۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

مدارک لازم جهت صدور برگ سبز ترخیص کالا

مدارک-لازم-جهت-صدور-برگ-سبز-ترخیص-کالا (1)

فهرست مطالب

مدارک لازم برای ترخیص کالا شامل موارد مختلفی می شود که از جمله آن ها می توان به بارنامه، بیمه نامه، گواهی مبدأ و … اشاره کرد. اما تمامی این مدارک به این جهت تهیه می شوند که مورد بازرسی کارشناسان گمرکی قرار گرفته و سرانجام، روند ترخیص کالا به صدور برگ سبز گمرکی منجر شود.

در نهایت می توان گفت برگ سبز گمرکی مهم ترین سند در ورند ترخیص کالا است. بر همین اساس افرادی که قصد ورود به دنیای تجارت بین المللی را دارند لازم است با درباره کارایی این سند، روند دریافت آن از گمرک، مدارک مورد نیاز برای تهیه آن و … اطلاعات کافی داشته باشند. این موضوع باعث شده ققنوس ترخیص با علم به اهمیت برگ سبز گمرکی در میان مدارک لازم برای ترخیص کالا اقدام به تهیه این مقاله و آموزش موضوعات مربوط به آن نماید.

مدارک لازم جهت صدور برگ سبز ترخیص کالا چیست؟

صدور برگ سبز گمرکی به عنوان یکی از مدارک رسمی از سمت گمرک دارای روال کاری مختص به خود است. این سند به عنوان یکی از مدارک لازم برای ترخیص کالا اهمیت بسیار زیادی دارد و زمانی که واردکننده برای دریافت این سند اقدام می کند باید مدارکی را جهت صدور آن به گمرک ارائه دهد. در جدول زیر به مدارک مورد نیاز برای انجام این کار اشاره شده است:

برگ سبز گمرکی چیست؟

مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک در مجموع به دو دسته تقسیم می شوند که بخشی از آن ها توسط صاحب کالا تهیه شده و بخشی دیگر از سمت کارشناسان گمرک با بررسی وضعیت و اطلاعات محموله تجاری صادر می شود. صدور برگ سبز گمرکی یکی از این مدارک است که صدور آن توسط کارشناسان گمرک انجام می شود.

برگ سبز گمرکی یکی از مهم ترین مدارکی است که در روند تجارت بین المللی صادر می شود زیرا برگ سبز گمرکی مجوزی است که صادرکنندگان و واردکنندگان محموله های تجاری برای دریافت کالاهای خود از انبار گمرک و خروج آن به صورت قانون از محوطه گمرک به آن نیاز دارند.

اطلاعات درج شده در برگ سبز گمرکی

عاملی که باعث شده برگ سبز گمرکی در روند ترخیص محموله های صادراتی و وارداتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد، اطلاعاتی است که در هنگام صدور برگ سبز گمرکی در این سند درج می شود. این سند شامل موارد زیر می باشد:

  • کد هشت رقمی مربوط به روند ثبت سفارش محموله تجاری در سامانه EPL
  • نام تمامی محصولات وارداتی و صادراتی
  • درج تعداد کالاهای وارداتی و نوع آن ها در صورت واردات یا صادرات کالاهای مختلف
  • ثبت شماره قبض انبار
  • تاریخ ورود محموله تجاری به انبار گمرک
  • تاریخ تعیین شده برای خروج محموله تجاری از گمرک
  • کد مربوط به انبار
  • وزن خالص و ناخالص کالاهای وارداتی
  • نام و اطلاعات مربوط به هر دو شرکت صادرکننده و واردکننده محموله تجاری
  • هزینه مربوط به خرید کالا و هزینه های گمرکی
  • شماره بیجک
  • و ….

هزینه های صدور برگ سبز گمرکی

تهیه هر یک از مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک نیاز به طی کردن یک پروسه زمانی مشخص و هزینه بر دارد. این مسئله درباره صدور برگ سبز گمرکی نیز صدق می کند و صاحبان محموله تجاری برای این که بتوانند محموله تجاری وارداتی یا صادراتی خود را از گمرک ترخیص نمایند باید هزینه های مختلفی را پرداخت نموده تا این سند توسط کارشناسان گمرک صادر شود. از جمله هزینه های لازم برای صدور برگ سبز گمرکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حقوق گمرکی
  • سود بازرگانی
  • مالیات مربوط به هلال احمر
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات علی الحساب
  • هزینه مربوط به جابه جایی بین المللی و داخلی
  • هزینه انبارداری
  • خدمات مربوط به بارگیری و تخلیه کالا
  • و ….

برگ سبز گمرکی را چگونه دریافت کنیم؟

با توجه به میزان اهمیت صدور برگ سبز گمرکی در هنگام تهیه مدارک لازم برای ترخیص کالاهای تجاری از گمرک در این قسمت قصد داریم روش دریافت این سند را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم. نکته ای که قبل از آغاز این آموزش باید به آن اشاره کنیم این است که گمرک برای جلوگیری از روند جعل برگ سبز گمرکی، تمامی مراحل مربوط به صدور این سند را از روش حضوری به روش غیر حضوری و آنلاین تغییر داده است. شیوه دریافت این سند به صورت زیر می باشد:

تهیه اظهارنامه گمرکی

اولین قدم برای دریافت برگ سبز گمرکی مربوط به تهیه اظهارنامه گمرکی است. روند تهیه اظهارنامه گمرکی به این صورت است که صاحب محموله یا نماینده قانونی او باید به سامانه جامع امور گمرکی به نشانی EPL.IRICA.GOV.IR مراجعه کند و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری که از قبل با مراجعه به یکی از شعب گمرک دریافت نموده است وارد صفحه مربوط به خود شود. و اظهارنامه گمرکی را تهیه و به ثبت برساند.

کنترل کالا

پس از تایید اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه گمرکی توسط کارشناسان سامانه EPL نوبت به کنترل کالاهای تجاری وارداتی می رسد. برای انجام این کار ارزیاب گمرک محموله تجاری را بر اساس مسیر بازرسی تعیین شه کنترل کرده در صورت مطابقت اطلاعات با نتیجه بازرسی، اظهارنامه گمرکی را امضا می کند.

پرداخت هزینه

در مرحله بعد صاحب کالا وظیفه دارد تمامی هزینه های گمرکی را که در قسمت هزینه های صدور برگ سبز گمرکی به آن اشاره کردیم پرداخت نماید. مدارک مربوط به این پرداخت ها باید به گمرک ارائه شود و مورد بازرسی قرار گیرد.

صدور برگ سبز گمرکی

در آخرین مرحله در صورتی که تمامی مدارک لازم برای ترخیص کالا در روند بازرسی تایید شود و مدارک فیش های پرداخت هزینه های گمرکی با مدارک مطابقت داشته باشد، کارشناس گمرک برگ سبز گمرکی مربوط به محموله تجاری را امضا و تایید می کند.

سوالات متداول

مدارک لازم برای دریافت برگ سبز گمرکی چیست؟

از جمله مدارک لازم برای ترخیص کالا یا همان دریافت برگ سبز گمرکی می توان به مواردی چون بارنامه، بیمه نامه، فاکتور، لیست عدل بندی، کارت بازرگانی، قبض انبار، گواهی بازرسی کالا، پیش فاکتور و … اشاره کرد.

سند برگ سبز گمرکی چه اطلاعاتی دارد؟

از جمله اطلاعاتی که از طریق مدارک لازم برای ترخیص کالا در سند برگ سبز گمرکی درج می شود می توان به مواردی همچون شماره ثبت سفارش کالا، شماره قبض انبار، کد قبض انبار، تاریخ ورود و تاریخ احتمالی خروج محموله تجاری از انبار گمرک، نام کالاهای وارداتی، نوع کالاهای، تعداد کالاها، وزن خالص و ناخالص و … اشاره کرد.

روند دریافت برگ سبز گمرکی چگونه است؟

از جمله مراحلی که لازم است برای تهیه برگ سبز گمرکی طی شود می توان به مواردی چون تهیه اظهارنامه گمرکی از طریق سامانه جامع امور گمرکی، کنترل محموله تجاری توسط ارزیاب های گمرک بر اساس مسیر گمرکی تعیین شده، پرداخت تمامی هزینه های گمرکی و ارائه فیش مربوط به این پرداخت ها به گمرک اشاره کرد.

برای دریافت برگ سبز گمرکی چه هزینه هایی باید پرداخت شود؟

از جمله هزینه های گمرکی که میزان مبلغ آن ها برای صدور برگ سبز گمرکی با مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک مطابقت داده می شود می توان به مواردی چون سود بازرگانی، حقوق گمرکی، هزینه انبارداری، مالیات بر ارزش افزوده و … اشاره کرد.

جمع بندی

دریافت برگ سبز گمرکی به این معنی است که روند ترخیص کالا به طور کاملا قانونی و بدون هیچ گونه مشکلی به پایان رسیده است و صاحب کالا می تواند به راحتی محموله تجاری خود را از انبار گمرک دریافت نموده و محوطه گمرک خارج نماید.

با توجه به توضیحاتی که در رابطه دریافت برگ سبز گمرکی در بالا ارائه شد، مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک در راستای صدور برگ سبز گمرکی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد بنابراین صاحب کالا و یا نماینده قانونی او که اقدام به تهیه مدارک لازم برای ترخیص کالا می نمایند باید این مدارک را در نهایت دقت و ریزبینی تهیه کنند تا هیچ گونه خطایی رخ ندهد. صاحبان کالا می توانند برای جلوگیری از هرگونه مشکل در روند صدور برگ سبز گمرکی از ترخیص کاران حرفه ای ققنوس ترخیص کمک بگیرند.

برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط