لوگو-ققنوس-ترخیص

ریلیز در بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟

ریلیز در بازرگانی

فهرست مطالب

در هر شغلی اصطلاحاتی وجود دارد که افراد با استفاده از این اصطلاحات تک کلمه ای معنی و مفهوم های زیادی را به دیگر همکاران خو منتقل می کنند. این قائده در رابطه با تجارت بین المللی و صادرات و واردات کالا نیز صدق می کند. در راستای حرفه ی تجارت بین المللی اصطلاحاتی وجود دارد که افراد فعال در این حرفه از این اصطلاحات برای رساندن پیغام های گوناگون به یک دیگر از این معانی استفاده می کنند که از جمله این اصطلاحات می توان به اصطلاح ریلیز کردن کالا اشاره کرد. ققنوس ترخیص در راستای آشنایی تاجران تازه کار و کم تجربه با اصطلاحات رایج در حرفه ی تجارت بین المللی اقدام به تهیه این مقاله نموده و به ارائه توضیحاتی در راستای دو اصطلاح ریلیز در بازرگانی و تلکس ریلیز پرداخته است تا افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند با اطلاعات کامل در راستای اصطلاحات وارد دنیای تجارت شوند.

در این مقاله گروه تجاری ققنوس ترخیص در رابطه با آشنایی شما همراهان گرامی با دو اصطلاح ریلیز و تلکس ریلیز به به ارائه مطالبی چون معنای ریلیز در امر بازرگانی و تجارت، ریلیز کردن کالا در حرفه تجارت بین الملل، معنای تلکس ریلیز، چگونگی دریافت کالا با بارنامه و یا تلکس ریلیز، تفاوت دریافت کالا توسط بارنامه و تلکس ریلیز و …. پرداخته است که در ادامه به توضیح درباره هر کدام از این موارد می پردازیم.

ریلیز در بازرگانی چیست؟

یکی از اصطلاحات رایج در امر صادرات و واردات کالا ریلیز می باشد که تاجران و افراد فعال در شرکت های بازرگانی باید به طور کامل با این اصطلاح و نجوه عمل کرد آن آشنا باشند. فرایند ریلیز در امر بازرگانی به این معنا است که پس از انعقاد قرار داد خرید کالا بین فروشنده و خریدار کالا با تحویل دادن اصل بارنامه به شرکت حمل و نقل طرف قرار داد به آن ها درخواست ریلیز کردن کالا را می دهد و شرکت حمل و نقل نیز از طریق نماینده ی خود در مقصد مالکیت کالای خریداری شده را از فروشنده دریافت کرده و در اختیار فرد خریدار می گذارد. به انجام این فرایند در امر تجارت بین الملل ریلیز در بازرگانی گفته می شود.

ریلیز در بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟
ریلیز کردن کالا

ریلیز کردن کالا در بازرگانی چه مواقعی استفاده میشود؟

یکی از مسائل مهمی که لازم است تاجران و افراد فعال در شرکت های بازرگانی در راستای آشنایی بیشتر با فرایند ریلیز کردن کالا در رابطه با آن اطلاع پیدا کنند مربوط به زمانی هایی است که استفاده از فرایند ریلیز در بازرگانی مورد نیاز است. از جمله شرایطی که فروشنده و خریدار در آن باید با استفاده از روش ریلیز کردن کالا مالکیت کالا را از فروشنده به خریدار واگذار کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگامی که در روند تجارت بین المللی فاصله ی بین کشور مبداء و کشور مقصد کوتاه باشد کالاهای خریداری شده از کشور مبداء با در مدت زمان کمتری به مقصد می رسند. در چنین شرایطی فروشنده برای واگذاری مالکیت کالاها از جانب خود به خریدار کالاها از طریق ایمیل مدارک مورد نیاز را به شرکت حمل و نقل ارسال و درخواست ریلیز کردن کالاها را می نماید تا مالکیت کالاها واگذار شود.
  • مورد بعدی که باعث می شود دو طرف قرار داد از فرایند ریلیز کردن کالاها جهت واگذاری کالاهای خریداری شده از فروشنده به خریدار استفاده نمایند مربوط به ایام تعطیلات می باشد. در روزهای تعطیل به دلیل عدم وجود زمان کافی برای آزاد سازی مالکیت کالاها قبل از معافیت ها، فروشنده با استفاده از فرایند ریلیز در بازرگانی مالکیت کالاها را منتقل می کند.
  • مورد دیگری که در آن فروشنده و خریدار با یکدیگر توافق می کنند که با استفاده از فراینده ریلیز کردن کالا اقدام به واگذاری و آزاد سازی کالاها نمایند، مربوط به زمانی است که خریدار قصد دارد پس از ورود کالاهای وارداتی به کشور مقصد نسبت به پرداخت هزینه کالاها اقدام نماید. در این شرایط به دلیل زمان کمی که پس از ورود کالاها به مقصد برای تسویه حساب باقی می ماند، فروشنده کالاها پس از دریافت هزینه کالاها اقدام به آزاد سازی مالکیت کالاها می نماید.

تلکس ریلیز به چه معناست؟

در قسمت بالا در رابطه با معنای ریلیز بازرگانی به طور کامل توضیح داده شد، در این قسمت به توضیح در رابطه با معنای تلکس ریلیز می پردازیم. معنای ریلیز در بازرگانی با معنای تلکس ریلیز به طور تقریبی یکسان است و هر دو یک معنی را می دهند، اما با دقت بیشتر در کاربرد این دو اصطلاح متوجه خواهیم شد که تلکس ریلیز به این صورت است که فروشنده بارنامه هوایی یا دریایی و.. اصلی را به نمایندگی شرکت حمل و نقل ارسال و درخواست تلکس ریلیز می کند، سپس نمایندگی شرکت حمل و نقل در مبداء بارنامه را به نمایندگی خود در کشور مقصد ریلیز می کند. به این روند تلکس ریلیز گفته می شود؛ اما معنای ریلیز در بازرگانی همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، به معنای آزاد سازی مالکیت کالا از فروشنده به خریدار می باشد.

نحوه دریافت کالا با بارنامه و یا تلکس ریلیز

برای دریافت بارنامه کالاهای وارداتی در کشور مقصد دو راه وجود دارد که یکی از آن راه ها دریافت کالاها توسط خریدار به وسیله بارنامه است و راه دوم دریافت کالاها توسط خریدار به وسیله تلکس ریلیز در بازرگانی می باشد. در روش اول یعنی دریافت کالاهای وارداتی توسط خریدار به وسیله بارنامه روند کار به این صورت است که از اصل بارنامه 3 نسخه اصلی، 3 نسخه کپی و همچنین یه کپی برابر اصل تهیه شده و در مقصد توسط کشتی ران به صاحب کالا یا همان خریدار تحویل داده می شود و نسخه کپی برابر اصل بارنامه نیز باید جهت دریافت گواهی مبدا به وزارت بازرگانی تحویل داده شود.

روش دوم یعنی روش دریافت کالا و حق مالکیت کالاها به وسیله تلکس ریلیز به این صورت است که اصل بارنامه با استفاده از خطوط حمل و نقل که همان خط کشتی رانی است صادر می شود و سپس باطل می شود و به وسیله ارسال یک ایمیل از طرف نمایندگی شرکت حمل و نقل در کشور مبداء به سمت کشور مقصد مالکیت کالاهای خریداری شده آزاد شده و به خریدار کالاها منتقل می شود. در روش تلکس ریلیز نیز همچون روش دریافت به وسیله بارنامه علاوه بر ریلیز کردن اصل بارنامه باید کپی برابر با اصل بارنامه نیز ریلیز شود.

ریلیز در بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟
تلکس ریلیز چیست

ارسال کالا قبل از ریلیز

هر معامله‌ای دارای دو طرف می باشد، یک طرف فروشنده کالا و طرف دیگر خریدار کالا قرار می گیرد و در صورتی که این دو طرف بتوانند با یکدیگر به توافق برسند معامله انجام می شود. تمامی مذاکرات لازم بین فروشنده و خریدار باید قبل از صادر کردن کالاها از کشور مقصد به کشور مبدا و همچنین قبل از آزاد سازی مالکیت کالاها از فروشنده به خریدار یعنی همان فرایند ریلیز کردن کالا در بازرگانی انجام شود انجام شود. از جمله مسائلی که لازم است فروشنده و خریدار قبل از ارسال کالا و ریلیز کردن کالاها درباره آن به توافق برسند در رابطه با نحوه پرداخت هزینه ی کالاهای خریداری شده، این که خریدار چگونه قضد پرداخت هزینه را دارد و این که آیا فروشنده شرایط پرداخت را قبول می کند یا خیر می باشد.

انجام مذاکرات و رد و بدل کردن اطلاعات لازم از جمله فاصله کشور مبداء و کشور مقصد و دیگر اطلاعات لازم باعث می شود که فروشنده و خریدار به این نتیجه برسند که با توجه به شرایط آیا استفاده از روش بارنامه برای دریافت کالاها در مقصد بهتر است یا استفاده از روش ریلیز کردن کالاها.

دریافت کالا توسط بارنامه و تلکس ریلیز چه تفاوتی دارند؟

همانطور که در قسمت بالا در رابطه با روش دریافت کالا در کشور مقصد توضیح داده شد دو روش دریافت کالا به وسیله بارنامه و دریافت کالا به وسیله ریلیز وجود دارد که این دو روش دارای تفاوت هایی می باشد. تفاوت این دو روش دریافت کالا در کشور مقصد در این است که در روش دریافت کالا به روش بارنامه باید مدارک لازم توسط کشتی ران از کشور مبداء و از فروشنده به کشور مقصد و به دست خریدار برسد، اما در روش تلکس ریلیز اصل بارنامه به همراه کپی برابر اصل توسط فروشنده به نمایندگی شرکت حمل و نقل در کشور مبداء ارسال و از آنجا به نمایندگی شرکت حمل و نقل در مقصد ریلیز می شود.

از روش تلکس ریلیز در بازرگانی برای آزاد سازی مالکیت کالا از فروشنده به خریدار تنها در یک سری شرایط خاص که در بالا به چند مورد از آن اشاره کردیم استفاده می شود.

ارسال کالا قبل از ریلیز به چه صورت است؟

تجارت بین المللی و واردات کالا دارای مراحل متعددی است که یکی از این مراحل ریلیز کالا می باشد. در هر معامله خرید کالا یک قرار داد بین طرفین معامله امضا می شود که دارای یک سری قوانین اینکوترمز می باشد، که بر اساس این قوانین روش پرداخت هزینه خرید کالا مشخص می شود که ممکن است کل هزینه قبل از ارسال کالا و ریلیز بازرگانی تسویه شود و یا هزینه خرید کالا بر اساس همان قوانین ذکر شده در قرار داد بعد از رسیدن کالا به دست خریدار پرداخت شود.

همچنین بر اساس قوانین اینکوترمز درج شده در قرار داد فروش کالا هزینه های ارسال کالا، بیمه و همچنین هر گونه خسارتی که تا قبل از ریلیز کالا از فروشنده به خریدار به محموله تجاری وارد شود می تواند بر عهده خریدار و یا فروشنده باشد.

بهترین وسیله برای تلکس ریلیز

تلکس ریلیز به همان معنای ارسال کردن بارنامه می باشد که فروشنده از این طریق اقدام به واگذار کردن مالکیت محموله تجاری از خود به خریدار می گردد. به طور معمول فرایند ریلیز بازرگانی و یا همان واگذاری محموله تجاری خریداری شده بر اساس قوانین اینکوترمز بر روی کشتی انجام می گیرد از این رو وسیله ای که برای تلکس ریلیز و یا ارسال بارنامه به منظور واگذاری مالکیت باید از آن استفاده شود بر روی کشتی می باشد. معمولا برای انجام فرایند تلکس ریلیز بر روی کشتی از دستگاه های ارسال کننده تلگراف استفاده می شود و بهترین وسیله برای انحام این کار بروز ترین دستگاه های ساخته شده برای ارسال تلگراف می باشد.

اصطلاحات مهم بازرگانی

هر حرفه ای دارای یک سری اصطلاحات خاص می باشد که هر کدام از این اصطلاحات معانی مهمی را به دنبال دارد که با گفتن آن اصطلاح بیان می شود. حرفه تجارت بین المللی و واردات کالا نیز در این زمینه دارای اصطلاحات گوناگونی می باشد که لازم است تاجران و افراد تازه وارد در این حرفه با این اصطلاحات آشنایی کامل داشته باشند. از جمله اصطلاحات بازرگانی رایج در این حرفه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اظهارنامه گمرکی:

زمانی که تاجران قصد واردات و یا صادرات کالا را دارند، باید برای انجام این فرایند از مرحله ترخیص کالا از گمرک عبور نمایند، پس برای این کار باید گمرک را از واردات و یا صادرات محموله تجاری خود مطلع نموده و برای ترخیص کالا نوبت دریافت نمایند. برای دریافت نوبت ترخیص کالا از گمرک صاحب کالا باید فرمی را تحت عنوان اظهار نامه گمرکی به صورت الکترونیکی و با مراجعه به سامانه جامع امور گمرکی تهیه نماید و برای گمرک ارسال کند. این فرم شامل تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری می باشد.

بیمه نامه:

بیمه نامه یکی از مدارک مهم در زمینه واردات و صادرات کالا می باشد که باید در هنگام ترخیص کالا از گمرک آن را به گمرک تحویل داد. این مدرک که به نام صاحب کالا یا نماینده او و به جهت بیمه کردن محموله تجاری در برابر خساراتی که ممکن است در حین حمل و نقل و یا تخلیه و بارگیری کالا اتفاق بیافتد، صادر می گردد قابل انتقال به فرد دیگری نیست. این بیمه نامه می تواند از طرف شرکت های بیمه کننده خارجی و یا داخلی صادر شود.

گواهی مبدا:

گواهی مبدا یکی از مدارک بسیار مهم در روند واردات کالا است که صاحب کالا یا همان خریدار در هنگام ترخیص کردن محموله تجاری وارداتی از گمرک به آن نیاز دارد. این گواهی همان طور که از نام آن مشخص است باید از کشور مبداء و توسط اتاق بازرگانی آن کشور صادر گردد. این گواهی نشان دهنده اصالت و کشوری است که کالا در آن تولید شده است. داشتن این مدرک برای خریدار به این معنا است که محموله تجاری به صورت قانونی و بدون هیچ گونه مشکل قضایی از طرف کشور مبداء خریداری شده است و محموله وارداتی قاچاق نمی باشد.

سیاهه تجاری:

سیاهه تجاری به سندی گفته می شود که در آن اطلاعات تمامی کالاهایی که خریدار قصد خرید آن ها را دارد از سوی فروشنده صادر می شود. خریدار با استفاده از این سیاهه می تواند برای دریافت تسهیلات بانکی اقدام نماید. در این سند علاوه بر اطلاعات کالا باید اطلاعات مربوط به فروشنده و خریدار نیز درج شود.

پیش فاکتور:

پیش فاکتور از جمله مدارک مهم در روند ترخیص کالا و تهیه اظهار نامه گمرکی به حساب می آید. این مدرک بعد از توافق اولیه بین خریدار و فروشنده صادر می گردد و برای این که دارای اعتبار باشد باید مهر و امضای فروشنده کالا را به همراه داشته باشد. این سند دارای تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری می باشد.

وزن قانونی کالا:

وزن قانون کالا یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حرفه تجارت بین المللی می باشد. زمانی که قرار است هزینه های گمرکی محموله تجاری وارداتی را بر اساس وزن آن محاسبه نمایند از این اصطلاح استفاده می شود. وزن قانونی کالا مساوی است با وزن ناخالص کالا که وزن ظرفی که کالا درون آن حمل می شود از آن کم شده است. به طور معمول ظرف هایی که برای حمل کالا مورد استفاده قرار می گیرد دارای وزن های مشخصی می باشند بر همین اساس محاسبه وزن قانونی کالا بسیار راحت می باشد.

سود بازرگانی:

سود بازرگانی یکی دیگر از اصطلاحات مهم در تجارت بین المللی است که تاجران باید با آن آشنایی داشته باشند. سود بازرگانی هزینه ای است که باید بر اساس نوع کالای وارداتی به گمرک پرداخت شود اما این هزینه از دیگر هزینه های گمرکی جدا می باشد.

این هزینه که به عنوان منبع درآمد دولت و برای حمایت از تولیدات داخلی از صاحبان کالا دریافت می شود، بر اساس میزان تولیدات داخلی کشور از آن کالا تعیین می گردد؛ به این صورت که در صورت امکان تولید آسان کالای وارداتی مورد نظر در داخل کشور میزان سود بازرگانی برای واردات همان کالا افزایش می یابد. به طور کلی این هزینه ثابت نمی باشد و صاحبان کالا در شرایط خاصی می توانند از پرداخت این هزینه معاف شوند.

کارنه تیر:

کارنه تیر از جمله مدارک مهمی است که در هنگام حمل و نقل زمینی کالا مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که برای حمل و نقل کالا از کشور مبداء تا کشور مقصد استفاده می شود از روش حمل زمینی استفاده می شود سندی تحت عنوان کارنه تیر صادر می گردد که وسیله حمل و نقل کننده ی محموله تجاری برای عبور از هر کشوری که در مسیر عبورش قرار دارد بدون نیاز به انجام تشریفات گمرکی در آن کشور به مسیر خود ادامه دهد و فرایند تشریفات گمرکی را تنها در کشور مقصد انجام دهد.

مانیفست:

مانیفست از جمله مدارک مورد استفاده در  هنگام حمل و نقل کالا می باشد. این سند زمانی صادر خواهد شد که وسیله حمل و نقل حامل محموله ی چندین نفر باشد. مانیفست صادر شده دارای اطلاعات تمامی کالاهای موجود در وسیله حمل و نقل می باشد، همچنین اطلاعات تمامی صاحبان کالا نیز در این سند موجود است.

استافینگ:

استافینگ از جمله اصطلاحات مورد استفاده در بخش حمل و نقل محموله های تجاری می باشد. این اصطلاح در هنگام بارگیری کالا زمانی به کار می رود که قرار است محموله تجاری را از درون کامیون به داخل کشتی منتقل کنند.

استریپ:

عملیات استریپ یکی دیگر از اصطلاحات مورد استفاده در بخش حمل و نقل محموله های تجاری می باشد.این اصطلاح در هنگام تخلیه کالا زمانی که محموله های تجاری از داخل کشتی به داخل کامیون بارگیری می شود به کار می رود.

اینکوترمز:

اینکوترمز یکی دیگر از اصطلاحات رایج و بسیار مهم در حرفه تجارت بین المللی است. این اصطلاح که به معنای واژگان بین المللی بازرگانی می باشد به طور کلی به حالت های مختلف رسیدن کالا به دست خریدار گفته می شود. اصطلاح اینکوترمز شامل یک سری قوانین است که هر کدام از این قوانین یکی از حالت های رسیدن کالا به دست خریدار است که طرفین معامله در هنگام عقد قرار داد بسته به شرایطی که هر کدام از این قوانین به دنبال دارد یکی از آن ها انتخاب می کنند.

جمع بندی

آشنایی با اصطلاحات رایج در هر کار به افراد کمک می کند تا امور مختلف مربوط به روند کاری خود را با سرعت بیشتر و بدون نیاز به توضیحات اضافه انجام دهند. ققنوس ترخیص در این مقاله با معروفی دو اصطلاح ریلیز در بازرگانی و تلکس ریلیز قصد آشنا کردن افراد تازه کار و کم تجربه ای که وارد حرفه تجارت بین المللی شده اند را دارد و تلاش کرده است تا به توضیح مطالب گوناگونی در راستای این دو اصطلاح بپردازد.

در صورتی که نیاز به اطلاعاتی بیشتر از این مقاله در راستای دو اصطلاح ریلیز در بازرگانی و تلکس ریلیز دارید می توانید به کارشناسان مجرب ما در گروه ققنوس ترخیص کرده و به اطالعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

تحت چه شرایطی دو طرف معامله از روش ریلیز بازرگانی استفاده می کنند؟

استفاده از روش ریلیز کالا در شرایطی چون کوتاه بودن فاصله بین دو کشور، در ایام تعطیلات و همچنین زمانی که خریدار قصد دارد بعد از دریافت محموله تجاری خود هزینه آن را به فروشنده پرداخت نماید مورد استفاده قرار می گیرد.

اظهار نامه گمرکی چیست؟

اظهار نامه گمرکی یک فرم الکترونیکی است که شامل تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری می باشد. این فرم جهت آگاه سازی گمرک نسبت به محموله وارداتی و دریافت نوبت ترخیص کالا برای این سازمان توسط صاحب کالا و یا نماینده او ارسال می شود.

از چه دستگاهی برای تلکس ریلیز می توان استفاده نمود؟

برای تلکس ریلیز باید از دیستگاه های ارسال کننده و دریافت کننده تلگراف استفاده نمود و بهترینِ این دستگاه ها بروز ترین آن می باشد.

برای دریافت کالا چند روش وجود دارد؟

معمولا برای دریافت کالاهای تجاری دو روش وجود دارد که یکی از آن ها دریافت به وسیله بارنامه توسط خریدار است و روش دوم دریافت دریافت کالا به وسیله ریلیز می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدسجاد

خط سوم بعد تاپیک “ریلیز در بازرگانی چیست”، کلمه فروشنده دوم اشتباهه و باید با خریدار عوض شه

مدیریت

ممنون 🙏

نوشته های مرتبط

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x