۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

لیست و معرفی انواع سامانه‌ های گمرک ( 11 مورد از محبوب‌ترین سامانه ها)

فهرست مطالب

امروزه به علت گسترش پیچیدگی‌های فرآیندهای گمرک و افزایش تجارت در سطح بین‌المللی دقت در انجام این فرایندها به عنوان یکی از عناصر مهم و کلیدی در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه راه‌اندازی انواع سامانه‌ های گمرکی با هدف کنترل دقیق و تسهیل فرآیندهای گمرکی و نیز ترخیص کالا از جمله ابزارهای مهم و کارآمد به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است اهمیت وجود انواع سامانه‌های گمرک غیر قابل چشم پوشی است؛ به این‌صورت که وجود سامانه‌ های گمرک توانسته است 15 تا 30 درصد به کاهش زمان ترخیص کالا و هزینه ها کمک کند. از این رو با توجه با اهمیت وجود انواع سامانه های گمرک، آشنایی با کارایی این ابزارهای قدرتمند نقش بسیار مهمی در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کند.

ما در این مقاله از سوی کارشناسان گروه تجاری ققنوس ترخیص قصد داریم تا به طور مفصل در مورد انواع سامانه‌ های گمرکی صحبت کنیم و کاربرد هر کدام از این سامانه‌ها را به طور دقیق زیر ذره‌بین ببریم؛ پس اگر موافق هستید موضوع مقاله امروز را با همراهی شما آغاز کنیم.

انواع سامانه های گمرک

گمرک برای تسهیل فرآیندهای گمرکی با راه‌اندازی سامانه های متعدد و سودمند؛ توانسته در بسیاری از مبادلات تجاری در زمینه تجارت بین‌المللی پیشرفت زیادی داشته باشد. آشنایی با انواع سامانه های گمرک برای تمامی افراد علاقمند به این حوزه به عنوان موضوعی مهم به شمار می‌رود؛ در ادامه به مهمترین انواع سامانه های گمرک اشاره خواهیم که عبارت است از:

سامانه جامع تجارت ایران؛ اصلی‌ترین سامانه گمرک

سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir به عنوان یکی از پرکاربردترین و بهترین سایت های گمرک در نظر گرفته می‌شود. در این سامانه شما می‌توانید جهت ثبت سفارش کالاهای وارداتی در هر ساعت از شبانه روز با دسترسی به اینترنت اقدام کنید و صفحه کاربری به عنوان فرد حقیقی و حقوقی داشته باشید. این سایت به عنوان یکی از پل‌های ارتباطی میان تاجران و بازرگانان با نهادهای مربوط به تجارت بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود و راهی آسان برای انجام واردات و ترخیص کالا است. شما عزیزان در این سامانه پس از ثبت نام و بارگذاری مدارک می‌توانید ثبت سفارش کالای خود را به انجام برسانید.

سامانه ای پی ال (EPL)؛ کارآمدترین سامانه ترخیص کالا

ای پی ال EPL که مخفف Electronic Packing  List  است؛ به عنوان یکی انواع قدرتمند سامانه های گمرک در نظر گرفته می‌شود. راه‌اندازی این سامانه از سال 1392 به عنوان یکی از بهترین اقدامات گمرک، برای تسهیل امور ترخیص و فرایندهای گمرکی به شمار می‌رود. وجود این سامانه به افزایش سرعت ترخیص کالا و واردات کالا کمک بسیار بالایی کرده است؛ زیرا تمامی بازرگانان و وارد کنندگان کالا می‌توانند تنها با ثبت نام در این سامانه کلیه امورات گمرکی خود را به انجام برسانند. 

همچنین وجود این سامانه باعث شده است تا مراحل ورود کالا به کشور و نیز زمان ترخیص کالا کاهش چشمگیری داشته باشد. سامانه epl  موجب جلوگیری از وقوع بسیاری از فسادهای مالی شده است، که این امر نشان‌دهنده اهمیت به سزای این سامانه است؛ پس اگر قصد واردات و یا ترخیص کالا را دارید باید حتماً آشنایی کامل با سامانه جامع تجارت گمرکی داشته باشید.

سامانه شناسه کالا؛ کاربردترین برای پیگیری کالا ها

سامانه شناسه کالا از دیگر سامانه‌های رایگان و منحصر به فرد گمرک جهت مدیریت شناسه کالا است. در واقع می‌توان گفت شناسه کالا نوعی زبان مشترک برای فعالیت‌های ترخیص و شناسایی کالا محسوب می‌شود که این شناسه بر اساس طبقه‌بندی کالاها به هر کالا اطلاق می‌شود. با وجود سامانه شناسه کالا انجام مراحل و فرایندهای گمرکی بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از قبل پیش خواهد رفت؛ توجه کنید که برای ثبت‌نام در این سامانه متقاضی بایستی ابتدا به سامانه جامع تجارت ایران مراجعه نماید و پس از تکمیل اطلاعات هویتی مراحل ثبت شناسه کالا را ادامه دهد. در واقع می‌توان گفت این سامانه به عنوان زیر مجموعه سامانه جامع تجارت در نظر گرفته می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که 6 نوع شناسه کالا وجود دارد که عبارت است از:

  • شناسه داخلی
  • شناسه IRC
  • شناسه IVC
  • شناسه GTIN
  • شناسه  IMEI
  • شناسه VIN

این شناسه‌ها از مهم‌ترین انواع شناسه‌های الا در نظر گرفته می‌شود که جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سایر مقالات مرتبط در این زمینه را مطالعه کنید.

سامانه پرداخت متمرکز؛ بهترین سایت برای صرفه جویی در زمان

یکی دیگر از سایت‌های گمرک که به عنوان سایت پرداخت متمرکز شناخته می‌شود؛ برای کاهش هزینه و همچنین زمان صف پرداخت‌های حضوری راه‌اندازی شده است. سامانه پرداخت متمرکز به هر تاجر و بازرگانی اجازه می‌دهد تا هزینه واردات کالا را بر حسب هزینه گمرکی بپردازد. در این صورت تاجران و صاحبان کالا می‌توانند جهت پرداخت هزینه‌های ذکر شده به سامانه پرداخت متمرکز به آدرس www.payment.irica.ir مراجعه نمایند.

سامانه ارزش کالا (TSC)؛ سامانه‌‌ برای مدیریت هزینه ها

سامانه TSC
سامانه جستجو شناسه کالا TSC

سامانه ارزش کالا در سال ۱۳۹۵ تحت نظر سازمان گمرک جمهوری اسلامی بر حسب استانداردهای بین‌المللی که به عنوان یک بانک جامع اطلاعاتی با هدف افزایش سرعت کار و کوتاهی پروسه‌های گمرکی راه اندازی شد. در این سامانه صاحبان کالا و تاجران می‌توانند ارزش‌های مشابه کالا را در سطح گمرکات کشور جستجو نمایند؛ این سامانه جهت مدیریت هزینه های گمرکی بسیار کاربردی است.

البته شاید شما نام کد TSC را شنیده باشید؛ در واقع این کد عنوان همان شناسه ارزش کالا در نظر گرفته می‌شود؛ که یک کد ۸ رقمی است که چهار رقم اول آن در سراسر دنیا ثابت و چهار رقم بعدی آن توسط هر دولتی با توجه به شرایط و ضوابط خاص تعیین می‌گردد. در واقع می‌توان گفت چهار شماره آخر ملاک عمل در هر کشور برای نشان دادن ارزش کالا است.

سامانه جامع انبارها؛ کارآمدترین سامانه گمرک

سامانه جامع انبارها یکی دیگر از انواع  سامانه های گمرک برای تسهیل رویه‌های گمرکی در نظر گرفته می‌شود. این سامانه جهت ساماندهی کالاهای وارداتی و نیز نظارت بهتر بر کالاهای موجود در انبارهای گمرک جهت جلوگیری از قاچاق کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این سامانه جهت یکپارچه سازی اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده می‌شود. در این سامانه کلیه اطلاعات مربوط به کالا که شامل موارد زیر موارد زیر می‌شود؛ ثبت و ضبط می‌شود.

برخی از این اطلاعات عبارت است از:

  • مشخصات کامل مالک کالا
  • تعداد ورودی و خروجی‌ها
  • مدت زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرکی
  • مشخصات انبار و صاحب انبار 
  • و…

شما عزیزان با مراجعه به سایت سامانه انبارها به آدرس www.nwms.ir می‌توانید در این سامانه ثبت نام کنید.

سامانه نیما؛ بهترین سامانه برای معاملات ارزی

سامانه نیما به عنوان یکی دیگر از سامانه‌ های گمرک برای یکپارچه‌سازی معاملات ارزی در نظر گرفته می‌شود. بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز، سامانه نیما را راه اندازی کرد؛ به عبارت بهتر می‌توان گفت هدف بانک مرکزی از راه‌اندازی سامانه نیما تسهیل در عرضه ارز و نیز ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز است.

سامانه نیما به عنوان فروشگاه هیجان‌انگیز ارز به شمار می‌رود که خریداران و فروشندگان می‌توانند در آن به معاملات ارزی خود بپردازند.

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سامانه EPL درخواست تامین ارز خود را برای ثبت سفارش‌های غیربانکی ثبت کنید.

سامانه خدمات پس از ترخیص ‌کالا؛ سامانه‌ای مطمئن برای رهگیری کالا

سامانه خدمات پس از ترخیص سامانه‌ای برای رهگیری کالا با استفاده از شناسه انبار را برای تاجران و بازرگانان فراهم می‌آورد. توجه کنید که یکی از خدماتی که این سامانه به مشتریان خود ارائه می‌دهد؛ تعیین صاحب کالا و نوع مجوز است که این کار جهت انتخاب انبار گمرکی با استفاده از کد کالای وارداتی یا شماره سریال انجام می‌شود. توجه کنید که تمامی تولیدکنندگان با ثبت نام در این سامانه می‌توانند به خدمات متنوعی دسترسی پیدا کنند که برخی از این خدمات عبارت است از:

  • خروج کالا از انبار
  • انواع بررسی مانند موجودی انبار، اعلام عدم پذیرش اظهارنامه گمرکی
  • گزارش‌های موجود مربوط به صاحب کالا گزارش TSC
  • و…

سامانه مجوزها؛ سامانه‌‌ای برای دریافت مجوزات مورد نیاز

بدیهی است که تمامی افرادی که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار پررونق و پرسود دارند؛ در ابتدای کار نیاز به مجوزات مربوط به آن هستند. در طی سال‌های گذشته مردم جهت دریافت مجوزات لازم مجبور بودند زمان زیادی را برای مراحل اداری صرف نمایند؛ از این رو پس از انجام مراحل گوناگون پردردسر در نهایت می‌توانستند مجوزات مربوط به بیزینس خود را دریافت نمایند. سیستم مجوز برای تسهیل دریافت مجوزات مورد نیاز راه‌اندازی شد تا تمامی افراد بتوانند مجوزات مربوط به کسب و کار خود را دریافت نمایند.

البته تمامی شما عزیزان که قصد واردات و یا ترخیص کالا را دارید نیز نیاز به دریافت مجوزات گوناگونی دارید؛ در نتیجه باید قبل از اقدام حتماً با سامانه مجوزها آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید مجوزات مورد نیاز خود را بدون دردسر دریافت کنید؛ تنها کافیست به سایت این سامانه به آدرس ntcms.ir مراجعه کنید. اما لازم به ذکر است کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس ترخیص آماده ارائه خدماتی مانند دریافت مجوزات مورد نیاز برای ترخیص کالای شما عزیزان هستند.

در نتیجه اگر قصد دریافت انواع مجوزات را دارید می‌توانید با کارشناسان ما در این زمینه ارتباط برقرار کنید.

سامانه استعلام گمرک؛ سامانه‌ گمرک برای استعلام پروانه گمرکی

پروانه گمرکی به عنوان یکی از مدارک اصلی و حیاتی در روند ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی در نظر گرفته می‌شود؛ در واقع می‌توان گفت این مجوز، مجوزی است که صاحبان کالا یا نماینده وی می‌توانند با وجود آن کالا را از گمرک ترخیص نمایند. در نتیجه تمامی افراد می‌توانند جهت استعلام مجوز گمرکی به سامانه تجارت فرامرزی مراجعه و رمز استعلام پروانه الکترونیک را دریافت کنند.

سامانه تجارت خارجی و داخلی؛ سایر سامانه های گمرک

از جمله دیگر سامانه‌های گمرک می‌توان به سامانه تجارت داخلی و خارجی اشاره کرد. سامانه تجارت داخلی به عنوان سامانه استعلام گمرک برای رسیدگی فرایندهای حمل و نقل داخلی، انتقال مالکیت، انبارهای داخلی راه‌اندازی شده است. در مقابل سامانه تجارت خارجی برای فعالیت‌های مانند دریافت شناسه فروشندگان خارجی، ثبت سفارش، تامین ارز و انجام فرایندهای حمل و نقل بین‌المللی ایجاد شده است که با هدف یکپارچه‌سازی تسهیل روابط تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنچه در این مطلب خواندید…

در این مقاله از سوی گروه تجاری ققنوس ترخیص به معرفی بهترین و کارآمدترین انواع سامانه های گمرک اشاره کردیم. سامانه های گمرک برای تسهیل فرایندهای تجاری و بازرگانی برای عموم مردم و نیز افراد فعال در زمینه واردات، صادرات و انجام تشریفات گمرکی راه‌اندازی شده است. از سامانه جامع امور گمرکی گرفته تا سامانه نیما همه و همه مزایا و کاربردهای بسیاری را برای مخاطبان خود به دنبال دارد؛ جهت آشنایی بیشتر با تمامی سامانه ها به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله را با دقت بالایی مطالعه کنید.

امیدواریم مطالعه این مقاله بتواند به شما عزیزان و همراهان گرامی در شناخت هرچه بهتر سامانه های گمرک کمک کند. همچنین شما می‌توانید از خدمات گروه تجاری ققنوس ترخیص که شامل مشاوره بازرگانی، دریافت و تامین ارز از سامانه نیمایی، در صورت نیاز استفاده کنید.

در انتها از شما خواستاریم اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بود آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید؛ منتظر نظرات و پیشنهادات شما همراهان هستیم.

سوالات متداول

یست بهترین سامانه های گمرک چیست؟

سامانه جامع تجارت، سامانه ای پی ال، سامانه شناسه کالا، سامانه پرداخت متمرکز، سامانه ارزش کالا، سامانه جامع انبارها و… به عنوان بهترین سامانه های گمرک در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد سامانه EPL چیست؟

سامانه ای پی ال به عنوان یکی از سامانه های گمرک برای تسهیل امور و سرعت ترخیص کالا به شمار می‌رود.

آدرس سایت جامع تجارت گمرکی چیست؟

شما می‌توانید جهت روند انجام امورات گمرکی به سایت جامع تجارت گمرکی به آدرس ntsw.ir مراجعه کنید.

کاربرد سامانه امور انبارها چیست؟

سامانه امور انبارها برای تعداد ورودی و خروجی‌ها، مدت زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرکی و مشخصات انبار و صاحبان کالا به شمار می‌رود.

برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط