لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ثبت سفارش کالا در گمرک چیست؟

ثبت سفارش کالا

فهرست مطالب

آیا شما هم به حوزه واردات و صادرات علاقه دارید؟ برای شروع کار چه باید کرد؟ احتمالا تاکنون اصطلاح ثبت سفارش کالا به گوشتان خورده است. آیا می‌دانستید بدون ثبت سفارش، به هیچ عنوان امکان واردات کالا به کشور وجود ندارد؟ کالاهای جدید زیادی وارد جهان شده‌اند، که همین موضوع اهمیت ثبت سفارش را دوچندان می‌کند.ثبت سفارش، اولین قدم برای آغاز واردات است. هرچه از تاثیر آن بر تجارت بین‌المللی بگوییم، کم گفتیم. برای آگاهی کامل از قوانین و پروسه آن، باید نکات زیادی را مدنظر قرار دهید. ما در گروه تجاری ققنوس ترخیص، با بیان همه ملزومات ثبت سفارش، در کنار شما هستیم تا بتوانیم در جهت بهبود آگاهی شما به مقدار اندک سهیم باشیم. برای کاوش عمیق این مسئله، تا پایان مقاله ما را مهمان نگاه گرمتان کنید.

ثبت سفارش کالا در گمرک به چه معناست؟

ثبت سفارش کالا به عنوان مهمترین مرحله ترخیص کالا در نظر گرفته می شود.

ثبت سفارش کالا، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که بازرگانان در بدو شروع واردات باید انجام دهند. تمامی افراد حقیقی یا حقوقی که قصد وارد کردن کالا به ایران را دارند باید از وزارت صمت مجوزی دریافت کنند که این مجوز، واردات آنها را قانونی می‌کند. ثبت سفارش به نوعی، یک راهبرد کنترلی و یک ابزار اطلاعاتی برای دولت است. زمانی که ثبت سفارش انجام شود بازرگان یک فایل به همراه یک سریال ۸ رقمی دریافت می‌کند. 

در گذشته برای ثبت سفارش افراد باید به صورت حضوری به سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه می‌کردند و با ارائه مدارک مجوز را دریافت می‌کردند. اما امروزه این فرایند به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ntsw.ir نسبت به دریافت مجوز اقدام کنید. برای ثبت سفارش بهتر است با انواع آن آشنایی داشته باشید. در ادامه مقاله، به طور مفصل انواع سفارش را توضیح خواهیم داد.

انواع ثبت سفارش کالا 

برای آشنایی بهتر با مراحل ثبت سفارش کالا بهتر است انواع آن را بشناسید. به طور کلی اگر بخواهیم ثبت سفارش را طبق روش پرداخت بررسی کنیم به دو صورت ارز بانکی و غیر بانکی تقسیم می‌شود. روش پرداخت ارز بانکی خود به چند نوع دیگر تقسیم می‌شود که عبارتند از: مدت‌دار، نقدی، حواله بانکی و برات وصولی. روش پرداخت غیر بانکی هم شامل انواع واردات در مقابل صادرات، بدون انتقال ارز و ارز متقاضی منشا ارز خارجی می‌باشد.

علاوه بر این، ثبت سفارش با توجه به درخواست متقاضی دارای انواع مختلف دیگری نیز است:

  • ثبت سفارش دیداری
  • ثبت سفارش مدت‌دار
  • ثبت سفارش یوزانس
  • ثبت سفارش بر حسب صادرات و اعتبار اسنادی بدون نیاز به انتقال ارز
  • ثبت سفارش واردات در مقابل صادرات با وجود پروانه صادراتی معتبر

در ادامه به صورت مختصر هر یک از انواع آن را توضیح می‌دهیم.

ثبت سفارش دیداری

در این نوع از ثبت سفارش کالا، بعد از اینکه اسناد و مدارک متقاضی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفت، در صورتی که فرد ذینفع واجد شرایط باشد وجه اعتبار بلافاصله پرداخت خواهد شد. به طور خلاصه این اعتبار در مقابل ارائه فیزیکی مدارک انجام می‌شود.

ثبت سفارش مدت‌دار

در این نوع از ثبت سفارش کالا، زمانی که متقاضی اسناد و مدارک مربوطه را ارائه می‌کند وجه اعتبار پرداخت نخواهد شد. پرداخت فقط در تاریخی که از قبل معین شده است انجام خواهد گرفت.

ثبت سفارش یوزانس

این نوع ثبت سفارش کالا، یک نوع سفارش براتی است که طبق عرفی که بین دو کشور در زمینه تجارت وجود دارد، یک زمان جهت پرداخت اعتبار برای برات ارزی تعیین می‌شود. به بیانی ساده این نوع از ثبت سفارش از طریق حواله صورت می‌گیرد.

ثبت سفارش جهت اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز

این نوع از ثبت سفارش کالا، یعنی بدون انتقال ارز برای دو گروه از کالاها انجام می‌شود:

گروه اول شامل ۱۸ قلم هستند که از پیش تعیین شده‌اند. مانند: پارچه، پوشاک، قطعات خودرو، کامپیوتر، سیگار، پارچ، و غیره

گروه دوم شامل قطعه‌ها و اجزای منفصله مورد نیاز برای واحدهای تولیدی هستند که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنایع می‌باشند.

ثبت سفارش واردات کالا جهت صادرات در صورت ارائه پروانه صادراتی کالا

این نوع از ثبت سفارش کالا به وسیله پروانه صادراتی معتبر انجام می‌شود. با توجه به ارزش صادراتی و همچنین مهر گمرک، خروج از کشور صورت میگیرد.

تاکنون سعی کردیم شما را با انواع ثبت سفارش و اعتبار آنها آشنا کنیم. اگر می‌خواهید با مراحل ثبت سفارش آشنا شوید به هیچ عنوان ادامه مطلب را از دست ندهید.

مراحل ثبت سفارش کالا در گمرک

بعد از تجزیه و تحلیل انواع ثبت سفارش کالا نوبت به آشنایی با مراحل ثبت می‌رسد. همانطور که در ابتدای بحث به آن اشاره کردیم ثبت سفارش از طریق سامانه جامع تجارت ایران انجام می‌شود که آدرس اینترنتی آن را هم معرفی کردیم. لازم به ذکر است که این سامانه به صورت تمام وقت در اختیار شما قرار دارد و متقاضیان می‌توانند برای ثبت سفارش به آن مراجعه کنند.

ثبت سفارش یک فرایند تخصصی است که شما باید علاوه بر شناختن مدارک و اسناد مربوطه با مراحل مختلف آن هم آشنایی داشته باشید. بهتر است این مرحله را به یک ترخیص کار بسپارید. پیشنهاد ما به شما شرکت تجاری ققنوس ترخیص است، که با داشتن یک تیم مجرب می‌تواند تمامی مراحل ثبت سفارش را برای شما انجام دهد.

برای ثبت سفارش شما باید اطلاعات زیر را مطابق با قوانینی که از سوی گمرک تعیین شده است ثبت کنید و هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایید. این اطلاعات عبارتند از:

  • اطلاعات کامل محصول
  • کشور تولید کننده خارجی محصول
  • شرکت حمل و نقل خارجی
  •  کشور مبدا
  • کشور مقصد
  • مقدار، وزن و ارزش کالا

بعد از ثبت اطلاعات بالا شما باید هزینه‌های لازم را پرداخت کنید. این هزینه‌ها هر ساله متغیر هستند و با توجه به قانون و بودجه‌ای که به واردات کشور تخصیص می‌یابد تعیین می‌شوند. به طور کلی مراحل ثبت سفارش کالا به صورت زیر است:

  • اخذ کد تعرفه کالاهای وارداتی
  • گرفتن فاکتور فروش یا پروفرما از فروشنده
  • تعیین ارزش کالا
  • تعیین مجوزهای مورد نیاز
  • مراجعه به سایت سازمان توسعه و تجارت ایران و تکمیل فرم که به صورت کاملاً الکترونیک انجام می‌شود
  • دریافت تاییدیه توسط کارشناسان
  • اخذ بیمه‌نامه حمل و نقل کالا با مراجعه به شرکت‌های بیمه
  • پرداخت هزینه‌ها یا حق ثبت سفارش، به بانکی که واسطه معامله شده است

همانطور که پیش از این ذکر کردیم بهتر است برای انجام مراحل بالا از افراد متخصص و کاربلد کمک بگیرید؛ چون هر مرحله نیاز به مدارک به خصوصی دارد، شناخت این مدارک بسیار حائز اهمیت است. برای آگاهی از مدارک مورد نیاز ادامه مقاله را به دقت مطالعه فرمایید.

لیست مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا

برای ثبت سفارش کالا باید در ابتدا مدارک مورد نیاز را دریافت کرد.

برای ثبت سفارش کالا مدارک مختلفی را باید از قبل تهیه کنید. شناختن هر یک از این مدارک از اهمیت بالایی برخوردار است پس در تکمیل مدارک کم کاری نکنید! چرا که ممکن است برای شما هزینه‌بر باشد. این مدارک عبارت است از:

  • کارت بازرگانی
  • مجوزهای قانونی در صورت لزوم
  • کپی و اصل پیش فاکتور
  • کاتالوگ یا بروشور کالا
  • ترجمه پیش فاکتور در صورتی که به زبان فارسی نباشد

احتمالاً تاکنون فکر می‌کردید برای ثبت سفارش، شما نیازمند دریایی از مدارک هستید، ولی باید بدانید داشتن مدارک بالا کفایت می‌کند. حال که با مراحل ثبت سفارش آشنا شدید بهتر است با فرم ثبت نام هم آشنایی پیدا کنید.

فرم ثبت سفارش کالا در گمرک

برای ثبت سفارش کالا بهتر است از قبل فرم آن را به دقت بررسی کنید تا اطلاعاتی که برای ثبت به آنها نیازمندید را تهیه کرده باشید. بررسی فرم ثبت سفارش از قبل باعث می‌شود از نظر زمانی در وقت خود صرفه‌جویی کنید. در ادامه، شما فرم ثبت سفارش و فرم بازرگانی را برای شما آماده کرده‌ایم.

فرم ثبت سفارش

برای ثبت سفارش کالا باید با قسمت‌های مختلف سایت آشنا باشید. به طور کلی سامانه تجارت به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود:

تجارت فرامرزی: تمامی فرایندهای ترانزیت، واردات و صادرات مرتبط با بخش تجارت فرامرزی هستند.

تجارت داخلی: اطلاعات مربوط به تجارت داخل کشور هم در قسمت تجارت داخلی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. حال که به قسمت‌های مختلف فرم ثبت سفارش شناخت پیدا کردید، بهتر است یک نمونه فرم ثبت سفارش را مشاهده کنید.

تصویری از فرم ثبت سفارش کالا

فرم ثبت سفارش وزارت بازرگانی

یک نمونه دیگر از فرم ثبت سفارش کالا فرم ثبت سفارش وزرارت بازرگانی است. این فرم نیز حاوی اطلاعاتی است که برای ثبت سفارش کالا لازم است.

کدام کالاها بدون ثبت سفارش می‌توانند ترخیص شوند؟

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین مراحلی که در تجارت وجود دارد ثبت سفارش کالا است. همچنین این نکته را خاطرنشان کردیم که واردات کالا بدون ثبت سفارش امکان‌پذیر نمی‌باشد. اما باید به این نکته اشاره کنیم که در برخی از موارد خاص، بعضی از کالاها در شرایطی مشخص می‌توانند بدون ثبت سفارش وارد کشور شوند. از جمله کالاهایی که بدون ثبت سفارش می‌توان واردات را انجام داد به شرح زیر است:

  • ورود کالاهای ضروری و مواد اولیه صنایع
  • کالاهایی که جنبه تجاری ندارند.
  • هدایا
  • کالاهای نظامی ویژه
  • کالاهای تحت نظارت سازمان انرژی اتمی
  • کالایی که مسافرین با خود جابجا می‌کنند و ارزش زیادی ندارد.
  • کالایی که قرار است در نمایشگاه ارائه شود.
  • کالای نمونه، برای خرید و فروش
  • کالای مورد نیاز برای ساکنین مرزی و ملوان‌ها که صرفا مصرف شخصی دارد.
  • مواد اولیه صنایع تولیدی
  • کالاهایی که جهت گارانتی یا وارانتی وارد می‌شوند.

شما می‌توانید با آگاهی از لیست بالا، فرآیند ترخیص را برای خود تسهیل کنید. البته راه‌های بهتری برای ثبت سفارش و ترخیص کالا وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را به دقت مطالعه کنید.

خدمات شرکت بازرگانی ققنوس ترخیص در زمینه ثبت سفارش کالا

شرکت بازرگانی ققنوس ترخیص با بیش از ۱۱ سال تجربه، می‌تواند شما را در تمامی فرآیندهای واردات و صادرات یاری نماید. شما می‌توانید برای ثبت سفارش کالا از کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس ترخیص مشورت بگیرید و صفر تا صد کار خود را به ما بسپارید. شرکت ما دارای ثبت سفارش معتبر از وزارت صمت است که یکی از اولین شرایط برای فرایند ترخیص کالا می‌باشد.

علاوه بر این، شرکت ققنوس ترخیص می‌تواند برای دریافت مجوزها و معافیت‌های گمرکی، ترخیص کالا، حمل و نقل و تخصیص ارز  به شما کمک کند. ما در ققنوس ترخیص، در تلاشیم تا تجارت شما را در هر مرحله‌ای که هست بهبود ببخشیم. اگر قصد واردات و ثبت سفارش دارید لحظه‌ای درنگ نکنید و ما را لایق اعتماد خود بدانید.

آنچه در این مطلب خواندید…

همانطور که به آن اشاره کردیم، اولین اقدام برای شروع واردات و تجارت بین‌المللی ثبت سفارش کالا است. شما برای ثبت سفارش علاوه بر اینکه باید مدارک و اسنادی را از قبل تهیه کنید، باید فرم مربوط را که در مقاله آن را مشاهده کردید در سامانه جامع تجارت ایران تکمیل کنید. ثبت سفارش انواع متفاوتی دارد که اعتبارهای متفاوتی را ایجاد می‌کند. 

برای آگاهی از انواع آن، بهتر است به متن مقاله مراجعه کنید. در شرایطی خاص ورود برخی از کالاها به کشور نیازی به ثبت سفارش ندارد که به طور کامل آنها را بیان کردیم. از شما ممنونیم که وقت ارزنده خود را در اختیار ما گذاشتید. در صورت وجود هرگونه سوال می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین ما را از انتقادهای سازنده خود بی‌نصیب نگذارید.

سوالات متداول

ثبت سفارش کالا در گمرک چند نوع است؟

ثبت سفارش پنج نوع دارد: ثبت سفارش دیداری، ثبت سفارش مدت‌دار، ثبت سفارش یوزانس، ثبت سفارش طبق صادرات بدون نیاز به انتقال ارز، ثبت سفارش واردات در برابر صادرات با وجود پروانه معتبر.

در چه شرایطی کالاها بدون ثبت سفارش می‌توانند مشمول واردات شوند؟

شرایط مختلفی وجود دارد، از جمله: ملوانان و خدمه که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند، کارگران ایرانی شاغل در خارج، مرزنشینان، افراد ساکن در مناطق آزاد، پست و…

مراحل ثبت سفارش چیست؟

با در اختیار داشتن مدارک و اسناد مورد نیاز که در متن مقاله نیز هست، می‌توان به سایت جامع تجارت ایران به آدرس ntsw.ir مراجعه، و با پرداخت هزینه‌های مربوطه سریال ۸ رقمی ثبت سفارش را دریافت کرد.

سامانه جامع تجارت ایران شامل چند قسمت اصلی می‌باشد؟

این سامانه شامل دو قسمت اصلی است: تجارت داخلی و تجارت فرامرزی. واردات و صادرات کالا در قسمت تجارت فرامرزی قرار می‌گیرند.

برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط