لوگو-ققنوس-ترخیص

پروسه واردات کالا / انواع روش های واردات کالا از لحاظ تجاری

پروسه واردات کالا

فهرست مطالب

در زمینه تجارت برون مرزی و درون مرزی تاجرانی موفق هستند که قبل از انجام هر گونه تجارتی چه در داخل کشور و چه در خارج از آن از روند تجارت اطالاعات کافی داشته باشند و با آگاهی کامل قدم در این راه بگذارند. تاجران باید قبل از آغاز فعالیت تجاری خود با پروسه واردات کالا که یکی از انواع آن واردات کالا بدون انتقال ارز می باشد به طور کامل آشنا شوند زیرا چگونگی انتقال کالا به ایران امر بسیار مهمی است که تاجران برای انجام این فرایند باید به تمامی جوانب این کار تسلط کافی داشته باشند. از این رو ققنوس ترخیص برای آشنایی شما همراهان با پروسه واردات کالا اقدام به تهیه این مقاله کرده است تا اطالاعات کافی در زمینه چگونگی واردات کالا به ایران را از طریق مطالعه این مقاله به دست آورید.

در این مقاله در راستای اشنایی با پروسه واردات کالا قرار است با مسائل مختلفی چون مسئله واردات کالا بدون انتقال ارز، واردات از طریق مبادلات مرزی ، واردات از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی، واردات در مقابل صادرات ( ارز صادراتی غیر نفتی )، واردات از طریق اعتبار اسنادی ( گشایش اعتبار در بانک ) و… آشنا شوید تا بتوانید در رابطه با چگونگی واردات کالا به ایران بهترین عملکرد را داشته باشید.

واردات بدون انتقال ارز

یکی از انواع روش‌های پروسه واردات کالا از لحاظ تجاری روش واردات بدون انتقال ارز می باشد. پروسه واردات کالا در روش واردات بدون انتقال ارز به این صورت می‌باشد که تاجران برای وارد کردن کالاهای خود نیازی به انتقال ارز از کشور مقصد به کشور مبداء ندارند و معامله‌های خود را با استفاده از ارز صادراتی انجام می دهند و یا ارز مورد نیاز خود برای معامله را با استفاده از ارز موجود در بازار آزاد انجام خواهند داد.

ممکن است این سوال برای شما نیز ایجاد شده باشد که طرح واردات کالا بدون انتقال ارز شامل چه کالاهایی می باشد؟ در پاسخ باید این گونه گفت که این طرح شامل کالاهایی می باشد که از نظر درجه اهمیت، اهمیت کمی برای دولت دارد اما وارد کردن این کالا از کشورهای دیگر به جای تولید داخلی آن ها صرفه اقتصادی بیشتری به دنبال دارد.

پروسه واردات کالا بدون انتقال ارز شامل کالاهایی می باشد که در واقع جزء کالاهای غیر اساسی در کشور به شمار می‌آیند اما در عین حال وجود آن ها در کشور مفید می باشد. یکی دیگر از دلایل دولت برای صدور اجازه ی واردات بدون انتقال ارز برای بعضی از کالاها این است که پیش برد روند تامین ارز نیمایی از طریق سامانه نیمایی و انجام تشریفات بانکی روندی زمان بر می باشد از این رو بعضی از کالاها برای ورود به کشور نیازی به گذر از این مرحله ندارند. از طرفی دیگر کالاهایی که پروسه واردات کالا بدون انتقال ارز را برای ورود به کشور طی می‌کنند شامل یک سری از معافیت‌های گمرکی نیز می‌شوند. از جمله کالاهایی که بدون انتقال ارز وارد کشور می شوند:

  • لوازم یدکی وسایل نقلیه
  • سیگار و دخانیات
  • لوازم خانگی
  • پارچه
پروسه واردات کالا / انواع روش های واردات کالا از لحاظ تجاری
چگونگی واردات کالا به ایران

واردات از طریق مبادلات مرزی

یکی دیگر از انواع روش های پروسه واردات کالا از لحاظ تجاری مربوط به واردات از طریق مبادلات مرزی می باشد. روش واردات از طریق مبادلات مرزی به این صورت است که اهالی و ساکنان روستاهای مرزی و همچنین اهالی ساکن در مناطق مرزی ساحلی می توانند با داشتن مدارک مورد نیاز به اقدام به خرید و فروش کالا از خارج از مرزهای کشور نمایند. این کار باید تنها توسط اهالی ساکن در مناطق مرزی، تعاونی های موجود در این مناطق که دارای مجوزهای لازم می باشند، پیله وران، بازارچه های موجود در مناطق مرزی، خدمه و کارکنان شناورها و …. انجام شود.

افراد نام برده شده برای این که بتوانند در پروسه واردات کالا اقدام به واردات از طریق مبادلات مرزی نمایند باید اقدام به دریافت کارت مبادلات مرزی نمایند. افرادی که این کارت را دریافت کنند مشمول یک سری تسهیلات مربوط به مبادرات مرزی خواهند شد.

پروسه واردات کالا از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی

در رابطه با چگونگی واردات کالا به ایران روش های مختلفی وجود دارد که به عنوان یکی دیگر از انواع روش های پروسه واردات کالا از لحاظ تجاری استفاده از روش واردات از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی می باشد. استفاده از این روش به این صورت می باشد که تاجران برای وارد کردن کالاهای خود به درون کشور مناطق آزاد را انتخاب می کنند، این کار باعث می شود تاجران از پرداخت یک سری هزینه ها همچون حقوق گمرکی، تمامی هزینه ها و عوارض گمرکی که باید بپردازد، سود بازرگانی، هزینه های مربوط به محدودیت ها و ممنوعیت ها و … معاف شود.

شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شده باشد که اصلا منطقه آزاد که تاجران می توانند با استفاده از آن مزیت های یاد شده در بالا را به دست آورند کجاست و به چه مناطقی گفته می شود؟ در پاسخ این سوال باید گفت منطقه آزاد به منطقه ای از قلمرو یک کشور گفته می شود که کالاها وارد و عرضه شده در آن قسمت شامل نظارت های مختلف گمرکی نمی شود. در این گونه مناطق برای ورود یک سری از کالاها سهمیه هایی در نظر گرفته می شود.

واردات در مقابل صادرات ( ارز صادراتی غیر نفتی )

روش واردات در مقابل صادرات (ارز صادراتی غیر نفتی) یکی دیگر از راه حل هایی است که می توان در هنگام مواجه با پرسش چگونگی واردات کالا به ایران به سراغ آن رفت. استفاده از روش واردات در مقابل صادرات به این شکل است که تولید کنندگان محصولات صادراتی قطعاتی را که برای ساخت کالاهای صادراتی نیاز دارند را به کشور وارد می کنند و با استفاده از قطعات وارداتی به ساخت محصول صادراتی مورد نظر می پردازند و پس از ساخت محصول آن را به کشورهای مقصد صادر می نمایند.

استفاده از این روش در پروسه واردات کالا به این دلیل بوده است که تاجران فعال در زمینه صادرات کالا سود خوبی را از این راه به دست می آورند و با استفاه از روش واردات در مقابل صادرات می توانند به سود حاصل از صادرات کالا تداوم بخشند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود تاجران در پروسه واردات کالا از روش واردات در مقابل صادرات استفاده کنند، این است که امروزه به دلیل تحریم های موجود علیه ایران و همچنین نوسانات بازار ارز بازگشت ارز حاصل از صادرات به درون کشور کار سختی می باشد و تاجران در این روند با مشکلات گوناگونی روبه رو هستند؛ اما یکی از راه حل های بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به درون کشور استفاده از روش واردات در مقابل صادرات می باشد.

تاجران با استفاده از این روش می توانند علاوه بر تداوم روند صادرات خود و به دست آوردن سود بیشتر یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه تاجران ایرانی را از بین ببرند. در استفاده از این روش توجه به این نکته لازم است که انجام واردات در مقابل صادرات محصولات غیر نفتی انجام می شود.

پروسه واردات کالا از طریق اعتبار اسنادی ( گشایش اعتبار در بانک )

از جمله دیگر انواع روش‌های پروسه واردات کالا از لحاظ تجاری می توان به روش واردات از طریق اعتبار اسنادی (گشایش اعتبار اسنادی) اشاره کرد. در این روش دو طرفه معامله بانک را واسطه بین خود قرار می دهند و خریدار هزینه مربوط به را به بانک تحویل می دهد، از طرف دیگر فروشنده نیز باید سند مربوط به حمل و نقل کالاها را به بانک تحویل داده و پس از تایید بانک هزینه کالاهای خود را از بانک تحویل گرفته و اقدام به ارسال کالاها برای خریدار نماید.

استفاده از این اعتبار اسنادی برای هر دو طرف معامله بسیار مناسب می باشد و ریسک معامله برای هر دو طرف متعادل است. در استفاده از این روش بانک تا زمانی که از صحت کالاها بر اساس قرار داد تنظیم شده بین دو طرف مطمئن نشود هزینه واریز شده از طرف خریدار را به فروشنده تحویل نمی دهد.

پروسه واردات کالا / انواع روش های واردات کالا از لحاظ تجاری
واردات کالا بدون انتقال ارز

پیشنهاد ما به شما کدام روش از پروسه واردات کالا است ؟

در این مقاله به معرفی پنج نوع از روش های پروسه واردات کالا از لحاظ تجاری اشاره کردیم که هر کدام از آن ها دارای مزایا و معایب گوناگونی می باشد که انتخاب هر کدام از آن ها به عهده تاجران می باشد. تاجران باید با در نظر گرفتن تمامی شرایط خود در امر تجارت اقدام به انتخاب یکی از این روش ها در پروسه واردات کالا نمایند. علاوه بر این تاجران می توانند قبل از اقدام به فعالیت تجاری برای یافتن بهترین راه برای چگونگی واردات کالا به ایران به کارشناسان ما در ققنوس ترخیص مراجعه کنند و متناسب با شرایطی که دارند با استفاده از مشاوره های کارشناسان مجرب ما یکی از بهترین راه ها را برای پروسه واردات کالا انتخاب کنند.

چرا ققنوس ترخیص را برای واردات و ترخیص کالا انتخاب کنید ؟

پروسه واردات کالا و علی الخصوص فرایند ترخیص کالا از گمرک یکی از پیچیده ترین مراحل در روند تجارت برون مرزی می باشد که برای انجام آن تاجران باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند و مدارک گوناگونی را تهیه نمایند که انجام هر کدام از این مراحل و تهیه مدارک خود پروسه زمان بری می باشد.

انجام هر گونه اشتباه در روند تهیه مدارک طی مراحل باعث به تعویق افتادن روند ترخیص کالا و یا حتی جریمه شدن تاجر می شود؛ از این رو تاجران می توانند برای طی کردن این مراحل به در نهایت دقت و با سرعت بالا پروسه واردات کالا و فرایند ترخیص کالا از گمرک را به ترخیص کاران گروه ققنوس ترخیص واگذار کنند در این صورت کالاهای وارداتی در کم ترین زمان و با کم ترین هزینه از گمرک ترخیص خواهند شد.

قوانین واردات کالا به کشور

در این بخش از مقاله قصد داریم تا نگاهی اجمالی به قوانین وضع شده جهت واردات محصولات به ایران بیندازیم و با توجه به آن اطلاعات کافی در اختیار شما عزیزان بگذاریم. لازم است به این مورد اشاره کنیم که قوانین و مقررات واردات کالا به چندین شیوه تدوین و توصیف شده است و همین امر موجب به وجود آمدن قوانین و مقررات گوناگون در سطح کشور شده است. در نتیحه اگر بخواهیم این قوانین و آیین نامه ها را مورد ارزیابی قرار بدهیم بهتر است تا شما با آن ها آشنا شوید، از مهمترین قوانین و موارد واردات محصولات می‌ توان به موارد ذیل اشاره نمود:

قانون های مربوط به واردات و صادرات کالا

بدون هیچ نوع شکی می‌توان گفت یکی از قوانین مورد توجه در زمینه تجارت بین الملل،  مجموعه قوانین و مقررات واردات و صادرات کالا می‌باشد که در سال ۱۳۷۲ به وسیله مجلس شورای اسلامی قانونی کشور به مرحله تصویب رسیده است. این قوانین و مقررات پایه قوانین زمینه ای تجارت ایران را تشکیل داده و نکته بسیار مهمی که در این مورد مطرح است این است که این مجموعه قوانین دارای ۲۴ ماده گوناگون می‌باشد، چرا که به بیان تمامی خط قرمزهای مربوط به زمینه های مختلف تجاری پرداخته است.

لازم است بدانید بررسی این قوانین و مقررات به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا متوجه رویکردهای کلی کشور در جهت واردات و صادرات کالا باشید و همچنین از این مورد که واردات چه کالاهایی به کشور به عنوان خط قرمز و غیر مجاز در جمهوری اسلامی به شمار می‌رود آگاهی داشته باشید.از این رو توجه به این مسائل موجب می‌گردد تا شما کالاها و محصولاتی که توسط جمهوری اسلامی به عنوان کالاهای غیرمجاز شناخته می‌شود را وارد کشور نکنید و برای خودتان دردسر ایجاد نکنید.

همچنین می‌توان گفت موضوع مهم دیگر این است که قوانین و مقررات صادرات و واردات، آیین نامه های اجرایی، آیین نامه امور گمرکی و بخشنامه های اجرایی به شکل کامل در اینترنت منتشر گشته است و شما می‌توانید از طریق سایت مربوط به مجلس و سایت دولت به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

کارت بازرگانی در پروسه واردات چه اهمیتی دارد؟

از جمله مدارکات مهم و اصلی که در زمینه واردات و صادرات محصولات به ایران ضروری می‌باشد، کارت بازرگانی محسوب می‌گردد. کارت بازرگانی در واقع مجوزی است که به دارنده‌گان کالا اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی با توجه به ماده 2 قانون صادرات و واردات اجازه خواهد داد تا به  تجارت بین الملل بپردازند.

در ادامه با توجه به اینکه با کارت بازرگانی آشنا شدید، اکنون می‌توانیم به اهمیت کارت بازرگانی در واردات و صادرات کالا بپردازیم.

می‌توان چنین گفت که تجارت از گذشته تا کنون بر اساس یک رکن اصلی بنام اعتماد بنا شده است. در گذشته تاجران با توجه به اعتماد دو طرفه با یکدیگر توافق می‌کردند اما در زمان حال داشتن کارت بازرگانی، به عنوان یکی از عوامل  اعتماد ساز در نظر گرفته می‌شود.

داشتن توانمندی قانونی برای انجام تجارت

لازم است بدانید جهت انجام هر فعالیت اقتصادی داشتن کارت بازرگانی و مجوزات لازم ضروری است. از این رو تنها دارنده‌گان کارت بازرگانی خواهند توانست قانونا صادرات و واردات کالاهای را به انجام برسانند ، زیرا بر حسب ماده ۲ قانون صادرات و واردات در کشور ایران بدون ارائه و اخذ این مجوز گمرکات کشور ، اجازه هیچ نوع فعالیت خارجی و بین الملل را به صاحبان مشاغل گوناگون در هر منصب و شرایطی که باشند را نخواهد داد.

جمع بندی

گروه ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله تلاش کرده است تا همراهان و تاجرانی را که به تازگی قدم در راه تجارت برون مرزی گذاشته اند را با یکی از مسائل مهم در زمینه این فعالیت یعنی انواع روش های پروسه واردات کالا از لحاظ تجاری آشنا کنند، از این رو به معرفی روش هایی چون واردات کالا بدون انتقال ارز، واردات از طریق مبادلات مرزی، واردات از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی، واردات در مقابل صادرات (ارز صادراتی غیر نفتی) و واردات از طریق اعتبار اسنادی (گشایش اعتبار در بانک) پرداخته است تا با دست یابی به این اطلاعات به با آگاهی کامل از پروسه واردات کالا قدم در راه تجارت برون مرزی بگذارید.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می توانید به کارشناسان ققنوس ترخیص مراجعه کنید.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی به عنوان مدرکی در نظر گرفته می‌شود که هر فرد حقیقی و یا حقوقی جهت انجام واردات بین المللی به آن احتیاج دارد و عدم داشتن آن به منزله غیرقانونی بودن واردات می‌باشد.

مهمترین اهمیت کارت بازرگانی چیست؟

انجام تجارت بین الملل از جمله مهمترین اهمیت اخذ کارت بازرگانی می‌باشد که هر تاجر و بازرگانی به آن نیاز دارد.

اطلاع از قوانین و مقررات جهت واردات و صادرات کالا چه اهمیتی دارد؟

آگاهی از قوانین و مقررات موجود در سطح کشور موجب خواهد شد تا بتوانید فرایندهای گمرکی را به آسانی انجام دهید و به طور کامل از کالاهای غیرمجاز اطلاع داشته و از واردات و یا صادرات آنها خودداری نمایید.

چه علتی موجب به وجود آمدن قوانین و مقرراو متعدد در زمینه تجارت شده است؟

با توجه به این که دستورات و قوانین تجاری به شیوه های گوناگون تدوین شده است این امر موجب وجود قوانین متعدد گشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x