لوگو-ققنوس-ترخیص

وظایف دارندگان کارت بازرگانی چیست؟ (هرآنچه باید بدانید)

دارندگان کارت بازرگانی

فهرست مطالب

به طور کلی تقریباً انجام هر نوع اقدامی و عملی در چارچوب قوانین رایج کشور، به یک نوع مجوز از سوی سازمان ها یا مقامات مرتبط نیاز دارد. در واقع این عمل دقیقا مانند رانندگی است که با داشتن گواهینامه رسمی از اداره راهنمایی و رانندگی، قانونی میباشد و بدون آن، غیرقانونی و تخلف محسوب میگردد. همچنین برای بعضی تجارت ها هم به این نوع گواهینامه یا توافقنامه ای نیاز داریم که به آن، کارت بازرگانی گفته میگردد. دارندگان کارت بازرگانی، تکالیف و وظایف خاصی دارند. در ادامه این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص با ما همراه ما باشید تا به شکل مفصل تر به شرایط گرفتن کارت بازرگانی بپردازیم.

کارت بازرگانی چیست؟

به موجب قانون صادرات و واردات کشور ما ایران، انجام اموراتی مانند امر صادرات و واردات محصول به شکل تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی و اخذ آن میباشد که آن توسط اتاق بازرگانی و سازمان صنایع و معادن ایران صادر میگردد و در نهایت به تأیید وزارت بازرگانی خواهد رسید.

در واقع میتوان گفت بر حسب قوانین و اصول رایج گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی میباشد که دارندگان کارت بازرگانی اعم از اشخاص حقیقی و  یا حقوقی، میتواند با داشتن آن، اقدام به انجام تجارت در عرصه واردات و یا صادرات محصولات کند. این نوع تجارت بعد از ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک تا هنگام واردات از مناطق آزاد در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در خواهد گرفت.

وظایف دارندگان کارت بازرگانی چیست؟ (هرآنچه باید بدانید)
کارت بازرگانی چیست؟

تکلیف دارندگان کارت بازرگانی چیست؟

دارندگان کارت بازرگانی میتوانند با اخذ کارت بازرگانی به امورات تجاری و بازرگانی بپردازند. از این رو، در ابتدای کار بایستی با شرایط گرفتن کارت بازرگانی آشنا شوند. در این هنگام جهت دریافت و اخذ کارت بازرگانی مانند دریافت هر نوع مجوز دیگری نیاز به ارائه مدارک و شرایط خاصی خواهید داشت. البته این نکته لازم به ذکر میباشد که بسته به هر نوع کارت، شرایط گرفتن کارت بازرگانی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال میتوان گفت مدارکی که جهت ثبت نام کارت بازرگانی شخص حقیقی لازم میباشد با مدارک لازم جهت شخص حقوقی متفاوت خواهد بود.

راه دریافت کارت بازرگانی چیست؟

پس از فراهمی نمودن و انجام درست شرایط و مدارک موردنیاز جهت اخذ کارت بازرگانی، دارندگان کارت بازرگانی، بایستی به سامانه اتاق سازمان بازرگانی، اداره صنایع، معادن و تجارت مراجعه نمایند. البته در این مورد لازم به ذکر است که بدانید هر استانی، اتاق بازرگانی مخصوص و مختص به خود را دارد اما اتاق  بازرگانی مرکزی و اصلی در پایتخت هر کشوری واقع گشته است.

بعد از مراجعه به سامانه مربوط به کارت بازرگانی و در نظر گرفتن شرایط گرفتن کارت بازرگانی، ثبت نام اولیه و پس از شرکت در کلاس آموزشی، جهت تأیید نهایی، پرونده شما به وزارت صمت یا همان صنایع صنعت، معدن و تجارت ارجاع داده خواهد شد و پس از تایید سامانه جامع تجارت، کارت شما صادر خواهد گردید.

اهمیت داشتن کارت بازرگانی

در این مورد لازم است بدانید اگر دارندگان کارت بازرگانی شخص یا حقیقی باشد، به عنوان تاجر و بازرگان شناخته میگردد، مزیت و اهمیت این مسئله در این امر است که بازرگان دارای امتیازات ویژه و خاصی نسبت به افراد عادی هستند که صاحبان کارت بازرگانی نیز از آنها بهره مند خواهد گردید. همچنین برای افرادِ و دارندگان کارت بازرگانی که به علت تجارت مجبور به سفرهای گوناگوت هستند، ویزای تجاری صادر خواهد شد که البته با توجه به قوانین موجود در هر کشور این مسئله متفاوت از هم خواهد بود.

همچنین، از دیگر اهمیت های کارت بازرگانی برای دارندگان آن، امکان عضویت وی در اتاقهای بازرگانی میباشد. همچنین چهارمین و یکی از جالب ترین اهمیت خاصِ کارت بازرگانی، این مورد است که امکان ثبت نام و علائم تجاری غیرفارسی به زبان لاتین را به صورت استثنا به دارندگان کارت بازرگانی خواهند داد. پنجمین مزیت و اهمیت داشتن کارت بازرگانی که میتوان نام برد، امکان واردات محصولات از مناطق آزاد کشور به داخل مرزهای کشور میباشد.

لازم است بدانید، در رابطه با ماهیت و نحوه اخذ  کارت بازرگانی میتوان به موارد زیر اشاره نمود: این کارت با مدت اعتبار یک تا پنج سال جهت دارندگان آن صادر میگردد و قابل تمدید نیز میباشد و در صورت تأیید توسط وزارت بازرگانی، معتبر خواهد بود.

لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی

شرایط گرفتن کارت بازرگانی به این شکل است که بایستی ابتدا مدارکات و اسناد مورد نیاز را به سازمان های مربوطه که برای اشخص حقیقی و حقوقی متفاوت است، تحویل داد. این مدارکات عبارتند از:

اشخاص حقیقی

  • ارائه نمودن عکس از فرد به شکل تمام رخ با پشت زمینه سفید
  • تحویل فرم های مربوطه به اتاق بازرگانی که به تأیید دفاتر اسناد رسمی رسیده است.
  • ارائه تصویر کامل کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه اصل مدارکات تحصیلی یا ارائه 3 سال سابقه فعالیت در مراکز گوناگون
  • ارائه دادن گواهی عدم سوء پیشینه برای شخص
  • ارائه نمودن مدرک بانکی تأییدیه حساب جاری فرد
  • ارائه کارت پایان خدمت یا کارت معاف از سربازی
  • ارائه کدهای مربوط به کد اقتصادی

اشخاص حقوقی

  • ارائه اصل اسناد مربوط به محل کار
  • ارائه اصل کارت ملی مدیرعامل مجموعه ها
  • ارائه گواهیو مدرک عدم سوء پیشینه
  • ارائه اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی و تجاری
  • ارائه فرم دال اتاق های بازرگانی و تجاری

شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص غیر ایرانی

اشخاص غیر ایرانی، بایستی مانند سایر افراد کلیه شرایط گرفتن کارت بازرگانی و همچنین ضوابط گفته شده که جهت دریافت و اخذ کارت بازرگانی و یا تمدید مجدد کارت بازرگانی لازم است را دارا باشد. البته در این مورد لازم به ذکر است که ارائه کارت پایان خدمت ضروری برای اشخاص غیر ایرانی ضروری نبوده، اما بایستی پروانه کسب تجاری را در کنار اقامت معتبر در ایران نیز دارا باشند. همچنین عمل متقابل تجاری درباره کشور تابع آن برای بازرگانان مقیم ایران نیز الزامی خواهد بود.

وظایف دارندگان کارت بازرگانی چیست؟ (هرآنچه باید بدانید)
شرایط گرفتن کارت بازرگانی

برای تمدید کارت بازرگانی به چه مدارکی احتیاج دارید؟

جهت تمدید کارت بازرگانی با در نظر داشتن تمامی شرایط گرفتن کارت بازرگانی مانند هنگامی که افراد به یکی از شعبات اتاق بازرگانی مراجعه می نماییم،  یک سری مدارک و اسناد را ارائه خواهند داد که بایستی جهت تمدید این کارت نیز مدارکات مورد نیاز را به یکی از شعبه های اتاق بازرگانی ارائه دهید. از جمله مدارک مورد نیاز جهت تمدید کارت بازرگانی برای دارندگان کارت بازدگانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • پرینت درست و کامل از فرم کارت بازرگانی سامانه مربوطه، به میزان دو صفحه
  • تهیه دو عدد قطعه عکس شش در چهار از کارت بازرگانی قبلی
  • یک عدد عکس سه در چهار یا شش در چهار از فرد حقوقی که قرار میباشد کارت به اسم او تمدید گردد یا شخص حقیقی که بایستی با زمینه سفید و بدون هیچ نوع مشکلی باشد.
  • ارائه اسناد مربوط بع مالکیت و اجاره نامه هاس دفتر کار به اسم فرد متقاضی کارا اعتباری در دو قالب اصل و فتوکپی
  • فیش حق تمبر معتبر

هزینه تمدید کارت بازرگانی

هنگامی که دارندگان کارت بازرگانی جهت تمدید کارت بازرگانی به یکی از شعب های اتاق بازرگانی مراجعه مینمایند، بایستی در راستای تمدید کارت بازرگانی خود یک نوع هزینه ها را پرداخت کنند تا بتوانند کارت خود را مجدد تمدید نمایند. در نتیجه از جمله هزینه هایی که بایستی جهت تمدید کارت بازرگانی پرداخت گردد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه تمدید مجدد کارت بازرگانی به میزان چهل و چهار هزار تومان
  • هزینه باطل نمودن تمبر جهت تمدید کارت بازرگانی به مقدار پنج هزار تومان
  • هزینه باطل نمودن تمبر جهت صادر نمودن کارت بازرگانی جدید

تفاوت کارت بازرگانی حقوقی و حقیقی

شرایط گرفتن کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای تفاوت هایی میباشد. در نتیجه افرادی که قصد انجام فعالیت به شکل مستقل را دارند، تحت عنوان اشخاص حقیقی شناخته خواهند شد و لازم است شرایطی مانند  داشتن محل کسب و کار مناسب ، بیشتر از 24 سال سن داشتن، سه سال سابقه در زمینه های بازرگانی و تجاری یا داشتن مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط با موارد بازرگانی، آشنایی با قوانین و اصول گمرکی، قوانین اداری و مالی، داشتن سرمایه کافی با زمینه فعالیت و داشتن صلاحیت اخلاقی، اجتماعی .

علاوه بر این، افرادی بایستی اسناد اظهارنامه مرتبط با اسناد مالیاتی را در ، دفاتر پلمپ شده و یا اظهارنامه ثبتی و تعهد در خصوص عدم استفاده غیرقانونی از کارت را ارائه نمایند و به سیاستهای تجاری دولت متعهد شوند. البته لازم به ذکر است توجه این شرایط با گذشت زمان دچار تغییرات خواهد شد و هر زمان که قصد دریافت این کارت را داشته باشید، بایستی به چنین نکاتی دقت نمایید.

شرایط گرفتن کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

اشاره نمودیم که شرایط گرفتن کارت بازرگانی اشخاص حقیقی با حقوقی متفاوت میباشد؛ به همین جهت، چنین افراد یا شرکتهایی بایستی شرایطی مانند داشتن پروانه کسب و کار و مجوز فعالیت در زمینه مرتبط، محل اقامت و محل کار مورد تایید و نیز عدم ورشکستگی، دارا بودن سابقه خدمت در زمینه های اقتصادی و موارد وابسته به آن را دارا باشند تا بتوانند در فرایند اخذ این کارت شرکت نمایند.

جمع بندی

جهت انجام امور بازرگانی به سان هر نوع فعالیت قانونی دیگری نیاز به تهیه انواع مجوزات و مدارکی دارید که به اخذ آنها به شما اجازه انجام فعالیت در زمینه مورد پسند را میدهند. کارت بازرگانی نیز از جمله مهمترین مدارکی میباشد که وجود آن جهت انجام فعالیت های مربوط به ترخیص کالا، انجام امور گمرکی یا حتی ثبت سفارش و.. الزامی میباشد. به طور کلی شناخت انواع گوناگون این کارت، شرایط گرفتن کارت بازرگانی و مدارک مورد نیاز جهت دریافت آن از جمله مواردی میباشد که هر شخص حقیقی و حقوقی فعال در این زمینه بایستی با آنها آشنا باشد.

در نتیجه ما در شرکت ققنوس ترخیص تلاش نمودیم تا با ارائه مقالات متعدد در این زمینه به افزایش آگاهی شما عزیزان کمک کنیم . شما عزیزان دارندگان کارت بازرگانی میتواند علاوه بر اخذ کارت بازرگانی از سایر خدمات شرکت ققنوس ترخیص اعم از ثبت سفارش کالا، ترانشیپ و ترانزیت کالا ، تامین ارز و موارد مشابه بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x