لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

آشنایی با فرایند ترخیص کالا

آشنایی با فرایند ترخیص کالا

فهرست مطالب

یکی از چالش‌هایی که هر واردکننده یا صادرکننده با آن مواجه می‌شود فرایند ترخیص کالا است. شاید برای شما هم این موضوع سوال باشد که چرا ترخیص کالا باید تبدیل به یک چالش شود؟

برای پاسخ به این سوال شما باید از روند ترخیص کالا آگاهی کامل داشته باشید. شاید این مراحل ترخیص است که کار را برای افراد دشوار کرده است. با توجه به اینکه قوانین اجرایی گمرک پیوسته در حال تغییر است، باید اطلاعات کافی و به روزی برای ترخیص داشته باشید. ما در گروه تجاری ققنوس ترخیص همراه شما هستیم که سیر تا پیاز مراحل ترخیص را برای شما مطرح کنیم. اگر قصد تجارت لذت‌بخش را دارید، فرصت مطالعه این مقاله را از خود سلب نکنید. با ما همراه باشید.

فرایند ترخیص کالا (clearance) به چه معناست؟

قبل از هر صحبتی باید شما را بیشتر با مقوله‌ ترخیص آشنا کنیم. اگر بخواهیم به طور ساده فرایند ترخیص کالا را تعریف کنیم می‌توانیم این چنین بگوییم:

به طور کلی تمام اقدامات اداری و مالی که بازرگان یا نماینده او باید انجام دهد تا محموله او از گمرک آزاد شود. این اقدامات شامل طی کردن مراحل ترخیص و همچنین پرداخت هزینه‌های گمرکی می‌باشد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مراحل ترخیص، به سادگی آنچه تعریف شده نیست! خروج کالا از گمرک هزاران اما و اگر دارد که اگر با هر یک از این بایدها و نبایدها آشنایی نداشته باشید متحمل پرداخت خسارت می‌شوید! به همین علت است که شرکت‌های بازرگانی مختلفی از تیم‌های متخصصی در این زمینه استفاده می‌کنند که از قبل تمامی قوانین و شرایط را مطالعه کردند و از آن آگاهی کامل دارند، و موجب آرامش خاطر شما در فرآیند واردات و صادرات  می‌شوند.

بنظر شما دقیقا از چه زمانی کالا وارد پروسه ترخیص می‌شود؟ برای دریافت پاسخ سوال‌تان ادامه مطلب را مطالعه کنید.

در چه زمانی فرایند ترخیص کالا از گمرک نیاز است؟

فرایند ترخیص کالا از گمرک، برای همه محموله‌هایی که به صورت بین المللی مبادله می‌شوند اجباری است. مطمئن‌ترین راه برای خروج کالا از گمرک این است که شما با یک کارگزار گمرکی در ارتباط باشید. یک کارگزار، بر تمامی فرایندهای ترخیص نظارت می‌کند و با بهترین کیفیت، کالا را از گمرک ترخیص می‌کند. به هر حال هر کسی را بهر کاری در جهان آورده‌اند. پیشنهاد ما به شما، شرکت بازرگانی و خدمات ققنوس ترخیص است، تا یک تجربه دلنشین برای خود ایجاد کنید. بهتر است قبل از اقدام به ترخیص محموله با مراحل ترخیص به میزان کافی آشنا شوید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا روند ترخیص را بهتر بشناسید.

فرایند ترخیص کالا از چه مراحلی تشکیل شده است؟

با وجود اینکه فرایند ترخیص کالا از گمرک یک روند ساده به نظر می‌رسد، اما به نوبه خود از چندین مرحله تشکیل شده که شاید در دیدگاه اول کمی سخت بنظر برسد. به نظر شما ترخیص یک محموله از نظر زمانی چقدر طول می‌کشد؟

برای پاسخ به این سوال لازم است تا مراحلی که برای ترخیص مورد نیاز است را به خوبی بشناسید. مراحل ترخیص به شرح زیر است:

  • کامل کردن اظهارنامه در سیستم EPL
  • احراز هویت و اخذ شماره ثبت
  • کنترل و بررسی کالا در گمرک (عبور از سه مسیر سبز، زرد و قرمز)
  • اخذ مجوزهای لازم برای خروج کالا
  • اخذ تعرفه گمرکی و مطابقت دادن کالا توسط کارشناسان گمرک
  • پرداخت هزینه‌های گمرک و صدور گواهی ترخیص
  • گرفتن قبض انبارداری و اجازه بارگیری
  • خروج کالا از گمرک

با توجه به مراحلی که برای ترخیص محموله از گمرک به آن اشاره کردیم، فرایند ترخیص می‌تواند بین ۳ تا ۵ روز زمان ببرد. البته شایان ذکر است که بازه زمانی مشخص شده برای بهترین حالت ممکن است؛ یعنی زمانی که تمامی مراحل به خوبی پیش رفته و هیچ کم و کاستی در مجوزها و اسناد وجود نداشته باشد.

در صورتی که اسناد مورد نیاز مفقود شوند و یا مجوزها به اشتباه ثبت شده باشند ممکن است ترخیص محموله شما هفته‌ها طول بکشد! به همین علت عقل سلیم حکم می‌کند که عبور از هفت خان رستم را به دست یک فرد متخصص بسپارید و خودتان را از این مخمصه نجات دهید. یکی از شرکت‌های معتبر در این زمینه شرکت تجاری ققنوس ترخیص است که صفر تا صد ترخیص کالای شما را بر عهده می‌گیرد و تمامی مجوزات لازم را اخذ می‌کند. اگر می‌خواهید با مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص آشنا شوید، قسمت بعدی مقاله را از دست ندهید.

برخی از مجوزات مورد نیاز جهت انجام فرایند ترخیص کالا

همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم فرایند ترخیص کالا بر خلاف ظاهر ساده‌اش متشکل از مراحل بسیار پیچیده‌ای است. یکی از این مراحل، اخذ مجوزات لازم می‌باشد. مجوزهای لازم به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

1. مجوزهای مربوط به واردات و صادرات کالا در کشور

  • پروانه واردات وزارت صمت
  • مجوز واردات کالا از مناطق آزاد و صنعتی

2. مجوزهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک

  • مجوز استاندارد
  • مجوز وزارت بهداشت
  • مجوز وزارت راه
  • مجوز قرنطینه
  • مجوز ترخیص از وزارت ارشاد
  • مجوز سازمان انرژی اتمی
  • مجوز عوارض و مالیات کالا

البته باید به این موضوع اشاره کرد که با توجه به اینکه کالای وارداتی شما چیست می‌تواند نیازمند مجوزهای مختلفی باشد. به هر حال لیست کاملی از مجوزهای لازم را برای شما مطرح کردیم. در صورتی که درباره روند اخذ هر یک از آنها سوالی دارید، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید. باید بدانید که با گرفتن مجوزهای بالا هنوز کار شما تمام نشده است و این قصه سر دراز دارد.

تصویری از کشتی های در حال بارگیری برای انجام فرایند ترخیص کالا

علاوه بر موارد گفته شده یک سری از اسناد و مدارک هم باید تهیه کنید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

برخی از مدارک مورد نیاز جهت انجام فرایند ترخیص کالا

برای طی کردن فرایند ترخیص کالا شما باید دسته‌ای از مدارک که مربوط به کالا و شخص وارد کننده است را در اختیار گمرک قرار دهید. بهتر است قبل از اقدام به ترخیص، از کامل بودن همه مدارک خود اطمینان حاصل کنید تا مراحل ترخیص برای شما طولانی نشود. بدیهی‌ست که هرگونه مشکل در مدارک موجود، ممکن است سبب توقیف محموله شما در گمرک شود. 

مدارکی که مربوط به کالا می‌باشند:

  • سند ترخیص کالا
  • رسید انبارداری و بارگیری
  • پیش فاکتور و پروفرما
  • فاکتور
  • لیست بسته‌بندی کالا
  • گواهینامه مبدا
  • بیمه نامه
  • گواهینامه استاندارد کالا
  • مجوزهای قانونی کالا، که پیش از این به آن اشاره کردیم
  • گواهی یا سند بازرسی کالا

مدارک مربوط به صاحب کالا یا وارد کننده:

در صورتی که فردی به عنوان نماینده صاحب کالا اقدام به ترخیص محموله کند، باید مدارک مختلفی را ارائه کند از جمله:

  • کپی و اصل کارت ملی
  • کپی و اصل وکالت‌نامه محضری
  • کپی و اصل معرفی‌نامه
  • دفترچه بیمه

مجموعه مدارک مورد نیاز برای ترخیص را به شما معرفی کردیم، امیدواریم در تکمیل مدارک خود به مشکل نخورید. در صورت وجود هرگونه سوال می‌توانید با کارشناسان ما صحبت کنید. اگر قصد واردات کالای تجاری یا غیر تجاری دارید، می‌توانید با گروه تجاری ققنوس ترخیص حتی بدون داشتن کارت بازرگانی اقدام کنید. امید است بتوانیم مسیر را برای شما هموار کنیم. 

در ادامه شاید این سوال ذهنتان را درگیر کرده باشد که فرایند ترخیص چه هزینه‌هایی را در بر دارد. ما اینجا هستیم تا ابهامات شما را برطرف کنیم، پس توجه شما را به ادامه مطلب جلب می‌کنیم.

برخی از هزینه‌های لازم جهت انجام فرایند ترخیص کالا از گمرک

هر کار هزینه‌ای دارد، از قدیم گفتند بی مایه فطیر است! شاید به یکی از مهم‌ترین مراحل فرایند ترخیص کالا رسیدیم، یعنی پرداخت هزینه‌های مربوطه!

هزینه‌هایی که برای ترخیص باید پرداخت کنید ارتباط مستقیمی دارد با میزان سودی که شما از واردات کالای‌تان دریافت کرده‌اید. البته این هزینه‌ها در کشورهای مختلف تابع قوانین و مقررات همان ناحیه است. هزینه‌های مربوطه باید تماماً پرداخت شود تا بتوانید قبض خروج بار از انبار گمرک را دریافت کنید. این هزینه‌ها به صورت یکجا پرداخت نمی‌شوند و شامل مراحل مختلفی هستند:

  • هزینه خرید کالا
  • هزینه بررسی کیفیت
  • هزینه‌های مربوط به بارگیری و تخلیه کالا
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه انبارداری در گمرک
  • هزینه دموراژ
  • هزینه گمرکی کالا که بر حسب کد تعرفه کالا تعیین میشود

تا اینجا هزینه‌هایی که باید از قبل برای پرداخت آنها برنامه‌ریزی کنید را بیان کردیم. با توجه به لیست هزینه حتماً متوجه شده‌اید که هر چه فرایند ترخیص شما زودتر انجام شود، می‌توانید در پرداخت هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

حتما برای شما این سوال به وجود آمده است که آیا می‌توان هزینه‌های ترخیص را کاهش داد؟

خوشبختانه در جواب پرسش بالا می‌توان گفت بله، امکان کاهش هزینه‌های ترخیص وجود دارد، به شرط اینکه شما از ترخیص کاران ماهر کمک بگیرید تا علاوه بر هزینه در وقت و زمان هم صرفه‌جویی کرده باشید. در صورتی که نیاز به استعلام هزینه‌ها دارید می‌توانید از کارشناسان ما مشورت بگیرید. برای آگاهی از مزیت همکاری با شرکت‌های بازرگانی، ادامه مطلب را از دست ندهید.

ترخیص کار گمرک چه کسی است؟

فرایند ترخیص کالا از گمرک می‌تواند توسط یک شخص حقیقی و یا حقوقی انجام شود، که این شخص به نمایندگی از وارد کننده یا صادر کننده تمامی امور مربوط به ترخیص را انجام می‌دهد. ترخیص کار، روند اداری ترخیص کالا را حتی قبل از ورود کالا می‌تواند انجام دهد و همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان شود. ترخیص کار می‌تواند تمامی مجوزات و اسنادی را که برای ترخیص معرفی کردیم را اخذ کند و خروج کالا از گمرک را تسریع بخشد. گروه تجاری ققنوس ترخیص می‌تواند انتخابی مطمئن برای ترخیص کالای شما از گمرک باشد.

آنچه در این مطلب خواندید…

فرایند ترخیص کالا یک پروسه پیچیده است که برای افرادی غیر متخصص می‌تواند دشوار باشد. همانطور که در متن به آن پرداختیم، ترخیص مراحل مختلفی دارد که در هر مرحله باید مدارکی را به گمرک ارائه کنید و همچنین در هر مرحله هزینه‌های جانبی ترخیص را پرداخت کنید. برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه حتماً از ترخیص کاران زبده کمک بگیرید. یکی از معتبرترین شرکت‌های بازرگانی که در حوزه ترخیص کالا فعالیت می‌کند گروه تجاری ققنوس ترخیص است. پیشنهاد میکنیم برای افزایش سودآوری حتما با متخصصان ما مشورت کنید. در صورتی که در حوزه ترخیص کالا تجربه‌ای دارید، یا پیشنهاد و انتقادی در راستای بهبود مطالب دارید حتماً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. ترخیص کالا از چه مراحلی تشکیل شده است؟

ترخیص کالا مراحل مختلفی دارد که شامل: ثبت اظهارنامه، اخذ مجوزهای لازم، تطبیق کالا توسط کارشناسان، پرداخت هزینه‌های گمرک، اخذ قبض انبارداری و اجازه بارگیری میشود.

2. ترخیص کار گمرکی چه کسی است؟

به یک شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود، که می‌تواند تمامی امور اداری و مالی ترخیص را حتی قبل از ورود کالا به کشور انجام دهد.

3. هزینه ترخیص کالا به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ترخیص کالا با سود حاصل از واردات ارتباط مستقیم دارد و هر چه محموله سنگین‌تر باشد یا مدت زمان بیشتری در گمرک انبار شود هزینه‌های جانبی آن افزایش پیدا می‌کند.

4. مجوزهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک چه هستند؟

مجوز استاندارد، وزارت راه، وزارت بهداشت، قرنطینه، انرژی اتمی، وزارت ارشاد، عوارض و مالیات.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط