لوگو-ققنوس-ترخیص

بارنامه در حمل و نقل؛ معرفی کامل انواع بارنامه ها

بارنامه در حمل و نقل

فهرست مطالب

بارنامه در حمل و نقل بار یکی از مهمترین اسناد در زمینه واردات و صادرات کالا می باشد. بارنامه سندی است که شرکت های باربری صادر می کنند و تمام مشخصات کالا در آن قید می شود. بارنامه ها از اهمیت زیادی برخوردارند و در صورت وقوع حادثه و دریافت خسارت از شرکت های بیمه کاربرد دارند. انواع بارنامه بسیار متفاوت است و هر کدام در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند. شما به عنوان فعال این حوزه باید اطلاعات جامع و کاملی درباره بارنامه ها و موضوعات مرتبط با آن ها، مانند اطلاعات درج شده در بارنامه ها و یا جزئیات بارنامه دریایی داشته باشید. پس در ادامه با ما کارشناسان ققنوس ترخیص همراه باشید.

بارنامه در حمل و نقل چیست؟

زمانی که کالایی را به منظور جابجایی، تعمیرات، فروش و بهره‌ برداری در اختیار یک شخص حقیقی یا حقوقی دیگر قرار می ‌دهید، برای اثبات مالکیت خود و همین طور مشخص کردن زمان و نحوه  تحویل گرفتن کالای موردنظر، به یک رسید معتبر نیاز دارید. این رسید، بارنامه در حمل و نقل عنوان می شود. بارنامه در حمل ‌و نقل باری کشور به این صورت است که شرکت حمل و نقل بین المللی به عنوان حمل‌کننده بار، مسئول صادر کردن بارنامه و تایید صحت اطلاعات موجود در بارنامه است. بارنامه در حمل و نقل نه تنها مشخص کننده تحویل‌ دهنده بار به شرکت باربری است، بلکه شامل اطلاعاتی مانند نوع بار، مقصد بار، هزینه ‌های حمل و بیمه، مشخصات وسیله حمل‌ و نقل و تحویل‌گیرنده بار هست.

بارنامه تمیز در حمل و نقل چیست؟

بارنامه تمیز یکی از انواع بارنامه در حمل و نقل است. این بارنامه به این صورت است که هنگام تحویل کالا در هیچ بخشی از سند عبارت یا جمله ای مبنی بر عیب و نقص کالا درج نشده باشد. این سند معروف به بارنامه تمیز یا بی قید و شرط است. در تمام انواع بارنامه، باید این بند در محتویات آن ها رعایت شود؛ در غیر این صورت اعتبار و ارزش قانونی خود را از دست می دهند.

بارنامه در حمل و نقل؛ معرفی کامل انواع بارنامه ها
انواع بارنامه

انواع بارنامه در حمل و نقل کدامند؟

بارنامه های متفاوتی در حوزه حمل و نقل وجود دارد؛ در ادامه انواع بارنامه را شرح می دهیم.

بارنامه هوایی

این نوع از انواع بارنامه رسیدی است که از طرف شرکت حمل و نقل هوایی مربوطه به منظور تخلیه و بارگیری کالا ارائه می‌شود. این بارنامه مواردی مانند آدرس فروشنده، مشخصات گیرنده، کد فرودگاه مبدا و مقصد، کد هشت رقمی بارنامه، نام شرکت حمل و نقل و شیوه پرداخت و هزینه باربری را پوشش می دهد. درواقع وجود بارنامه هوایی، تحویل کالا را به مسئول حمل و نقل ثابت می کند. این مورد از انواع بارنامه، از جمله مدارک لازم ترخیص کالا از گمرک می ‌باشد که باید ارائه شود.

بارنامه راه آهن

بارنامه راه آن از انواع بارنامه است که توسط شرکت های راه آهن در ایستگاه های بارگیری صادر می شود؛ سپس، شرکت راه آهن در بارنامه راه آهن بیان می کند که کالای مندرج در راه نامه را تحویل گرفته و باید آن را به مقصد بدون هیچ نقص و آسیبی تحویل دهد. بارنامه راه آهن سندی غیرقابل معامله و انتقال است.

بارنامه دریایی

 همان طور که می دانید، این بارنامه از انواع بارنامه برای حمل و نقل دریایی استفاده می شود. باربری دریایی مزایا و معایبی دارد. به طور مثال اگر می خواهید تحویل بار در مدت زمان کوتاهی انجام شود، حمل دریایی برای شما بهترین گزینه خواهد بود. حمل دریایی از سرعت بالایی برخوردار است و هزینه بالایی به دنبال دارد. از همین جهت، تهیه بارنامه دریایی برای حمل و نقل دریایی ضروری می باشد. بنابراین اطلاع از جزئیات بارنامه دریایی از ضروریات است.

بارنامه حمل کامیون

بار‌نامه کاميون از انواع بارنامه است که فقط جهت حمل کالا با کاميون مورد استفاده قرار می گیرد و مخصوص متصديان حمل مى‌باشد. اين بارنامه در حمل و نقل، تحت مقررات بين‌ المللى حمل کالا از طريق جاده صادر مى‌ شود و حدود مسئوليت‌ هاى متصديان حمل و نقل جاده‌اى را مشخص مى‌نمايد. در این نوع بارنامه در حمل و نقل اطلاعاتی از قبیل مشخصات کامل بار، تاریخ دقیق حمل و صدور بار، مشحطات شرکت حمل کننده‌ کالا، اسم و نشانی فرستنده‌ و گیرنده کالا و غیره است.

بارنامه رسید پست

این نوع بارنامه در حمل و نقل از این جهت اهمیت دارد که کالاها از این طریق به واسطه اداره‌ پست برای مشتری ارسال می شوند. سپس، اداره‌ پست با صادر کردن یک رسید، کالا را برای شخص خریدار ارسال می‌کند.

بارنامه سراسری

يکى از قديمى‌ ترين انواع بارنامه‌ در حمل و نقل که برای انتقال كالا از مبدأ به مقصد استفاده می شود، بارنامه سراسری است. البته در این حمل لازم است حداقل از دو نوع وسیله حمل و نقل استفاده شود. روش تنظیم بارنامه حمل سراسری اینگونه است که اولین شركت حمل كننده اقدام به صدور بارنامه سراسری می کند؛ سپس ترتیب سایر وسایل حمل تا مقصد را مشخص می نماید. این بارنامه از انواع بارنامه، شامل تاريخ صدور بارنامه و نحوه پرداخت کرايه حمل است؛ بارنامه سراسری در سه نسخه صادر می شود و قابل معامله و انتقال است.

4 مورد از قوانین بارنامه

سندی که به عنوان بارنامه در حمل و نقل شناخته می شود، دارای مقررات و ضوابطی است که تمام افراد اعم از فرستنده، گیرنده، صادرکننده و رانندگان باید از آن اطاعت کنند. برخی از مقررات حال حاضر بارنامه در حمل و نقل را در ادامه بررسی می کنیم.

قوانین مربوط به صادر کننده

ذکر کردن کرایه حمل بار از مهم ترین مواردی است که باید در انواع بارنامه نوشته شود. از مهم ترین قوانینی که در خصوص صدور بارنامه در حمل و نقل وجود دارد صدور آن از مبدا قانونی کشور به نقاط مختلف کشور می باشد. انواع بارنامه باید تحت پوشش بیمه مسئولیت صادر شوند؛ بیمه مسئولیت به این صورت است که شرکت های حمل بار اینترنتی از طریق این بیمه، رانندگان و بار آن ها را در برابر انواع خطرات بیمه می کنند.

قوانین مربوط به فرستندگان

فرستندگان باید مشخصات بار، مشخصات گیرندگان بار و آدرس دقیق بارگیری را اعلام کنند. در صورتی که هر کدام از این اطلاعات مربوطه مغایرت داشته باشد، مسئولیت با فرستنده خواهد بود.

قوانین مربوط به گیرندگان

گیرندگان موظف هستند در زمان تعیین شده بار را تحویل بگیرند؛ در غیر این صورت باید حق توقف را پرداخت کنند. مورد مهم دیگر بارنامه در حمل و نقل این است که گیرندگان باید هزینه حمل کالا را بر اساس همان مبلغی که در بارنامه قید شده است پرداخت کنند.

قوانین مربوط به رانندگان

رانندگان با داشتن بارنامه در حمل و نقل می توانند هزینه حمل را از گیرنده دریافت کنند. یکی از مهم ترین وظایف رانندگان این است که باید بار را به موقع تحویل گیرنده بدهند؛ در غیر این صورت، بروز هر گونه خسارت ناشی از تاخیر در تحویل بار، بر عهده راننده خواهد بود. راننده وظیفه دارد از زمان بارگیری تا تحویل و تخلیه بار، از کالا محافظت کند.

بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه حمل و نقل هوایی در بسیاری از شرایط کاربرد دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعاتی مانند چگونگی حمل کالا و نحوه ارسال کالا توسط کارمندان حمل و نقل هوایی نیز برای اطلاع گیرنده کالا بر روی بارنامه هوایی درج شده است و درصورت درخواست بیمه، این موضوع بر روی بارنامه ثبت خواهد شد. با صدور این بارنامه در حمل و نقل توسط شرکت حمل بار هوایی، لازم است ارسال کننده و کارگزار آن را امضا کنند و این امضا تا زمان تحویل محموله در گمرک مقصد معتبر است.

بارنامه دریایی چیست؟

بارنامه دریایی سندی است که توسط  صاحب کشتی یا شرکت کشتی رانی و یا نماینده قانونی امضاء و تحویل صاحب کالا یا فرستنده کالا داده می شود. جزئیات بارنامه دریایی این سند تایید می کند که کالا در کشتی مشخصی به مقصد معینی بارگیری شده است. جزئیات بارنامه دریایی به این صورت است که کلیه شرایط حمل در بارنامه ذکر می گردد. از جمله نام بندر بارگیری، نام بندر تخلیه، نام کشتی، مشخصات بار (وزن، حجم و نوع کالا)، تاریخ حمل کشتی در بارنامه دریایی ذکر می گردد.

از دیگر جزئیات بارنامه دریایی می توان به این اشاره کرد که اگر شرایط حمل در بارنامه با قرارداد حمل مطابق نباشد و یا شرایط غیرمعمولی در بارنامه ذکر شده باشد، صاحب کالا (فرستنده کالا) می تواند درخواست دهد که آن شروط حذف شوند. همچنین اگر فرصت باقی باشد، صاحب کالا می تواند محموله خود را از شرکت حمل کننده پس بگیرد و یا دستور بازگشت کالا به مبدا را اعلام نماید.

بارنامه در حمل و نقل؛ معرفی کامل انواع بارنامه ها
جزئیات بارنامه دریایی

انواع بارنامه دریایی شامل چه مواردی است؟

همانطور که می دانید بارنامه دریایی انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن ها و جزئیات بارنامه دریایی اشاره کرده می کنیم.

بارنامه مستقیم

بارنامه مستقیم حاکی از آن است که در هنگام حمل کالا از مبدا تا مقصد وسیله نقلیه تغییر نکند. یعنی کالا به صورت فقط با کشتی به اسکله مقصد برسد. از جزئیات بارنامه دریایی مستقیم می توان به این اشاره کرد که به وسیله این بارنامه از بارگیری مجدد کالاها در یک کشور دیگر به هدف حمل زمینی و هوایی جلوگیری خواهد شد.

بارنامه سرویس ‌های دریایی

از جزئیات بارنامه دریایی سرویس های دریایی می توان گفت برای آن دسته از کشتی ‌هایی صادر می ‌شود که دارای قوانین مخصوص به خود هستند و تابع برنامه مشخصی هستند. هزینه و قوانین این نوع از کشتی ‌ها با سایر کشتی‌ های باربری کاملا متفاوت است.

بارنامه چارتر

این بارنامه از انواع بارنامه دریایی، تاییدیه ای است بر حمل محموله با کشتی اجاره‌ ای و دربست. جزئیات بارنامه دریایی چارتر این است که به عبارتی تمام ظرفیت کشتی تنها متعلق به یک مشتری است و هیچ کالای دیگری جز محموله مشتری نباید در آن قرار بگیرد.

نحوه خرید بارنامه

بارنامه به عنوان یکی از مدارک مهم جهت انجام حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود که هر تاجر و بازرگانی بایستی نسبت به دریافت و اخذ آن اقدام نماید.

جهت خرید و دریافت بارنامه در ابتدای کار متقاضی حمل و نقل کالا پس از تایید قرار داد و همچنین مورد بازبینی قرار دادن آن اعلام موافقت خود را که جهت صدور بارنامه انجام می‌شود اعلام خواهد کرد. در ادامه متصدی حمل کالا، بر حسب شرایط مورد توافق، بارنامه را تهیه و در اختیار فرد متقاضی قرار خواهد داد. در این مرحله متقاضی بایستی به همراه اعلام موافقت خود و همچنین ارائه مستندات مورد نیاز شرکت حمل کننده مدارک در اختیار افراد قرار دهد. در ادامه حمل کننده کالا نیز پس از دریافت مستندات لازم جهت فعالیت حمل کالا برنامه ریزی خواهد کرد.

در مرحله بعدی متقاضی حمل پس از اخذ و دریافت بارنامه جهت اخذ کالا از حمل کننده در کشور مورد نظر نیاز به ارائه بارنامه خواهد داشت، در نتیجه بارنامه دریافتی به کشور مقصد کالا جهت خریداری ارسال خواهد شد.

در مواردی که شرایط پرداخت هزینه کالا به وسیله اعتبارات اسنادی انجام می‌گردد، بارنامه توسط بانک های عامل به خریدار کالا واگذار خواهد شد. همچنین در سایر موارد صدور بارنامه به شکل مستقیم بین فروشنده و خریدار انجام می‌گردد.

در ادامه توجه داشته باشید که هنگام خرید بارنامه بایستی به نکاتی در این مورد توجه داشته باشید که برخی از آنها عبارتند از:

  • در مواقعی که فروشنده کالا مسئول حمل کالا می‌باشد، بارنامه باید به وسیله خریدار ارسال گردد.
  • در مواردی که خریدار مسئول کالا است، ارسال بارنامه بر عهده وی می‌باشد.
  • در مواردی که فروشنده کالا بایستی کالا را در محل مشتری تحویل دهد، بارنامه بایستی توسط فروشنده به کشور مقصد ارسال گردد.

معرفی مهمترین اصطلاحات حمل و نقل بین المللی

همواره اصطلاحات حمل و نقل بین المللی از جایگاه ویژه ای در عرصه تجارت برخوردار است، از این رو تاجران و بازرگانان فعال در حوزه تجارا بایستی به طور کلی با این اصطلاحات آشنایی داشته باشند تا در انجام مراحل گمرکی دچار مشکل نشوند. از این رو در ادامه به مهم‌ترین اصطلاحات گمرکی حمل و نقل خواهیم پرداخت.

بارنامه کالا

به عنوان سندی در نظر گرفته می‌شود که از سوی سازمان های حمل و نقل صادر خواهد شد و در آن مشخصات کلی کالا اعم از ارسال کننده کالا، دریافت کننده کالا، هزینه ارسال و اطلاعات مربوط به کالا درج می‌گردد.

لجستیک

در واقع می‌توان گفت لجستیک ریشه یونان باستان دارد و به معنای فرایند انجام کلیه تدارکات، کنترل و نیز نظارت بر کمیت و کیفیت حمل و نقل کالا می‌باشد. همچنین هدف اصلی لجستیک تامین نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان است.

بارگیری کالا

بارگیری کالا به معنای قرار دادن کالا در وسیله نقلیه جهت جابجایی و حمل و نقل می‌باشد.

بیمه نامه کالا

بیمه نامه کالا به عنوان سندی در نظر گرفته می‌شود که با توجه به درخواست بیمه گذار از سوی سازمان بیمه صادر می‌گردد تا کالاهای ارسالی در طول انجام فرآیند حمل و نقل بیمه شوند و در صورت بروز هرگونه خسارت توسط شرکت بیمه جبران گردد.

فورواردر

فورواردر به شخصی حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که مسئولیت حمل و نقل کالا و جابه‌جایی آن را بر عهده دارد. فورواردر قرارداد جابجایی کالا را با مشتریان منعقد خواهد کرد.همچنین به عبارت بهتر می‌توان گفت به شرکت هایی که به صورت مستقیم با مشتریان قرار می‌گیرد، فورواردر گفته می‌شود.

کریر

کریر از دیگر اصطلاحات حمل و نقل می‌باشد که به معنای حمل کننده کالا نیز در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه کریر شخص حقوقی یا حقیقی است که با عقد قرارداد با سازمان فورواردر، کلیه مسئولیت حمل و نقل را بر عهده خواهد گرفت.

کوتاژ

 به عملیات ثبت اظهارنامه در اداره گمرک کوتاژ گفته می‌شود.

کالای متروکه

کالای متروکه به کالاهای گفته می‌شود که صاحبان آن بنا به هر علتی جهت ترخیص آن اقدامی نکردند و آن کالا پس از مدتی به عنوان کالای محصول در نظر گرفته می‌شود.

استافینگ

استافینگ به معنای تخلیه کالا از کامیون و بارگیری و انتقال آن به کانتینر است.

جمع بندی

در صورت نداشتن بارنامه مشکلات زیادی در هنگام حمل بار، تحویل بار و دریافت خسارت از بیمه به وجود می آید، اما در صورت تهیه بارنامه از ضررهای احتمالی جلوگیری می شود؛ زیرا تمام مشخصات لازم در آن قید می شود و هیچ گونه دستکاری در آن انجام نخواهد شد. بارنامه ها جزو اصلی ترین مدارکی هستند که جهت دریافت خسارت از شرکت های باربری تحویل داده می شود. شما با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعات زیادی راجع به این موضوع مهم کسب کنید.

همچنین می توانید از خدمات دیگر ما مانند تشریفات گمرکی بار مرجوعی، نعیین نعرفه و ارزش کالا، ثبت سفارش بارگانی و غیره نیز استفاده کنید.

بارنامه چند نوع دارد؟

بارنامه ها را می‌توان به بارنامه دریایی، بارنامه راه آهن، بارنامه کامیون، بارنامه رسید پست و بارنامه سراسری تقسیم بندی کرد.

بارنامه دریایی چیست و چه کاربردی دارد؟

بارنامه دریایی مدرکی می‌باشد که توسط صاحب کشتی و یا نماینده قانونی وی امضا و تحویل صاحب کالا جهت انتقال کالا داده می‌شود.

بارنامه کالا چه مدرکی است؟

بارنامه به عنوان مدرکی در نظر گرفته می‌شود که از سوی سازمان حمل و نقل صادر خواهد شد و در آن مشخصات کلی کالاها مانند دریافت کننده کالا، ارسال کننده ،هزینه ارسال و مواردی از این قبیل درج می‌گردد.

بارنامه دریایی شامل چه مواردی می‌گردد؟

بارنامه دریایی شامل بارنامه مستقیم، بارنامه سرویس های دریایی و بارنامه چارتر می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد انصاری فر

سلام. آیا بارنامه می تواند به عنوان رسید تحویل کالا محسوب شود. و در صورت مثبت بودن آیا در تمام ترمهای مختلف حمل دریایی مثل FOB، FCR و … این موضوع صدق می کند؟

مدیریت

سلام روز بخیر .
لطفا اطلاعات تماستون رو بابت مشاوره ارسال نمایید

نوشته های مرتبط

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x