لوگو-ققنوس-ترخیص

کانتینر کالای خشک چیست؟

کانتینر کالای خشک

فهرست مطالب

کانتینر ها را می‌توان به عنوان یکی از ابزارهای مهم جهت حمل و نقل کالا و محصولات در سیستم حمل و نقل جهانی به شمار آورد. از آنجا که کانتینرها از گنجایش قابل توجه و مقاومت بالایی در برابر شرایط ویژه محیطی و نفوذ ناپذیری در مقابل آب برخوردار هستند، به طور کلی از انواع کانتینر بیشتر در حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود. در تعریف کانتینر کالای خشک می‌توان گفت کانتینری است که در طراحی آن از هیچ نوع ابزار و دستگاهی استفاده نمی‌شود و تنها یک اتاقک فولادی و یا آلومینیومی میباشد. در ادامه این مقاله که از سوی  ققنوس ترخیص به شما ارائه می‌شود به معرفی انواع کانتینر و کانتینر کالای خشک خواهیم پرداخت.

کانتینر چیست؟

کانتینر بنا به تعریف مجموعه فضایی محکم و امن، با اسکلت فولادی و یا آلومینیومی می‌باشد که در اندازه های استاندارد جهانی طراحی می‌شود. امروزه به طور گسترده، انواع کانتینر جهت حمل و نقل کالا و اجناس گوناگون در اکثر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت پیشرفت های تکنولوژی، کاربرد انواع کانتینر نیز تغییرات قابل توجهی نیز پیدا کرده است به‌ طوری که امروزه شاهد مفهوم گسترده تری از انواع کانتینرها می‌باشیم.

لازم به ذکر است که از انواع کانتینر مانند کانتینر کالای خشک بیشتر در حمل بار دریایی و کشتیرانی استفاده می‌شود و طراحی کانتینرها متناسب با کالاهایی که حمل می‌کند ساخته می‌شود برای مثال، برخی از کالاهای فاسد شدنی نیاز به شرایط نگهداری خاص و تجهیزات و سیستم های خنک کننده دارند یا برخی از کالاها دارای شکل اندازه های متفاوتی هستند؛ از این رو با توجه به این شرایط از انواع کانتینر در شرایط خاصی استفاده می‌شود.

معرفی انواع کانتینرهای حمل و نقل

به طور کلی می‌توان گفت از انواع کانتینر جهت حمل و نقل کالا بطور گسترده استفاده می‌شود. انواع کانتینر از نظر اندازه و نوع آن به دسته های متفاوتی تقسیم می‌شوند که در ادامه به رایج ترین انواع کانتینر جهت حمل و نقل کالا می پردازیم.

کانتینر کالای خشک چیست؟
انواع کانتینر

کانتینر کالای خشک

از انواع کانتینر می‌توان به کانتینری که جهت حمل و نقل کالاهای خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد که با نام کانتینر کالای خشک نیز شناخته می‌شود. این کانتینرها به صورت کاملاً محصور شده می‌باشند و در برابر نفوذ آب و هوا کاملا عایق بندی شده‌اند. کانتینر کالای خشک دارای یک سقف بسیار محکم و بدنه های کاملا مقاوم است.

این نوع کانتینرها یکی از رایج ترین و پراستفاده‌ترین انواع کانتینر می‌باشد که جهت حمل و نقل کالا و محموله های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این کانتینرها می‌توان به طور خاص جهت حمل و نقل محموله های فله مایع یا خشک بهره برد. این کانتینرها به طور معمول در اندازه های 20 تا 40 فوت طراحی و ساخته می‌شود.

کانتینرهای یخچالی

حمل و نقل کالا و صادرات محصولات خوراکی یکی از مهمترین پروسه های صادرات در کشورها می‌باشد. لازم به ذکر است که حمل بار دریایی ممکن است، زمان زیادی را به خود اختصاص دهد از این رو جهت حمل محموله های غذایی باید شرایط لازم جهت فاسد نشدن محموله ها را در نظر بگیریم. همچنین یکی از مهمترین انواع کانتینر که جهت حمل محموله‌های غذایی استفاده می‌شود، کانتینر یخچالی است که محموله های غذایی را تا مقصد سالم نگه می‌دارد.

کانتینرهای دارای پهلوی باز

جهت حمل و نقل کالا و بارگیری محموله باید کانتینری مورد استفاده قرار بگیرد که از اندازه متناسبی با کالا برخوردار باشد. در بیان ساده تر می‌توان گفت یکی از مهمترین مزایای کانتینرهایی که دارای پهلوی باز هستند، درهای تعبیه شده در قسمت بدنه این کانتینر می‌باشد که با این روش بارگیری آسان تر انجام خواهد شد و زمان کمتری نیز صرف بارگیری محموله می‌شود. در واقع می‌توان گفت از این کانتینر جهت انتقال محموله‌های استفاده می‌شود که بارگیری آنها سخت است.

کانتینرهای بدون سقف

یکی دیگر از انواع کانتینر که جهت حمل و نقل کالا استفاده می‌شود کانتینر بدون سقف است که فاقد سقف می‌باشند. این نوع کانتینر ها جهت انتقال کالاهای کاملاً خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند همچنین می‌توان گفت این کانتینر از انواع کانتینر کالای خشک می‌باشد. لازم به ذکر است گاهی جهت استفاده بهتر از این کانتینرها سقف آن را پارچه های برزنتی می‌پوشانند.

کانتینرهای مخزن دار

یکی دیگر از انواع کانتینر ها کانتینرهای مخزن دار است که در طراحی آن ها از 1 تا 2 جدار استفاده می‌شود. این نوع کانتینرها معمولا جهت انتقال مایعات و گازهایی که ممکن است خطرناک باشند کاربرد دارند. کانتینرهای مخزن دار از جمله مهمترین انواع تجهیزات حمل و نقل کالا به شمار می‌آیند چرا که معمولا بارهای قابل حمل توسط آنها مهم و با ارزش هستند و نسبت به محصولات مشابه خود از  قیمت بالاتری برخوردارند.

کانتینرهای تهویه دار

در ادامه انواع کانتینر می‌توان به کانتینرهای تهویه دار اشاره کرد. لازم به ذکر است که برخی از کالاها باید برای مدت زمان طولانی در یک فضای سربسته قرار بگیرد از این رو ممکن است این محصولات آسیب ببیند و یا خراب شود که معمولا کالاهایی مانند مواد غذایی، لوازم آرایشی و دارو جز این محموله ها به حساب می آید. از این رو جهت حمل این نوع محصولات باید از کانتینر های تهویه دار استفاده شود تا محصول تا رسیدن به مقصد سالم بماند.

کانتینرهای دارای عایق

از دیگر انواع کانتینر مورد استفاده جهت حمل و نقل کالا به شکل دریایی می‌توان به کانتینرهای دارای عایق اشاره کرد که این نوع کانتینرها با استفاده از موادی عایق بندی شدند؛ در نتیجه از محموله‌هایی که در برابر سرما یا گرمای زیاد حساس هستند و ممکن است از بین بروند در برابر  دمای نامناسب از آنها محافظت می‌کند. این نوع کانتینرها بیشتر جهت حمل و نقل مواد غذایی، اقلام پزشکی و واردات مواد اولیه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کانتینر کالای خشک چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم یکی از پرکاربردترین و رایج ترین انواع کانتینر، کانتینر کالای خشک می‌باشد که در ابعاد ۲۰ و ۴۰ فوتی جهت حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانتینر کالای خشک پر استفاده ترین کانتینر در صنعت حمل و نقل به ویژه حمل دریایی بار می‌باشد. این کانتینرها جهت حمل کالاهای خشک طراحی شده‌اند که امکان کنترل دما را ندارند. این رو این کانتینرها جهت حمل و نقل مواد غذایی و مواد شیمیایی که نیازمند یخچال و دمای خاصی هستند مناسب نخواهد بود.

کانتینر کالای خشک چیست؟
حمل و نقل کانتینر کالای خشک

کانتینر کالای خشک چه کاربردی دارد؟

کانتینر کالای خشک که به عنوان سازه پیش ساخته نیز شناخته می‌شود که جهت حمل و نقل کالاهایی مانند انواع بشکه های نفتی، محصولات و محموله های فلزی مانند چوب، تیرآهن، خودرو و هر کالایی که نیازمند نگهداری در شرایط ویژه و خاصی نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین لازم به ذکر است این کانتینرها به عنوان کانتینر خالی نیز شناخته می‌شود که علاوه بر حمل و نقل کالا به منظور ساخت خانه و انواع سازه های پیش ساخته مانند فروشگاه، سرویس بهداشتی، مغازه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منظور از بندر خشک چیست؟

در تعریف بندر خشک آمده است که بندر خشک، سرزمینی چند منظوره است که به شکل مستقیم توسط راه آهن یا جاده به بنادر دریای متصل می‌شود و به عنوان مرکزی جهت انتقال کالاها به مقصد های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما لازم به ذکر است این تعریف را نمی توان به عنوان تعریف کاملی از بندر خشک به حساب آورد. این بندر از مزیت هایی جهت حمل و نقل کالا برخوردار است که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بندر خشک داخلی می‌تواند حمل و نقل کالا بین شبکه های بزرگ حمل و نقل داخلی و کشتی ها را آسان کند و یک مرکز عرضه کالا را در درون سرزمین ایجاد کند، همچنین می تواند صادرات از بنادر را تسهیل کند و به آنها سرعت ببخشد. همچنین بندر خشک می‌توانند تنها به منظور حل مشکلات حمل و نقل کالا شکل بگیرند تا باری از دوش صنایع تولیدی برداشته شود.

روش های حمل و نقل کانتینر

از آن جایی که حمل و نقل محموله های تجاری با استفاده از کانتینر بسیار مقرون به صرفه و راحت تر می باشد و همچنین با استفاده از کانتینر امنیت کالاها تضمین می شود، اکثر تاجران برای حمل و نقل محموله های تجاری خود از کانتینر استفاده می کنند. بر همین اساس لازم است با روش هایی که برای حمل و نقل کانتینر از کشور مبداء تا کشور مقصد استفاده می شود به طور کامل آشنا شد. از جمله روش های حمل و نقل کانتینر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

حمل و نقل دریایی

در این روش برای حمل و نقل کانتینر ها از کشتی های باربری بزرگ و کوچک استفاده می شود. استفاده از روش حمل و نقل دریایی یکی از رایج ترین روش ها برای حمل و نقل کانتینر می باشد زیرا در این روش تعداد کانتینر ها و همچنین وزن آن ها محدودیتی ندارد و قیمت حمل کانتینر در این روش نسبت به سایر روش ها بسیار مقرون به صرفه می باشد.

حمل و نقل زمینی

روش حمل و نقل زمینی یکی دیگر از روش های رایج حمل و نقل کانتینر می باشد. در این روش از انواع تریلر برای حمل کانتینر استفاده می شود اما بر روی هر تریلر تنها می توان یک کانتینر قرار داد. تریلر ها می توانند دارای یک کانتینر ثابت بر روی خود باشند که از جمله این نوع کانتینر ها می توان به کانتینر یخچال دار و کانتینر مخزنی که برای حمل انواع مایعات مورد استفاده قرار می گیرد اشاره کرد.

روش حمل هوایی

در این روش از انواع هواپیما های باری برای حمل و نقل کانتینر می توان استفاده نمود. روش حمل هوایی برای جابه جایی کالا روش متداولی نیست؛ زیرا در این روش محدودیت وزن وجود دارد و نسبت به دو روش قبلی هزینه بالایی را به دنبال دارد اما گاهی اوقات به دلیل شرایط ویژه ای که وجود دارد همچون نوع کالا و یا فوریت ارسال کالا به مقصد می توان از روش حمل و نقل هوایی که سریع ترین روش حمل و نقل به حساب می آید استفاده نمود.

مزایای استفاده از کانتینرها

استفاده از کانیتنر برای جابه جایی محموله های تجاری از کشور مبداء به کشور مقصد، مزایای زیادی را برای تاجران به دنبال خواهد داشت بر همین اساس لازم است تا افراد تازه وارد در حرفه تجارت بین المللی با این مزایا آشنایی لازم را پیدا کنند. از جمله مزایایی استفاده از کانتینر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از کانیتینر سرعت بارگیری و تخلیه کالا را افزایش می دهد در نتیجه زمان توقف کشتی های باربری در بندرگاه ها کاهش می یابد.
  • با کوتاه شدن زمان توقف کشتی ها دربندرگاه راندمان کاری کشتی ها و افزایش می یابد و کشتی ها می توانند در یکی سال کاری محموله های بیشتری را در سراسر دنیا جابه جا کنند که این کار موجب سود بیشتر شرکت های کشتی رانی خواهد شد.
  • استفاده از کانیتر برای تاجران هزینه های بسته بندی کالا را کاهش خواهد داد زیرا با قرار دادن کالا درون کانتینر دیگر نیازی به بسته بندی کالا برای جلوگیری از آسیب دیدن نیست.
  • کانتینرها با توجه به جنس مستحکمی که دارند از ایجاد هر گونه آسیب و خسارت به کالا جلوگیری می کند.
  • با توجه به این که محموله تجاری بعد از قرار گرفتن در کانتینر پلمپ و مهر می شوند و کانتینر ابعاد بزرگی دارد امکان سرقت محموله های تجاری کاهش می یابد.
  • زمانی که تاجران برای حمل و نقل محموله های تجاری خود از کانتینر استفاده می کنند می توانند برای حفظ امنیت محموله تجاری و در عین حال کاهش هزینه ها از روش بیمه کردن کانتینر و کالاهای درون آن به جای بیمه کردن تک تک کالاهای درون کانتینر استفاده نمود.
  • برای کاهش هزینه های حمل و نقل می توان چند تاجر از یک کانتینر برای حمل و نقل محموله تجاری خود به یک کشور مقصد واحد استفاده نمایند.
  • بعضی از محموله های تجاری به دلیل چیده شدن نامنظم در کشتی، هواپیما و یا ترانزیت حجم زیادی را اشغال کرده و در نتیجه باعث ایجاد هزینه مازاد خواهد شد در صورتی که با استفاده از کانتینر می توان حجم اشغال شده توسط محموله را کاهش داد که این مسئله باعث کاهش هزینه های حمل و نقل می شود.
  • و …

انواع کانتینر از لحاظ ابعاد

کانتینر ها دارای ابعاد مختلف و استانداردی هستند اما می توان آن ها را با ابعاد سفارشی مشتریان نیز تولید نمود. کانتینرهای رایج مورد استفاده در صنعت حمل و نقل بین المللی محموله های تجاری به طور معمول در سه اندازه ی زیر تولید می شوند:

کانتینر 10 فوتی

کانتینر 10 فوتی یکی از انواع استاندارد کانتینر است که ابعاد آن شامل 3 متر طول، 5/2 متر عرض و 60/2 متر ارتفاع می باشد. این کانتینر از جمله کانتینرهای کوچک به شمار می آید و تاجرانی که محموله های تجاری کوچکی دارند می توانند برای حمل محموله های خود به صورت اختصاصی از این نوع کانتینر استفاده نمایند.

کانتینر 20 فوتی

کانتینر 20 فوتی از جمله کانتینرهای استاندارد در سایز متوسط به شمار می آید که ابعاد آن شامل 6 متر طول، 5/2 متر عرض و 60/2 متر ارتفاع می باشد. این نوع کانتینر گزینه مناسبی برای حمل محموله های تجاری به صورت اختصاصی می باشد.

کانتینر 40 فوتی

کانتینر 40 فوتی یکی از کانتینرهای استاندارد در سایز بزرگ می باشد که ابعاد آن شامل 12 متر طول و 5/2 متر عرض می باشد اما این کانتینرها در دو ارتفاع معمولی با 60/2 متر و همچنین کانتینر 40 فوتی ارتفاع بلند با 90/2 متر ارتفاع تولید می شوند. با توجه به این که این کانتینرها دارای فضای زیادی است تاجران برای حمل محموله های تجاری خود به صورت شریکی از این سایز کانتینرها استفاده می کنند.

جمع بندی

انواع کانتینر به ویژه کانتینر کالای خشک یکی از مهمترین ابزارها جهت حمل و نقل کالا در سطح بین المللی و داخلی می‌باشند؛ چرا که وجود کانتینر استاندارد موجب می‌شود تا پروسه انتقال و حمل و نقل کالا بدون نیازمند به بارگیری و تخلیه مجدد صورت گیرد. لازم‌ به ذکر است از انواع کانتینر می‌توان در حمل بار اعم از حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل زمینی استفاده کرد که این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع کانتینر در حمل و نقل کالا به شمار می‌آید.

در پایان ذکر می کنیم که این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شما ارائه شده است که با داشتن چندین سال سابقه درخشان در زمینه  ترخیص کالا و اخذ مجوزات رسمی در خدمت شما می‌باشد. از این رو در صورت وجود هرگونه ابهام در مورد چگونگی واردات و ترخیص کالا می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در شرکت ققنوس ترخیص تماس حاصل فرمایید.

کانتینرها از لحاظ کاربرد در چند نوع تولید می شوند؟

از جمله انواع کانتینرها از لحاظ کاربرد می توان به مواردی چون کانتینر کالای خشک، کانتینر یخچالی، کانتینر پهلوباز، کانتینر بدون سقف، کانتینر مخزن دار، کانتینر تهویه دار، کانتینر عایق دار و … اشاره کرد.

بندر خشک چه نوع مکانی به شمار می آید؟

بندر خشک یکی از مراکز حمل و نقل کالا می باشد که توسط جاده و یا راه آهن به بنادر دریایی وصل می شود و برای حمل و نقل کالا مزیت های گوناگونی را شامل می شوند. بندر خشک در واقع یک مرکز حمل کالا در بین جاده های کشور محسوب می شود.

کانتینرهای استاندارد در چه سایزهایی تولید می شوند؟

کانتینرهای استاندارد در سه سایز 10 فوتی، 20 فوتی و 40 فوتی ساخته می شوند که داردی طول متفاوت و عرض و ارتفاع یکسان هستند اما کانتینرهای 40 فوتی در دو ارتفاع معمولی و ارتفاع بلند تولید می شوند.

برای حمل و نقل کانتینر از چه روش هایی استفاده می شود؟

از جمله روش های مورد استفاده برای حمل و نقل بین المللی کانتینرها می توان به روش هایی چون حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل هوایی اشاره نمود که رایج ترین آن ها روش حمل و نقل دریایی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x