لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

چه زمانی به اخذ مجوز انرژی اتمی نیاز داریم؟

اخذ مجوز انرژی اتمی

فهرست مطالب

لازم به ذکر است که شرکت های ترخیص کالا جهت ترخیص کالا از گمرک برای کالاهایی مانند رادیو داروها، ضایعات چدن، ترخیص شمش ضایعاتی، قراضه مس، ترخیص قراضه ها و ضایعات نیکل، ترخیص قراضه و ضایعات آلومینیوم، سرب و روی، ماشین های مجهز به لیزر ، دستگاه های گیرنده و فرستنده و.. نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی از سازمان‌های معتبر دارند. از این رو تاجران و بازرگانان فعال در این حوزه باید جهت اخذ مجوزهای ترخیص کالا مانند اخذ مجوز انرژی اتمی به شرکت های معتبر و فعال در حوزه مراجعه نمایند. در این مقاله که از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شما ارائه می‌شود به مواردی مانند ترخیص کالا از گمرک و اخذ مجوزهای ترخیص کالا می‌پردازیم تا با کسب اطلاعات بیشتر بتوانید به آسانی جهت دریافت مجوزهای لازم اقدام نماید. پس در ادامه همراه ما باشید.

لیست مجوزهای قانونی ترخیص کالا

اخذ مجوزهای ترخیص کالا و دریافت آنها جهت ترخیص کالا از گمرک امری ضروری و مهم می‌باشد از این رو در ادامه به مهمترین مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از گمرک می‌پردازیم.

مجوز استاندارد

یکی از مهمترین و اساسی ترین مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از گمرک، مجوز استاندارد می‌باشد. سازمان گمرک برای اینکه بازرگانان بتوانند کالای خود را دریافت کنند و برای اینکه از کالای وارد شده یا صادر شده اطلاعات بیشتری به دست آورند، نیاز به مجوز استاندارد دارند. لازم به ذکر است اطلاعاتی که میان گمرک و سازمان استاندارد صورت می‌گیرد نشان دهنده این مسئله است که آیا کالا استانداردهای لازم را جهت واردات و یا صادرات را دارا می‌باشد یا نه. البته اگر کالاهای شما کمتر از ۵ عدد است و یا ارزش مالی آنها کمتر از ۳ هزار دلار باشد نیازی به اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا نخواهد بود.

مجوز وزارت راه

اخذ مجوزهای ترخیص کالا امری مهم در حیطه تجارت می‌باشد. یکی از این مجوزها که جهت ترخیص کالا از گمرک بیشترین کاربرد را دارد مجوز وزارت راه می‌باشد که این مجوز تنها برای کالاهای نیاز است که با شرکت های غیر ایرانی در حیطه حمل و نقل فعالند. لازم به ذکر است در مجوز راه افراد باید هزینه حمل و نقل را پرداخت کنند که نرخ آن با دلار دولتی تعیین می‌گردد. یکی از نکاتی که در اخذ مجوزهای ترخیص کالا بسیار پر اهمیت است این است که اگر فرد مجوز راه را در بین مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از گمرک نداشته باشد، گمرک اجازه ترخیص کالا را نخواهد داد.

مجوز سازمان انرژی اتمی

یکی دیگر از مجوز های ضروری و مهم جهت ترخیص کالا از گمرک اخذ مجوز انرژی اتمی می‌باشد. کالاهایی مانند تلفن همراه، انواع بی سیم ها، لیزر های پزشکی و… جهت واردات و صادرات نیاز به دریافت مجوز دارند که اخذ مجوز انرژی اتمی در این حیطه ضروری است. لازم به ذکر است که برخی از کالاها که ورود آنها به کشور ممنوع میباشد و تاجران نمی‌تواند آنها را وارد نمایند، باید قبل از اینکه کالاها را سفارش دهند، جهت اخذ مجوزهای ترخیص کالا اقدام نمایند و سپس بعد از انجام مراحل کالای مد نظر خود را سفارش دهند؛ در غیر این صورت اگر کالایی را سفارش دهید که مجوز نداشته باشد نمی توانید آن را دریافت کنید.

اخذ مجوزهای ترخیص کالا
اخذ مجوزهای ترخیص کالا

مجوز قرنطینه

همانطور که گفته شد اخذ مجوز های ترخیص کالا جهت ترخیص کالا از گمرک امری ضروری و مهم است. یکی دیگر از مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از گمرک مجوز قرنطینه می‌باشد. مجوز قرنطینه به دو دسته از کالاها اطلاق می‌شود که یکی از آنها کالاهایی هست که مربوط به قرنطینه حیوانی هستند و دیگری قرنطینه نباتی می‌باشند. بر این اساس که یکی از مجوز های لازم جهت ترخیص کالا از گمرک برای دانه های کشاورزی یا دانه های گیاهی می‌باشد که نیازمند اخذ مجوز قرنطینه حیوانی می‌باشند اما بعضی از کالاها مانند کالاهای نباتی که از ریسک کمتری برخوردارند نیاز به دریافت مجوزهای مربوطه ندارند و تنها گواهی بهداشت برای آنها کافیست.

مجوز وزارت بهداشت

از دیگر مجوزهای مهم جهت ترخیص کالا از گمرک که برای انواع کالاها کاربرد دارند مجوز بهداشت می‌باشد. در واقع لازم به ذکر است بیشتر کسانی که در زمینه واردات و یا صادرات کالاهای بهداشتی و آرایشی تخصص دارند باید جهت دریافت مجوز بهداشت از سازمان بهداشت اقدام کنند. جهت اخذ مجوز بهداشت باید اسناد و مدارکی که مربوط به کالاهای شما است را به سازمان بهداشت ارائه دهید تا از سلامت و صحت آنها اطمینان حاصل پیدا کند. البته در بعضی از مواقع سازمان بهداشت از شما می‌خواهد نمونه ای از کالا را همراه خود ببرید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایند چرا که کیفیت و سلامت کالا یکی از مهمترین عوامل در اخذ گواهی بهداشت می‌باشد.

مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

یکی دیگر از مجوزات مهم جهت ترخیص کالا از گمرک مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌باشد. کالاهایی مانند اسباب بازی ها و.. جهت واردات و صادرات به این مجوز نیاز دارند.

مجوز انرژی اتمی چیست؟

همانطور که پیشتر گفته شد اخذ مجوزهای ترخیص کالا امری ضروری در عرصه تجارت میباشند. از این رو افراد جهت ترخیص کالا از گمرک باید مجوزهای لازم را ارائه دهند. لازم به ذکر است که تاجران جهت واردات و یا صادرات قراضه ها و یا شمش های چدن، دستگاه های گیرنده و فرستنده، آلومینیوم، روی، مس، نیکل، سرب، قلع، رادیوداروها، فولاد، ماشین‌های لیزردار، تلفن همراه فرستنده، انواع بیسیم ها، انواع لامپ ها، انواع لیزرهای پزشکی، دستگاه ایکس ری، دستگاه رادیوگرافی و دستگاه سونوگرافی و… نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی از سازمان مربوطه جهت ترخیص کالا از گمرک را دارند. از این رو اگر تاجران و بازرگانان قصد واردات و یا صادرات کالاهایی از این قبیل را دارند حتماً باید اقدام به اخذ مجوز انرژی اتمی نمایند.

لیست تعرفه کالاهایی که نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی دارند

ترخیص کالا از گمرک امری حیاتی و مهم در عرصه صادرات و واردات کالا می‌باشد. از این رو جهت ترخیص برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی از سازمان مربوطه را نیازمندیم. از این رو در ادامه به مهمترین کالاها که نیازمند اخذ مجوز انرژی اتمی می‌باشند، می‌پردازیم.

  • ترخیص کیت های آزمایشگاهی که حاوی مواد پرتوزا هستند تحت تعرفه 38220000 نیازمند اخذ مجوز انرژی اتمی می‌باشد .
  • ترخیص ماشین و ابزارآلاتی که با اشعه ایکس سر و کار دارند تحت تعرفه 84561000
  • ترخیص انواع مایکرویو ها تحت تعرفه 85165000 نیازمند اخذ مجوز انرژی اتمی می‌باشند.
  • ترخیص ایستگاه‌های مخابراتی تحت تعرفه 85176100 نیازمند اخذ مجوز انرژی اتمی میباشند .
  • ترخیص دستگاه های مانند دستگاه های و یا فرستنده تلفن همراه تحت تعرفه 85256030
  • ترخیص انواع بی‌سیم ها تحت تعرفه 85256090
  • ترخیص انواع لامپ های ماورا بنفش یا انواع مادون قرمز تحت تعرفه 85394900 نیازمند اخذ مجوز انرژی اتمی می‌باشند.
  • ترخیص انواع ماگنترون ها
  • ترخیص انواع دستگاه های لیزر به غیر از دیود های لیزری تحت تعرفه 90132000
  • )لازم به ذکر است که ترازیاب، فاصله یاب، متر لیزری و دماسنج لیزری نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی ندارند(
  • ترخیص دستگاه تشخیص امراض مانند MRI تحت تعرفه 90181300
  • ترخیص انواع لیزر های پزشکی یا دندانپزشکی تحت تعرفه 901849 و 90185090
  • ترخیص دستگاه هایی که اشعه ایکس و تشعشعات آلفا، بتا، گاما یا به ایکس را کار می‌گیرند. هرچند که از آنها برای مصارف صنعتی، جراحی،پزشکی، پژوهشی، آموزشی و دامپزشکی مورد استفاده قرار بگیرد باز هم نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی دارند.
  • ترخیص دستگاههای رادیوگرافی، رادیوتراپی و سونوگرافی اشعه ایکس، وسایل و مولدهای اشعه ایکس، مولد های فشار قوی و میزهای کنترل اشعه ایکس نیز نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی دارد.
  • ترخیص دستگاه توموگرافی کامپیوتری و سایر دستگاه ها برای مصارف دندانپزشکی، جراحی یا دامپزشکی به کار گرفته میشوند تحت تعرفه 902212000
  • ترخیص دستگاه های موبایل جهت بازرسی کالا و … تحت تعرفه های گوناگون نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی از سازمان اتمی را نیاز است. لازم به ذکر است جهت ترخیص کالا از گمرک اخذ مجوزهای ترخیص کالا امری ضروری و مهم می‌باشد.

چه کالاهایی به اخذ مجوز انرژی اتمی نیاز دارند؟

جهت اخذ مجوزهای ترخیص کالا باید به مراکز و سازمان‌های مرتبط با آن حوزه مراجعه کرد. که سازمان انرژی اتمی یکی از سازمان هایی است که اخذ مجوز انرژی اتمی را انجام می‌دهد. از این رو در ادامه به کالاهایی که نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی دارند می‌پردازیم:

  • کالاهایی مانند رادیو داروها که به منظور تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها وارد می‌شوند نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی دارد.
  • انواع کیت‌های آزمایشگاهی مانند کیت های هورمونی یا رادیو ایمنواسی.
  • انواع قراضه ها و ضایعات چدن، آهن و فولاد
  • شمش های حاصل ذوب مجدد ضایعات آهن یا فولاد و چدن
  • ضایعات و قراضه های مس
  • ضایعات و قراضه های نیکل
  • ضایعات و قراضه های آلومینیوم
  • ضایعات و قراضه سرب
  • ضایعات و قراضه روی و قلع مواردی هستند که نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی دارند.
  • همچنین راکتورهای هسته ای، عناصر سوخت مصرف شده اجزا و قطعات رآکتورهای هسته‌ای
  • ماشین و ابزار آلاتی که با اشعه ایکس سر کار دارند.
  • انواع ماشین های جوشکاری و لیزری
  • انواع فر مایکروویو ها
  • انواع ایستگاه‌های مخابراتی اصلی
  • انواع دستگاه های فرستنده تلفن همراه ، گیرنده انواع بیسیم ها
  • انواع لامپ های مادون قرمز یا ماورا بنفش مگنترون ها
  • انواع دستگاه های لیزر به غیر از دیود های لیزری
  • دستگاههای تشخیص امراض
  • دستگاه‌های مرتبط با اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز و … جز کالاهایی هستند که جهت ترخیص از گمرک نیاز به اخذ مجوز انرژی اتمی دارند.
ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک

لیست مهمترین مدارک ترخیص کالا

جهت ترخیص کالا از گمرک علاوه بر اخذ مجوزهای ترخیص کالا نیازمند مدارک ترخیص کالا نیز می‌باشیم.از مهمترین مدارک جهت ترخیص کالا از گمرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. ارائه اصل کارت بازرگانی جهت احراز هویت در سازمان کمرگ، ارائه اصل کارت ملی که ارائه کپی تمام صفحه های کارت بازرگانی و کپی کارت ملی صاحب کالا جز اسناد مهم در لیست مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک می‌باشند و صاحب کالا باید هنگام ترخیص کالا این مدارک را همراه خود داشته باشد. لازم به ذکر است که حتماً در هر مرحله از ترخیص کالا این مدارک باید همراه با صاحب کالا باشد تا فرایند ترخیص با سرعت انجام شود.

البته اگر به عنوان حق العملکار گمرک به وکالت از صاحب کالا قرار است اقدام به انجام امور و تشریفات گمرکی نمایید. لازم است مدارک و اسنادی مانند اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی وکالت نامه، اصل و کپی معرفی نامه جهت احراز هویت در گمرک و کپی دفترچه بیمه را نیز همراه خود داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله که از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شما ارائه شد به مواردی مانند اخذ مجوزهای ترخیص کالا و همچنین مهمترین مجوزها جهت ترخیص کالا از گمرک پرداخته شد. یکی از مجوز های لازم جهت ترخیص کالا از گمرک کالاهای مانند مواد پرتوزا و مواد متصاعد کننده تشعشعات و همچنین گاهی اوقات دستگاه های مانند دستگاه برنزه کننده پوست، تخت و کاناپه آفتابی و مواردی که دارای اشعه های یونیزه کننده هستند اخذ مجوز انرژی اتمی است که در این مقاله به طور مفصل درباره آن صحبت کردیم.

لازم به ذکر است این مجوز و سایر مجوزهایی که در این مقاله نام برده شد جهت ترخیص کالا از گمرک مهم و ضروری می‌باشند. اما اگر شما جز افرادی هستید که به تازگی فعالیت های تجاری خود را آغاز کرده اید و هنوز با اصول و قوانین گمرک به خوبی آشنایی ندارید، حتماً از یک مشاور بازرگان یا ترخیص کار حرفه ای در مراحل گوناگون صادرات و واردات کالا و همچنین ترخیص کالا از گمرک کمک بگیرید. شرکت ققنوس ترخیص با ۸ سال سابقه در حوزه تجارت های بین المللی و ترخیص کالا از گمرک و انجام تشریفاتی گمرکی می‌تواند در این عرصه راهنمای کامل شما باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط