لوگو-ققنوس-ترخیص

بازرسی کالا در گمرک/ 0 تا 100 مراحل و نحوه اخذ گواهی ها

بازرسی کالا در گمرک

فهرست مطالب

تجارت بین المللی کاری بسیار حساس و پیچیده است و مراحل مختلف و گوناگونی دارد. تاجرانی که قصد دارند در این حرفه موفق باشند باید به تمام جوانب موجود در این حرفه مسلط شوند، یکی از این جوانب که رعایت آن باعث به دست آوردن سود و موفقیت در حرفه تجارت بین المللی می شود مربوط به بازرسی کالای تجاری می شود. بازرسی کالا در روند تجارت باعث جلوگیری از کلاهبرداری های رایج در این حرفه می شود از این رو ققنوس ترخیص برای معرفی انواع بازرسی هایی که در روند تجارت انجام می شود از ابتدا تا انتها که به بازرسی کالا در گمرک ختم می شود.

همچنین اهمیت بازرسی در روند ترخیص کالا از گمرک اقدام به تهیه این مقاله نموده است تا افراد با مطالعه این مقاله به اهمیت روند بازرسی در تجارت پی ببرند و با به کار گیری این امر به سود مورد نظر خود در امر تجارت بین المللی دست پیدا کنند.

بازرسی کالا چیست؟

زمانی که فردی قصد دارد کالایی را خریداری کند باید ابتدا کالای مورد نظر را به طور کامل بررسی کند و از کیفیت کالا بر اساس اطلاعاتی که فروشنده به او داده است اطمینان حاصل کند به این روند بازرسی کالا گفته می شود، حال تفاوتی ندارد که فرد خریدار به قصد مصرف شخصی خرید را انجام دهد یا با هدف تجاری اما در صورتی که کالایی به عنوان یک کالای تجاری خریداری می شود، باید بررسی ها دقیق تر باشد تا در هنگام ترخیص کالا بر اساس اطلاعاتی که در سیستم ثبت می کند و نتیجه بازرسی کالا در گمرک مشکلی برای تاجر ایجاد نشود.

بازرسی کالای تجاری را بر اساس نوع و جنس کالای مورد نظر انجام می دهند و مطابق با آن یکی از روش های آزمایش، نمونه برداری، اندازه گیری و .. را انتخاب می کنند. پس از انجام هر کدام از این روش های بازرسی نتایج به دست آمده با اطلاعاتی که فروشنده درباره کالای خود به خریدار ارائه داده است بررسی می شود.

در صورت مطابقت نتایج بازرسی و اطلاعات فروشنده با یکدیگر می توان به کالای مورد نظر اطمینان کرده و فرایند خرید را انجام داد؛ زیرا دیگر این نگرانی برای تاجران وجود ندارد که در هنگام ترخیص کالا از گمرک نتایج حاصل از تطبیق اطلاعات ثبت شده در سیستم با نیتجه بازرسی کالا از گمرک همخوانی نداشته باشد.

اصول بازرسی کالا

همانطور که در بالا نیز به این مسئله اشاره کردیم در روند بازرسی کالای تجاری نوع بازرسی کالا و به جنس و نوع کالای مورد نظر بستگی دارد و اصول بازرسی کالا برای هر نوع کالایی متفاوت خواهد بود. در روند ترخیص کالا از گمرک نیز زمانی که کارشناسان اقدام به بازرسی کالا در گمرک می نمایند، بر اساس نوع کالا روش بازرسی و نوع آزمایش های خود را انتخاب می نمایند.

به طور مثال روشی که برای بازرسی و آزمایش درصد کیفیت روغن های خوراکی در آزمایشگاه های اداره بهداشت و استاندارد به کار گرفته می شود، با روشی که برای آزمایش ماشین آلات صنعتی وارداتی در کارگاه های فنی به کار گرفته می شود متفاوت بوده و بر اساس نوع کالا خواهد بود.

