترخیص کالا به گمرک تحویل دهند. از جمله مجوزهای مورد نیاز برای واردات و ترخیص این انواع مواد آرایشی و بهداشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجوز اداره استاندارد
  • مجوز وزارت بهداشت
  • گواهی مبداء
  • مجوز ساخت از کشور مبداء
  • مجوز ورود محموله بهداشتی و آرایشی به کشور
  • و..

جمع بندی

با توجه به این مطلب که از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شما ارائه شد متوجه شدیم که اخذ مجوز به عنوان جز جدا نشدنی ترخیص کالا و انجام تشریفات مربوط به شمار می‌آید. همینطور به این مورد که اخذ مجوز بهداشت برای تمامی کالاها و خدمات پزشکی و همچنین کالاهایی که به سلامت افراد مانند تجهیزات پزشکی اقلام و داروها مرتبط هستند ضروری است نیز پرداختیم. یکی از موضوعات مهم دیگر در این مقاله ترخیص کالا با مجوز بهداشت بود که این کار تنها با دارا بودن مجوز بهداشت امکان پذیر خواهد بود.

در این مقاله تلاش کردیم به تمامی موارد گفته شده به طور مفصل بپردازیم اما اگر نکته‌ای در این مطلب برای شما ابهام برانگیز بود می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در شرکت ققنوس ترخیص مشورت نمایید تا با ارائه خدماتی همچون ثبت سفارش و ترخیص کالا، اخذ مجوزات رسمی ترخیص از جمله اخذ مجوز بهداشت و نیز مشاوره بازرگانی در زمینه ترخیص کالا بتوانید با خیالی آسوده ترخیص کالا از گمرک را به ما بسپارید.

برای دریافت گواهی بهداشت به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارکی که لازم است برای دریافت مجوز بهداشت تهیه نمود می توان به مواردی همچون درخواست کتبی و رسمی دریافت مجوز بهداشت، تهیه تعهد نامه عدم استفاده از محصول تا قبل از مشخص شدن نتیجه آزمایش، فاکتور خرید محموله تجاری، گواهی اصلی و کپی آنالیز، گواهی بهداشت با مهر و امضای سفارت ایران و.. اشاره کرد.

در رابطه با پروانه بهداشت باید به چه نکاتی توجه نمود؟

از جمله نکات مهم در زمینه پروانه بهداشتی می توان به مواردی چون دریافت مجوز بهداشت در زمینه ثبت سفارش کالاهایی چون کلیه تجهیزات و قطعات پزشکی، عدم صدور مجوز بهداشت در رابطه با کالاهای ممنوعه وارداتی، ثبت منبع محصول جهت دریافت مجوز بهداشت بعضی از کالاهای وارداتی و… اشاره نمود.

جهت واردات کالا به دریافت چه نوع مجوزهایی نیاز است؟

در روند واردات و ترخیص کالا با توجه به نوع کالای وارداتی به انواع مختلفی از مجوزها مانند مجوز بهداشت، مجوز استاندارد، مجوز دامپزشکی، مجوز قرنطینه دامی، مجوز محیط زیست، مجوز انرژی اتمی، مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجوز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجوز صمت، مجوز کشاورزی و …. اشاره نمود.

کد GTIN چه نوع کدی می باشد؟

کد GTIN یک شناسه جهانی برای کالاهای تجاری است که از طرف سازمان GS1 به صورت کاملا اختصاصی برای هر کالا و یا خدمات بین المللی صادر می شود که می توان با استفاده از آن اطلاعات لازم درباره کالا را به دست آورد. این نوع کد بر اساس نوع و ماهیت کالا در چهار دسته مختلف دسته بندی شده اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط