ترخیص کالا از گمرک بندر شهید رجایی

با توجه به قوانین جاری و بخشنامه های متعددی که به صورت روزانه در حیطه ترخیص کالا از گمرک صادر میگردند، پروسه ترخیص کالا به امری چالش برانگیز برای تجار و بازرگانان ایرانی تبدیل شده است؛ به خصوص اگر ترخیص کالا از گمرکات مهم کشور نظیر گمرک شهید رجایی بندعباس صورت بگیرد؛ اما اصلا جای نگرانی نیست. تیم متخصص ققنوس ترخیص به عنوان حق العملکار رسمی گمرک با استقرار در گمرک شهید رجایی، آمادگی برعهده گرفتن کلیه تشریفات گمرک اعم از ترخیص کالا به صورت واردات قطعی و واردات موقت را دارا میباشد تا بدون نیاز به مراجعه شخصی به گمرک، از انجام قانونی و اصولی ترخیص کالا در این گمرک مطمئن باشید.

ترخیص-کالا-از-گمرک-بندر-شهید-رجایی

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

فهرست مطالب

تاریخچه بندر شهید رجایی

تاریخچه بندر شهید رجایی به بیش از 50 سال گذشته میرسد و در طول زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. جالب است بدانید این بندر پیش از انقلاب شه بندر نام داشته و امروزه یکی از مهمترین بنادر دریایی کشور برای برای ترخیص بار دریایی محسوب میشود. در حال حاضر گمرک بندر شهید رجایی توانایی بارگیری 100 میلیون تن کالا، مدیریت بیش از 55 درصد حجم واردات و صادرات کشور و هفتاد درصد از ترانزیت کشور را برعهده دارد. طرح این مجتمع بندری در اواخر دهه 40 براساس مصوبات شورای عالی اقتصادی آغاز شده بود. بعد از یک بازه زمانی و با احداث نیروگاه برق و خطوط ریلی و.. در غرب شهر بندرعباس، قرار شد که این شهر به انباری بزرگ تبدیل شود. همین امر سبب شد تا راه اندازی گمرک بندر شهید رجایی کلید بخورد و احداث آن تا بعد از انقلاب هم ادامه داشته باشد و به بندری مناسب برای ترخیص کالا مبدل شود.

ساخت بندر برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی از سال 1353 آغاز شد اما تا اواخر دهه 50 به طول انجامید و تنها جنگ باعث ایجاد وقفه‌ای در احداث آن شد. محمد علی رجایی در دی ماه سال 1359 و در دومین سفر استانی خود، خواستار ادامه ساخت این بندر بزرگ شد و با مجهز کردن آن به فرودگاه، بزرگراه شش باندی، بیمارستان، رستوران، 5 هزار خانه سازمانی، نیروگاه برق و. به یک مجتمع بندری بزرگ و مجهز تبدیل شد.

با گذشت زمان، گمرک شهید رجایی توانست جایگاه ویژه‌ای میان گمرکات کشور پیدا کند و بسیاری از تجار و واردکنندگان ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی و ترخیص بار دریایی از بندر را ترجیح دهند. بندر شهید رجایی در سال 2012 با حدود 80 کشور از سراسر جهان مبادلات تجاری انجام داد و با برخورداری از جرثقیل های بزرگ دروازه‌ای، بیش از 40 اسکله و ترمینال های کانتینری بزرگ یکی از بهترین بنادر برای تخلیه و ترخیص بار دریایی میباشد.

آشنایی با گمرک شهید رجایی

اگر ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی را انتخاب کرده‌اید، همواره پیشنهاد میشود جهت ترخیص بار دریایی خود از کمک متخصصان فعال در این زمینه بهره مند شوید. علی رغم این که ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی دارای مزایای ویژه‌ای است، عدم آشنایی و مطالعه کافی در این زمینه میتواند سبب توقف طولانی مدت محموله در انبارهای گمرک و افزایش هزینه ها شود. برای این که بتوانید درک بهتری از ترخیص کالا از این بندر داشته باشید، در ادامه به معرفی بندر شهید رجایی میپردازیم.

بندر شهید رجایی با برخورداری از موقعیت فوق العاده جغرافیایی، نزدیکی به تنگه هرمز و دهانه ورودی آب های خلیج فارس، فاصله کوتاه بین قاره‌ای برای تردد کشتی ها و قرارگیری در نقطه تلاقی کریدور ترانزیتی شمال _ جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات کشور به شمار میرود. مجتموع بندری شهید رجایی مساحتی حدود 2400 هکتار دارد و توانایی پذیرش بیش از 100 میلیون تن محموله را نیز در سال دارا میباشد. این بندر بزرگترین و مجهزترین ترمینال های کانتینری کشور را داراست و مناسبترین بندر برای ترخیص کالا و ترخیص بار دریایی به شمار میرود.

در سال های اخیر تلاش شده تا با افتتاح فاز دوم و افزایش ظرفیت بندر، حجم وسیعی از نقل و انتقال انواع کالاهای عمومی از جمله فله خشک، محصولات فولادی، فراورد های نفتی خام، فله مایع و.. در بندرشهید رجایی انجام گیرند؛ در نهایت با برنامه های توسعه دهنده تلاش میشود تا گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس سبب شکوفایی اقتصادی ملی و منطقه شود. تیم ترخیص کار ققنوس ترخیص با ارائه خدمات تخصصی جهت ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی، آماده ترخیص سریع و خروج به موقع محموله شما از این بندر میباشند.

ترخیص کار گمرک کیست؟

موفقیت در امر واردات و صادرات کالا زمانی حاصل میشود که آشنایی و اطلاعات کافی در زمینه قوانین و مقررات و دستورالعمل های ترخیص کالا از گمرک داشته باشید. برای این که بتوانید فعالیتی مستمر و مداوم در عرصه های تجارت بین المللی داشته باشید، لازم است پیچیدگی های ترخیص کالا و ترخیص بار دریایی را بشناسید و به موقع برای حل و فصل آنها اقدام کنید. از آنجا که اغلب تجار و وارد کنندگان معتقدند پروسه ترخیص کالا سختترین مرحله از واردات کالا برای آنها بوده است، حضور افرادی متخصص و آشنا به قوانین و قواعد گمرکی میتواند بسیار مفید باشد. شما تنها در زمانی میتوانید پروسه ترخیص کالا را به تنهایی انجام دهید که آشنایی کامل با کلیه بخشنامه ها، مراحل و گمرکات کشور داشته باشید، در غیر این صورت پیشنهاد میشود کلیه امور گمرکی خود را به یک شرکت ترخیص کالای معتبر مانند ققنوس ترخیص بسپارید.

ققنوس ترخیص با برخوردی از تیم ترخیص کار مجرب و مسلط به کلیه امور گمرکی و تشریفات ترخیص کالا، محموله شما را به موقع و بدون هیچ مشکل قانونی و مالی تحویل دهند. ترخیص کار کسی است که تمام کارها و عملیات گمرکی لازم را به وکالت ازشما به عنوان صاحب کالا انجام میدهد و این اطمینان را به شما میدهد که تک تک مراحل را به درستی و بدون فوت وقت به اتمام خواهند رساند. با توجه به این که پروسه ترخیص کالا پیچیده و وقت گیر است، لازم است این امور را به افرادی بسپارید که دانش و اطلاعات کافی دراین زمینه دارند و میتوانند بدون این که صاحب کالا متحمل خسارتی شود، به اتمام برسانند.

یک ترخیصکار مسلط و حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تیم ترخیص کار حرفه‌ای ققنوس ترخیص دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آنها را از سایرین متمایز خواهد کرد. کارشناسان ما در تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی همراه شما خواهند بود و موارد زیر بخشی از خصوصیات آنها میباشد:

  • شناخت کامل قوانین و مقررات هر یک از گمرکات فعال کشور
  • مسلط به قوانین و مقررات حوزه واردات و صادرات کالا
  • برخورداری از سابقه‌ای درخشان در زمینه ترخیص کالا از گمرک و ترخیص بار دریایی
  • مورد اعتماد و امانت دار تمام اطلاعات شخصی و حفظ حریم شخصی شما
  • مسلط به تشریفات اداری و کلیه مراحل ترخیص کالا از جمله تهیه و جمع آوری مدارک، اخذ مجوزهای لازم، محاسبه هزینه های گمرکی و..
  • برخورداری از اطلاعات به روز درباره آئین نامه، بخشنامه ها و قواعد جدید گمرکی
  • سرعت عمل بالا جهت انجام سریع و دقیق مراحل ترخیص کالا از گمرک
  • برخورداری از کارت بازرگانی (به عنوان حق العملکار گمرک)

اعتماد در فرایندهای تجاری داخلی و خارجی در درجه اول قرار دارد؛ به همین منظور شرکت ترخیص کالای ققنوس ترخیص سعی کرده است با جلب رضایت و اعتماد مشتریان خود، تجربه‌ای متفاوت از واردات یا صادرات کالا را برای تجار و بازرگانان عزیز رقم بزند.

اهمیت انتخاب گمرک بندر شهید رجایی برای واردات کالا

چرا ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس مورد توجه بسیاری از تجار قرار گرفته است؟ چرا همچنان بسیاری از وارد کنندگان ترجیح میدهند ترخیص بار دریایی خود را از این بندر انجام دهند؟ پاسخ این سوال ها میتواند امکانات و خدمات ویژه‌ای باشد که گمرک شهید رجایی با خود به همراه دارد. علاوه بر این، تلاش شده تا با اختصاص امتیازات و معافیت های خاص به برخی کالاها، هزینه ترخیص کالا از این گمرک بسیار اقتصادی تر از سایر گمرکات کشور باشد. این بندر وسعتی حدود ۴ هزار و هشتصد هکتار دارد و بزرگترین ترمینال کانتینری کشور به شمار میرود. بندر شهید رجایی هر ساله توانایی واردات و ترخیص حدود ۸۸ تن کالا را نیز دارا میباشد و با توجه به موقعیت استراتژیک خوبی که دارد، به یکی از مهمترین مناطق اقتصادی ویژه تبدیل گردیده است. موارد زیر تنها قسمت دیگری از خدماتی میباشند که توسط گمرک بندر شهید رجایی ارائه میشوند:

  • وسعتی حدود ۴۸۰۰ هکتار
  • نزدیکی به شهر بندرعباس (فاصله ۲۳ کیلومتری با بندرعباس)
  • توانایی مدیریت حجم زیادی از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور
  • تجربه و سابقه بالای کارکنان و پرسنل گمرک شهید رجایی و انجام سریع تر امور مشتریان
  • وظیفه انجام ۷۰ درصد از ترانزیت بنادر کشور از گمرک شهید رجایی
  • برقراری ارتباط با بیش از ۸۰ بندر معروف از سراسر دنیا
  • برخورداری از ۴۰ اسکله مجزا و داشتن ۳۵ خط کانتینر برای ترخیص بار دریایی
  • داشتن اسکله بزرگ جهت پهلوگیری کشتی های غول پیکر اقیانوس پیما
  • برخورداری از تعداد زیادی از جرثقیل های دروازه‌ای برای جابجایی راحتتر کانتینرها
  • برخورداری از امکانات پیشرفته و به روز در همه ترمینال های کانتینری گمرک شهید رجایی

پروسه ترخیص کالا از گمرک بندر شهید رجایی

با توجه به این که گمرک شهید رجایی بندرعباس بزرگترین بندر تجاری کشور در زمینه واردات کالا به شمار میرود و پرسنل آن همواره تلاش کرده‌اند تا امور گمرکی تجار و بازرگانان را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند، انتخاب این گمرک برای ترخیص بار دریایی بسیار قابل پیش بینی است. علی رغم این که پرسنل گمرک بندر شهید رجایی بسیار ماهر و توانمند هستند و امکانات خوب گمرک سبب تسریع عملیات ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی میشود، ترخیص کالا همچنان امری پیچیده و دشوار برای تجار به ویژه تجار تازه وارد است. برای جلوگیری از خسارت های احتمالی و طولانی شدن روند ترخیص کالا که میتواند سبب فساد کالاهای فاسد شدنی در هوای بندرعباس شود، شما میتوانید از خدمات شرکت ترخیص کالای ققنوس در این بندر بهره مند شوید. تیم ترخیصکار ما در تلاشند تا با ارائه بهترین خدمات تخصصی، محموله را در سریعترین زمان ممکن به دست شما برسانند.

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی همانند سایر گمرکات شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز کشور شامل مراحل متعددی میشود که انجام هر یک از آنها نیازمند دانش و اطلاعات کافی در کنار تجربه بالا میباشند. ترخیص کاران ما کلیه مراحل زیر را برای ترخیص بار دریایی شما از این بندر انجام میدهند:

  • تنظیم و ثبت اظهارنامه گمرکی و دریافت پرینت آن
  • دریافت شماره کوتاژ پس از ثبت اظهارنامه کالا
  • بارگذاری و ارائه تمام اطلاعات و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا مانند پروفرما، پکینگ لیست، گواهی مبدا، بارنامه حمل کالا، کد رهگیری مجوزهای اخذ شده و..
  • محاسبه و پرداخت هزینه های گمرکی
  • انبارداری و خروج کالا از گمرک

لیست کالاهای قابل ترخیص از از گمرک بندر شهید رجایی

اگر با واردات کالا و مراحل ترخیص کالا از گمرک اشنا هستید، احتمالا میدانید که ترخیص تمامی کالاها در همه گمرکات سراسر کشور صورت نمیگیرد. برخی گمرک ها به دلیل شرایط، موقعیت جغرافیایی، خدمات و امکاناتی که تحت اختیار دارند، امکان ارائه خدمات تخصصی در زمینه ترخیص برخی کالاها برای آنها فراهم است و توانایی پذیرش همه انواع کالاهای وارداتی یا صادراتی را ندارند. به عنوان مثال، گمرک فرودگاه امام خمینی یک گمرک هوایی اختصاصی برای ترخیص بار هوایی میباشد، در حالی که شرایط ترخیص بار دریایی را ندارد. گمرک شهید رجایی با برخورداری از موقعیت استراتژیک فوق العاده، اسکله های بزرگ و امکانات مجهز مناسبترین گمرک برای ترخیص بار دریایی میباشد. برخی از کالاهای قابل ترخیص از گمرک شهید رجایی بندرعباس عبارتند از:

  • ترخیص تجهیزات و لوازم پزشکی
  • قطعات و ابزارآلات
  • ترخیص انواع لوازم اداری
  • ترخیص انواع دستگاه ها و ماشین آلات
  • مواد و فراورده های شیمیایی
  • ترخیص مواد اولیه تولیدی ها و کارخانجات
  • انواع لوازم خانگی
  • ترخیص انواع مواد غذایی
  • انواع دوربین، لپ تاپ، رایانه و..
  • و…

البته توجه داشته باشید که ترخیص مواد خوراکی و سایر کالاهای فاسد شدنی از گمرک شهید رجایی امکان پذیر است، اما انجام پروسه ترخیص آنها نیاز به سرعت بسیار بیشتری دارد تا دچار خسارت های سنگین نشوید. احتمال هدر رفتن و فاسد شدن چنین کالاهایی در این بندر به دلیل آب و هوای گرم و شرجی بسیار بالاست؛ در نتیجه نگهداری از کالاهای فاسد شدنی حساس تر خواهد بود.

مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس همانند سایر گمرکات کشور نیازمند اسناد و مدارکی است که اغلب فعالیت قانونی شما را از لحظه خرید کالا تا ورود آن به انبارهای گمرک را به اثبات میرسانند. هر گونه بی دقتی در تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا سبب تاخیر در روند انجام تشریفات گمرکی خواهد شد و بدون تحویل آنها به اداره گمرک، سازمان های ذی‌ربط، شرکت حمل و نقل و.. مراحل واردات کالا با مشکلات جدی مواجه میشود. شما به راحتی میتوانید مشکلات و چالش های موجود در زمینه تهیه اسناد و مدارک لازم را به حداقل برسانید. برای این کار کافی است انجام کلیه امور گمرکی از جمله جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا را به کارگزاران رسمی ققنوس ترخیص بسپارید.

بارنامه حمل کالا، اسناد ترخیصیه، مجوزها و گواهی مبدا، فاکتور خرید کالا، نامه برات (یا اسناد مربوط به اعلامیه های تامین ارز، پروفرما یا پیش فاکتور، مجوزهای ثبت سفارش بازرگانی کالا، پکینگ لیست، اسناد مربوط به پرداخت هزینه های حمل و نقل کالا، بیمه نامه، پروانه بهره برداری کالاهای شرکت های تولیدی، کاتولوگ ها، کپی و اصل کارت بازرگانی، مجوزهای قانونی، مجوز ترخیص کالا، کارت حق العملکاری یا وکالت نامه قانونی، مدارکی هستند که بسته به نوع کالا، شرایط تهیه ارز و حمل و نقل و.. باید برای تهیه برخی از آنها برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی اقدام کنید. در ادامه بخشی از مهمترین مدارک را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد

پروفرما یا پیش فاکتور چیست؟

پروفرما یا پیش فاکتور سندی است که توسط فروشنده برای اعلام پیشنهادات خود و شرایط خرید کالا به خریدار تحویل داده میشود. معمولا فروشنده پروفرما را به نام نمایندگی های فروش خود در خارج یا سفارش دهنده خارجی تنظیم و صادر میکند. شما به عنوان خریدار به این مدرک نیاز دارید تا علاوه بر بررسی شرایط خرید و فروش کالا و اطمینان از تعهدات فروشنده، برای ترخیص کالا یا خرید ارز اقدام کنید. پروفرما یا پیش فاکتور شامل اطلاعات مشخصی است که جزئیاتی از نوع و بسته بندی کالا، مشخصات خریدار و فروشنده و غیره را بازگو میکند. اطلاعاتی که باید در پروفرما درج شوند عبارتند از:

  • تاریخ و شماره پیش فاکتور توسط فروشنده
  • آدرس و مشخصات کامل فروشنده
  • آدرس و مشخصات کامل خریدار
  • کد تعرفه گمرکی کالا
  • شرح کامل کیفیت، کمیت، وزن خالص و ناخالص، مقدار و تعداد کالا
  • مبلغ پیش فاکتور (با درج نوع ارز، قیمت خالص کالا، تفکیک قیمت خالص کالا، هزینه بسته بندی، ابعاد کالا و هزینه حمل کالا)
  • چگونگی خرید براساس اینکوترمز
  • ذکر مبدا و مقصد ارسال محموله
  • مدت زمان تحویل کالا
  • جزئیات مربوط به بازرسی کالا و نوع انجام آن
  • وسیله حمل کننده کالا و شرح کامل شیوه حمل و نقل کالا
  • کشور سازنده کالا
  • و….

پکینگ لیست یا لیست عدل بندی چیست؟

یکی از مهمترین اصطلاحاتی که جهت ترخیص کالا با آن مواجه میشوید، پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی است. پکینگ لیست از جمله اسناد ضروری است که برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس به آن نیاز پیدا خواهید کرد. این سند بین المللی حاوی اطلاعات مهم وارداتی یا صادراتی از جمله نوع بسته بندی کالا، تعداد بسته ها، ابعاد، وزن و.. است که معمولا باید همراه با پروفرما ارائه شود. از آنجا که برخی اطلاعات درج شده در هر دو سند یکسان است، اما به هیچ عنوان پکینگ لیست نمیتواند جایگزین پروفرما شود. تهیه به موقع لیست عدل بندی به افزایش سرعت حمل و نقل و ترخیص بار دریایی کمک زیادی میکند و ممکن است آن را با نام های دیگری مانند صورت حساب بسته، دفتر تحویل، لیست حمل و نقل، برگه بسته بندی و لیست مشتری ببینید. لیست عدل بندی حاوی اطلاعاتی به شرح زیر است:

  • نام و اطلاعات شخصی فروشنده
  • نام و اطلاعات شخصی خریدار
  • شماره ردیف کالا
  • تاریخ و شماره پروفرما
  • شماره LC (درصورت استفاده از اعتبار اسنادی)
  • وزن خالص و ناخالص کالاها
  • شماره کانتینر، شماره قرارداد، تعداد کالا، جزئیات کالا، شماره یا علامت بسته، ابعاد کالا، مشخصات فنی و..

گواهی مبدا چیست؟

هنگام واردات کالا به گواهی مبدا که نشان دهنده مبدا کالا میباشد، نیاز دارید. در این سند، یک منبع موثق یا هر شخص صاحب اختیاری ارتباط کالای وارداتی یا مورد نظر گواهی مبدا را به کشور خاصی تصدیق می نماید. بر اساس قوانین و ضوابط موجود، کشور مبدا محلی است که کالا در آن ساخته، تولید یا پردازش شده است و گواهی مبدا به منظور تعیین تعرفه های گمرکی کالا صادر میگردد. زمانی که خریدار میخواهد از مبدا خرید کالا، کیفیت و کمیت آن اطمینان حاصل کند، به گواهی مبدا رجوع میکند. علاوه بر این، وزارت خانه های صنعتی، بانک ها، وزارت خانه های کشاورزی، دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و.. از جمله سازمان هایی هستند که خواستار گواهی مبدا میباشند. این سند برای گمرک نیز بسیار حائز اهمیت است و بدون آن امکان ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی یا ترخیص بار دریایی امکان پذیر نخواهد بود. گواهی مبدا موارد زیر را شامل میشود:

  • مشخصات کامل فرستنده کالا (طبق بارنامه حمل)
  • مشخصات کامل گیرنده کالا (طبق بارنامه حمل)
  • نام کشور سازنده (طبق مندرجات پروانه گمرکی یا گواهی مبدا کشور تولید کننده)
  • مشخصات وسیله حمل کننده کالا (طبق بارنامه حمل)
  • شرح مشخصات کالا (طبق بارنامه حمل یا پروانه گمرکی)
  • وزن خالص و ناخالص و نوع بسته بندی کالا
  • شماره و تاریخ صدور پروفرما (اختیاری)

موقعیت جغرافیایی و اطلاعات تماس گمرک بندر شهید رجایی

موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد بندر شهید رجایی، بهترین ویژگی است که یک بندر برای ارتباط با سایر کشورها از طریق مسیر آبی و واردات بار دریایی میتواند داشته باشد. مجتمع بندری شهید رجایی نزدیکترین نقطه بندری به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس میباشد و با قرارگیری در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال و جنوب مهمترین دروازه وارداتی و صادراتی ایران به شمار می آید. گمرک بندر شهید رجایی در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان واقع شده است. وسعت این مجتمع عظیم بندری به بیش از ۴ هزار هکتار میرسد و دارای بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی است. از دیگر مزایایی که موقعیت مکانی این بندر با خود به همراه دارد میتوان به همجواری با صنایع بزرگ استان، استان های تولیدی کشور و شبکه بین المللی هوایی، راه آهن و جاده تاریخی ابریشم اشاره کرد که نقش ویژه‌ای در صنعت حمل و نقل ایفا کرده است. برای ارتباط با مسئولان این گمرک برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی میتوانید از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید:

  • سامانه گمرک شهید رجایی بندرعباس: https://shahidrajaeeport.pmo.ir/
  • شماره تماس:۹ تا ۳۳۵۱۴۰۰۱ (۰۷۶)
  • کدپستی: ۷۹۱۷۱-۸۳۷۹۷
  • آدرس پست الکترونیک: info@pmo.ir
  • آدرس گمرک: بندرعباس، مجتمع بندری شهید رجایی

لیست هزینه های ترخیص کالا از گمرک

هزینه های ترخیص کالا یکی از اصلی ترین دغدغه های تجار و وارد کنندگانی هستند که قصد فعالیت در زمینه تجارت های بین المللی را دارند. معمولا محاسبه و پرداخت انواع هزینه های گمرکی سبب طولانی مدت شدن عملیات ترخیص کالا میشود. علاوه بر این، عدم اطلاع کافی تجار و صاحبان کالا از هر یک از هزینه ها، باعث بروز خسارت ها و اتلاف وقت و هزینه بیشتری میشود. بررسی تمامی هزینه ها پیش از شروع فعالیت تجاری، یکی از مهمترین مراحلی است که همواره به انجام آن تاکید میکنیم. البته محاسبه و پرداخت هزینه های ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی و سایر گمرکات کشور نیاز به دانش و مهارت کافی دارد تا اشتباهی در این زمینه رخ ندهد.

مشاورین تخصصی ما در ققنوس ترخیص آماده ارائه بهترین خدمات در زمینه محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک میباشند تا با یک برنامه ریزی دقیق نسبت به انجام مراحل ترخیص بار دریایی و غیره اقدام کنید. هزینه ترخیص کالا از گمرک کلیه هزینه ها از زمان ورود کالا تا خروج آن ازگمرک را شامل میشود و معمولا تجار دچار اشتباهاتی میان هزینه های دولتی گمرک و سایر هزینه ها میشوند. لیست زیر به شما کمک میکند تا هر کدام از هزینه های واردات و ترخیص کالا را به خوبی بشناسید:ور

هزینه تخلیه و بارگیری کالا

قطعا بخش مهمی از فرایند واردات و هزینه های مربوط به آن، به حمل و نقل کالا اختصاص دارد. اگر قصد واردات از چین ، کشورهای عربی، آسیای میانه و.. را از طریق حمل و نقل دریایی دارید، گمرک بندر شهید رجایی بندر مناسبی برای ترخیص بار دریایی در جنوب کشور به شمار میرود. لازم است بدانید در حوزه حمل و انتقال انواع کالاهای تجاری و غیر تجاری، هزینه های تخلیه و بارگیری محموله جزو مهمترین موارد میباشند. آگاهی از نحوه محاسبه این هزینه ها و تعرفه های موجود به شما کمک میکند تا روشی مقرون به صرفه تر را برای جابجایی بار انتخاب کنید و از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. از آنجا که محاسبه دقیق هزینه های تخلیه و بارگیری کالا کاری دشوار و تخصصی میباشد، موارد زیر بخشی از روش های محاسبه این هزینه ها برای آشنایی بیشتر شما هستند:

  • محاسبه کرایه حمل براساس وزن یا حجم: دراین حالت وزن و حجم محموله حمل شده محاسبه میگردد و مقدار هر کدام که بیشتر باشد، ملاک محاسبه هزینه ها قرار میگیرد. همچنین دراین روش هر ۱۰۰۰ کیلو یا یک تن را یک متر مربع لحاظ میکنند.
  • کرایه کلی: از این روش معمولا برای محاسبه هزینه های تخلیه و بارگیری محموله های سنگین استفاده میشود و به جدول تعرفه بارگیری توجه‌ای نمیشود.
  • حداقل تعرفه حمل کالا: حداقل کرایه حمل کالا بدون درنظر گرفتن حجم و وزن بار محاسبه میشود و در این روش هیچ بارنامه‌ای صادر نخواهد شد.
  • کرایه حمل بر اساس ارزش کالا: دراین روش کرایه حمل کالا طبق ارزش ان محاسبه خواهد شد. دراقع اساس تعیین ارزش کالا، ارزش FOB خواهد بود.

توجه داشته باشید که عوامل متعددی از جمله کالاهای سنگین، کالاهای خارج از استاندارد، خطرات جنگ، مسافت، نوع ماشین حمل کننده، نوع بسته بندی و.. بسیار در تعرفه های تخلیه و بارگیری کالا موثرند.

محاسبه هزینه انبارداری

هزینه انبارداری در بنادر دریایی براساس دستور شورای عالی بنادر و در گمرکات هوایی و زمینی با تصویب هیئت دولت تعیین میگردد. توجه داشته باشید صاحبان کالا براساس قوانین گمرکی، از روز ارائه اظهارنامه اجمالی، بارنامه حمل کالا یا تاریخ صدور قبض انبار به مدت ۱۵ روز از پرداخت حق انبارداری در گمرکات زمینی کشور معاف هستند. اگر فاصله میان تسلیم اظهارنامه یا صدور قبض انبار تا تاریخ خروج کالا از انبار گمرک طولانی شود، معافیت اعمال شده به ۱۰ روز بعد از تخلیه کالا میرسد. اعمال این معافیت ها در گمرکات هوایی، تحت هر شرایطی دو روزه میباشد. برای محاسبه نرخ انبارداری لازم است به جدول نرخ انبارداری در اماکن گمرکی همان سال توجه داشته باشید. محاسبه نرخ انبارداری جهت ترخیص کالا از گمرک شرایط خاصی هم دارد که عبارتند از:

  • نرخ انبارداری کالاهایی که در انبار نگهداری میشوند: حاصل ضرب مدت، نرخ انبارداری و وزن خالص کالا
  • هزینه انبارداری کالاهایی که در محوطه سرپوشیده نگهداری میشوند: حاصل ضرب مدت، نرخ انبارداری و وزن ناخالص در ۷۵درصد
  • نرخ انبارداری کالاهایی که در محوطه باز نگهداری میشوند: حاصل ضرب مدت، نرخ انبارداری و وزن ناخالص در ۶۰ درصد
  • هزینه انبارداری کالاهای تناژی: ضرب تناژ در تعرفه کالا
  • نرخ انبارداری برای کالاهای دستگاهی: تعداد کالا در تعرفه

حقوق ورودی کالا در گمرک

وارد کننده کالا موظف است درصدیازارزش کل کالاهای وارداتی خود را تحت عنوان حقوق ورودی پرداخت کند تا مجوز ورود کالا به کشور را دریافت کند و مراحل ترخیص کالا و ترخیص بار دریایی را انجام دهد. حقوق ورودی ازدرآمدهای دولتی هر کشور به شمار میرود و نرخ آن در هر کشور میتواند متفاوت باشد. در واقع بسته به سیاست های هر کشوری محاسبه میگردد و عوامل بسیاری در تغیرر آن موثرند. حقوق ورودی در گمرک شامل دو بخش است که عبارتند از حقوق گمرکی (۴ درصد برای تمامی کالاها) و سود بازرگانی (توسط دولت مشخص میگردد) و با تعرفه گمرکی کالاها متفاوت است. حقوق ورودی جهت ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی و سایر گمرکات به سه روش میتواند محاسبه شود که شامل موارد زیر است:
بر اساس ارزش کالا (روش ارزشی): در این روش نرخ تعرفه در ارزش گمرکی کالا ضرب میگردد تا حقوق ورودی آن حاصل شود.
روش خاص و معین: برای محاسبه حقوق ورودی به این شیوه، کمیت و مقدار کالا بررسی میشود.
روش مرکب: از ترکیب دو روش ذکر شده برای محاسبه و وصول حقوق ورودی در گمرک استفاده میشود.
از آنجا محاسبه حقوق ورودی در گمرک از حساسیت بالایی برخوردار است و بنا به قوانین هر کشور و هر ساله قابل تغییر است، کارشناسان ققنوس ترخیص با تسلط کافی بر قوانین و آئین نامه های روز دنیا، کلیه امور مربوط به محاسبه و پرداخت حقوق ورودی و سایر هزینه های ترخیص کالا را عهده دار میگردند.

مالیات واردات کالاهای خارجی

همانطور که طبق قوانین صادر کننده کالا موظف به پرداخت مالیات میباشد، برای واردات کالا نیز مستلزم پرداخت انواع مالیاتی هستید که به کالای وارداتی شما تعلق میگیرد. بر اساس قوانین مالیاتی کشور، مالیات مستقیم کالاهای وارداتی به سه دسته مالیات بر سود بازرگانی، مالیات بر عوارض گمرکی و حقوق و مالیات بر خودروهای وارداتی تقسیم بندی میشوند. هرساله نرخ مالیاتی که وارد کنندگان مستلزم به پرداخت آن هستند تعیین میگردد و لازم است جدول نرخ مالیات ها بررسی شود تا متناسب با نوع کالا پرداخت گردد.

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی براساس قانون مالیات های مستقیم محاسبه میگردد. اگر تمایل به پرداخت مالیات پیش از آغاز فعالیت تجاری خود را دارید، میتوانید از فرمول مشخصی برای محاسبه مقدار مالیات واردات کالا استفاده کنید. برای این که بتوانید مالیات بر ارزش افزوده کالای وارداتی را حساب کنید، به مقدار ریالی آن را در نظر داشته باشید. در ادامه این مقدار را با ارزش کرایه حمل کالا جمع کنید و در نرخ بیمه و نرخ رسمی ارز مشخص شده توسط گمرک ضرب نمایید. حاص این محاسبات، مقدار مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی شما خواهد بود. بدون پرداخت مالیات واردات کالا قادر به ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی و ترخیص بار دریایی نخواهید بود؛ بنابراین حتما برای پرداخت به موقع انها برنامه ریزی کنید.

سایر هزینه های ترخیص کالا از گمرک

هزینه تخلیه و بارگیری کالا، مالیات واردات کالا، حقوق و عوارض ورودی گمرک بخشی از مهمترین هزینه های ترخیص کالا از گمرک به شمار میروند که عموما برای محاسبه آنها نیاز به دقت بیشتری میباشد. علاوه بر این مبالغ، شما به عنوان صاحب کالا و با توجه به نوع و ماهیت کالای وارداتی خود باید هزینه هایی از جمله تعرفه های آزمایشگاهی، کارشناسی کالا، صفافی، باربری و.. را به سازمان های مربوطه یا اداره گمرک پرداخت کنید. توجه داشته باشید این هزینه ها مستقل از حقوق ورودی گمرک میباشند. از آنجا که در بسیاری از مواقع هزینه های زیاد ترخیص کالا باعث میشود تا تجار فرایند ترخیص کالا را به تاخیر بیاندازد، کالا مدت زمان بیشتری را در انبار سپری خواهد کرد و همین امر سبب افزایش بی از اندازه هزینه ها خواهد شد. برای این که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید، کارشناسان ققنوس ترخیص در تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی همراه شما خواهند بود تا برنامه ریزی دقیقی برای پرداخت هزینه ها داشته باشید.

محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

اگر میخواهید بدانید که هزینه ترخیص کالاهای وارداتی یا ترخیص بار دریایی شما از گمرک شهید رجایی تقریبا چقدر خواهد شد، برای برآورد و استعلام قیمت با کارشناسان ما در ققنوس ترخیص در ارتباط باشید. کارشناسان ما با ارائه مشاوره های لازم در زمینه واردات و ترخیص کالا به خوبی شما را در خصوص هزینه های ترخیص کالا، معافیت ها، ممنوعیت ها، قوانین گمرکی و.. راهنمایی خواهند کرد.

نوع و ماهیت کالاهای وارداتی یا صادراتی شما در افزایش یا کاهش هزینه ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس بسیار موثر است؛ البته امتیازات و معافیت هایی هم وجود دارند که میتوانند سبب کاهش هزینه ها شوند. از آنجا که گمرکات بندرعباس مزایای فوق العاده‌ای را نسبت به سایر گمرکات کشور به تجار و بازرگانان ارائه میدهند، به طور کلی هزینه های ترخیص بار دریایی از بندر شهید رجایی مقرون به صرفه تر خواهد بود. بسیاری از تجار و وارد کنندگان حتی در ترجیح میدهند علی رغم شرایط نامساعد آب و هوایی بندرعباس، محصولات آرایشی و بهداشتی، غذایی و دارویی را از این گمرک وارد کنند.

هزینه ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس براساس هزینه هایی مانند نرخ کرایه حمل و نقل کالا، خرید کالا، بارگیری، تخلیه و انبارداری کالا، حقوق و عوارض ورودی در گمرک، هزینه های گمرکی، مالیات واردات کالا و دارایی محاسبه میگردد و بهترین راهکار برای کاهش هزینه ها، مشورت با مشاورین بازرگانی فعال دراین زمینه خواهد بود.

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

اگر بتوانید برای تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی برنامه ریزی کنید و کلیه اسناد و مدارک و مجوزها را تهیه کنید، همچنان احتمال دارد که فرایند ترخیص بار دریایی شما با مشکلاتی رو به رو شود. یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که هنگام انجام تشریفات گمرکی باید مورد توجه قرار بگیرد، مدت زمانی است که صرف امور ترخیص کالا میشود. گمرک برای مدت زمان ترخیص کالاها شرایطی را وضع کرده است و بی توجهی به این قوانین و آئین نامه ها سبب توقف طولانی مدت کالا در گمرک و جریمه های مالی خواهد شد. در اغلب مواقع اخذ مجوزهای ترخیص کالا مهمترین عاملی است که باعث افزایش مدت زمان عملیات گمرکی میشود؛ در نتیجه تیم کارشناسان ققنوس ترخیص همراه شما هستند تا تاخیری در روند انجام امور گمرکی رخ ندهد و کالاها دراسرع وقت از گمرک خارج شوند. قوانینی که گمرک درخصوص زمان ترخیص کالا وضع کرده است شامل موارد زیر میشود:

حداکثر مدت زمانی که کالا از زمان اظهارنامه اجمالی یا تاریخ مانیفست میتواند در گمرک سپری کند، ۴ ماه است. این مدت زمان تنها در صورتی تمدید خواهد شد که صاحب کالا علت موجهی برای تاخیرخود در روند ترخیص کالا داشته باشد.

مدت زمان مجازی که کالا میتواند در انبارهای گمرکی نگهداری شود، ۳ ماه است. تمدید مدت زمان نگهداری کالا درانبار گمرک فقطدر حالتی انجام میگیرد که صاحب کالا تقاضای کتبی بنویسید و دلیل موجهی داشته باشد که بسته به تشخیص گمرک تا دو ماه قابل تمدید است.

کالاهای وارداتی در فرودگاه های کشور بعد از ۲ ماه و در بقیه اماکن گمرکی بعد از ۴ ماه از تاریخ صدور اولین قبض انبار گمرکی، متروکه محسوب خواهد شد.

حمل یکسره کالا در فرایند ترخیص به چه معناست؟

زمانی که ورود و خروج کالا از گمرک بدون انجام فرایند تخلیه یا تحویل کالا به انبار صورت گیرد، حمل یکسره کالا نام دارد. زمانی که حمل یکسره در اماکن گمرکی استفاده میشود، کلیه تشریفات گمرکی هنگامی انجام میگیرد که کالا در انبار گمرک تخلیه نشده است و بر روی وسیله حمل کننده قرار دارد. از آنجا که در این روش کالا به انبار منتقل نمیشود، قبض انبار هزینه های خدمات حمل را شامل میشود. شیوه محاسبه این هزینه به این صورت است که مقدار هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری کالا از آن کسر میشود. استفاده از این روش باعث کاهش هزینه ها میشود زیرا دیگر نیازی به پرداخت هزینه های انبارداری، تخلیه و بارگیری کالا ندارید. البته توجه داشته باشید که هزینه حمل یکسره باید به صورت جداگانه از سایر هزینه ها پرداخت شود؛ اما با این حال همچنان کمتر از هزینه های ناشی از انبارداری و تخلیه و بارگیری است.

با توجه به این که در حمل یکسره کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری بار انجام نمیشود، سرعت انجام تشریفات ترخیص کالا هم بیشتر خواهد بود و کلیه امور گمرکی بر روی همان وسیله حمل کننده صورت میگیرند. پیشنهاد میشود از این روش برای حمل و نقل کالاهای آسیب پذیر استفاده کنید یا کالاهایی که سرعت فاسد شدن آنها بالاست. همچنین برای کالاهایی که تجهیزات کافی برای نگهداری آنها موجود نمیباشد، مناسب است.

کانتینر چیست و چه کاربردی در حمل دریایی دارد؟

مهم است که بتوانید با انتخاب روش حمل و نقل مناسب، بهترین روش های بسته بندی کالا و محفظه های ایمن برای نگهداری از کالاها، محموله را بدون خرابی، شکستگی یا فاسد شدن به مقصد برسانید. علی رغم این که در تمام روش های حمل و نقل تلاش میشود تا هیچ گونه آسیبی به کالا وارد نشود، شرایط برخی کالاها به این صورت است که باید در محفظه های متناسب با نوع و ماهیت خود نگهداری شوند. کانتینرها از جمله انواع این محفظه ها معمولا به جنس آهن هستند که اغلب در حمل و نقل دریایی و ترخیص بار دریایی مورد استفاده قرار میگیرند، اما میتوان از آنها برای حمل بار زمینی و هوایی نیز استفاده کرد.

پیش از آن که مراحل ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی را آغاز کنید، باید بدانید که انتخاب بهترین کانتینر برای حمل کالاهای وارداتی شما بسیار مهم است. کانتینرها محفظه های مستطیلی شکل و فلزی هستند که از جنس ورق های گالوانیزه یا ورق رنگی میباشند. ابعاد و اندازه کانتینرها طبق استانداردهای جهانی تهیه میشود و سلیقه شخصی در آن دخالتی ندارد. کانتینرها انواع مختلفی دارند و با توجه به فضای مستحکم و مقاومی که دارند، برای جابجایی انواع محموله ها ویژه شده‌اند. از جمله کاربردها و مزایای استفاده از کانتینرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش میزان حجم کالاها جهت بارگیری
  • سهولت در بارگیری و صرفه جویی در زمان انجام آن
  • جلوگیری از ورود آب به داخل محفظه
  • افزایش امنیت جابجایی کالا
  • بدون نیاز به بسته بندی های خاص و کاهش هزینه های مربوط به بسته بندی کالا
  • فراهم بودن امکان حمل درب به درب
  • امکان مرتب سازی و یکپارچه سازی کالاها در یک کانتینر مخصوص
  • امکان بیمه شدن کانتینر وجود دارد
  • بدون نیاز به واسطه جهت حمل کالا
  • و..

انواع کانتیر در حمل دریایی کالا

کانتینرها یکی از پرکاربردترین و مهمترین لوازم جهت حمل و نقل و جابجایی انواع کالاهای شکننده، فاسد شدنی، حساس و.. محسوب میشوند. با توجه به این که هر کانتینر ابعاد و سایز مختلفی دارد، برای کالاهای خاصی ساخته شده‌اند. کانتینرها بر اساس استانداردهای جهانی در ابعاد ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ فوتی ساخته میشوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. به طور معمول، کانتینرهای ۲۰ و ۴۰ فوتی رایج تر از سایر ابعاد کانتینرها هستند و کاربردهای گسترده‌ای در حمل و نقل و ترخیص بار دریایی ایفا میکنند. از آنجا که انتخاب مناسبترین کانتینر برای نوع، ماهیت و اندازه کالای شما اصلی ترین عامل در حفظ امنیت کالا به شمار میرود، در ادامه پرکاربردترین کانتینرهای حمل و نقل دریایی را به شما معرفی میکنیم:

  • کانتینرهای یخچالی: این نوع کانتینرها مجهز به سیستم خنک کننده میباشند.
  • کانتینرهای رو باز: کانتینرهای روبازبراینقل و انتقال کالاهای خشک مانند حبوبات مناسب هستند.
  • کانتینرهای پهلوباز: این نوع کانتینرها سبب سهولت بارگیری محموله میشوند.
  • کانتینرهای حرارتی: کانتینرهای حرارتی مجهز به یک موتور گرم کننده هستند.
  • کانتینر مخزن دار: برای جابجایی مایعات خطرناک و معمولی و گازها استفاده میشوند.
  • کانتینرهای تهویه دار: از این نوع کانتینرها برای حمل و نقل کالاهایی که نیاز به تهویه هوا دارند، استفاده میشود.
  • کانتینرهای تخت یا مسطح: کانتینرهای مسطح برای جابجایی کالاهای سنگین مانند اهن و فولاد مناسب هستند.
  • کانتینرهای عایق بندی شده: ساختمان این مدل ازکانتینرها عایق بندی شده و از ورود گرما و سرما جلوگیری میکنند.
  • کانتینر حمل خودرو: برای حمل خودرو طراحی شده‌اند و دارای ارتفاع محدود میباشند.

دموراژ چیست و چرا در زمان حمل دریایی باید به آن توجه کرد؟

اکثر واردکنندگان کالا که کالاهایشان را به صورت هوایی به کشور وارد میکنند با اصطلاح ترخیص روی ریل ، ترخیص ریلی ، ترخیص ۱ روزه و یا ترخیص اکسپرسی اشنا هستند.

ترخیص ۱ روزه کالا از گمرک یکی از توانایی های عمده شرکت ترخیص کالای ققنوس ترخیص میباشد که به مشتریان خود ارائه میکند لذا اگر کالای شما دارای وزن و ارزش متناسب با سرویس ترخیص ۱ روزه میباشد شما میتوانید برای استفاده از سرویس ترخیص ۱ روزه کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی با کارشناسان ققنوس ترخیص تماس حاصل فرمایید

زمانی که ترجیح میدهید از حمل و نقل دریایی برای واردات یا صادرات کالاهای خود استفاده کنید، لازم است با قوانین و شرایط خاصی که در این زمینه وجود دارند آشنا شوید؛ بی توجهی به این قوانین قطعا هزینه های حمل و نقل را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. به غیر از این که برای ترخیص بار دریایی و ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی باید به مدت زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک توجه داشته باشید، زمانی که از کانتینرها برای جابجایی کالاها استفاده میکنید، مدت زمان نگهداری از کانتینرها نیز بسیار حائز اهمیت است. برای نقل و انتقال ایمن کالاهای وارداتی یا صادراتی خود، به انواع کانتینرها نیاز پیدا خواهید کرد. هنگامی که شما کانتینر دریایی را از یکی از شرکت های حمل و نقل با کشتی اجاره میکنید، شرکت حمل کننده کانتینر را مدت زمان معینی در اختیار شما میگذارد. اگر نتوانید به هر دلیلی در این مدت زمان مشخص شده کانتینر را به شرکت حمل و نقل دریایی بازگردانید، باید مبلغی را به عنوان جریمه به آنها پرداخت کنید. این مبلغ هزینه دموراژ (Demurrage) کانتینر نام دارد.

برای این که درک بهتری از اصطلاح دموراژ داشته باشید، بهتر است با اصطلاح دیگری به نام فری تایم آشنا شوید. زمانی که با شرکت حمل و نقل کالا درباره اجاره کانتینر به توافق میرسید، مدت زمانی را تحت عنوان فری تایم (Free Time) در قرارداد ذکر میکنید. فری تایم مدت زمانی است که شما میتوانید کانتینر را بدون پرداخت هزینه در اختیار داشته باشید و این بازه زمانی توسط شرکت کشتیرانی تعیین میگردد. معمولا شرکت های حمل و نقل دو نوع فری تایم را در نظر میگیرند:

  • فری تایم در مبدا
  • فری تایم در مقصد

هزینه های دموراژ چگونه محاسبه میشود؟

از آنجا که شرکت های کشتیرانی انواع کانتینرها را به شما اجاره میدهند تا در مدت زمان معینی به آنها بازگردانید، مدت زمانی تحت عنوان فری تایم تعیین شده تا اگر نتوانید در این زمان کانتینرها را تحویل دهید، مبلغی را با نام هزینه دموراژ کانتینر به شرکت پرداخت کنید. محاسبه هزینه دموراژ با شرایط خاصی صورت میگیرد و عوامل متعددی از جمله نوع کانتینر در کاهش یا افزایش آن تاثیرگذارند. لازم است بدانید که تمامی هزینه های دموراژ در قرارداد درج میشوند و به صورت روز شمار محاسبه میگردند. شیوه محاسبه هزینه های دموراژ در هر کشور و شرکت حمل و نقلی متفاوت است و ابعاد و اندازه های کانتینر هم در محاسبه هزینه دموراژ بسیار موثر هستند؛ به عنوان مثال هزینه دموراژ کانتینرهای یخچال دار با ابعاد بزرگ قطعا بیشتر خواهد بود.

شیوه جلوگیری از هزینه دموراژ در حمل دریایی

به طور کلی میتوانیم بگوییم که هزینه های حمل و نقل دریایی نسبت به سایر روش های حمل و نقل بین المللی کالا مقرون به صرفه تر هستند؛ اما عوامل زیادی وجود دارند که میتوانند بر افزایش هزینه ها تاثیر چشمگیری داشته باشند. دلایل مختلفی هستند که سبب افزایش هزینه های دموراژ برای صاحبان کالا میشوند. یکی از مهمترین دلایلی که سبب بروز این مشکل میشود، طولانی بودن روند ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی و ترخیص بار دریایی از سایر گمرکات است.

معمولا افرادی که اقدام به واردات یا صادرات کالا میکنند، از زمان مورد نیاز ترخیص کالا آگاه نیستند؛ در نتیجه نمیتوانند کانتینر را به موقع به شرکت حمل و نقل تحویل دهند. به همین خاطر است که همواره پیشنهاد میکنیم امور گمرکی خود را به ترخیص کاران حرفه‌ای ققنوس ترخیص بسپارید تا دچار چنین اشتباهات و خساراتی نشوید.

واگذاری کلیه امور گمرکی به تیم ترخیص کار مجرب ققنوس ترخیص یکی از راهکارهایی است که با افزایش سرعت روند ترخیص کالا سبب جلوگیری از هزینه های دموراژ میشود. علاوه بر این، اگر احتمال میدهید که ممکن است پروسه ترخیص کالاهای شما در گمرک به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، کانتینری را اجاره کنید که فری تایم بیشتری دارد. همچنین سعی کنید اطلاعات درج شده در بارنامه حمل را به خوبی بررسی کنید تا هر گونه تغییری در تعرفه ها را متوجه شوید. پیشنهاد میکنیم پیش از رسیدن محموله به گمرک مقصد، مراحل ترخیص کالا را شروع کنید تا بتوانید فورا کانتینر را تخلیه و به شرکت کشتیرانی تحویل دهید.

شرکت ققنوس ترخیص در گمرک بندر شهید رجایی چه خدماتی را ارائه میدهد؟

خدمات، امکانات و مزایای قابل توجهی که ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس با خود به همراه دارد، قطعا سبب میشود تا تجار و بازرگانان زیادی تمایل به واردات کالا ازاین گمرک به کشور داشته باشند. امتیازات و معافیت هایی که به برخی از کالاها دراین گمرک تعلق میگیرند، یکی از اصلی ترین دلایلی هستند که ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی را مقرون به صرفه تر از سایر گمرکات کشور کرده‌اند. علاوه بر این، ترخیص بار دریایی از این بندر سریعتر و راحتتر از بقیه گمرکات میباشد که نتیجه تلاش های شبانه روزی پرسنل این بندر در کنار اسکله های بزرگ و امکاناتی است که در اختیار دارد.

علی رغم این که تلاش شده تا فرایند ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی به راحتی صورت بگیرد، قوانین و آئین نامه های جدید، محدودیت های بیش از حد گمرکی، نوسانات ارزی، عدم اطلاع و تجربه کافی تجار و.. از جمله عواملی هستند که ترخیص کالا را به سختترین مرحله از مراحل واردات کالا تبدیل کرده‌اند. اگر میخواهید تشریفات ترخیص بار دریایی خود را به موقع انجام دهید و با خسارت های احتمالی از جمله هزینه های دموراژ مواجه نشوید، تیم کارشناسان و کارگزاران رسمی گمرکی ققنوس ترخیص آماده ارائه بهترین خدمات به شما مشتریان عزیز میباشند. ترخیص کاران ما با تسلط بر آئین نامه های جدید، تک تک مراحل ترخیص کالا و روند ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی، آماده خدمت رسانی به شما میباشند.

جمع بندی

در این مقاله از ققنوس ترخیص تلاش کردیم تا به طور کامل شما را با نحوه و شرایط ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی آشنا کنیم تا دچار سردرگمی حین انجام عملیات گمرکی در این بندر تجاری بزرگ نشوید. علی رغم این که ترخیص بار دریایی این گمرک در سریع ترین زمان ممکن و با هزینه‌ای مناسب انجام میگیرد، اما همچنان عوامل بسیاری هستند که میتوانند پروسه ترخیص کالا را به مرحله‌ای طاقت فرسا برای صاحبین کالا تبدیل کنند. ترخیص کالا از گمرک زمانی راحت خواهد بود که علاوه بر آشنایی شما با قوانین و مقررات گمرکی، تشریفات ترخیص کالا مانند تهیه اسناد و مدارک، اخذ مجوزهای لازم، محاسبه هزینه ها و.. را به یک تیم ترخیص کار حرفه‌ای بسپارید. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره بازرگانی، با کارشناسان ققنوس ترخیص همراه باشید تا تجارتی پرسود را برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول ترخیص کالا از گمرک بندر شهید رجایی

گمرک بندر شهید رجایی به عنوان نزدیکترین نقطه بندری در تنگه هرمز و دهانه ابتدایی خلیج فارس چند نظر گرفته میشود و با قرار گرفتن در محل اتصال جنوب و کریدور شمال به عنوان یکی از راه های اصلی وارداتی و صادراتی در سطح کشور شناخته می‌شود. همچنین می‌توان گفت بندر شهید رجایی در نقطه مرزی نوار ساحلی جنوب کشور واقع شده است. که این بندر در استان هرمزگان قرار گرفته و وسعتی بیش از ۲۳۰۰ کیلومت از مرز آبی کشور را به خود اختصاص داده است .

هزینه ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی همانند سایر گمرک های فعال در کشور به مواردی مانند هزینه های آزمایشگاه، هزینه های حمل و نقل، هزینه ترانزیت و ترانشیپ کالا، هزینه بازرسی کالا هزینه انبارداری، بارگیری و تخلیه کالا بستگی دارد. در نتیجه هنگام محاسبه هزینه نهایی ترخیص کالا باید به هزینه های ذکر شده نیز دقت داشته باشیم.

اگر بتوانید برای تمامی مرحله ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی برنامه ریزی های لازم را داشته باشید و از قبل کلیه اسناد و مدارک را تهیه کنید، زمان بسیار کمتری جهت ترخیص کالا اختصاص خواهد یافت. گمرک برای مدت زمان ترخیص کالا، شرایطی را وضع کرده است که بی‌توجهی به این قوانین موجب توقف طولانی‌مدت کالا در گمرک خواهد شد. اما به طور کلی مدت زمانی که کالا از زمان ارائه اظهارنامه می‌تواند در گمرک سپری کند چهار ماه خواهد بودکه این مدت زمان در تنها زمانی تمدید خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از بندر شهید رجایی مانند سایر گمرکات شامل اسناد مربوط به ترخیصیه، مجوز ها و گواهی مبدا ، پیش فاکتور خرید کالا، بارنامه کالا، اسناد مربوط به کالا که شامل پیش فاکتور، مجوزهای ثبت سفارش بازرگانی، پکینگ لیست و ... می‌شود، اسناد مربوط به پرداخت هزینه حمل و نقل، بیمه‌ نامه کالا، پروانه بهره‌ برداری کالا، اصل کارت بازرگانی، مجوز ترخیص کالا، کالتنامه حق العملکاری و ... می‌شود.

لازم به ذکر است که انبارداری گمرک به محل و فضایی گفته می‌شود که کالاهای بازرگانی اعم از مواد اولیه و یا فراورده های گوناگون در آن نگهداری و بر اساس سامانه تخصصی طبقه بندی و تقسیم می‌شوند. همچنین مدت زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرکی تقریباً حدود سه ماه است، البته صاحبان کالا با ارائه دلایل موجه می‌توانند دو ماه دیگر نیز این مدت زمان را با پرداخت هزینه اضافه تمدید کنند.

ترخیص کالا از گمرک بندر شهید رجایی مزایایی را برای بازرگانان به همراه دارد، چرا که این گمرک وسعتی حدود ۴۸۰۰ هکتار را دارد، به شهر بندرعباس بسیار نزدیک است، این بندر توانایی مدیریت حجم زیادی از کالاهای صادراتی و وارداتی در سطح کشور را با حجم بالایی از کارکنان و پرسنل را قادر است، همچنین گمرک بندر شهید رجایی با بیش از ۸۰ درصد از بنادر معروف در سراسر دنیا ارتباط دارد و دارای ۴۴۰ اسکله و ۳۵ خط کانتینر جهت ترخیص بار دریایی می‌باشد.

بسیاری از کالاهایی که منع شرعی و یا قانونی دارند، مجوز ورود به گمرک بندر شهید رجایی را نخواهند داشت. که از مهمترین این کالاها می‌توان به انواع وسایل قمار، تجهیزات و امکانات دریافت ماهواره، انواع اسلحه اعم از سرد و گرم، مشروبات الکلی، مواد مخدر و روانگردان، کالایی که مغایر شئونات ملی باشد و ... اشاره کرد.

لازم به ذکر است که بررسی هزینه ها قبل از شروع به فعالیت تجاری می‌تاند به عنوان یکی از مراحلی به شمار آید که جهت کاهش هزینه ها به کار گرفته میشود. اما محاسبه و پرداخت هزینه‌های گمرک نیاز به دانش و مهارت کافی در این زمینه را دارد. از این رو مشاوران تخصصی ما در ققنوس ترخیص آماده ارائه بهترین خدمات در زمینه محاسبه هزینه ترخیص کالا ازگمرک می.باشند و با سپردن امور گمرکی به ترخیص کاران حرفه ای می‌توانید هزینه ترخیص کالا از گمرک بندر شهید رجایی را کاهش دهید.

لازم به ذکر است هنگامی که برای نگهداری کالا از انواع کانتینر جهت جابجایی، استفاده می‌کنید. باید به مدت زمان نگهداری کانتینرها نیز توجه داشته باشید. افراد جهت حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی خود در حمل بار دریایی به انواع کانتینرها نیاز دارند. از این رو زمانی که شما کانتینر را از شرکت های حمل و نقل اجاره میگیرید، اگر نتوانید در مدت زمان مشخص شده کانتینر رابه شرکت حمل و نقل بازگردانید باید مبلغی را به عنوان دموراژ پرداخت کنید. این موضوع در حمل بار دریایی موجب ایجاد هزینه اضافی خواهد شد که باید به آن توجه داشت.

مهمترین مراحل جهت ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی شامل موارد زیر میگردد:

تنظیم و ثبت پیش نویس اظهارنامه گمرکی و سپس اخذ آن
اخذ شماره کوتاژ بعد از ثبت اظهارنامه
اخذ و ارائه تمامی مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا مانند پکینگ لیست، گواهی مبدا، بارنامه کالا، کد رهگیری، اخذ مجوزها ...
محاسبه هزینه های گمرکی انبارداری
در نهایت ترخیص کالا از گمرک

برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]