لوگو-ققنوس-ترخیص

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه جامع تجارت

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه جامع تجارت

فهرست مطالب

مقدمه

سامانه جامع تجارت به منظور افزایش سرعت انجام اقدامات تجاری بین المللی و هم‌چنین تسهیل امور در این زمینه ایجاد شده است. با افزایش جمعیت و وقت‌گیر شدن، انجام امور اداری که به صورت حضوری و کاغذی با مراجعه به ادارات و سازمان‌های ذی ربط انجام می شدند، به تدریج همه اقدامات رو به آنلاین شدن و استفاده از سامانه های جامع و یک‌پارچه رفتند. چرا که تمامی مراحل را می‌توان به صورت اینترنتی به راحتی و در هر ساعتی از شبانه روز با دسترسی به اینترنت انجام داد و در زمان و صرف بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی کرد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با سامانه جامع تجارت آشنا کرده و مراحل ورود به آن را برایتان به طور کلی شرح دهیم، پس حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سامانه جامع تجارت چیست؟

یکی از وظایف دولت ایجاد ساز‌و‌کار‌های تسهیل کننده و سرعت بخشیدن در انجام امور اداری می‌باشد تا از ترافیک و تاخیر انجام امور کاسته شود، هم‌چنین امور اداری به دور از هر‌گونه مشکل و پیچیدگی خاصی و با شفافیت انجام شود، به همین منظور سامانه جامع تجارت ایجاد شده است تا امور تجاری واردات و صادرات کالا و ارتباط بین بازرگانان و سازمان‌های مربوطه آسان‌تر از قبل باشد. به علاوه، این سامانه مسئول یک‌پارچه سازی فعالیت‌های تجاری بین المللی می‌باشد که نظارت‌ها بر تمام مراحل این چرخه را برای مقامات ذی ربط آسان‎تر از قبل می‌کند، هم‌چنین از وارادات و صادارات قاچاقی و غیر قانونی جلوگیری می‌شود. وجود یک سامانه یک‌پارچه و جامع باعث می‌شود که اطلاع رسانی‌ها و قوانین نیز تنها از همین طریق اعلام شوند و از درز کردن اخبار و قانون‌های تغییر یافته جلوگیری می‌شود.

شیوه ورود به سامانه جامع تجارت

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه جامع تجارت

برای استفاده از سامانه تجارت ابتدا باید یک صفحه کاربری در آن ایجاد کرد. به این منظور باید از سامانه جامع تجارت به ادرس سایت https://www.ntsw.ir/ مراجعه کرد.

مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

برای ورود به سامانه جامع تجارت ایران و ثبت سفارش، اگر از قبل در ثبت نام نکرده‌اید و صفحه کاربری ندارید باید ابتدا مراحل ثبت نام را طی کنید که اطلاعات و مشخصات زیر نیاز هستند:

  • کد ملی
  • تاریخ تولد
  • تلفن همراه که به نام خود شخص باشد و باید با کد ملی شخص مطابقت داشته باشد
  • تلفن ثابت محل سکونت همراه با پیش شماره شهر
  • کد پستی محل سکونت
  • پست الکترونیکی فردی
  • تصویر پرسنلی شخص با حجم کمتر از 200 کیلو بایت

و در نهایت انتخاب رمز عبوری که امنیت لازم را داشته باشد.

نکته مهم با وارد کردن شماره تلفن بعد از ثبت نام و طی مرحله اعتبار سنجی که با ارسال کدی به همان شماره که در ابتدا توسط خود شخص اعلام شده بود، اطلاع رسانی از طریق همین شماره صورت می‌پذیرد، هم‌چنین بارگزاری کردن عکس پرسنلی در مرحله ثبت نام الزامی نیست و بعد از ساخت صفحه کاربری و ورود به محیط کاربری و بروزرسانی کردن اطلاعات فردی نیز می‌توان نسبت به تکمیل آن اقدام کرد.

بعد از تکمیل کردن مراحل گفته شده، ثبت نام تکمیل می‌شود و می‌توانید از طریق صفحه ورود به سامانه جامع تجارت ایران از طریق وارد کردن نام کاربری که همان کد ملی هر شخص است و رمز عبوری که در ابتدا هنگام ثبت نام توسط خود شخص انتخاب شده بود، وارد صفحه کاربری خود شود.

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه جامع تجارت

مراحل ثبت نام در سامانه جامع تجارت

پس از تکمیل شدن مراحل ثبت نام می‌توانید وارد صفحه کاربری در سامانه جامع تجارت ایران شوید و نسبت به بروزرسانی برخی از اطلاعات و مشخصات، اقدام کنید.

کاربرد سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت ایران که همان سامانه ثبت سفارش کالا است در مرداد سال 1395 برای اولین بار به طور رسمی در کشورمان ایران شروع به فعالیت کرد و در دسترس کاربران قرار گرفت البته پیش از این در 73 کشور جهان چنین سیستم و ساز و کار وجود داشت که بیشتر به منظور تسهیل و تسریع اعمال تجاری در سطح بین الملل کاربرد دارد البته به علت تفاوت در قوانین کشور‌های مختلف تفاوت‌هایی در مراحل انجام وجود دارد.

این سامانه به صورت یک‌پارچه به نظارت و انجام سازی اقدامات زیر می‌پردازد:

  • سامانه جامع تجارت ایران در سطح بین المللی برای صادرات و واردات
  • سامانه جامع انبار و مراکز نگه داری کالاها
  • سامانه سنجش کالا و رتبه بندی بر اساس اعتبار
  • سامانه یک‌پارچه سازی معاملات ارزی
  • سامانه جامع حمل و نقل
  • سامانه جامع امور گمرکی

تمامی این بخش‌ها در ارتباط با تجارت در سطح بین الملل هستند و پیش از وجود داشتن سامانه تجارت ایران تمامی کار‌ها نیز به هم مرتبط بودند فقط تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که با وجود سامانه جامع تجارت ایران تمامی این اقدامات یک‌پارچه و پیوسته شده اند که با مراجعه به یک سامانه می‌توان تمامی مراحل را به سادگی انجام داد هم‌چنین نظارت بر هر کدام از فعالیت‌ها آسان‎تر شده است و فساد‌های اقتصادی در این نوع فعالیت‌ها بسیار کاهش یافته و شفاف سازی در تمامی قوانین و مقررات وجود دارد، هم‌چنین باعث صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت مکاتبات لازم و بین سازمانی گشته است.

مزایایی که این سامانه نسبت به شیوه‌های مرسوم و قدیمی که با مراجعه حضوری به دفاتر و سازمان‌ها انجام می‌شد، دارد:

  • کاهش هزینه‌ها به دلیل کاهش زمان رفت و آمد و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز
  • تسهیل و تسریع انجام امور مربوط به ترخیص کالا‌ها از گمرک و جلوگیری از بروز برخی خسارات‌ها از دیر ترخیص شدن کالا‌های ضروری و سریع الفساد
  • افزایش شفاف سازی مراحل و اقدامات مورد نیاز برای مصرف کنندگان
  • کاهش امکان فساد‌های مالی و اقتصادی
  • اختصاص منابع مالی مورد استفاده در موارد دیگر

چه افرادی نیاز به عضویت در سامانه جامع تجارت دارند؟

 علاوه بر اینکه اشخاص حقیقی مثل بازرگانان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و کالا‌های مورد نظر خود را به ثبت برسانند اقدام به ترخیص کالا به صورت قانونی و تحت نظر ضوابط ذی ربط کنند، هم‌چنین اگر اشخاص حقوقی در سایت جامع تجارت ایران ثبت نام کنند در این صورت باید شرکت مورد نظر که با عنوان آن ثبت نام کرده‌اند را نیز در سامانه جامع تجارت ثبت و احراز هویت کنند. به این منظور بعد از ثبت نام یکی از اعضای اصلی شرکت مثل مدیر عامل یا رییس شرکت باید از صفحه کاربری در سامانه اقدامات زیر را به منظور ثبت شرکت و احراز هویت آن انجام داد.

ابتدا باید از قسمت نوار ابزار و عملیات پایه گزینه ثبت شرکت را انتخاب کرد سپس فرم اطلاعات شرکت که شامل اطلاعات زیر است تکمیل کرد:

  • شناسه فنی
  • نام شرکت
  • شماره ثبت
  • تاریخ ثبت
  • کد پستی

ثبت اطلاعاتی همچون تلفن و پست الکترونیکی و عکس اجباری نیست.

درصورتی که اطلاعات شرکت و شماره و تاریخ ثبت تایید شود در این صورت پیامکی مبنی بر پذیرفته شدن آن‌ها و ثبت شرکت برای شماره تلفن ثبت شده در مرحله اول ارسال می‌شود.

سپس باید اقدام به بارگذاری صلاحیت‌ها کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها داشتن کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی مختص بازرگانان حقیقی یا حقوقی است که باید آن را از اتاق بازرگانی دریافت کنند، که تنها با داشتن آن و کد عضویت بازرگانی امکان ثبت سفارش برای ترخیص کالا وجود دارد. در صورتی که فرد کارت بازرگانی نداشته باشد یا مدت زمان عضویت به اتمام رسیده باشد در این صورت انجام فعالیت های ثبت سفارش و ترخیص کالا برای او محدود می‌شود.

جمع بندی

ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران یکی از اولین و مهم‌ترین اقدامات به منظور ثبت سفارش واردات و هم‌چنین ترخیص کالا به شمار می‌رود. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به ثبت نام در آن اقدام کنند و با تکمیل مشخصات مورد نیاز صفحه کاربری برای فرد ایجاد می‌شود. در این مقاله به بررسی مراحل ثبت نام به صورت تصویری پرداختیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x