لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص کالا از گمرک بازرگان

قصد واردات کالا از ترکیه یا سایر کشورهای اروپایی را دارید؟ یا گمرک بازرگان را برای ترخیص کالا انتخاب کرده اید؟ ققنوس ترخیص کلیه مراحل ترخیص کالاهای وارداتی شما از گمرک بازرگان را برعهده میگیرد. اغلب کالاهای وارداتی از ترکیه به گمرک بازرگان وارد میشوند و هرگونه اشتباه در فرایند ترخیص بار میتواند سبب تاخیر در خروج کالا از گمرک شود؛ از این رو، تجار و بازرگانان عزیز میتوانند با استفاده از خدمات ترخیص کالا از گمرک بازرگان توسط تیم مجرب ققنوس ترخیص، از مزایای خدمات ثبت سفارش بازرگانی، دریافت مجوزات قانونی، مشاوره رایگان، دریافت معافیت گمرکی، تخصیص ارز و… با مناسب ترین نرخ ترخیص کاری بهره مند شوند.

ترخیص-کالا-ار-گمرک-بازرگان

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

فهرست مطالب

ترخیص کالا به چه معناست؟

برای خروج هر نوع کالایی که وارد گمرک شده است، نیاز به انجام تشریفاتی تحت عنوان ترخیص کالا برای آزاد سازی اجناس وارداتی دارید. کالاهای وارداتی باید طبق مراحل خاص و با رعایت قوانین و مقررات گمرکی توسط ترخیص کار یا حق العمل کار گمرکی از گمرکات کشور خارج شوند. برای آزاد سازی کالا از گمرک باید نکات و مواردی نظیر سود بازرگانی، حقوق و عوارض ورودی گمرک، مالیات ها، اسناد و مدارک ترخیص کالاهای وارداتی و.. در نظر گرفته شوند. از آنجا که محاسبه هزینه های گمرکی یا جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز سازمان ها نیازمند تجربه بالا و تسلط کافی بر سلسله مراتب مختلف ترخیص کالاست، همکاری با یک تیم ترخیص کار و شرکت های ترخیص کالا امری ضروری است.

به عبارتی دیگر، ترخیص کالا تمام مراحل دریافت مجوز ورود و صدور یک کالا از کشور را شامل میشود و انجام تشریفات گمرکی برای این که بتوانید به عنوان صاحب کالا آن را در اختیار داشته باشید، لازم میباشد. چالش ها و دشواری های مراحل ترخیص کالا در گمرکات ایران به قدری پیچیده و پرهزینه است که تجار حتما باید به فکر راهکارهایی جهت کاهش هزینه ترخیص کالا و افزایش سرعت انجام عملیات گمرکی باشند.

ترخیص کالا از گمرک بازرگان هم از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به این که مسئله‌ای تخصصی و پیچیده میباشد، نیاز به آگاهی و تسلط کافی بر قوانین و دستورالعمل هایی دارد که به طور مداوم در حال تغییر هستند. اگر اطلاعات به روز و کافی در این زمینه نداشته باشید و از کمک متخصصان این حوزه استفاده نکرده باشید، به احتمال زیاد متحمل خسارت خواهید شد و تجارت شما با مشکلاتی رو به رو خواهد شد؛ از این از اهمیت زمان، سرمایه، اطلاعات صحیح و.. جهت ترخیص کالا از گمرک بازرگان و سایر گمرکات غافل نشوید. کارشناسان ققنوس ترخیص همراه شما هستند تا با ارائه بهترین مشاوره های بازرگانی، به شما در اخذ بهترین تصمیم ها کمک کنند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک بازرگان

گمرک بازرگان حدود سال ۱۳۰۵ تاسیس شد و همین نشانه این است که ترخیص کالا از گمرک بازرگان مدت بسیار زیادی است که صورت میگیرد. قرارگیری در شهر مرزی کشور و ارتباط بسیار عالی با کشورهای اروپایی از جمله ترکیه سبب شده تا حجم ترخیص کالاهای وارداتی در این گمرک بسیار بالا باشد و هر روز تعداد بسیار زیادی از تریلی ها از مرز بازرگان عبور و وارد این گمرک شوند. نکته مهمی که بالاتر هم اشاره کردیم، این است که باید برای ترخیص کالا از گمرک به قوانین حاکم بر آن نیز تسلط کافی داشت و ظرفیت های این گمرک را شناخت.

ترخیص کاران ققنوس ترخیص که در گمرک بازرگان مستقر هستند، در تلاشند تا بتوانند کلیه محموله های وارداتی را با سرعت بالا و ایمنی کامل بررسی و ترخیص نمایند تا اگر تاجر یا بازرگانی هم آشنایی کافی با مراحل ترخیص کالا از گمرک ندارد، با مشکلات دپوی کالاها و متروکه شدن کالا در گمرک مواجه نشود. معمولا با مشکلات حمل و نقل بار در گمرک بازرگان رو به رو نخواهید شد؛ زیرا ورودی های مربوط به این گمرک برای عبور و مرور وسایل حمل کننده هستند و حمل بار به داخل گمرک کار چندان سختی نیست، اما قوانین سختگیرانه‌ای جهت ترخیص کالا از گمرک بازرگان اعمال میشوند.

شما میتوانید صفر تا صد ترخیص کالاهای وارداتی خود را به تیم ترخیص کار ققنوس ترخیص بسپارید و از انجام مراحل زیر به بهترین شکل توسط شرکت ترخیص کالای ققنوس ترخیص مطمئن باشید. خلاصه‌ای از عملیات گمرکی که ترخیص کاران ما انجام میدهند به شرح زیر است:

  • ثبت سفارش بازرگانی کالا در سامانه جامع تجارت ایران
  • بازرسی کالا در مبدا، مقصد، پیش از حمل و.. همراه با صدور گواهی های بازرسی
  • فرایند تخصیص ارز مورد نیاز و حواله بانکی
  • انجام هماهنگی های لازم جهت حمل و نقل بین المللی کالا
  • جمع آوری اسناد و مدارک حمل بار
  • تنظیم دور اظهاری واردات
  • دریافت شماره کوتاژ و پیگیری مراحل لازم پس از تعیین مسیر گمرکی
  • پرداخت هزینه ها و مراجعه به صندوق و انبارداری
  • تحویل کالا و خروج از گمرک

البته ترخیص کالا از تمام گمرکات کشور از قواعد و مراحل مشخصی پیروی میکند؛ اما برای این که با ۸ مرحله مهم از تشریفات ترخیص کالا از گمرک آشنایی بیشتری پیدا کنید، در ادامه هر مرحله را به طور کامل تر توضیح میدهیم تا به موقع نسبت به انجام هر یک از آنها به ویژه اخذ مجوزهای لازم ترخیص کالا اقدام کنید.

ثبت اظهارنامه در سامانه جامع امور گمرکی (EPL)

اولین مرحله از ترخیص کالا را میتوان پروسه ثبت و تنظیم اظهارنامه گمرکی در سامانه EPL در نظر گرفت. این مرحله به قدری حائز اهمیت است که بدون ثبت اطلاعات و اظهار کالا به گمرک قادر نخواهید بود تا سایر مراحل آزاد سازی محموله از گمرک را دنبال کنید. راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی سبب شده تا برای تنظیم اظهارنامه نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشید و کلیه فرایند بارگذاری اطلاعات را به صورت آنلاین و الکترونیک دنبال کنید. برای تنظیم اظهارنامه ابتدا لازم است مدارکی مانند اسناد خرید کالا و حمل و نقل آن را آماده و در دسترس داشته باشید و سپس وارد سامانه EPL به نشانی irica.gov.ir شوید.

برای بارگذاری اطلاعات و تکمیل فرم اظهارنامه نیاز به دقت بالایی دارید زیرا تمامی اطلاعات توسط کارشناسان بررسی خواهد شد و بدون تائید فرم اظهارنامه نمیتوانید مرحله بعدی از ترخیص کالا از گمرک بازرگان را انجام دهید. پیشنهاد میکنیم حتما از مشاوران ققنوس ترخیص برای تکمیل این فرم کمک بگیرید؛ چرا که اگر خطایی رخ دهد، محاسبه و پرداخت هزینه های گمرکی هم با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در این میان شما نیاز به محاسبه و درج مبلغ حقوق ورودی گمرک نیز دارید که باید با حساسیت بسیار بالایی محاسبه گردد و هر گونه خطایی میتواند منجر به جریمه شود. اگر بتوانید اطلاعات مورد نیاز در سامانه را به طور دقیق کامل و ثبت نمایید، در آخر یک شماره عطف دریافت خواهید کرد و حتما باید از اظهارنامه پرینت بگیرید.

احراز هویت و تعیین مسیر گمرکی

تکمیل صحیح فرم اظهارنامه گمرکی از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است که تمامی اطلاعات ثبت شده مورد بررسی و کارشناسی قرار خواهند گرفت تا یکی از مسیرهای سبز ، زرد یا قرمز گمرکی برای عبور و ترخیص کالا از گمرک بازرگان تعیین شود. اگر اسناد و مدارکی که بارگذاری کردید توسط دایره احراز هویت که دایره فنی گمرک میباشد بررسی و تائید شود، شماره‌ای تحت عنوان شماره کوتاژ برای هر کالا به صورت اختصاصی صادر خواهد شد. از این مرحله به بعد، کارکنان گمرکی کالای شما را با این کد شناسایی خواهند کرد. همچنین دریافت شماره کوتاژ به این معنی است که اظهارنامه وارداتی یا صادراتی که پر کرده‌اید یا یک کد اختصاصی ثبت و تائید شده است.

کنترل کالا در مسیرهای گمرکی

با بررسی اطلاعات ثبت شده در سامانه، کالاها براساس مشخصات و ظاهری و فیزیکی و مشخصات صاحب کالا در یکی از مسیرهای سبز، زرد یا قرمز گمرکی قرار میگیرند تا در در صورت نیاز کارشناسی های مجازی یا حضوری لازم انجام بگیرد و در نهایت با مراجعه به صندوق و انبارداری، ترخیص کار بتواند کالا را از گمرک خارج نماید. اگر برای محموله شما مسیر زرد یا قرمز گمرکی تعیین شود، نشانه این است که کالاهای وارداتی شما نیاز به کنترل و ارزیابی بیشتر دارند. کنترل و ارزیابی کالاها به این صورت اسناد که کالا با اسناد و مدارک ارائه شده توسط کارشناسان مورد بررسی و مطابقت قرار خواهند گرفت. تمامی این ارزیابی ها در دایره سواق گمرکی، ارزش اظهاری، ارزش کالا و… صورت میگیرند.

اخذ مجوزهای لازم ترخیص کالا

معمولا مشتریان ما پروسه اخذ مجوزهای ترخیص کالا را از دشوارترین بخش های ترخیص کالا از گمرک بازرگان و سایر گمرکات کشور میدانند و برای دریافت مجوزها از سازمان های مربوطه مجبور میشوند به ادارات و سازمان های مختلفی مراجعه کنند که قطعا تاثیر بسیار چشمگیری بر مدت زمان ترخیص کالا و طولانی مدت شدن عملیات گمرکی خواهد داشت. خدمات اخذ مجوزهای لازم ترخیص کالا توسط ققنوس ترخیص در این مسیر کمک بسیار زیادی خواهد کرد و این اطمینان را به شما میدهیم که تمامی مجوزهای مورد نیاز واردات یا صادرات کالاهای شما را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم. البته پروسه دریافت مجوزها هم با هزینه هایی همراه خواهد بود و از جمله متداول ترین مجوزهای ترخیص کالا میتوان به مجوز بهداشت، استاندارد اجباری، مجوزهای قرنطینه نباتی و حیوانی، سازمان انرزژی اتمی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد، مجوز حمل و.. اشاره کرد.

بررسی تعرفه های گمرکی

از بررسی دقیق کد تعرفه گمرکی کالا غافل نشوید و سعی کنید حتما اطلاعات درستی را در سامانه گمرکی ثبت نمایید تا در ادامه با مشکلات جدی مواجه نشوید. تمامی اسناد و مدارک، مجوزهای ترخیص کالا و مشخصاتی که در سامانه جامع گمرکی به ثبت میرسانید یا به صورت حضوری به اداره گمرک بازرگان تحویل میدهید، مورد بررسی دقیق کارشناسان سرویس تعرفه گمرکی قرار خواهند گرفت تا از صحت تمامی اطلاعات مطمئن شوند. زمانی شما میتوانید مراحل بعدی ترخیص کالا از گمرک بازرگان را انجام دهید که اسناد و مدارک به امضا و تائید کارشناسان رسیده باشند.

پرداخت هزینه های ترخیص کالا و صدور سند ترخیص

هزینه تمام شده ترخیص کالا یکی از اصلی ترین و رایج ترین سوالاتی است که مشتریان از کارشناسان ققنوس ترخیص میپرسند. آگاهی از تمامی هزینه هایی که برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان باید محاسبه و پرداخت شوند، به شما کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی دقیق تری برای بودجه خود داشته باشید. همچنین هزینه های گمرکی میتوانند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرند و تغییرات آنها ممکن است گاهی شوکه کننده باشد. اگر بتوانید تائید نهایی جهت ترخیص کالا را از گمرک دریافت نمایید، موظف به پرداخت هزینه های ترخیص کالا خواهید بود. به محاسبه دقیق و دشواری های محاسبه انواع هزینه های گمرکی توجه ویژه‌ای داشته باشید و بعد از پرداخت هزینه ها، به دنبال دریافت پروانه سبز گمرک و اخرین مراحل ترخیص کالا از گمرک بازرگان باشید.

انبارداری، اجازه بارگیری و خروج کالا از گمرک بازرگان

در صورتی که تجربه و آشنایی کافی با چگونگی ترخیص کالا نداشته باشید، پروسه انجام تشریفات گمرکی برای رسیدن به اخرین مرحله بسیار طولانی تر از حد معمول خواهد بود. برای همین است که پیشنهاد میکنیم مراحل ترخیص کالاهای وارداتی را به یک تیم ترخیص کار حرفه‌ای و شرکت ترخیص کالای معتبر بسپارید. حتی زمانی که شما سند ترخیص کالا را دریافت میکند، قادر به خروج محموله از انبارهای گمرک نخواهید بود و همچنان لازم است هزینه های انبارداری را پرداخت و مجوز بارگیری را اخذ نمایید.

ترخیص کار به عنوان نماینده قانونی صاحب کالا و انجام هماهنگی هایلازم با شرکت حمل و نقل ، به انباری که محموله نگداری شده مراجعه خواهد کرد تا نسبت به خروج بار از انبارهای گمرک اقدام نماید. هنگامی که مجوز بارگیری کالا از گمرک صادر میشود، شما میتوانید محموله را از گمرک خارج کنید. صدور اجازه بارگیری کالا به این صورت است که ابتدا باید بیجک انبار را از مسئول انبار گمرک دریافت کنید و انباردار با بررسی مدارکی نظیر پروانه سبز گمرکی، مهر درب خروج، بیجک انبار و.. اجازه بارگیری را صادر خواهد کرد. برای خروج بار وارداتی خود از گمرک لازم است وسیله حمل کننده مورد نظر خود را وارد گمرک نمایید تا بتواند محموله را بارگیری کند.

چرا برای انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک بازرگان به ترخیص کار احتیاج داریم؟

چه قصد ترخیص کالا از گمرک بازرگان را داشته باشید چه بخواهید کالاهای وارداتی خود را از سایر گمرکات کشور ترخیص نمایید، باید با اصول و قواعد تشریفات گمرکی آشنا باشید. اما با توجه به مشغله ها و دغدغه های فراوانی که تجار و بازرگانان در حوزه فعالیت های تجاری بین المللی دارند، معمولا وقت کافی برای یادگیری کلیه مراحل ترخیص کالا را ندارند یا حتی ممکن است تازه کار باشند و تجربه کافی نداشته باشند. استخدم ترخیص کار حرفه‌ای راهکار مناسبی است که در انجام هر چه سریع تر عملیات گمرکی و آزادسازی کالا از گمرک به شما کمک خواهد کرد. ترخیص کار شخصی است که تسلط و آگاهی کافی از تمامی قواعد و قوانین گمرکی دارد و از سمت شرکت ترخیص کالا یا شخص وارد کننده استخدام میشود.

ترخیص کار ققنوس ترخیص با تسلط کامل بر تک تک مراحل، هزینه ها و مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از گمرک بازرگان و سایر گمرکات فعال کشور، میتوانند کلیه عملیات گمرکی مربوط به واردات یا صادرات انواع محموله ها را از جانب و به نمایندگی از شما به بهترین و سریع ترین شکل ممکن انجام دهند. تیم حرفه‌ای ترخیص کار ققنوس ترخیص همواره تلاش میکنند ضمن کاهش و حذف هزینه های اضافی، سرعت بیشتری به پروسه ترخیص کالا ببخشند.

یک ترخیص کار حرفه‌ای باید خصوصیات و ویژگی هایی داشته باشد که از مهمترین آنها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تسلط کامل بر قوانین و مقررات گمرکی کشور و سایر کشورها
  • مورد اعتماد و امین بودن
  • برخورداری از سابقه‌ای درخشان در حوزه انجام فعالیت های بازرگانی
  • آشنایی کامل با تشریفات اداری و گمرکی جهت ترخیص کالا
  • به روز بودن دانش و اطلاعات در زمینه بخشنامه ها و آئین نامه های جدید
  • سرعت عمل بالا جهت انجام سریع و به موقع مراحل ترخیص کالا

معرفی کامل گمرک بازرگان

گمرک بازرگان دقیقا کجا قرار دارد و چرا برای حمل بار زمینی از اروپا به ویژه ترکیه بسیار مناسب است؟ این گمرک در استان آذربایجان غربی و ۱۵ کیلومتری شهرستان بازرگان قرار دارد. در واقع دلیل اصلی توجه ویژه تجار و وارد کنندگان به گمرک بازرگان این است که تنها مرز بین المللی ۲۴ ساعته میان دو کشور ایران و ترکیه میباشد و همین موقعیت جغرافیایی ممتاز سبب شده تا یکی از پرتردد ترین و شلوغ ترین گمرکات زمینی کشور محسوب شود. فعالیت این گمرک تنها به بخش واردات کالا از کشورهای اروپایی اختصاص ندارد و در گمرک بازرگان صادرات کالا و حمل بار زمیازکشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نیز انجام میگیرد.

گمرک بازرگان سابقه فعالیت بسیار طولانی مدتی دارد و در سال ۱۳۰۵ تاسیس شده و از گذشته تاکنون همچنان به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و هزینه های مقرون به صرفه تر جهت حل و نقل و ترخیص کالا از گمرک بازرگان مورد توجه تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی بوده است. برای معرفی دقیق تر موقعیت مکانی گمرک بازرگان باید بگوییم که ایران گمرک در انتهای مسیر جاده ابریشم در ایران واقع شده است و از پل خاتون در مرز ترکمنستان آغاز و تا ترکیه ادامه می یابد. خوب است بدانید نام گمرک بازرگان از طرف ترکیه، مرز گوربولاغ نام دارد و میتواند پل ارتباطی بسیار خوبی برای انجام فعالیت هایتجاری بین المللی با کشورهایی مانند گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، روسیه، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، عراق و دیگر کشورهای همسایه باشد.

شاید برای شما هم سوال شده باشد که چرا بسیاری ازتجار واردات و ترخیص کالا از گمرک بازرگان را انتخاب میکنند؟ در پاسخ به این سوال مهمترین دلیلی که میتوانیم به آن اشاره کنیم این است که گمرک بازرگان دسترسی بسیار ویژه‌ای به بازارهای اروپا دارد. اگر شما هم قصد واردات کالا از کشورهای اروپایی را دارید، گمرک بازرگان نزدیکترین و بهترین گزینه برای شما میباشد. مساحت این گمرک به حدود ۴۴۰۰ متر مربع میرسد و از جمله بزرگترین گمرکات فعال کشور نیز به شمار میرود. دسترسی گمرک بازرگان به سایر گمرکات کشور هم در کوتاهترین زمان ممکن و به راحتی نیز ممکن است. همچنین بازارهای مرزی گوناگونی نظیر بازارچه های ساری مو و صنم بلاغی زیر نظر این گمرک فعالیت میکنند.

علاوه بر همه این موارد، حجم واردات و صادرات کالا در این گمرک بسیار قابل توجه است؛ به طوری که حجم صادرات کالا در سال ۱۴۰۰ در گمرک بازرگان به بیشتر از صد میلیون دلار و حجم واردات به بیشتر از ۵۵۰ میلیون دلار رسیده است. تمامی این نکات، مزایای قابل توجهی هستند که سبب شده تا گمرک بازرگان از اهمیت خاصی برخوردار باشد. ققنوس ترخیص با چندین سال تجربه در زمینه ترخیص کالا و برخورداری از تیم ترخیص کار حرفه‌ای خود اماده است تا کلیه فرایندهای مربوطبه واردات و صادرات کالا در این گمرک را با کمترین هزینه و با ارائه انواع خدمات تخصصی ترخیص کالا به انجام برساند.

لیست کالاهای قابل ترخیص از گمرک بازرگان

علاوه بر اینکه قوانین گمرکی کشور جازه ورود و ترخیص هر نوع کالایی را نمیدهند، گمرکات مختلف کشور هم بسته به شرایط، امکانات، موقعیت جغرافیایی و.. برای ترخیص برخی کالاها اختصاصی شده‌اند و امکانات و شرایط مناسبی را برای ترخیص آنها فراهم میکنند. قوانین حاکم بر گمرک بازرگان سبب شده تا اجازه ترخیص برخی کالاها که در ادامه معرفی میکنیم وجود نداشته باشد، اما کالاها را در دسته بندی های مختلف قرار دادند تا بتوانید با بررسی و تحلیل دقیق آنها، تمامی کالاهایی که میتوانند مجوز ترخیص کالا از گمرک بازرگان را دریافت نمایند بشناسید. به غیر از کالاهایی که ورود آنها به کشور ممنوع میباشد، سایر کالاهایی که میتوانند از مرز بازرگان وارد شوند به شرح زیر است:

انواع پارکت، دستگاه آلات سنگین برش، انواع نخ، پلاستیک، انواع تجهیزات و قطعات یدکی، پروفیل آهنی فرش چمن مصنوعی، قطعات و سوئیچ های کنترل موتور و الکترو موتور، انواع چرخ خیاطی خانگی و صنعتی، سرویس خواب، لوازم خانگی و سایر ملزومات خانه، قطعات کامپیوتر، کاغذ دیواری های لوکس، لوله های فشار قوی، پنجره های دوجداره، انواع بلوریجات و شکستنی ها، مواد اولیه تولیدات نساجی و پلاستیکی، چراغ و وسایل روشنایی، انواع پوشاک زنانه و مردانه و..، پی وی سی خام و محصولات تولید شده از آن، انواع فلزات و مصنوعات آنها، چراغ های تبلیغاتی با علائم نورانی، ماشین آلات کشاورزی، انواع درب های مخصوص آسانسور، انواع سنگ، انواع پارچه، دستگاه آب شیرین کن خانگی و صنعتی و…

علاوه بر تمامی کالاهایی که امکان ورود به کشور از طریق مرزبازرگان را دارند، از طرف ایران نیز محصولات باکیفیت و خوبی به کشورهای اروپایی از طریق این گمرک صادر میشود. پارچه و انواع آن معمولا از جمله رایج ترین محصولات هستند که از کشورهای اروپایی وارد و در گمرک بازرگان ترخیص میشوند. همکاری ایران و ترکیه به جهت واردات و صادرات کالاهای مختلف بسیار گسترده است و بسیاری از گمرکات این دو کشور با یکدیگر در ارتباط هستند.

لوازم یدکی مختلف و ماشین آلاتی که در صنعت استفاده میشوند نیز به گمرک بازرگان تحویل داده و از این گمرک ترخیص میشوند. ارزش گذاری تمامی کالاهایی که قصد واردات و ترخیص کالا از گمرک بازرگان را دارند بسیار حائز اهمیت است؛ به همین منظور پیشنهاد میکنیم برای تعیین تعرفه و ارزش کالا که در محاسبه هزینه های ترخیص کاالا از اهمیت بالایی برخوردار است، از کمک تیم ترخیص کار و کارشناسان ققنوس ترخیص بهره مند شوید.

محاسبه هزینه های ترخیص کالا از گمرک بازرگان

بدون این که هزینه های ترخیص کالا از گمرک بازرگان را پرداخت کنید، نمیتوانید کالای مورد نظرتان را گمرک خارج نمایید. به عنوان مثال در اخرین مراحل ترخیص کالا نیاز به پرداخت قبض انبار و مراجعه به صندوق دارید تا بتوانید مجوز بارگیری را دریافت کنید. همچنین از اولین این مرحله یعنی ثبت سفارش تا پروسه اخذ مجوزهای ترخیص کالا ملزم به پرداخت برخی هزینه ها هستید. به طور کلی هزینه های ترخیص کالا شامل هزینه های انبارداری، باربری، تخلیه، بارگیری، واریزی گمرکی کالا، واریزی مالیات، تعرفه آزمایشگاه و.. میشوند. همه این هزینه ها همراه با حقوق ورودی گمرک که مستقل از این موارد هستند، از صاحب کالا به واسطه ترخیص کار دریافت میشوند.

برای بررسی کامل تر هزینه های ترخیص کالا از گمرک بازرگان، آنها را به دو گروه که عبارتند از هزینه هایی که باید در گمرک پرداخت شوند و هزینه های مربوط به ترخیص کالا تقسیم کرده‌ایم. هزینه هایی که ملزم به پرداخت آنها در گمرک هستید شامل موارد زیر است:

  • حقوق گمرکی: حقوق گمرکی از ضرب ارزش پروفرما در نرخ ارز و درصد تعرفه کالا به دست می آید.
  • هزینه های کوچکتر مانند هزینه قبض انبار الکترونیکی، پرینت و مهر اظهارنامه معمولا کمتر از یک میلیون ریال میشوند.
  • هزینه استاندارد که براساس اسناد و مدارک خرید نظیر پروفرما اخذ خواهد شد.
  • اگر کالا نیاز به آزمایشگاهی شدن داشته باشد، هزینه آزمایشگاه هم دریافت میشود.
  • فرایند صدور بیجک انبار و انبارداری نیز همراه با هزینه هایی است.

هزینه هایی که هنگام ترخیص کالا از گمرک بازرگان باید پرداخت کنید به شرح زیر است:

  • هزینه ثبت سفارش بازرگانی کالا که شامل فیش سفارش بازرگانی میشود.
  • اگر از کارت بازرگانی شخص ثالثی استفاده میشود، مالیات کارت بازرگانی اخذ خواهد شد.
  • دستمزد ترخیص کار جهت ترخیص کالا و انجام تشریفات گمرکی

پیشنهاد میکنیم پیش از شروع فرایند ترخیص کالا، از هزینه های تقریبی ترخیص کالاهای وارداتی خود مطلع شوید. برای استعلام قیمت ترخیص کالا کافی است اسناد و مدارک کالا نظیر پروفرما را برای کارشناسان ققنوس ترخیص همین الان ارسال بفرمایید تا با محاسبه دقیق هزینه های گمرکی، مقدار تقریبی از هزینه هایی که ملزم به پرداخت آنها هستید را برای شما ارسال کنند.

برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان به کارت بازرگانی احتیاج داریم؟

برای واردات هر گونه کالای تجاری حتما باید کارت بازرگانی به همراه داشته باشید؛ به عبارتی انجام واردات و ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی امکان پذیر نخواهد بود. از جمله مواردی که به وسیله کارت بازرگانی انجام میشوند، میتوان به ثبت سفارش بازرگانی اشاره کرد. علاوه بر این، صادرات کالاهای مجاز به خارج از کشور و حق العملکاری در گمرک نیز تنها با به همراه داشتن کارت بازرگانی امکان پذیر خواهد بود. از آنجا که پروسه اخذ کارت بازرگانی دشوار و زمان گیر است، معمولا به تجار و بازرگانان پیشنهاد نمیشود که خود شخصا نسبت به دریافت آن اقدام نمایند. در چنین شرایطی میتوانید کلیه امور واردات و ترخیص کالا از گمرک بازرگان را به حق العملکار رسمی گمرک بسپارید که از کارت بازرگانی برخوردار است و میتواند به نیابت از شما صفر تا صد عملیات گمرکی را انجام دهد. اگر محموله وارداتی شما وارد گمرک بازرگان شده یا قصد این کار را دارید، پیشنهاد میکنیم با کارشناسان ققنوس ترخیص مشورت نمایید تا دیگر نگران انجام دقیق و سریع تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک و اسناد و مدارک لازم نباشید.

کالای متروکه در گمرک چیست؟

یکی از اصطلاحات پرکاربرد در امور بازرگانی و تجارت، اصطلاح متروکه شدن کالا است که معمولا از بی توجهی و بی دقتی به مدت زمان نگهداری کالا در گمرکات و ترخیص کالا رخ میدهد. توجه داشته باشید اگر کالاهای شما ظرف مدت زمان قانونی از گمرک مورد نظر خارج و ترخیص نشود، متروکه محسوب خواهند شد. دراین باره هیچ تفاوتی میان واردات و صادرات قطعی و موقت وجود ندارد و اگر به هر دلیلی صاحب کالا نتواند در مدت زمان مشخص شده به گمرک مراجعه نماید یا اسناد و مدارک لازم را ارائه دهد، کالا متروکه خواهد شد.

یکی اصلی ترین دلایلی که سبب متروکه شدن کالاهای وارداتی میشود، کمبود نقدینگی صاحبان کالا میباشد؛ در نتیجه با برنامه ریزی مناسب و آمادگی کافی بابت اعتبارات لازم تا حد زیادی میتوانید از این مشکل جلوگیری کنید. محموله هایی که از طریق حمل هوایی وارد کشور میشوند، مهلت متروکه شدن آنها ۷۰ روز از تاریخ ورود کالا به گمرک است. در سایر گمرکات این مدت ۴ ماهه میباشد و هرگونه تاخیری میتواند سبب متروکه شدن کالا و درج آن در قبض انبار شود. توجه داشته باشید که این مدت زمان برای موسسات تولید ۴ ماهه نمیباشد و امکان تمدید تاریخ هم وجود دارد.

کالاهایی که به هر دلیلی متروکه محسوب میشوند، به تشخیص گمرک به یکی از روش های حراجی، مزایده کتبی و خرده فروشی به فروش خواهند رفت. کالاهای ضبطی و متروکه توسط سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی به فروش میرسند و گمرک با کسر هزینه های مربوط به خود مانند حمل و نقل، بیمه و… بقیه را سپرده میکند و این امر برای این است که صاحب کالا با گذشت دو سال و با ارائه اسناد و مدارک برای دریافت آن اقدام نماید.

مانیفست چیست و چرا برای ترخیص کالا به ان نیاز داریم؟

زمانی که بر جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیصکالا تاکید میکنیم، مهم است که در ابتدا هر یک از این اسناد را بشناسید تا بتوانید جزئیات مندرج در آنها را به خوبی بررسی و از اشتباهات و نواقص احتمالی جلوگیری کنید. احتمالا با نام مانیفست گمرکی آشنا شده‌اید؛ اگر برای شما هم سوال شده که مانیفست چیست؟ در یک توضیح کوتاه باید بگوییم که مانیفست همان فهرست کامل از کل بار و محموله های وارداتی یا صادراتی میباشد. در واقع مانیفست یک فهرست کامل از کل محموله حمل شده توسط یک وسیله حمل کننده را شامل میشود. مانیفست یا فهرست کل بار تمامی اطلاعات و مشخصات تجاری کالا را در خود جای داده است که از جمله این مشخصات میتوانیم به سند حمل کالا، آدرس گیرنده و فرستنده، نوع و تعداد بسته بندی ها، شرح کامل کالا، مقدار کالا و.. اشاره کنیم.

خوب است بدانید مانیفست در برخی کشورها به عنوان اظهارنامه بار شناخته میشوند اما در کل تفاوت هایی با اظهارنامه گمرکی دارد. هر کالایی که به صورت زمینی، دریایی یا هوایی وارد گمرکات کشور میشود، موظف به ارائوه مانیفست است تا ثابت کند محموله از مبدا یک کشور بارگیری و به گمرک مقصد رسیده است و در طول مسیر تغییری در نوع و مقدار بسته ها ایجاد نشده است. به این نکته توجه داشته باشید که هر توضیحات لازمی باید در این سند درج شوند. تنظیم مانیفست مانند هر سند گمرکی دیگری باید به دقت صورت بگیرد. در ادامه چند مورد از نکاتی که باید مورد توجه قرار بدهید را بررسی خواهیم کرد:

در مانیفست همانند هر سند گمرکی دیگری نباید خط خوردگی و اصلحی وجود داشته باشد.
مشخصات کالا باید به صورت مختصر نوشته شده باشند.
مشخصات بار باید دارای ردیف هایی باشد که هر کدام ویژه یک بارنامه میباشند.
تعداد بسته ها، نوع بسته بندی، وزن بسته ها و حجم آنها حتما باید در مانیفست گمرکی درج شوند.
دلیل اهمیت مانیفست این است که احتمالا برای تنظیم اظهارنامه به این سند در کنار سایر مدارک مانند پروفرما، کارت بازرگانی، گواهی بازرسی کالا و.. نیاز خواهید داشت. در واقع مانیفست از مدارک اصلی تنظیم اظهارنامه گمرکی نمیباشد ولی پیشنهاد میکنیم نسخه‌ای از آن را در دسترس داشته باشید.

اطلاعات تماس و آدرس گمرک بازرگان

گمرک بازرگان با بهره مندی از پرسنل ماهر و باتجربه، برخورداری از ۲ محوطه بارانداز و ترانشیپ گمرکی بزرگ به وسعت حدود ۱۰۰ هزار متر مربع، ۵ باب انبار مسقف به متراژ تقریبا ۱۳ هزار متر مربع جهت دپوی کالا و ارائه خدمات گمرکی، ۷ مخزن هوایی و ۴ مخزن زمینی با قابلیت انبار حدود ۱۶ هزار تن جهت دپوی مواد نفتی، پتروشیمی و غیره، ایستگاه آتش نشانی مجهز همراه با پرسنل مجرب، تجهیزات و ماشین آلات تخلیه و بارگیری مناسب جهت ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و.. تلاش کرده تا تجربه تجارت های خارجی و واردات خوبی را برای تجار و بازرگانان رقم بزند. برای دسترسی به پرسنل و مدیریت گمرک بازرگان میتوانید از طریق یکی از راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

  • آدرس گمرک : استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو، مرز بازرگان
  • کدپستی : ۵۸۶۷۱۳۴۵۳۵
  • آدرس وبسایت : https://bazargan.pwcs.co.ir/
  • ایمیل : bazargan@pwcs.co.ir
  • شماره تماس : (۰۴۴) ۳۴۳۷۲۹۲۲

مزیت های ترخیص کالا از گمرک بازرگان

تا اینجا مهمترین مزیتی که ترخیص کالا از گمرک بازرگان با خود به همراه دارد را نزدیکی و ارتباط بسیار مناسب با ترکیه و سایر کشورهای اروپایی معرفی کردیم، اما باید بدانید مزایای قابل توجه دیگری هم هستند که نظر بسیاری از تجار و وارد کنندگان را به این گمرک جلب کرده است. گمرک بازرگان تلاش کرده تا با توسعه امکانات و فضاها سهم بسزایی را در ارائه خدمات به ویژه در بخش ترانزیت کالاها در مقاطع حساس زمانی ایفا کند. از جمله مزایای گمرک مرزی بازرگان میتوان به قرارگیری در مسیر بزرگراه غرب _ شرق کشور، قرارگیری در اصلی ترین گذرگاه زمینی کشور به ترکیه، ارائه خدمات گمرکی و ترانزیتی ۲۴ ساعته، دسترسی راحت به شبکه جاده‌‌ای و ترانزیت کشور اشاره کرد.

خلاصه‌ای کامل از مزایای ترخیص کالا از گمرک بازرگان به شرح زیر است :

  • قرارگیری در مسیر کریدور غرب به شرق کشور
  • ارائه خدمات شبانه روزی گمرکی و ترانزیتی
  • دسترسی راحت، سریع و ارزان به بازارهای اروپایی و اسیایی
  • برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و نیروی انسانی ارزانی
  • موقعیت بسیار مناسب جهت حمل و نقل و ترانزیت در منطقه به دلیل دسترسی به بازارهای اروپا از طریق مرز زمینی بازرگان
  • برخورداری از تسهیلات و امکانات زیربنایی مناسب در سطح منطقه
  • مدیریت بسیاری از مبادلات و رفت و آمدهای سیاسی و تجاری میان ایران و روسیه و اروپا توسط مرز بازرگان
  • دستیابی به شبکه جاده‌ای و ترانزیت زمینی کالا

قرارگیری گمرک بازرگان در منطقه آزاد مزیت های ویژه دیگری هم دارد که به جهت ترخیص کالا میتوانند بسیار مفید باشند. از جمله این مزیت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ثبت سفارش کالا در منطقه به شکل گشایش اعتبار اسنادی بلند مدت ممکن میباشد.
  • امکان واگذاری قسمتی از کالا پیش از ترخیص کالا از گمرک بازرگان
  • امکان صدور قبض انبار قابل معامله میان صاحبان کالا و بانک ها در گمرک بازرگان وجود دارد.
  • در صورت پرداخت هزینه انبارداری، کالا متروکه نخواهد شد.
  • ترخیص کالا از گمرک بازرگان با ارائه ضمانت نامه بانکی با توافق صاحبان کالا و منطقه وجود دارد.
  • پرداخت تشویقی به صاحبان کالا (۱۵ درصد از محل عوارض پرداختی به مناطق آزاد)
  • امکان تفکیک و جداسازی قبض انبار به طور متوالی و با توجه به درخواست صاحب کالا بدون نیاز به انجام صلح نامه در دفاتر اسناد رسمی

جمع بندی

حجم بالای واردات انواع اجناس به ویژه پوشاک از کشورهای اروپایی مانند ترکیه سبب شده تا مرز بازرگان یکی از پرترددترین گمرکات زمینی و مرزی کشور به جهت واردات از کشورهای اروپایی باشد. اگر شما هم قصد واردات از ترکیه به وسیله حمل بار زمینی را دارید، گمرک بازرگان بهترین گزینه‌ای است که میتواند شرایط مناسب تخلیه و بارگیری محموله های شما را فراهم کند و دسترسی بسیار مناسبی به گمرکات ترکیه و کشورهای همسایه دارد. با توجه به این که حتما شما هم به عنوان یک تاجر از سختی ها و مراحل پر پیچ و خم ترخیص کالا در گمرکات ایران خبر دارید، بهترین راهکار سپردن صفر تا صد امور گمرکی به ترخیص کارانی است تسلط و تجربه کافی در این زمینه دارند. تیم ترخیص کار و کارشناسان ققنوس ترخیص همراه شما هستند تا در هر مرحله‌ای از ترخیص کالا از گمرک بازرگان، گمرک فرودگاه امام و سایر اموربازرگانی به شما را یاری برسانند.

سوالات متداول ترخیص کالا از گمرک بازرگان

کالاهای وارداتی با انجام مراحل خاصی و همچنین با رعایت مقررات گمرکی می‌تواند توسط ت ترخیصکار یا صاحب کالا از گمرکات کشور خارج شوند. از این رو جهت آزادسازی کالا از گمرک باید نکات و مواردی مانند سود بازرگانی، ورودی گمرک، مالیات‌ها؟ اسناد و مدارک جهت ترخیص کالا و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید و با انجام صحیح هرکدام از این مراحل می‌توانید به آسانی کالای خود را از گمرک خارج کنید.

این اسناد مشابه سایر گمرکات فعال در سطح کشور شامل اسناد مربوط به اظهارنامه کالا، گواهی مبدا، مجوزات لازم جهت ترخیص کالا، اسناد ی مانند پیش فاکتور خرید کالا، بارنامه کالا، اسناد مربوط به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل، بیمه‌نامه کالا، اصل کارت بازرگانی وکالتنامه مربوط به ترخیصکار گمرک و مواردی از این قبیل می‌باشد.

بله. جهت واردات هر نوع کالای تجاری حتماً باید کارت بازرگانی را به همراه داشته باشید، چرا که انجام ترخیص کالا و واردات بدون کارت بازرگانی امکان پذیر نخواهد بود، چرا که با کارت بازرگانی می‌توان به انجام مهم‌ترین مراحل واردات کالا مانند ثبت سفارش بازرگانی اشاره کرد. همچنین صادرات کالاهای مجاز تنها با داشتن کارت بازرگانی میسر است .

هنگام انجام مراحل واردات کالا، محموله ها بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه کالا و همچنین بر اساس ظاهر و مشخصات فیزیکی کالا، مشخصات صاحب کالا، محموله در یکی از مسیرهای سبز، زرد و قرمز قرار می‌گیرند تا در صورت نیاز کارشناسی های لازم روی آنها انجام بگیرد و در نهایت با مراجعه به صندوق و انبارداری ترخیص کالا صورت بگیرد. لازم به ذکر است اگر کالا در مسیر زرد و قرمز قرار بگیرد نشانه این است که کالا مجدد نیاز به کنترل دارد.

انواع کالاهایی که می‌توان از گمرک بازرگان ترخیص کرد عبارتنداز؛

انواع پارکت ها
انواع نخ
انواع لاستیک
انواع تجهیزات و قطعات یدکی
انواع چرخ خیاطی خانگی و صنعتی
سرویس های لوازم خانگی سنگین
قطعات کامپیوتر و تلفن همراه
کاغذ دیواری های لوکس
انواع بلورجات و شکستنی ها
پنجره های دوجداره
مواد اولیه تولیدات و نساجی
انواع پوشاک زنانه و مردانه
انواع فلزات و ماشین آلات کشاورزی
انواع در های آسانسور
انواع چراغ ها
و ...

اصول و قوانین گمرکی برای اکثر گمرکات در سطح کشور مشابه است که توسط اداره گمرک به سازمان ها و مراکز تحت نظر گمرک ابلاغ می‌گردد. لازم به ذکر است از مهمترین قوانین و مقررات گمرک بازرگان می توان به این مورد اشاره کرد که کالاهایی که قرار است از طریق گمرک بازرگان ترخیص، وارد و یا صادر شوند، حتما بایستی اسناد و مدارک و مجوزات لازم را دارا باشند، و بدون اسناد و مدارکات معتبر انجام امورات گمرکی امکان پذیر نخواهد بود.

جهت ترخیص کالا از گمرک بازرگان بایستی هزینه های مربوط به ثبت سفارش بازرگانی را پرداخت کنید. همچنین اگر از کارت بازرگانی فرد ثالثی استفاده میکنید، مالیات کارت بازرگانی نیز باید پرداخت شود. همچنین هزینه ترخیصکار جهت ترخیص کالا و انجام تشریفات گمرکی نیز یکی از هزینه های ترخیص کالا از گمرک بازرگان میباشد. علاوه بر این هزینه‌های کوچکتر مانند هزینه انبار، هزینه اخذ اسناد و مدارک را نیز باید در نظر داشته باشید.

اگر کالای شما ظرف مدت زمان قانونی تعیین شده از گمرک، مورد نظر خارج و یا ترخیص نگردد به عنوان کالای متروکه به شمار میرود. در مورد کالای متروکه تفاوتی میان واردات و صادرات قطعی و موقت وجود ندارد و اگر به هر دلیلی صاحب کالا نتواند در مدت زمان مشخص شده به گمرک مراجعه نمایند فرایند ترخیص کالا را انجام دهد کالا به عنوان متروکه در نظر گرفته می‌شود.

ترخیص کالا از گمرک بازرگان شامل مراحلی مانند:

ثبت سفارشات بازرگانی در سامانه جامع تجارت
بررسی کالا توسط ماموران گمرک در مقصد، مبدا پیش از حمل و ...
انجام امورات مربوط به تخصیص ارز و مراجعه به بانک مرکزی
انجام هماهنگی های موردنیاز جهت حمل و نقل بین المللی کالا
اخذ مجوزات و اسناد مربوط به حمل بار
تنظیم دور اظهاری واردات
دریافت شماره کوتاژ
پرداخت هزینه‌ها و مراجعه به صندوق انبارداری گمرک
در نهایت خروج کالا از گمرک

مسلط بودن به اصول و قوانین گمرکی کشور و همچنین سایر کشورها
امین و مورد اعتماد بودن صاحب کالا
برخورداری از تجربه و سابقه درخشان در حوزه فعالیت‌های بازرگانی
آشنایی کامل با انجام امور تشریفات اداری و گمرکی
به روز بودن اطلاعات و دانش در زمینه آیین‌نامه‌های جدید
سرعت عمل بالا جهت انجام سریع و به موقع ترخیص کالا