لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

همه چیز در مورد آزمون حق العمل کاری

فهرست مطالب

سالانه آزمونی تحت عنوان حق العمل کار گمرکی، توسط گمرک برگزار می‌شود که با قبولی در آزمون مذکور، می‌توان موفق به کسب کارت حق العمل کاری گمرک جهت ترخیص کالا شد. آزمون حق العمل کاری نیز همچون سایر آزمون‌ها، دارای شرایط ثبت‌نام و نکات دیگری می‌باشد که آگاهی از آن‌ها، می‌تواند شما را در پشت سر گذاشتن این مسیر با موفقیت، کمک کند. حق العمل کار گمرک، را می‌توان به‌عنوان یک واسطه میان فروشنده و خریدار شناخت. در ادامه این مقاله از سایت، قصد داریم شما را با آزمون حق العمل کاری آشنا کنیم و اطلاعات کاربردی در باب آن، ارائه دهیم.

به‌طور کلی آزمون حق العمل کاری چیست؟

به‌طور کلی و خلاصه، می‌توان حق العمل کار گمرکی را بدین‌گونه تعریف کرد که، این افراد شخصا از جانب کارفرما که صادرکننده یا وارد کننده هستند، جهت ترخیص کالا اقدام کرده و دارای کارت بازرگانی می‌باشند که توسط آن، واردات و صادارت کالا را انجام می‌دهند و مسئولیتی در مقابل کالا ندارند. در طی این فرایند، از صاحب اصلی کالاها، هیچ نامی برده نمی‌شود و کلیه امور گمرکی، توسط حق العمل کاری پیگیری و انجام می‌گیرد.

مجموعه‌ها و افراد متنوعی، به‌طور مختلف به تعریف این مفهوم پرداخته‌اند که یکی از این تعاریف، از طرف شورای هماهنگی گمرکی یا سازمان جهانی گمرک شرح شده‌است. از نظر این سازمان، حق العمل کار گمرک، شخصی است که، ترتیب ترخیص کالا را می‌دهد و از طرف شخص دیگری با گمرک در تماس است.

اگر بخواهیم به‌طور کامل با این مفهوم آشنا شویم، احتمالا بهترین و خلاصه‌ترین توضیح، به ماده 357 قانون تجارت تعلق دارد. طبق این تعریف حق العمل کار به کسی گفته می‌شود که به نام خود ولی به حساب و دستور شخصی دیگر(آمر)، معامله می‌کند و بابت انجام این کار حق الزحمه یا حق العمل خود را دریافت می‌کند.

ظرفیت ثبت نام در حق العمل کاری یا همان آزمون مربوطه، 500 نفر می‌باشد که البته؛ 25 درصد از این ظرفیت، شامل افرادی می‌باشد که بازنشسته گمرک هستند.

به‌طور کلی، آزمون حق العمل کاری چیست؟

وظایف کارگزار گمرکی

از طرفی نیز، کارگزار گمرکی دارای یک سری وظایف می‌باشد که باید همه آن‌ها را ادا نماید. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، از جمله وظایف کارگذار گمرکی می‌باشند.

  • توجه به فرامین صاحب کالا در باب ترخیص کالا
  • پیگیری و کنترل مراحل واردات یا صادرات کالا در صورت درخواست صاحبان اصلی کالاها
  • امین بودن کاگزار گمرک و عدم سوء استفاده از اعتماد صاحب کالا
  • فعالیت طبق قوانین مقرر شده

توجه داشته باشید که حق العمل کار تنها با دستور کارفرما، فعالیت‌ها و پیگیری‌ها را انجام می‌دهد و در هیچ معامله‌ای ذی نفع نمی‌باشد. به‌عنوان یک کارگزار گمرکی، از درز هرگونه اطلاعات وابسته به گمرک و صاحبان اصلی کالا، پیشگیری کنید و صاحب اصلی کالا را از جزئیات تمامی مطالب، آگاه سازید.

در مطالب فوق، از هر دو عبارت حق العمل کار و ترخیص کار گمرک استفاده کرده‌ایم که به‌همین سبب، ممکن است آن‌ها را مترادف یک‌دیگر بدانید. در این مقاله ما قصد شرح وظایف حق العمل کار را داریم که به نیابت از شخص یا شرکت دیگر، عملیات ترخیص را انجام می‌دهد.

در حالی که؛ ترخیص کار گمرک، شخصیت حقیقی یا حقوقی می‌باشد که با تمامی مراحل پروسه آشنا است و کلیه فعالیت‌های مربوط به ترخیص کالا را به تنهایی انجام می‌دهد.

چگونه می‌توان موفق به دریافت کارت حق العمل کاری شد؟

گمرک جهت اهدا کارت حق العمل کاری به هر کدام از متقاضیان، اقدام به برگزاری آزمون حق العمل کاری می‌کند که در نتیجه آن، افرادی که بتوانند نمره قبولی را کسب نمایند، کارت و پروانه حق العمل کاری را جهت ترخیص کالا دریافت می‌کنند. قابل توجه می‌باشد که اعتبار این مدارک، به‌مدت 10 سال بوده و در این 10 سال، دارنده کارت و پروانه، می‌تواند شرکتی را تحت عنوان شرکت تجاری و بازرگانی تاسیس کند.

در شرکت‌های مربوطه، می‌توان شاهد فعالیت‌هایی چون خدمات ترخیص کالا و انجام تشریفات گمرکی بود. البته از مزایا دارا بودن این کارت، می‌توان به آموزش و استخدام ترخیص کاران خبره در فعالیت‌های امور بازرگانی و ترخیص کالا اشاره کرد.

آشنایی با شرایط ثبت نام در حق العمل کاری

جهت ثبت نام در حق العمل کاری، می‌بایست به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم تقاضانامه الکترونیکی شرکت در آزمون، اقدام کنید؛ همچنین مطلع شدن از اخبار مرتبط با این آزمون شما را بسیار راهنمایی خواهد کرد. تمامی اطلاعات، از سایت  IRICA.IR، قابل پیگیری می‌باشد.

سعی کنید پیش از شرکت در آزمون، از مواردی چون قوانین امور گمرکی و صادارت و واردات، آیین نامه‌های اجرایی، اصول طبقه بندی کالا‌ها، پنجره واحد تجارت فرامرزی، سامانه جامع امور گمرکی و اینکوترمز 2010 تسلط داشته باشید.

در صورت بروز هر گونه مشکل در طی فرایند ثبت نام در حق العمل کاری، می‌توانید با شماره 22636272297 که متعلق به سازمان سنجش می‌باشد، تماس برقرار کنید و هر سوالی که در رابطه با کلیه امور اجرائی ثبت نام و صدور کارت داشتید، پرس‌وجو نمایید.

آشنایی با شرایط ثبت نام در حق العمل کاری

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام در حق العمل کاری

علاوه بر دارا بودن کارت بازرگانی، از جمله مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام در حق العمل کاری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکن عکس 3*4 با زمینه سفید و تمام رخ
  • لازم است که عکس اسکن شده در سایت سنجش، با پسوند jpg آپلود شده باشد و ابعاد عکس، حداکثر 300*400 و حداقل 200*300 باشد. سعی کنید عکس موردنظرتان، حجمی کم‌تر از 70 کیلوبایت داشته و اثری از منگنه و مهر بر روی آن نباشد. همچنین؛ لازم است که حاشیه‌های عکس ریموو شده و در صورت امکان، عکس به‌صورت رنگی بارگذاری شود
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم برای آقایان
  • عدم تعهد خدمت در سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا اشتغال در دستگاه‌های دولتی
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه
  • دارا بودن مدرک کاردانی در رشته‌های مرتبط با امور گمرکی و یا مدرک کارشناسی در سایر رشته‌ها
  • اتمام 25 سال سن تا تاریخ برگزاری آزمون
  • عدم داشتن سوء پیشینه کیفری و قاچاق گمرکی
  • التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • عدم استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر

حائز توجه می‌باشد که در این آزمون، بانوان و آقایان، هر دو اجازه شرکت در آزمون داشته و هیچ محدودیت سنی برای افراد بالای 25 سال در نظر گرفته نشده‌است.

آزمون حق العمل آن هم نوع کاری چگونه برگزار می‌شود؟

آزمون حق العمل کاری، آزمونی می‌باشد که کاملا مجازی برگزار شده و نیازمند مصاحبه نمی‌باشد. در صورت پاسخ‌دهی صحیح به سوالات، به‌راحتی موفق به دریافت مجوز خواهید شد.

حائز توجه می‌باشد که آزمون حق العمل کاری، تنها به جهت صدور کارت حق العمل کاری کاربرد دارد و دارندگان کارت، به‌هیچ عنوان نمی‌توانند در زمینه‌های استخدامی، از آن استفاده نمایند. یعنی دارندگان این مجوز، به نیابت از صاحبان اصلی کالاها، می‌توانند به ترخیص کالا صاحبان بپردازند.

زمان آزمون حق العمل کاری به‌طور دقیق مشخص نیست و در طی سال‌های مختلف، به‌صورت پراکنده، اطلاع رسانی می‌شوند. جهت اطلاع از آزمون حق العمل کاری، از لینک‌هایی که در مطالب فوق به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید کمک بگیرید. سازمان در اجرای قوانین بسیار پایبند بوده و درصورتی که سن شما زیر سن تعیین شده‌ باشد، سامانه به‌صورت خودکار، نام شما را از لیست پاک خواهد کرد.

منابع آزمون و راهنما برای متقاضیان ثبت نام در حق العمل کاری

منابع آزمون پیش از این نیز، مشخص شده‌اند. افرادی که قصد ثبت نام در حق العمل کاری گمرکی را دارند، می‌توانند با مطالعه منابع زیر، آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون را کسب نمایند.

  • قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن (مصوب ۹۰)
  • مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن و اصول طبقه بندی کالا
  • مباحث مرتبط با پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع امور گمرکی
  • اینکوترمز2010

همچنین می‌توان از جمله منابع آزمون متقاضیان شرکت در آزمون کارگزارن رسمی گمرکی به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن
  • قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن
  • سامانه جامع امور گمرکی
منابع آزمون و راهنما برای متقاضیان ثبت نام در حق العمل کاری

راهنما حق العمل کاری در گمرک

  • قوانین حمل و نقل کالا
  • اطلاعات کامل وظایف گمرک
  • قوانین مربوط به دریافت کارت بازرگانی
  • قوانین ثبت سفارش کالا
  • قوانین ترخیص کالا
  • قوانین قاچاق کالا
  • قوانین ترانزیت
  • قوانین تخلفات گمرکی
  • قوانین اظهارنامه الکترونیکی و آموزش کامل آن
  • آموزش کامل اصطلاحات لاتین گمرک
  • انواع بارنامه‌ها
  • انواع کانتینر‌ها
  • اطلاعات کامل اینکوترمز
  • اطلاعات کامل تعرفه‌ها
  • اطلاعات کامل ارزش گذاری در گمرک

اگر قصد تهیه و خرید کتاب‌های مورد نظر را دارید، می‌توانید سری به انتشارات وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بزنید. البته؛ داوطلبان می‌توانند، به‌راحتی از طریق سایت گمرک به دانلود فایل مربوطه اقدام نمایند. فایل بارگذاری شده، کاملا به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته‌است.

کتاب الکترونیکی شدن فرایند ترخیص کالا، کتاب تغییر شرایط دریافت کارت بازرگانی ، کتاب تغییر شرایط ثبت سفارش کالا و غیره، از جمله کتبی می‌باشند که در سال‌های گذشته، به‌عنوان منابع آزمون شناخته شده‌اند که بسیار پرطرفدار و مفید هستند. البته؛ به‌دلیل ایجاد تغییرات در قوانین و سایر موارد، بهتر است، کتاب‌هایی با ویرایش جدید، جایگزین این موارد شوند.

دانلود نمونه سوالات آزمون حق العمل کاری به‌عنوان منابع آزمون

استفاده و مطالعه نمونه سوالات، جزو بهترین منابع آزمون به‌شمار می‌آیند؛ چرا که سوالات امتحانی، تماما برگرفته شده از سوالات آزمون سال‌های پیشین بوده و شباهت بسیار بالایی به سوال‌های جدید خواهد داشت. اگر شما نیز تمایل به کسب نمره قبولی در آزمون را دارید، می‌توانید با مطالعه منابع آزمونی که در سایت‌های مختلف بارگذاری شده‌اند، به مراد خویش برسید.

دانلود نمونه سوالات آزمون حق العمل کاری به‌عنوان منابع آزمون

سوالات متداول

جهت ثبت‌نام در آزمون حق العمل کاری، می‌بایست در کدام رشته‌ها تحصیل کرد؟

به‌طور کلی می‌توان گفت، یکی از شرایط ثبت‌نام در آزمون، دارا بودن یکی از مدارک کاردانی در رشته امور گمرکی یا کارشناسی و بالاتر در سایر رشته‌ها می‌باشد.

تاریخ ثبت نام در آزمون حق العمل کار گمرکی 1400و اخبار مربوطه را از چه طریق می‌توان دنبال کرد؟

زمان دقیقی و اخبار معتبر در باب آزمون حق العمل کار گمرکی را می‌توانید از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org پیگیری نمایید.

مزایا داشتن کارت حق العمل کار گمرکی چیست؟

بر خلاف باور بسیاری از افراد، این کارت در مراحل استخدامی، هیچ کاربردی نخواهد داشت و در مدت زمان مشخصی که اعتبار دارد، می‌توانید مسئولیت آموزش به دیگران را بر عهده بگیرید یا، شرکتی برای انجام فعالیت‌های صادرات و واردات، راه‌اندازی نمایید.

به‌عنوان یک حق العمل کار، چه وظایفی خواهیم داشت؟

یک حق العمل کار وظایفی چون، بیمه اجناس، انجام معاملات و اطاعت از دستورات، وکالت و امانت، اطلاع رسانی تمامی نکات به آمر و منافع معامله بر عهده دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

11 پاسخ

  1. باسلام وقت بخیر، آیا فرد بازنشسته میتونه توی آزمون حق العمل کاری گمرک شرکت کنه؟؟ در صورت قبولی گمرک براش کارت صادر میکنه؟؟

  2. سلام. ایا با لیسانس حوزه علمیه( سطح۲) میشه در ازمون حق العمل کاری گمرک شرکت کرد؟
    تاریخ ثبت نام و برگزاری ازمون در سال ۱۴۰۲ کی هست؟

  3. سلام من مدرک فوق دیپلم مدیریت بازرگانی دارم با این مدرک میشه در آزمون حق العمل کاری گمرک شرکت کرد؟

    1. برای آزمون حق العملکاری گمرک ایران، منابع مختلفی وجود دارد. منابع مورد نیاز برای آزمون عبارتند از:

      قانون امور گمرکی و آیین نامۀ اجرایی آن: این بخش در آزمون حق العملکاری حدود 45 سؤال داشت​

      کتاب مقررات صادرات و واردات: این کتاب هم جزء منابع مهم برای آزمون محسوب می‌شود​

      اینکوترمز: اینکوترمز نیز جزء منابع مهم برای آمادگی آزمون حق العملکاری است​

      سامانه جامع امور گمرکی: دانش در مورد سامانه جامع امور گمرکی نیز برای موفقیت در این آزمون ضروری است​

      تعیین ارزش کالا و طبقه بندی کالا (تعرفه): این دو بخش نیز به ترتیب 11 و 12 سؤال در آزمون داشتند​

      مقررات حمل و نقل و آیین نامه اجرایی آن: این بخش نیز 8 سؤال در آزمون داشت​

      به طور کلی، آزمون حق العملکاری گمرک شامل یک مجموعه امتحانی با 100 سؤال می‌باشد که از منابع فوق و با لحاظ نمره منفی (یک سوم) تشکیل شده است​

      برای موفقیت در این آزمون، توصیه می‌شود که به خوبی با این منابع آشنا شوید و مطالعه دقیقی بر روی آنها داشته باشید.

    1. برای شرکت در آزمون حق‌العمل‌کاری گمرک در ایران، داشتن کارت بازرگانی الزامی است ( بر اساس اخرین قوانین گمرک ) که البته احتمالا امسال این شرط برداشته شود. این آزمون به منظور صدور مجوز فعالیت در امور گمرکی کشور برگزار می‌شود و مختص افرادی است که کارت بازرگانی دارند. پروانه حق‌العمل‌کاری به افرادی که این شرایط را دارند و در آزمون موفق به کسب نمره قبولی شوند، اعطا می‌شود. دارندگان این پروانه می‌توانند به صورت فردی یا در قالب شرکت، در ترخیص کالاهای گمرکی فعالیت کنند.

      مهم است که بدانید شرکت در آزمون حق‌العمل‌کاری نیازمند دانش و آگاهی از امور بازرگانی و گمرکی است. آزمون‌های مربوطه معمولاً از نوع تستی و چهارگزینه‌ای هستند و شرایط ویژه‌ای برای قبولی در آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط