لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ترخیص از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام

منطقه ویژه اقتصادی پیام به دلیل موقعیت استراتژیک خود، از مهمترین گمرکات تهران جهت ترخیص کالا به شمار می‌رود. تجار و بازرگانانی که کالاهای وارداتی آنها به گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام وارد شده است، برای انجام راحت و سریع فرایند ترخیص کالا از این گمرک می‌توانند کلیه عملیات گمرکی را به ققنوس ترخیص بسپارند. شرکت ترخیص کالای ققنوس ترخیص با استقرار در گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام، آمادگی انجام صفر تا صد تشریفات گمرکی از ثبت سفارش بازرگانی گرفته تا دریافت مجوزها و معافیت‌های گمرکی را دارا می‌باشد. ققنوس ترخیص با دارا بودن پروانه حق العملکاری، ترخیص بار از منطقه ویژه پیام را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به عنوان نماینده قانونی صاحبان کالا، به انجام خواهد رساند.

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

فهرست مطالب

ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام چیست؟

ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام به دلیل موقعیت استراتژیک و شرایط خوبی که برای تجار فراهم کرده، یکی از گمرکات مورد توجه بسیاری از تجار و بازرگانان به شمار میرود. اگر شما هم نیاز به ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه پیام را دارید، تیم ترخیص کار ققنوس ترخیص با ارائه خدمات تخصصی در این گمرک آماده انجام سریع و به موقع تشریفات گمرکی کالاهای شما میباشند. با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی دقیق تر گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام و سوالات شما بپردازیم.

یکی از نزدیک‌ترین مناطق اقتصادی به پایتخت، منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌باشد. امروزه ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام بسیار مرسوم شده است و ترخیص کالا از این گمرک جایگاه ویژه‌ای را در میان سایر مناطق دارا است. از لحاظ وسعت منطقه ویژه اقتصادی پیام حدود ۳۶۰۰ مترمربع را به خود اختصاص داده است. این منطقه بر روی صنایع تولیدی و فناوری‌های نوین هدف گذاری کرده است. بنابراین ترخیص کالاهای نوین از منطقه ویژه پیام انجام می گیرد. منطقه ویژه پیام دارای ۴ فاز می‌باشد که ۳ فاز آن فعال و یک فاز دیگر درحال آماده سازی برای ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام است. فاز۱ این منطقه ۴۰ هکتار، فاز ۲، ۵۶ هکتار، فاز ۳، ۱۸ هکتار و فاز در حال ساخت مساحتی معادل ۱۵۶ هکتار دارد. توجه داشته باشید که مالکیت این مجموعه متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

ترخیص کالا چیست؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به عنوان تاجر یا بازرگان به انجام فعالیت‌های بین‌المللی می‌پردازید، باید با ترخیص کالا و مراحل آن نیز آشنا باشید. ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام یکی از مهم‌ترین مراحل برای واردات و صادرات کالا می‌باشد. هر فردی که قصد تجارت در این حوزه را دارد باید در درجه اول با ترخیص کالا آشنایی داشته باشد. ترخیص کالا به ارائه مدارک و آماده سازی آن‌ها جهت آسان شدن صادرات و واردات کالا گفته می‌شود.

مراحل آماده سازی ترخیص کالا شامل پرداخت هزینه‌های گمرکی، حمل و نقل، تحویل گرفتن محموله از گمرک و … می‌باشد. به عبارت دیگر به پروسه ورود کالا به کشور یا خروج آن ترخیص کالا گفته می‌شود. ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام نیاز به تجربه و دانش کافی دارد. بنابراین برای انجام این کار می‌توانید از مشاورین و ترخیص‌کاران ققنوس ترخیص استفاده کنید. ققنوس ترخیص به شما کمک می‌کند که با صرف کمترین وقت و هزینه به انجام ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام بپردازید.

در هنگام ترخیص کالا توجه به نوع کالا بسیار ضروری است. نوع کالا در پروسه ترخیص کالا جهت اخذ مجوزهای لازم بسیار مهم است. جهت ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام به دریافت مجوز از سازمان‌هایی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت، کانون پرورش فکری کودکان و … نیاز است. همچنین جهت ترخیص کالا از گمرک باید کالا در گمرک ارزش‌گذاری شود. توجه داشته باشید که در تمام دفاتر گمرکی کالاهای قابل ترخیص به روش‌های مختلف ارزش‌گذاری می‌شوند درصورتیکه از ترخیص کار حرفه‌ای جهت ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام استفاده کنید، می‌توانید به راحتی ارزش کالا واقعی خود را تعیین نمایید. ققنوس ترخیص با استفاده از ترخیص‌کاران حرفه‌ای امکان ارزش‌گذاری واقعی کالا شما را آسان کرده است.

حق العمل کار گمرکی کیست و چرا به آن نیاز دارید؟

هنگامی‌که شرکت‌ها، صادرکننده‌ها و واردکننده ها می‌خواهند به انجام ترخیص کالا و امور گمرکی بپردازند، در بیشتر مواقع حق العمل کار گمرک وارد عمل می‌شود. درحقیقت حق العمل کار گمرک مطابق با قوانین و مقررات گمرک به ترخیص کالا از گمرک می‌پردازد. همان‌طور که می‌دانید هنگامی‌که کالایی وارد کشور شود اولین قدم عبور کالا از گمرکات مربوطه می‌باشد. برای عبور کالا از گمرکات باید مجوزهای قانونی اخذ شود. در این صورت اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند کالا را به دست مصرف کننده در داخل کشور برسانند.

انجام امور مربوط به ترخیص کالا برعهده حق العمل کار گمرک است درحقیقت هر فردی که بتواند برای ترخیص کالا مجوزهای لازم را دریافت کند و به صورت قانونی و در کمترین هزینه این کار را انجام دهد، حق العمل کار گمرک می‌باشد. حق العمل کار گمرک برای انجام این کار باید وکالت مورد نیاز را از واردکننده حقیقی یا حقوقی دریافت کند. البته توجه داشته باشید که اشخاص حقیقی یا حقوقی نیز می‌توانند به ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام بپردازند. این کار نیازمند دقت، دانش و تجربه می‌باشد. مهم‌ترین موضوعی که در انتخاب حق العمل کار گمرک باید حائز اهمیت است، امین و امانتدار بودن آن فرد است.

حق العمل کار جهت ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام باید مواردی را رعایت کند. درحقیقت مطابق با قانون ۳۵۷ تجارت، قانون گذار کشور مواردی را مربوط به حق العمل کار گمرک ذکر کرده است. حق العمل کار گمرک به نیابت از فرد حقیقی یا حقوقی واردکننده کالا به کشور و انجام معاملات، به اقدامات قانونی لازم جهت ترخیص کالا از گمرک می‌پردازد. البته حق العمل کار گمرک صاحب کالا محسوب نمی‌شود و تنها جهت اخذ مجوزهای لازم ترخیص کالا اجرت خود را دریافت می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات حق العمل کار گمرک قیمت‌گذاری یا ارزش‌گذاری بر کالاها می‌باشد. از دیگر وظایف حق العمل‌کار گمرک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

انجام امور مربوط به کارفرما

حق العمل کار گمرک می‌تواند از علم و تجربه خود برای ترخیص کالا استفاده کند. این فرد براساس قرارداد، اقدامات لازم جهت ترخیص کالا از گمرک و اخذ مجوزهای لازم را انجام می‌دهد. بهترین راهکار برای انجام این کار اعتماد و استفاده از راهکارهای قانونی است.

وثوق بودن

مهم‌ترین مورد جهت انتخاب حق العمل کار، وثوق بودن آن است. منظور از وثوق بودن، امین و قابل اعتماد بودن حق العمل کار است. در این صورت کارفرما و حق العمل کار می‌توانند به فعالیت‌های طولانی مدت با یکدیگر بپردازند. این اعتماد براساس انجام کار برای ۲ طرف محسوب می‌شود.

درخواست‌های گمرکی

در بسیاری از موارد به غیر از ترخیص کالا شرکت‌های بازرگانی یا واردکننده حقیقی کالا از حق العمل کار درخواست‌های گمرکی دیگری نیز دارند. در این صورت مطابق با موارد قانونی حق العمل کار می‌تواند اقدام به عقد قرارداد نماید.

رعایت منافع وارد کننده

حق العمل کار گمرک هنگام ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام باید منافع وارد کننده را در نظر داشته باشد و از آن حمایت نماید. حق العمل کار گمرک به عنوان وکیلی از جانب شخص حقیقی یا حقوقی وارد کننده کالا می‌تواند برای کالا او ارزش گذاری حقیقی و واقعی را انجام دهد. به بیان دیگر حق العمل کار باید از گمرک‌های مورد نیاز مجوز فعالیت خود را دریافت کرده و منافع وارد کننده را منافع خود بداند. در این صورت تمام تلاش خود را می‌کند تا ارزش کالا حفظ شود و واردکننده بیشترین سود را داشته باشد. رعایت نکات قانونی در ترخیص کالا امری بسیار مهم است و نباید اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی جهت ترخیص کالا نمایید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام

مراحل ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام به شرح زیر است:

  • دریافت پیش فاکتور
  • اخذ مجوز
  • بیمه کردن کالا جهت رسیدن و بازرسی در مقصد
  • تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز
  • ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
  • دریافت اسناد و تشکیل پرونده
  • تنظیم پیش نویس
  • بررسی و تایید کارشناس مربوطه
  • دور اظهاری واردات

لیست مناطق ویژه اقتصادی ایران

مناطق ویژه اقتصادی به محدودیت‌های جغرافیایی در ورودی و خروجی کشور گفته می‌شود. این مناطق تاثیر بسیار زیادی در جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و تجاری با اهدافی نظیر افزایش صادرات کالا، ارائه خدمات بهتر و افزایش شغل دارد. همچنین این مناطق جهت حضور در بازارهای منطقه و بین‌المللی ایجاد می‌شوند. مناطق ویژه اقتصادی ایران به ساده سازی فرایند‌های تجاری می‌پردازند. بنابراین در این مناطق قوانین مبادلاتی آزادانه‌تر انجام می‌گیرد. همچنین در تعرفه‌ها و عوارض گمرکی معافیت‌های گوناگونی نسبت به مناطق اصلی حاکم است. لیست مناطق ویژه اقتصادی ایران به شرح زیر است:

  • بندر نوشهر
  • منطقه ویژه اقتصادی صنایع خلیج فارس
  • شهر فرودگاهی امام خمینی
  • منطقه ویژه اقتصادی بجنورد
  • منطقه ویژه اقتصادی نمین
  • منطقه ویژه اقتصادی کاوه
  • منطقه ویژه اقتصادی شیراز
  • منطقه ویژه اقتصادی لاوان
  • منطقه ویژه اقتصادی سیرجان
  • منطقه ویژه اقتصادی لرستان
  • بندر شهید رجایی
  • منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
  • بندر امیرآباد
  • منطقه ویژه اقتصادی یزد
  • منطقه ویژه اقتصادی ری
  • منطقه ویژه اقتصادی زرندیه
  • منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس
  • منطقه ویژه اقتصادی سهلان
  • منطقه ویژه اقتصادی سرخس
  • منطقه ویژه اقتصادی بیرجند
  • منطقه ویژه اقتصادی دوغارون
  • منطقه ویژه پتروشیمی
  • منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان
  • منطقه ویژه اقتصادی بوشهر
  • منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام
  • منطقه ویژه اقتصادی اترک
  • منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب
  • منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید
  • منطقه ویژه اقتصادی گرمسار
  • منطقه ویژه اقتصادی لامرد

چگونه کالای خود را به مناطق ویژه اقتصادی حمل کنیم؟

حمل کالا به مناطق ویژه اقتصادی بسیار آسان انجام می‌گیرد. شما می‌توانید متناسب با نوع کالا و نوع مسیر دسترسی از هر یک از روش‌های هوایی، زمینی، ریلی، دریایی و … جهت حمل و نقل کالا خود به منطقه ویژه اقتصادی پیام عمل کنید.

مزایای استفاده از مناطق ویژه اقتصادی برای واردات و صادرات

مناطق ویژه اقتصادی همانطور که از نام آن‌ها پیداست؛ به محدوده جغرافیایی در داخل مرز کشور گفته می‌شود. این مناطق و قوانین تجاری حاکم بر آن نسبت به سایر نقاط کشور محدودیت‌های کم‌تری دارد. بنابراین صادرات و واردات کالا در این مناطق به آسانی انجام می‌گیرد. با استفاده از مناطق ویژه اقتصادی می‌توانید به واردات تجهیزات با قیمتی بسیار پایین‌تر بپردازید. تردد در محدوده مناطق ویژه اقتصادی معاف از تعرفه‌ های گمرکی می‌باشد. با استفاده از مناطق ویژه اقتصادی امکان ترخیص کالا به منظور واردات کالا به کشور و صادرات کالا را خواهید داشت. توجه داشته باشید که خروج هر کالایی از منطقه ویژه اقتصادی و ترخیص کالا به منظور صادرات می‌باشد. بنابراین هزینه‌ های گمرکی شامل این کالاها خواهد شد.

در هنگام واردات تجهیزات و مواد اولیه با تعرفه‌های پایین گمرکی، از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستید. درصورتیکه قصد واردات محصول تولیدی خود به داخل کشور را دارید، با استفاده از ارزش افزوده‌ای که ایجاد کرده‌اید، امکان بهره مندی از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی شامل حال شما می‌شود. مناطق ویژه اقتصادی امکان صادرات کالا به خارج از کشور را فراهم کرده و موجب بهبود وضعیت محصولات وارداتی و صنایع مربوط به آن می‌شود. بنابراین در هر کشور متناسب با پتانسیل موجود میتوان سیاست‌های کلی را در این مناطق ایجاد و به مدیریت هرچه بهتر آن‌ها کمک بسیار زیادی کرد. ترخیص کالا در مناطق ویژه اقتصادی توسط ترخیص‌کاران یا نماینده قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌گیرد. با حمایت دولت، ترخیص کالا از منطقه ویژه اقتصادی پیام به آسانی انجام می‌گیرد.

آدرس و اطلاعات تماس منطقه ویژه اقتصادی پیام

این منطقه شامل یک فرودگاه بین‌المللی در کرج و یک دفتر در تهران است که در ادامه به آدرس و اطلاعات تماس هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

  • فرودگاه بین‌المللی : کرج- مهرشهر- انتهای بلوار ارم- فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام
  • اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام : ۰۲۶۳۳۲۶۶۰۲۷
  • مدیریت بازرگانی هوانوردی : ۰۲۶۳۳۲۶۶۱۸۸
  • دفتر کار منطقه ویژه اقتصادی پیام : تهران- خیابان سهروردی شمالی- خیابان توپچی- پلاک ۳
  • تلفن : ۰۲۱۸۸۴۶۸۰۱۸

مقایسه منطقه ویژه اقتصادی پیام با فرودگاه امام خمینی

منطقه ویژه اقتصادی پیام نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران است. ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام نسبت به گمرکات دیگر راحت‌تر است. منطقه پیام از لحاظ جغرافیایی نزدیک‌ترین منطقه به تهران، پایتخت ایران، محسوب می‌شود بنابراین ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام برای سرمایه‌گذاران و ترخیص‌کاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این منطقه و در مسیر تلاقی ۱۳ استان کشور قرار دارد. بنابراین از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار پراهمیت می‌باشد. ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام موجب سهولت تبادلات تجاری می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید منطقه ویژه اقتصادی پیام یکی از مناطق بسیار مهم و بدون محدودیت برای سرمایه‌گذاران خارجی است. بنابراین در این منطقه امکان حضور سرمایه‌گذاران برای اتباع غیرایرانی نیز فراهم شده است.

فرودگاه امام‌ خمینی با هدف لجستیک بنیان شده است. این محدوده وسعتی به اندازه ۶ هزار هکتار دارد. وسعت فرودگاه امام خمینی جهت کاربری لجستیکی در نظر گرفته شده است. این فرودگاه جهت انجام ترخیص کالا، صادرات، واردات، ترانزیت، صادرات مجدد، تولید، پردازش و پخش کالا طراحی شده است. فرودگاه امام خمینی امکان تولید در ردیف صنایع سبز و سبک را دارد. همچنین طراحی مشتری محور این فرودگاه سبب راحتی صادرات و واردات شده است. فرودگاه امام خمینی به حمل و نقل چند وجهی مانند هوایی، ریلی و جاده‌ای دسترسی کامل دارد. همچنین امکان انبار داری طولانی بدون پرداخت تعرفه‌های گمرکی در فرودگاه امام خمینی امکان پذیر است.

شناسه و کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی پیام

جهت ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام و انجام فعالیت‌های تجاری و بازرگانی اطلاعات شناسه و کد گمرکی اهمیت بسیار زیادی دارد. شناسه گمرک در گزارشات فصلی دارایی نیز پراهمیت می‌باشد. کد گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام ۱۰۱۰۲ می‌باشد.

شرایط ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام

ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام مانند سایر گمرکات قوانین و مقررات خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین مراحل برای هر فرد حقیقی و حقوقی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت دارد، ترخیص کالا از گمرک است. بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت کافی از مراحل ترخیص کالا از انجام آن واهمه دارند. درصورتیکه با داشتن اطلاعات کافی از انجام این کار ترخیص کالا از گمرک امری سخت و دشوار نخواهد بود. استفاده از افراد وارد در این حوزه نیز می‌تواند ترخیص کالا را به امری آسان برای شما و مجموعه تبدیل کند. ققنوس ترخیص با بهره‌گیری از ترخیص کالا و کارشناسان حرفه‌ای به شما در ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام کمک بسیار زیادی می کند. در ادامه به شرایط ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام می‌پردازیم و مراحل آن را به‌طور کامل شرح خواهیم داد.

یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای انجام واردات و صادرات آزاد کردن کالاها از گمرک است. به آزاد کردن کالا‌ها از گمرک ترخیص کالا گفته می‌شود. ترخیص کالا به صورت کلی توسط صاحبان کالا یا نماینده قانونی او انجام می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که در ترخیص کالا باید اسناد و مدارک لازم به صورت فیزیکی یا الکترونیکی تهیه و آماده سازی شوند. همچنین هزینه‌هایی مانند مالیات، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و دیگر تسهیلات نیز باید توسط واردکنندگان یا صادرکنندگان ارائه شود. انجام این کار کمی پیچیده و نیازمند آشنایی کامل با مراحل ترخیص کالا می‌باشد. بنابراین معمولا بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی ترخیص کالا از گمرک را به فردی باتجربه یا ترخیص‌کار می‌سپارند.

ثبت اظهار در سامانه EPL

اولین مرحله در ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام، تکمیل اظهارنامه در سامانه EPL می‌باشد. شما باید در سامانه EPL اقدام به تکمیل اظهارنامه و ورود اطلاعات مربوط به کالا نمایید. انجام این مراحل آنلاین بوده و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان یا دفتری نخواهد بود.
جهت ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام میتوان به مجوزهای بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و … اشاره کرد. داشتن وکالت نامه رسمی، کارت حق العمل کاری و پروانه صادراتی امری بسیار مهم است. جهت تکمیل فرم در سامانه الکترونیکی باید بسیار دقت کنید. شما می‌توانید به عنوان عنوان مالک یا نماینده قانونی این فرم را تکمیل کنید. البته توجه داشته باشید مبلغی که شما برای حقوق ورودی پرداخت می‌کنید، یکی از موارد بسیار بااهمیت جهت ترخیص کالا در اظهارنامه است. بنابراین در تکمیل فرم اظهارنامه دقت فراوان نمایید تا دچار ضرر مالی و نشوید. پس از تکمیل مراحل فوق، سامانه به شما یک سریال و یک شماره عطف می‌دهد. شما باید از این شماره سریال و شماره عطف پرینت گرفته و آن را برای مراحل بعد نگه دارید. از مهم‌ترین مدارک لازم جهت اظهار کالا در گمرک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اظهارنامه واردات قطعی
  • کپی کارت بازرگانی معتبر
  • قبض انبار
  • ترخیصیه
  • بارنامه
  • گواهی مبدا
  • اعلامیه تامین ارز یا نامه برات
  • فاکتور یا سیاهه خرید
  • پروفرما یا پیش فاکتور
  • مجوز ثبت سفارش
  • بیمه‌نامه
  • پروانه بهره برداری
  • لیست عدل بندی
  • کاتالوگ و بروشور

احراز هویت و تعیین مسیر

از دیگر شرایط ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام میتوان به احراز هویت و تعیین مسیر اشاره کرد. احراز هویت در دست دایره فنی گمرک قرار می‌گیرد. در این مرحله اسناد شما بررسی شده و در صورت تایید به شما یک شماره ثبت اختصاصی داده می‌شود. دریافت شماره ثبت اختصاصی به معنا این است که اظهارنامه واردات یا صادرات کالای شما توسط یک شماره ویژه ثبت و مهر می شود.

کنترل کالا

یکی از شرایط ترخیص کالا کنترل کالا می‌باشد. درحقیقت کالا شما در میان انجام مراحل ترخیص کالا لازم است که از یکی از مسیرهای سبز، زرد و قرمز برای ارزیابی عبور کند. توجه داشته باشید که هیچ یک از این مراحل نشان دهنده انجام کار نیست. به عنوان مثال اگر کالا شما در مسیر زرد و قرمز قرار بگیرد، به این معناست که کالا شما نیاز به کنترل توسط بازرسان و کارشناسان دارد. کنترل توسط بازرسان و کارشناسان امور گمرکی به وسیله اسنادی که ارائه کرده‌اید، انجام می‌گیرد. پس از کنترل و مقایسه، کالا شما در بخش دایره ارزش اظهاری سوابق گمرک و … بررسی می‌شود.
همانطور که پیش از این اشاره کردیم، کارشناسان گمرک کالا مورد نظر را بررسی کرده و مشخص می‌کنند که این کالا‌ها باید در کدام یک از مسیرها قرار بگیرد. از جمله مهم‌ترین اهدافی که در تعیین مسیرهای سبز، زرد و قرمز دنبال می‌شود، اعمال کنترل‌های گمرکی است. به وسیله اعمال کنترل‌های گمرکی و با توجه به اظهارنامه کالاها در سریع‌ترین زمان ممکن بازرسی‌شده و به صاحب کالا و گیرنده تحویل داده می‌شوند. در تعیین مسیر گمرکی عواملی مانند کشور مبدا، تعرفه‌های ممنوع و مشروط بودن کالا، نوع معامله، نو یا دست دوم بودن کالا، ارزش کالا، اظهارنامه ترخیص کار یا حق العمل کار گمرکی مؤثر هستند.

مسیر سبز گمرک

قرار گرفتن کالا در این مسیر به این معناست که با ارائه مدارک اسناد و مجوزهای اجباری، کالا شما به بازدید یا دریافت مجوز خاصی نیاز ندارد. با قرار گرفتن کالا در مسیر سبز گمرک، ترخیص کالا در سریع‌ترین زمان ممکن و طی ۱ تا ۱۰ روز کاری از گمرک ترخیص می‌شود. حتی در بسیاری از گمرکات کشور پس از ارائه برخی اظهارنامه‌ها و پرداخت حق ورودی، پروانه الکترونیکی در همان زمان صادر شده و به سمت درب خروج هدایت می‌شود. از جمله مهم‌ترین مواردی که موجب قرار گرفتن کالا در مسیر سبز می‌شود، میتوان به مواردی نظیر خوش حسابی مالیاتی، عدم مغایرت در درج اطلاعات اظهارنامه و کالا و کارت بازرگانی ویژه مراکز تولیدی اشاره کرد.

مسیر زرد گمرک

مسیر زرد گمرک به سادگی مسیر سبز نبوده و کمی زمانبر خواهد بود. در مسیر زرد، کالا شاه برای تأیید نهایی نیاز به آزمایش دارد و باید استاندارد بودن کالا تایید شود. البته توجه داشته باشید که این فرایند به معنا ارزیابی فیزیکی کالا و بازدید مجدد آن نیست بلکه تنها اسناد کالا پیش از درب خروج از لحاظ ارزش و تعداد توسط بازرسان بررسی می‌شوند. درصورتیکه کالا مشکلی نداشته باشد، به صندوق و سپس به درب خروج هدایت می‌گردد.

مسیر قرمز گمرک

درصورتیکه کالا پس‌از ارائه اظهارنامه در مسیر قرمز قرار بگیرد، برای ورود نیاز به کسب مجوزهای لازم دارد. این کالا مورد بازرسی فیزیکی قرار گرفته و ارزیابی کاملی روی آن انجام می‌شود. عواملی که موجب می‌شود کالا در مسیر قرمز قرار بگیرد، شامل ارائه اسناد ناقص یا ناخوانا و کارت بازرگانی که مدت زمان زیادی است صدور آن نگذشته باشد، می‌باشد.

اخذ مجوز‌های لازم

اگر کالا شما به مجوز‌ها و مدارک لازم جهت ترخیص کالا نیاز دارد، این مجوزها جهت آزادسازی کالا و دریافت گواهینامه‌های تعیین شده توسط کارشناسان باید اخذ شود. از جمله مهم‌ترین مجوزهای لازم میتوان به مجوز‌های استاندارد ، بهداشت، مخابرات، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، وزارت راه، مالیات و … اشاره کرد.
بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط بازرسان و کارشناسان مربوطه
در این مرحله به وسیله کارشناسان و بازرسان گمرک، جهت ترخیص کالا تعرفه گمرکی کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد. بررسی کالا متناسب با اسناد ارائه شده امری بسیار مهم است. کارشناسان نظارت باید به مجوزهای مراحل قبل نظارت داشته باشند و آن‌ها را با دقت بررسی کرده و مطابقت دهند. درصورتیکه در مدارک ارائه شده مشکلی وجود نداشت، کارشناس این مرحله را امضا و تایید می‌کند.

صندوق و صدور سند ترخیص

پس‌از تأیید نهایی صاحب کالا باید هزینه‌ای را که از طرف سازمان گمرک تعیین شده است، به صورت نقدی پرداخت کند. پس از دریافت فیش پروانه سبز گمرک، صاحب کالا می‌تواند نسبت به ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام اقدام کند.

انبارداری و اجازه بارگیری

پس از صدور سند ترخیص کالا از گمرک مربوطه و تسویه با شرکت حمل و نقل مجوز بارگیری از گمرک صادر می‌شود. در این صورت باید هزینه انبارداری را پرداخت کنید. هزینه انبارداری در گمرکات مختلف متفاوت می‌باشد. درحقیقت هزینه انبارداری شامل هزینه‌هایی مانند تخلیه و بارگیری، بیمه کالا، مدت زمان رسوب کالا در انبار و … می‌باشد.

خروج کالا از گمرک

طی مراحل گفته شده صاحب کالا می‌تواند بیجک انبار را از انباردار دریافت کند. در این صورت انباردار پس از کنترل پروانه ثبت سبز گمرکی، مهر درب خروج و بیجک انبار را صادر خواهد کرد. پس از صدور بیجک انبار صاحب کالا می‌تواند نسبت به بارگیری کالا، وسیله مورد نظر خود را به گمرک وارد کرده و محموله را بارگیری نماید. این مرحله آخرین مرحله ترخیص کالا از گمرک محسوب می‌شود.

شرایط ورود کالا به مناطق ویژه اقتصادی پیام

ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام اهمیت بسیار زیادی برای کشور دارد. این منطقه نه تنها به عنوان مرز هوایی فعالیت می‌کند بلکه به صورت ترانزیت جاده‌ای نیز فعالیت می‌نماید. در حال حاضر تجار و بازرگانان بسیار زیادی اقدام به صادرات و واردات از منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌کنند. منطقه ویژه اقتصادی پیام نقش مهمی در فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان دارد.

از مهم‌ترین شرایط ورود کالا به مناطق ویژه اقتصادی پیام مشورت با دفاتر مربوطه، مشاوران و کارشناسان حوزه اداره امور گمرکی است. شما می‌توانید جهت اطلاع از شرایط ورود کالا به مناطق ویژه اقتصادی پیام و ترخیص کالا با مشاوران ققنوس ترخیص در ارتباط باشید.

پس از این مرحله ارائه درخواست کتبی ورود کالا به منظور هماهنگی قبلی باید انجام شود. پس از ارائه درخواست کتبی باید مجوز ورود کالا با ذکر مشخصات از دفتر اداره‌کل امور گمرکی منطقه اخذ شود. بعد از این مرحله حمل کالا از مبدا انجام می‌گیرد. در حمل کالا از مبدا ذکر نام اختصاری منطقه در اسناد حمل از مبدأ به عنوان مقصد نهایی باید انجام گیرد. عقد قرارداد با شرکت حمل و نقل از جمله مواردی است که در هنگام ورود کالا به مناطق ویژه اقتصادی پیام باید انجام گیرد. پس از عقد قرارداد با شرکت حمل و نقل اخذ پروفرما اهمیت بسیار زیادی دارد. ورود کالا به مناطق ویژه اقتصادی پیام از طریق حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی و داخلی انجام می‌گیرد.

حمل و نقل جاده‌ای یا زمینی

کالا پس از ورود به گمرکات مرزی از طریق حمل و نقل جاده‌ای به منطقه ویژه اقتصادی پیام وارد می‌شود. در حمل و نقل جاده‌ای با کمترین تشریفات و در اسرع وقت، بدون تخلیه و بارگیری کالا مستقیماً به مقصد و منطقه ویژه اقتصادی پیام حمل می‌گردد.

حمل و نقل ریلی

اگر کالا به وسیله راه آهن جمهوری اسلامی ایران حمل گردد، پس از اینکه به ایران وارد شد، با تشریفاتی مشابه حمل و نقل زمینی به منطقه ویژه اقتصادی پیام حل می‌گردد. البته توجه داشته باشید که در صورت تمایل به استفاده از حمل و نقل به شکل گفته شده باید با راه‌آهن و گمرک هماهنگ کنید.

حمل و نقل هوایی

یکی دیگر از مزایا ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام، بهره مندی از حمل و نقل هوایی است. این منطقه در فرودگاه بین‌المللی پیام واقع شده است. درنتیجه واردات و صادرات هوایی به طور مستقیم در این منطقه امکان پذیر است.

حمل و نقل دریایی

اگر کالا وارداتی از طریق راه‌های راه‌های آبی وارد گردد، پس از ورود کالا به گمرکات مرزی آبی به درخواست شرکت حمل و نقل یا صاحب کالا تشریفات ترانزیت و انتقال انجام می‌گیرد.

حمل و نقل داخلی

برخی از کالا‌ها که ممنوعیت قانونی و شرعی ندارند، پس از دریافت موافقت ورود کالا به منطقه، به درخواست صاحب کالا قابل انتقال به منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌باشند.

جهت ورود کالا به منطقه ویژه اقتصادی پیام باید نماینده شرکت حمل و نقل به مسئولین گمرک مستقر در منطقه جهت اجازه تخلیه و تأیید سلامت پلمپ گمرک مبداء مراجعه نماید. پس از مراجعه نماینده شرکت حمل‌ونقل اجازه ورود کامیون به منطقه داده می‌شود. در باسکول‌های مستقر در منطقه باید وزن گیری کالاها انجام گیرد و قبض باسکول دریافت شود. پس‌ از وزن گیری کالاها، برای ترخیص کالا مراجعه به مسئول تخلیه و بارگیری جهت انجام امور تخلیه انجام می‌گیرد. با مراجعه به مسئولین انبار و تخلیه کالا در محل مورد نظر قبض انبار تحویل کالا به انبارهای عمومی یا اختصاصی دریافت می‌شود.

مراحل درخواست ثبت سفارش واردات کالا به پیام

یکی از مهم‌ترین مواردی که هر تاجر و بازرگانی قبل از انجام فرآیند‌های تجاری و ترخیص کالا باید بداند، ثبت سفارش است. تاجر برای ثبت سفارش باید زمان و دقت کافی را در نظر بگیرد تا این کار به صورت کاملاً عادی انجام شود. برای ثبت سفارش واردات کالا تاجر یا بازرگان سندی را از سیستم وزارت بازرگانی کشور دریافت می‌کند و نشان می‌دهد که واردات کالا کاملا قانونی و تحت نظر سازمان‌های مربوطه است. ثبت سفارش واردات کالا و دریافت پیش فاکتور از فروشنده یکی از مهم‌ترین گام‌ها در واردات کالا محسوب می‌شود.

تا چند سال پیش جهت دریافت مجوز ثبت سفارش واردات کالا تجار و بازرگانان یا نماینده قانونی آن‌ها باید به سازمان توسعه و تجارت مراجعه می‌کردند و مجوزهای لازم را از این سازمان دریافت می‌کردند. درصورتیکه امروزه به شکل کاملاً الکترونیک می‌توانند این کارها را انجام دهند. سازمان توسعه و تجارت با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی ثبت سفارش واردات کالا را برای تجار و بازرگانان راحت‌تر کرده‌است. بنابراین افراد می‌توانند به این سامانه به آدرس sabtaresh.tpo.ir مراجعه کرده و به ثبت سفارش و واردات کالا بپردازند. همچنین آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به سازمان‌های مربوطه مجوزهای لازم در زمینه واردات کالا را دریافت کنند. مجوز ثبت سفارش کالا سندی است که توسط سازمان توسعه تجارت برای تجار و بازرگانان صادر می‌شود.

جهت ثبت سفارش واردات کالا می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته به سامانه سازمان توسعه و تجارت مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور خود نمایید. پس از طی این مراحل می‌توانید نسبت به ثبت سفارش کالاهای خود اقدام کنید. توجه داشته باشید که کلیه پیگیری‌ها درخصوص ثبت سفارش کالا و همچنین دریافت تأییدیه به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌گیرد و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان توسعه و تجارت نخواهد بود. ققنوس ترخیص به وسیله‌ تیم کارشناسان و افراد حرفه‌ای مجموعه می‌تواند نسبت به درخواست واردات کالا شما در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام نمایند. به صورت کلی مراحل ثبت سفارش به صورت زیر انجام می گیرد:

  • اخذ کد تعرفه کالا وارداتی
  • دریافت فاکتور فروش یا پروفرما از فروشنده مورد نظر
  • تکمیل فرم ثبت سفارش کالا به صورت الکترونیک در سامانه سازمان توسعه و تجارت
  • دریافت تأییدیه سند ثبت و سفارش کالا توسط کارشناسان مربوطه
  • مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه نامه حمل و نقل کالا
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به بانک واسطه معامله

آیا برای ترخیص کالا از منطقه ویژه اقتصادی پیام به کارت بازرگانی نیاز دارید؟

توجه داشته باشید که کارت بازرگانی یکی از مهم‌ترین مجوزهای اصلی برای افراد حقیقی و حقوقی می‌باشد. این افراد به وسیله آن می‌توانند اقدامات مربوط به صادرات و واردات کالا را انجام دهند. با استفاده از کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی امکان صادرات کالا را دارند و می‌توانند هر گونه تجارت بین‌المللی نظیر ثبت سفارش و ترخیص کالا را با استفاده از این کارت انجام دهند.

چرا برای ترخیص از منطقه ویژه اقتصادی پیام به ترخیص‌کار نیاز دارید؟

درصورتیکه تاجر و بازرگانان اطلاعات کافی جهت ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام را نداشته باشد، نیاز به ترخیص‌ کار احساس می‌شود. ترخیص‌کار از طرف صاحب کالا یا تاجر، وکالت‌نامه قانونی برای انجام امور گمرکی و ترخیص کالا را برعهده دارد. ترخیص‌کار فردی است که با تمامی قوانین و مقررات ترخیص کالا آشنایی داشته و در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه می‌تواند اقدام به ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام نماید. از مهم‌ترین خصوصیات ترخیص‌کار میتوان به آشنایی با مراحل و تشریفات ترخیص کالا اشاره کرد.

ترخیص با دانستن این موارد می‌تواند کالا شما را کم‌ترین زمان و با صرف کمترین هزینه ترخیص کند. از دیگر خصوصیات ترخیص‌کار ماهر این است که فرد تجربه و سابقه زیادی در زمینه ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام را داشته باشد. همانطور که می‌دانید ترخیص کالا از گمرک یکی از سخت‌ترین مراحل در واردات و صادرات کالا می‌باشد. بهره‌گیری از ترخیص‌کاران حرفه‌ای و مجرب می‌تواند این کار را برای شما بسیار راحت نماید. ققنوس ترخیص متشکل از ترخیص‌کاران حرفه‌ای و مجرب است که به شما در ترخیص کالا کمک خواهد کرد.

حجم کالاهای وارداتی به کشور از منطقه ویژه اقتصادی

حجم کالا‌های وارداتی به کشور از منطقه ویژه اقتصادی بسیار زیاد است. درحقیقت واردات و صادرات کالا از مناطق ویژه اقتصادی نظیر پیام، بسیار مرسوم می‌باشد. آنچه سبب افزایش حجم کالاهای وارداتی به کشور از منطقه ویژه اقتصادی شده است، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این مناطق می‌باشد. سرمایه‌گذاران خارجی و اتباع غیرایرانی می‌توانند در این مناطق حضور داشته باشند و اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند.

شرایط سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر انجام داده‌اند. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام برای هر کسب و کاری و صنعتی پذیرفته نخواهد شد. سرمایه‌گذاری در در صنایع مانند آی‌تی، آی تی سی، دارویی، پزشکی، هوانوردی، حمل و نقل هوایی، مجتمع‌های نمایشگاهی، دفاتر تجاری، مجتمع‌های رفاهی شهر لجستیک و پایانه صادراتی انجام‌پذیر است.

جهت انجام این کار می‌توانید به سامانه خدمات الکترونیک پیام به آدرس pasc.ir مراجعه کرده و نسبت به دریافت زمین یا سوله اقدام کنید. همچنین شما باید مدارک مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام را آماده نمایید. این مدارک شامل فرم تکمیل شده پرسشنامه سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذار، تصاویر گردش مالی حساب افراد، اساسنامه، روزنامه رسمی، آخرین آگهی تغییرات، کارت ملی افراد متقاضی، گواهی کد اقتصادی و ارائه درخواست سرمایه‌گذاری که نشان از فعالیت باشد، می‌باشند. توجه داشته باشید که این مدارک باید توسط تاجر یا نماینده قانونی او در سامانه بارگذاری شود

شرایط استفاده از معافیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، علاوه بر ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام، سرمایه‌گذاری در این منطقه نیز بسیار مرسوم می‌باشد. سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام با معافیت‌هایی نیز همراه است. از معافیت‌های سرمایه‌گذاری در پیام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مطابق با ماده ۲۰۰ مناطق ویژه اقتصادی، محدوده مربوط به مناطق ویژه اقتصادی جز محدوده گمرک محسوب نشده و تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه خارجی در مناطق ویژه اقتصادی نظیر پیام از پرداخت عوارض و تعرفه گمرکی معاف می‌باشند. بنابراین مطابق با قانون مناطق ویژه اقتصادی مواد اولیه وارداتی توسط تجار و سرمایه‌گذاران وارد مناطق ویژه شده و این مواد اولیه با طی تشریفات گمرکی و بدون پرداخت عوارض ورودی ترخیص کالا به انبار یا خط تولید ایجاد شده در منطقه ویژه اقتصادی منتقل می‌شود. پس از تولید محصول نهایی سرمایه‌گذار از پرداخت هرگونه تعرفه‌ای معاف بوده و ارزش ‌افزوده بالایی ایجاد کرده است. بنابراین بدون پرداخت عوارض صادرات انجام می‌گیرد.

چرا برای ترخیص کالا از منطقه ویژه اقتصادی پیام از گروه تجاری ققنوس استفاده کنید؟

سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر انجام داده‌اند. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصاد

گروه تجاری ققنوس ترخیص با بهره‌گیری از تیمی حرفه‌ای در زمینه ترخیص کالا آماده خدمات رسانی به تجار و بازرگانان می‌باشد. ققنوس ترخیص در تیم خود از ترخیص‌کاران مجرب و با تجربه جهت ترخیص کالا از گمرک منطقه اقتصادی پیام استفاده کرده است. ترخیص‌کاران گروه تجاری ققنوس می‌توانند در کم‌ترین زمان ممکن به ترخیص کالا شما از منطقه ویژه اقتصادی بپردازند.

دی پیام برای هر کسب و کاری و صنعتی پذیرفته نخواهد شد. سرمایه‌گذاری در در صنایع مانند آی‌تی، آی تی سی، دارویی، پزشکی، هوانوردی، حمل و نقل هوایی ، مجتمع‌های نمایشگاهی، دفاتر تجاری، مجتمع‌های رفاهی شهر لجستیک و پایانه صادراتی انجام‌پذیر است.

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، مناطق ویژه اقتصادی نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا دارند. بسیاری از تجار و بازرگانان اقدام به ترخیص کالا از این مناطق می‌کنند. آنچه سبب خاص شدن این مناطق شده است، معافیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام است. ققنوس ترخیص با بهره‌گیری از تیمی حرفه‌ای در تمام مراحل از ثبت ‌نام تا ترخیص کالا آماده خدمات رسانی به تجار و بازرگانان عزیز است.

سوالات متداول ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام

منطقه اقتصادی پیام از جمله مناطق اقتصادی کشور می باشد که به خاطر موقعیت استراتژیک خوبی که دارد و نزدیکی آن به پایتخت موقعیت بسیار خوبی جهت ترخیص کالا برای تاجران به شمار می رود. این منطقه اقتصادی از یک فرودگاه بین المللی که در کرج واقع شده است به آدرس: کرج، مهر شهر، انتهای بلوار ارم، فرودگاه بین المللی منطقه ویژه اقتصادی پیام و همچنین از یک دفتر در تهران به آدرس: تهران، خیابان سهروردی شمالی خیابان توپچی، پلاک سه تشکلیل شده است که تاجران می توانند جهت انجام امور تجاری خود به این آدرس ها مراجعه نمایند.

در رابطه با واردات کالا به منطقه ویژه اقتصادی پیام این امکان وجود دارد که تاجران با استفاده از چهار روش حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل ریلی و یا حمل و نقل ترانزیت با توجه به شرایط و ابعاد محموله های تجاری کالاهای خود را به این گمرک وارد نمایند. تاجران در این راستا می توانند از مشاوره های کارشناسان گروه ققنوس ترخیص در راستای انتخاب روش مناسب واردات کالا به منطقه ویژه اقتصادی با توجه به شرایط کالای خود استفاده نمایند.

مناطق ویژه اقتصادی در یک کشور نسبت به دیگر مناطق عادی کشور دارای یک سری مزیت در حوزه واردات و صادرات کالا می باشند. از جمله مزیت هایی که می توان در رابطه با منطقه ویژه اقتصادی پیام به آن اشاره کرد این است که محدودیت های اقتصادی که در دیگر مناطق عادی کشور وجود دارد در این منطقه کمتر بوده و تاجران در خصوص واردات تجهیزات هزینه های پایین تری را پرداخت می نمایند. از دیگر مزیت های این منطقه اقتصادی ترخیص کالای آسان از آن می باشد. وجود این دلایل باعث می شود تا افراد زیادی این منطقه را برای ترخیص کالای خود انتخاب نمایند.

برای ورود کالا به منطقه ویژه اقتصادی پیام به صورت مستقیم دو روش حمل و نقل هوایی و ترانزیت وجود دارد و در صورتی که تاجران کالاهای خود را با استفاده از روش حمل و نقل دریایی و یا خطوط ریلی به کشور وارد کنند برای انتقال آن به داخل منطقه ویژه اقتصادی پیام، با توجه به موقعیت مکانی این گمرک باید از حمل ترانزیت به عنوان روش حمل و نقل واسطه استفاده نمایند. تاجران برای این کار باید درخواست واردات کالای خود را به صورت مکتوب به دفتر این گمرک ارائه کرده و پس از دریافت مجوز ورود کالاهای خود را به این گمرک وارد کنند.

کارت بازرگانی یکی مهم ترین مدارک در روند ترخیص کالا از گمرک به شمار می آید. این کارت برای دارندگان آن در واقع به منزله ی مجوزی برای فعالیت در حوزه تجارت بین المللی و واردات و صادرات کالا می باشد که توسط شعب اتاق بازرگانی در سراسر کشور به دو دسته افراد حقیقی و حقوقی متقاضی که دارنده ی شرایط دریافت این کارت باشند ارائه می شود. وجود این کارت علاوه بر این که در روند واردات و صادرات کالا برای تاجران نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، در مراحل مختلف ترخیص کالا از جمله مرحله ثبت سفارش کالا مورد نیاز است.

تاجرانی که برای ترخیص کالای خود گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام را انتخاب می کنند باید جهت تحویل کالاهای خود از این گمرک مراحلی پشت سر بگذارند، که از جمله این مراحل می توان به مواردی چون: ۱- تهیه پیش فاکتور ۲- دریافت مجوزهای لازم ۳- بیمه کردن محموله تجاری جهت انتقال و بازرسی در کشور مقصد ۴- تهیه بارنامه از شرکت حمل و نقل ۵- تشکیل پرونده و تهیه اسناد مورد نیاز ۶- تنظیم کردن پیش نویس ۷- تنظیم اظهار نامه گمرکی ۸- بررسی محموله تجاری وارداتی به وسیله کارشناسان گمرک و ... اشاره کرد.

بر اساس قوانین و مقررات ترخیص کالا از گمرک یکی از مدارکی که باید جهت ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام توسط صاحبان کالا تهیه شود مجوزهایی است که در راستای ترخیص کالا مورد استفاده قرار می گیرد. مجوزهایی که برای ترخیص کالا از این گمرک مورد نیاز است بر اساس نوع و محتوای محموله ای است که قرار است ترخیص شود. از جمله این مجوزها می توان به مواردی چون مجوز استاندارد اجباری، مجوز اداره بهداشت، مجوز سازمانه انرژی اتمی، مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز قرنطینه نباتی، مجوز قرنطینه حیوانات، مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... اشاره کرد.

ترخیص کالا از گمرک با توجه به مدارک و مراحلی که باید توسط تاجران تهیه شود، علی الخصوص روند دریافت مجوز که گاهی اوقات برای یک محموله تجاری باید ۹ تا ۱۰ مجوز از ارگان های مختلف تهیه شود، امری بسیار پیچیده و دشوار برای تاجران خواهد بود اما در صورتی که تاجران ترخیص کالاهای خود را به یک حق العمل کار واگذار نمایند، این افراد با استفاده از دانش، تجربه و ترفندهایی که به کار می برند روند ترخیص کالا را با کم ترین هزینه و در کم ترین زمان ممکن با نهایت دقت به پایان می رسانند.

اولین مرحله در روند ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک مربوط به روند ثبت سفارش کالا در سامانه جامع امور گمرکی می باشد. تاجران برای این کار پس از دریافت مجوز واردات کالا باید به سامانه ی مربوط به سازمان توسعه و تجارت مراجعه کرده و رمز عبور و نام کاربری برای ورود به سامانه EPL را دریافت کرده و با تهیه پیش فاکتور از فروشنده اقدام به ثبت سفارش کالا نمایند. ثبت سفارش کالا امروزه به صورت الکترونیکی بوده و تاجران پس از انجام این فرایند می توانند برای پیگیری و دریافت کد مربوط به انجام این فرایند مجددا به سامانه EPL مراجعه کنند.

از آن جایی که منطقه ویژه اقتصادی پیام دارای مزیت های مختلفی در امر تجارت بین المللی و واردات صادرات کالا می باشد این امر باعث شده است که تاجران زیادی برای استفاده از این مزیت ها، برای ترخیص کالاهای خود این گمرک را انتخاب نمایند، از این رو حجم کالاهایی که به صورت روزانه به این گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام وارد و از آن ترخیص می شوند بسیار بالا می باشد. همچنین وجود سرمایه گذاران خارجی در این منطقه ویژه اقتصادی باعث جذب تاجران و افزایش حجم کالاهای ورودی و خروجی از این گمرک شده است.