بازرسی کالا در گمرک/ 0 تا 100 مراحل و نحوه اخذ گواهی ها
بازرسی کالای تجاری

انواع بازرسی کالا

از آنجایی که روش های تخلف و کلاهبرداری مختلفی در روند معاملات تجاری وجود دارد که فروشندگان با استفاده از این روش ها می توانند در روند معامله تخلف کنند، روش های گوناگونی برای بازرسی کالای تجاری از ابتدای تولید تا هنگام ترخیص کالا از گمرک و بازرسی کالا در گمرک توسط کارشناسان در نظر گرفته شده است تا با استفاده از این روش ها از هر گونه تخلف فروشندگان در ارائه کالای تقلبی و بی کیفیت به خریداران علی الخصوص در معاملات بین المللی جلوگیری شود.

امروزه شرکت های بازرگانی با ارائه انواع بازرسی کالا برای مشتریان خود قبل از ورود کالا به کشور از انجام هر گونه تخلف از سوی فروشندگان کالا جلوگیری می کند یکی از خدمات شرکت ققنوس ترخیص در این راستا می باشد. از جمله انواع بازرسی کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازرسی قبل از حمل محموله تجاری به درون وسیله انتقال: در این نوع بازرسی قبل از این که محموله تجاری دورن کشتی، هواپیما، کامیون و… بارگیری شود محموله تجاری بازرسی شده و با اطلاعات ارائه شده از سوی فروشنده تطبیق داده می شود.
  • بازرسی کالا در حین تولید: گاهی اوقات در روند یک معامله خریدار کالای مورد نظر خود را به تولید کننده سفارش می دهد و پس از آن تولید کننده اقدام به تولید کالای درخواستی می نماید در این صورت لازم است برای جلوگیری از هر گونه تقلب در تولید کالا، در حین تولید کالا بازرسی های لازم انجام شود.
  • بازرسی در مبداء: روش بازرسی در مبدا به بازرسی کردن کالا در کشور تولید کننده کالا گفته می شود که در ادامه مقاله به ارائه توضیحات بیشتری در این مورد می پردازیم.
  • بازرسی در مقصد: روش بازرسی در مقصد به بازرسی کردن کالا در کشور خریدار و مقصد گفته می شود که در ادامه مقاله به ارائه توضیحات بیشتری درباره آن می پردازیم.
  • بازرسی استاندارد اجباری: یکی از روش های بازرسی کالای تجاری روش بازرسی استاندارد است که در این روش محموله تجاری بر اساس معیارهایی که از سوی سازمان استاندارد کشور مقصد تعیین شده است بازرسی می شود و در صورت داشتن معیارهای مورد نظر تایید می شود.

اصول بازرسی فنی

اصطلاح بازرسی فنی در روند بازرسی کالای تجاری که معنای دیگر آن کنترل کیفیت می باشد، به روندی گفته می شود که در آن کارشناس یا کارشناسانی به بررسی و تست کالای مورد نظر از طریق بررسی مشخصات فنی آن محصول، انجام تست ها و آزمون های مختلف بر روی آن بپردازند و نتیجه به دست آمده را با استاندارد های در نظر گرفته شده از سوی نهاد های مرتبط تطبیق دهند.

هدف از انجام این کارها در روند ترخیص کالا از گمرک، قبل و یا بعد از بازرسی کالا در گمرک این است که کارشناسان میزان کارایی محصول مورد نظر را در رابطه با هدفی که کالا برای انجام آن به کشور وارد شده است را به دست آورند.

  • بازرسی فنی و کنترل کیفیت معمولا برای بازرسی کالای تجاری صنعتی و محیط های صنعتی انجام می شود. از جمله فعالیت هایی که توسط کارشناسان مربوطه در راستای بازرسی فنی محموله های تجاری انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بازرسی مشخصات و اطلاعات فنی کالاهای مورد نظر و استاندارد های کالا
  • تایید کردن بازرسی هایی که توسط تولید کننده محصول انجام شده است
  • بازرسی کردن مواد اولیه کالای مورد نظر
  • بازرسی در زمان نصب قطعه مورد نظر وارداتی بر روی دستگاه اصلی در محیط کار
  • تایید مدارک و تست هایی که در رابطه با کالای مورد انجام شده است
  • -و…

بازرسی در مقصد

گاهی اوقات به دلیل کمبود وقت، سرعت بخشیدن به روند معامله، ارسال فوری محموله به کشور مقصد، عدم توقف خط تولید کالا، محدودیت مکانی در محل تولید کالا و.. بدون انجام بازرسی کالا در مقصد اقدام به ارسال کالا به کشور مقصد می نمایند. در چنین شرایطی تاجران برای اظهار کالا در سامانه جامع امور گمرکی باید اندکی تعمل کنند و به محض دریافت کالا در مقصد توسط شرکت های بازرسی اقدام به بازرسی کالا نمایند و از کیفیت، استانداردهای لازم و مشخصات فنی محموله تجاری اطلاع کسب کنند.

در صورت مورد تایید بودن محموله مورد نظر برای انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک اقدام نموده و محموله تجاری را برای بازرسی کالا در گمرک ارسال نمایند. به غیر از موارد ذکر شده این امکان وجود دارد که بازرسی کالا در مقصد با هدف تشریفات گمرکی و دستور العمل های بانکی جهت تخصیص ارز انجام گیرد.

بازرسی کالا در مبداء

بازرسی کالا در مبداء یکی از انواع بازرسی کالای تجاری می باشد. در این روش بازرسی کارشناسان شرکت بازرسی کالا از جانب خریدار کالا موظف هستند کالای مورد نظر را قبل از ورود به کشور مقصد و بازرسی کالا در گمرک به دنبال فرایند ترخیص کالا از گمرک کالای مورد نظر را به صورت دقیق و فنی مورد بازرسی قرار دهند تا صحت اطلاعات ارائه شده توسط فروشنده در رابطه با کالا تایید شده و خریدار کالا از خرید این محصول اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به تکمیل فرایند خرید و پرداخت هزینه آن نماید.

در این نوع بازرسی در صورتی که خریدار از شرکت بازرسی کالا درخواست نماید این شرکت می تواند بر نوع و کیفیت بسته بندی محموله تجاری نیز نظارت کامل داشته باشد تا بسته بندی محموله تجاری بر اساس خواست و نظر خریدار انجام شود و نتیجه نهایی بازرسی را به طور کامل و دقیق به اطلاع خریدار برساند.

مناسب ترین نقطه برای بازرسی کالا

برای بازرسی کالای تجاری انتخاب مناسب ترین مکان به عوامل و مسائل مختلفی بستگی دارد و تاجران و خریدارانی که درخواست بازرسی کالا را به شرکت های بازرسی کالا می دهند باید با توجه به عوامل تاثیر گذار در مکان بازرسی کالا این مکان را انتخاب نمایند.

از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب مکان بازرسی کالای تجاری می توان به مواردی چون نوع محموله تجاری، استانداردهای اجباری، نوع بازرسی درخواست شده، هزینه بازرسی، هزینه آزمایش های مورد نیاز، مدت زمان بازرسی و .. اشاره کرد؛ زیرا هزینه و زمان انجام هر کدام از این بازرسی ها در مکان انتخاب شده به روند ترخیص کالا از گمرک و هزینه های بازرسی کالا در گمرک اضافه می شود و هزینه بیشتر و زمان طولانی تر باعث ضرر تاجر می شود.

در هنگام انتخاب مکان مناسب برای بازرسی کالای تجاری در صورتی که کالا دارای استاندارد اجباری باشد و برای انجام آزمایش های استاندارد اجباری تجهیزات مورد نظر در کشور مقصد وجود نداشته باشد و علاوه بر آن فروشنده فردی ناشناس باشد بهتر است محموله تجاری در کشور مبداء بازرسی شود.

در این صورت می توان از تجهیزات آزمایشگاهی استاندارد کشور مبداء استفاده کرده و در صورت مورد تایید نبودن کالا نیازی به پرداخت هزینه عودت و حمل و نقل مجدد نیست، اما در صورتی که فروشنده کالا مورد اطمینان خریدار بوده، محموله مورد نظر دارای استانداردهای اجباری نباشد و یا تجهیزات مورد نیاز برای تایید استانداردهای اجباری در کشور مقصد موجود باشد، می توان با توجه هزینه ها کشور مقصد را برای بازرسی کالا انتخاب کرده و بلافاصله پس از آن برای انجام مراحل ترخیص کالا و سپس بازرسی کالا در گمرک اقدام کرد.

بازرسی کالا در گمرک/ 0 تا 100 مراحل و نحوه اخذ گواهی ها
ترخیص کالا از گمرک

انواع گواهی بازرسی کالا چیست؟

گواهی بازرسی کالای تجاری گواهی است که اطلاعات و مشخصات محموله تجاری بازرسی شده مانند کیفیت و کمیت کالا، اصالت فروشنده کالا، سال ساخت کالا، نحوه بارگیری کالا، نحوه بسته بندی کالا و.. در آن درج شده است. برای وارد کردن محموله تجاری به کشور وجود گواهی بازرسی ضروری است. گواهی بازرسی کالا انواع مختلفی دارد و بر اساس قرار داد و درخواست خریدار کالا از شرکت بازرسی کالا و بازرسی انجام شده گواهی مورد نظر صادر می شود و پس از آن برای انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک و انجام بازرسی کالا در گمرک اقدام می شود. از جمله گواهی نامه های بازرسی کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گواهی نامه بازرسی کمی و کیفی محموله تجاری
  • گواهی نامه بازرسی قبل از بارگیری و حمل محموله تجاری
  • گواهی نامه بازرسی آزمایشگاهی و نمونه برداری از محموله تجاری
  • گواهی نامه بازرسی ماهیت محموله تجاری
  • گواهی نامه رضایت مشتری از محموله تجاری
  • گواهی نامه بازرسی ظاهری محموله
  • گواهی نامه بازرسی انطباق کیفیت محموله تجاری با قرار داد
  • و…

اهمیت اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا

در بازرسی کالای تجاری کالاهای وارداتی به کشور در دو دسته تقسیم بندی می شوند: کالاهای دارای استانداردهای اجباری و کالاهایی که استانداردهای اجباری ندارند. وجود گواهی استاندارد در روند ترخیص کالا از گمرک برای کالاهای دارای استاندارد اجباری ضروری و بسیار حائزه اهمیت می باشد، دلیل این اهمیت در روند بازرسی کالا در گمرک به این خاطر است که، وجود گواهی استاندارد برای محموله تجاری وارداتی نشان دهنده این است که این محموله از نظر سطح کیفی تایید شده است و آزمایش ها و نمونه برداری های لازم در خصوص آن انجام شده و محموله تجاری معیارهای سازمان استاندارد را در سطح ملی و بین المللی در خصوص نوع خود دارا می باشد.

گواهی استاندارد چیست؟

در هر نوع کشوری برای واردات و یا صادرات کالاهای خارجی و یا داخلی استانداردهایی منطبق با امنیت و نیازهای موجود در آن کشور در نظر گرفته شده است. در کشور ما ایران، نیز استاندارد هایی با توجه به انواع خاص کالا از سوی سازمان استاندارد کشور نیز تدوین و تهیه گشته است. بعضی از این استاندارد ها ابلاغ شده است که بایستی به صورت اساسی اجرا گردد که از آنها به عنوان استاندارد اجباری یاد می‌شود. در نتیجه هر شخص حقوقی و یا حقیقی که اقدام به واردات انواع کالاها به کشور ایران نمایند بایستی گواهی استاندارد کالا را تهیه و اخذ نماید.

در واقع می‌توان چنین گفت که گواهی استاندارد کالا گواهی می‌باشد که واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات جهت سلامت و کیفیت کالای خود و همچنین مطابقت داشتن آن با قوانین و موازین موجود در هر کشور به آن نیاز دارند.

گواهی PSI چیست؟

این گواهی به عنوان یکی از انواع گواهی های بازرسی کالا در نظر گرفته می‌شود. همانطور که می‌دانید گواهی بازرسی کالا گواهی می‌باشد که جهت واردات اقلام و محصولاتی مانند انواع گوشت، انواع کالاهای فاسد شدنی و امکانات صنعتی لازم و ضروری است. این گواهی همچنین نیز جهت قرار دادن کالاها در بهترین و مناسب ترین شرایط به همراه مشخصات و ویژگی های مورد نیاز آنها را مورد تایید و بررسی قرار خواهد داد. گواهی بازرسی کالا به دو صورت می‌باشد که یکی از آنها گواهی بازرسی قبل از حمل یا PSI و دیگر گواهی بازرسی کالا در مبدا یا CO می‌باشد. که در ادامه به اختصار به تعریف هریک می‌پردازیم.

گواهی PSI

لازم است بدانید تنها از طریق این سند است که خریدار کالا می‌تواند مطمئن گردد که کالای تحویل شده به شرکت حمل و نقل کننده از لحاظ مواردی مانند حجم مرسوله، تعداد، کیفیت و مشخصات ظاهری با آنچه که در قرارداد فروش به وسیله فروشنده ها مورد توافق قرار گرفته است، منطبق می‌باشد. این بازرسی معمولاً از بسته های تهیه شده جهت ارسال صورت خواهد گرفت.

گواهی COl

این گواهی به وسیله شرکت های بازرگانی ارائه داده می‌شود.

چه زمانی به گواهی بازرسی کالا نیاز داریم؟

هنگامی که ارزش کالا و یا محصول خریداری شده بسیار زیاد می‌باشد و یا هنگام که شما به عنوان یک بازرگان با مشتری که از حساسیت بالایی برخوردار است سر و کار دارید، ممکن است در ادامه روند واردات کالا از شما گواهی بازرسی کالا و یا استاندارد کالا را بخواهد. در نتیجه لازم است بدانید تا این گواهی به مشتری این اطمینان را خواهد داد که کالا دقیقاً کالای مورد پسند او خواهد بود و همچنین از لحاظ کمی و کیفی نیز منطبق با درخواست خریدار می‌باشد.

از این رو در صورتی که مشتری بر دریافت گواهی اصرار داشته باشد، ما در شرکت بازرگانی ققنوس ترخیص این کار را برای مشتریان عزیز انجام می‌دهیم. همچنین این نکته نیز مورد توجه است که هزینه های اداری و بازرسی جهت اخذ این مدرک بر عهده مشتری خواهد بود.

در نظر داشته باشید مشتری شما می‌تواند در صورتی که موسسه خاصی را جهت ارزیابی کالا مدنظر دارد، آن را پیشنهاد نماید. در کنار این موارد گواهی بازرسی کالا را می‌توان به خریدار یا بانکی که مشتری از آن اعتبارات اسنادی را اخذ نموده است، ارائه داد. در صورتی که گواهی بازرسی به بانک خریدار ارائه گردد، باید نامه درخواست جهت انتقال پول به این بانک ارائه شود که جهت پرداخت کامل پول بایستی گواهی ارزیابی ارائه گردد.

جمع بندی

هدف ققنوس ترخیص از تهیه این مقاله آشنایی تاجران تازه کار با اهمیت بازرسی کالای تجاری قبل از خرید کالا و در روند ترخیص کالا از گمرک می باشد. گروه ققنوس ترخیص تلاش کرده است به ارائه توضیح در خصوص مطالب گوناگونی که در راستای بازرسی کالای تجاری با آن روبه رو می شوید بپردازد. در صورتی که نیاز به اطلاعاتی بیشتری در رابطه با بازرسی کالا در گمرک و یا دیگر خدمات گروه ققنوس ترخیص همچون ترخیص کالا از گمرک های مختلف کشور چون گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک شهریار، گمرک غرب تهران، گمرک شهید رجایی، اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا، مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا و.. اشاره کرد.

گواهی PSI چیست؟

گواهی psi گواهی است که مشتری با استفاده از آن مطمئن می شود که کالای وارد و یا صادر شده کالای درخواستی وی می‌باشد.

گواهی استاندارد کالا چه کاربردی دارد؟

مهمترین کاربرد گواهی استاندارد کالا تضمین سلامت و کیفیت کالا همچنین مطابقت داشتن آن با موازین موجود در کشور مبدا و مقصد می‌باشد.

اهمیت داشتن گواهی استاندارد کالا چیست؟

مهمترین اهمیت گواهی استاندارد حائز اهمیت بودن آن در روند بازرسی کاهل در گمرک می‌باشد.

انتخاب مناسب ترین نقطه جهت بازرسی کالا به چه عواملی بستگی دارد؟

از مهمترین این عوامل می‌توان به نوع کالای تجاری، استاندارد های مربوطه، نوع بازرسی، هزینه های مورد نیاز جهت آزمایش، مدت زمان بازرسی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x